Pedagog szkolny

Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych

3 grudnia obchodzimy ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 1992 roku Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych.

Święto to ma na celu przybliżenie społeczeństwu problemów, z jakimi zmagają się osoby z  niepełnosprawnościami na całym świecie. Podnoszenie świadomości na temat niepełnosprawności ma wpływ nasze postrzeganie osób, które żyją z nią na co dzień.

Na świecie żyje ponad miliard osób dotkniętych jakąś formą niepełnosprawności. Blisko 200 milionów niepełnosprawnych zmaga się ze znacznymi trudnościami w codziennym funkcjonowaniu. Niestety, w nadchodzących latach problem niepełnosprawności będzie narastać. Wiąże się to ze starzeniem się społeczeństwa oraz globalnym wzrostem występowania schorzeń przewlekłych.

W Polsce żyje około 4 697 000 Osób z Niepełnosprawnościami. Oznacza to, że co 8 Polak odczuwa ograniczenia zwykłych (podstawowych) czynności życiowych. 29% Osób z Niepełnosprawnościami  posiada znaczny stopień niepełnosprawności. 59% to osoby z uszkodzeniami i chorobami narządów ruchu. 27% osób nabyło niepełnosprawność z dnia na dzień w wyniku urazu lub wypadku — co może spotkać każdego.

Pamiętajmy o niepełnosprawnych nie tylko w dniu ich święta, ale każdego dnia. Postarajmy się, żeby czuli się z nami akceptowani.

Traktujmy ich tak, jak byśmy chcieli, żeby nas traktowano, jak napisała kiedyś znana aktorka filmowa i teatralna Anna Dymna: „ (…) osobę z niepełnosprawnością trzeba przede wszystkim dostrzec, zbliżyć się do niej i wtedy dopiero można zobaczyć w niej zwyczajnego człowieka, który tak samo jak my, ma uczucia, talenty, ambicje, różne potrzeby i bardzo chce żeby go normalnie traktować”.

Opracowanie:
Pedagog specjalny – pani Anna Drukała

Pedagog szkolny – pani Beata Kryzińska


Szkolny Dzień Życzliwości i Tolerancji

16 listopada obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Tolerancji. Czas ten stał się okazją do refleksji nad własną postawą w odniesieniu do innych osób – kolegów, koleżanek. Na szkolnym korytarzu ukazały się kolorowe hasła i informacje związane z obchodzonym dniem.  Uczniowie wypisywali  słowa  kojarzące się  im z  motywem przewodnim dnia, stworzyli Księgę Tolerancji, w której wpisywali w niej swoje „złote myśli” związane z hasłem „Tolerancja”. Szkolny korytarz ozdobił Dekalog Tolerancji, który przypominać miał nam co oznacza Tolerancja, jakimi zasadami kierować się by być tolerancyjnym. 

Mamy nadzieję, że wszystkie działania, które w tym dniu  towarzyszyły uczniom pogłębiły ich wiedzę na temat tolerancji, stały się refleksją nad postawami wobec innych osób, otworzyły nasze serca i zachęcił do walki z  brakiem tolerancji. Podjęta przez naszą szkołę inicjatywa miała na celu  poruszyć w nas strunę wrażliwości i  spojrzeć na innych ludzi z wyrozumiałością.

Ten tydzień był niezwykły  ponieważ, 21 listopada  obchodziliśmy Szkolny Dzień Życzliwości. Był to dzień wyjątkowy, pełen uśmiechów, miłych słów, gestów, pozytywnych emocji i obfitował w różne atrakcje.
Nasza szkoła została udekorowana na żółto – informacjami na temat życzliwości, wesołymi minkami, cytatami i przysłowiami o dobroci, życzliwości, uśmiechu, przyjaźni itp. Drzwi każdej sali przyozdobiły uśmiechnięte buźki i piękne serca z cennymi hasłami.  Było ich tak dużo, że wystarczyło na drzwi wszystkich pracowni i gabinetów w budynku szkoły. Dziękujemy wszystkim, którzy aktywnie włączyli się w przygotowanie tego święta. Tego dnia również uczniowie i nauczyciele ubrani byli na żółto (kolor optymizmu i radości), biało  lub niebiesko  bądź posiadali żółte akcenty ubioru, radosne emblematy.

Nauczyciele również sprawili uczniom miłą niespodziankę: nie było niezapowiedzianych kartkówek, a wszyscy uczniowie, którzy ubrani byli na żółto, biało lub niebiesko bądź przynieśli na zajęcia żółte słonko/uśmiechniętą buźkę nie byli pytani na lekcjach. Na szkolnym korytarzu powstało wspaniałe drzewo ozdobione żółtymi buźkami z pozdrowieniami bądź miłym słowem dla kolegi, koleżanki. Kolejną atrakcją naszego święta były karteczki serdeczności, za pośrednictwem których uczniowie i nauczyciele mogli przesłać pozdrowienia i życzenia do wybranych osób. W Dniu Życzliwości  liściki sprawiały wiele uśmiechu i radości uczniom i nauczycielom.

Pamiętajmy, że bycie życzliwym i uprzejmym nic nie kosztuje, a sprawia wiele radości i uśmiechu nie tylko nam, ale i osobom przebywającym w naszym towarzystwie. Bądźmy życzliwi na co dzień!!!

Wszystkim, którzy uświetnili swoimi pomysłami i pracą Szkolny Dzień Życzliwości I Tolerancji serdecznie dziękujemy. Koordynatorami akcji byli:
Samorząd Uczniowski
Opiekunowie Samorządu Szkolnego
Pedagog  szkolny Pedagog specjalny

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

Kilka wskazówek jak zadbać o własne zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie.

1. Jedz zdrowo – to dostarczy organizmowi niezbędnych substancji odżywczych, które wpływają korzystnie na nasze codzienne funkcjonowanie, a wspólny posiłek z rodziną może niekiedy być jedynym czasem spędzonym w gronie najbliższych tego dnia.

2. Korzystaj ze światła słonecznego – reguluje ono nasz cykl dobowy i ma wpływ na aktywność organizmu człowieka. Brak światła naturalnego może powodować senność, obniżenie koncentracji uwagi, a także może przyczynić się do powstawania chorób takich jak stany depresyjne. Właśnie dlatego należy spacerować i jak najczęściej spędzać czas na dworze!

3. Śmiej się! – „śmiech to zdrowie” to bardzo mądre przysłowie. Pozytywne nastawienie do rzeczywistości, do innych ludzi, dostrzeganie rzeczy dobrych powoduje, że mózg zaczyna radzić sobie lepiej nawet z trudnymi sytuacjami.
Osoby myślące pozytywnie rzadziej chorują oraz szybciej pokonują chorobę. Warto zatem przyjrzeć się na jakich emocjach się skupiamy – takich, które są dla nas przyjemne, czy może na tych, które są męczące i destrukcyjne. Warto koncentrować się na pozytywnych stronach naszego życia, dostrzegać uśmiech innej osoby i go odwzajemniać, mieć poczucie humoru.

4. Ruszaj się – systematyczna aktywność fizyczna w sposób znaczący wpływa na nasze zdrowie i chroni nas przed wieloma chorobami np.: przed otyłością. Jednocześnie redukuje poziom stresu i poprawia nasze samopoczucie.

5. Odpoczywaj – nie należy zapominać, że po ciężkim dniu bądź tygodniu należy zadbać o wypoczynek.
Zbytnie obciążenie organizmu może bowiem wpływać na rozwój chorób, np. związanych z układem krążenia czy układem nerwowym.
Należy zadbać o sen, podczas którego nasz organizm regeneruje się, odpoczywa (powinniśmy zapewniać sobie 7-8 godzin snu na dobę).
Należy także pamiętać o innych sposobach wypoczynku i relaksu ( to co Ci najbardziej pomaga, co jest dla Ciebie najlepsze) i na pewno przyczyni się do równowagi psychicznej.
6. Powiedz nie – stosuj zachowania asertywne – stanowczo i uczciwie wyrażaj swoje uczucia, postawy i pragnienia, jednocześnie szanując postawy, uczucia czy prawa innych. Odmawiaj bez lęku i poczucia winy, jeśli jest to niezgodne z twoim systemem wartości czy potrzebami, pozostawaj w zgodzie ze sobą.

7. Rozwijaj swoje zainteresowania – posiadanie własnego hobby, rozwijanie pasji pozwala oderwać się od rzeczywistości, poprawia nasze samopoczucie, a także rozwija nas samych i daje poczucie satysfakcji.

8. Sprawiaj sobie przyjemności – uwzględnianie tego, co jest dla nas dobre, pomoże nam bez wątpienia być bardziej pogodnymi, energicznymi, zadowolonymi ze swojego życia i pełnymi wiary we własne siły.
Warto zatem nauczyć się skupiać na sobie, na tym co jest dla nas ważne i pozwoli nam docenić siebie.

9. Dbaj o relacje z innymi ludźmi – utrzymywanie pozytywnych relacji z drugim człowiekiem jest jednym z ważniejszych warunków dla rozwoju zdrowia psychicznego.
Ważne jest rozwijanie umiejętności komunikacji, asertywności i empatii. Utrzymywanie właściwych relacji z bliskimi przyczynia się do rozładowywania negatywnych emocji, przedyskutowania ważnych problemów. Rozmowa z drugim człowiekiem pozwala dostrzec też inne sposoby spojrzenia na problemy. Posiadanie przyjaciół, osób życzliwych gwarantuje wsparcie, tak często nam potrzebne w trudnych dla nas sytuacjach.

10. Wyrażajmy wdzięczność – w odnajdywaniu wewnętrznego szczęścia jedną z najważniejszych rzeczy jest odczuwanie wdzięczności, a więc radości z tego, co dostaliśmy od losu czy innych ludzi.
Wyrażanie wdzięczności przyczynia się do wzrostu własnej wartości, obniża poczucie krzywdy, hamuje gniew, podwyższa samopoczucie.
Za co w ogóle możemy być wdzięczni? Za wszystko: uśmiech innej osoby, ciepło słońca na naszej skórze, rozkwitające pąki na drzewach…

11. Nie bójmy się sięgać po pomoc !

Zwrócenie się o pomoc wtedy, kiedy tego potrzebujemy jest ukłonem w kierunku naszego zdrowia psychicznego. Wsparcie innych osób pozwala nam poczuć się bezpiecznie i mieć świadomość, że nie jesteśmy sami z naszymi problemami.
Nie wstydźmy się zwracać po pomoc do rodziców, wychowawcy, nauczycieli, pedagoga szkolnego lub specjalistów – np. psychologa.
Dzięki temu mamy szansę m.in. zrozumieć co się z nami dzieje, wygadać się, przezwyciężyć problemy, ale i wypracować nowe strategie radzenia sobie w przyszłości.
Dajmy sobie przyzwolenie na sięganie po pomoc.
Są bowiem sytuacje, w których trudno poradzić sobie samemu i jest to zupełnie naturalne.

12. Optymizm przede wszystkim! – pamiętajmy, że człowiek optymistycznie nastawiony do życia jest bardziej szczęśliwy.
Optymista cieszy się życiem, dostrzega zalety, a nie wady. Przez to, że nie narzeka, jest częściej uśmiechnięty, przyciąga do siebie innych ludzi, jest też bardziej lubiany. Dlatego, starajmy się zawsze widzieć „szklankę do połowy pełną”, a nie „do połowy pustą”.

WAŻNE TELEFONY
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Starachowicach tel. 41 274 73 85

Urząd Gminy w Brodach tel. 41 271 12 31

Komisariat Policji w Brodach tel. 997

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brodach tel. 41 271 13 69

Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży w Starachowicach ul. Kilińskiego 28 tel. 795 436 876, 784 120 302

800 12 12 12 – dziecięcy telefon zaufania rzecznika praw dziecka, czynny 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, mogą również dzwonić osoby dorosłe, by zgłosić problemy dzieci

800 12 00 02 – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie

„Niebieska Linia”, czynny 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę:

• konsultacje w języku angielskim: poniedziałki 18.00–22.00
• konsultacje w języku rosyjskim: wtorki 18.00–22.00
• Skype dla Osób Głuchych i Głuchoniemych poniedziałki 13.00–15.00

22 484 88 04 – telefon zaufania dla młodych osób prowadzony przez

Fundację ITAKA, czynny w pon.–sb. 11.00–21.00

800 120 226 – Policyjny Telefon Zaufania

800 100 100 – telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci, czynny pon.–pt. 12.00–15.00

800 199 990 – Telefon Zaufania „Narkotyki-Narkomania”, czynny codziennie 16.00–21.00, oprócz świąt państwowych

801 140 068 – Pomarańczowa Linia dla rodziców pijących dzieci, czynna w pon.–pt. 14.00–20.00

801 889 880 – telefon zaufania z problemem uzależnień behawioralnych, czynny w pon.–niedz. 17.00–22.00

800 800 605 – infolinia „Pomagamy” Ministerstwa Edukacji i Nauki

Za pośrednictwem wyżej wymienionych specjalnych pomocowych linii telefonicznych oraz ważnych instytucji wspierających dzieci, młodzież i ich rodziców, każdy może uzyskać fachową pomoc.

Informacje pedagoga

Pedagog szkolny mgr Beata Kryzińska

 

Kontakt: tel. 573 135 886
e-mail : b.kryzinska@gmail.com

 

Godziny pracy:
Poniedziałek 8.00 – 15.00
Wtorek 8.00 – 15.00
Środa 8.00 – 11.00

Pedagog szkolny jest do dyspozycji rodziców w godzinach pracy lub w innych po wcześniejszym ustaleniu terminu i godziny spotkania.

Drogi Uczniu zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy :

• Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
• Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
• Masz problemy rodzinne, w nauce, z rówieśnikami, inne.
• Znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
• Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
• Chciałbyś pomóc innym, lecz nie wiesz, w jaki sposób.
• Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
• Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.

 

Zawsze pamiętaj, że warto opowiedzieć komuś o swoich problemach, choćby, dlatego, że gdy problem znają dwie osoby, to każda z nich widzi go z innej perspektywy.
Każdy, kto zgłosi się do pedagoga – niezależnie od tego, z czym przyjdzie – nie pozostanie bez pomocy.
Nie mogę zagwarantować, że każdą sprawę uda się załatwić, ale uczeń może być pewien, że dołożę wszelkich starań, by tak było.
Obowiązuje mnie przy tym tajemnica. Uczeń ma gwarancję, że to, o czym rozmawia z pedagogiem zostanie między pedagogiem a uczniem.
Chyba, że dzieje się coś, co zagraża bezpieczeństwu, zdrowiu czy życiu ucznia, w takich przypadkach pedagog musi natychmiast reagować i zachowanie dyskrecji nie jest możliwe.

 

Rodzice uczniów mogą oczekiwać pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka, a mianowicie:
• trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka;
• problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami);
• uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej dla swojego dziecka.
Nauczyciele mogą oczekiwać:
• pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
• analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
• wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego (m.in. organizowanie imprez profilaktycznych, zajęcia wychowawcze z młodzieżą, realizowanie wybranych programów profilaktycznych, zajęcia dotyczące wyboru przyszłej szkoły i zawodu);
• wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi różnego rodzaju problemy wychowawcze).
W ramach swojej pracy pedagog szkolny współpracuje z instytucjami wspierającymi proces dydaktyczno – wychowawczy, są to:
• Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
• Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
• Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
• Komisariat Policji w Brodach i Komenda Powiatowa Policji
• Sąd Rejonowy – Wydział Rodzinny i Nieletnich
• Pedagodzy z innych szkół
Zadania pedagoga szkolnego:
• Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
• Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
• Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
• Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo –profilaktycznego.
• Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli.
• Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
• Prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,
• Wspieraniu uczniów metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,
• Wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
• Wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szansę edukacyjne ucznia,
• Współorganizowanie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli dla uczniów niepełnosprawnych.
• Udzielania różnych form pomocy pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki.
• Koordynacji prac z zakresu orientacji zawodowej.
• Organizacja nauczania indywidualnego i pomocy rodzinom zastępczym.

Zadania, o których mowa są realizowane we współpracy z:
• Rodzicami.
• Nauczycielami
• Nauczycielami i pracownikami innych szkół.
• Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną.
• Poradniami Specjalistycznymi.
• Innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

 

WAŻNE TELEFONY

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Starachowicach 41 274 73 85

Urząd Gminy w Brodach 41 271 12 31

Komisariat Policji w Brodach 997

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brodach 41 271 13 69

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie ( bezpłatny telefon całodobowy) Niebieska Linia 801 120 002

Bezpłatny Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111

Pomarańczowa Linia dla Rodziców dzieci pijących alkohol i zażywających narkotyki 0 801 140 068