Aktualności

XXI  PRZEGLĄD  PIEŚNI PATRIOTYCZNYCH W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM

6 listopada tego roku w Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim odbył sięXXI PRZEGLĄD PIEŚNI PATRIOTYCZNYCH I LEGIONOWYCH. Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie reprezentowała NIKOLA KOSZARSKA z klasy V, która ślicznie wykonała trudny  utwór ,,Modlitwa o pokój”. Nikolka była najmłodszą uczestniczką w swojej grupie wiekowej.

      Gratulujemy oraz bardzo dziękujemy naszej młodziutkiej, utalentowanej artystce!!

Serdeczne podziękowania kierujemy również do mamy, Pani Mileny Koszarskiej za okazaną pomoc. Uczennicę do konkursu przygotowała Justyna Śpiewak.

WYCIECZKA DO MUZEUM  AUSCHWITZ – BIRKENAU

W dniu 4 listopada  uczniowie klas VI–VIII wraz z opiekunami (Pani : Rycombel A,  Kubala A., Śpiewak J.) udali się na wycieczkę edukacyjną do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Celem wyjazdu było poznanie tragicznej historii niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady oraz uczczenie pamięci jego ofiar.

         Po przybyciu na miejsce grupę przywitał przewodnik, który towarzyszył nam podczas całego zwiedzania. W pierwszej części wizyty odwiedziliśmy teren KL Auschwitz I (Stammlager) – główny obóz administracyjny. Już przy wejściu uwagę wszystkich zwrócił słynny napis „Arbeit macht frei” („Praca czyni wolnym”), który wzbudził w nas uczucie smutku i refleksji nad cynizmem tego hasła. Przewodnik opowiadał o codziennym życiu więźniów, głodzie, ciężkiej pracy, karach i egzekucjach. W wielu z nas słowa te wywołały ogromne wzruszenie.

       W budynkach obozowych mogliśmy zobaczyć wystawy przedstawiające przedmioty należące do więźniów – walizki, okulary, dziecięce buciki, a także zdjęcia ofiar. Cisza, jaka panowała wśród zwiedzających, była najlepszym świadectwem tego, jak bardzo przejęci byliśmy tym, co zobaczyliśmy.

       Następnie udaliśmy się do KL Birkenau (Auschwitz II) – największej części obozu. Tutaj skala zbrodni była jeszcze bardziej widoczna. Ogromny teren z barakami, wieżyczkami strażniczymi i torami kolejowymi, po których przywożono transporty więźniów, zrobił na wszystkich ogromne wrażenie. Przewodnik opowiadał o selekcjach na rampie, komorach gazowych i krematoriach, które Niemcy wysadzili przed końcem wojny, próbując zatrzeć ślady zbrodni.

        Wielu uczniów przyznało, że trudno było im uwierzyć, iż takie miejsce mogło istnieć naprawdę. Dla większości z nas wizyta była głębokim przeżyciem – skłoniła do zadumy nad wartością życia, wolności i godności człowieka. Zrozumieliśmy, jak ważna jest pamięć o ofiarach i jak wielką rolę odgrywa historia w kształtowaniu postaw młodego pokolenia.

       Wycieczka do Muzeum Auschwitz-Birkenau była niezwykle ważną lekcją historii i człowieczeństwa. Uświadomiła wszystkim , jak tragiczne skutki może przynieść nienawiść, nietolerancja i pogarda wobec drugiego człowieka. Z pewnością długo pozostanie w naszej pamięci i sercach.

Dzień Smerfa

Gdzie jest Wioska Smerfów? – W Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie

5 listopada odbyło się wyjątkowe wydarzenie z okazji Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek które w tym roku przebiegało pod hasłem „Dzień Smerfa”. Tego dnia szkoła zamieniła się prawdziwą wioskę Smerfów – pełną niebieskich bohaterów, radosnych zabaw i bajkowej atmosfery.

Dzieci i uczniowie oglądali odcinki „Smerfów”, brali udział w smerfnej loterii fantowej, wykonali piękne prace plastyczne inspirowane bajką. W specjalnie przygotowanej scenerii odbyła się również sesja zdjęciowa w wiosce Smerfów, która dostarczyła wszystkim wielu uśmiechów i pamiątek.

W całej szkole pachniało goframi, które dzieci mogły kupić i skosztować w ramach słodkiej części wydarzenia.

Świętując w ten sposób społeczność szkolna realizowała zadanie „Smerfne zabawy i gofry” z modułu IV – Kultury świata w ramach międzynarodowego projektu edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy”

To był dzień pełen radości, kreatywności i wspólnej zabawy!

Dziękujemy Rodzicom za wsparcie naszej inicjatywy, pomoc i przygotowanie pięknych strojów dla swoich pociech.

Sprawozdanie z realizacji projektu „BohaterOn w Twojej szkole 2025″.

Tytuł projektu: Kobiety w Powstaniu Warszawskim
Miejsce realizacji: Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie
Klasa: VIII
Przedmiot: Historia
Nauczyciel prowadzący: Anna Kubala
Termin realizacji: październik 2025 r.

Cele projektu:

  • Uczczenie pamięci uczestniczek Powstania Warszawskiego.
  • Rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich wśród uczniów.
  • Ukazanie roli kobiet w czasie II wojny światowej i w Powstaniu Warszawskim.
  • Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej i samodzielnego pozyskiwania informacji.
  • Kształcenie umiejętności prezentowania wyników pracy grupowej.

Przebieg realizacji projektu:

  1. Wprowadzenie:
    Zajęcia rozpoczęły się od metody „burzy mózgów”. Uczniowie odpowiadali na pytanie:
    „Z czym kojarzy Ci się Powstanie Warszawskie?”
    Wypowiedzi zostały zapisane na tablicy, a następnie wspólnie omówione. Dyskusja pozwoliła uczniom uświadomić sobie, jak różnorodne były role osób zaangażowanych w Powstanie, w tym kobiet.
  2. Część poznawcza:
    Uczniowie obejrzeli film edukacyjny z kanału „Co za historia” poświęcony tematyce Powstania Warszawskiego. Po projekcji nauczyciel omówił najważniejsze fakty historyczne oraz zwrócił uwagę na sylwetki kobiet, które odegrały istotną rolę w walkach i działalności pomocniczej.
  3. Praca w grupach:
    Klasa została podzielona na 6 grup. Każda z nich pracowała według otrzymanego scenariusza zajęć, który zawierał zestaw zadań badawczych dotyczących wybranych bohaterek Powstania Warszawskiego (np. sanitariuszek, łączniczek, kurierów, artystek czy dziennikarek).
    Zadaniem każdej grupy było wypełnienie „Karty Bohaterki”, w której uczniowie wpisywali:
    • imię i nazwisko bohaterki,
    • jej pseudonim,
    • rolę w Powstaniu Warszawskim,
    • najważniejsze wydarzenia z jej życia,
    • wartości, które reprezentowała,

Ostatnim zadaniem dla uczniów było napisanie kartki z pamiętnika w imieniu bohaterki , z wybraną przez uczniów datą, odzwierciedlająca jej emocje, myśli i przesłanie dla innych. Tu uczniowie wykazali się wielką empatią i kreatywnością.

  1. Podsumowanie:
    Na zakończenie zajęć każda grupa zaprezentowała wyniki swojej pracy. Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali prezentacji i podzielili się refleksjami na temat odwagi, poświęcenia i determinacji kobiet w czasie wojny.

Efekty i wnioski:

  • Uczniowie pogłębili wiedzę o Powstaniu Warszawskim i roli kobiet w tym wydarzeniu.
  • Projekt pozwolił na rozwijanie empatii, szacunku dla historii i bohaterów narodowych.
  • Uczniowie wykazali się dużym zaangażowaniem, kreatywnością i odpowiedzialnością za powierzone zadania.
  • Realizacja projektu sprzyjała integracji zespołu klasowego i wzmacnianiu więzi koleżeńskich.
  • Wspólna praca nad kartami bohaterek była okazją do refleksji nad znaczeniem odwagi, solidarności i patriotyzmu w życiu codziennym.

Podsumowanie:

Projekt „Kobiety w Powstaniu Warszawskim” w ramach akcji BohaterOn w Twojej szkole 2025 został zrealizowany zgodnie z założeniami programu. Uczniowie klasy VIII aktywnie uczestniczyli w zajęciach, poszerzyli wiedzę historyczną oraz wyrazili uznanie i wdzięczność dla kobiet, które walczyły o wolność ojczyzny.

Witamy w szkolnych progach!

22 października w naszej szkole odbyła się uroczystość Pasowania na Ucznia klasy pierwszej. To ważne i wyjątkowe wydarzenie w życiu każdego dziecka, symbolicznie rozpoczynające nowy etap edukacji szkolnej. Uroczystość rozpoczęły uczennice klasy szóstej, które powitały Panią Martę Turek – pełniącą obowiązki Dyrektora Centrum Usług Wspólnych, Panią Dyrektor Krystynę Kasicę, nauczycieli, rodziców oraz pierwszoklasistów. Następnie uczniowie klasy I zaprezentowali część artystyczną przygotowaną pod kierunkiem wychowawczyni Eweliny Kalinowskiej. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem recytowały wiersze i śpiewały piosenki, wykazując się odwagą i radością z występu. Ich prezentacja została nagrodzona gromkimi brawami.

Kulminacyjnym momentem uroczystości był akt ślubowania, podczas którego uczniowie uroczyście przyrzekali przed pocztem flagowym być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, a swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom.
Po złożeniu ślubowania Pani Dyrektor Krystyna Kasica dokonała symbolicznego pasowania na ucznia, dotykając ramienia każdego dziecka dużym, ozdobnym ołówkiem.

Na zakończenie uroczystości pierwszoklasiści otrzymali upominki ufundowane przez Wójta Gminy Brody – Pana Ernesta Kumka, które w jego imieniu wręczyła Pani Marta Turek. Dzieci otrzymały również prezenty od Pani Dyrektor oraz od Rodziców.
Po części oficjalnej wykonano pamiątkowe zdjęcia i odbyło się spotkanie integracyjne.

Uroczystość przebiegła w miłej, serdecznej atmosferze i z pewnością pozostanie na długo w pamięci dzieci oraz ich najbliższych. Był to dzień pełen wzruszeń, uśmiechów i dumy z bycia prawdziwym uczniem szkoły.

W roku szkolnym 2025/2026 uroczyste ślubowanie złożyli:
Gabriel Banasik, Alicja Bębas, Antoni Jankowicz, Laura Jankowicz, Hanna Jędrzejczyk, Natalia Jóźwik, Nadia Łebek, Igor Marchewka, Antonina Orczyk, Maria Pasieka, Wojciech Sikora, Laura Wojton, Karolina Wójcik, Dominik Zając, Filip Zapała, Lena Zięba.

Zawód „KUCHARZ”

16 października 2025 r. w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie z paniami kucharkami Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie w ramach innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” połączone z doradztwem zawodowym. Innowacja ta realizowana jest przez panią Magdalenę Bryłę.

W czasie spotkania uczniowie dowiedzieli się, co to za zawód i jak przebiega praca kucharza. Pani Aneta Kwiecień i Małgorzata Kwapisz wyjaśniły, iż kucharz powinien znać różne techniki przygotowywania posiłków, potrafić obsługiwać sprzęt gastronomiczny, umieć ocenić jakość produktów, znać zasady przechowywania żywności oraz przyrządzania dań zimnych i gorących. Ponadto musi umieć dobierać składniki, układać menu oraz znać smaki i składy produktów. Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP).

W dalszej części omówiliśmy negatywne zachowania niektórych osób spożywających obiady i wspólnie wypracowaliśmy, w jaki sposób powinniśmy pozytywnie się zachowywać. Następnie panie kucharki pokazały nam, jak wygląda kuchnia szkolna, urządzenia i naczynia z których korzystają. Dzieci były zaskoczone wielkością garnków, w których przygotowywane są obiady.

Podczas ćwiczeń praktycznych uczniowie grupy świetlicowej uczyli się robić bułeczki pod czujnym okiem naszych fantastycznych pań. Zdobyli cenne informacje odnośnie przygotowania, formowania i pieczenia bułeczek. Dla chętnych dzieci podany został przepis na maślane bułeczki (przepis do pobrania w formie pdf).

Kolejnego dnia upieczone i wystudzone bułeczki dzieci zajadały ze smakiem 🙂

Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej i Budowania Dobrych Relacji

W naszej szkole odbył się Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej i Budowania Dobrych Relacji, którego celem było promowanie postaw życzliwości, szacunku, empatii oraz bezpieczeństwa w relacjach między uczniami. Wychowawcy wraz z pedagogiem specjalnym, pedagogiem szkolnym i psychologiem szkolnym przeprowadzili zajęcia profilaktyczne poświęcone budowaniu pozytywnych relacji i zapobieganiu przemocy we wszystkich klasach oraz w przedszkolu. Odbyło się także spotkanie z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Starachowicach, dotyczące bezpieczeństwa w szkole, w drodze do i ze szkoły, budowania właściwych relacji oraz odpowiedzialności prawnej nieletnich. Przygotowano gazetki  profilaktyczne w ramach ogólnopolskiej kampanii „Przeciw przemocy rówieśniczej       i Budowania Dobrych Relacji,, a na terenie szkoły umieszczono plakaty i ulotki informacyjne rekomendowane przez MEN. Uczniowie klas I–III wykonali prace plastyczne zachęcające do życzliwości, współpracy i wzajemnego szacunku, natomiast uczniowie klas IV–VIII przygotowali plakaty o tematyce przeciwdziałania przemocy rówieśniczej. Zorganizowano również konkurs wiedzy dla uczniów klas IV–VIII, który pozwolił uczestnikom wykazać się wiadomościami zdobytymi podczas tygodnia profilaktyki i utrwalić wiedzę na temat przeciwdziałania przemocy rówieśniczej.

W najbliższym czasie odbędzie sią apel a uczniowie, którzy zdobyli największą liczbę punktów w konkursie wiedzy w poszczególnych klasach, zostaną nagrodzeni i wyróżnieni. Wyróżnienia otrzymają  również uczniowie, którzy aktywnie włączyli się w działania poprzez przygotowanie prac plastycznych i plakatów promujących dobre relacje rówieśnicze.

Był to czas pełen zaangażowania, współpracy i refleksji nad tym, jak ważny jest wzajemny szacunek, empatia i dobra relacja wśród rówieśników.

Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej

10 października 2025 roku w naszej szkole odbyła się uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Hasłem przewodnim spotkania były słowa „ZA TRUD, ZA SERCE, ZA UŚMIECH… DZIĘKUJEMY!”, które doskonale oddawały atmosferę wdzięczności i szacunku wobec nauczycieli oraz wszystkich pracowników szkoły. Program artystyczny został przygotowany pod opieką pań: Justyny Chmielewskiej, Kingi Michalczewskiej oraz Ilony Jędrzejczyk.

Wystąpili uczniowie klas II i III, którzy przez wiele dni z zaangażowaniem ćwiczyli swoje role, uczyli się wierszyków i piosenek, aby w piękny sposób podziękować nauczycielom oraz wszystkim pracownikom szkoły. Mali artyści zaprezentowali wzruszające przedstawienie, które zostało nagrodzone gromkimi brawami. Na zakończenie występu uczniowie wręczyli wszystkim obecnym czerwone róże – symbol wdzięczności i szacunku.

Następnie przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego – Julian z klasy VIII oraz Julia z klasy VII, złożyli życzenia i podziękowania w imieniu uczniów.

Po ich wystąpieniu głos zabrała pani dyrektor Krystyna Kasica, która w swoim przemówieniu, oprócz serdecznych słów skierowanych do całej społeczności szkolnej, złożyła podziękowania nauczycielom za trud i zaangażowanie w codzienną pracę dydaktyczno-wychowawczą.