Pedagog specjalny

Dzień Kolorowej Skarpetki

21 marca to nie tylko dzień powitania wiosny! To także święto Kolorowej Skarpetki i Dzień Zespołu Downa. W  naszej szkole dzieci już od najmłodszych lat uczą się zwiększania świadomości na temat Zespołu Downa, likwidowania barier i uprzedzeń. Dzięki temu wiedzą, że wszyscy jesteśmy pełnowartościowymi ludźmi, pomimo różnic, które posiadamy.  Nasze najmłodsze dzieciaczki z ,,zerówki’’ oraz przedszkolaczki  włączyły się w obchody tego wyjątkowego dnia, zakładając dwie różne, kolorowe skarpetki na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa.  Z ciekawością poznawały losy ,,Skarpetki Fredzi” i razem z fioletową  skarpetką  przeniosły się w świat fioletowy- wyjątkowy!!! W tym dniu dzieci z klasy I oraz II zapoznały się z bajką J. Chmielewskiej pt. „Tajemnica znikających ciasteczek” i poznały postać Mikołaja – dziecka z Zespołem Downa. Wykorzystując równego rodzaju karty ze skarpetkami, tworzyły rymy i zabawy językowe, a na koniec projektowały swoje własne skarpetki. Uczniowie klas starszych również aktywnie uczestniczyli w warsztatach dotyczących Zespołu Downa. Zakładając kolorowe, niepasujące skarpetki, zwracamy na siebie uwagę, a tym samym zwracamy uwagę na problemy, z którymi borykają się osoby z Zespołem Downa. Pokazujemy, że różni nas od nich tak niewiele, jeden niepasujący, dodatkowy chromosom, tak jak jedna niepasująca skarpetka. Jest to wyjątkowy dzień, który pozwala zwiększyć świadomość społeczną, uczy tolerancji, akceptacji i zrozumienia.       

Każdy z nas jest inny, ale każdy z nas jest wyjątkowy. Często w naszym społeczeństwie mówimy o potrzebie równości, ale równość nie oznacza jednorodności. Każdy z nas, niezależnie od różnic, ma prawo do szacunku, miłości i możliwości rozwoju. Wspólnie zobowiązujemy się do walki z uprzedzeniami i dyskryminacją, bo to właśnie one ograniczają możliwości osób z Zespołem Downa i innych osób z niepełnosprawnościami.

Opracowała Anna Drukała- pedagog specjalny

PEDAGOG SPECJALNY

Drodzy Rodzice,

Zastanawiałam się nad tym,  co zamieścić w zakładce pedagoga specjalnego, abyście mogli z tego owocnie skorzystać. Wpadłam na pomysł prezentowania na stronach naszej szkoły, w w/w zakładce, wartościowych pozycji czytelniczych, linków do filmików czy webinariów o tematyce wychowawczej, pedagogicznej.

Wszyscy pragniemy być dla swoich pociech jak najlepszymi rodzicami. Nie ma jednak szkół specjalnie dla rodziców. Można jedynie znaleźć kursy, warsztaty o określonej tematyce. Niestety, jest tego niewiele. Źródłem wiedzy o tym, jak wychowywać dzieci mogą być zatem czasopisma i różnego rodzaju artykuły, filmiki zamieszczone w  Internecie. Mamy w dzisiejszych czasach również dostęp do wartościowych książek o tematyce wychowawczej, pedagogicznej, które pomagają i uczą, jak poprawiać swój rodzicielski warsztat, jak wychować młodego człowieka, aby był on szczęśliwym dorosłym, jak dbać o dobrą komunikację dziecko/rodzic, jak wypracować wzajemny szacunek i zaufanie. Takich książek, artykułów, filmów jest tak dużo, że trudno jest nam wybrać. Postaram się przyjść Państwu z pomocą proponując co jakiś czas ciekawą książkę, przeczytaną przeze mnie, film lub webinarium wcześniej obejrzane, tak abyście nie musieli Państwo szukać po omacku.

Pedagog Specjalny

Anna Drukała

WYCHOWANIE BEZ PORAŻEK

Pierwszą książką, którą proponuję jest ”Wychowanie bez porażek” autorstwa Thomasa Gordona. Jest to książka adresowana zarówno do rodziców niemowląt jak i  rodziców nastolatków.

Autor proponuje metodę porozumiewania się z dzieckiem, która sprawia, że staje się ono bardziej samodzielne i bardziej odpowiedzialne, że wzajemny szacunek między rodzicami i dziećmi jest czymś naprawdę przeżywanym, a nie powinnością narzuconą dziecku. Propozycje wychowawcze Gordona służą także rozwojowi osobowemu rodziców. Uwalniając od żmudnego grania „roli wychowawczej”, pozbawiającej spontaniczności i na tyle męczącej, że podświadomie redukuje się kontakt z dzieckiem do najkonieczniejszego minimum, pozwala każdemu z rodziców być sobą w kontakcie z dzieckiem, dopuszcza niekonsekwencje i niekiedy niezgodność rodziców w jakiejś kwestii, co jest bardziej naturalne niż kurczowe trzymanie wymuszonego wspólnego frontu.

Książka nie stanowi rejestru praw i obowiązków rodziców oraz dzieci, ani wykazu powinności rodzicielskich, występuje przeciw manipulowaniu dzieckiem, a także przeciw manipulacjom dziecięcym stosowanym wobec rodziców, głosi możliwości kształtowania atmosfery rodzinnej.

Atutem książki jest również to, że napisana jest bardzo przystępnym językiem i poparta jest wieloma przykładami, sytuacjami, dialogami, których autor sam doświadczył jako psychoterapeuta rodziców i dzieci. Obok jasnego wykładu i prostego języka, autor konkretnie ukazują, jak praktycznie posługiwać się proponowaną przez siebie metodą, metodą bez pokonanych.

 Książka ta jest dostępna w sprzedaży internetowej.

 Zachęcam do lektury.