Ze Świetlicy

Podsumowanie Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej

Zespół Placówek Oświatowych w Strykowie kolejny raz uczestniczył w realizacji Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej zawierający 4 etapy:

I etap – Przedszkolny Program Edukacji Antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas” – adresowany jest do dzieci pięcio i sześcioletnich. Celem programu jest zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

II etap – Program edukacji antytytoniowej pt. „Nie pal przy mnie proszę” – przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, ma celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

III Etap – Program edukacji antytytoniowej pt. ”Bieg po zdrowie” – przeznaczony jest dla uczniów klas IV szkoły podstawowej, ukazuje korzyści wynikające z niepalenia papierosów, czyni to zjawisko mniej pożądanym i mniej akceptowalnym.

IV etap – Program edukacji antytytoniowej pt. „Znajdź właściwe rozwiązanie”– przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych.
Realizatorem programu jest Państwowa Inspekcja Sanitarna.

Koordynatorem I i II etapu była pani Magdalena Bryła, natomiast III i IV etapu pani Beata Kryzińska.

W ramach realizacji Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej zorganizowano konkursy plastyczne na najciekawszy plakat klasowy profilaktyki antytytoniowej, podczas których klasy wykonywały plakat na podany temat.

W pierwszym etapie programu „Czyste powietrze wokół nas” zorganizowano konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla przedszkola pt. „Czysta Planeta = Zdrowy Człowiek”, i kl.0 pt. „Dbamy o czyste powietrze”.

W drugim etapie programu „Nie pal przy mnie proszę” zorganizowano konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla kl. I pt. „Skutki czynnego palenia papierosów”, dla kl. II pt. „Wpływ palenia biernego” i kl. III pt. „Palenie z trzeciej ręki”. Prace należało wykonanać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.

W kolejnym etapie programu „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” zorganizowano konkurs plastyczny przez panią
Beatę Kryzińską w kl. IV pt. „ Nie pal, palenie szkodzi ”, w kl. V pt. „E – papieros – jestem na NIE”, w kl. VI pt. „Szkodliwe ENERGETYKI”, w kl. VII pt. „Miej własne zdanie – bądź ASERTYWNY”. Uczniowie kl. VIII przygotowali ulotki profilaktyczne.

Podczas podsumującego apelu pielęgniarka szkolna pani Iwona Gralec opowiedziała o zagrożeniach i chorobach będących efektem palenia papierosów.

Uczniowie, którzy wykonali plakat klasowy otrzymali dyplom i słodki poczęstunek. Zwycięzcy poszczególnych kategorii (kl. II i V) uzyskali nagrodę główną wręczoną przez panią Dyrektor – Marzenę Adamus.

Przyznano jedną nagrodę za I miejsce dla młodszej grupy wiekowej (przedszkole – kl. III) oraz jedną dla starszej grupy wiekowej (kl. IV-VII). Plakaty klasowe można było podziwiać rozwieszone na korytarzu szkolnym.

Serdecznie dziękujemy uczniom i wychowawcą za udział w konkursach i zapraszamy do udziału w kolejnych edycjach.

 

Maj w świetlicy szkolnej

MMaj to bez wątpienia najpiękniejszy miesiąc w roku, a my przygotowując gazetkę świetlicy zaprezentowaliśmy najpiękniejsze „Zakątki Polski”. W tym miesiącu mówiliśmy o naszej okolicy. Oglądaliśmy film krajoznawczy pt. „Nie ma jak Polska” , rozmawialiśmy o miastach, które chcielibyśmy zwiedzić.  Wykonaliśmy również plakat promujący naszą okolicę. Często korzystaliśmy z gier stolikowych, strategicznych i konstrukcyjnych. Zabawy ruchowe odbywały się na świeżym powietrzu lub sali gimnastycznej.

W kolejnym tygodniu nasze zajęcia dotyczyły Dnia Matki. Kończyliśmy zdania – „Kocham moją mamę za…” i odgadywaliśmy pracę jaką wykonuje mama w kalamburach ruchowych. Tworzyliśmy „Portret mamy” z użyciem nowych technik plastycznych. Czytaliśmy wiersze poświęcone Dniu Matki. Układaliśmy klocki magnetyczne i mini wafle. Nie zabrakło także zabaw ruchowych i tematycznych.

W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o prawach i obowiązkach dzieci. Rozmawialiśmy o zainteresowaniach dzieci. Wykonaliśmy prace plastyczną pt. „Moje hobby”. Oglądaliśmy prezentację multimedialną pt. „Dzień Dziecka w Polsce i na świecie”. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „Co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?” Zabawy ruchowe integrujące grupę odbywały się przy użyciu gier świetlicowych, budowli konstrukcyjnych i gier strategicznych. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach ruchowych z balonem.

Zrealizowaliśmy Program Profilaktyki Antytytoniowej skierowany dla oddziału przedszkolnego, młodszej oraz starszej grupy wiekowej. Podsumowanie programu i rozstrzygnięcie konkursów plastycznych na „Najciekawszy plakat profilaktyki antytytoniowej” odbyło się na początku czerwca. Zwycięskim klasom gratulujemy J

Programy Edukacji Antytytoniowej

This gallery contains 9 photos.

Kolejny raz nasza szkoła uczestniczy w Programie Edukacji Antytytoniowej składający się z czterech etapów.

 Przedszkolny Program Edukacji Antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas” – adresowany jest do dzieci pięcio i sześcioletnich. Celem programu jest zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

Program edukacji antytytoniowej pt. „Nie pal przy mnie proszę” – przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, ma celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

Cele szczegółowe:

– uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia,

– kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie,

– uświadomienie dzieciom, że palenie jest szkodliwe dla zdrowia,

– uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem,

– wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.

Program edukacji antytytoniowej pt. Bieg po zdrowie” – przeznaczony jest dla uczniów klas IV szkoły podstawowej, ukazuje korzyści wynikające z niepalenia papierosów, czyni to zjawisko mniej pożądanym i mniej akceptowalnym.

Cele programu:

– opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,

– pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,

– zwięk­szanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kon­tekście szkodliwości palenia papierosów 

Program edukacji antytytoniowej pt. „Znajdź właściwe rozwiązanie”- przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych. 

Cele szczegółowe:

– Integracja grupy. Wyróżnienie liderów. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia.

– Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.

– Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy.

– Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami.

– Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.

W ramach realizacji Programu Edukacji Antytytoniowej w naszej placówce organizowane są konkursy plastyczne

na najciekawsze plakaty klasowe. Prace należy wykonać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.

Termin składania prac do 2 czerwca 2023 r., do koordynatorów programów.

Rozstrzygniecie konkursów 5 czerwca o godzinie 8:55 podczas apelu szkolnego.

W pierwszym etapie programu „Czyste powietrze wokół nas” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla przedszkola pt. „Czysta Planeta = Zdrowy Człowiek”,  i kl.0 pt. „Dbamy o czyste powietrze”.

W drugim etapie programu „Nie pal przy mnie proszę” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę

dla kl. I pt. „Skutki czynnego palenia papierosów”, dla kl. II pt. „Wpływ palenia biernego” i kl. III pt. „Palenie z trzeciej ręki”. Prace należy wykonać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.

W kolejnym etapie programu „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią

Beatę Kryzińską w kl. IV pt. „ Nie pal, palenie szkodzi ”, w kl. V pt. „E – papieros – jestem na NIE”, w kl. VI pt. „Szkodliwe ENERGETYKI”, w kl. VII pt. „Miej własne zdanie – bądź ASERTYWNY”. Uczniowie kl. VIII przygotują ulotki profilaktyczne. Prace należy wykonać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.

Uczniowie, którzy najlepiej wykonają plakat klasowy otrzymają dyplom i nagrodę.

Będzie przyznana jedna nagroda za I miejsce dla młodszej grupy wiekowej (przedszkole – kl. III) oraz jedna dla starszej grupy wiekowej (kl. IV-VII). Wszyscy uczestnicy otrzymają słodki upominek. Życzymy powodzenia!

Realizator:
Państwowa Inspekcja Sanitarna

Koordynatorzy programu:
Magdalena Bryła
Beata Kryzińska

Ciekawostki ze świetlicy – kwiecień

Początek tego miesiąca rozpoczął się  współorganizowaniem kiermaszu wielkanocnego, na którym można było zakupić wiele interesujących rzeczy oraz słodkich przekąsek. W pierwszym tygodniu poznaliśmy zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi. Wspólnie czytaliśmy opowiadania edukacyjne z zakresu inteligencji emocjonalnej „Cierpliwość”, czyli o cierpliwości do bliskich podczas świątecznych przygotowań. Wykonaliśmy kartki świąteczne dla naszych bliskich oraz rysunki koszyka wielkanocnego i jego zawartości. Rozwijaliśmy sprawność ruchową, korzystając z magicznego dywanu. Nie zabrakło zajęć umysłowych, rozwiązywaliśmy zagadki, krzyżówki, rebusy i zadania matematyczne w formie labiryntów.

           W kolejnym tygodniu czytaliśmy wiersze o tematyce wiosennej. Wypowiadaliśmy się na temat wiersza J. Brzechwy „Wiosenne porządki” i wykorzystaliśmy zabawy ruchowe ilustrujące poznany wiersz. Rozwijając sprawność manualną malowaliśmy kolorowanki tematyczne, lepiliśmy plasteliną i budowaliśmy z klocków. Przypomnieliśmy zasady dotyczące bezpieczeństwa w czasie zabaw. Korzystając z coraz cieplejszych dni organizowaliśmy zabawy z piłką na boisku szkolnym.

            Wprowadziliśmy zajęcia dotyczące edukacji ekologicznej. Zapoznaliśmy uczniów z wierszem D. Rozwens „Segregacja – edukacja” i czytaliśmy opowiadanie edukacyjne pt. „Ochrona przyrody”. Wykonaliśmy ilustrację do opowiadania. Wzbogacaliśmy także wiedzę o otaczającym świecie. Poznaliśmy i utrwaliliśmy pojęcia: recykling, ekologia, segregacja. Ćwiczyliśmy segregowanie śmieci stosując odpowiednie pojemniki. Oglądaliśmy bajkę edukacyjną „Na ratunek Ziemi” oraz filmy przyrodnicze ukazujące piękno przyrody. Debatowaliśmy na temat „Co szkodzi naszej planecie i w jaki sposób możemy jej pomóc? W pracy plastyczno-technicznej rozwijaliśmy umiejętność posługiwania się nożyczkami wykonując makiety „Segregowanie odpadów”. Stosując metodę burzy mózgów szukaliśmy sposobów na odpady oraz oszczędzania i nie zanieczyszczania zasobów planety (wody, gleby, powietrza) . Wymyślaliśmy „Recyklingowe cuda” – czyli, co można zrobić z dostępnych materiałów. W zabawach ruchowych ćwiczyliśmy koncentrację i podzielność uwagi. Często sięgaliśmy po klocki magnetyczne do rozwijania zręczności i logicznego myślenia. Rozwijaliśmy sprawność manualną poprzez przewlekanie sznurowadeł i lepienie plasteliną.