This gallery contains 9 photos.
Kolejny raz nasza szkoła uczestniczy w Programie Edukacji Antytytoniowej składający się z czterech etapów.
Przedszkolny Program Edukacji Antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas” – adresowany jest do dzieci pięcio i sześcioletnich. Celem programu jest zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
Program edukacji antytytoniowej pt. „Nie pal przy mnie proszę” – przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, ma celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
Cele szczegółowe:
– uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia,
– kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie,
– uświadomienie dzieciom, że palenie jest szkodliwe dla zdrowia,
– uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem,
– wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.
Program edukacji antytytoniowej pt. ”Bieg po zdrowie” – przeznaczony jest dla uczniów klas IV szkoły podstawowej, ukazuje korzyści wynikające z niepalenia papierosów, czyni to zjawisko mniej pożądanym i mniej akceptowalnym.
Cele programu:
– opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
– pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
– zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów
Program edukacji antytytoniowej pt. „Znajdź właściwe rozwiązanie”- przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych.
Cele szczegółowe:
– Integracja grupy. Wyróżnienie liderów. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia.
– Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.
– Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy.
– Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami.
– Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.
W ramach realizacji Programu Edukacji Antytytoniowej w naszej placówce organizowane są konkursy plastyczne
na najciekawsze plakaty klasowe. Prace należy wykonać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.
Termin składania prac do 2 czerwca 2023 r., do koordynatorów programów.
Rozstrzygniecie konkursów 5 czerwca o godzinie 8:55 podczas apelu szkolnego.
W pierwszym etapie programu „Czyste powietrze wokół nas” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla przedszkola pt. „Czysta Planeta = Zdrowy Człowiek”, i kl.0 pt. „Dbamy o czyste powietrze”.
W drugim etapie programu „Nie pal przy mnie proszę” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę
dla kl. I pt. „Skutki czynnego palenia papierosów”, dla kl. II pt. „Wpływ palenia biernego” i kl. III pt. „Palenie z trzeciej ręki”. Prace należy wykonać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.
W kolejnym etapie programu „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią
Beatę Kryzińską w kl. IV pt. „ Nie pal, palenie szkodzi ”, w kl. V pt. „E – papieros – jestem na NIE”, w kl. VI pt. „Szkodliwe ENERGETYKI”, w kl. VII pt. „Miej własne zdanie – bądź ASERTYWNY”. Uczniowie kl. VIII przygotują ulotki profilaktyczne. Prace należy wykonać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.
Uczniowie, którzy najlepiej wykonają plakat klasowy otrzymają dyplom i nagrodę.
Będzie przyznana jedna nagroda za I miejsce dla młodszej grupy wiekowej (przedszkole – kl. III) oraz jedna dla starszej grupy wiekowej (kl. IV-VII). Wszyscy uczestnicy otrzymają słodki upominek. Życzymy powodzenia!
Realizator:
Państwowa Inspekcja Sanitarna
Koordynatorzy programu:
Magdalena Bryła
Beata Kryzińska
Początek tego miesiąca rozpoczął się współorganizowaniem kiermaszu wielkanocnego, na którym można było zakupić wiele interesujących rzeczy oraz słodkich przekąsek. W pierwszym tygodniu poznaliśmy zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi. Wspólnie czytaliśmy opowiadania edukacyjne z zakresu inteligencji emocjonalnej „Cierpliwość”, czyli o cierpliwości do bliskich podczas świątecznych przygotowań. Wykonaliśmy kartki świąteczne dla naszych bliskich oraz rysunki koszyka wielkanocnego i jego zawartości. Rozwijaliśmy sprawność ruchową, korzystając z magicznego dywanu. Nie zabrakło zajęć umysłowych, rozwiązywaliśmy zagadki, krzyżówki, rebusy i zadania matematyczne w formie labiryntów.
W kolejnym tygodniu czytaliśmy wiersze o tematyce wiosennej. Wypowiadaliśmy się na temat wiersza J. Brzechwy „Wiosenne porządki” i wykorzystaliśmy zabawy ruchowe ilustrujące poznany wiersz. Rozwijając sprawność manualną malowaliśmy kolorowanki tematyczne, lepiliśmy plasteliną i budowaliśmy z klocków. Przypomnieliśmy zasady dotyczące bezpieczeństwa w czasie zabaw. Korzystając z coraz cieplejszych dni organizowaliśmy zabawy z piłką na boisku szkolnym.
Wprowadziliśmy zajęcia dotyczące edukacji ekologicznej. Zapoznaliśmy uczniów z wierszem D. Rozwens „Segregacja – edukacja” i czytaliśmy opowiadanie edukacyjne pt. „Ochrona przyrody”. Wykonaliśmy ilustrację do opowiadania. Wzbogacaliśmy także wiedzę o otaczającym świecie. Poznaliśmy i utrwaliliśmy pojęcia: recykling, ekologia, segregacja. Ćwiczyliśmy segregowanie śmieci stosując odpowiednie pojemniki. Oglądaliśmy bajkę edukacyjną „Na ratunek Ziemi” oraz filmy przyrodnicze ukazujące piękno przyrody. Debatowaliśmy na temat „Co szkodzi naszej planecie i w jaki sposób możemy jej pomóc? W pracy plastyczno-technicznej rozwijaliśmy umiejętność posługiwania się nożyczkami wykonując makiety „Segregowanie odpadów”. Stosując metodę burzy mózgów szukaliśmy sposobów na odpady oraz oszczędzania i nie zanieczyszczania zasobów planety (wody, gleby, powietrza) . Wymyślaliśmy „Recyklingowe cuda” – czyli, co można zrobić z dostępnych materiałów. W zabawach ruchowych ćwiczyliśmy koncentrację i podzielność uwagi. Często sięgaliśmy po klocki magnetyczne do rozwijania zręczności i logicznego myślenia. Rozwijaliśmy sprawność manualną poprzez przewlekanie sznurowadeł i lepienie plasteliną.