Ze Świetlicy

Styczeń w świetlicy szkolnej

I, II tydzień

W miesiącu styczeń rozmawialiśmy na temat spędzonych świat Bożego Narodzenia z najbliższymi. Rozwiązywaliśmy krzyżówki oraz quizy związane z Nowym Rokiem 2025.

Promowaliśmy zdrowy styl życia pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy, zdrowy duch”. Świetlica szkolna ogłosiła konkurs plastyczny pod takim samym hasłem. Wyjaśniliśmy czym jest uzależnienie od nikotyny, alkoholu, narkotyków. Świetliczanki wykonały prace plastyczne pt.: „Piramida zdrowego żywienia”, „Mam swoje marzenia”. Omówiliśmy skutki uboczne spożywania używek, znaczenie depresji – definicja, przyczyny, formy pomocy. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytania: jakie są rodzaje przemocy, kim jest agresor, a kim ofiara oraz gdzie szukać pomocy. Rozwijaliśmy motorykę małą i dużą lepiąc plasteliną, kolorując rysunki, grając w piłkę w sali gimnastycznej.

III tydzień

W ostatnim tygodniu przed feriami słuchaliśmy opowiadania „Łyżwy”, w którym wybieraliśmy właściwe zakończenie opowiadania. Rozmawialiśmy na temat bezpiecznego zachowania podczas zimowego wypoczynku na śniegu i lodzie, gdzie nie powinniśmy się bawić. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Moja ulubiona zabawa zimą” i malowaliśmy kolorowanki „Bezpieczne ferie”. Dzieci chętnie przedstawiały propozycje jak ciekawie i bezpiecznie spędzić ferie zimowe oraz z jakich zabaw i gier zimowych skorzystać. Uczniowie rozwijali sprawność dłoni rysując i lepiąc plasteliną. Z zabaw ruchowych najczęściej korzystano z „Magicznego dywanu”.

Listopad i grudzień w świetlicy szkolnej

I tydzień – listopada

W pierwszym tygodniu miesiąca zapoznaliśmy się z historią odzyskania niepodległości przez Polskę oraz sylwetką Józefa Piłsudskiego. Przypomnieliśmy znaczenie symboli narodowych i wykonaliśmy prace plastyczne: „Flaga i godło Polski. Projektowaliśmy kotyliony, utrwaliliśmy słowa Hymnu i rozmawialiśmy na temat stosownego ubioru w czasie uroczystości szkolnych.

II tydzień

W drugim tygodniu wyszukiwaliśmy i omówiliśmy znaki bezpieczeństwa w szkole (znaki BHP: informacyjne, przeciwpożarowe, ewakuacyjne nakazu, zakazu oraz ostrzegawcze). Przypomnieliśmyo konieczności przestrzegania zasad BHP i omówiliśmy zasady zachowania się podczas zagrożenia pożarem i ewakuacji. Kolorowaliśmy znaki bezpieczeństwa oraz ćwiczyliśmy odczytywanie godzin zegarowych. Oglądaliśmy takżefilm dydaktyczny dla dzieci „Pierwsza pomoc”.

III tydzień

W kolejnym tygodniu omówiliśmy korzyści i zagrożenia płynące z korzystania z Internetu.Wykonaliśmy „Laptop”irysowaliśmy strony internetowe, z których najczęściej korzystamy. Wyjaśniliśmy pojęcie cyberprzemocy i omówiliśmy jej formy. Rozmawialiśmy na temat jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie szukać pomocy. Poruszyliśmy również nowe tematy zawiązane ze sztuczną inteligencją: „Jak komputery uczą się myśleć”, „Co sztuczna inteligencja potrafi robić już teraz?”, „Czym zastąpić komputer i telewizję?”

Biblioteka szkolna wraz ze świetlicą zorganizowałazbiórkę książek dla biblioteki w Lądku Zdroju dotkniętej powodzią. Uczniów, którzy włączyli się do akcji nagrodziliśmy dyplomami i słodkimi upominkami.

IV tydzień

W ostatnim tygodniu omówiliśmy i wspólne przygotowaliśmy akcesoria potrzebne do wróżb. Rozmawialiśmy o zwyczajach Andrzejkowych i wykonaliśmy zabawne prace z okazji tego święta.Dekorowaliśmy salę świetlicy. Omówiliśmy kolejny temat z  innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” – Szkoła – odpowiednie zachowanie w czasie przerw, lekcji, spożywania posiłków. Uczyliśmy się odczytywać godziny z zegarka mechanicznego.

W miesiącu listopad uczniowie chętnie korzystali z zabaw swobodnych i relaksacyjnych na pufach. Zabawy konstrukcyjne z użyciem klocków magnetycznych, mini wafli i Lego zajęły drugie miejsce, natomiast trzecie zdobyłyzabawy wzrokowo-ruchowe na „Magicznym dywanie”. Nie zabrakło zabaw zręcznościowych w sali gimnastycznej: „Rzut do celu”, „Kto złapie więcej”, „Kręgle”, ”Trafianie goli”itp.

I tydzień – grudnia

W miesiącu grudzień wspólne ubieraliśmy choinkę w świetlicy szkolnej. Czytaliśmywiersze i ciekawostki o Świętym Mikołaju. Kolorowaliśmy rysunki o tematyce zimowej i Św. Mikołaja. Rozmawialiśmy na temat tradycji obdarowywania się prezentami, czym są akcje charytatywne, jak równieżomówiliśmy rodzaje i terminy ich realizacji. Odczytywaliśmy godziny zegarowe na zegarze mechanicznym.

II tydzień

Zorganizowaliśmy „Kiermasz charytatywny z wypiekami” dla Klary i Marysi wraz z nauczycielami z kl. I (uzbierane pieniążki zostaną przekazane po świętach). Wykonaliśmy kartki świąteczne wg własnego pomysłu.Oglądaliśmy bajki o tematyce świątecznej: „Opowieść wigilijna”, ” Dziewczynka z zapałkami” . Rozmawialiśmy o zmianie pogody zimą, dostosowaniem ubioru, zimowym pejzażu i zwyczajach świątecznych w naszych domach. Zorganizowaliśmy „Kiermasz Bożonarodzeniowy” –świetlica szkolna wraz z nauczycielami kl.I – sprzedawałyśmy ozdoby świąteczne, z którego dochód przeznaczony zostanie na wyposażenie swoich sal. Ćwiczyliśmy sznurowanie obuwia.

III tydzień

W ostatnim tygodniu przed świętami omówiliśmy zwyczaje Bożego Narodzenia, jak również obejrzeliśmy prezentację multimedialną ze świętami związaną. Rozmawialiśmy na temat przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu. Omówiliśmy wybrany temat z innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień”- Biblioteka – miejsce ciszy i skupienia; jak również wybrany temat z innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” – Ogród zimą.

Przypomnieliśmy zasady bezpieczeństwa w czasie korzystania z sali gimnastycznej i magazynku sportowego. Zimowymi popołudniami korzystaliśmy z sali gimnastycznej, bądź z „Magicznego dywanu”. Rozwijaliśmy sprawność manualną poprzez rysowanie, lepienie plastelina i przewlekanie sznurowadeł. Najczęstsze zabawy świetlicowe integrujące grupę to: „Dixit”, „UNO”, „Dobble”, „Warcaby”, „Pełen kurnik”, „Puzzle”, „Lego”, „Klocki z kodowaniem”, „Dinozaury”.

Realizacja projektu OseHero na zajęciach świetlicowych

      W ramach projektu OSE HERO, który stawia nacisk na bezpieczeństwo w sieci dzieci i młodzieży, realizowany przez naszą szkołę. Na lekcjach świetlicowych realizowany był temat: Cyberprzemoc i sztuczna inteligencja przeznaczony dla klas 1-3. Uczniowie realizowali zadania, które dotyczyły:

– zagrożeń i korzyści płynących z korzystania z Internetu,
– sposobów zapobiegania cyberprzemocy oraz radzenia sobie z nią,
– rozwijania empatii wśród uczniów,
– zachęcania uczniów do bezpiecznego korzystania z Internetu,
– podania zastosowań sztucznej inteligencji w codziennym życiu,
– porównywania możliwości człowieka i maszyny w zakresie uczenia się i przetwarzania danych.

     FORMY I SPOSOBY REALIZACJI:

Korzyści i zagrożenia płynących z korzystania z Internetu – burza mózgów.
Laptop – prace plastyczne. Rysowanie stron internetowych, z których najczęściej korzystamy.
Wyjaśnienie pojęcia cyberprzemoc. Formy cyberprzemocy – oglądanie filmów i prezentacji multimedialnych.

Cyberprzemoc – umieszczanie informacji na gazetce świetlicy.
Rozmowa na temat jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie szukać pomocy.

Dziecko w świecie Internetu. Czym zastąpić komputer i telewizję? – rozmowa kierowana.
Sztuczna inteligencja – „Jak komputery uczą się myśleć”. Oglądanie filmików edukacyjnych.
Co sztuczna inteligencja potrafi robić już teraz?- Mini wykład.

Zajęcia zrealizowała pani Magdalena Bryła.

Październik w świetlicy

I tydzień: Zwierzęta – nasi przyjaciele

W pierwszym tygodniu października rozmawialiśmy na temat ulubionych zwierząt domowych oraz jak należy opiekować się naszymi pupilami. Rozwiązywaliśmy zagadki o danej tematyce i lepiliśmy z plasteliny swoich pupili. Oglądaliśmy filmiki dotyczące wirtualnej wycieczki do schroniska dla zwierząt i dzięki temu, dowiedzieliśmy się jak zaadoptować psa/kota. W świetlicy nie zabrakło zabaw swobodnych i relaksacyjnych. Dzieci chętnie układały puzzle, malowały kolorowanki, grały w różnego rodzaju gry stolikowe. Z zabaw ruchowych najchętniej korzystano z „Magicznego dywanu”.

II tydzień: Święto Edukacji Narodowej

Święto Edukacji Narodowej tuż, tuż…

Wspólnie wymienialiśmy cechy idealnego nauczyciela. Zwróciliśmy uwagę na zachowania uczniów, które są właściwe wobec nauczycieli i te mniej pożądane. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Portret nauczyciela”, a następnie odgadywaliśmy, którego nauczyciela narysowały poszczególne dzieci. Kolejną pracą był kwiatek z odrysowanych i wyciętych dłoni przygotowany do dekoracji gazetki świetlicy. Tworzyliśmy laurki, kartki okolicznościowe i utrwaliliśmy zasady pisania życzeń. Czytaliśmy również wiersze związane z Dniem Edukacji Narodowej. Dzieci starsze i młodsze sadziły rośliny w ogrodzie szkolnym w ramach innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie”.

III tydzień: Złota Polska Jesień

W kolejnym tygodniu wymieniliśmy charakterystyczne cechy jesieni. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Pani Jesień” z różnych materiałów. Słuchaliśmy utworu Vivaldiego „Cztery Pory Roku – Jesień”. Zapoznaliśmy się z wierszem J. Kulmowej „Jesienna pogoda”. Rozmawialiśmy na temat zmian zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie i w ogrodzie. Odgadywaliśmy zagadki o tematyce jesiennej. Pamiętaliśmy o stosownym ubiorze o tej porze roku. Uczniowie chętnie korzystali z zabaw ruchowych na „Magicznym dywanie”. Dużą popularnością cieszyły się także zabawy konstrukcyjne i strategiczne.

IV tydzień: Poznajemy różne zawody

Wybrać zawód dla siebie nie jest wcale łatwe, dlatego też omówiliśmy najciekawsze zawody, a dzieci zastanawiały się kim będą kiedy dorosną. Wykonaliśmy prace plastyczne dotyczące tematu tygodnia, przedstawiliśmy zawody naszych rodziców i odgadywaliśmy „Kim zostanę w przyszłości?” – kalambury. Dzieci malowały kolorowanki z doradztwa zawodowego: „Fryzury”, „Malowanie paznokci”, „Makijaż”, „Projektowanie ubrań”. Z zabaw świetlicowych sięgano po klocki Lego, magnetyczne, drewniane, z kodowaniem czy mini wafle. Zabawy ruchowe odbywały się w sali gimnastycznej. Ćwiczyliśmy odczytywanie godzin zegarowych na zegarze mechanicznym. Świetliczaki uczyli się kultury osobistej, dbałości o wygląd zewnętrzny i zdrowie w ramach innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień”.

V tydzień: Listopadowa zaduma…

W ostatnim tygodniu poruszyliśmy tematy związane ze Świętem Zmarłych. Omówiliśmy jak obchodzone jest to święto w Polsce, a jak na świecie. Rozmawialiśmy na temat odpowiedniego zachowania na cmentarzu, czego nie powinniśmy robić. Wykonaliśmy prace plastyczno-techniczne: „Latarenki”, „Płomień świecy”. Dzieci uczyły się w dalszym ciągu korzystania z zegarka elektronicznego i mechanicznego.

„Dobrze znowu Was widzieć!” – wrzesień w świetlicy szkolnej

Rok szkolny rozpoczął się intensywnie, a dzieci z utęsknieniem czekały na spotkanie z kolegami i koleżankami ze szkoły. Uczniowie zapoznali się z regulaminem oraz zasadami obowiązującymi w świetlicy szkolnej i na terenie szkoły. Poznali Prawa i Obowiązki ucznia oraz Prawa Człowieka. Omówiliśmy zasady BHP panujące w szkole i w świetlicy. Zapoznaliśmy się ze Standarami Ochrony Małoletnich oraz utrwaliliśmy kodeks świetliczaków. Przeglądaliśmy gry i zabawki, które mamy do dyspozycji. Opowiadaliśmy jak spędziliśmy wakacje, za kim tęskniliśmy i co robiliśmy w domu.

Wychowawca świetlicy wprowadził dwie innowacje pedagogiczne: „Dobre maniery na co dzień” oraz „Cztery pory roku w ogrodzie”.

W drugim tygodniu przypomnieliśmy i utrwaliliśmy zasady dotyczące bezpieczeństwa w szkole, z zasadami ruchu drogowego – bezpieczna droga do i ze szkoły, bezpieczne przechodzenie przez ulicę. Mówiliśmy o odblaskach, telefonach alarmowych oraz jak należy się zachować w czasie zagrożenia. Oglądaliśmy filmiki o pierwszej pomocy i ćwiczyliśmy sytuacje wymagające zawiadomienia straży pożarnej, policji oraz karetki. Uczniowie, szczególnie młodsi, poznali różnice pomiędzy zegarem mechanicznym a elektronicznym.

Wspólnie odczytywaliśmy która jest godzina. W świetlicy najczęściej królowały warcaby oraz klocki Lego.

W następnym tygodniu rozmawialiśmy na temat kultury osobistej w szkole i poza nią. Przypomnieliśmy o zwrotach grzecznościowych, zasadzie uprzejmości i życzliwości wobec innych. Uczniowie usiłowali prawidłowo nakryć do stołu, ostatecznie wykonali tę czynność poprawnie z korektą nauczyciela. Rozmawialiśmy o odpowiednim zachowaniu się podczas spożywania posiłków, uroczystości szkolnych oraz w miejscach publicznych. Zwróciliśmy uwagę na prawidłowe odnoszenie się uczniów do siebie, pracowników szkoły, osób starszych. Czytaliśmy wiersz J. Brzechwy pt. „Kwoka” i zastosowaliśmy w praktyce dobre maniery na co dzień. Świetliczaki ćwiczyli naukę sznurowania obuwia. Brali również udział w akcji „Sprzątanie Świata. Polska”.

W ostatnim tygodniu mówiliśmy o różnych odcieniach przyjaźni. Debatowaliśmy na czym powinna opierać się prawdziwa przyjaźń, jak należy ją budować oraz wzmacniać. Przedstawiliśmy cechy dobrego przyjaciela i wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Najlepszy przyjaciel”. Oglądaliśmy bajki edukacyjne o prawdziwej przyjaźni. W dalszym ciągu ćwiczyliśmy odczytywanie godzin zegarowych. Świetliczaki chętnie korzystali z różnych klocków będących na stanie świetlicy, ćwiczyli sprawność manualną lepiąc plasteliną czy ucząc się wiązania sznurowadeł.

 

NA STRAŻY CZYSTEJ ZIEMI – Sprzątanie Świata

W dniu 20 września 2024 r. uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie, po raz kolejny, dołączyli do akcji „Sprzątania Świata – Polska”. Tegoroczna akcja poprowadzona została pod hasłem „Na Straży Czystej Ziemi. Od 1994 roku” i rozpoczęła czwartą już z kolei dekadę promocji idei nieśmiecenia w naturze.

Celem akcji było budzenie i wzmacnianie świadomości ekologicznej Polaków oraz ich odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Uczniowie i nauczyciele wyposażeni w rękawice ochronne i worki, które otrzymali z UG w Brodach, ruszyli posprzątać przydzielone im tereny: plac wokół szkoły (przedszkole oraz kl. „0”) , drogę w stronę cmentarza parafialnego w Stykowie (kl. I), teren w kierunku Kuczowa (klasy II, III), teren w stronę stacji kolejowej – boisko sportowe Wodnik Styków (klasy IV, V, VI),  ul. Świętokrzyską w stronę  „Przystani wodnej” (klasy VII, VIII).

Podczas akcji zebrano 13 worków śmieci i odpadów. Oznacza to, iż w tym roku szkolnym 2024/2025 zebrano mniej śmieci niż w roku ubiegłym.

Świadomość ekologiczna społeczeństwa zauważalnie wzrasta. Dostrzegamy wagę problemu ochrony przyrody i podejmujemy działania mające na celu ograniczenie niszczenia dalszej degradacji środowiska. Dlatego też mamy nadzieję, że akcje tego typu przyczynią się do nawyku dbania o naszą matkę naturę oraz w latach następnych do zminimalizowanej zbiórki śmieci.

Zakład Gospodarki Komunalnej w Brodach odebrał zebrane przez uczniów worki ze śmieciami.

Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się do akcji „Sprzątanie Świata – Polska”.

INFORMACJA DOTYCZĄCA ŚWIETLICY SZKOLNEJ

Drodzy Rodzice, zapisy uczniów do świetlicy na rok szkolny 2024/2025 przyjmowane będą do 13.09.2024 r., do piątku.

Wypełnione karty zgłoszenia dziecka należy dostarczyć wychowawcom świetlicy. Po weryfikacji zgłoszeń zostanie wywieszona informacja o uczniach przyjętych do świetlicy szkolnej, dnia 17.09.2024 r.

Rodzice, którzy wypełnili karty zgłoszenia ucznia do świetlicy w ubiegłym roku są zobowiązani do ich weryfikacji, jeżeli uległy one zmianie.

Karta zgłoszenia ucznia do świetlicy szkolnej – dokument do pobrania w formacie pdf

 

Czerwiec w świetlicy szkolnej

W pracy świetlicy miesiąc czerwiec rozpoczęliśmy od zajęć poświęconych tematyce zdrowotnej. Dzieci oglądały filmiki edukacyjne pt. „Śnieżnobiały uśmiech”. Nauczyły się i śpiewały piosenkę „Szczotka, pasta”. Odbyły się rozmowy o prawidłowym odżywianiu poprzedzone mini wykładem na temat „Piramidy zdrowego żywienia”. Wiele czasu spędzały na świeżym powietrzu organizując zabawy na szkolnym placu zabaw, na boisku lub sali gimnastycznej.

W kolejnym tygodniu pracy świetlicy realizowane były zadania związane z rozwijaniem zainteresowań dzieci naszym krajem. Dzieci poznały legendy dotyczące powstania wybranych miast Polski. Oglądały filmy krajoznawcze „Nie ma jak Polska”. Rozmawiały, co chciałyby zwiedzić podczas wakacji. Szukały na mapie miejsc i miast, w których już były oraz opowiadały o nich. Po zajęciach szkolnych organizowane były razem z dziećmi zabawy relaksacyjne oraz inne według ich upodobań. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zabawy z piłką na świeżym powietrzu.

Ostatni tydzień był przygotowaniem dzieci do bezpiecznego odpoczynku podczas wakacji. Na zajęciach dzieci przypomniały o podstawowych numerach alarmowych oraz o konieczności korzystania z nich w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu. Wykonały dowolną techniką prace plastyczne „Moje wymarzone wakacje”. Rozwiązywały krzyżówki, rebusy i zagadki związane z wakacjami, a także organizowały gry na spostrzegawczość i uwagę.

Wychowawcy świetlicy dziękują wszystkim „Świetliczakom” za wspólną pracę w roku szkolnym 2023/2024.

Życzymy Wam bezpiecznego, pełnego słońca wakacyjnego wypoczynku 🙂

Maj w świetlicy szkolnej

Pierwszy tydzień naszej pracy poświęcony był „Świętom Majowym”. Na gazetce świetlicy została wykonana dekoracja związana z tą tematyką. Dzieci na zajęciach rozmawiały na temat majowych świąt upamiętniających najważniejsze wydarzenia i symbole narodowe. Dowiedziały się, dlaczego obchodzimy te święta, a tym samym rozszerzały wiadomości zdobyte na zajęciach szkolnych. Uczestniczyły w akademii z okazji Narodowego Święta Konstytucji 3 Maja. Wspólnie organizowały czas grając w „Warcaby”, „Biznes po polsku” oraz „Państwa – miasta”. Wiele czasu spędzały także bawiąc się na szkolnym placu zabaw.
 
W kolejnym tygodniu pracy świetlicy dzieci doszukiwały się znaczenia słowa „Ojczyzna” oraz poznały historię państwa polskiego czytając „Legendę o białym orle”. Czytały także z podziałem na role oraz recytowały z pamięci wiersz Władysława Bełzy – „Katechizm polskiego dziecka”. W związku ze zbliżającym się Dniem Pszczoły (20 maja) poznały znaczenie życia owadów, szczególnie pszczół. W różnych źródłach: encyklopedii, Internecie szukały informacji na temat ich pracy i cyklu życia. Oglądały filmiki, jak powstają różne gatunki miodów. Metodą stempelkową wykonały pracę plastyczną pt. „Budzi się wiosna, budzą się pszczoły”. W trosce o owady dzieci posadziły byliny i krzewy owocowe, by tym samym troszczyć się o nie, obserwować, jak rosną, a później smakować ich owoce.
 
Tematyką następnego tygodnia był Dzień Matki. Na zajęciach dzieci rozmawiały o tym, jaki sposób okazywać miłość i szacunek w rodzinie, opowiadały o zawodach w jakich pracują ich mamy, a także ulepiły z plasteliny „mamę przy pracy”. Z dostępnych źródeł wyszukiwały wierszyki o Dniu Mamy i starały się je przeczytać najpiękniej, jak potrafią. Utrwalały piosenki, które zaśpiewały swoim mamom podczas klasowych uroczystości. W pracy plastycznej przedstawiły swoją mamę w formie portretu, a w kalamburach ruchowych odgadywały zajęcia, jakie wykonuje mama. Oprócz zajęć organizowanych przez nauczycieli dzieci organizowały zabawy w świetlicy i na szkolnym placu zabaw według swoich zainteresowań, co sprzyjało integracji grupy świetlicowej.
 
Na koniec miesiąca przyszedł czas na przygotowania do świętowania Dnia Dziecka. Na zajęciach dzieci opowiadały o swoich zainteresowaniach i o tym, w jaki sposób je rozwijają. Dzieliły się z innymi swoimi planami spędzenia swojego święta. Przypomniały o swoich prawach i obowiązkach, rozmawiały na temat ulubionych zabaw. Na tablicy świetlicowej i w świetlicy została wykonana dekoracja z okazji Dnia Dziecka. Z mini wafli dzieci skonstruowały instrumenty muzyczne improwizując grę w zespole przy dowolnie wybranej muzyce. Organizowały zabawy według własnych upodobań, grały w dostępne gry, lepiły z plasteliny, korzystały z placu zabaw, a także troszczyły się o roślinki w ogródku świetlicowym.