Ze Świetlicy

Ciekawostki ze świetlicy – kwiecień

Początek tego miesiąca rozpoczął się  współorganizowaniem kiermaszu wielkanocnego, na którym można było zakupić wiele interesujących rzeczy oraz słodkich przekąsek. W pierwszym tygodniu poznaliśmy zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi. Wspólnie czytaliśmy opowiadania edukacyjne z zakresu inteligencji emocjonalnej “Cierpliwość”, czyli o cierpliwości do bliskich podczas świątecznych przygotowań. Wykonaliśmy kartki świąteczne dla naszych bliskich oraz rysunki koszyka wielkanocnego i jego zawartości. Rozwijaliśmy sprawność ruchową, korzystając z magicznego dywanu. Nie zabrakło zajęć umysłowych, rozwiązywaliśmy zagadki, krzyżówki, rebusy i zadania matematyczne w formie labiryntów.

           W kolejnym tygodniu czytaliśmy wiersze o tematyce wiosennej. Wypowiadaliśmy się na temat wiersza J. Brzechwy “Wiosenne porządki” i wykorzystaliśmy zabawy ruchowe ilustrujące poznany wiersz. Rozwijając sprawność manualną malowaliśmy kolorowanki tematyczne, lepiliśmy plasteliną i budowaliśmy z klocków. Przypomnieliśmy zasady dotyczące bezpieczeństwa w czasie zabaw. Korzystając z coraz cieplejszych dni organizowaliśmy zabawy z piłką na boisku szkolnym.

            Wprowadziliśmy zajęcia dotyczące edukacji ekologicznej. Zapoznaliśmy uczniów z wierszem D. Rozwens “Segregacja – edukacja” i czytaliśmy opowiadanie edukacyjne pt. “Ochrona przyrody”. Wykonaliśmy ilustrację do opowiadania. Wzbogacaliśmy także wiedzę o otaczającym świecie. Poznaliśmy i utrwaliliśmy pojęcia: recykling, ekologia, segregacja. Ćwiczyliśmy segregowanie śmieci stosując odpowiednie pojemniki. Oglądaliśmy bajkę edukacyjną “Na ratunek Ziemi” oraz filmy przyrodnicze ukazujące piękno przyrody. Debatowaliśmy na temat „Co szkodzi naszej planecie i w jaki sposób możemy jej pomóc? W pracy plastyczno-technicznej rozwijaliśmy umiejętność posługiwania się nożyczkami wykonując makiety “Segregowanie odpadów”. Stosując metodę burzy mózgów szukaliśmy sposobów na odpady oraz oszczędzania i nie zanieczyszczania zasobów planety (wody, gleby, powietrza) . Wymyślaliśmy „Recyklingowe cuda” – czyli, co można zrobić z dostępnych materiałów. W zabawach ruchowych ćwiczyliśmy koncentrację i podzielność uwagi. Często sięgaliśmy po klocki magnetyczne do rozwijania zręczności i logicznego myślenia. Rozwijaliśmy sprawność manualną poprzez przewlekanie sznurowadeł i lepienie plasteliną.

Marzec w naszej świetlicy…

           W marcu mówiliśmy o znaczeniu zdrowia i czynników warunkujących prawidłowy rozwój. Zwróciliśmy uwagę na właściwe odżywianie, higienę osobistą oraz uprawianie sportu. Czytaliśmy wiersz pt. “Zdrowy duch” i wiele innych wybranych utworów. Rozmawialiśmy na temat opowiadania edukacyjnego “Równowaga – nierównowaga”. Nawiązując do tematu wykonaliśmy prace plastyczne pt.: „Moje ulubione warzywa i owoce” oraz “W zdrowym ciele zdrowy duch”. Rozmawialiśmy również na temat zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży. Wspólnie wykonaliśmy plakat dotyczący piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Rozwijając logiczne myślenie rozwiązywaliśmy zagadki o tematyce zdrowotnej. Tworzyliśmy także budowle przestrzenne z użyciem klocków magnetycznych. Zabawy ruchowe najczęściej odbywały się na „Magicznym dywanie” oraz w sali gimnastycznej. 

           W kolejnych tygodniach mówiliśmy o pracy kobiet w różnych zawodach. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Zawód mojej mamy” Rozwiązywaliśmy zagadki i kolorowaliśmy prace związane z tematyką tygodnia. Ćwiczyliśmy sprawność manualną lepiąc z plasteliny. Natomiast w sali gimnastycznej rozwijaliśmy sprawność ruchową. Na zajęciach świetlicowych budowaliśmy roboty z klocków magnetycznych oraz doskonaliliśmy grę w szachy i warcaby.

           Obserwując budzącą się wiosnę poczuliśmy przypływ energii. Tematem przewodnim w tym tygodniu były pierwsze wiosenne kwiaty (przebiśniegi, krokusy, śnieżynki, zawilce). Z zainteresowaniem słuchaliśmy wierszy i opowiadań wiosennych. Czytaliśmy z podziałem na role wiersz pt. „Ptasie radio” Juliana Tuwima oraz ciekawostki dotyczące pierwszych oznak wiosny. Rozmawialiśmy na temat ptaków przylatujących do Polski wiosną. Stworzyliśmy pracę plastyczno-techniczną pt. „Pan Bocian”. Oglądaliśmy filmy przyrodnicze i edukacyjne. Porozmawialiśmy na temat wiosennych zwyczajów “topienia Marzanny”.

           Kolejny tydzień zrealizowaliśmy „barwnie”. Mówiliśmy o znaczeniu kolorów, barwach ciepłych i zimnych, łączeniu barw podstawowych z pochodnymi. Wykonaliśmy pracę plastyczną z użyciem barw podstawowych – czyli kolorem czerwonym, żółtym i niebieskim. Rozmawialiśmy o naszych ulubionych kolorach. Debatowaliśmy o znaczeniu kolorów w przyrodzie i o barwach ochronnych w świecie zwierząt. Malowaliśmy kolorowanki dotyczące Światowego Dnia Wody i wyjaśniliśmy skąd się bierze woda słodka i słona. Dowiedzieliśmy się, jak ważne są metody oszczędzania wody. Przybliżyliśmy także świat sztuki. Rozmawialiśmy o sztukach plastycznych i ich dziedzinach. W dalszym ciągu stosowaliśmy zabawy integrujące grupę z wykorzystaniem gier świetlicowych.

           W ostatnim tygodniu wprowadziliśmy tematy dotyczące dobrego zachowania. Wdrażaliśmy do właściwych postaw związanych z zachowaniem uczniów i mówiliśmy o kulturalnym zachowaniu się podczas spożywania śniadań i obiadów. Zapoznaliśmy się z bohaterami opowiadania edukacyjnego “Słowa, które ranią”. Zwróciliśmy szczególną uwagę na prawidłowe odnoszenie się uczniów do siebie, pracowników szkoły, osób starszych. Utrwaliliśmy magiczne słowa: “proszę, dziękuję, przepraszam”. Na wesoło interpretowaliśmy czytany wiersz Jana Brzechwy pt. “Kwoka”. Wykonaliśmy wiele rysunków pastelami. Najczęściej stosowano zabawy stolikowe i karciane. Nie możemy zapomnieć o Kiermaszu Wielkanocnym, na którym można było zakupić wiele ciekawostek, z którego część dochodu przeznaczono na cele charytatywne. Wszystkim kupującym serdecznie dziękujemy.

Kiermasz Wielkanocny

W dniach 30 marca – 4 kwietnia odbył się tradycyjnie Kiermasz Wielkanocny, za który odpowiedzialne były nauczycielki: K. Michalczewska i M. Bryła.

Uczniowie, Rodzice, Grono Pedagogiczne wraz z Pracownikami naszej szkoły mogli zadbać o świąteczny nastrój w swoim domu kupując własnoręcznie wykonane ozdoby m.in. koszyczki, zajączki, kurki czy kartki.

W sprzedaży na stoisku pomagały uczennice: Kaja Koszarska, Klaudia Wiśnios, Oliwia Ziółkowska oraz Zosia Orczyk.

Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i wsparcie inicjatywy. Zebrane pieniądze zostały przekazane m.in. na cel charytatywny, nagrody konkursowe, zakup potrzebnych materiałów do świetlicy i klasy II.