Ze Świetlicy

Październik w świetlicy szkolnej

W pierwszym tygodniu października na zajęciach świetlicowych rozmawialiśmy o zwierzętach domowych, a konkretnie o pieskach i kotkach, bo to one najczęściej mieszkają razem z dziećmi. Temat ten był wszystkim dobrze znany, dlatego dzieci bardzo chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i wymieniały doświadczeniami. Swoich pupili przedstawiły w pracy plastycznej i rzeźbie z plasteliny. Śpiewały piosenkę pt. “Kundel bury”.

Dzieci uczestniczyły w dekoracji gazetki świetlicowej na temat “STOP PRZEMOCY”. Rozmawiały na temat przemocy psychicznej i fizycznej w szkole. Dowiedziały się, co to jest cyberprzemoc i jakie zagrożenia za sobą niesie. Najczęściej bawiły się klockami, samochodzikami oraz piłkami.

Kolejny tydzień to praca wokół Dnia Edukacji Narodowej. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, co to za święto, opowiadały o swoich nauczycielach, szukały cech idealnego nauczyciela oraz rozmawiały o znaczeniu pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły. Dowolną techniką wykonały laurki dla swoich wychowawców redagując wspólnie życzenia. Jak zawsze mogły liczyć na pomoc w odrabianiu prac domowych. Dzieci uczestniczyły w grach i zabawach ruchowych organizowanych w sali gimnastycznej oraz nauczyły się gry w kręgle.

W trzecim tygodniu pracy świetlicy rozmawialiśmy o jesieni. Dzieci opowiadały o zmianach zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie, w ogrodzie. Z placu szkolnego podziwiały piękno jesiennego krajobrazu. Wykonały prace plastyczne pt. “Jesień” z użyciem różnych materiałów oraz różne kolorowanki o tej tematyce. Rozwiązywały jesienne rebusy i krzyżówki. Znając charakterystyczne cechy jesieni dzieci wiedzą, jak ubierać się, aby nie zachorować. Dzieci uczestniczyły w grach i zabawach strategicznych, planszowych i karcianych integrujących grupę.

Ostatni tydzień poświęciliśmy pamięci o tych, którzy odeszli. Był to czas, aby przy okazji organizowanych zajęć powspominać chwile spędzone z bliskimi, którzy odeszli z naszego otoczenia. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, jak obchodzone jest Święto Zmarłych w Polsce, a jak na świecie. Rozmawiały o zbliżającym się święcie oraz przypomniały o odpowiednim zachowaniu się na cmentarzu. Dzieci zapoznały się z wierszem Hanny Łochockiej “Płoną świece” oraz wykonały pracę plastyczno – techniczą “Płomień świecy”. Utrwalały odczytywanie godzin na zegarze oraz dokonywały obliczeń zegarowych. Największą popularnością cieszyły się zabawy według upodobań dzieci.

Wrzesień w świetlicy szkolnej

Pierwsze dni szkoły upłynęły nam na dzieleniu się wakacyjnymi wspomnieniami. Po zapoznaniu się z mapą Polski wspólnie odszukaliśmy i zaznaczyliśmy na niej wakacyjne miejscowości. Wykonaliśmy także dowolną techniką pracę plastyczną pt. “Jak spędziliśmy wakacje” i przygotowaliśmy wystawkę naszych prac. Każdy dzień w świetlicy szkolnej był okazją do wspólnego poznawania się oraz integracji grupy świetlicowej. Sporo czasu poświęciliśmy na omówienie regulaminu i zasad obowiązujących w świetlicy. Poznaliśmy prawa i obowiązki ucznia oraz prawa człowieka obowiązujące w naszym kraju. Przypomnieliśmy o podstawowych zasadach dobrego wychowania i trzech “magicznych” słowach: proszę, dziękuję, przepraszam. Szukaliśmy także odpowiedzi na pytanie: Co należy zrobić, aby dobrze czuć się w świetlicy szkolnej? Wykorzystując słoneczną pogodę chętnie bawiliśmy się piłką na boisku szkolnym.

W drugim tygodniu rozmawialiśmy o naszym bezpieczeństwie w drodze do szkoły. Omówiliśmy zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Obejrzeliśmy film edukacyjny o ruchu drogowym oraz bajki edukacyjne “Bezpieczna droga do szkoły”. Poznaliśmy wybrane znaki drogowe i kolorowaliśmy je. Utrwalaliśmy znajomość numerów alarmowych oraz uczestniczyliśmy w rozmowie na temat “Jestem widoczny, jestem bezpieczny” otrzymując opaski odblaskowe. Rozwiązywaliśmy quizy i zagadki. Dowiedzieliśmy się także, co to jest alert RCB, przed czym ostrzega i jak się zachować w czasie zagrożenia. Razem bawiliśmy się, rysowaliśmy i lepiliśmy z plasteliny.

Kolejny tydzień poświęcony był zdrowiu i higienie. Na zajęciach dowiedzieliśmy się, co to jest piramida zdrowego żywienia i zauważyliśmy, że u jej podstawy znajduje się aktywność fizyczna rozumiana nie tylko jako sport, ale także chodzenie po schodach, spacer, itp. Ważne jest, aby na aktywność fizyczną poświęcać 30-45min. dziennie. Produkty u podstawy piramidy – warzywa i owoce powinniśmy spożywać codziennie i w większej ilości. Czym wyżej piramidy tym spożycie produktów powinno być rzadsze. Rozpoznawaliśmy na rysunkach warzywa i owoce, kolorowaliśmy je, wykonaliśmy ich rzeźby z plasteliny. Poznaliśmy ich wartości odżywcze. Innymi zajęciami rozwijającymi sprawność manualną były przewlekanki i wiązanie sznurowadeł oraz dowolne układanki z klocków LEGO i klocków magnetycznych.

Ostatni tydzień września poświęciliśmy przyjaźni. Wspólnie wyjaśnialiśmy jej znaczenie, szukaliśmy i nazywaliśmy cechy prawdziwej przyjaźni, która opiera się na otwartości, szczerości, zaufaniu, wzajemnym szacunku i umiejętności wybaczania. Słownie opisywaliśmy swojego przyjaciela oraz przedstawiliśmy go w formie pracy plastycznej. Oglądaliśmy także bajki edukacyjne o tej tematyce. Wiele czasu poświęciliśmy na wspólną zabawę, konstruowanie różnych budowli z klocków drewnianych, magnetycznych i LEGO. Z wielką starannością kolorowaliśmy obrazki jako prezenciki dla swojego przyjaciela wiedząc, że prawdziwą przyjaźń należy wzmacniać.

Świetlica – czerwiec 2023r.

Początek czerwca kojarzy nam się z Dniem dziecka. Dlatego tez w pierwszym tygodniu rozmawialiśmy na temat zainteresowań dzieci. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Moje hobby” i oglądaliśmy prezentacje multimedialną dotyczącą Dnia Dziecka w Polsce i na świecie. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „Co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?” Dzieci chętnie korzystali z gier karcianych oraz zabaw konstrukcyjnych i strategicznych.

Z początkiem drugiego tygodnia koordynatorzy Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej podsumowali przeprowadzone działania i ogłosili rozstrzygnięcie konkursów. W tym też tygodniu poruszyliśmy tematy dotyczące Pierwszej pomocy oraz przypomnieliśmy i utrwaliliśmy numery alarmowe – 112, 999, 998, 997. Mówiliśmy kiedy wzywamy straż pożarną, policję i karetkę. Omówiliśmy sytuacje wymagające użycia apteczki lekarskiej, oglądaliśmy filmy i prezentację na dany temat. Czytaliśmy bajkę edukacyjną – “Niegrzeczny pisklak” o skutkach nieposłuszeństwa wobec dorosłych i wykonaliśmy ilustrację do tekstu. Rozwijaliśmy sprawność wzrokową i spostrzegawczość poprzez wyszukiwanie różnic na obrazkach. Często wychodziliśmy na świeże powietrze korzystając z uroków lata.

W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o ciekawych miejscach w Polsce i w innych krajach. Oglądaliśmy filmy, zdjęcia i prezentacje multimedialne pokazujące piękno i różnorodność świata przyrody i kultury. Przeglądaliśmy albumy i książki dotyczące najpiękniejszych miejsc Polski i świata.  Mówiliśmy o tym co wolno, a czego nie powinno się robić spędzając wakacje winnym kraju. Uczniowie sugerowali, gdzie zamierzają spędzić wakacje. Jak wyjazdy to i pocztówka. Dlatego też wyjaśniliśmy jak się wypisuje pocztówkę i wykonaliśmy jej projekt. Dzieci chętnie korzystali z zabaw usprawniających rozwój dłoni i motoryki małej: rysując, układając klocki, lepiąc z plasteliny, przewlekając sznurowadła itp. W dalszym ciągu królowały klocki magnetyczne i mini wafle. Rozwiązywaliśmy zagadki i rebusy oraz ćwiczyliśmy umiejętność gry w warcaby.

To już ostatni tydzień w tym roku szkolnym 2022/2023. Pamiętając o niebezpieczeństwach, które mogą nam się przytrafić na wakacjach wykonaliśmy gazetkę tematyczną “Bezpieczne wakacje” informującą o zagrożeniach. Debatowaliśmy „Jak bezpiecznie spędzić wakacje?” i o konieczności korzystania z ważnych telefonów w sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu.

Wykonaliśmy prace plastyczne pt. „Moje wymarzone wakacje” techniką dowolną. Kończąc tydzień poruszyliśmy temat dotyczący roli ojca. Mówiliśmy o pracy i hobby taty.

Kochani uczniowie życzymy Wam udanych wakacji i radosnego powrotu do szkoły w nowym 2023/2024 roku szkolnym.

Podsumowanie Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej

Zespół Placówek Oświatowych w Strykowie kolejny raz uczestniczył w realizacji Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej zawierający 4 etapy:

I etap – Przedszkolny Program Edukacji Antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas” – adresowany jest do dzieci pięcio i sześcioletnich. Celem programu jest zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

II etap – Program edukacji antytytoniowej pt. „Nie pal przy mnie proszę” – przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, ma celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

III Etap – Program edukacji antytytoniowej pt. ”Bieg po zdrowie” – przeznaczony jest dla uczniów klas IV szkoły podstawowej, ukazuje korzyści wynikające z niepalenia papierosów, czyni to zjawisko mniej pożądanym i mniej akceptowalnym.

IV etap – Program edukacji antytytoniowej pt. „Znajdź właściwe rozwiązanie”– przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych.
Realizatorem programu jest Państwowa Inspekcja Sanitarna.

Koordynatorem I i II etapu była pani Magdalena Bryła, natomiast III i IV etapu pani Beata Kryzińska.

W ramach realizacji Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej zorganizowano konkursy plastyczne na najciekawszy plakat klasowy profilaktyki antytytoniowej, podczas których klasy wykonywały plakat na podany temat.

W pierwszym etapie programu „Czyste powietrze wokół nas” zorganizowano konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla przedszkola pt. „Czysta Planeta = Zdrowy Człowiek”, i kl.0 pt. „Dbamy o czyste powietrze”.

W drugim etapie programu „Nie pal przy mnie proszę” zorganizowano konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla kl. I pt. „Skutki czynnego palenia papierosów”, dla kl. II pt. „Wpływ palenia biernego” i kl. III pt. „Palenie z trzeciej ręki”. Prace należało wykonanać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.

W kolejnym etapie programu „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” zorganizowano konkurs plastyczny przez panią
Beatę Kryzińską w kl. IV pt. „ Nie pal, palenie szkodzi ”, w kl. V pt. „E – papieros – jestem na NIE”, w kl. VI pt. „Szkodliwe ENERGETYKI”, w kl. VII pt. „Miej własne zdanie – bądź ASERTYWNY”. Uczniowie kl. VIII przygotowali ulotki profilaktyczne.

Podczas podsumującego apelu pielęgniarka szkolna pani Iwona Gralec opowiedziała o zagrożeniach i chorobach będących efektem palenia papierosów.

Uczniowie, którzy wykonali plakat klasowy otrzymali dyplom i słodki poczęstunek. Zwycięzcy poszczególnych kategorii (kl. II i V) uzyskali nagrodę główną wręczoną przez panią Dyrektor – Marzenę Adamus.

Przyznano jedną nagrodę za I miejsce dla młodszej grupy wiekowej (przedszkole – kl. III) oraz jedną dla starszej grupy wiekowej (kl. IV-VII). Plakaty klasowe można było podziwiać rozwieszone na korytarzu szkolnym.

Serdecznie dziękujemy uczniom i wychowawcą za udział w konkursach i zapraszamy do udziału w kolejnych edycjach.

 

Maj w świetlicy szkolnej

MMaj to bez wątpienia najpiękniejszy miesiąc w roku, a my przygotowując gazetkę świetlicy zaprezentowaliśmy najpiękniejsze „Zakątki Polski”. W tym miesiącu mówiliśmy o naszej okolicy. Oglądaliśmy film krajoznawczy pt. „Nie ma jak Polska” , rozmawialiśmy o miastach, które chcielibyśmy zwiedzić.  Wykonaliśmy również plakat promujący naszą okolicę. Często korzystaliśmy z gier stolikowych, strategicznych i konstrukcyjnych. Zabawy ruchowe odbywały się na świeżym powietrzu lub sali gimnastycznej.

W kolejnym tygodniu nasze zajęcia dotyczyły Dnia Matki. Kończyliśmy zdania – “Kocham moją mamę za…” i odgadywaliśmy pracę jaką wykonuje mama w kalamburach ruchowych. Tworzyliśmy „Portret mamy” z użyciem nowych technik plastycznych. Czytaliśmy wiersze poświęcone Dniu Matki. Układaliśmy klocki magnetyczne i mini wafle. Nie zabrakło także zabaw ruchowych i tematycznych.

W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o prawach i obowiązkach dzieci. Rozmawialiśmy o zainteresowaniach dzieci. Wykonaliśmy prace plastyczną pt. „Moje hobby”. Oglądaliśmy prezentację multimedialną pt. „Dzień Dziecka w Polsce i na świecie”. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „Co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?” Zabawy ruchowe integrujące grupę odbywały się przy użyciu gier świetlicowych, budowli konstrukcyjnych i gier strategicznych. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach ruchowych z balonem.

Zrealizowaliśmy Program Profilaktyki Antytytoniowej skierowany dla oddziału przedszkolnego, młodszej oraz starszej grupy wiekowej. Podsumowanie programu i rozstrzygnięcie konkursów plastycznych na „Najciekawszy plakat profilaktyki antytytoniowej” odbyło się na początku czerwca. Zwycięskim klasom gratulujemy J