W pierwszym tygodniu października na zajęciach świetlicowych rozmawialiśmy o zwierzętach domowych, a konkretnie o pieskach i kotkach, bo to one najczęściej mieszkają razem z dziećmi. Temat ten był wszystkim dobrze znany, dlatego dzieci bardzo chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i wymieniały doświadczeniami. Swoich pupili przedstawiły w pracy plastycznej i rzeźbie z plasteliny. Śpiewały piosenkę pt. “Kundel bury”.
Dzieci uczestniczyły w dekoracji gazetki świetlicowej na temat “STOP PRZEMOCY”. Rozmawiały na temat przemocy psychicznej i fizycznej w szkole. Dowiedziały się, co to jest cyberprzemoc i jakie zagrożenia za sobą niesie. Najczęściej bawiły się klockami, samochodzikami oraz piłkami.
Kolejny tydzień to praca wokół Dnia Edukacji Narodowej. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, co to za święto, opowiadały o swoich nauczycielach, szukały cech idealnego nauczyciela oraz rozmawiały o znaczeniu pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły. Dowolną techniką wykonały laurki dla swoich wychowawców redagując wspólnie życzenia. Jak zawsze mogły liczyć na pomoc w odrabianiu prac domowych. Dzieci uczestniczyły w grach i zabawach ruchowych organizowanych w sali gimnastycznej oraz nauczyły się gry w kręgle.
W trzecim tygodniu pracy świetlicy rozmawialiśmy o jesieni. Dzieci opowiadały o zmianach zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie, w ogrodzie. Z placu szkolnego podziwiały piękno jesiennego krajobrazu. Wykonały prace plastyczne pt. “Jesień” z użyciem różnych materiałów oraz różne kolorowanki o tej tematyce. Rozwiązywały jesienne rebusy i krzyżówki. Znając charakterystyczne cechy jesieni dzieci wiedzą, jak ubierać się, aby nie zachorować. Dzieci uczestniczyły w grach i zabawach strategicznych, planszowych i karcianych integrujących grupę.
Ostatni tydzień poświęciliśmy pamięci o tych, którzy odeszli. Był to czas, aby przy okazji organizowanych zajęć powspominać chwile spędzone z bliskimi, którzy odeszli z naszego otoczenia. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, jak obchodzone jest Święto Zmarłych w Polsce, a jak na świecie. Rozmawiały o zbliżającym się święcie oraz przypomniały o odpowiednim zachowaniu się na cmentarzu. Dzieci zapoznały się z wierszem Hanny Łochockiej “Płoną świece” oraz wykonały pracę plastyczno – techniczą “Płomień świecy”. Utrwalały odczytywanie godzin na zegarze oraz dokonywały obliczeń zegarowych. Największą popularnością cieszyły się zabawy według upodobań dzieci.
Pierwsze dni szkoły upłynęły nam na dzieleniu się wakacyjnymi wspomnieniami. Po zapoznaniu się z mapą Polski wspólnie odszukaliśmy i zaznaczyliśmy na niej wakacyjne miejscowości. Wykonaliśmy także dowolną techniką pracę plastyczną pt. “Jak spędziliśmy wakacje” i przygotowaliśmy wystawkę naszych prac. Każdy dzień w świetlicy szkolnej był okazją do wspólnego poznawania się oraz integracji grupy świetlicowej. Sporo czasu poświęciliśmy na omówienie regulaminu i zasad obowiązujących w świetlicy. Poznaliśmy prawa i obowiązki ucznia oraz prawa człowieka obowiązujące w naszym kraju. Przypomnieliśmy o podstawowych zasadach dobrego wychowania i trzech “magicznych” słowach: proszę, dziękuję, przepraszam. Szukaliśmy także odpowiedzi na pytanie: Co należy zrobić, aby dobrze czuć się w świetlicy szkolnej? Wykorzystując słoneczną pogodę chętnie bawiliśmy się piłką na boisku szkolnym.
W drugim tygodniu rozmawialiśmy o naszym bezpieczeństwie w drodze do szkoły. Omówiliśmy zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Obejrzeliśmy film edukacyjny o ruchu drogowym oraz bajki edukacyjne “Bezpieczna droga do szkoły”. Poznaliśmy wybrane znaki drogowe i kolorowaliśmy je. Utrwalaliśmy znajomość numerów alarmowych oraz uczestniczyliśmy w rozmowie na temat “Jestem widoczny, jestem bezpieczny” otrzymując opaski odblaskowe. Rozwiązywaliśmy quizy i zagadki. Dowiedzieliśmy się także, co to jest alert RCB, przed czym ostrzega i jak się zachować w czasie zagrożenia. Razem bawiliśmy się, rysowaliśmy i lepiliśmy z plasteliny.
Kolejny tydzień poświęcony był zdrowiu i higienie. Na zajęciach dowiedzieliśmy się, co to jest piramida zdrowego żywienia i zauważyliśmy, że u jej podstawy znajduje się aktywność fizyczna rozumiana nie tylko jako sport, ale także chodzenie po schodach, spacer, itp. Ważne jest, aby na aktywność fizyczną poświęcać 30-45min. dziennie. Produkty u podstawy piramidy – warzywa i owoce powinniśmy spożywać codziennie i w większej ilości. Czym wyżej piramidy tym spożycie produktów powinno być rzadsze. Rozpoznawaliśmy na rysunkach warzywa i owoce, kolorowaliśmy je, wykonaliśmy ich rzeźby z plasteliny. Poznaliśmy ich wartości odżywcze. Innymi zajęciami rozwijającymi sprawność manualną były przewlekanki i wiązanie sznurowadeł oraz dowolne układanki z klocków LEGO i klocków magnetycznych.
Ostatni tydzień września poświęciliśmy przyjaźni. Wspólnie wyjaśnialiśmy jej znaczenie, szukaliśmy i nazywaliśmy cechy prawdziwej przyjaźni, która opiera się na otwartości, szczerości, zaufaniu, wzajemnym szacunku i umiejętności wybaczania. Słownie opisywaliśmy swojego przyjaciela oraz przedstawiliśmy go w formie pracy plastycznej. Oglądaliśmy także bajki edukacyjne o tej tematyce. Wiele czasu poświęciliśmy na wspólną zabawę, konstruowanie różnych budowli z klocków drewnianych, magnetycznych i LEGO. Z wielką starannością kolorowaliśmy obrazki jako prezenciki dla swojego przyjaciela wiedząc, że prawdziwą przyjaźń należy wzmacniać.
Początek czerwca kojarzy nam się z Dniem dziecka. Dlatego tez w pierwszym tygodniu rozmawialiśmy na temat zainteresowań dzieci. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Moje hobby” i oglądaliśmy prezentacje multimedialną dotyczącą Dnia Dziecka w Polsce i na świecie. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „Co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?” Dzieci chętnie korzystali z gier karcianych oraz zabaw konstrukcyjnych i strategicznych.
Z początkiem drugiego tygodnia koordynatorzy Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej podsumowali przeprowadzone działania i ogłosili rozstrzygnięcie konkursów. W tym też tygodniu poruszyliśmy tematy dotyczące Pierwszej pomocy oraz przypomnieliśmy i utrwaliliśmy numery alarmowe – 112, 999, 998, 997. Mówiliśmy kiedy wzywamy straż pożarną, policję i karetkę. Omówiliśmy sytuacje wymagające użycia apteczki lekarskiej, oglądaliśmy filmy i prezentację na dany temat. Czytaliśmy bajkę edukacyjną – “Niegrzeczny pisklak” o skutkach nieposłuszeństwa wobec dorosłych i wykonaliśmy ilustrację do tekstu. Rozwijaliśmy sprawność wzrokową i spostrzegawczość poprzez wyszukiwanie różnic na obrazkach. Często wychodziliśmy na świeże powietrze korzystając z uroków lata.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o ciekawych miejscach w Polsce i w innych krajach. Oglądaliśmy filmy, zdjęcia i prezentacje multimedialne pokazujące piękno i różnorodność świata przyrody i kultury. Przeglądaliśmy albumy i książki dotyczące najpiękniejszych miejsc Polski i świata. Mówiliśmy o tym co wolno, a czego nie powinno się robić spędzając wakacje winnym kraju. Uczniowie sugerowali, gdzie zamierzają spędzić wakacje. Jak wyjazdy to i pocztówka. Dlatego też wyjaśniliśmy jak się wypisuje pocztówkę i wykonaliśmy jej projekt. Dzieci chętnie korzystali z zabaw usprawniających rozwój dłoni i motoryki małej: rysując, układając klocki, lepiąc z plasteliny, przewlekając sznurowadła itp. W dalszym ciągu królowały klocki magnetyczne i mini wafle. Rozwiązywaliśmy zagadki i rebusy oraz ćwiczyliśmy umiejętność gry w warcaby.
To już ostatni tydzień w tym roku szkolnym 2022/2023. Pamiętając o niebezpieczeństwach, które mogą nam się przytrafić na wakacjach wykonaliśmy gazetkę tematyczną “Bezpieczne wakacje” informującą o zagrożeniach. Debatowaliśmy „Jak bezpiecznie spędzić wakacje?” i o konieczności korzystania z ważnych telefonów w sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu.
Wykonaliśmy prace plastyczne pt. „Moje wymarzone wakacje” techniką dowolną. Kończąc tydzień poruszyliśmy temat dotyczący roli ojca. Mówiliśmy o pracy i hobby taty.
Kochani uczniowie życzymy Wam udanych wakacji i radosnego powrotu do szkoły w nowym 2023/2024 roku szkolnym.
Zespół Placówek Oświatowych w Strykowie kolejny raz uczestniczył w realizacji Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej zawierający 4 etapy:
I etap – Przedszkolny Program Edukacji Antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas” – adresowany jest do dzieci pięcio i sześcioletnich. Celem programu jest zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
II etap – Program edukacji antytytoniowej pt. „Nie pal przy mnie proszę” – przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, ma celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
III Etap – Program edukacji antytytoniowej pt. ”Bieg po zdrowie” – przeznaczony jest dla uczniów klas IV szkoły podstawowej, ukazuje korzyści wynikające z niepalenia papierosów, czyni to zjawisko mniej pożądanym i mniej akceptowalnym.
IV etap – Program edukacji antytytoniowej pt. „Znajdź właściwe rozwiązanie”– przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych.
Realizatorem programu jest Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Koordynatorem I i II etapu była pani Magdalena Bryła, natomiast III i IV etapu pani Beata Kryzińska.
W ramach realizacji Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej zorganizowano konkursy plastyczne na najciekawszy plakat klasowy profilaktyki antytytoniowej, podczas których klasy wykonywały plakat na podany temat.
W pierwszym etapie programu „Czyste powietrze wokół nas” zorganizowano konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla przedszkola pt. „Czysta Planeta = Zdrowy Człowiek”, i kl.0 pt. „Dbamy o czyste powietrze”.
W drugim etapie programu „Nie pal przy mnie proszę” zorganizowano konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla kl. I pt. „Skutki czynnego palenia papierosów”, dla kl. II pt. „Wpływ palenia biernego” i kl. III pt. „Palenie z trzeciej ręki”. Prace należało wykonanać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.
W kolejnym etapie programu „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” zorganizowano konkurs plastyczny przez panią
Beatę Kryzińską w kl. IV pt. „ Nie pal, palenie szkodzi ”, w kl. V pt. „E – papieros – jestem na NIE”, w kl. VI pt. „Szkodliwe ENERGETYKI”, w kl. VII pt. „Miej własne zdanie – bądź ASERTYWNY”. Uczniowie kl. VIII przygotowali ulotki profilaktyczne.
Podczas podsumującego apelu pielęgniarka szkolna pani Iwona Gralec opowiedziała o zagrożeniach i chorobach będących efektem palenia papierosów.
Uczniowie, którzy wykonali plakat klasowy otrzymali dyplom i słodki poczęstunek. Zwycięzcy poszczególnych kategorii (kl. II i V) uzyskali nagrodę główną wręczoną przez panią Dyrektor – Marzenę Adamus.
Przyznano jedną nagrodę za I miejsce dla młodszej grupy wiekowej (przedszkole – kl. III) oraz jedną dla starszej grupy wiekowej (kl. IV-VII). Plakaty klasowe można było podziwiać rozwieszone na korytarzu szkolnym.
Serdecznie dziękujemy uczniom i wychowawcą za udział w konkursach i zapraszamy do udziału w kolejnych edycjach.
MMaj to bez wątpienia najpiękniejszy miesiąc w roku, a my przygotowując gazetkę świetlicy zaprezentowaliśmy najpiękniejsze „Zakątki Polski”. W tym miesiącu mówiliśmy o naszej okolicy. Oglądaliśmy film krajoznawczy pt. „Nie ma jak Polska” , rozmawialiśmy o miastach, które chcielibyśmy zwiedzić. Wykonaliśmy również plakat promujący naszą okolicę. Często korzystaliśmy z gier stolikowych, strategicznych i konstrukcyjnych. Zabawy ruchowe odbywały się na świeżym powietrzu lub sali gimnastycznej.
W kolejnym tygodniu nasze zajęcia dotyczyły Dnia Matki. Kończyliśmy zdania – “Kocham moją mamę za…” i odgadywaliśmy pracę jaką wykonuje mama w kalamburach ruchowych. Tworzyliśmy „Portret mamy” z użyciem nowych technik plastycznych. Czytaliśmy wiersze poświęcone Dniu Matki. Układaliśmy klocki magnetyczne i mini wafle. Nie zabrakło także zabaw ruchowych i tematycznych.
W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o prawach i obowiązkach dzieci. Rozmawialiśmy o zainteresowaniach dzieci. Wykonaliśmy prace plastyczną pt. „Moje hobby”. Oglądaliśmy prezentację multimedialną pt. „Dzień Dziecka w Polsce i na świecie”. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „Co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?” Zabawy ruchowe integrujące grupę odbywały się przy użyciu gier świetlicowych, budowli konstrukcyjnych i gier strategicznych. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach ruchowych z balonem.
Zrealizowaliśmy Program Profilaktyki Antytytoniowej skierowany dla oddziału przedszkolnego, młodszej oraz starszej grupy wiekowej. Podsumowanie programu i rozstrzygnięcie konkursów plastycznych na „Najciekawszy plakat profilaktyki antytytoniowej” odbyło się na początku czerwca. Zwycięskim klasom gratulujemy J