Strona główna

I Nagroda Główna dla Agatki Olszewskiej

28 maja 2020 roku, w siedzibie Tygodnika Starachowickiego, odbyło się wręczenie nagród laureatom Powiatowego Konkursu Plastycznego pod hasłem ,,Nie palimy byle czym”.

Konkurs zorganizowany został w ramach Kampanii Edukacyjno – Promocyjnej wspieranej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska.

Zdobywczynią I Nagrody Głównej została uczennica naszej szkoły – Agatka Olszewska z klasy VI a (op. Justyna Śpiewak). Nagrodę wręczył laureatce redaktor naczelny Tygodnika Starachowickiego- Pan Jarosław Babicki. Serdecznie pogratulował Agatce sukcesu oraz złożył jej życzenia.

Warto było wziąć udział w konkursie. Uczennica otrzymała tablet oraz inne drobne upominki. W obecnej rzeczywistości , gdy uczniowie pracują zdalnie, sprzęt z całą pewnością spełni swoje przeznaczenie i będzie wykorzystany do uczestniczenia w zajęciach.

Jesteśmy dumni i cieszymy się z nagrody zdobytej przez Agatkę, gratulujemy zwycięstwa i życzymy dalszych sukcesów!!!

PEDAGOG SZKOLNY RADZI Jak unikać konfliktów z rodzicami … i nie tylko.

  • Dotrzymuj złożonych obietnic.
  • Wypełniaj swoje obowiązki.
  • Mów prawdę.
  • Pracuj nad swoim charakterem.
  • Panuj nad formami wyrażania gniewu( staraj się zachowywać spokój).
  • Zawsze szukaj porozumienia i nie odwracaj się od ludzi proponujących Ci dialog – rozmawiaj.
  • Nie żałuj swojego czasu dla innych.
  • Kiedy coś zrobiłeś źle lub wyrządziłeś komuś krzywdę, przyznaj się, przeproś i napraw.
  • Kiedy ktoś wyrządził Ci krzywdę, wybaczaj.
  • Nie ulegaj zniechęceniu, frustracji i poczuciu bezsensu.
  • Nie zniechęcaj się poczuciem winy z powodu własnych niepowodzeń i błędów.
  • Nie potępiaj ludzi.
  • Miej „ zdrowe” poczucie humoru. Naucz się żartować z samego siebie.

PEDAGOG SZKOLNY RADZI SAVOIR – VIVRE DLA KAŻDEGO CZYLI KULTURA DNIA CODZIENNEGO

UPRZEJMOŚĆ

Obowiązuje nas zawsze wszędzie i wobec każdego. Zyskuje nam sympatię i poważanie  w stosunkach międzyludzkich, znakomicie ułatwia nam życie.

Świadczą o tym:

  • trzy magiczne słowa: proszę, przepraszam, dziękuję
  • łagodny ton tzn. zawsze rozmawiać łagodnym i ciepłym tonem
  • uważne słuchanie – przypomina nam o tym stare arabskie przysłowie „ Mamy tylko jedne usta i dwoje uszu”

PUNKTUALNOŚĆ

Zapewnia porządek w naszym życiu i ułatwia wzajemne kontakty międzyludzkie. Dlatego wszyscy chcemy, aby punktualność była cechą wszystkich ludzi.

UŚMIECH

Odzwierciedla on nastrój człowieka, jego stosunek do innych ludzi.

 Uśmiech jednak uśmiechowi nie jest równy. Spotykamy się z uśmiechem  fałszywym, ironicznym i obłudnym. Nie ułatwia on kontaktów, wręcz przeciwnie – utrudnia je i komplikuje.

Uśmiech sprzyja wytworzeniu dobrej atmosfery, łagodzi nieporozumienia, jeśli jest ciepły, przyjacielski, serdeczny i życzliwy.

ŻYCZLIWOŚĆ

Jest niezbędnym elementem w układaniu dobrych stosunków miedzy ludźmi.

Brak jej uwidocznia się niemal na każdym kroku.

 Życzliwość to bardzo dobra cecha człowieka, polega ona na wczuciu się w sytuację innych i chęć okazania pomocy.

DYSKRECJA

Człowiek dyskretny nie wnika w sprawy innych ludzi, gdy jednak zetknie się z nimi, wyczuje, czego nie należy widzieć lub słyszeć i powtarzać innym.

JAK  SIĘ  PODAJE  RĘKĘ?

Ten symboliczny gest może wyrażać szacunek, przywiązanie, życzliwość, dumę, przyjaźń, obojętność, lekceważenie. Niekiedy kobieta podając mężczyźnie rękę podnosi ją zbyt wysoko, wskazując w ten sposób, że oczekuje ucałowania. Są i tacy mężczyźni, którzy nie całują kobiety w rękę. I jak w takiej sytuacji poczuje się kobieta? A jak mężczyzna?

Gdy nasi znajomi lub przyjaciele siedzą po drugiej stronie , np. stołu, nie wyciągamy ręki ponad stołem. W takiej sytuacji przywitanie ograniczamy do skinienia głową.

Gdy nasze ręce są brudne i nie nadają się do podania, grzecznie przepraszamy mówiąc:

 „ Przepraszam, ale mam brudne ręce”.

KTO  KOMU  PIERWSZY  PODAJE  RĘKĘ?

Kobieta pierwsza podaje rękę mężczyźnie. Starszy podaje rękę młodszemu.

ZASADY  UBIORU

Strój powinien być staranny, dostosowany do pory dnia i okoliczności.

Świadczy on o zamiłowaniu do porządku, estetyki i daje dobre samopoczucie.

Jest oznaką poszanowania, godności własnej i innych.

JAK  SIĘ  UBIERAĆ?

Wszystkie ubrania powinny być czyste, odprasowane i znajdować się w idealnym porządku.  Nie sugerujemy się wyłącznie modą. Przy wyborze ubrań patrzymy na swój wiek, wzrost, kolor skóry, włosów itp. Staramy się dobrać ubiór do każdej okazji. Odpowiednio dobieramy wszystkie dodatki.

JAK  ZACHOWAĆ  SIĘ  PRZY  STOLE?

Zachowanie odpowiedniej kultury przy stole polega na nie sprawianiu  brzydkiego, odpychającego widoku niekorzystnie  wpływającego na podstawowe zmysły człowieka – wzrok  i słuch.

To znaczy, że nie powinniśmy:

  • mlaskać
  • nakładać zbyt dużych porcji na talerz
  • nabierać sporych kęsów na widelec
  • utrzymywać na swoim talerzu nieład

Zdalne nauczanie W-F


Każdego roku na początku czerwca obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Sportu Szkolnego. W tym roku ze względu na izolację nie było to możliwe, ale wszyscy uczniowie ćwiczą w ramach zdalnego wychowania fizycznego i chętnie dzielą się zdjęciami ze swoich aktywności.

Konkursy programu edukacji antytytoniowej rozstrzygnięte!

ZPO w Stykowie w roku szkolnym 2019/2020 zorganizował konkursy plastyczne w ramach realizacji programu edukacji antytytoniowej: „Czyste powietrze wokół nas”, „Nie pal przy mnie proszę”, „Znajdź właściwe rozwiązanie” oraz „Bieg po zdrowie”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna.

           Głównym celem konkursu było kształtowanie u dzieci i rodziców postaw odpowiedzialności za własne zdrowie i uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego, związane z biernym paleniem. Zwiększenie wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia i zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów.

            Zadaniem uczniów było wykonanie prac plastycznych, których tematyka miała nawiązywać do profilaktyki antytytoniowej, ograniczania palenia tytoniu i wpływu palenia tytoniu na zdrowie.

            Wyróżniliśmy z dwóch etapów najlepsze prace. Laureatem konkursu plastycznego programu edukacji antytytoniowej „ Czyste powietrze wokół nas”, pt. „Ja i czyste powietrze wokół mnie” zostaje – Bębas Oliwia z kl. „0”. Pierwsze miejsce w konkursie plastycznym programu edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę”, pt. „Nie palisz – życie ocalisz! ” zajęła – Łukawska Aleksandra z kl. I; II miejsce – Maciąg Rafał kl. II; III miejsce – Gizan Amelia kl. II . Laureaci najlepszych prac otrzymają nagrody, a pozostali uczestnicy słodkie upominki.

Serdeczne podziękowania dla Dyrekcji.

            Koordynator programu: Magdalena Bryła, Anna Rycombel.

Pedagog szkolny radzi…

PRAWA DZIECKA

O prawach Dziecka

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Spisali dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:
*Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
*Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
*Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
I każdego mogę zawsze na ratunek mogę wzywać.
*Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
*Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
*Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej jak umiecie.

Tekst Marcin Brykczyński.

     Prawa Dziecka zawarte są w Konwencji Praw Dziecka uchwalonej przez ONZ  i przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych  w dniu 20. XI. 1989r.

 Konwencję tę ratyfikowała również Polska – 30.IX.1991r.
     Polska podpisując Konwencję zobowiązała się do przestrzegania i szanowania praw wszystkich dzieci.

Lista praw dziecka:

Prawa cywilne i wolności osobiste, umożliwiające rozwój dziecka:

  • Prawo do życia i rozwoju.
  • Prawo do tożsamości i identyczności (prawo do nazwiska, imienia, obywatelstwa, wiedzy o własnym pochodzeniu).
  • Prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania.
  • Prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach jego dotyczących w postępowaniu administracyjnym i sądowym.
  • Prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi.
  • Prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych i wszelkiego okrucieństwa.
  • Prawo do godności i szacunku.
  • Prawo do nietykalności osobistej.
  • Prawo nierekrutowania do wojska poniżej 15. roku życia.

Prawa socjalne:

  • Prawo do odpowiedniego standardu życia.
  • Prawo do ochrony życia.
  • Prawo do zabezpieczenia socjalnego.
  • Prawo do opieki zdrowotnej.
  • Prawo do wypoczynku i czasu wolnego.

Prawa ekonomiczne:

  • Prawo do nauki.
  • Prawo do ochrony pracy podejmowanej w ramach wakacyjnego zarobku lub w ramach nauki.

Prawa kulturalne:

  • Prawo do korzystania z dóbr kultury.
  • Prawo do informacji.
  • Prawo do znajomości swoich praw.

Prawa polityczne lub publiczne – dzięki nim dziecko może uczestniczyć w życiu państwa:

  • Prawo do stowarzyszania się i zgromadzeń w celach pokojowych.
  • Prawo do wyrażania swoich poglądów.

PRAWA UCZNIA W POLSKIM SYSTEMIE PRAWNYM

  • Prawo do edukacji.
  • Prawo do wyrażania swojej opinii.
  • Prawo do swobody wypowiedzi i informacji.
  • Zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny.
  • Prawo do jawnej i umiarkowanej oceny postępów w nauce.
  • Prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
  • Prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową.
  • Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej.
  • Prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych.

STATUT SZKOŁY

Statut szkoły może rozszerzać prawa przysługujące uczniom, nie może natomiast ich zawężać ani nakładać obowiązków nie przewidzianych w aktach wyższej rangi ! Statut może także zawierać zapisy, których nie akceptujesz,  mimo to musisz ich przestrzegać, bo są one obowiązującym prawem.
Statut nie może naruszać praw zawartych w konstytucji czy Konwencji o Prawach Dziecka. Każdy uczeń ma prawo wglądu do statutu swojej szkoły.

Co może zrobić uczeń gdy, jego prawa są łamane ?

Najlepiej jest, jeśli problem rozwiązywany jest w  szkole.     

 W szkole uczeń może poprosić o pomoc :

  1. Rodziców( należy zawsze rodziców informować o każdej trudnej sytuacji).
    1. Wychowawcę klasy.
    1. Dyrektora szkoły.
    1. Innego nauczyciela, którego darzy zaufaniem.
    1. Pedagoga szkolnego.
    1. Samorząd Uczniowski.
    1. Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia ( jeśli istnieje ).

Jeśli problemu nie udało się rozwiązać na terenie szkoły i są to sprawy dla ucznia ważne, warto interweniować dalej.
     Poza szkołą uczeń może zwrócić się do :


1. Organizacji pozarządowych,  są to różne stowarzyszenia i fundacje, wiele z nich pomaga dzieciom.

 Do najbardziej znanych należy Komitet Ochrony Praw Dziecka.

2. Kuratorium Oświaty.
3.Naczelnego Sądu Administracyjnego / do sądu w imieniu ucznia występuje rodzic.


Inne ważne konwencje międzynarodowe dotyczące dzieci przyjęte przez Polskę:

  1. Konwencja o właściwości organów i prawie właściwym w zakresie ochrony małoletnich;
  2. Konwencja dotycząca cywilnych aspektów uprowadzenia dziecka za granicę (haska);
  3. Konwencja o uznawaniu i wykonywaniu orzeczeń dotyczących pieczy nad dzieckiem oraz o przywracaniu pieczy nad dzieckiem (luksemburska);
  4. Konwencja o ochronie dzieci i współpracy w dziedzinie przysposobienia międzynarodowego .

Życzenia dla Dzieci

,,Gdyby na wielkim świecie zabrakło uśmiechu dziecka,

byłoby ciemno i mroczno”.

( J. Ejsmond)

  Drodzy Uczniowie, Kochane Dzieci, jesteście wielką radością i ogromną nadzieją dla nas, dorosłych.  Wasz bezcenny uśmiech, szczerość, ufność i spontaniczność  potrafią rozproszyć każdy mrok. Patrząc na Was, często wracamy wspomnieniami do czasów naszego beztroskiego dzieciństwa, przypominamy sobie, że przecież my wszyscy też byliśmy kiedyś dziećmi.

  Dzisiaj, w dniu Waszego święta, życzymy Wam moc radości, samych słonecznych chwil, jak najlepszych wyników w nauce. Niech uśmiech zawsze gości na Waszych twarzach, a każdy dzień przynosi wiele wspaniałych, niezapomnianych przygód. Na swej życiowej drodze spotykajcie ludzi mądrych i życzliwych, wiernych przyjaciół. Bądźcie zawsze otoczeni miłością najbliższych osób. Rozwijajcie swoje pasje i talenty, spełniajcie najskrytsze marzenia !

     W tym szczególnym dniu wszystkiego co najlepsze i najpiękniejsze życzą Wam: Dyrekcja oraz Nauczyciele  ZPO w Stykowie.

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

„Bądź dzieckiem jak najdłużej
Jak dziecko baw się, śmiej
I kochaj tak jak dziecko
I serce dziecka zawsze miej”!

Historia Dnia Dziecka – najszczęśliwszego święta na świecie !!!

To, że Dzień Dziecka obchodzimy w Polsce niezmiennie 1 czerwca od 1952 roku to zasługa organizacji The International Union for Protection of Childhood (Światowego Związku Ochrony Dzieciństwa). W  1954 Dzień Dziecka został ustanowiony  przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) dla upowszechniania ideałów i celów dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych. Święto to miało uświadomić wszystkim dorosłym, że prawa najmłodszych powinny być respektowane na całym świecie, a dzieci nie powinny uczestniczyć w wojnach, chodzić głodne ani być krzywdzone. Poznaj historię Dnia Dziecka, święta, które uszczęśliwia każdego człowieka!Oficjalna historia Dnia Dziecka sięga lat 50. XX wieku. Co ciekawe, w Chinach święto to zostało ustanowione znacznie wcześniej, bo już w 1926 roku. Chociaż Międzynarodowy Dzień Dziecka obchodzony jest w wielu krajach świata, nie zawsze przypada tego samego dnia.

W krajach słowiańskich, takich jak Czechy, Słowacja, Ukraina i – oczywiście – Polska, Dzień Dziecka obchodzony jest 1 czerwca.

Dzieci w Turcji świętują 23 kwietnia, jednocześnie z Narodowym Świętem Niepodległości,  w Niemczech jest 20 września. Ze zwyczaju świętowania odstają nieco Francja, Włochy i Japonia.

We Francji oraz Włoszech 6 stycznia (a więc w święto Trzech Króli) obchodzi się Dzień Rodziny.

Od 1948 roku oficjalnym Dniem Dziecka w Japonii jest 5 maja, jednak tradycja w tym kraju jest bardzo silna – nieoficjalnie 5 maja Japończycy świętują Dzień Chłopca, z kolei 3 marca Dzień Dziewczynki. Niektóre kraje nie mają konkretnie sprecyzowanej daty fetowania tego święta i tak:

  • w Argentynie przypada ono na drugą niedzielę sierpnia,
  • w Australii na czwartą środę października,
  • na Węgrzech na ostatnią niedzielę maja.

Są też kraje, w których Dzień Dziecka świętuje się 20 listopada, czyli w rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka (1959 rok) oraz Konwencji o Prawach Dziecka (30 lat później). Wśród tych państw można wymienić m.in. Egipt, Irlandię czy Kanadę.

Dzień Dziecka – ciekawostki

Dzieci w naszym kraju mają wiele szczęścia, ponieważ panuje pokój, możecie  uczyć się w bezpiecznych szkołach i korzystać z licznych atrakcji.

Obchody Dnia Dziecka w Polsce mają przede wszystkim charakter zabawy i spędzenia czasu z bliskimi.

Tradycyjnie w Dzień Dziecka rodzice obdarowują swoje pociechy mniejszymi bądź większymi upominkami. 1 czerwca z tej okazji  w całej Polsce przygotowywane są także wyjątkowe atrakcje dla dzieci.

A jak to święto jest celebrowane w innych krajach?

  1. We Francji oraz Włoszech zamiast Dnia Dziecka obchodzi się Dzień Rodziny. Pieczone są ciasteczka z wróżbami, a rodzice spełniają małe zachcianki swoich pociech i obdarowują je prezentami. Dzieci przez cały dzień noszą także papierowe korony. We Włoszech propagowana jest pewna ciekawa tradycja: odpowiedzialną za przynoszenie słodyczy grzecznym dzieciom jest wróżka o wyglądzie wiedźmy; z kolei niegrzeczne maluchy otrzymują węgiel. Brzmi znajomo?
  2. Święto dzieci w Szwecji różni się znacznie od tego, które znamy. Przede wszystkim nie obdarowuje się maluchów prezentami. Dla Szwedów jest to dzień, w którym głośno porusza się kwestie dotyczące najmłodszych, takie jak np. szkolnictwo czy prawa dziecka.
  3. Najbardziej egzotycznie Dzień Dziecka obchodzą Japończycy. Chłopcy swoje święto spędzają ze swoimi ojcami, z którymi wykonują papierowe hełmy samurajskie, szyte są także proporce przedstawiające karpie (symbol sukcesu w życiu i odwagi), które są następnie wywieszane na dachach domostwa. Karpie symbolizują ilość członków rodziny – duże ryby oznaczają rodziców, mniejsze – synów. Dziewczynki świętują, robiąc z rodzicami lalki ubrane w tradycyjne japońskie stroje, wybierając się na wystawy papierowych lalek czy teatrzyki.
  4. Podczas tureckiego Dnia Dziecka dzieci puszczają latawce, śpiewają i tańczą w strojach narodowych. Tego dnia mają także wstęp do parlamentu.

Zapoczątkowana w latach 50 – tych  XX wieku historia Dnia Dziecka oraz idea jego powstania warta jest ciągłego przypominania, a dzieci – nie tylko od święta – powinny być traktowane z szacunkiem i miłością.

KOCHANE DZIECI ŻYCZĘ WAM, ABYŚCIE ZAWSZE BYŁY SZCZĘŚLIWE, RADOSNE I ZDROWE.

A w prezencie posłuchajcie piosenki z pięknym przesłaniem na Waszą szczęśliwą i mądrą przyszłość – „Dni, których nie znamy”                        w wykonaniu artystycznej grupy Mała Armia Janosika.

Serdecznie Was pozdrawiam.