Strona główna

Doradztwo zawodowe dla klasy VIII

TEMAT: Ja i mój zawód – o planach i celach edukacyjno – zawodowych.

CELE:

  • Kształtowanie umiejętności planowania kariery edukacyjno-zawodowej.
  • Uwiadomienie wartości przemyślanego, świadomego i samodzielnego planowania kariery edukacyjnej i zawodowej. 
  • Poszerzanie wiedzy o ścieżkach kształcenia. 
  • Inspirowanie uczniów do myślenia o przyszłości i planowania swojej kariery zawodowej.
  • Podkreślenie wpływu różnorodnych czynników: osobowościowych, zewnętrznych na predyspozycje do wykonywania danego zawodu.
  • Zaznajomienie z zasadami skutecznego planowania i wyznaczania celu.
  1. Ćwiczenie.

 Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie jak będzie wyglądać Wasze życie za kilka/ kilkanaście lat :

czy macie rodziny?, gdzie mieszkacie?, co posiadacie?, co robicie w wolnym czasie?, czym się zajmujecie zawodowo?.

Następnie zapiszcie na kartkach swoje spostrzeżenia.

Zastanówcie się : co musielibyście uczynić, aby to osiągnąć?

  •  Ćwiczenie – „ W poszukiwaniu własnej drogi”.

„ Zrób to, co możesz, wykorzystując to, co masz, tam, gdzie jesteś…”.

Odpowiedz na następujące pytania:

  1. Jakiego rodzaju praca może dać Ci największe zadowolenie?
  2. Jaka szkołę ponadpodstawowa wybierzesz?
  3. Czego jeszcze potrzebujesz, żeby podjąć decyzję?
  • Ćwiczenie.

  Narysuj linię prostą , zaznacz na niej dwa punkty, które mają symbolizować Twoją datę urodzenia                i datę dzisiejszą.  Następnie różnymi kolorami zaznacz dwa wyodrębnione odcinki: „przeszłość” „przyszłość”.   W pierwszym wpisz swoje dotychczasowe osiągnięcia w różnych dziedzinach życia,                        a w drugim to wszystko, co chciałbyś osiągnąć w przyszłości.  

Można podzielić  „przyszłość” na etapy np.: za rok, za 5 lat, za 10 lat itd.

  •  Zapoznanie z tematem.

 Czym jest cel  np. to, do czego się dąży ?

Jakie są cechy dobrego celu :

  • osobisty – powinien mieć wysoką wartość dla osoby, która go realizuje, być jej autentycznym, wewnętrznym pragnieniem,
  • konkretny – powinien być powiązany z konkretnymi działaniami dla jego osiągnięcia,
  • pozytywny – powinien określać stan pożądany, zamiast wskazywać, czego chce się uniknąć.
  • umiejscowiony w czasie – powinien zawierać daty realizacji poszczególnych etapów  i planu oraz rodzajów i etapów planowania.
  • Ćwiczenie – Mój plan działania.

Zastanów  się nad wymarzonym zawodem i idealną pracą.

Następnie wypełnij  kartę – „ Mój plan działania”

Jaki jest mój cel?          
Kiedy zrealizuję swój cel?          
Jakie zasoby posiadam?          
Jakie umiejętności umożliwią mi osiągnięcie celu?          
Jak  pokonam ewentualne trudności?          
Jakich informacji potrzebuję by zrealizować swój cel?        
Kto może mi pomóc?        
  • Podsumowanie.

W procesie planowania swojej kariery bardzo ważna jest wiedza o swoich umiejętnościach, ustalenie oczekiwań, znajomość swoich mocnych i słabych stron, pozyskanie źródeł informacji               o specyfice danego zawodu oraz zapotrzebowaniach na rynku pracy.

  Zadanie domowe:  przypomnij sobie  podstawowe etapy edukacji i możliwe ścieżki kształcenia dla określonego zawodu.

Matematyka dla klas IV – VIII



Szanowni Rodzice, Uczniowie.

Zagadnienia powtórzeniowe z matematyki i testy online umieszczone są na stronie Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego. Aby z nich skorzystać należy uruchomić:

  • www.gwo.pl
  • przedmioty (matematyka)
  • strefa dla ucznia

Zachęcam uczniów do systematycznej pracy.

W razie wątpliwości podaję mój e-mail: danutaturek@wp.pl

Danuta Turek



Ogłoszenie dotyczące zdalnego nauczania

Szanowni Rodzice, Uczniowie.

Na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej przygotowany został pakiet materiałów dla 8-klasistów. Codziennie o godz. 9.00 będą dostępne nowe zadania z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, o 15.00 – rozwiązania. Zachęcamy do odwiedzenia tej strony i sprawdzenia swoich wiadomości.https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/ Od 16 marca kanały: TVP ABC i Kultura dostosowują ramówkę do potrzeb dzieci i Rodziców. Każda chwila poświęcona na powtórzenie i utrwalenie dotychczasowego materiału lub na poznanie nowych wiadomości to bardzo dobrze wykorzystany czas.

Materiały edukacyjne – polecane platformy, strony i serwisy internetowe

  1. Epodreczniki.pl
  2. Portal wiedzy dla nauczycieli
  3. Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych
  4. Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”
  5. Portal lektury.gov.pl
  6. Strona Centrum Nauki Kopernik
  7. Portale edukacyjne IPN: Portal edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej i Serwis IPN Przystanek historia
  8. Strona Krajowego Biura Programu eTwinning
  9. Serwis Ninateka
  10. Serwis Muzykoteka Szkolna
  11. Biblioteka Cyfrowa Polona
  12. Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji
  13. Serwis Telewizji Polskiej
  14. Serwis Polskie Radio Dzieciom

 

Czytanie ma moc

6 marca świetliczaki poznały specyfikę zawodu bibliotekarza. Spotkanie odbyło się w ramach innowacji prowadzonej w świetlicy szkolnej. Tym razem naszym gościem była Pani Ewa Działak, bibliotekarka z Publicznej Biblioteki w Brodach.

Celem spotkania było: zapoznanie z zawodem bibliotekarza, rozbudzenie zainteresowania książkami, wyjaśnienie pojęć: książka, okładka, pisarz, grafik, drukarnia, biblioteka. Pani Ewa przygotowała także dla dzieci niespodziankę…wprowadziła dzieci w fantastyczny świat teatru KAMISHIBAI. Papierowy Teatr, czyli teatr ilustracji wywodzący się z dalekiej Japonii zachwycił dzieci. Wysłuchały w ten sposób trzech utworów m.in. “Legendy o smoku wawelskim”. Świetliczaki wysłuchały także audiobooka o przygodach pewnej zabawnej dziewczynki o imieniu Zuźka (“Zuźka D. Zołzik” autor: Barbara Park). Na koniec wszystkie dzieci wykonały ilustracje do wysłuchanych tekstów i wręczyły je Pani Ewie. Podsumowaniem spotkania była wizyta w bibliotece i możliwość wypożyczenia wybranych przez siebie książek.

 

Zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych

Od 12 do 25 marca br. funkcjonowanie jednostek systemu oświaty zostaje czasowo ograniczone. Oznacza to, że w tym okresie przedszkola, szkoły i placówki oświatowe zarówno publiczne, jak i niepubliczne nie będą prowadziły zajęć dydaktyczno-wychowawczych. To decyzja Ministra Edukacji Narodowej wynikająca z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

Lekarze, specjaliści, eksperci WHO wskazują, że wprowadzenie odpowiednich i odpowiedzialnych działań może ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Obecna sytuacja epidemiologiczna w Polsce może zagrozić zdrowiu obywateli. Dlatego na podstawie tzw. specustawy Minister Edukacji Narodowej przygotował rozporządzenie, które czasowo ogranicza funkcjonowanie jednostek systemu oświaty na obszarze całej Polski.

Zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych

Zawieszenie zajęć dotyczy przedszkoli, szkół i placówek oświatowych (publicznych i niepublicznych), z wyjątkiem:

  • poradni psychologiczno-pedagogicznych;
  • specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych;
  • młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;
  • przedszkoli i szkół w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej;
  • szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
  • szkół przy zakładach karnych i aresztach śledczych.

Dyrektorze,

  • zajęcia w Twojej szkole, przedszkolu, placówce będą zawieszone na 2 tygodnie;
  • 12 i 13 marca br. to dni, w których w przedszkolach i szkołach podstawowych nie będą odbywały się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, a jedynie działania opiekuńcze;
  • od 12 marca br. uczniowie szkół ponadpodstawowych nie przychodzą do szkół;
  • poinformuj uczniów, rodziców i kadrę pedagogiczną o tym, jak będą wyglądały kolejne dni;
  • od poniedziałku, 16 marca br. wychowankowie i uczniowie nie przychodzą do przedszkoli i szkół. Nauczyciele pozostają w gotowości do pracy;
  • poinformuj niezwłocznie rodziców i nauczycieli o ograniczeniu funkcjonowania placówki. Wykorzystaj do tego dziennik elektroniczny lub inne środki komunikacji z rodzicami i nauczycielami. Wywieś informację o zawieszeniu zajęć w widocznym miejscu;
  • możesz poprosić nauczycieli o to, aby przygotowali materiały dydaktyczne do samodzielnej pracy uczniów w domu. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekaże informacje dotyczące e-materiałów, z których mogą korzystać uczniowie i nauczyciele;
  • w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w placówkach kształcenia ustawicznego oraz w centrach kształcenia zawodowego zawieszenie zajęć dotyczy również zajęć realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu;
  • uczniowie branżowych szkół I stopnia będący młodocianymi pracownikami nie uczęszczają do szkoły. Realizują jednak przygotowanie zawodowe u pracodawcy na dotychczasowych zasadach;
  • od 16 marca br. będą zawieszone zajęcia realizowane w ramach turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
  • śledź na bieżąco komunikaty Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju. Sprawdzaj również komunikaty wysyłane przez System Informacji Oświatowej.

W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty nauczycielom pozostającym w gotowości do pracy przysługuje wynagrodzenie ustalone na podstawie Kodeksu Pracy (art. 81 § 1).

Rodzicu,

  • ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne Twoje i Twojego dziecka, zajęcia zostaną zawieszone od 12 marca br. W przedszkolach i szkołach podstawowych 12 i 13 marca br. będą jeszcze prowadzone działania opiekuńcze;
  • zachęcaj dziecko do samodzielnej nauki w czasie gdy nie będzie lekcji w szkole. Ministerstwo Edukacji Narodowej na platformie epodręczniki.pl. udostępnia szereg materiałów edukacyjnych, które pozwalają uzupełnić, ugruntować i poszerzyć wiedzę. Dostęp do tych zasobów jest bezpłatny;
  • jeśli masz dziecko w wieku do 8 lat, przysługuje Ci zasiłek opiekuńczy do 14 dni. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie internetowej ZUS;
  • przekaż osobom, które będą opiekować się Twoim dzieckiem, podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa i higieny;
  • rygorystycznie przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz;
  • śledź na bieżąco komunikaty GIS, MZ i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju oraz informacje przesyłane przez dyrektora szkoły.

Uczniu,

  • pamiętaj o swoim bezpieczeństwie w domu. Unikaj miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi (np. komunikacja publiczna, kino, teatr, centra handlowe);
  • przerwa w funkcjonowaniu Twojej szkoły nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki;
  • odpowiedzialnie wykorzystaj czas zawieszenia zajęć w Twojej szkole. Przeczytaj ulubioną książkę, spróbuj uzupełnić swoje wiadomości lub rozwijaj kompetencje. Skorzystaj przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez Twojego nauczyciela;
  • przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz.

Platforma epodreczniki.pl i materiały do samodzielnej nauki

Zachęcamy nauczycieli, aby w najbliższym czasie wspierali uczniów w nauce i przekazywali materiały do samodzielnej pracy w domu. Szczególnie prosimy o objęcie opieką uczniów, którzy przygotowują się do tegorocznego egzaminu ósmoklasisty, maturalnego oraz zawodowego i udostępnienie im niezbędnych materiałów.

Rekomendujemy wykorzystanie w tym celu następujących rozwiązań:

  • dziennik elektroniczny;
  • strona internetowa szkoły, przedszkola, placówki oświatowej;
  • mailing do rodziców, a w przypadku uczniów starszych wysyłanie materiałów bezpośrednio do młodzieży.

Na platformie Ministerstwa Edukacji Narodowej epodreczniki.pl udostępniliśmy e-materiały do wykorzystania przez nauczycieli lub do samodzielnej nauki przez uczniów. Epodręczniki.pl to biblioteka bezpłatnych, sprawdzonych, zgodnych z aktualną podstawą programową materiałów edukacyjnych.

Jak się zabezpieczyć przed koronawirusem?

  • Często myj ręce przy użyciu mydła i wody.
  • Przy kasłaniu i kichaniu zakrywaj usta i nos. Zachowaj co najmniej metr odległości od osób, które kaszlą i kichają.

Osoby wracające z regionów zarażonych koronawirusem powinny powiadomić o tym telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłosić się do oddziału obserwacyjno-zakaźnego. Więcej informacji dotyczących koronawirusa na stronie: gov.pl/koronawirus

Podejrzewasz u siebie koronawirusa? Zadzwoń pod numer 800 190 590!

Bezpłatna infolinia NFZ jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykwalifikowani konsultanci poinformują Cię, co zrobić, by otrzymać pomoc.

Źródło: Departament Informacji i Promocji Ministerstwo Edukacji Narodowej

Od ziarenka do bochenka

W ramach realizacji tematyki tygodnia “Od ziarenka do bochenka”  dzieci poznały etapy wypieku chleba, jego produkty. Z wielkim zaciekawieniem rozpoznawały, nazywały i smakowały składniki, które były potrzebne do wypieku.

Uwieńczeniem pracy było spróbowanie upieczonego chleba, którym poczęstowano Panie współpracujące z przedszkolem.

Muzeum Przyrody i Techniki

Realizując tematykę tygodnia ,,W krainie smoków i dinozaurów” przedszkolaki wybrały się na wycieczkę do Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach gdzie zwiedziły wystawę dinozaurów. Pani Justyna (przewodnik) bardzo ciekawie opowiadała o prastarych gadach , które kiedyś zamieszkiwały te tereny, o ich budowie, trybie życia i ciekawostkach z nimi związanych. Wszystko odbywało się w magicznej atmosferze przyciemnionych świateł i śpiewu dinozaurów.
Pod  koniec  warsztatów na dzieci czekała niespodzianka, mogły bowiem wykonać odciski gipsowe swoich dłoni, które jako pamiątkę zabrały ze sobą. To była bardzo ciekawa i rozwijająca wycieczka.