Aktualności

TALENTY PLASTYCZNE NASZYCH UCZNIÓW

Nasi uczniowie pracują twórczo podczas zdalnej nauki rozwijając swoje umiejętności plastyczne i poznając różne techniki.

Zaprezentujemy wycinek twórczej działalności uczniów klas IV-VII. Ta barwna i różnorodna ekspozycja prac plastycznych jest dowodem na potencjał oraz zdolności plastyczne naszych wychowanków.

Dzieci tworzyły piękne interpretacje znanych dzieł sztuki, nokturn, marinę, sceny historyczne, martwą naturę, pointylizm, poznawały techniki graficzne, drzeworyt, projektowały ilustracje i okładki do książki, plakat na Dzień Ziemi, tkaninę dekoracyjną, kompozycje z trójkątów, sztukę op-art, prace kubistyczne i inne. Zapraszam na wystawę prac.


KONKURS PLASTYCZNY – KOLEJOWE ABC

Uczennice klasy VI a – Amelka Turek, Agatka Olszewska, Ala Zięba, Ola Linek i Ola Sieroń reprezentowały naszą szkołę w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym -,,AKCJA MURAL – KOLEJOWE ABC” organizowanym przez Urząd Transportu Kolejowego.Zadaniem konkursowym było wykonanie pracy plastycznej prezentującej zasady bezpieczeństwa na obszarach kolejowych z wykorzystaniem elementów Kampanii Kolejowe ABC.

Dziewczynki bardzo chętnie przystąpiły do konkursu. Pracę przygotowywały wspólnie w bibliotece szkolnej oraz po zajęciach lekcyjnych.W ubiegłym tygodniu drużyna z VI a otrzymała z Warszawy podziękowanie za udział w konkursie – pamiątkowy dyplom oraz książki edukacyjne ,,Kolejowe przygody Rogatka”.Dziękujemy uczennicom za chęć udziału w konkursie oraz poświęcony czas na przygotowanie pracy plastycznej. Do konkursu dzieci przygotowała J. Śpiewak

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

ZASADY ZDROWEGO STYLU ŻYCIA

Pojęcie „styl życia” zrobiło w sferze zdrowia zawrotną karierę.  

Obecnie styl życia, a właściwie zdrowy styl życia to hasło, które towarzyszy nam na co dzień.

Słyszymy je w mediach, widzimy w prasie, swoim zdrowym trybem życia zasypują nas celebryci.

Zapanowała moda na zdrowie.

 I to jest  akurat jeden z najlepszych trendów ostatnich lat.

Co to znaczy „być zdrowym”?

Najpopularniejsza definicja tłumacząca, że zdrowie to po prostu brak choroby nieco się zdezaktualizowała.

Obecnie wiemy doskonale, że do właściwego funkcjonowania konieczna jest nie tylko sprawność fizyczna, ale przede wszystkim dobry stan psychiczny.

Dlatego definicja zdrowia obejmuje również aspekt emocjonalny, umysłowy, społeczny i duchowy.

Wybitny polski teoretyk medycyny społecznej, Marcin Kacprzak, mówił: „zdrowie to nie tylko brak choroby lub niedomagań, ale i dobre samopoczucie oraz taki stopień przystosowania biologicznego, psychicznego i społecznego, jaki jest osiągalny dla danej jednostki w najkorzystniejszych warunkach”.

 Możemy o sobie powiedzieć, że jesteśmy zdrowi, gdy nasze ogólne samopoczucie jest dobre, nic nam nie dolega.

Dlatego bardzo ważna jest codzienna profilaktyka.

 Nasz stan zdrowia w ogromnym stopniu zależy od nas samych.

Można zatem śmiało powiedzieć, że nieprzestrzeganie zasad zdrowego stylu życia stanowi czynnik ryzyka tzw. chorób z wyboru, chorób na życzenie.

Czynniki zdrowego stylu życia

Zdrowy styl życia opiera się na 5 podstawowych zasadach, których wdrożenie w swoją codzienność gwarantuje lepszą jakość życia i poprawę samopoczucia.

 Należą do nich:

  • Świadome odżywianie. Wiedza, jaka żywność jest dla mnie korzystna, co mi służy, a co nie. Wybieranie naturalnych, świeżych produktów, picie wody.
  • Wybieranie zdrowej żywności. Wiedza na temat żywności, świadomy wybór produktów o korzystnym wpływie na zdrowie. Usunięcie z jadłospisu produktów pogarszających stan zdrowia.
  • Zmiana nastawienia psychicznego. Praca nas sobą, więcej optymizmu, wiara w siebie.
  • Regularne ćwiczenia fizyczne oraz ćwiczenia relaksacyjne. Prowadzą do poprawy stanu fizycznego, ale również redukują stres. Wysiłek fizyczny to najlepsza forma odpoczynku dla psychiki.
  • Dbanie o właściwą ilość snu. Każdy potrzebuje innego czasu, aby czuć się wypoczętym, jednak zdrowy sen jest niezbędny dla każdego. Pozwala odpocząć przede wszystkim mózgowi zalewanemu zewsząd bodźcami, ale również innym narządom stale pracującym.

Na twój styl życia składają się zachowania, czynności, nawyki i przekonania nabywane przez całe życie.

Mają na nie wpływ członkowie rodziny, przyjaciele, grupy rówieśnicze, szkoła, media. Wypracowanie nowych, prozdrowotnych zachowań to długotrwały proces, który zaczyna się wewnątrz – od potrzeby zmiany swojego życia na lepsze.

 Warto się go podjąć i małymi krokami eliminować zachowania, które są dla ciebie szkodliwe.

Zdrowe odżywianie

Jednym z elementów zdrowego stylu życia jest odżywianie.

Warto zwracać uwagę na produkty, jakie wybieramy na co dzień.

Żywienie jest tak elementarną składową życia, że aby być zdrowym, trzeba wybierać świadomie i dostarczać sobie właściwych i wartościowych produktów.

Według danych WHO blisko 30% dorosłych w Europie Zachodniej cierpi na otyłość, a wśród dzieci grupa otyłych rośnie w zastraszającym tempie.

Bardzo widoczne jest to również w Polsce.

Badania wykazują, że zarówno dzieci, jak i dorośli nie przestrzegają zaleceń właściwego odżywiania, nawet tych podstawowych.

Często nie jedzą śniadań, nie spożywają posiłków regularnie, w ich diecie za mało jest węglowodanów złożonych, a za dużo energii pochodzi z tłuszczu.

Warzywa i owoce spożywane są sporadycznie.

Często nadmierna masa ciała nie wynika z tego, ile jemy, ale co jemy.

10 zasad zdrowego stylu życia

1. Rozpocznij dzień od sycącego śniadania.

Na śniadanie najlepsze są produkty pełnoziarniste, które powoli będą dostarczać ci energii przez cały poranek. Wybieraj kanapki z pełnoziarnistego pieczywa, płatki owsiane z orzechami.

2. Jedz regularnie.

 Jedzenie o stałych porach pozwala regulować pracę organizmu, nadaje tempo metabolizmowi.

3. Urozmaicaj!

Zadbaj, aby każdy Twój posiłek zawierał różnorodne produkty. Staraj się nie jeść chleba z szynką na śniadanie, drugie śniadanie i kolację.

Przygotowuj różnego rodzaju pasty, twarożki i sałatki.

Jedz surowe warzywa jak najczęściej, najlepiej 5 razy dziennie i pamiętaj, aby Twój talerz był zawsze kolorowy.

Jedzenie różnokolorowych produktów zapewnia dostarczenie składników odżywczych i witamin z różnych grup.

4. Unikaj produktów wysoko przetworzonych i sklepowych słodyczy.

Im bardziej przetworzony produkt, tym mniej wartości odżywczych. 

Słodycze sklepowe to źródło pustych kalorii, łatwo przyswajalnego cukru i tłuszczów  powodujących miażdżycę. Z kolei słone przekąski, zupki chińskie i dania gotowe zasypują nas solą i glutaminianem sodu.

5. Pij odpowiednią ilość wody.

Aby zrekompensować codzienne straty wody z organizmu, powinniśmy wypijać jej co najmniej 1,5 – 2 litry dziennie. Odpowiednie nawodnienie komórek umożliwia prawidłowe funkcjonowanie organizmu, gdyż wszystkie procesy w nim zachodzą w środowisku wodnym.  Składamy się w 70% z wody! Nie zapominajmy o tym.

6. Wprowadź aktywność fizyczną.

Regularne umiarkowane ćwiczenia fizyczne poprawiają wydolność organizmu, dotleniają mózg i komórki ciała i przyczyniają się do polepszenia stanu psychicznego.

W końcu wysiłek to relaks dla umysłu. Wyjdź na spacer,  na rower, biegaj.

7. Zadbaj o relaks.

 Poczytaj książkę, posłuchaj ulubionej muzyki, rozmawiaj z bliskimi.

  Takie proste rzeczy naprawdę pomagają utrzymać równowagę psychiczną.

8. Pracuj nad poczuciem własnej wartości.

Zastanów się, ile razy krytykowałaś siebie, obwiniałaś się o rzeczy, na które nie masz wpływu, a na komplementy reagowałaś „alergicznie”.

 Przynajmniej raz dziennie pochwal się za to, co udało ci się dzisiaj zrobić.

9. Wysypiaj się.

Wygospodaruj odpowiednią ilość godzin na sen. Nie tylko będziesz fizycznie zdrowsza, ale również radośniejsza, bardziej skoncentrowana.

10. Wprowadzaj zmiany małymi krokami.

Nie od razu Rzym zbudowano. I nie od razu uda ci się zmienić swój styl życia na zdrowy. Stawiaj sobie wyzwania, które pozwolą ci stopniowo eliminować zachowania, które ci nie służą.

Od czego zacząć? Np. nie sól pomidora na kanapce, przygotuj zdrową sałatkę na kolację, zrezygnuj ze słodyczy lub napojów gazowanych.               

 Z czasem zaniechanie kolejnych dotychczasowych niewłaściwych nawyków będzie stanowiło coraz mniejszy problem.

Przeciwutleniacze przeciwko starzeniu

Źródło: www.dietetycy.org.pl

100.rocznica urodzin Jana Pawła II

18 maja 1920 roku urodził się Jan Paweł II największy z Polaków, który zmienił oblicze świata i Kościoła. Z tej okazji cała społeczność szkolna uczciła jego 100. urodziny w sposób wyjątkowy. Wszyscy uczniowie przygotowali flagi papieskie i umieścili je w oknach swych domów na znak pamięci i miłości do swego świętego. Klasy młodsze przygotowały również laurki dla papieża, aby mu podziękować za jego miłość i dobro, które zawsze okazywał dzieciom. Uczniowie IV- VIII wykonały również portrety Jana Pawła II jako symbol żywej pamięci o nim. Tegoroczny Jubileusz obchodzony był pod hasłem „Jan Paweł II – Papież Nadziei”. Uczniowie bardzo chętnie zaangażowali się w wykonanie prac czego efekty wszyscy możemy podziwiać

BIEG PO ZDROWIE

„Bieg po zdrowie”

Nowy program antytytoniowej edukacji zdrowotnej

Po raz pierwszy nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Bieg po zdrowie”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas IV oraz ich rodziców.

Głównym celem programu „Bieg po zdrowie”, jest zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów.

Założenia programu

Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży jest istotnym elementem ogólnych

oddziaływań edukacyjno-wychowawczych. Odpowiedzialność za przebieg rozwoju najmłodszych spoczywa na osobach dorosłych, tworzących najbliższe środowisko społeczne dzieci. Profilaktyka palenia tytoniu to jedno z ważnych zadań, które w ramach szeroko pojętej odpowiedzialności za przyszłość młodego pokolenia powinno być na stałe wpisane w oddziaływania edukacyjno-wychowawcze.

Grupa, do której został skierowany program profilaktyki antytytoniowej, to dzieci w IV klasie szkoły podstawowej (grupa wiekowa 9-10 lat). Uzasadnieniem do skierowania programu do tej grupy są wyniki badań, prowadzonych w Polsce i w wielu krajach na świecie. Wynika z nich, że większość dorosłych palaczy podjęła próby palenia tytoniu, będąc jeszcze

nastolatkami. Wg. Badań HBSC z 2014 r. dzieci po pierwsze papierosy sięgają już w wieku 13 lat i poniżej (24%). Odsetek młodzieży mającej za sobą pierwsze próby palenia tytoniu wzrasta wraz z wiekiem i wynosił: 8% u 11-latków, 23,6% u 13-latków i 47,6% u 15-latków. W wieku 15 lat codziennie pali tytoń obecnie około 9,8% nastolatków, bez różnic związanych z płcią… Badania CBOS „Młodzież 2013” wskazują, że wśród młodzieży szkolnej 11-15 lat

próby palenia podjęło 44%. Podejmowanie prób palenia i częstość palenia wzrasta z wiekiem, szczególnie pomiędzy 11 a 13 rokiem życia.

Wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie GIS, w październiku 2014 roku wskazują, że edukacja na temat szkodliwości papierosów rozpoczyna się przeważnie w szkole gimnazjalnej, zdaniem respondentów za późno, gdyż w pierwszej klasie gimnazjum wiele młodych osób już pali. Pierwsze zajęcia na ten temat powinny odbywać się już wtedy, gdy uczniowie uczęszczają do ostatnich klas szkoły podstawowej. W badaniach GIS zwrócono uwagę również na formę zajęć edukacyjnych – przeważnie są to wykłady. Młodzi ludzie bardziej cenią obrazowe przedstawienie problemu, a także drastyczne i szokujące obrazy,

które lepiej zapadają w pamięć i zwiększają szansę na to, że młody człowiek zawaha się przed sięgnięciem po kolejnego papierosa.

Główne cele programu:

1. opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,

2. pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,

3. zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.

ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE

Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Znajdź właściwe rozwiązanie”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas IV_VIII oraz ich rodziców.

Głównym celem programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”, jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej.

Założenia programu:

I Przyswojenie wiedzy o tym, że:

  1. Nikotyna występująca we wszystkich postaciach tytoniu jest narkotykiem;
  2. Palenie tytoniu pociąga za sobą zarówno przejściowe, jak i długofalowe skutki fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne;
  3. Oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia
  4. Zaprzestanie palenia przynosi korzyści natychmiastowe oraz korzyści w przyszłości
  5. Wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina , rówieśnicy i środki masowego przekazu;
  6. Większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali;
  7. Reklamy papierosów na całym świecie są często ukierunkowane na dzieci i młodzież;
  8. Dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia;
  9. Sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym

NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ

„NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ”

Program edukacji antytytoniowej dla uczniów kl. I-III szkół podstawowych

Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Nie pal przy mnie, proszę”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas I-III oraz ich rodziców.

Głównym celem programu „Nie pal przy mnie, proszę”, jest zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu, zwiększenie wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU:

  1. Program przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
  2. Program stanowi ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej adresowanych do dzieci i młodzieży, a inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną.
  3. Program proponuje realizację zajęć metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci.
  4. Program ma charakter profilaktyczny, jednak jego głównym celem jest wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

CELE GŁÓWNE PROGRAMU:

  1. Zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu.

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

  1. Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.
  2. Kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie.
  3. Uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia.
  4. Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem.
  5. Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.

Zagadnienia programowe:

  1. Co to jest zdrowie?
  2. Od czego zależy nasze zdrowie?
  3. Co i dlaczego szkodzi zdrowiu?
  4. Co robić, gdy moje życie jest zagrożone?
  5. Nie pal przy mnie, proszę!

Metoda:

  • Podająca
  • Burza mózgów
  • Problemowa
  • Zadań stawianych dziecku
  • Graficznego zapisu
  • Twórczego rozwiązywania problemów

Formy pracy:

  • Indywidualna

Z przyczyn od nas niezależnych musimy przeprowadzić profilaktykę na odległość. Prosimy o wyrozumiałość.

  • KONKURS

Drogie dzieci! Ogłaszamy konkurs pt. „Nie palisz – życie ocalisz! ”

Prace można wykonać techniką dowolną i w dowolnym formacie. Prosimy o zrobienie zdjęcia swojej pracy i przesłanie do 29 maja 2020r. na e-meil do:

p. Magdalena Bryła venomia@wp.pl

p. Anna Rycombel annarycombel28@gmail.com

W tytule proszę podać nazwę szkoły, imię i nazwisko, oraz klasę,

np. ZPO w Stykowie Jan Kowalski kl. 2