Aktualności

8-15 maja Tydzień Bibliotek

Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek obchodzony jest 8 maja od 1985 roku. Święto, zainicjowane przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskichod wielu lat rozpoczyna Tydzień Bibliotek (8-15 maja).

Hasłem tegorocznej edycji jest„biblioteka”oraz motto

                                         ,,Zasmakuj w bibliotece”

Dlaczego warto czytać nie tylko podczas Tygodnia Biblioteki

  • KSIĄŻKA POMAGA NAM ROZWIJAĆ JĘZYK I SŁOWNICTWO, WYRAŻAĆ 
  • MYŚLI  I ROZUMIEĆ INNYCH
  • KSIĄŻKA ROZWIJA MYŚLENIE, ROZSZERZA NASZĄ ŚWIADOMOŚĆ I CIEKAWOŚĆ ŚWIATA

https://biteable.com/watch/na-dzie-bibliotekarza-zalety-czytania-ksiazek-2547726

https://sp43bialystok.edupage.org/text2/

10 CIEKAWOSTEK O BIBLIOTEKACH

1. Na początek ciekawostka historyczna. W starożytnym Egipcie wszystkie okręty odwiedzające miasto zmuszone były oddać wszelkie posiadane książki do Biblioteki Aleksandryjskiej w celu ich skopiowania. Oryginały zostawały w Bibliotece, a kopia wracała do właściciela.

2. Choć brzmi to nieprawdopodobnie, w Stanach Zjednoczonych jest więcej bibliotek publicznych niż McDonalds’ów. Pracuje w nich 126,300 bibliotekarzy. To mniej więcej tylu, ilu mieszkańców liczy Opole albo Gorzów Wielkopolski.

3. Niektóre niemieckie miasta mają u siebie „Biblioteki Sztuki”, gdzie za kilka euro można wypożyczyć obrazy i rzeźby. Przez kilka miesięcy zdobią dom wypożyczającego, który może chwalić się „swoją” ambitną kolekcją.

4. Gdyby wszystkie książki z Biblioteki Kongresu USA zdigitalizować, zajęłyby ok. 15 terabajtów. Biblioteka jest największą tego typu instytucją na świecie. W jej zbiorach znajduje sięponad 162 mln różnego rodzaju dokumentów, w tym m.in. ponad 38,6 mln książek, 70,3 mln rękopisów, 5,6 mln map i atlasów, 14,2 mln fotografii, 17,1 mln mikrofilmów oraz 7,2 mln dokumentów muzycznych w ponad 470 językach

5. Biblioteka na Uniwersytecie Harvarda posiada w swojej kolekcji książki oprawione w ludzką skórę. Trzy tomy odkryto kilka lat temu, ale podejrzewa się, że w bibliotece może być ich więcej. Jedną z nich jest XVII-wieczny traktat o prawie hiszpańskim, w którym można znaleźć taką adnotację:

oprawa tej książki to wszystko, co pozostało po moim przyjacielu Jonasie Wright, który został żywcem obdarty ze skóry przez Wavuma [afrykańskie plemię] czwartego dnia miesiąca sierpnia 1632 roku. Król Mbesa dał mi tę książkę, która wcześniej należała do biednego Jonasa, razem z kawałkiem jego skóry, przeznaczonej na oprawę. Niech spoczywa w pokoju

6. W Norwegii możesz oddać książkę w dowolnej bibliotece w kraju, niezależnie od tego, gdzie została wypożyczona. Większość bibliotek posiada wrzutnie i skrzynki, dlatego można zrobić o dowolnej porze. Co ciekawe, nie obowiązuje tam limit wypożyczanych jednorazowo książek

7. W bibliotece w Oakland (Kalifornia) można wypożyczyć 3500 narzędzi. Być może jest to jakiś pomysł na przyciągnięcie mężczyzn do biblioteki? Wyobraźcie to sobie: przychodzą po wyrzynarkę, a wychodzą z „Królem” Twardocha ?

8. Nie wszystkie biblioteki wymagają ciszy. Biblioteka Tikkurila w Vantaa w Finlandii ma specjalne pomieszczenie do karaoke, gdzie goście mogą wykonywać tysiące piosenek. (W Finlandii jest wielu miłośników tej formy rozrywki). Szczęśliwie, nie przeszkadza się innym odwiedzającym bibliotekę – pokój jest całkowicie dźwiękoszczelny.

9. W bibliotece w Anchorage na Alasce można wypożyczać wypchane zwierzęta, kości, futra. Futro niedźwiedzia i wilka są jednymi z częściej wypożyczanych przedmiotów, są bowiem wykorzystywane podczas harcerskich uroczystości.

10. W Bibliotece Joanina na Uniwersytecie w Coimbrze w Portugalii mieszka sporo nietoperzy. Nikt nie zamierza ich stamtąd wyganiać, ponieważ zjadają insekty, które mogłyby zagrażać książkom.

     Mimo  sytuacji, w której znaleźliśmy się wszyscy w tym roku,  zachęcam Was  do odwiedzania tradycyjnych bibliotek. Proponuję również wizytę w wirtualnych  księgarniach, muzeach  i innych  instytucjach  kultury.

                     Proszę  zobaczyć prezentację: Najpiękniejsze  biblioteki świata.

Justyna  Śpiewak

 

PROGRAM EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ 2019/2020



Serdecznie informujemy, iż w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie kolejny raz realizowany jest Program Profilaktyki Antytytoniowej w następujących kategoriach:

I „Czyste powietrze wokół nas” kierowany do dzieci 5-6 letnich;

II „Nie pal przy mnie proszę” kierowana do klas I-III;

III „Bieg po zdrowie” kierowany do klas IV;

IV „Znajdź właściwe rozwiązanie” kierowany do klas IV-VIII;

Realizator:

Państwowa Inspekcja Sanitarna

Koordynator:

Magdalena Bryła

Anna Rycombel

KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWYCH POSTAW ZDROWOTNYCH WŚRÓD DZIECI JEST NAJSKUTECZNIEJSZYM DZIAŁANIEM W PROFILAKTYCE PALENIA TYTONIU

„NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ”

Program edukacji antytytoniowej dla uczniów kl. I-III szkół podstawowych

Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Nie pal przy mnie, proszę”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas I-III oraz ich rodziców.

Głównym celem programu „Nie pal przy mnie, proszę”, jest zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu, zwiększenie wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU:

  1. Program przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
  2. Program stanowi ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej adresowanych do dzieci i młodzieży, a inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną.
  3. Program proponuje realizację zajęć metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci.
  4. Program ma charakter profilaktyczny, jednak jego głównym celem jest wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

CELE GŁÓWNE PROGRAMU:

  1. Zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu.

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

  1. Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.
  2. Kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie.
  3. Uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia.
  4. Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem.
  5. Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.

Zagadnienia:

  1. Co to jest zdrowie?
  2. Od czego zależy nasze zdrowie?
  3. Co i dlaczego szkodzi zdrowiu?
  4. Co robić, gdy moje życie jest zagrożone?
  5. Nie pal przy mnie, proszę!

Koordynator programu: p. Magdalena Bryła, p. Anna Rycombel

„Znajdź właściwe rozwiązanie”

Program edukacji antytytoniowej

Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Znajdź właściwe rozwiązanie”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas IV – VIII oraz ich rodziców.

Głównym celem programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”, jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej.

Założenia programu:

I Przyswojenie wiedzy o tym, że:

  1. Nikotyna występująca we wszystkich postaciach tytoniu jest narkotykiem;
  2. Palenie tytoniu pociąga za sobą zarówno przejściowe, jak i długofalowe skutki fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne;
  3. Oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia
  4. Zaprzestanie palenia przynosi korzyści natychmiastowe oraz korzyści w przyszłości
  5. Wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina , rówieśnicy i środki masowego przekazu;
  6. Większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali;
  7. Reklamy papierosów na całym świecie są często ukierunkowane na dzieci i młodzież;
  8. Dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia;
  9. Sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym

II Kształtowanie postaw:

  1. Zobowiązujących do niepalenia;
  2. Dumy z faktu niepalenia;
  3. Wspierania innych osób w decyzji nie podejmowania palenia;
  4. Odpowiedzialność za własne zdrowie.

III Rozwinięcie umiejętności do:

  1. Przekazywania wiedzy i wyjaśnienia własnych postaw wobec palenia tytoniu;
  2. Wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia;
  3. Przeciwstawiania się paleniu tytoniu;
  4. Określenia korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego;
  5. Wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogiem.

Cele główne programu:

Zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej

Cele szczegółowe programu:

  1. Zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego,
  2. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich,
  3. Kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu.

Zagadnienia programu:

  1. POZNAJMY SIĘ BLIŻEJ
  2. LABORATORIUM CIAŁA
  3. NAUCZ SIĘ MÓWIĆ „NIE”
  4. ZNAJDŹ WLAŚCIWE ROZWIĄZANIE
  5. UWIERZ W SIEBIE

Koordynator programu: p. Magdalena bryła, p. Anna Rycombel



Ulubiona postać z baśni

W kwietniu obchodziliśmy rocznicę urodzin Hansa Christiana Andersena, autora znanych baśni. Z tej okazji pierwszaki wzięły udział w klasowym konkursie plastycznym pt. “Ulubiona postać z baśni”. Część dzieci bardzo chętnie wykonała wspaniałe prace, byli to:

Zuzia Łukawska – Calineczka, Ola Łukawska – Mała syrenka, Amelka Orczyk – Brzydkie kaczątko, Tomek Turek – Dzielny ołowiany żołnierzyk Maja Ślifierz – Dziewczynka z zapałkami, Adrian Sikora – Brzydkie kaczątko, Albert Major – Brzydkie kaczątko.

KONKURS PLASTYCZNY ROZSTRZYGNIĘTY

Rozstrzygnięcie Szkolnego Konkursu Plastycznego

    pt. ,,MOJA  ULUBIONA  POSTAĆ Z BAJKI”  organizowanego przez     bibliotekę szkolną  w ramach   XXVIII  Tygodnia  Kultury  Języka. 

Konkurs ogłoszony był na początku marca. Celem było propagowanie czytelnictwa wśród dzieci. Do rywalizacji przystąpiło 47 uczniów  z klas 0-III.

Jury w składzie: Elżbieta Rozwadowska, Diana Raban i Justyna Śpiewak  wyłoniło zwycięzców:

I miejsce ex aequo – Tomasz Turek  kl. I  i  Natalia  Koszarska  kl. II

II miejsce  ex aequo –  Kasia Chrząstowska i Julia Kosmala – kl. III

III miejsce ex aequo – Zuzia   Ziółkowska   kl. 0

                                    Zuzia  Łukawska  kl. I

                                    Wiktoria Jagieła  kl. II

                                    Szot   Olaf    kl. II

Wyróżnienie:   Rafał Maciąg kl. II  i  Lilianna Walkiewicz kl. II

Wyróżnienie  specjalneOliwia  Ziółkowska kl. IV – tylko jedna osoba z klas IV -VIII zdążyła  wziąć udział w konkursie.

        Bardzo dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie.

Zwycięzcom gratulujemy!!  Nagrody zostaną wręczone po powrocie do szkoły.

                                                                                                     Justyna   Śpiewak