Strona główna

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości w klasie I „Nasza Kraina Ekonomii”

W ramach XVII edycji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości i ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Staropolska Akademia Ekonomiczna dla Najmłodszych, uczniowie klasy I postanowili „otworzyć” swoją pizzerię i połączyć zdobytą wiedzę w trakcie projektu z praktyką.

Byli tym przedsięwzięciem niezwykle podekscytowani. Na zajęciach rozwijających kreatywność wymyślili nazwę – „Pizzeria/Pizza pierwsza klasa” oraz zaprojektowali i narysowali loga. Z pomocą wychowawczyni p. Kingi Michalczewskiej rozdzielili między siebie zadania. Wraz z rodzicami kupili potrzebne składniki i zachowali paragony, aby wiedzieć, jaki był ich wkład własny. Następnie w parach, podczas zajęć wykonali zaproponowane przez siebie pizze. Panie kucharki pomogły im je upiec. Na przerwach śródlekcyjnych okolice klasy zamieniły się w pizzerię. Na korytarzu ustawione zostały stoliki nakryte obrusem z nazwą pizzerii oraz pojawiły się „Menu”. Uczniowie sprzedawali wykonane przez siebie pizze po 5 złotych za kawałek. Słuchali uważnie próśb klientów, obsługiwali ich, przyjmowali i wydawali pieniądze. Zebrana kwota pokryła w pełni sumę wydatków i jeszcze zostało, więc pierwszaki osiągnęły zysk. Dzieci wiele się nauczyły dzięki tej inicjatywie i nabrały ochoty na kolejne przedsięwzięcia.

Udział Pierwszaków w projekcie Staropolska Akademia Ekonomiczna dla Najmłodszych

W miesiącach wrzesień – listopad 2024r. uczniowie klasy I wraz z wychowawczynią p. Kingą Michalczewską realizowali na zajęciach rozwijających kreatywność ogólnopolski projekt edukacyjny „Staropolska Akademia Ekonomiczna dla Najmłodszych” w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024.

Pomysłodawcą i organizatorem projektu jest Staropolska Akademia Nauk Stosowanych w Kielcach

Głównym celem projektu jest kształtowanie u dzieci w wieku wczesnoszkolnym postawy przedsiębiorczej oraz zapoznanie ich z pojęciami i prawami pochodzącymi ze świata ekonomii. 

Na zajęciach uczniowie poznali dwie osoby: pedagoga Janusza Korczaka – wyznawcę zasady, że dzieci jak najwcześniej powinny znać wartość pieniędzy i nauczyć się nimi gospodarować oraz premiera Władysława Grabskiego, który był twórcą polskiego złotego. Nasza waluta świętuje w tym roku setne urodziny!

To właśnie książka Janusza Korczaka o przygodach przedsiębiorczego Dżeka stała się, obok Krainy Ekonomii, w której panuje Król Pieniążek Wielki i Królowa Ekonomia Wspaniała, jednym z głównych filarów projektu. 

Uczniowie w trakcie zajęć:

  • rozmawiali o swoich zainteresowaniach,
  • poznali zawody swoich bliskich,
  • stworzyli klasową biblioteczkę,
  • poznali pieniądze: złocisze z Krainy Ekonomii, złote i dolary,
  • dowiedzieli się, co to jest wkład własny, zysk i strata,
  • poznali podstawowe zasady spółki, 
  • nauczyli się, jak działa hurtownia, co to jest rabat i wiedzą, że można się targować
  • dowiedzieli się, po co jest bank, karta debetowa, lokata

W ramach projektu pierwszaki wzięły udział w Światowym Tygodniu Przedsiębiorczości.

Wspólne pieczenie pierniczków :)

6 grudnia zapraszamy członków Szkolnego Koła PCK na wspólne pieczenie i zdobienie pierniczków. Zaczynamy o godz. 12.45, skończymy ok. godz. 16.00.

Prosimy o przyniesienie porcji ciasta oraz artykułów do dekoracji ciastek ( nie jest to obowiązkowe).

Wszyscy zabieramy ze sobą DOBRY HUMOR 😉

 

Pierwszaki w Internetowej Szkole Słonia Spacjusza

     Kolejną inicjatywą związaną z realizacją projektu organizowaną przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną OseHero, dotyczącą bezpieczeństwa w sieci dzieci,  była Internetowa Szkoła Spacjusza.

    W związku z tym, że już najmłodsi uczniowie sięgają po urządzenia elektroniczne i rozpoczynają swoją przygodę w sieci warto, aby potrafili zadbać o swoje bezpieczeństwo.

    Udział w kursie Internetowa szkoła słonia Spacjusza na platformie OSE It-Szkoła pozwolił uczniom w przyjazny i dostępny sposób poznać podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń cyfrowych. Dzieci nauczyły się rozpoznawać, jakie zachowania w sieci są bezpieczne, a jakie nie.

    Dowiedziały się, jakie sytuacje online mogą być niebezpieczne i kogo mogą poprosić o pomoc, jeśli coś w Internecie ich zaniepokoi albo przestraszy. Wiedzą, ile czasu mogą spędzać w sieci, aby mieć czas również na inne ciekawe zajęcia.
 

    Kolejnym ważnym tematem było poznanie zasad netykiety, czyli uprzejmości w sieci. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w kursie, dzieliły się swoimi wrażeniami i doświadczeniami oraz wykorzystywały teorię w praktyczny sposób.

 

Realizacja projektu OseHero na zajęciach świetlicowych

      W ramach projektu OSE HERO, który stawia nacisk na bezpieczeństwo w sieci dzieci i młodzieży, realizowany przez naszą szkołę. Na lekcjach świetlicowych realizowany był temat: Cyberprzemoc i sztuczna inteligencja przeznaczony dla klas 1-3. Uczniowie realizowali zadania, które dotyczyły:

– zagrożeń i korzyści płynących z korzystania z Internetu,
– sposobów zapobiegania cyberprzemocy oraz radzenia sobie z nią,
– rozwijania empatii wśród uczniów,
– zachęcania uczniów do bezpiecznego korzystania z Internetu,
– podania zastosowań sztucznej inteligencji w codziennym życiu,
– porównywania możliwości człowieka i maszyny w zakresie uczenia się i przetwarzania danych.

     FORMY I SPOSOBY REALIZACJI:

Korzyści i zagrożenia płynących z korzystania z Internetu – burza mózgów.
Laptop – prace plastyczne. Rysowanie stron internetowych, z których najczęściej korzystamy.
Wyjaśnienie pojęcia cyberprzemoc. Formy cyberprzemocy – oglądanie filmów i prezentacji multimedialnych.

Cyberprzemoc – umieszczanie informacji na gazetce świetlicy.
Rozmowa na temat jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie szukać pomocy.

Dziecko w świecie Internetu. Czym zastąpić komputer i telewizję? – rozmowa kierowana.
Sztuczna inteligencja – „Jak komputery uczą się myśleć”. Oglądanie filmików edukacyjnych.
Co sztuczna inteligencja potrafi robić już teraz?- Mini wykład.

Zajęcia zrealizowała pani Magdalena Bryła.

Razem dla Powodzian!

       Biblioteka oraz świetlica szkolna ZPO w Stykowie dołączyły się do akcji organizowanej przez Publiczną Szkołę Podstawową w Adamowie – ,,Zbiórka książek dla biblioteki dotkniętej powodzią”.

      Społeczność szkolna, rodzice, pracownicy szkoły oraz absolwenci bardzo chętnie włączyli się do akcji, przekazując własne książki dla zniszczonej przez powódź szkolnej biblioteki w Lądku Zdroju.
Zebrano 266 książek, które zostały przekazane do szkoły w Adamowie, skąd wolontariusze dostarczą je dla powodzian. Dziękujemy!!

       W piątek, 22 listopada odbyło się podsumowanie akcji. Osoby, które przekazały książki , otrzymały w darze Dyplom ,,Przyjaciela Książki’’ oraz słodki upominek.
Serdecznie dziękujemy wszystkim za wsparcie akcji!! Jej organizatorkami były panie: Justyna Śpiewak i Magdalena Bryła.

„Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – jak być dobrym rodzicem? ” – webinar 2 grudnia 19:00-20:30

Drodzy Rodzice, zapraszamy na webinar z Tomaszem Bilickim pt. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – jak być dobrym rodzicem?

Link do spotkania: https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/zdrowie-psychiczne-dzieci-i-mlodziezy-jak-byc-dobrym-rodzicem-gdanski-kod-rodzicielski

Zobaczcie scenariusz: 

  1. Dobry a nie idealny rodzic
  2. Zgoda na słabości
  3. Akceptacja bezradności
  4. Przepraszanie
  5. Okazywanie trudnych emocji
  6. Dawanie przykładu
  7. Sięganie po pomoc, relacje ze szkołą
  8. Radzenie sobie ze złością
  9. Niezgoda na przemoc
  10. Równowaga cyfrowa
  11. Uważność na dziecko
  12. Rezygnacja z wypominania i etykietyzowania
  13. Akceptacja trudnych emocji
  14. Pozwalanie na samodzielność i konsekwencje
  15. Rezygnacja z kar związanych z zainteresowaniami i relacjami
  16. Branie udziału w życiu online i offline dziecka
  17. Media społecznościowe
  18. Gry komputerowe
  19. Influencerzy
  20. POTĘGA ŚWIATA OFFLINE
  21. Czy jestem dobrym rodzicem? – rachunek sumienia

Wyjazd klas I-III na spektakl „Przygody Kota”

Bajka, w której młode i starsze pokolenia przestają się wzajemnie krytykować tylko zaczynają współpracę. Młodość czerpie z doświadczenia tych co osiągnęli jesień życia, a pokolenia starsze akceptując postęp, nie boją się nowinek technicznych i jeszcze nie przetartych ścieżek. 

Tuż przed nadejściem zimy spokojne, wiejskie gospodarstwo zostaje zaatakowane przez myszy. Zwierzęta z zagrody boją się, że szkodniki zjedzą wszystkie zapasy, a Gospodarz winą za rozprzestrzeniającą się plagę myszy obwinia swojego kota Bonifacego. Bonifacy ma już swoje lata, więc nie potrafi już łapać myszy. Stary kot musi opuścić swój zapiecek, bowiem Gospodarz na jego miejsce przywozi nowego, młodego kota z miasta – Filemona. Zwierzęta z podwórka nazywają go „Filutkiem”, bowiem jest on typowym kotem kanapowym, który nawet nie wie jak wyglądają myszy, więc z pewnością tak jak Bonifacy straci swoją posadę… I co teraz? 

Dalszy ciąg znają już tylko nasi uczniowie, którzy 25 listopada 2024r. z ciekawością i zaangażowaniem śledzili kolejne przygody bohaterów spektaklu.

Widowisko łączyło ze sobą różne typy teatru, kolorowe efekty świetlne oraz adekwatną muzykę, w tym muzykę poważną. 

Uczniom bardzo się podobało, o czym świadczyły gromkie brawa na koniec spektaklu i opinie po powrocie do szkoły.

Zdjęcia spektaklu pochodzą ze strony internetowej Poznańskiego Teatru Aktora.