I tydzień: Zwierzęta – nasi przyjaciele
W pierwszym tygodniu października rozmawialiśmy na temat ulubionych zwierząt domowych oraz jak należy opiekować się naszymi pupilami. Rozwiązywaliśmy zagadki o danej tematyce i lepiliśmy z plasteliny swoich pupili. Oglądaliśmy filmiki dotyczące wirtualnej wycieczki do schroniska dla zwierząt i dzięki temu, dowiedzieliśmy się jak zaadoptować psa/kota. W świetlicy nie zabrakło zabaw swobodnych i relaksacyjnych. Dzieci chętnie układały puzzle, malowały kolorowanki, grały w różnego rodzaju gry stolikowe. Z zabaw ruchowych najchętniej korzystano z „Magicznego dywanu”.
II tydzień: Święto Edukacji Narodowej
Święto Edukacji Narodowej tuż, tuż…
Wspólnie wymienialiśmy cechy idealnego nauczyciela. Zwróciliśmy uwagę na zachowania uczniów, które są właściwe wobec nauczycieli i te mniej pożądane. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Portret nauczyciela”, a następnie odgadywaliśmy, którego nauczyciela narysowały poszczególne dzieci. Kolejną pracą był kwiatek z odrysowanych i wyciętych dłoni przygotowany do dekoracji gazetki świetlicy. Tworzyliśmy laurki, kartki okolicznościowe i utrwaliliśmy zasady pisania życzeń. Czytaliśmy również wiersze związane z Dniem Edukacji Narodowej. Dzieci starsze i młodsze sadziły rośliny w ogrodzie szkolnym w ramach innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie”.
III tydzień: Złota Polska Jesień
W kolejnym tygodniu wymieniliśmy charakterystyczne cechy jesieni. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Pani Jesień” z różnych materiałów. Słuchaliśmy utworu Vivaldiego „Cztery Pory Roku – Jesień”. Zapoznaliśmy się z wierszem J. Kulmowej „Jesienna pogoda”. Rozmawialiśmy na temat zmian zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie i w ogrodzie. Odgadywaliśmy zagadki o tematyce jesiennej. Pamiętaliśmy o stosownym ubiorze o tej porze roku. Uczniowie chętnie korzystali z zabaw ruchowych na „Magicznym dywanie”. Dużą popularnością cieszyły się także zabawy konstrukcyjne i strategiczne.
IV tydzień: Poznajemy różne zawody
Wybrać zawód dla siebie nie jest wcale łatwe, dlatego też omówiliśmy najciekawsze zawody, a dzieci zastanawiały się kim będą kiedy dorosną. Wykonaliśmy prace plastyczne dotyczące tematu tygodnia, przedstawiliśmy zawody naszych rodziców i odgadywaliśmy „Kim zostanę w przyszłości?” – kalambury. Dzieci malowały kolorowanki z doradztwa zawodowego: „Fryzury”, „Malowanie paznokci”, „Makijaż”, „Projektowanie ubrań”. Z zabaw świetlicowych sięgano po klocki Lego, magnetyczne, drewniane, z kodowaniem czy mini wafle. Zabawy ruchowe odbywały się w sali gimnastycznej. Ćwiczyliśmy odczytywanie godzin zegarowych na zegarze mechanicznym. Świetliczaki uczyli się kultury osobistej, dbałości o wygląd zewnętrzny i zdrowie w ramach innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień”.
V tydzień: Listopadowa zaduma…
W ostatnim tygodniu poruszyliśmy tematy związane ze Świętem Zmarłych. Omówiliśmy jak obchodzone jest to święto w Polsce, a jak na świecie. Rozmawialiśmy na temat odpowiedniego zachowania na cmentarzu, czego nie powinniśmy robić. Wykonaliśmy prace plastyczno-techniczne: „Latarenki”, „Płomień świecy”. Dzieci uczyły się w dalszym ciągu korzystania z zegarka elektronicznego i mechanicznego.
Rok szkolny rozpoczął się intensywnie, a dzieci z utęsknieniem czekały na spotkanie z kolegami i koleżankami ze szkoły. Uczniowie zapoznali się z regulaminem oraz zasadami obowiązującymi w świetlicy szkolnej i na terenie szkoły. Poznali Prawa i Obowiązki ucznia oraz Prawa Człowieka. Omówiliśmy zasady BHP panujące w szkole i w świetlicy. Zapoznaliśmy się ze Standarami Ochrony Małoletnich oraz utrwaliliśmy kodeks świetliczaków. Przeglądaliśmy gry i zabawki, które mamy do dyspozycji. Opowiadaliśmy jak spędziliśmy wakacje, za kim tęskniliśmy i co robiliśmy w domu.
Wychowawca świetlicy wprowadził dwie innowacje pedagogiczne: „Dobre maniery na co dzień” oraz „Cztery pory roku w ogrodzie”.
W drugim tygodniu przypomnieliśmy i utrwaliliśmy zasady dotyczące bezpieczeństwa w szkole, z zasadami ruchu drogowego – bezpieczna droga do i ze szkoły, bezpieczne przechodzenie przez ulicę. Mówiliśmy o odblaskach, telefonach alarmowych oraz jak należy się zachować w czasie zagrożenia. Oglądaliśmy filmiki o pierwszej pomocy i ćwiczyliśmy sytuacje wymagające zawiadomienia straży pożarnej, policji oraz karetki. Uczniowie, szczególnie młodsi, poznali różnice pomiędzy zegarem mechanicznym a elektronicznym.
Wspólnie odczytywaliśmy która jest godzina. W świetlicy najczęściej królowały warcaby oraz klocki Lego.
W następnym tygodniu rozmawialiśmy na temat kultury osobistej w szkole i poza nią. Przypomnieliśmy o zwrotach grzecznościowych, zasadzie uprzejmości i życzliwości wobec innych. Uczniowie usiłowali prawidłowo nakryć do stołu, ostatecznie wykonali tę czynność poprawnie z korektą nauczyciela. Rozmawialiśmy o odpowiednim zachowaniu się podczas spożywania posiłków, uroczystości szkolnych oraz w miejscach publicznych. Zwróciliśmy uwagę na prawidłowe odnoszenie się uczniów do siebie, pracowników szkoły, osób starszych. Czytaliśmy wiersz J. Brzechwy pt. „Kwoka” i zastosowaliśmy w praktyce dobre maniery na co dzień. Świetliczaki ćwiczyli naukę sznurowania obuwia. Brali również udział w akcji „Sprzątanie Świata. Polska”.
W ostatnim tygodniu mówiliśmy o różnych odcieniach przyjaźni. Debatowaliśmy na czym powinna opierać się prawdziwa przyjaźń, jak należy ją budować oraz wzmacniać. Przedstawiliśmy cechy dobrego przyjaciela i wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Najlepszy przyjaciel”. Oglądaliśmy bajki edukacyjne o prawdziwej przyjaźni. W dalszym ciągu ćwiczyliśmy odczytywanie godzin zegarowych. Świetliczaki chętnie korzystali z różnych klocków będących na stanie świetlicy, ćwiczyli sprawność manualną lepiąc plasteliną czy ucząc się wiązania sznurowadeł.
W dniu 20 września 2024 r. uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie, po raz kolejny, dołączyli do akcji „Sprzątania Świata – Polska”. Tegoroczna akcja poprowadzona została pod hasłem „Na Straży Czystej Ziemi. Od 1994 roku” i rozpoczęła czwartą już z kolei dekadę promocji idei nieśmiecenia w naturze.
Celem akcji było budzenie i wzmacnianie świadomości ekologicznej Polaków oraz ich odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Uczniowie i nauczyciele wyposażeni w rękawice ochronne i worki, które otrzymali z UG w Brodach, ruszyli posprzątać przydzielone im tereny: plac wokół szkoły (przedszkole oraz kl. „0”) , drogę w stronę cmentarza parafialnego w Stykowie (kl. I), teren w kierunku Kuczowa (klasy II, III), teren w stronę stacji kolejowej – boisko sportowe Wodnik Styków (klasy IV, V, VI), ul. Świętokrzyską w stronę „Przystani wodnej” (klasy VII, VIII).
Podczas akcji zebrano 13 worków śmieci i odpadów. Oznacza to, iż w tym roku szkolnym 2024/2025 zebrano mniej śmieci niż w roku ubiegłym.
Świadomość ekologiczna społeczeństwa zauważalnie wzrasta. Dostrzegamy wagę problemu ochrony przyrody i podejmujemy działania mające na celu ograniczenie niszczenia dalszej degradacji środowiska. Dlatego też mamy nadzieję, że akcje tego typu przyczynią się do nawyku dbania o naszą matkę naturę oraz w latach następnych do zminimalizowanej zbiórki śmieci.
Zakład Gospodarki Komunalnej w Brodach odebrał zebrane przez uczniów worki ze śmieciami.
Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się do akcji „Sprzątanie Świata – Polska”.
Drodzy Rodzice, zapisy uczniów do świetlicy na rok szkolny 2024/2025 przyjmowane będą do 13.09.2024 r., do piątku.
Wypełnione karty zgłoszenia dziecka należy dostarczyć wychowawcom świetlicy. Po weryfikacji zgłoszeń zostanie wywieszona informacja o uczniach przyjętych do świetlicy szkolnej, dnia 17.09.2024 r.
Rodzice, którzy wypełnili karty zgłoszenia ucznia do świetlicy w ubiegłym roku są zobowiązani do ich weryfikacji, jeżeli uległy one zmianie.
W pracy świetlicy miesiąc czerwiec rozpoczęliśmy od zajęć poświęconych tematyce zdrowotnej. Dzieci oglądały filmiki edukacyjne pt. „Śnieżnobiały uśmiech”. Nauczyły się i śpiewały piosenkę „Szczotka, pasta”. Odbyły się rozmowy o prawidłowym odżywianiu poprzedzone mini wykładem na temat „Piramidy zdrowego żywienia”. Wiele czasu spędzały na świeżym powietrzu organizując zabawy na szkolnym placu zabaw, na boisku lub sali gimnastycznej.
W kolejnym tygodniu pracy świetlicy realizowane były zadania związane z rozwijaniem zainteresowań dzieci naszym krajem. Dzieci poznały legendy dotyczące powstania wybranych miast Polski. Oglądały filmy krajoznawcze „Nie ma jak Polska”. Rozmawiały, co chciałyby zwiedzić podczas wakacji. Szukały na mapie miejsc i miast, w których już były oraz opowiadały o nich. Po zajęciach szkolnych organizowane były razem z dziećmi zabawy relaksacyjne oraz inne według ich upodobań. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zabawy z piłką na świeżym powietrzu.
Ostatni tydzień był przygotowaniem dzieci do bezpiecznego odpoczynku podczas wakacji. Na zajęciach dzieci przypomniały o podstawowych numerach alarmowych oraz o konieczności korzystania z nich w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu. Wykonały dowolną techniką prace plastyczne „Moje wymarzone wakacje”. Rozwiązywały krzyżówki, rebusy i zagadki związane z wakacjami, a także organizowały gry na spostrzegawczość i uwagę.
Wychowawcy świetlicy dziękują wszystkim „Świetliczakom” za wspólną pracę w roku szkolnym 2023/2024.
Życzymy Wam bezpiecznego, pełnego słońca wakacyjnego wypoczynku 🙂

Od początku miesiąca na zajęciach świetlicowych dzieci przygotowywały się do ferii zimowych. Rozmawiały na temat zabaw i gier zimowych, oglądały filmy edukacyjne, z których dowiedziały się, jak można spędzić czas wolny zimą, a w pracy plastycznej opowiedziały o swojej ulubionej zabawie o tej porze roku. W czasie zajęć przypominały o zasadach bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie oraz odpowiednim zachowaniu się w sytuacji zagrożenia. Kolorowały obrazki przedstawiające zimowe dyscypliny sportowe oraz rozpoznawały je bawiąc się w kalambury. Dzieci chętnie bawiły się piłką w sali gimnastycznej oraz układały ciekawe budowle z klocków magnetycznych, LEGO i grały w UNO.
Podczas ferii zimowych – 13 lutego niektóre „świetliczaki” brały udział w feryjnym spotkaniu z grami i zabawami zorganizowanymi przez CKiR w Brodach.
Po dwutygodniowym odpoczynku dzieci dzieliły się przeżyciami związanymi z feriami zimowymi. Na organizowanych zajęciach poznawały także różne zawody. Chętnie wypowiadały się o tych, które znają, jakie wykonują ich rodzice oraz wybierały zawód, który według nich jest najciekawszy i chciałyby wykonywać go w przyszłości. Dzieci czytały książkę Czesława Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem?” Do zabawy najczęściej wybierały klocki magnetyczne, LEGO, mini wafle, Jengę i UNO. Wykorzystywały suche pastele i mazaki w malowaniu różnych kolorowanek, chętnie bawiły się na „Magicznym dywanie”.