Od początku grudnia dzieci czekały na Mikołaja i prezenty.
Na zajęciach świetlicowych dowiedziały się „Skąd wziął się św. Mikołaj?” Razem z nauczycielem zredagowały do niego list, ucząc się tej pisemnej formy wypowiedzi. Opowiadały o wyglądzie Mikołaja, a na zajęciach plastycznych wykonały jego portret dowolną techniką. W świetlicy przygotowały zimową dekorację i ubrały choinkę w światełka. Podczas zajęć rozmawiały na temat tradycji obdarowywania się prezentami oraz zapoznały się z ideą wolontariatu. Często budowały z klocków i kolorowały obrazki. Korzystając z zimowej aury bawiły się na śniegu.
W kolejnym tygodniu celem naszej pracy było rozbudzenie radosnego nastroju w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia.
Dzieci obejrzały film edukacyjny przedstawiający polskie zwyczaje związane z tymi świętami. Zainspirowane filmem opowiadały o swojej pomocy rodzicom w przygotowaniach przedświątecznych. Na zajęciach wykonały różne ozdoby i udekorowały nimi choinkę oraz świetlicę a także wspólnie redagowały życzenia świąteczne dla najbliższych. W wolnym czasie chętnie sięgały po kolorowanki i wykreślanki. Tworzyły budowle z klocków magnetycznych, LEGO i Jengi. W tym tygodniu świetlica szkolna rozpoczęła także kiermasz bożonarodzeniowy.
W ostatnim tygodniu wspólnej pracy była kontynuacja kiermaszu bożonarodzeniowego, na którym dzieci, rodzice i nauczyciela mogli kupić upominki pod choinkę, ozdoby choinkowe, pierniczki i inne świąteczne smakołyki. Na zajęciach dzieci rozmawiały na świątecznych potrawach przygotowywanych w swoich domach, elementach dekoracyjnych domów oraz stołu świątecznego. Słuchały i śpiewały kolędy i pastorałki. W ostatnim dniu nauki przed świętami razem spotkały się przy wigilijnym stole.
Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego pt. „Najciekawsze miejsce w mojej okolicy” oraz rozdanie nagród odbyło się w poniedziałek 04.12.2023r. Organizatorami konkursu były wychowawczynie świetlicy: pani Magdalena Bryła oraz pani Barbara Michalczewska. Konkurs adresowany był do dzieci zapisanych do świetlicy szkolnej, a jego celem było rozbudzanie wrażliwości na piękno swojej okolicy. W ramach nagród laureaci otrzymali książeczki i mini gry, które wręczyła pani Dyrektor Marzena Adamus.
Laureaci:
I miejsce – Lena Bilińska kl. IV
I miejsce – Miłosz Orzeł kl. II
II miejsce – Mikołaj Wójcik kl. II
II miejsce – Piotr Mucha kl. I
III miejsce – Emilka Turek kl. II
III miejsce – Wiktoria Gębura kl. III
Uczniom serdecznie dziękujemy za ciekawe prace i zachęcamy do wzięcia udziału w kolejnych konkursach.
Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków magnetycznych są doskonałą okazją do rozwijania twórczego myślenia, spostrzegawczości jak również do integracji i nauki pracy w zespole.
Tempery zakupione w ramach Laboratoriów Przyszłości stały się na zajęciach świetlicowych środkiem artystycznego wyrazu emocji i spostrzeżeń dzieci.
Od początku miesiąca przygotowywaliśmy się do Narodowego Święta Niepodległości. W tym czasie dzieci zapoznały się z historią odzyskania niepodległości przez Polskę. Poznały sylwetkę Józefa Piłsudskiego, recytowały wiersz „Katechizm polskiego dziecka” autorstwa Władysława Bełzy. Utrwalały słowa i śpiewały Hymn Polski. Jako pracę plastyczną wykonały flagę i godło – nasze symbole narodowe. Rozmawiały na temat właściwego zachowywania się podczas różnych uroczystości oraz na miarę własnych możliwości brały udział w przygotowaniach do Gminnych Obchodów Narodowego Święta Niepodległości w naszej szkole. Najważniejszym celem naszej pracy było uświadomienie dzieciom ważności tego święta i konieczności jego obchodzenia. Dzieci często bawiły się klockami, rysowały, kolorowały obrazki oraz układały puzzle.
Kolejny tydzień poświęcony był naszej małej ojczyźnie. Dzieci oglądały filmiki i zdjęcia przedstawiające szczególne miejsca w Stykowie oraz naszej Gminie Brody. Poznały legendy z podań ustnych oraz książki „Legendy Świętokrzyskie” związane z naszymi miejscowościami. W formie pracy plastycznej zaprojektowały herb swojej miejscowości. Uczestniczyły w spotkaniu z przedstawicielką Klubu Seniora, która bardzo ciekawie opowiadała o dawnym Stykowie: życiu ludzi, historii szkoły i zabytkach. Dzieci z zainteresowaniem słuchały, zadawały dodatkowe pytania i oglądały zdjęcia. Chętne „świetliczaki” brały udział w konkursie plastycznym pn. „Najciekawsze miejsce w naszej okolicy”. Z okazji Dnia Tolerancji dzieci doszukiwały się odpowiedzi na pytania: „Co to jest i dlaczego jest potrzebna tolerancja?”. Chętnie konstruowały budowle przestrzenne z klocków magnetycznych i LEGO. Uczestniczyły w grach rozwijających refleks i spostrzegawczość.
Następny tydzień rozpoczęliśmy rozmowami dotyczącymi praw dziecka. 20 listopada świetlica szkolna włączyła się do akcji dotyczącej praw dziecka w ramach której została wykonana gazetka oraz rysunki na niebieskim tle z użyciem kredy. Rozmawialiśmy również o przemocy i agresji. Podczas pracy na zajęciach dzieci poznały sposoby rozwiązywania konfliktów bez przemocy, a gdy staną się świadkami lub ofiarami agresji wiedzą, gdzie szukać pomocy. Poznały również jeden ze sposobów radzenia sobie ze złością i negatywnymi emocjami – „Karteczki złości”. Dzieci często grały w nową grę – „Piłkarzyki”, układały z klocków, malowały, rysowały oraz bawiły się w sali gimnastycznej.
Ostatnie dni listopada to zapoznanie dzieci ze zwyczajami i przysłowiami andrzejkowymi oraz zabawami i wróżbami. Ich celem była wspólna, wesoła zabawa, kształtowanie właściwego stosunku do wróżb oraz integracja grupy. Dzieci także chętnie uczestniczyły w grach rozwijających spostrzegawczość i orientację, kolorowały obrazki, grały w „Piłkarzyki”, „Warcaby” oraz próbowały gry w „Szachy”.
23.11.2023 r. w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie poświęcone „Legendom naszego regionu”. Uczestniczyły w nim nasze ”świetliczaki” oraz uczniowie klasy siódmej. Zaproszonym gościem była pani Anna Kania z Klubu Seniora w Stykowie, która bardzo ciekawie opowiadała o historii Stykowa, jego zabytkach i życiu ludzi. Największym zainteresowaniem wśród dzieci okazały się opowiadania związane ze szkołą: warunkami w jakich uczyły się dzieci, dawnymi metodami nauczania, metodami dyscyplinującymi uczniów, sposobami przemieszczania się ludzi, rygor, niedostatek i niedostępność do wielu podstawowych rzeczy przemówiły najbardziej. Przedstawione wydarzenia pochłonęły zarówno młodszych, jak i starszych uczestników.
Przepaść dzieląca nas od czasów teraźniejszych do minionych lat przykuła uwagę dzieci.
W pierwszym tygodniu października na zajęciach świetlicowych rozmawialiśmy o zwierzętach domowych, a konkretnie o pieskach i kotkach, bo to one najczęściej mieszkają razem z dziećmi. Temat ten był wszystkim dobrze znany, dlatego dzieci bardzo chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i wymieniały doświadczeniami. Swoich pupili przedstawiły w pracy plastycznej i rzeźbie z plasteliny. Śpiewały piosenkę pt. „Kundel bury”.
Dzieci uczestniczyły w dekoracji gazetki świetlicowej na temat „STOP PRZEMOCY”. Rozmawiały na temat przemocy psychicznej i fizycznej w szkole. Dowiedziały się, co to jest cyberprzemoc i jakie zagrożenia za sobą niesie. Najczęściej bawiły się klockami, samochodzikami oraz piłkami.
Kolejny tydzień to praca wokół Dnia Edukacji Narodowej. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, co to za święto, opowiadały o swoich nauczycielach, szukały cech idealnego nauczyciela oraz rozmawiały o znaczeniu pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły. Dowolną techniką wykonały laurki dla swoich wychowawców redagując wspólnie życzenia. Jak zawsze mogły liczyć na pomoc w odrabianiu prac domowych. Dzieci uczestniczyły w grach i zabawach ruchowych organizowanych w sali gimnastycznej oraz nauczyły się gry w kręgle.
W trzecim tygodniu pracy świetlicy rozmawialiśmy o jesieni. Dzieci opowiadały o zmianach zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie, w ogrodzie. Z placu szkolnego podziwiały piękno jesiennego krajobrazu. Wykonały prace plastyczne pt. „Jesień” z użyciem różnych materiałów oraz różne kolorowanki o tej tematyce. Rozwiązywały jesienne rebusy i krzyżówki. Znając charakterystyczne cechy jesieni dzieci wiedzą, jak ubierać się, aby nie zachorować. Dzieci uczestniczyły w grach i zabawach strategicznych, planszowych i karcianych integrujących grupę.
Ostatni tydzień poświęciliśmy pamięci o tych, którzy odeszli. Był to czas, aby przy okazji organizowanych zajęć powspominać chwile spędzone z bliskimi, którzy odeszli z naszego otoczenia. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, jak obchodzone jest Święto Zmarłych w Polsce, a jak na świecie. Rozmawiały o zbliżającym się święcie oraz przypomniały o odpowiednim zachowaniu się na cmentarzu. Dzieci zapoznały się z wierszem Hanny Łochockiej „Płoną świece” oraz wykonały pracę plastyczno – techniczą „Płomień świecy”. Utrwalały odczytywanie godzin na zegarze oraz dokonywały obliczeń zegarowych. Największą popularnością cieszyły się zabawy według upodobań dzieci.
Pierwsze dni szkoły upłynęły nam na dzieleniu się wakacyjnymi wspomnieniami. Po zapoznaniu się z mapą Polski wspólnie odszukaliśmy i zaznaczyliśmy na niej wakacyjne miejscowości. Wykonaliśmy także dowolną techniką pracę plastyczną pt. „Jak spędziliśmy wakacje” i przygotowaliśmy wystawkę naszych prac. Każdy dzień w świetlicy szkolnej był okazją do wspólnego poznawania się oraz integracji grupy świetlicowej. Sporo czasu poświęciliśmy na omówienie regulaminu i zasad obowiązujących w świetlicy. Poznaliśmy prawa i obowiązki ucznia oraz prawa człowieka obowiązujące w naszym kraju. Przypomnieliśmy o podstawowych zasadach dobrego wychowania i trzech „magicznych” słowach: proszę, dziękuję, przepraszam. Szukaliśmy także odpowiedzi na pytanie: Co należy zrobić, aby dobrze czuć się w świetlicy szkolnej? Wykorzystując słoneczną pogodę chętnie bawiliśmy się piłką na boisku szkolnym.
W drugim tygodniu rozmawialiśmy o naszym bezpieczeństwie w drodze do szkoły. Omówiliśmy zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Obejrzeliśmy film edukacyjny o ruchu drogowym oraz bajki edukacyjne „Bezpieczna droga do szkoły”. Poznaliśmy wybrane znaki drogowe i kolorowaliśmy je. Utrwalaliśmy znajomość numerów alarmowych oraz uczestniczyliśmy w rozmowie na temat „Jestem widoczny, jestem bezpieczny” otrzymując opaski odblaskowe. Rozwiązywaliśmy quizy i zagadki. Dowiedzieliśmy się także, co to jest alert RCB, przed czym ostrzega i jak się zachować w czasie zagrożenia. Razem bawiliśmy się, rysowaliśmy i lepiliśmy z plasteliny.
Kolejny tydzień poświęcony był zdrowiu i higienie. Na zajęciach dowiedzieliśmy się, co to jest piramida zdrowego żywienia i zauważyliśmy, że u jej podstawy znajduje się aktywność fizyczna rozumiana nie tylko jako sport, ale także chodzenie po schodach, spacer, itp. Ważne jest, aby na aktywność fizyczną poświęcać 30-45min. dziennie. Produkty u podstawy piramidy – warzywa i owoce powinniśmy spożywać codziennie i w większej ilości. Czym wyżej piramidy tym spożycie produktów powinno być rzadsze. Rozpoznawaliśmy na rysunkach warzywa i owoce, kolorowaliśmy je, wykonaliśmy ich rzeźby z plasteliny. Poznaliśmy ich wartości odżywcze. Innymi zajęciami rozwijającymi sprawność manualną były przewlekanki i wiązanie sznurowadeł oraz dowolne układanki z klocków LEGO i klocków magnetycznych.
Ostatni tydzień września poświęciliśmy przyjaźni. Wspólnie wyjaśnialiśmy jej znaczenie, szukaliśmy i nazywaliśmy cechy prawdziwej przyjaźni, która opiera się na otwartości, szczerości, zaufaniu, wzajemnym szacunku i umiejętności wybaczania. Słownie opisywaliśmy swojego przyjaciela oraz przedstawiliśmy go w formie pracy plastycznej. Oglądaliśmy także bajki edukacyjne o tej tematyce. Wiele czasu poświęciliśmy na wspólną zabawę, konstruowanie różnych budowli z klocków drewnianych, magnetycznych i LEGO. Z wielką starannością kolorowaliśmy obrazki jako prezenciki dla swojego przyjaciela wiedząc, że prawdziwą przyjaźń należy wzmacniać.
Początek czerwca kojarzy nam się z Dniem dziecka. Dlatego tez w pierwszym tygodniu rozmawialiśmy na temat zainteresowań dzieci. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Moje hobby” i oglądaliśmy prezentacje multimedialną dotyczącą Dnia Dziecka w Polsce i na świecie. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „Co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?” Dzieci chętnie korzystali z gier karcianych oraz zabaw konstrukcyjnych i strategicznych.
Z początkiem drugiego tygodnia koordynatorzy Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej podsumowali przeprowadzone działania i ogłosili rozstrzygnięcie konkursów. W tym też tygodniu poruszyliśmy tematy dotyczące Pierwszej pomocy oraz przypomnieliśmy i utrwaliliśmy numery alarmowe – 112, 999, 998, 997. Mówiliśmy kiedy wzywamy straż pożarną, policję i karetkę. Omówiliśmy sytuacje wymagające użycia apteczki lekarskiej, oglądaliśmy filmy i prezentację na dany temat. Czytaliśmy bajkę edukacyjną – „Niegrzeczny pisklak” o skutkach nieposłuszeństwa wobec dorosłych i wykonaliśmy ilustrację do tekstu. Rozwijaliśmy sprawność wzrokową i spostrzegawczość poprzez wyszukiwanie różnic na obrazkach. Często wychodziliśmy na świeże powietrze korzystając z uroków lata.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o ciekawych miejscach w Polsce i w innych krajach. Oglądaliśmy filmy, zdjęcia i prezentacje multimedialne pokazujące piękno i różnorodność świata przyrody i kultury. Przeglądaliśmy albumy i książki dotyczące najpiękniejszych miejsc Polski i świata. Mówiliśmy o tym co wolno, a czego nie powinno się robić spędzając wakacje winnym kraju. Uczniowie sugerowali, gdzie zamierzają spędzić wakacje. Jak wyjazdy to i pocztówka. Dlatego też wyjaśniliśmy jak się wypisuje pocztówkę i wykonaliśmy jej projekt. Dzieci chętnie korzystali z zabaw usprawniających rozwój dłoni i motoryki małej: rysując, układając klocki, lepiąc z plasteliny, przewlekając sznurowadła itp. W dalszym ciągu królowały klocki magnetyczne i mini wafle. Rozwiązywaliśmy zagadki i rebusy oraz ćwiczyliśmy umiejętność gry w warcaby.
To już ostatni tydzień w tym roku szkolnym 2022/2023. Pamiętając o niebezpieczeństwach, które mogą nam się przytrafić na wakacjach wykonaliśmy gazetkę tematyczną „Bezpieczne wakacje” informującą o zagrożeniach. Debatowaliśmy „Jak bezpiecznie spędzić wakacje?” i o konieczności korzystania z ważnych telefonów w sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu.
Wykonaliśmy prace plastyczne pt. „Moje wymarzone wakacje” techniką dowolną. Kończąc tydzień poruszyliśmy temat dotyczący roli ojca. Mówiliśmy o pracy i hobby taty.
Kochani uczniowie życzymy Wam udanych wakacji i radosnego powrotu do szkoły w nowym 2023/2024 roku szkolnym.