Ze Świetlicy

Grudzień w świetlicy szkolnej

Od początku grudnia dzieci czekały na Mikołaja i prezenty. 

Na zajęciach świetlicowych dowiedziały się „Skąd wziął się św. Mikołaj?” Razem z nauczycielem zredagowały do niego list, ucząc się tej pisemnej formy wypowiedzi. Opowiadały o wyglądzie Mikołaja, a na zajęciach plastycznych wykonały jego portret dowolną techniką. W świetlicy przygotowały zimową dekorację i ubrały choinkę w światełka. Podczas zajęć rozmawiały na temat tradycji obdarowywania się prezentami oraz zapoznały się z ideą wolontariatu. Często budowały z klocków i kolorowały obrazki. Korzystając z zimowej aury bawiły się na śniegu. 

W kolejnym tygodniu celem naszej pracy było rozbudzenie radosnego nastroju w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia.

Dzieci obejrzały film edukacyjny przedstawiający polskie zwyczaje związane z tymi świętami. Zainspirowane filmem opowiadały o swojej pomocy rodzicom w przygotowaniach przedświątecznych. Na zajęciach wykonały różne ozdoby i udekorowały nimi choinkę oraz świetlicę a także wspólnie redagowały życzenia świąteczne dla najbliższych. W wolnym czasie chętnie sięgały po kolorowanki i wykreślanki. Tworzyły budowle z klocków magnetycznych, LEGO i Jengi. W tym tygodniu świetlica szkolna rozpoczęła także kiermasz bożonarodzeniowy.

W ostatnim tygodniu wspólnej pracy była kontynuacja kiermaszu bożonarodzeniowego, na którym dzieci, rodzice i nauczyciela mogli kupić upominki pod choinkę, ozdoby choinkowe, pierniczki i inne świąteczne smakołyki. Na zajęciach dzieci rozmawiały na świątecznych potrawach przygotowywanych w swoich domach, elementach dekoracyjnych domów oraz stołu świątecznego. Słuchały i śpiewały kolędy i pastorałki. W ostatnim dniu nauki przed świętami razem spotkały się przy wigilijnym stole.

„Najciekawsze miejsce w mojej okolicy”

Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego pt. „Najciekawsze miejsce w mojej okolicy” oraz rozdanie nagród odbyło się w poniedziałek 04.12.2023r. Organizatorami konkursu były wychowawczynie świetlicy: pani Magdalena Bryła oraz pani Barbara Michalczewska. Konkurs adresowany był do dzieci zapisanych do świetlicy szkolnej, a jego celem było rozbudzanie wrażliwości na piękno swojej okolicy. W ramach nagród laureaci otrzymali książeczki i mini gry, które wręczyła pani Dyrektor Marzena Adamus.

                        Laureaci:

                        I miejsce – Lena Bilińska kl. IV 

                        I miejsce – Miłosz Orzeł kl. II               

                        II miejsce – Mikołaj Wójcik kl. II         

                        II miejsce – Piotr Mucha kl. I

                        III miejsce – Emilka Turek kl. II

                        III miejsce –  Wiktoria Gębura kl. III

Uczniom serdecznie dziękujemy za ciekawe prace i zachęcamy do wzięcia udziału w kolejnych konkursach.

#LaboratoriaPrzyszłości w świetlicy szkolnej

Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków magnetycznych są doskonałą okazją do rozwijania twórczego myślenia, spostrzegawczości jak również do integracji i nauki pracy w zespole.

Tempery zakupione w ramach Laboratoriów Przyszłości stały się na zajęciach świetlicowych środkiem artystycznego wyrazu emocji i spostrzeżeń dzieci.

Listopad w świetlicy szkolnej

Od początku miesiąca przygotowywaliśmy się do Narodowego Święta Niepodległości. W tym czasie dzieci zapoznały się z historią odzyskania niepodległości przez Polskę. Poznały sylwetkę Józefa Piłsudskiego, recytowały wiersz „Katechizm polskiego dziecka” autorstwa Władysława Bełzy. Utrwalały słowa i śpiewały Hymn Polski. Jako pracę plastyczną wykonały flagę i godło – nasze symbole narodowe. Rozmawiały na temat właściwego zachowywania się podczas różnych uroczystości oraz na miarę własnych możliwości brały udział w przygotowaniach do Gminnych Obchodów Narodowego Święta Niepodległości  w naszej szkole. Najważniejszym celem naszej pracy było uświadomienie dzieciom ważności tego święta i konieczności jego obchodzenia. Dzieci często bawiły się klockami, rysowały, kolorowały obrazki oraz układały puzzle.

Kolejny tydzień poświęcony był naszej małej ojczyźnie. Dzieci oglądały filmiki i zdjęcia przedstawiające szczególne miejsca w Stykowie oraz naszej Gminie Brody. Poznały legendy z podań ustnych oraz książki „Legendy Świętokrzyskie” związane z naszymi miejscowościami. W formie pracy plastycznej zaprojektowały herb swojej miejscowości. Uczestniczyły w spotkaniu z przedstawicielką Klubu Seniora, która bardzo ciekawie opowiadała o dawnym Stykowie: życiu ludzi, historii szkoły i zabytkach. Dzieci z zainteresowaniem słuchały, zadawały dodatkowe pytania i oglądały zdjęcia. Chętne „świetliczaki” brały udział w konkursie plastycznym pn. „Najciekawsze miejsce w naszej okolicy”. Z okazji Dnia Tolerancji dzieci doszukiwały się odpowiedzi na pytania: „Co to jest i dlaczego jest potrzebna tolerancja?”. Chętnie konstruowały budowle przestrzenne z klocków magnetycznych i LEGO. Uczestniczyły w grach rozwijających refleks i spostrzegawczość.

Następny tydzień rozpoczęliśmy rozmowami dotyczącymi praw dziecka. 20 listopada świetlica szkolna włączyła się do akcji dotyczącej praw dziecka w ramach której została wykonana gazetka oraz rysunki na niebieskim tle z użyciem kredy. Rozmawialiśmy również o przemocy i agresji. Podczas pracy na zajęciach dzieci poznały sposoby rozwiązywania konfliktów bez przemocy, a gdy staną się świadkami lub ofiarami agresji wiedzą, gdzie szukać pomocy. Poznały również jeden ze sposobów radzenia sobie ze złością i negatywnymi emocjami – „Karteczki złości”. Dzieci często grały w nową grę – „Piłkarzyki”, układały z klocków, malowały, rysowały oraz bawiły się w sali gimnastycznej.

Ostatnie dni listopada to zapoznanie dzieci ze zwyczajami i przysłowiami andrzejkowymi oraz zabawami i wróżbami. Ich celem była wspólna, wesoła zabawa, kształtowanie właściwego stosunku do wróżb oraz integracja grupy. Dzieci także chętnie uczestniczyły w grach rozwijających spostrzegawczość i orientację, kolorowały obrazki, grały w „Piłkarzyki”, „Warcaby” oraz próbowały gry w „Szachy”.

Spotkanie w świetlicy z Panią z Klubu Seniora poświęcone „Legendom naszego regionu”

23.11.2023 r. w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie poświęcone „Legendom naszego regionu”. Uczestniczyły w nim nasze ”świetliczaki” oraz uczniowie klasy siódmej. Zaproszonym gościem była pani Anna Kania z Klubu Seniora w Stykowie, która bardzo ciekawie opowiadała o historii Stykowa, jego zabytkach i życiu ludzi. Największym zainteresowaniem wśród dzieci okazały się opowiadania związane ze szkołą: warunkami w jakich uczyły się dzieci, dawnymi metodami nauczania, metodami dyscyplinującymi uczniów, sposobami przemieszczania się ludzi, rygor, niedostatek i niedostępność do wielu podstawowych rzeczy przemówiły najbardziej. Przedstawione wydarzenia pochłonęły zarówno młodszych, jak i starszych uczestników.

Przepaść dzieląca nas od czasów teraźniejszych do minionych lat przykuła uwagę dzieci.

Październik w świetlicy szkolnej

W pierwszym tygodniu października na zajęciach świetlicowych rozmawialiśmy o zwierzętach domowych, a konkretnie o pieskach i kotkach, bo to one najczęściej mieszkają razem z dziećmi. Temat ten był wszystkim dobrze znany, dlatego dzieci bardzo chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i wymieniały doświadczeniami. Swoich pupili przedstawiły w pracy plastycznej i rzeźbie z plasteliny. Śpiewały piosenkę pt. „Kundel bury”.

Dzieci uczestniczyły w dekoracji gazetki świetlicowej na temat „STOP PRZEMOCY”. Rozmawiały na temat przemocy psychicznej i fizycznej w szkole. Dowiedziały się, co to jest cyberprzemoc i jakie zagrożenia za sobą niesie. Najczęściej bawiły się klockami, samochodzikami oraz piłkami.

Kolejny tydzień to praca wokół Dnia Edukacji Narodowej. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, co to za święto, opowiadały o swoich nauczycielach, szukały cech idealnego nauczyciela oraz rozmawiały o znaczeniu pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły. Dowolną techniką wykonały laurki dla swoich wychowawców redagując wspólnie życzenia. Jak zawsze mogły liczyć na pomoc w odrabianiu prac domowych. Dzieci uczestniczyły w grach i zabawach ruchowych organizowanych w sali gimnastycznej oraz nauczyły się gry w kręgle.

W trzecim tygodniu pracy świetlicy rozmawialiśmy o jesieni. Dzieci opowiadały o zmianach zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie, w ogrodzie. Z placu szkolnego podziwiały piękno jesiennego krajobrazu. Wykonały prace plastyczne pt. „Jesień” z użyciem różnych materiałów oraz różne kolorowanki o tej tematyce. Rozwiązywały jesienne rebusy i krzyżówki. Znając charakterystyczne cechy jesieni dzieci wiedzą, jak ubierać się, aby nie zachorować. Dzieci uczestniczyły w grach i zabawach strategicznych, planszowych i karcianych integrujących grupę.

Ostatni tydzień poświęciliśmy pamięci o tych, którzy odeszli. Był to czas, aby przy okazji organizowanych zajęć powspominać chwile spędzone z bliskimi, którzy odeszli z naszego otoczenia. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, jak obchodzone jest Święto Zmarłych w Polsce, a jak na świecie. Rozmawiały o zbliżającym się święcie oraz przypomniały o odpowiednim zachowaniu się na cmentarzu. Dzieci zapoznały się z wierszem Hanny Łochockiej „Płoną świece” oraz wykonały pracę plastyczno – techniczą „Płomień świecy”. Utrwalały odczytywanie godzin na zegarze oraz dokonywały obliczeń zegarowych. Największą popularnością cieszyły się zabawy według upodobań dzieci.

Wrzesień w świetlicy szkolnej

Pierwsze dni szkoły upłynęły nam na dzieleniu się wakacyjnymi wspomnieniami. Po zapoznaniu się z mapą Polski wspólnie odszukaliśmy i zaznaczyliśmy na niej wakacyjne miejscowości. Wykonaliśmy także dowolną techniką pracę plastyczną pt. „Jak spędziliśmy wakacje” i przygotowaliśmy wystawkę naszych prac. Każdy dzień w świetlicy szkolnej był okazją do wspólnego poznawania się oraz integracji grupy świetlicowej. Sporo czasu poświęciliśmy na omówienie regulaminu i zasad obowiązujących w świetlicy. Poznaliśmy prawa i obowiązki ucznia oraz prawa człowieka obowiązujące w naszym kraju. Przypomnieliśmy o podstawowych zasadach dobrego wychowania i trzech „magicznych” słowach: proszę, dziękuję, przepraszam. Szukaliśmy także odpowiedzi na pytanie: Co należy zrobić, aby dobrze czuć się w świetlicy szkolnej? Wykorzystując słoneczną pogodę chętnie bawiliśmy się piłką na boisku szkolnym.

W drugim tygodniu rozmawialiśmy o naszym bezpieczeństwie w drodze do szkoły. Omówiliśmy zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Obejrzeliśmy film edukacyjny o ruchu drogowym oraz bajki edukacyjne „Bezpieczna droga do szkoły”. Poznaliśmy wybrane znaki drogowe i kolorowaliśmy je. Utrwalaliśmy znajomość numerów alarmowych oraz uczestniczyliśmy w rozmowie na temat „Jestem widoczny, jestem bezpieczny” otrzymując opaski odblaskowe. Rozwiązywaliśmy quizy i zagadki. Dowiedzieliśmy się także, co to jest alert RCB, przed czym ostrzega i jak się zachować w czasie zagrożenia. Razem bawiliśmy się, rysowaliśmy i lepiliśmy z plasteliny.

Kolejny tydzień poświęcony był zdrowiu i higienie. Na zajęciach dowiedzieliśmy się, co to jest piramida zdrowego żywienia i zauważyliśmy, że u jej podstawy znajduje się aktywność fizyczna rozumiana nie tylko jako sport, ale także chodzenie po schodach, spacer, itp. Ważne jest, aby na aktywność fizyczną poświęcać 30-45min. dziennie. Produkty u podstawy piramidy – warzywa i owoce powinniśmy spożywać codziennie i w większej ilości. Czym wyżej piramidy tym spożycie produktów powinno być rzadsze. Rozpoznawaliśmy na rysunkach warzywa i owoce, kolorowaliśmy je, wykonaliśmy ich rzeźby z plasteliny. Poznaliśmy ich wartości odżywcze. Innymi zajęciami rozwijającymi sprawność manualną były przewlekanki i wiązanie sznurowadeł oraz dowolne układanki z klocków LEGO i klocków magnetycznych.

Ostatni tydzień września poświęciliśmy przyjaźni. Wspólnie wyjaśnialiśmy jej znaczenie, szukaliśmy i nazywaliśmy cechy prawdziwej przyjaźni, która opiera się na otwartości, szczerości, zaufaniu, wzajemnym szacunku i umiejętności wybaczania. Słownie opisywaliśmy swojego przyjaciela oraz przedstawiliśmy go w formie pracy plastycznej. Oglądaliśmy także bajki edukacyjne o tej tematyce. Wiele czasu poświęciliśmy na wspólną zabawę, konstruowanie różnych budowli z klocków drewnianych, magnetycznych i LEGO. Z wielką starannością kolorowaliśmy obrazki jako prezenciki dla swojego przyjaciela wiedząc, że prawdziwą przyjaźń należy wzmacniać.

Świetlica – czerwiec 2023r.

Początek czerwca kojarzy nam się z Dniem dziecka. Dlatego tez w pierwszym tygodniu rozmawialiśmy na temat zainteresowań dzieci. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Moje hobby” i oglądaliśmy prezentacje multimedialną dotyczącą Dnia Dziecka w Polsce i na świecie. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „Co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?” Dzieci chętnie korzystali z gier karcianych oraz zabaw konstrukcyjnych i strategicznych.

Z początkiem drugiego tygodnia koordynatorzy Programu Profilaktyki Edukacji Antytytoniowej podsumowali przeprowadzone działania i ogłosili rozstrzygnięcie konkursów. W tym też tygodniu poruszyliśmy tematy dotyczące Pierwszej pomocy oraz przypomnieliśmy i utrwaliliśmy numery alarmowe – 112, 999, 998, 997. Mówiliśmy kiedy wzywamy straż pożarną, policję i karetkę. Omówiliśmy sytuacje wymagające użycia apteczki lekarskiej, oglądaliśmy filmy i prezentację na dany temat. Czytaliśmy bajkę edukacyjną – „Niegrzeczny pisklak” o skutkach nieposłuszeństwa wobec dorosłych i wykonaliśmy ilustrację do tekstu. Rozwijaliśmy sprawność wzrokową i spostrzegawczość poprzez wyszukiwanie różnic na obrazkach. Często wychodziliśmy na świeże powietrze korzystając z uroków lata.

W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o ciekawych miejscach w Polsce i w innych krajach. Oglądaliśmy filmy, zdjęcia i prezentacje multimedialne pokazujące piękno i różnorodność świata przyrody i kultury. Przeglądaliśmy albumy i książki dotyczące najpiękniejszych miejsc Polski i świata.  Mówiliśmy o tym co wolno, a czego nie powinno się robić spędzając wakacje winnym kraju. Uczniowie sugerowali, gdzie zamierzają spędzić wakacje. Jak wyjazdy to i pocztówka. Dlatego też wyjaśniliśmy jak się wypisuje pocztówkę i wykonaliśmy jej projekt. Dzieci chętnie korzystali z zabaw usprawniających rozwój dłoni i motoryki małej: rysując, układając klocki, lepiąc z plasteliny, przewlekając sznurowadła itp. W dalszym ciągu królowały klocki magnetyczne i mini wafle. Rozwiązywaliśmy zagadki i rebusy oraz ćwiczyliśmy umiejętność gry w warcaby.

To już ostatni tydzień w tym roku szkolnym 2022/2023. Pamiętając o niebezpieczeństwach, które mogą nam się przytrafić na wakacjach wykonaliśmy gazetkę tematyczną „Bezpieczne wakacje” informującą o zagrożeniach. Debatowaliśmy „Jak bezpiecznie spędzić wakacje?” i o konieczności korzystania z ważnych telefonów w sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu.

Wykonaliśmy prace plastyczne pt. „Moje wymarzone wakacje” techniką dowolną. Kończąc tydzień poruszyliśmy temat dotyczący roli ojca. Mówiliśmy o pracy i hobby taty.

Kochani uczniowie życzymy Wam udanych wakacji i radosnego powrotu do szkoły w nowym 2023/2024 roku szkolnym.