Miło nam poinformować, iż pieniążki zebrane z kiermaszu charytatywnego dla pani Edyty Barszcz chorej na stwardnienie zanikowe boczne zakończył się sukcesem. Rodzice, uczniowie i pracownicy szkoły wspólnie włączyli się do akcji charytatywnej. Pierwszego dnia można było zakupić pyszne gofry przygotowane przez nauczycieli świetlicy oraz babeczki, szyszki i ciasta przyniesione przez uczniów. Kolejnego dnia popularność zyskały różnorodne pizze wykonane przez uczniów kl. I wraz z nauczycielami. Dodatkowo można było nabyć aniołki na stożku, wykonane ze sznurków oraz świece zapachowe. Uzyskano łączną kwotę w wysokości 2200 zł. Pieniążki zostaną przekazane pani Edycie Barszcz przez panią Beatę Nowak.
Dziękujemy wszystkim za udział w kiermaszu charytatywnym.









I tydzień – Święto Odzyskania Niepodległości
W tym tygodniu zapoznaliśmy się z historią odzyskania niepodległości przez Polskę, uświadomiliśmy ważność tego święta i konieczność jego obchodów. Przypomnieliśmy znaczenie symboli narodowych w prezentacji multimedialnej. Kolorowaliśmy także flagę i godło Polski. Wykonaliśmy dekorację gazetki z okazji 11 listopada. Słuchaliśmy pieśni i melodii żołnierskich oraz utrwaliliśmy wiersz pt. ,,Kto ty jesteś?” Zrealizowaliśmy działania w ramach Międzynarodowego projektu „Z kulturą mi do twarzy” – „Smerfne zabawy i gofry”, w których uczniowie mogli zakupić gofry z niebieską galaretką na poczet smerfnej zabawy.
II tydzień – Stop agresji i przemocy
Poznaliśmy pojęcie agresji. Wyjaśniliśmy jak się zachować w sytuacji, gdy jesteśmy świadkami lub ofiarami agresji oraz gdzie szukać pomocy. Rozmawialiśmy na temat rozwiązywania konfliktów bez przemocy i wykonaliśmy pracę plastyczną dotyczącą naszych emocji. Wyjaśnialiśmy dlaczego warto być miłym i uprzejmym. Uczniowie uczyli się rozpoznawać różne uczucia i emocje, podawali przykłady – jak poradzić sobie własnym gniewem. W ramach Międzynarodowego projektu „Z kulturą mi do twarzy” zaproszona pani pedagog do realizacji tematu „Stop przemocy” przeprowadziła z dziećmi w świetlicy pogadankę odnośnie tego tematu.
III tydzień – Edukacja obronna i dla bezpieczeństwa
W kolejnym tygodniu przypomnieliśmy i utrwaliliśmy numery alarmowe. Rozmawialiśmy na temat sposobów przeciwdziałania zagrożeniom w domu, szkole. Omówiliśmy bezpieczne zachowania w domu podczas nieobecności rodziców, zabaw i drogi do lub ze szkoły. Wyszukiwaliśmy znaki bezpieczeństwa w szkole (znaki BHP: informacyjne, przeciwpożarowe, ewakuacyjne nakazu, zakazu oraz ostrzegawcze). Wyjaśniliśmy co oznaczają. Przypomnieliśmy o konieczności przestrzegania zasad BHP, zaprezentowaliśmy plan ewakuacyjny szkoły. Wyjaśniliśmy zasady zachowania się podczas zagrożenia pożarem i ewakuacji. Podaliśmy sposoby udzielania pomocy w wypadku: skaleczenia, oparzenia, krwotoku z nosa. Zabezpieczyliśmy niektóre roślinki na czas zimy realizując innowację pedagogiczną „Cztery pory roku w ogrodzie”.
IV tydzień – Andrzejki
Zapoznaliśmy uczniów ze zwyczajami andrzejkowymi. Wspólnie przygotowaliśmy akcesoria potrzebne do wróżb i przygotowaliśmy dekorację gazetki – „Andrzejkowo”. Malowaliśmy czarodziejkę i inne kolorowanki tematyczne. Czytaliśmy przysłowia andrzejkowe oraz przeprowadziliśmy zabawy i wróżby świetlicowe. W dalszym ciągu uczyliśmy młodsze dzieci sznurowania obuwia i wiązania kokardek. Ćwiczyliśmy odczytywanie godzin zegarowych i rozwiazywania zadań z treścią. Zrealizowaliśmy kolejne działanie dotyczące innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” połączone z doradztwem zawodowym – Zawód Bibliotekarz. Uczniowie mogli zajrzeć w każde miejsce znajdujące się w bibliotece szkolnej i porozmawiać z nauczycielem odnośnie tego zawodu oraz pozytywnych i negatywnych zachowań dzieci, jak również zapisać się do biblioteki i wypożyczyć książki.
















Dnia 27.11.2025 r. (w czwartek) grupa świetlicowa spotkała się z panią z biblioteki szkolnej w ramach innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” połączone z doradztwem zawodowym. Na spotkaniu dowiedzieliśmy, jakie czynności wykonuje bibliotekarz (gromadzeniem, opracowywaniem, przechowywaniem i udostępnianiem zbiorów (książek, filmów, gier), pomaga czytelnikom w wyszukiwaniu informacji (także na nośnikach cyfrowych) i promuje czytelnictwo, organizując wydarzenia kulturalne, a w bibliotekach szkolnych wspiera proces dydaktyczny).
Pani Justyna Śpiewak przedstawiła narzędzia pracy tego zawodu (regały, rodzaj książek, dziennik biblioteki, karta biblioteczna czytelnika, karty biblioteczne książek, księgi inwentarzowe biblioteki itp.).
Następnie omówiliśmy negatywne zachowania uczniów korzystających z biblioteki. Wspólne ustaliliśmy, co wypada, a co nie wypada robić w bibliotece szkolnej.
Na koniec w ćwiczeniach praktycznych wyjaśniliśmy, do czego służą książki i jak należy z nimi postępować. Omówiliśmy, jaki jest wpływ czytania bajek na rozwój dziecka. Przedstawiliśmy zalety czytania książek oraz cechy dobrego czytelnika. Oglądaliśmy filmik edukacyjnego pt. „Od karteczki do książeczki”, a młodsza grupa malowała kolorowanki tematyczne.














Z przyjemnością informujemy, iż konkurs fotograficzny pt. „Złap chwilę! Jesień w obiektywie” w ramach projektu „Z kulturą mi do twarzy” został rozstrzygnięty.
Konkurs adresowany był do uczniów klas I-VIII, a jego organizatorami byli nauczyciele świetlicy szkolnej. Zadaniem uczniów było wykonanie zdjęcia telefonem w bardzo dobrej jakości. Temat pracy nawiązywał do piękna otaczającej nas przyrody, roślin oraz zwierząt jesienią. Przesłane zdjęcia zostały wydrukowane i umieszczone na sztaludze przy wejściu do szkoły. Fotografie zamiast imion i nazwisk otrzymały numerki. Uczniowie kl. I-VIII wraz z pracownikami szkoły mogli oddać swój głos na 3 najlepsze prace. Po zliczeniu głosów stwierdzono, jakie prace wygrały. Pierwsze, drugie i trzecie miejsce otrzymali uczniowie w kategorii wiekowej kl. I-III oraz kl. IV-VIII. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplom i słodki poczęstunek, a zwycięzcy dodatkowo nagrody rzeczowe, które zostały zakupione z pieniążków uzbieranych ze sprzedaży gofrów w ramach działań – „Smerfne zabawy i gofry”.
Kategoria wiekowa I-III:
I miejsce – Laura Celary
II miejsce – Piotr Mucha
III miejsce – Koszarski Dominik
Kategoria wiekowa IV-VIII:
I miejsce – Natalia Koszarska
II miejsce – Nikola Koszarska
III miejsce – Lena Bilińska
Zwycięzcom gratulujemy! Wszystkim uczestnikom natomiast dziękujemy za udział i zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach 🙂










I tydzień – Zwierzęta i ich domy
Z początkiem października poruszyliśmy tematy związane ze zwierzętami domowymi i żyjącymi blisko naszych domostw. Opowiadaliśmy jakie zwierzaki posiadamy w domu i w jaki sposób sprawujemy nad nimi opiekę. Słuchaliśmy i uczyliśmy się piosenki pt. „Pieski małe dwa…” Nie zabrakło zajęć czytelniczych, na których przeglądaliśmy atlasy i czytaliśmy ciekawostki na temat psów i kotów. Wykonaliśmy prace plastyczne przedstawiające naszych pupili. Na koniec wybraliśmy się wirtualnie do schroniska zwierząt, gdzie obserwowaliśmy pracę wolontariuszy w schronisku. Wyjaśniliśmy pojęcie wolontariat i adopcja zwierząt.
II tydzień – Dary jesieni
W kolejnym tygodniu października ogłosiliśmy konkurs fotograficzny pod hasłem „Złap chwilę! Jesień w obiektywie” – realizowany w ramach Międzynarodowego projektu „Z kulturą mi do twarzy”. Nawiązując do tematu określiliśmy charakterystyczne cechy jesieni, omówiliśmy zmiany zachodzące jesienią w polu, w lesie, w sadzie, w ogrodzie. Zbieraliśmy i selekcjonowaliśmy dary jesieni (kasztany, żołędzie, liście itp.). Słuchaliśmy utworu Vivaldiego „ Cztery Pory Roku – Jesień” i wykonaliśmy prace plastyczno-techniczne „Jesienne stworki” oraz „Pani Jesień”. Wywiesiliśmy gazetkę świetlicy „Dzień Edukacji Narodowej” jak również uczestniczyliśmy w uroczystości szkolnej.
III tydzień – Dzień Edukacji Narodowej
W tym tygodniu wykonaliśmy „Kwiatek dla pani” z dostępnych materiałów. Dzień Edukacji Narodowej – wyjaśniliśmy co to za święto i kiedy się je obchodzi. Wymieniliśmy cechy idealnego nauczyciela oraz wykonaliśmy prace plastyczną pt. „ Mój ulubiony nauczyciel”. Wywieszone prace zostały poddane analizie i próbie odgadnięcia narysowanych nauczycieli. W świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie z paniami kucharkami w ramach innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” połączone z doradztwem zawodowym. Porozmawialiśmy czym zajmuje się KUCHARZ. Omówiliśmy negatywne zachowania uczniów korzystających ze stołówki, wspólne wypracowaliśmy pozytywne zachowania, zajrzeliśmy w zakamarki kuchni i wspólne wykonaliśmy maślane bułeczki J
IV tydzień – Fauna i flora lasu
Ten tydzień poświęciliśmy zagadnieniom dotyczącym LASU i wspólnie zdefiniowaliśmy ten wyraz. Oglądaliśmy filmiki przyrodniczo-edukacyjne i rozmawialiśmy o zasadach dobrego zachowania w lesie oraz skutkach niewłaściwego zachowania ludzi. Wymieniliśmy wszystkich mieszkańców lasu: owady, zwierzęta drapieżne i roślinożerne, żyjące nad i pod ziemią. Odgadywaliśmy zwierzęta żyjące w lasach po głosie i ubarwieniu. Czytaliśmy na temat ciekawostek dotyczących grzybów i roślinności leśnej. Wyjaśniliśmy znaczenie: fauna, flora, ekosystem lasu. Omówiliśmy z jakich warstw zbudowany jest las a następnie wykonaliśmy prace plastyczne pod takim samym tytułem..
V tydzień – Listopadowa zaduma…
Kończąc dany miesiąc i zbliżając się ku Świętu Zmarłych omówiliśmy, jak obchodzone jest to święto w Polsce, a jak na świecie. Rozmawialiśmy na temat odpowiedniego zachowania na cmentarzu oraz stosownego zachowania. Wykonaliśmy prace plastyczno-techniczną pt. ”Płomień świecy”. Ostatniego dnia października wyszliśmy na cmentarz parafialny, posprzątaliśmy niektóre groby po intensywnym wietrze i zapaliliśmy znicze na grobach najbliższych w ramach Międzynarodowego projektu „Z kulturą mi do twarzy”.
W dalszym ciągu uczyliśmy się korzystania z zegarka elektronicznego, odczytywania temperatur i wiązania sznurowadeł. W ramach innowacji pedagogicznej „Cztery pory w ogrodzie” świetliczaki pod okiem nauczyciela uczyli się rozmnażać niektóre rośliny (forsycja, hortensja bukietowa, winogron, krzewuszka) i jak dbać o otrzymane rośliny skalne (rozchodniki, rojniki, goździk skalny, czyściec).

















16 października 2025 r. w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie z paniami kucharkami Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie w ramach innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” połączone z doradztwem zawodowym. Innowacja ta realizowana jest przez panią Magdalenę Bryłę.
W czasie spotkania uczniowie dowiedzieli się, co to za zawód i jak przebiega praca kucharza. Pani Aneta Kwiecień i Małgorzata Kwapisz wyjaśniły, iż kucharz powinien znać różne techniki przygotowywania posiłków, potrafić obsługiwać sprzęt gastronomiczny, umieć ocenić jakość produktów, znać zasady przechowywania żywności oraz przyrządzania dań zimnych i gorących. Ponadto musi umieć dobierać składniki, układać menu oraz znać smaki i składy produktów. Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP).
W dalszej części omówiliśmy negatywne zachowania niektórych osób spożywających obiady i wspólnie wypracowaliśmy, w jaki sposób powinniśmy pozytywnie się zachowywać. Następnie panie kucharki pokazały nam, jak wygląda kuchnia szkolna, urządzenia i naczynia z których korzystają. Dzieci były zaskoczone wielkością garnków, w których przygotowywane są obiady.
Podczas ćwiczeń praktycznych uczniowie grupy świetlicowej uczyli się robić bułeczki pod czujnym okiem naszych fantastycznych pań. Zdobyli cenne informacje odnośnie przygotowania, formowania i pieczenia bułeczek. Dla chętnych dzieci podany został przepis na maślane bułeczki (przepis do pobrania w formie pdf).
Kolejnego dnia upieczone i wystudzone bułeczki dzieci zajadały ze smakiem 🙂




















I tydzień – Witaj szkoło! Bezpieczna droga do szkoły
Wrzesień to intensywny miesiąc, w którym jest wiele przygotowań związanych z nowym rokiem szkolnym 2025/2026. Powitaliśmy zatem nowych wychowanków świetlicy, zapoznaliśmy ich z regulaminem i zasadami obowiązującymi w szkole, jak również ze Standarami Ochrony Małoletnich oraz Prawami i Obowiązkami Ucznia. Przypomnieliśmy i omówiliśmy zasady BHP w szkole/świetlicy oraz odpowiedniego zachowania w czasie przerw. Uczniowie wypowiadali się na temat spędzonych wakacji oraz wykonali rysunki z nimi związane. Utrwaliliśmy zasady dotyczące bezpieczeństwa w szkole i bezpiecznego przechodzenie przez ulicę. Nie zabrakło zajęć ruchowych, które odbywały się na świeżym powietrzu lub w sali gimnastycznej.
II tydzień – Pierwsza pomoc
W drugim tygodniu tematem przewodnim była pierwsza pomoc. Uczniowie omawiali sytuacje wymagające wezwania do poszkodowanego używając telefonów alarmowych. Dla utrwalenia wiadomości oglądaliśmy filmiki związane z pierwszą pomocą. Zapoznaliśmy się z podstawowym wyposażeniem apteczki i wykonywaliśmy ćwiczenia praktyczne, czyli co mogę zrobić sam (ocena bezpieczeństwa, tamowanie krwotoków i zabezpieczenie ran, wezwanie pomocy). W ramach innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” przekazywano uczniom byliny, które się rozrosły i inne rośliny uprzednio ukorzenione (hibiskusy, fiołki, szczypiorki, tojeść, wiciokrzewy, bluszcze).
III tydzień – Siła przyjaźni
Idąc za tematem przewodnim wyjaśniliśmy znaczenie przyjaźń i omówiliśmy cechy prawdziwego przyjaciela. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Najlepszy przyjaciel”, a następnie odgadywaliśmy kto jest na rysunku. Oglądaliśmy bajki edukacyjne oraz czytaliśmy bajkę terapeutyczną o przyjaźni. Wykonaliśmy ilustrację do czytanego tekstu. W tym tygodniu dzieci integrowały się poprzez różnego rodzaju zabawy świetlicowe i ruchowe w sali gimnastycznej.
IV tydzień – Jak radzić sobie ze stresem?
W kolejnym tygodniu odpowiedzieliśmy na ważne pytanie – Czym jest stres? Wspólnie szukaliśmy odpowiedzi i technik radzenia sobie ze stresem. Wykonaliśmy prace plastyczną z użyciem farb z programu „Laboratoria przyszłości” pt. „Kolory stresu”. Słuchaliśmy muzyki relaksacyjnej i przytaczaliśmy proste sposoby na stres: ćwiczenia, spacer, czytanie książki, zabawa z pupilem, słuchanie muzyki, medytacja oddechu, joga, domowe spa, pogaduchy z przyjacielem/przyjaciółką. Ogłosiliśmy konkurs fotograficzny pod hasłem „Złap chwilę! Jesień w obiektywie” – realizowany w ramach Międzynarodowego projektu „Z kulturą mi do twarzy”















24 września (środa) o godzinie 16:00 w świetlicy szkolnej odbędzie się zebranie z rodzicami
dzieci przyjętych do świetlicy.
Na zebraniu rodzice zapoznają się z:
1. Regulaminem świetlicy.
2. Rocznym planem pracy wychowawczo-dydaktycznej świetlicy szkolnej.
3. Tygodniowym rozkładem zajęć.
4. Ramowym rozkładem dnia.
5. Z jednorazowymi upoważnieniami do odbioru dziecka przez osobę niewpisaną w karcie zgłoszenia ucznia do świetlicy szkolnej.
Bardzo prosimy w miarę możliwości, by rodzice dzieci przyjętychdo świetlicy szkolnej dostarczyli ryzę papieru ksero. Dziękujemy!
OGŁOSZENIE!
Dnia 19 września 2025 r. w piątek Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie
po raz kolejny włącza się do akcji „Sprzątanie Świata – Polska”. Tegoroczna edycja przebiega pod hasłem „W naturę z kulturą”, zachęcając do świadomego i kulturalnego spędzania czasu
na łonie natury i minimalizowania negatywnego wpływu na środowisko.
Celem akcji jest dbanie o czystość przyrody, promowanie nieśmiecenia i budowanie świadomości ekologicznej.
Uczniowie ZPO w Stykowie wyruszą sprzątać świat na 3 i 4 godzinie lekcyjnej:
Kl. „0” oraz przedszkole – teren wokół szkoły
Kl. I i III – ulica w stronę Kuczowa
Kl. II – teren w kierunku Stokrotki
Kl. IV i V – boisko „Wodnik – Styków”
Kl. VI i VII – teren w stronę cmentarza
Kl. VIII – ulica Świętokrzyska (6 godzina lekcyjna)