14 kwietnia 2025 r. rozstrzygnięto konkurs świetlicowy pt. „Pięknie czytam”, którego organizatorem była pani Magdalena Bryła. Uczestnikami konkursu były świetliczaki z kl. I-III, którzy czytali wybrane fragmenty uprzednio przygotowane przez wychowawcę świetlicy dla poszczególnych klas (dla kl. I, kl. II, kl. III). Podczas czytania oceniano: płynność i bezbłędność, tempo oraz wyrazistość czytania. Konkurs odbył się 7 i 8 kwietnia 2025 r. (poniedziałek i wtorek) w świetlicy szkolnej podczas zajęć świetlicowych.
Celem konkursu było:
Nagrody otrzymali:
Kl. I
I miejsce – Antek Moczydłowski
II miejsce – Maja Gębura
Kl. III
I miejsce – Miłosz Orzeł
II miejsce – Mikołaj Wójcik
III miejsce – Emilka Turek
Wyróżnienie – Marcelina Kusiak
Zwycięzcom gratulujemy!
I tydzień – Dzień Kobiet
Pierwszy tydzień rozpoczął się przygotowaniem do Dnia Kobiet. Rozmawialiśmy na temat 8 marca i czytaliśmy wiersze związane z tym świętem. Uczniowie zastanawiali się jak mogą sprawić przyjemność mamie, siostrze, babci? Wykonaliśmy piękne portrety „Moja Mama” oraz „Tulipany” metodą origami. Wspólnie układaliśmy życzenia okolicznościowe do uprzednio wykonanych laurek. Czytaliśmy ciekawostki o życiu i osiągnięciach kobiet nauki. Kontynuowaliśmy odczytywanie godzin na zegarze, a także naukę sznurowania obuwia. Dzieci najchętniej bały się w sali gimnastycznej.
II tydzień – Dbajmy o nasze środowisko
W tym tygodniu słuchaliśmy opowiadania M. Różyckiej pt. „O żółtym tulipanie” i wykonaliśmy prace plastyczną nawiązując do tematu. Przedstawiliśmy cechy pogody marcowej omawiając wiersz Marii Terlikowskiej „Przedwiośnie”, a rozmowy dotyczyły zbliżającej się wiosny. Prowadziliśmy dyskusje o pozytywnym i negatywnym wpływie człowieka na środowisko. Wyjaśniliśmy co oznacza bycie EKO i w jaki sposób możemy zadbać o środowisko. Wypracowaliśmy „dobre nawyki”, które pomogą nam zadbać o środowisko. Uczniowie wspólnie wykonali kosz na śmieci z pudełka po butach o nazwie „Śmieciojadek”, a następnie przystąpili do zabawy dydaktycznej pt. „Sprzątamy las” wrzucając śmieci w odpowiednie pojemniki. Jak co roku w naszej szkole odbył się Kiermasz książki dla dzieci, w którym można było zakupić ciekawe pozycje w rozsądnej cenie. Kiermasz cieszył się dużym zainteresowaniem.
III tydzień: – Witamy Wiosnę
Wkraczając w kolejny tydzień wykonywaliśmy prace plastyczne dotyczące wiosny. Zapoznaliśmy się z wierszem J. Brzechwy „Wiosenne porządki” oraz z wierszem pt. „Ptasie radio”. Oglądaliśmy filmy przyrodnicze i edukacyjne. Rozmawialiśmy o pierwszych wiosennych kwiatach (przebiśniegi, krokusy, śnieżynki, zawilce). Wykonaliśmy pracę plastyczno-techniczną – „Krokusy” z użyciem rolek i kolorowych kartek. Debatowaliśmy na temat warzyw, które sadzimy wiosną. Wykonaliśmy wiosenną dekorację świetlicy oraz gazetkę. Zrealizowaliśmy wybrany temat z innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” – Wiosenne porządki w ogrodzie. W dalszym ciągu odczytywaliśmy godziny zegarowe i rozwiązywaliśmy zadania z treścią. Zabawy wzrokowo-ruchowe na „Magicznym dywanie” cieszyły się największym zainteresowaniem.
IV tydzień – Książka moim przyjacielem
Kończąc ostatni tydzień kwietnia oglądaliśmy filmiki edukacyjne „Jak powstaje książka” oraz prezentacje multimedialne „Książka dawniej i dziś”. Omówiliśmy Kodeks czytelnika i zapoznaliśmy się z zasadami czytania książek. Odwiedziliśmy bibliotekę publiczną przy ZPO w Stykowie – zwiedzaliśmy zakamarki biblioteki, rozmawialiśmy z panią bibliotekarką o zaletach i trudach pracy w bibliotece. Projektowaliśmy okładkę ulubionej książeczki. Kolorowaliśmy postacie z ulubionych filmów i książek. Zrealizowaliśmy wybrany temat z innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” – Miejsce publiczne i wyznaniowe. Uczyliśmy się odczytywać pomiar temperatur. Korzystając z pięknej pogody często bywaliśmy na świeżym powietrzu. Grupa świetlicowa chętnie sięgała po gry rozwijające logiczne myślenie oraz zabaw konstrukcyjnych z użyciem dostępnych klocków.
Zimowa aura – I tydzień:
W pierwszym tygodniu lutego omówiliśmy wybrane tematy z innowacji pedagogicznej: „Dobre maniery na co dzień” – Służba zdrowia. Kultura zdrowotna i fizyczna; „Cztery pory roku w ogrodzie” – Zarządzanie czasem. Rozmawialiśmy również na temat spędzonych ferii zimowych, zmieniającej się pogody oraz stosowania właściwego ubioru zimą. Wykonaliśmy pracę plastyczną – „Pejzaż zimowy”. Uczyliśmy się w dalszym ciągu korzystania z zegara mechanicznego, wykonywaliśmy zadania matematyczne z użyciem termometru. Dzieci chętnie korzystały z zabaw konstrukcyjnych rozwijając twórcze myślenie. W sali gimnastycznej królowały zabawy tematyczne. Rozwijaliśmy zdolności manualne, spostrzegawczość oraz twórcze myślenie w grach i zabawach świetlicowych.
Walentynki – II tydzień:
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o Świętym Walentym. Wykonaliśmy kartki okolicznościowe z pozdrowieniem dla bliskiej osoby. Debatowaliśmy na temat: koleżeństwa, przyjaźni, miłości, sposobów okazywania uczuć. Rozstrzygnięto konkurs plastyczny pt. „W zdrowym ciele, zdrowy duch”, w którym laureaci otrzymali dyplomy i drobny upominek. Pomagaliśmy Samorządowi Uczniowskiemu w zbiórce i segregacji Walentynek. Rozmawialiśmy na temat: zwyczaju obdarowywania się prezentami 14 lutego; Czym jest przyjaźń w życiu człowieka? Czy są nam potrzebni przyjaciele? Z zabaw integracyjnych grupę wybierano głównie „Magiczny dywan”. Uczniowie chętnie tworzyli budowle przestrzenne z użyciem klocków magnetycznych i drewnianych.
Stop agresji i przemocy – III tydzień:
Pod koniec miesiąca świętowaliśmy „Dzień Kota”. Uczniowie malowali tego dnia kolorowanki tematyczne i opowiadali o swoich pupilach. Zrealizowaliśmy temat z innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” – W Kolejce do sklepu, kiosku, apteki, banku, na pocztę. Oglądaliśmy filmiki edukacyjne dotyczące dobrego wychowania i szacunku wobec innych osób. Poznaliśmy pojęcie agresji i omówiliśmy jak się zachować w sytuacji, gdy jesteśmy świadkami lub ofiarami agresji oraz gdzie szukać pomocy. Uczyliśmy się rozpoznawać różne uczucia i emocje i wyjaśniliśmy dlaczego warto być miłym i uprzejmym wobec innych. Uczniowie przedstawili ciekawe propozycje jak poradzić sobie z własnym gniewem. Rozmawialiśmy na temat rozwiązywania konfliktów bez przemocy i wykonaliśmy pracę plastyczną „Jak wygląda złość?” Wyjaśniliśmy pojęcie przyjaciela i wymieniliśmy jego pozytywne cechy. Uczyliśmy się sznurowania obuwia i wiązania kokardek.
Jak radzić sobie ze stresem? – IV tydzień:
W ostatnim tygodniu współorganizowaliśmy kiermasz charytatywny na rzecz wsparcia chorej mamy jednego z uczniów naszej szkoły. Uczniowie mogli zakupić słodkości i inne wypieki wystawione na kiermaszu. Natomiast tematem przewodnim ostatniego tygodnia był STRES. Wykonaliśmy gazetkę pt. „Jak radzić sobie ze stresem?” Dyskutowaliśmy o sytuacjach stresowych, emocjach im towarzyszących. „Kolory stresu” – wykonaliśmy pracę plastyczną z użyciem farb z programu Laboratoria Przyszłości. Przedstawiliśmy proste sposoby na stres: ćwiczenia, spacer, czytanie książki, zabawa z pupilem, słuchanie muzyki, medytacja oddechu, yoga, domowe spa, rozmowy z przyjacielem/przyjaciółką. Zrealizowaliśmy temat z innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” – Szczepienie roślin. Oglądaliśmy filmiki edukacyjne dotyczące prac ogrodowych wiosną. Zebrane wiadomości przydadzą nam się w kolejnym miesiącu, gdy przystąpimy do ćwiczeń praktycznych.
Dnia 12.02.2025 r. rozstrzygnięto konkurs plastyczny pt. „W zdrowym ciele, zdrowy duch”, którego organizatorem była pani Magdalena Bryła.
Celem konkursu było: promowanie zdrowego stylu życia, pogłębienie wiedzy na temat prawidłowego żywienia oraz rozwijanie kreatywnego myślenia.
Uczniowie mieli za zadanie przygotować prace plastyczno-techniczne promujące zdrowy styl życia, wykonane w formacie i technice dowolnej.
Dostarczone prace okazały się bardzo ciekawe i kreatywne. W związku z tym wyłoniono pierwsze trzy miejsca w trzech kategoriach wiekowych:
Przedszkole i kl. „0”
I miejsce – Wojtek Sikora
II miejsce – Filip Zapała
III miejsce – Iga Chalecka
wyróżnienie: Iga Nowak, Hanna Jędrzejczyk, Laura Jankowicz, Julia Jankowicz
Kl. I-III
I miejsce – Piotr Mucha
II miejsce – Alan Szot
III miejsce – Emilia Turek
wyróżnienie: Marcelina Kusiak
Kl. I-VIII
I miejsce – Antoni Turek
II miejsce – Marcel Chalecki
Uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy oraz drobne nagrody, które wręczyła dyrekcja szkoły – pani dyrektor Marzena Adamus oraz pani wicedyrektor Krystyna Kasica
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
I, II tydzień
W miesiącu styczeń rozmawialiśmy na temat spędzonych świat Bożego Narodzenia z najbliższymi. Rozwiązywaliśmy krzyżówki oraz quizy związane z Nowym Rokiem 2025.
Promowaliśmy zdrowy styl życia pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy, zdrowy duch”. Świetlica szkolna ogłosiła konkurs plastyczny pod takim samym hasłem. Wyjaśniliśmy czym jest uzależnienie od nikotyny, alkoholu, narkotyków. Świetliczanki wykonały prace plastyczne pt.: „Piramida zdrowego żywienia”, „Mam swoje marzenia”. Omówiliśmy skutki uboczne spożywania używek, znaczenie depresji – definicja, przyczyny, formy pomocy. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytania: jakie są rodzaje przemocy, kim jest agresor, a kim ofiara oraz gdzie szukać pomocy. Rozwijaliśmy motorykę małą i dużą lepiąc plasteliną, kolorując rysunki, grając w piłkę w sali gimnastycznej.
III tydzień
W ostatnim tygodniu przed feriami słuchaliśmy opowiadania „Łyżwy”, w którym wybieraliśmy właściwe zakończenie opowiadania. Rozmawialiśmy na temat bezpiecznego zachowania podczas zimowego wypoczynku na śniegu i lodzie, gdzie nie powinniśmy się bawić. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Moja ulubiona zabawa zimą” i malowaliśmy kolorowanki „Bezpieczne ferie”. Dzieci chętnie przedstawiały propozycje jak ciekawie i bezpiecznie spędzić ferie zimowe oraz z jakich zabaw i gier zimowych skorzystać. Uczniowie rozwijali sprawność dłoni rysując i lepiąc plasteliną. Z zabaw ruchowych najczęściej korzystano z „Magicznego dywanu”.
I tydzień – listopada
W pierwszym tygodniu miesiąca zapoznaliśmy się z historią odzyskania niepodległości przez Polskę oraz sylwetką Józefa Piłsudskiego. Przypomnieliśmy znaczenie symboli narodowych i wykonaliśmy prace plastyczne: „Flaga i godło Polski. Projektowaliśmy kotyliony, utrwaliliśmy słowa Hymnu i rozmawialiśmy na temat stosownego ubioru w czasie uroczystości szkolnych.
II tydzień
W drugim tygodniu wyszukiwaliśmy i omówiliśmy znaki bezpieczeństwa w szkole (znaki BHP: informacyjne, przeciwpożarowe, ewakuacyjne nakazu, zakazu oraz ostrzegawcze). Przypomnieliśmyo konieczności przestrzegania zasad BHP i omówiliśmy zasady zachowania się podczas zagrożenia pożarem i ewakuacji. Kolorowaliśmy znaki bezpieczeństwa oraz ćwiczyliśmy odczytywanie godzin zegarowych. Oglądaliśmy takżefilm dydaktyczny dla dzieci „Pierwsza pomoc”.
III tydzień
W kolejnym tygodniu omówiliśmy korzyści i zagrożenia płynące z korzystania z Internetu.Wykonaliśmy „Laptop”irysowaliśmy strony internetowe, z których najczęściej korzystamy. Wyjaśniliśmy pojęcie cyberprzemocy i omówiliśmy jej formy. Rozmawialiśmy na temat jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie szukać pomocy. Poruszyliśmy również nowe tematy zawiązane ze sztuczną inteligencją: „Jak komputery uczą się myśleć”, „Co sztuczna inteligencja potrafi robić już teraz?”, „Czym zastąpić komputer i telewizję?”
Biblioteka szkolna wraz ze świetlicą zorganizowałazbiórkę książek dla biblioteki w Lądku Zdroju dotkniętej powodzią. Uczniów, którzy włączyli się do akcji nagrodziliśmy dyplomami i słodkimi upominkami.
IV tydzień
W ostatnim tygodniu omówiliśmy i wspólne przygotowaliśmy akcesoria potrzebne do wróżb. Rozmawialiśmy o zwyczajach Andrzejkowych i wykonaliśmy zabawne prace z okazji tego święta.Dekorowaliśmy salę świetlicy. Omówiliśmy kolejny temat z innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” – Szkoła – odpowiednie zachowanie w czasie przerw, lekcji, spożywania posiłków. Uczyliśmy się odczytywać godziny z zegarka mechanicznego.
W miesiącu listopad uczniowie chętnie korzystali z zabaw swobodnych i relaksacyjnych na pufach. Zabawy konstrukcyjne z użyciem klocków magnetycznych, mini wafli i Lego zajęły drugie miejsce, natomiast trzecie zdobyłyzabawy wzrokowo-ruchowe na „Magicznym dywanie”. Nie zabrakło zabaw zręcznościowych w sali gimnastycznej: „Rzut do celu”, „Kto złapie więcej”, „Kręgle”, ”Trafianie goli”itp.
I tydzień – grudnia
W miesiącu grudzień wspólne ubieraliśmy choinkę w świetlicy szkolnej. Czytaliśmywiersze i ciekawostki o Świętym Mikołaju. Kolorowaliśmy rysunki o tematyce zimowej i Św. Mikołaja. Rozmawialiśmy na temat tradycji obdarowywania się prezentami, czym są akcje charytatywne, jak równieżomówiliśmy rodzaje i terminy ich realizacji. Odczytywaliśmy godziny zegarowe na zegarze mechanicznym.
II tydzień
Zorganizowaliśmy „Kiermasz charytatywny z wypiekami” dla Klary i Marysi wraz z nauczycielami z kl. I (uzbierane pieniążki zostaną przekazane po świętach). Wykonaliśmy kartki świąteczne wg własnego pomysłu.Oglądaliśmy bajki o tematyce świątecznej: „Opowieść wigilijna”, ” Dziewczynka z zapałkami” . Rozmawialiśmy o zmianie pogody zimą, dostosowaniem ubioru, zimowym pejzażu i zwyczajach świątecznych w naszych domach. Zorganizowaliśmy „Kiermasz Bożonarodzeniowy” –świetlica szkolna wraz z nauczycielami kl.I – sprzedawałyśmy ozdoby świąteczne, z którego dochód przeznaczony zostanie na wyposażenie swoich sal. Ćwiczyliśmy sznurowanie obuwia.
III tydzień
W ostatnim tygodniu przed świętami omówiliśmy zwyczaje Bożego Narodzenia, jak również obejrzeliśmy prezentację multimedialną ze świętami związaną. Rozmawialiśmy na temat przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu. Omówiliśmy wybrany temat z innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień”- Biblioteka – miejsce ciszy i skupienia; jak również wybrany temat z innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” – Ogród zimą.
Przypomnieliśmy zasady bezpieczeństwa w czasie korzystania z sali gimnastycznej i magazynku sportowego. Zimowymi popołudniami korzystaliśmy z sali gimnastycznej, bądź z „Magicznego dywanu”. Rozwijaliśmy sprawność manualną poprzez rysowanie, lepienie plastelina i przewlekanie sznurowadeł. Najczęstsze zabawy świetlicowe integrujące grupę to: „Dixit”, „UNO”, „Dobble”, „Warcaby”, „Pełen kurnik”, „Puzzle”, „Lego”, „Klocki z kodowaniem”, „Dinozaury”.
W ramach projektu OSE HERO, który stawia nacisk na bezpieczeństwo w sieci dzieci i młodzieży, realizowany przez naszą szkołę. Na lekcjach świetlicowych realizowany był temat: Cyberprzemoc i sztuczna inteligencja przeznaczony dla klas 1-3. Uczniowie realizowali zadania, które dotyczyły:
– zagrożeń i korzyści płynących z korzystania z Internetu,
– sposobów zapobiegania cyberprzemocy oraz radzenia sobie z nią,
– rozwijania empatii wśród uczniów,
– zachęcania uczniów do bezpiecznego korzystania z Internetu,
– podania zastosowań sztucznej inteligencji w codziennym życiu,
– porównywania możliwości człowieka i maszyny w zakresie uczenia się i przetwarzania danych.
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI:
Korzyści i zagrożenia płynących z korzystania z Internetu – burza mózgów.
Laptop – prace plastyczne. Rysowanie stron internetowych, z których najczęściej korzystamy.
Wyjaśnienie pojęcia cyberprzemoc. Formy cyberprzemocy – oglądanie filmów i prezentacji multimedialnych.
Cyberprzemoc – umieszczanie informacji na gazetce świetlicy.
Rozmowa na temat jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie szukać pomocy.
Dziecko w świecie Internetu. Czym zastąpić komputer i telewizję? – rozmowa kierowana.
Sztuczna inteligencja – „Jak komputery uczą się myśleć”. Oglądanie filmików edukacyjnych.
Co sztuczna inteligencja potrafi robić już teraz?- Mini wykład.
Zajęcia zrealizowała pani Magdalena Bryła.
I tydzień: Zwierzęta – nasi przyjaciele
W pierwszym tygodniu października rozmawialiśmy na temat ulubionych zwierząt domowych oraz jak należy opiekować się naszymi pupilami. Rozwiązywaliśmy zagadki o danej tematyce i lepiliśmy z plasteliny swoich pupili. Oglądaliśmy filmiki dotyczące wirtualnej wycieczki do schroniska dla zwierząt i dzięki temu, dowiedzieliśmy się jak zaadoptować psa/kota. W świetlicy nie zabrakło zabaw swobodnych i relaksacyjnych. Dzieci chętnie układały puzzle, malowały kolorowanki, grały w różnego rodzaju gry stolikowe. Z zabaw ruchowych najchętniej korzystano z „Magicznego dywanu”.
II tydzień: Święto Edukacji Narodowej
Święto Edukacji Narodowej tuż, tuż…
Wspólnie wymienialiśmy cechy idealnego nauczyciela. Zwróciliśmy uwagę na zachowania uczniów, które są właściwe wobec nauczycieli i te mniej pożądane. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Portret nauczyciela”, a następnie odgadywaliśmy, którego nauczyciela narysowały poszczególne dzieci. Kolejną pracą był kwiatek z odrysowanych i wyciętych dłoni przygotowany do dekoracji gazetki świetlicy. Tworzyliśmy laurki, kartki okolicznościowe i utrwaliliśmy zasady pisania życzeń. Czytaliśmy również wiersze związane z Dniem Edukacji Narodowej. Dzieci starsze i młodsze sadziły rośliny w ogrodzie szkolnym w ramach innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie”.
III tydzień: Złota Polska Jesień
W kolejnym tygodniu wymieniliśmy charakterystyczne cechy jesieni. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Pani Jesień” z różnych materiałów. Słuchaliśmy utworu Vivaldiego „Cztery Pory Roku – Jesień”. Zapoznaliśmy się z wierszem J. Kulmowej „Jesienna pogoda”. Rozmawialiśmy na temat zmian zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie i w ogrodzie. Odgadywaliśmy zagadki o tematyce jesiennej. Pamiętaliśmy o stosownym ubiorze o tej porze roku. Uczniowie chętnie korzystali z zabaw ruchowych na „Magicznym dywanie”. Dużą popularnością cieszyły się także zabawy konstrukcyjne i strategiczne.
IV tydzień: Poznajemy różne zawody
Wybrać zawód dla siebie nie jest wcale łatwe, dlatego też omówiliśmy najciekawsze zawody, a dzieci zastanawiały się kim będą kiedy dorosną. Wykonaliśmy prace plastyczne dotyczące tematu tygodnia, przedstawiliśmy zawody naszych rodziców i odgadywaliśmy „Kim zostanę w przyszłości?” – kalambury. Dzieci malowały kolorowanki z doradztwa zawodowego: „Fryzury”, „Malowanie paznokci”, „Makijaż”, „Projektowanie ubrań”. Z zabaw świetlicowych sięgano po klocki Lego, magnetyczne, drewniane, z kodowaniem czy mini wafle. Zabawy ruchowe odbywały się w sali gimnastycznej. Ćwiczyliśmy odczytywanie godzin zegarowych na zegarze mechanicznym. Świetliczaki uczyli się kultury osobistej, dbałości o wygląd zewnętrzny i zdrowie w ramach innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień”.
V tydzień: Listopadowa zaduma…
W ostatnim tygodniu poruszyliśmy tematy związane ze Świętem Zmarłych. Omówiliśmy jak obchodzone jest to święto w Polsce, a jak na świecie. Rozmawialiśmy na temat odpowiedniego zachowania na cmentarzu, czego nie powinniśmy robić. Wykonaliśmy prace plastyczno-techniczne: „Latarenki”, „Płomień świecy”. Dzieci uczyły się w dalszym ciągu korzystania z zegarka elektronicznego i mechanicznego.