Rozstrzygnięcie Szkolnego Konkursu Plastycznego
pt. ,,MOJA ULUBIONA POSTAĆ Z BAJKI” organizowanego przez bibliotekę szkolną w ramach XXVIII Tygodnia Kultury Języka.
Konkurs ogłoszony był na początku marca. Celem było propagowanie czytelnictwa wśród dzieci. Do rywalizacji przystąpiło 47 uczniów z klas 0-III.
Jury w składzie: Elżbieta Rozwadowska, Diana Raban i Justyna Śpiewak wyłoniło zwycięzców:
I miejsce ex aequo – Tomasz Turek kl. I i Natalia Koszarska kl. II
II miejsce ex aequo – Kasia Chrząstowska i Julia Kosmala – kl. III
III miejsce ex aequo – Zuzia Ziółkowska kl. 0
Zuzia Łukawska kl. I
Wiktoria Jagieła kl. II
Szot Olaf kl. II
Wyróżnienie: Rafał Maciąg kl. II i Lilianna Walkiewicz kl. II
Wyróżnienie specjalne: Oliwia Ziółkowska kl. IV – tylko jedna osoba z klas IV -VIII zdążyła wziąć udział w konkursie.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie.
Zwycięzcom gratulujemy!! Nagrody zostaną wręczone po powrocie do szkoły.
Justyna Śpiewak
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to ustanowione w 1995 roku przez UNESCO doroczne święto mające na celu promocję czytelnictwa, edytorstwa i ochronę własności intelektualnej prawem autorskim. Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii, kobiety obdarowywano w ten dzień czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek.
Tegoroczny Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony będzie 23 kwietnia w przestrzeni internetowej.
Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności.
Czytając i obchodząc Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 2020 możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni.
23 kwietnia to nie tylko święto książek i czytelnictwa, ale też, jak sama nazwa wskazuje, dzień praw autorskich. Zarówno pisarze, jak i wydawcy wiedzą, że bez nich rynek książki pewnie by nie istniał.
Co to jest prawo autorskie? Zgodnie z definicją słownikową to „przepisy prawne określające uprawnienia przysługujące autorowi dzieła artystycznego, literackiego lub naukowego”. Oczywiście jest to duże uogólnienie i zagłębiając się w temat sprawa okazuje się bardziej skomplikowana. Na szczęście obecnie prawa autorskiego nie można utracić, chyba że właściciel dzieła dobrowolnie zrzeknie się go. I choć aktualnie większość utworów „z urzędu” jest chroniona prawami autorskimi od momentu powstania, to warto pamiętać o formalnościach, które w razie problemów mogą rozstrzygnąć ewentualne spory.
23 kwietnia to bardzo ważne święto promujące czytelnictwo. Zapraszam wszystkich uczniów do czytania książek. Młodsi mogą poczytać razem z rodzicami. Zaplanujcie ten dzień z książką.
A może ktoś prześle ciekawe zdjęcie z obchodów Święta Książki w swoim domu lub rysunek. Zapraszam chętne osoby.
e- maila mojego znacie.
Justyna Śpiewak
Na czas zamknięcia szkół jednym z zadań biblioteki jest wskazanie uczniom zastępstwa: gdzie mogą znaleźć darmowe książki.
Poniżej przedstawiam aktualizowany wybór kilku bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.
WOLNY DOSTĘP – BIBLIOTEKI CYFROWE
Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.
Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Chmura Czytania zawiera ciekawe książki polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.
ZAPRASZAM DO KORZYSTANIA Z PODANYCH PROPOZYCJI.
JUSTYNA ŚPIEWAK
CELE: Uczeń:
Co roku 2 kwietnia w dzień urodzin duńskiego baśniopisarza – H.CH. Andersena obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki. Święto to zostało zainicjowane w 1967 r. Od tamtej pory jego celem jest wspieranie czytelnictwa, a tym samym rozwijanie wyobraźni wśród dzieci i młodzieży.
W ubiegłym roku w naszej szkole w kwietniu obchodziliśmy również Święto Urodzin Andersena we wszystkich klasach. Aby kontynuować tę akcję czytelniczą, bardzo proszę dzieci o znalezienie na YT choć jednej baśni Andersena i wysłuchanie jej. Wpiszcie ,,Pan Andersen opowiada” i wyświetli się mnóstwo baśni do posłuchania. Będzie to zarazem Wasz odpoczynek w natłoku obowiązków szkolnych. Można również poczytać książkę, jeśli macie w domowej biblioteczce Baśnie Andersena.
Uczniowie starszych klas w wyszukiwarce Google znajdą również wiadomości – ,,Hans Christian Andersen- historia smutnego Duńczyka”. Poczytajcie i poszerzcie swoją wiedzę dotyczącą postaci pisarza.
Myślę, że będzie to dla każdego dobra lekcja, która wprowadzi każdego z Was w zakątki trudnego dość życia znanego na całym świecie baśniopisarza.
A może ktoś w ramach odpoczynku od komputera zrobi pracę plastyczną na temat H. CH. Andersena i jego baśni?
Zabawa dla chętnych.
Przeczytajcie wiersz „Prima Aprilis” Emilii Waśniowskiej. Waszym zadaniem jest uporządkowanie poplątanych tytułów baśni. Jeśli odgadniecie wszystkie baśnie, policzcie ile pojawiło się tytułów baśni, których autorem jest H. CH. Andersen.
„Prima aprilis”
Czerwony Kopciuszek,
Jaś, brzydkie kociątko,
Małgosia z zapałkami
i w butach kaczątko.
Śnieżka na ziarnku grochu,
księżniczka z zapałkami,
śpiąca sierotka Marysia,
kapturek z krasnoludkami.
Kruk z koszyczkiem dla babci,
wilk z serem w dziobie i lis
przywitało wesoło
i hucznie – prima aprilis.
Tańczyli aż do rana
i pogubili się właśnie,
może im pomożecie
odnaleźć właściwe baśnie.
Emilia
Waśniowska
Miłego słuchania i czytania życzę.
Justyna Śpiewak
Jak karnawał to zabawa – jak zabawa to muzyka. A żeby ją bliżej poznać i zainteresować z pomocą przyszedł Klub Czytelniczy. Starsze koleżanki tym razem przeczytały bajkę pt. „Czterej muzykanci z Bremy”, którą dzieci z uwagą wysłuchały. Przedszkolaki pięknie odpowiadały na pytania dotyczące bajki. Następnie dziewczyny z Klubu Czytelniczego pomogły przedszkolakom wykonać instrumenty muzyczne, a po skończonej pracy wszyscy wspólnie bawili się przy skocznej zabawie z gazetami.
Dnia 27 lutego 2020 r. w ZPO w Stykowie odbyło się ,, Pasowanie na czytelnika” uczniów
klasy I, przygotowane przez Justynę Śpiewak.
Głównym celem uroczystości było zachęcenie uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.
Pasowanie na czytelnika, to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki.
Zanim jednak młodsi koledzy złożyli przyrzeczenie, obejrzeli wraz ze swoją wychowawczynią
Panią Dianą Raban przedstawienie przygotowane przez uczniów klasy VII i VI b oraz uczennice z Klubu Czytelniczego z kl. VIII.
Pierwszacy dowiedzieli się jak dbać o książki, w jaki sposób należy zachowywać się w bibliotece, co można robić w czytelni. Otrzymali od starszych kolegów wydrukowane ,,Prośby książki”, które po uroczystości mieli wkleić do zeszytów.
Dzieci z klasy I świetnie poradziły sobie z bajkowymi zagadkami, które sprawdziły ich wiedzę na temat bohaterów baśni i bajek.
Następnie przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że zawsze będą szanować książki,
a Pani wicedyrektor Elżbieta Rozwadowska ,,Wielką Księgą Bajek” dokonała pasowania każdego z uczniów. Otrzymane pamiątkowe dyplomy oraz piękne zakładki do książek sprawiły pierwszakom ogromną radość.
Na zakończenie wszyscy stanęli do pamiątkowego zdjęcia. Uroczystość pasowania na czytelnika była wstępem do udziału naszej szkoły w kampanii ,,Cała Polska czyta dzieciom”.
W Dzień Pluszowego Misia nasze przedszkole odwiedziły starsze koleżanki z Klubu Czytelniczego pod opieką p. J. Śpiewak.
Dziewczynki przeczytały bajkę pt. „Miś Uszatek” i podjęły rozmowę z dziećmi na temat przeczytanego tekstu. Później wspólnie wykonały pracę plastyczną i zabawiły się w kole przy piosence „Stary Niedźwiedź”.
Temu dniu towarzyszyło przesłanie „Wszyscy misie kochamy i mocno przytulamy”. Takim akcentem zakończyło się to spotkanie.
W dniu 16 października przedszkolaki odwiedziły bibliotekę szkolną, gdzie czekała na nich Pani J. Śpiewak. Dzieci z wielką radością zapoznały się z magicznym dla nich miejscem. Dla dzieci była to pierwsza wizyta wśród tylu książek. Tematem spotkania było poznanie pracy bibliotekarza. Przedszkolaki zwiedziły bibliotekę, z wielkim zainteresowaniem przeglądały książki znajdujące się na półkach, ale szczególnie zainteresował ich dział dla najmłodszych. Dzieci dowiedziały się, co należy zrobić, aby stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy się w niej zachować. Zobaczyły także jak wygląda karta czytelnika oraz poznały zasady wypożyczania książek. Spotkanie w bibliotece nie mogło się odbyć bez głośnego czytania. Pani Justynka przeczytała wybraną przez dzieci bajeczkę.
Za dobre zachowanie przedszkolaki dostały kolorowankę. Dzieci podziękowały i obiecały, że wrócą do biblioteki.
Tegoroczny Tydzień Kultury Języka przebiegał pod hasłem ,,Wolność i niepodległość językowa to wolność i niepodległość umysłu”. Przedszkolaki poznały cele Projektu, a następnie obejrzały wystawę prac – plakatów wykonanych przez uczniów naszej szkoły.
W dniu 13. 03. 2019r. grupę przedszkolną odwiedziły dziewczynki z Klubu Czytelniczego pod opieką pani Justyny Śpiewak, która przedstawiła przedszkolakom cel spotkania i zaprosiła do wysłuchania utworów literackich . Uczennice: Natalia Kalisz, Angelika Gołębska,
Marta Jóźwik, Marta Kozieł i Julia Sieroń w bardzo ciekawy sposób przeczytały opowiadania, wiersze opisujące przyjście wiosny. Aby sprawdzić uwagę słuchaczy zadawały pytania, nagradzając poprawne odpowiedzi oklaskami. Następnie dzieci wykonały prace plastyczne, których tematem przewodnim było ,,Przyjście Wiosny”. Zorganizowano wystawkę prac. Wszystkie prace zostały nagrodzone, a niektóre wyróżnione . Przedszkolakom tak spodobał się pobyt gości , że zaprosili je do tańca integracyjnego, a później na słodkie pierniczki , które sami upiekli. Było to bardzo ciekawe i miłe spotkanie , które zapewne wkrótce powtórzymy.
Wszystkie inicjatywy i aktywności czytelnicze zrealizowane podczas obchodów Tygodnia Kultury Języka mają olbrzymi wpływ na rozwój dzieci, które poprzez naukę i zabawę uczą się poprawnej Polszczyzny oraz uświadamiają sobie potrzebę uczestniczenia w przedsięwzięciach językowych – tak ważnych dla podtrzymywania tradycji kulturalnych naszego kraju.