Piątek, 12 stycznia 2024r. był dniem pełnym wrażeń dla członków Szkolnego Koła PCK. Tego dnia pojechaliśmy odwiedzić Hotel dla zwierząt „Futrzak” w Marcinkowie. Celem wycieczki było przekazanie zebranej żywności , koców , kołder oraz innych potrzebnych rzeczy dla podopiecznych schroniska. Wszystko to zostało zgromadzone w ramach akcji pod hasłem ”Otwórz serce dla zwierza ”, zorganizowanej w naszej placówce. Głównym założeniem i celem akcji było uwrażliwienie dzieci na los bezdomnych zwierząt oraz chęć kształtowania gotowości niesienia pomocy bezbronnym i skrzywdzonym zwierzętom.
W schronisku zostaliśmy ciepło przyjęci przez panią Nadię, która opowiadała nam o koniach i psach przebywających pod jej opieką. Najpierw miałyśmy okazję nakarmić, przywiezioną marchewką, konie, a potem przeszłyśmy do części przeznaczonej dla psów. Tam zobaczyłyśmy jak te skrzywdzone przez los psiaki pragną ludzkiego towarzystwa, jak podają łapki, jak wtulają się w nasze dłonie. Wizyta w schronisku zrobiła na nas duże wrażenie i długo będziemy ją wspominać.
Kolejną częścią naszej wycieczki, była wizyta w restauracji McDonald’s w Starachowicach oraz w kinie Helios. W kinie obejrzeliśmy „Akademię Pana Kleksa” , film opowiadający o przygodach Ady Niezgódki, dziewczynki, która trafia do Akademii Pana Kleksa. Wszystkim nam film bardzo się podobał i na pewno będziemy zachęcać innych do obejrzenia go.
Koszty wycieczki zostały opłacone z pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży słodkości kiermaszu ciast, oraz ozdób, stroików i pierniczków na oraz kiermaszu bożonarodzeniowym.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w akcję „Otwórz serce dla zwierza” , bo dzięki Wam psiakom będzie łatwiej przetrwać zimę.
Gmina Brody przyłączyła się do projektu Radia ,,Eska – Razem przeciw depresji”. Jest to edukacyjna kampania społeczna o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży . Jej celem jest zwrócenie uwagi na zjawisko depresji w grupach wiekowych, które w potocznej świadomości, nie są kojarzone z tą chorobą. Dorośli bardzo często bagatelizują objawy depresji u swoich dzieci, wychodząc z założenia, że nie mogą one mieć przecież poważnych problemów. Zwykle traktują je jako zachowania wynikające z wieku dojrzewania lub jako efekt buntowania się przeciw stawianym granicom i oczekiwaniom. Niestety problem depresji wśród najmłodszych wciąż się pogłębia, stawiając przed rodzicami, opiekunami i nauczycielami coraz większe wyzwania. W związku z tym bardzo ważne jest, by wiedzieć na temat tej choroby jak najwięcej, tym bardziej, że w odniesieniu do dzieci i młodzieży ma ona nieco inne oblicze niż w przypadku dorosłych.
Według Narodowego Funduszu Zdrowia liczba niepełnoletnich pacjentów leczących się na zaburzenia lękowe oraz depresyjne wzrosła w ciągu ostatnich lat o 120%. Objawy tych zaburzeń są inne u dzieci niż u dorosłych Jak podaje najnowszy raport UNICEF (Keeley i in. 2021) na temat dobrostanu dzieci i młodzieży (stworzony na podstawie badań w 21 krajach na świecie), ponad 13% nastolatków w wieku 10–19 lat mierzy się ze zdiagnozowanymi zaburzeniami psychicznymi. To blisko 86 milionów młodych ludzi w wieku 15–19 lat i 80 milionów w wieku 10–14 lat na całym świecie. Przywołane liczby dowodzą, jak poważny jest to problem.
Nie jest łatwo zdiagnozować depresję u dzieci i młodzieży, ponieważ jej objawy mogą być traktowane jako normalne zmiany emocjonalne i psychologiczne zachodzące wraz z rozwojem dziecka i wkraczaniem w kolejne fazy dorastania. Do głównych jej objawów zalicza się smutek, poczucie beznadziejności i zmiany nastroju. Oznaki i objawy depresji u dzieci obejmują również wycofanie społeczne, rozdrażnienie lub złość oraz napady agresji. Pojawiają się zmiany w apetycie, brak koncentracji na codziennych czynnościach, zaburzenia snu, zmęczenie i niska energia. Oczywiście objawy nie są obligatoryjne we wszystkich przypadkach. Każdy przypadek powinien być więc rozpatrywany indywidualnie.
Należy podkreślić, że depresję u młodzieży i nastolatków może zdiagnozować tylko lekarz-psychiatra. Bardzo ważne jest wczesne skierowanie do specjalisty i zapewnienie wsparcia psychologa, gdyż ma to zasadniczy wpływ na skuteczność leczenia.
Rodzice i nauczyciele mogą jednak wcześniej dostrzec zachowana wskazujące na możliwość wystąpienia depresji. Zwykłe, ale zbyt częste, „pokładanie się” na ławce, „snucie się” czy nadmierna senność, powinny obudzić czujność. Uczniowie bardzo często zgłaszają przewlekłe zmęczenie i brak chęci do wszystkiego. Jednak depresja w tym wieku to również zachowania objawiające się pobudzeniem psychoruchowym, nerwowością, nadmiarem energii i brakiem umiejętności skupienia się. Te objawy nie kojarzą się z depresją, która u nastolatków przebiega zupełnie inaczej. W związku z tym rodzice długo nie dostrzegają choroby, szukają innych przyczyn zachowania dziecka, albo bagatelizują diagnozę.
Przyczyny depresji również są różnorodne. Najczęściej są to trudności rodzinne, stresujące doświadczenia życiowe, negatywny sposób postrzegania świata, obniżona samoocena, wykorzystywanie fizyczne lub emocjonalne, nadużycia lub zaniedbania ze strony rodziców, historia rodzinna depresji lub innych problemów ze zdrowiem psychicznym, traumatyczne wydarzenie, problemy w szkole, choroby i problemy zdrowotne.
W przypadku podejrzenia depresji należy z dzieckiem spokojnie porozmawiać i pozwolić mu na opowiedzenie o własnych odczuciach. Ważne jest, by nie krytykować i nie osądzać. Dziecko powinno poczuć się bezpiecznie. Jeśli niepokojący stan trwa dłużej niż dwa tygodnie konieczna jest wizyta u specjalisty – psychologa lub psychiatry.
Najważniejszym działaniem mającym na celu pomoc dziecku z depresją jest wsparcie go w jego trudnościach. Należy wykazać się zrozumieniem jego problemów i emocji, obdarzyć go empatią, zachęcać do rozmowy i opowiedzenia o swoich uczuciach.
Depresja u dzieci i młodzieży jest problemem, który będzie przyjmował coraz większe rozmiary. Wymaga czujności dorosłych i wieloaspektowego podejścia. Tylko wczesne zauważenie niepokojących sygnałów zapewni dziecku odpowiednie wsparcie i pomoc. Dlatego zachęcam do zapoznania się z materiałami w poniższych linkach:
https://www.eska.pl/razemprzeciwdepresjigminabrody/
https://www.eska.pl/razemprzeciwdepresji/
Wioletta Zbrożyna
5 stycznia tego roku nasze MAŁE WOJACZKI uczestniczyły w VII Festiwalu Kolęd i Pastorałek ,,NOCY NIEPOJĘTA” w Kałkowie – Godowie.
Oprócz Oliwki Ziółkowskiej, pozostałe dziewczynki są już absolwentkami ZPO w Stykowie, jednak dalej kontynuują współpracę z nauczycielem muzyki, przychodzą do szkoły i chętnie przygotowują się do występów. Śpiewając w Kałkowie kolędy zaprezentowały się jak zwykle znakomicie. Dziękujemy bardzo naszym zdolnym, młodym artystkom i gratulujemy!!
Serdeczne podziękowania kierujemy do Rodziców, którzy nigdy nie odmawiają nam pomocy.
Pani Ani Rycombel gorąco dziękujemy za krótki montaż filmowy z występu.
ŚPIEWAJMY I GRAJMY MU…
Tradycją naszej szkoły są coroczne jasełka przygotowywane przez uczniów pod opieką nauczycieli. Tak było i w tym roku. 21 grudnia 2023 r. o godzinie 11.30 w pięknie udekorowanym holu zebrali się wszyscy uczniowie wraz z wychowawcami.
Obecni byli także: dyrektor szkoły Pani Marzena Adamus, wicedyrektor Pani Krystyna Kasica oraz zaproszeni goście – była dyrektor szkoły Pani Barbara Prokop, proboszcz parafii ksiądz Jacek Bajon, rodzice i dziadkowie. Piękna scenografia wprowadziła wszystkich w świąteczny, niepowtarzalny nastrój, a występ zdolnych uczniów z klasy IV dostarczył zgromadzonej publiczności wiele wzruszeń.
Tegoroczne przedstawienie, którego tytuł brzmiał ,,Prezent dla najbliższych” ukazało scenki z domów rodzinnych przedstawiające współczesne przygotowania i przeżycia związane ze Świętami Bożego Narodzenia. W swym wystąpieniu dzieci podkreśliły, jak często brak jest zrozumienia i właściwych relacji rodzinnych, natomiast najważniejsze podczas świąt stają się prezenty. Po każdej scence Anioł zwiastował prawdziwy sens przeżywania tych wyjątkowych dla nas Świąt.
Uczniowie wykazali się świetną grą aktorską. Całość uroczystości przeplatana była śpiewanymi przez chór szkolny pięknymi kolędami i pastorałkami, które dodały osobliwego uroku całej inscenizacji.
Ogromne zaangażowanie młodych aktorów wywarło duże wrażenie na zgromadzonej publiczności. Spektakl został ciepło przyjęty przez wszystkich. Dzieci miały możliwość uczestniczenia w tradycji, a także mogły zaprezentować swoje zdolności wokalne i aktorskie. Puentą przedstawienia stały się słowa pieśni ,,Przekażmy sobie znak pokoju…”.
Na zakończenie dyrektor szkoły, Pani Marzena Adamus, podziękowała i pogratulowała dzieciom i nauczycielom wspaniałego występu oraz złożyła wszystkim życzenia bożonarodzeniowe. Słowa podziękowania oraz życzenia przekazał również ksiądz Jacek Bajon.
Boże Narodzenie, to czas, kiedy wszyscy stają się dla siebie bardziej życzliwi, mili, zapominają
o sporach i waśniach. Uczniowie swoim występem podkreślili właśnie wyjątkowy charakter tych Świąt.
Jasełka przygotowały: Anna Rycombel oraz Justyna Śpiewak. O oprawę plastyczną zadbały panie: Marta Bujak, Anna Drukała, Ilona Jędrzejczyk, Agnieszka Zwada.
Za nagłośnienie odpowiedzialni byli uczniowie: Olaf Szot i Wiktor Zaczyński, którym serdecznie dziękujemy.
Projekt, który powstał dzięki współpracy kampanii BohaterON- włącz historię z Oddziałem Instytutu Pamięci Narodowej o/ w Białymstoku, realizowany był w ZPO w Stykowie w klasie 7 i klasie 8.
Uczniowie z wielkim zainteresowaniem wysłuchali słuchowiska edukacyjnego pt. „Bombka z Memmingen”, które wprowadziło ich w klimat Świąt Bożego Narodzenia, a także przybliżyło historię Świąt w obozie jenieckim – Stalag VII B Memmingen.
Celem lekcji było poznanie historii z życia Powstańca Warszawskiego opartą na prawdziwych wydarzeniach, zwiększenie świadomości uczniów na temat losów ludzi, którzy brali udział w II wojnie światowej i w Powstaniu Warszawskim oraz poznanie tradycji i zwyczajów Świąt Bożego Narodzenia.
Uczniowie pracowali w oparciu o scenariusz zajęć dla klas 7-8 wykonując ćwiczenia zgodnie z załącznikami , a także wykonali bombki, które zostały zwieszone na klasowej choince.
Koordynatorem projektu była P. Anna Kubala.