,,W świat nas za rękę poprowadź szkoło”
21 maja 2021r. odbyło się ślubowanie uczniów klasy pierwszej. W tym roku, ze względu na obowiązujący reżim sanitarny, uroczystość była skromniejsza, ale równie piękna i wzruszająca. Pani dyrektor Marzena Adamus powitała wszystkich uczniów i skierowała gorące słowa do pierwszoklasistów. Kilka serdecznych słów do uczniów klasy pierwszej skierowali również uczniowie klasy trzeciej- Marysia Bułtralik i Julek Kusiak. Uroczystość rozpoczęto od śpiewania hymnu państwowego. Uczniowie klasy pierwszej przedstawili program artystyczny, w którym zaprezentowali swoje umiejętności recytatorskie i wokalne. Najważniejszym momentem uroczystości było złożenie przez dzieci uroczystego ślubowania, oraz pasowanie na uczniów , którego dokonała Pani dyrektor Marzena Adamus . W ten sposób pierwszoklasiści zostali włączeni do grona uczniów. Na zakończenie wszyscy uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy, oraz kuferki ze słodkościami. Nie zabrakło też upominków od Pani dyrektor. Podsumowaniem całej uroczystości był poczęstunek dla dzieci w klasie oraz wspólne zabawy i tańce. Nad przebiegiem uroczystości czuwała wychowawczyni – Pani Sylwia Bartos.
Kochane Pierwszaki!
Cieszymy się, że jesteście już pełnoprawnymi uczniami i życzymy Wam powodzenia oraz sukcesów w nauce. Jesteśmy przekonani, że od tej pory, będziecie godnie reprezentowali naszą szkołę, a zdobywanie wiedzy będzie dla Was radością. Mamy nadzieję, że mimo obostrzeń związanych z czasem pandemii, wydarzenie to na długo pozostanie w waszej pamięci.
Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka.
W okresie przedszkolnym następuje intensywny rozwój dziecka, w tym rozwój emocjonalny.
Dzieci poznają, identyfikują i wyrażają emocje, przez co bogaci się ich życie emocjonalne.
Dziecko, które w okresie edukacji elementarnej nie radzi sobie z emocjami, w magiczny sposób nie wyrośnie z problemu. Problem z upływem czasu zaczyna się zaostrzać.
To ważne, by uświadomić sobie, że stymulowanie rozwoju emocjonalnego dziecka to obowiązkowe i świadome działanie dorosłych, nakierowane na wspieranie rozwoju dziecka.
Narzędzia i umiejętności w jakie wyposażymy nasze dziecko dzisiaj, będzie doskonaliło i wykorzystywało przez resztę swojego życia- również w dorosłości.
Umiejętność panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie z trudnościami, a także na odniesienie sukcesu w życiu zawodowym i prywatnym.
Jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci?
– rozróżniać i nazywać podstawowe emocje, takich jak radość, smutek, złość, strach, wstręt, wstyd oraz zapoznawać z emocjami pochodnymi, np. rozczarowanie, nuda, zniecierpliwienie itp.
– pomóc dziecku w poznawaniu siebie i skutecznych sposobów wyciszenia, uspokojenia,
– uczyć komunikowania własnych potrzeb i emocji,
– dzielić się własnymi doświadczeniami związanymi z przeżywaniem różnych emocjonujących sytuacji oraz zachęcać dzieci do dzielenia się wrażeniami, emocjami, np. W co dzisiaj się bawiłeś w przedszkolu/ szkole? Jak Ci się podobało przedstawienie? Co cię zasmuciło?itp.
– umożliwiać wyrażanie emocji przy użyciu różnych form wyrazu- malowanie, taniec, wcielenie się w role- gesty, mimika itp.
– uczyć identyfikować emocje u innych osób na podstawie mowy ciała (obrazki, zdjęcia, sytuacje z życia),
– modelować, czyli dawać dobry przykład wyrażania i radzenia sobie z emocjami, np. weź głęboki oddech albo trzy, policz do 10, itp.
2. Uczyć SAMOKONTROLI czyli panowania nad emocjami.
– akceptować uczucia dziecka, co nie oznacza akceptacji negatywnych zachowań, np. Widzę, że się złościsz. Każdy czasem się złości, jednak nie zgadzam się na …
– zawierać umowy z dzieckiem dotyczące pożądanych zachowań i sukcesywnie o nich przypominać, np. umawialiśmy się, że zwracamy się do siebie miło, pomagamy sobie w codziennych obowiązkach itp.
– uczyć radzenia sobie z trudnymi emocjami jak złość, smutek, zniecierpliwienie, strach, np. poprzez czytanie bajek, opowiadań, rozmowę,
– wspólne z dzieckiem poszukiwać sposobów, które pozwalają mu się wyciszyć, np. poprzez przytulanie, liczenie do 10, kolorowanie, wyciszenie w specjalnie stworzonym przez dziecko miejscu, zabawę ciastoliną i inne.
-wykorzystywać ćwiczenia relaksacyjne, naukę prawidłowego oddychania, słuchanie muzyki relaksacyjnej.
– pomagać dziecku w poznawaniu siebie, swoich preferencji, talentów, zainteresowań, mocnych i słabych stron,
– uczyć autoprezentacji oraz umiejętności wypowiadania własnego zdania. np. poprzez pytania pełne ciekawości: Co o tym sądzisz? Jak się z tym czujesz? Jaki masz pomysł na rozwiązanie?
– stosować zachęty do działania, obdarzać dziecko uwagą, doceniać wysiłek włożony w pracę, np. widzę, że włożyłeś dużo pracy w kolorowanie tego obrazka, powinieneś być z siebie dumny itp.
– budzić motywację wewnętrzną czyli ograniczyć kary i nagrody. Zwracać uwagę dzieci na ich własne pragnienia i uczucia, tym samym budzić wewnętrzną motywację, np. Czy tobie podoba się ten rysunek? Co chciałbyś zmienić? Czy jesteś zadowolony z występu?itp.
– budzić poczucia sprawstwa, wiary we własne siły i możliwości, np. wierzę w ciebie, spróbuj, trzymam kciuki itp.
– okazywać empatię- empatycznie reagować na emocje oraz potrzeby innych osób;
– uczyć szacunku do uczuć i emocji innych osób; nie wyśmiewać,
– uwrażliwiać na potrzeby innych ludzi i niesienia pomocy potrzebującym, np. poprzez udział w akcjach charytatywnych, pomoc osobom słabszych, starszym, niepełnosprawnym,
– zapewnić dziecku kontakt z rówieśnikami,
– rozróżniać i nazywać pozytywne i negatywne zachowania społeczne,
– zawierać umowy, odwoływać się do nich,
– używać zwrotów grzecznościowych w domu i poza nim,
– reagować na występujące zachowania niepożądane- poszukiwać skutecznych rozwiązań, w razie potrzeby zapytać, np. wychowawcę,
– rozwijać umiejętności współzawodnictwa, według zasad zdrowej rywalizacji, np. poprzez wspólne gry planszowe, itp.
Polecane książki dla rodziców:
Polecane strony internetowe:
Polecane książki dla dzieci:
Składamy serdeczne podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w przygotowanie e – akademii z okazji Święta 3 Maja. W warunkach pracy zdalnej było to tym bardziej trudne wyzwanie. Dzięki jednak staraniom osób uczestniczących w realizacji w/w zadania udało się przygotować piękną i patriotyczną lekcję historii.
Podziękowania kierujemy do pań : Justyny Śpiewak i Elżbiety Rozwadowskiej , które przygotowały scenariusz i oprawę muzyczną. Dziękujemy dzieciom: Lenka Bilińska , Emilka Turek, Amelia Turek, Franek Jeziorski ,Ola Sieroń , Zuzia Borowiec, Julia Garbacz, Gabrysia Turek , Wiktoria Bilińska . Doceniamy również wysiłki i starania Rodziców wszystkich dzieci , gdyż dzięki Państwa pomocy udało zrealizować się to zadanie.
Jeszcze raz dziękujemy wszystkim serdecznie.
Przypominamy również ,że do nauki stacjonarnej od 4 maja powracają wszystkie dzieci klas I – III. Lekcje będą się odbywały zgodnie z obowiązującym planem zajęć.
Póki ,co jednak życzymy wszystkim odpoczynku i udanej majówki.
Pozdrawiamy Nauczycieli ZPO w Stykowie , Rodziców i Uczniów.
Dyrekcja ZPO w Stykowie
Marzena Adamus i Krystyna Kasica
Od 26.04.2021r. w związku z wprowadzeniem nauczania hybrydowego dla klas I-III zachodzą zmiany dotyczące zasad organizacji nauki w naszej szkole:
Poniedziałek– uczą się w szkole klasa II i III, a klasa I ma naukę zdalną
Wtorek– uczą się w szkole klasa I i III, a klasa II ma naukę zdalną
Środa– uczą się w szkole klasa II i III, a klasa I ma naukę zdalną
Czwartek– uczą się w szkole I i II, a klasa III ma naukę zdalną
Piątek– uczą się w szkole klasa I i III, a klasa II ma naukę zdalną
Lekcje odbywają się zgodnie z planem. Aby ograniczyć kontakty między dziećmi w czasie przerwy klasa I i II uczą się w swoich salach, a klasa III ma lekcje w sali nr 13.
Stołówka i świetlica działa na dotychczasowych zasadach, zgodnie z harmonogramem odbywają się także zajęcia wyrównawcze i rozwijające. Uczniowie, którzy posiadają opinię mogą korzystać z opieki pedagoga szkolnego.
Klasy IV-VIII uczą się zdalnie zgodnie z bieżącym planem lekcji.
W/w ustalenia obowiązują do 2 maja.
Uprzejmie prosimy o przestrzeganie reżimu sanitarnego.
Z poważaniem
Marzena Adamus
Dyrektor ZPO w Stykowie
Szanowni Rodzice, drodzy Uczniowie:
Małymi krokami wracamy do stacjonarnej pracy szkół i placówek. Od poniedziałku, 26 kwietnia uczniowie z klas I-III będą mieli zajęcia w formie hybrydowej, a Ci z pozostałych klas będą się uczyć jak dotychczas, czyli w sposób zdalny. Uprzejmie zachęcamy Państwa do śledzenia strony MEiN, na której zamieszczane są wszystkie aktualne informacje dotyczące organizacji pracy szkół i placówek. Informacje te zawarte są w poniższych linkach. Wytyczne sanitarne MEiN, MZ, GIS dla klas I-III szkół podstawowych Komunikat MEiN – Zasady pracy szkół i placówek od 26 kwietnia br. |
Drodzy Rodzice, oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w lepszej komunikacji z dziećmi.
UNIKAJMY TAKICH SŁÓW | MOŻNA JE ZAMIENIĆ NA TAKIE |
Cicho bądź! Nie wrzeszcz! | Proszę Cię mów ciszej. |
Czy Ty zawsze musisz robić taki bałagan. | Widzę, że było tu sporo dobrej zabawy, ale teraz pora już posprzatać. |
Czego znowu nie umiesz? | Cieszę się, że umiesz poprosić o pomoc. |
Ile razy można Ci to tłumaczyć? | Może spróbuję inaczej, pomyślę nad jakąś inną metodą. |
A Ty znowu w ryk? Przestań ryczeć. | Rozumiem, że Ci przykro. Spróbujemy jakoś temu zaradzić. |
Znów zapomniałeś! Czy Ty masz sklerozę? Czy mógłbyś chociaż raz coś zapamietać? | Każdemu zdarza się zapomnieć. Opowiedzieć Ci jak można lepiej zapamiętywać? |
No, wreszcie Ci się coś udało. | Jestem z Ciebie dumna. Dajesz mi dużo powodów do radości. |
Myślenie nie boli. | Wiem, że potrafisz. Czasem trzeba trochę dłuzej pomysleć albo spróbować innej metody. |
No chodźże wreszcie! No zróbże wreszcie. | Widzę, że potrzebujesz więcej czasu. |
SPRÓBUJMY !!!
Drogi Rodzicu –
mów to dziecku codziennie.
W 2021 r. egzaminy zewnętrzne zostaną przeprowadzone zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w sierpniu 2020 r., tj.
Podobnie jak w roku ubiegłym wszystkie egzaminy zostaną przeprowadzone w
ścisłym reżimie sanitarnym zgodnie z Wytycznymi opracowanymi przez CKE, MEiN i
GIS, które zostały ogłoszone na stronie internetowej CKE 19 kwietnia br.
Dzień | Przedmiot | Godzina rozpoczęcia | Czas trwania |
25 maja, wtorek | język polski | 9:00 | 120 minut |
26 maja, środa | matematyka | 9:00 | 100 minut |
27 maja, czwartek | język obcy nowożytny | 9:00 | 90 minut |
W przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, czas pracy z poszczególnymi arkuszami może zostać przedłużony:
W 2022 r. egzaminy zewnętrzne zostaną przeprowadzone w większości na tych samych zasadach, jakie obowiązują w 2021 r.
Więcej informacji na temat egzaminu 8-klasisty w 2022 i 2023r. można znaleźć na stronie:
Szanowni Rodzice.
Od 19 kwietnia 2021 r. zostaje przywrócona stacjonarna działalność przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.W pozostałych klasach zostały przedłużone dotychczasowe obostrzenia w funkcjonowaniu do 25 kwietnia br.
Komisja Rekrutacyjna ogłosiła wyniki rekrutacji do oddziałów przedszkolnych i klasy pierwszej Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie na rok szkolny 2021/2022.