Dla Rodziców

Rozpoczęcie roku szkolnego 2021/2022

Haromonogram rozpoczęcia nowego roku szkolnego 2021/2022

– godz. 800– Msza Święta na rozpoczęcie roku szkolnego w Kościele

                   w   Stykowie

WAŻNE !!!

– po Mszy Św. dzieci przedszkolne  wraz z rodzicami spotykają się

 z  nauczycielem w przedszkolu i mogą wejść do budynku tylko z jednym opiekunem.

Rozpoczęcie nowego roku szkolnego dla pozostałych uczniów odbędzie się
w następującym porządku:


Dzieci 
oddziału przedszkolnego i uczniowie  klas I – III – spotykają się
z dyrektorem szkoły na dolnym holu  –
(tylko dzieci klasy 0 i uczniowie klasy I  mogą wejść do budynku  szkoły z jednym  opiekunem; uczniowie klas II i III wchodzą do szkoły sami)

Uczniowie klas IV – VIII  – spotykają się z wicedyrektorem szkoły na sali gimnastycznej  – (wchodzą do szkoły sami, bez rodziców)

 Wszystkich uczniów i opiekunów obowiązuje dezynfekcja rąk przy wejściu do szkoły oraz założenie maseczki zakrywającej usta i nos.

Przydział sal na spotkanie uczniów z wychowawcami:

klasa nr sali klasa nr sali klasa nr sali
0 6 V 14 VIII b 10
I 4 VI pokój n–la  wych. fiz.  
II 5 VII a 11
III świetlica VII b 12
IV 15 VIII  a 13

Wszystkim Uczniom, Rodzicom,  Nauczycielom i pozostałym Pracownikom szkoły życzymy owocnego i spokojnego roku szkolnego.

Dyrekcja ZPO w Stykowie

Modernizacja monitoringu wizyjnego w ZPO w Stykowie.

Informacja dyrektora ZPO w Stykowie o poszerzeniu monitoringu wizyjnego:

  1. Wokół budynku szkoły jest stosowany monitoring wizyjny w celach, jakimi są zapewnienie bezpieczeństwa pracowników, uczniów i ochrona mienia pracodawcy.
  2. Monitoringiem objęte są wejścia do szkoły podstawowej,  przedszkola i kuchni , teren szkoły przy boisku, parking oraz plac zabaw.
  3. Monitoring nie obejmuje pomieszczeń wewnątrz budynku.
  4. Pracodawca przechowuje nagrania z monitoringu wyłącznie w celach, dla których zostały pobrane. Dane z monitoringu są przechowywane przez okres 14dni. Mogą być przechowywane przez dłuższy okres czasu, jeśli jest to związane z toczącym się postępowaniem przed organami państwowymi, gdzie stanowią dowód lub pracodawca powziął wiadomość, że mogą one stanowić dowód  w postępowaniu.
  5. Na budynku szkoły – obok głównego wejścia – umieszczona jest tabliczka z informacją o monitoringu.

Dyrektor

Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie

Marzena Adamus

Szczepienie uczniów od 12 roku życia – informacja dla rodziców.

Szanowni Państwo, proszę o zapoznanie się z materiałami zamieszczonymi w poniższym linku:

https://kuratorium.kielce.pl/52102/organizacja-szczepien-informacja-dla-dyrektorow-szkol-i-placowek/

Proszę szczególną uwagę zwrócić na link mieszczący się w materiałach dotyczący organizacji szczepień w placówkach oświatowych.



Zakończenie roku szkolnego 2020/2021

Harmonogram zakończenia roku szkolnego 2020/2021

  • Godz. 8.00 – Msza Święta dla chętnych uczniów w Kościele Wspomożenia Wiernych Najświętszej Maryi Panny w Stykowie
  • Godz. 9.00 – spotkanie uczniów z wychowawcami w klasach:
  • klasa 0 – sala nr 6
  • Klasa I – sala nr 4
  • Klasa II – świetlica
  • klasa III – sala nr 5
  • Klasa IV – sala nr 14
  • Klasa V – biblioteka
  • Klasa VI a – sala nr 11
  • Klasa VI b – sala nr 15
  • Klasa VII b – sala nr 10
  • Klasa VII a – sala nr 13
  • Klasa VIII – sala nr 12

Po rozdaniu świadectw wszyscy uczniowie rozchodzą się do domu.

W szkole pozostają tylko uczniowie klasy VIII i uczniowie klas: VII a
i VII b, którzy biorą udział w akademii.

Wszystkim uczniom życzymy zdrowych, wymarzonych i bezpiecznych wakacji.

Dyrekcja i Grono Pedagogiczne.

Ślubowanie klasy I

,,W świat nas za rękę poprowadź szkoło”

  21 maja 2021r. odbyło się ślubowanie uczniów klasy pierwszej. W tym roku, ze względu na obowiązujący reżim sanitarny, uroczystość była skromniejsza, ale równie piękna i wzruszająca. Pani dyrektor Marzena Adamus powitała wszystkich uczniów i skierowała gorące słowa do pierwszoklasistów. Kilka serdecznych słów do uczniów klasy pierwszej skierowali również uczniowie klasy trzeciej- Marysia Bułtralik i Julek Kusiak. Uroczystość rozpoczęto od śpiewania hymnu państwowego.  Uczniowie klasy pierwszej przedstawili program artystyczny, w którym zaprezentowali swoje umiejętności recytatorskie i wokalne. Najważniejszym momentem uroczystości było złożenie przez dzieci uroczystego ślubowania, oraz pasowanie na uczniów , którego dokonała Pani dyrektor Marzena Adamus . W ten sposób pierwszoklasiści zostali włączeni do grona uczniów. Na zakończenie wszyscy uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy, oraz kuferki ze słodkościami. Nie zabrakło też upominków od Pani dyrektor. Podsumowaniem całej uroczystości był poczęstunek dla dzieci w klasie oraz wspólne zabawy i tańce. Nad przebiegiem uroczystości czuwała wychowawczyni – Pani Sylwia Bartos.

Kochane Pierwszaki!

Cieszymy się, że jesteście już pełnoprawnymi uczniami i życzymy Wam powodzenia oraz sukcesów  w nauce. Jesteśmy przekonani, że od tej pory, będziecie godnie reprezentowali naszą szkołę, a zdobywanie wiedzy będzie dla Was radością. Mamy nadzieję, że mimo obostrzeń związanych z czasem pandemii, wydarzenie to na długo pozostanie w waszej pamięci.

PEDAGOG SZKOLNY RADZI PORADY DLA RODZICÓW –EMOCJE DZIECI.

Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka.

 W okresie przedszkolnym następuje intensywny rozwój dziecka, w tym rozwój emocjonalny.

 Dzieci poznają, identyfikują i wyrażają emocje, przez co bogaci się ich życie emocjonalne.

Dziecko, które w okresie edukacji elementarnej nie radzi sobie z emocjami, w magiczny sposób nie wyrośnie z problemu. Problem z upływem czasu zaczyna się zaostrzać.

 To ważne, by uświadomić sobie, że stymulowanie rozwoju emocjonalnego dziecka to obowiązkowe i świadome działanie dorosłych, nakierowane na wspieranie rozwoju dziecka.

Narzędzia i umiejętności w jakie wyposażymy nasze dziecko dzisiaj, będzie doskonaliło  i wykorzystywało przez resztę swojego życia- również w dorosłości.

 Umiejętność panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie z trudnościami, a także na odniesienie sukcesu w życiu zawodowym i prywatnym.

Jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci?

  1. Poszerzać SAMOŚWIADOMOŚĆ dziecka, czyli wiedzę o tym, co odczuwa w danej chwili.

– rozróżniać i nazywać podstawowe emocje, takich jak radość, smutek, złość, strach, wstręt, wstyd oraz zapoznawać z emocjami pochodnymi, np. rozczarowanie, nuda, zniecierpliwienie itp.

– pomóc dziecku w poznawaniu siebie i skutecznych sposobów wyciszenia, uspokojenia,

– uczyć komunikowania własnych potrzeb i emocji,

– dzielić się własnymi doświadczeniami związanymi z przeżywaniem różnych emocjonujących sytuacji oraz zachęcać dzieci do dzielenia się wrażeniami, emocjami, np. W co dzisiaj się bawiłeś w przedszkolu/ szkole? Jak Ci się podobało przedstawienie? Co cię zasmuciło?itp.

– umożliwiać wyrażanie emocji przy użyciu różnych form wyrazu-  malowanie, taniec, wcielenie się w role- gesty, mimika itp.

– uczyć identyfikować emocje u innych osób na podstawie mowy ciała (obrazki, zdjęcia, sytuacje z życia),

– modelować, czyli dawać dobry przykład wyrażania i radzenia sobie z emocjami, np.  weź głęboki oddech albo trzy, policz do 10, itp.

2. Uczyć  SAMOKONTROLI czyli  panowania nad emocjami.

– akceptować uczucia dziecka, co nie oznacza akceptacji negatywnych zachowań, np. Widzę, że się złościsz. Każdy czasem się złości, jednak nie zgadzam się na …

– zawierać umowy z dzieckiem dotyczące pożądanych zachowań i sukcesywnie o nich przypominać, np. umawialiśmy się, że zwracamy się do siebie miło, pomagamy sobie w codziennych obowiązkach itp.  

–  uczyć radzenia sobie z trudnymi emocjami jak złość, smutek, zniecierpliwienie, strach, np. poprzez czytanie bajek, opowiadań, rozmowę,

– wspólne z dzieckiem poszukiwać sposobów, które pozwalają mu się wyciszyć, np. poprzez przytulanie, liczenie do 10, kolorowanie, wyciszenie w specjalnie stworzonym przez dziecko miejscu, zabawę ciastoliną i inne.

-wykorzystywać ćwiczenia relaksacyjne, naukę prawidłowego oddychania, słuchanie muzyki relaksacyjnej.

  1. Rozwijać MOTYWACJĘ czyli dążenie do celów pomimo niepowodzeń i porażek.

– pomagać dziecku w poznawaniu siebie, swoich preferencji, talentów, zainteresowań, mocnych i słabych stron,

– uczyć autoprezentacji oraz umiejętności wypowiadania własnego zdania. np. poprzez pytania pełne ciekawości: Co o tym sądzisz? Jak się z tym czujesz? Jaki masz pomysł na rozwiązanie?

– stosować zachęty do działania, obdarzać dziecko uwagą, doceniać wysiłek włożony w pracę, np. widzę, że włożyłeś dużo pracy w kolorowanie tego obrazka, powinieneś być z siebie dumny itp.

– budzić motywację wewnętrzną czyli ograniczyć kary i nagrody. Zwracać uwagę dzieci na ich własne pragnienia i uczucia, tym samym budzić wewnętrzną motywację, np. Czy tobie podoba się ten rysunek? Co chciałbyś zmienić? Czy jesteś zadowolony z występu?itp.

– budzić poczucia sprawstwa, wiary we własne siły i możliwości, np. wierzę w ciebie, spróbuj, trzymam kciuki itp.

  1. Wzbudzać i uczyć EMPATII czyli wyczuwania uczuć innych osób, umiejętności spojrzenia na sytuację z ich punktów widzenia.

– okazywać empatię- empatycznie reagować na emocje oraz potrzeby  innych osób;

– uczyć szacunku do uczuć i emocji innych osób; nie wyśmiewać,

– uwrażliwiać na potrzeby innych ludzi i niesienia pomocy potrzebującym, np. poprzez udział w akcjach charytatywnych, pomoc osobom słabszych, starszym, niepełnosprawnym,

  1. Rozwijać UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE czyli umiejętności nawiązywania  i podtrzymywania kontaktów z innym.

– zapewnić dziecku kontakt z rówieśnikami,

– rozróżniać i nazywać pozytywne i negatywne zachowania społeczne,

– zawierać umowy,  odwoływać się do nich,

– używać zwrotów grzecznościowych w domu i poza nim,

– reagować na występujące zachowania niepożądane- poszukiwać skutecznych rozwiązań, w razie potrzeby zapytać, np. wychowawcę,

– rozwijać umiejętności współzawodnictwa, według zasad zdrowej rywalizacji, np. poprzez wspólne gry planszowe, itp.

Polecane książki dla rodziców:

  • Faber J., Jak mówić, żeby maluchy nas słuchałyPoradnik przetrwania dla rodziców dzieci w wieku 2-7 lat,
  • Nelsen J., Pozytywna dyscyplina dla przedszkolaków,
  • Shanker S., Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości,
  • Sobkowiak M., Przedszkolak w świecie emocji. Rozwój emocjonalny dziecka,
  • Żuczkowska Z.A., Dialog zamiast kar,

Polecane strony internetowe:

  • https://dziecisawazne.pl
  • https://emocjedziecka.pl
  • https://pozytywnadyscyplina.pl

Polecane książki dla dzieci:

  • Filliozat I., Limousin V., Veille E., Akceptuję, co czuję. Moje Emocje,
  • Kasdepke G. Wielka księga uczuć,
  • Świat Emocji, kolekcja książek Hachette,
  • Huebner D., Co robić, gdy się złościsz. Techniki zarządzania złością,
  • Stążka- Gawrysiak A., Self- Reg. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę.

PODZIĘKOWANIA DYREKCJI SZKOŁY

Składamy serdeczne podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w przygotowanie e – akademii z okazji Święta 3 Maja. W warunkach pracy zdalnej było to tym bardziej trudne wyzwanie. Dzięki jednak staraniom osób uczestniczących w realizacji w/w zadania udało się przygotować piękną i patriotyczną lekcję historii.
Podziękowania kierujemy do pań : Justyny Śpiewak i Elżbiety Rozwadowskiej , które przygotowały scenariusz i oprawę muzyczną. Dziękujemy dzieciom:  Lenka Bilińska , Emilka Turek, Amelia Turek, Franek Jeziorski ,Ola Sieroń , Zuzia Borowiec, Julia Garbacz, Gabrysia Turek , Wiktoria Bilińska . Doceniamy również wysiłki i starania Rodziców wszystkich dzieci , gdyż dzięki Państwa pomocy udało zrealizować się to zadanie.
Jeszcze raz dziękujemy wszystkim  serdecznie. 

Przypominamy również ,że do nauki stacjonarnej od 4 maja powracają wszystkie dzieci klas I – III. Lekcje będą się odbywały zgodnie z obowiązującym planem zajęć.
Póki ,co jednak życzymy wszystkim odpoczynku i udanej majówki.
Pozdrawiamy  Nauczycieli ZPO w Stykowie , Rodziców  i Uczniów.

Dyrekcja ZPO w Stykowie 
Marzena Adamus i Krystyna Kasica