Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka.
W okresie przedszkolnym następuje intensywny rozwój dziecka, w tym rozwój emocjonalny.
Dzieci poznają, identyfikują i wyrażają emocje, przez co bogaci się ich życie emocjonalne.
Dziecko, które w okresie edukacji elementarnej nie radzi sobie z emocjami, w magiczny sposób nie wyrośnie z problemu. Problem z upływem czasu zaczyna się zaostrzać.
To ważne, by uświadomić sobie, że stymulowanie rozwoju emocjonalnego dziecka to obowiązkowe i świadome działanie dorosłych, nakierowane na wspieranie rozwoju dziecka.
Narzędzia i umiejętności w jakie wyposażymy nasze dziecko dzisiaj, będzie doskonaliło i wykorzystywało przez resztę swojego życia- również w dorosłości.
Umiejętność panowania nad emocjami może wpływać na radzenie sobie z trudnościami, a także na odniesienie sukcesu w życiu zawodowym i prywatnym.
Jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci?
– rozróżniać i nazywać podstawowe emocje, takich jak radość, smutek, złość, strach, wstręt, wstyd oraz zapoznawać z emocjami pochodnymi, np. rozczarowanie, nuda, zniecierpliwienie itp.
– pomóc dziecku w poznawaniu siebie i skutecznych sposobów wyciszenia, uspokojenia,
– uczyć komunikowania własnych potrzeb i emocji,
– dzielić się własnymi doświadczeniami związanymi z przeżywaniem różnych emocjonujących sytuacji oraz zachęcać dzieci do dzielenia się wrażeniami, emocjami, np. W co dzisiaj się bawiłeś w przedszkolu/ szkole? Jak Ci się podobało przedstawienie? Co cię zasmuciło?itp.
– umożliwiać wyrażanie emocji przy użyciu różnych form wyrazu- malowanie, taniec, wcielenie się w role- gesty, mimika itp.
– uczyć identyfikować emocje u innych osób na podstawie mowy ciała (obrazki, zdjęcia, sytuacje z życia),
– modelować, czyli dawać dobry przykład wyrażania i radzenia sobie z emocjami, np. weź głęboki oddech albo trzy, policz do 10, itp.
2. Uczyć SAMOKONTROLI czyli panowania nad emocjami.
– akceptować uczucia dziecka, co nie oznacza akceptacji negatywnych zachowań, np. Widzę, że się złościsz. Każdy czasem się złości, jednak nie zgadzam się na …
– zawierać umowy z dzieckiem dotyczące pożądanych zachowań i sukcesywnie o nich przypominać, np. umawialiśmy się, że zwracamy się do siebie miło, pomagamy sobie w codziennych obowiązkach itp.
– uczyć radzenia sobie z trudnymi emocjami jak złość, smutek, zniecierpliwienie, strach, np. poprzez czytanie bajek, opowiadań, rozmowę,
– wspólne z dzieckiem poszukiwać sposobów, które pozwalają mu się wyciszyć, np. poprzez przytulanie, liczenie do 10, kolorowanie, wyciszenie w specjalnie stworzonym przez dziecko miejscu, zabawę ciastoliną i inne.
-wykorzystywać ćwiczenia relaksacyjne, naukę prawidłowego oddychania, słuchanie muzyki relaksacyjnej.
– pomagać dziecku w poznawaniu siebie, swoich preferencji, talentów, zainteresowań, mocnych i słabych stron,
– uczyć autoprezentacji oraz umiejętności wypowiadania własnego zdania. np. poprzez pytania pełne ciekawości: Co o tym sądzisz? Jak się z tym czujesz? Jaki masz pomysł na rozwiązanie?
– stosować zachęty do działania, obdarzać dziecko uwagą, doceniać wysiłek włożony w pracę, np. widzę, że włożyłeś dużo pracy w kolorowanie tego obrazka, powinieneś być z siebie dumny itp.
– budzić motywację wewnętrzną czyli ograniczyć kary i nagrody. Zwracać uwagę dzieci na ich własne pragnienia i uczucia, tym samym budzić wewnętrzną motywację, np. Czy tobie podoba się ten rysunek? Co chciałbyś zmienić? Czy jesteś zadowolony z występu?itp.
– budzić poczucia sprawstwa, wiary we własne siły i możliwości, np. wierzę w ciebie, spróbuj, trzymam kciuki itp.
– okazywać empatię- empatycznie reagować na emocje oraz potrzeby innych osób;
– uczyć szacunku do uczuć i emocji innych osób; nie wyśmiewać,
– uwrażliwiać na potrzeby innych ludzi i niesienia pomocy potrzebującym, np. poprzez udział w akcjach charytatywnych, pomoc osobom słabszych, starszym, niepełnosprawnym,
– zapewnić dziecku kontakt z rówieśnikami,
– rozróżniać i nazywać pozytywne i negatywne zachowania społeczne,
– zawierać umowy, odwoływać się do nich,
– używać zwrotów grzecznościowych w domu i poza nim,
– reagować na występujące zachowania niepożądane- poszukiwać skutecznych rozwiązań, w razie potrzeby zapytać, np. wychowawcę,
– rozwijać umiejętności współzawodnictwa, według zasad zdrowej rywalizacji, np. poprzez wspólne gry planszowe, itp.
Polecane książki dla rodziców:
Polecane strony internetowe:
Polecane książki dla dzieci:
Składamy serdeczne podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w przygotowanie e – akademii z okazji Święta 3 Maja. W warunkach pracy zdalnej było to tym bardziej trudne wyzwanie. Dzięki jednak staraniom osób uczestniczących w realizacji w/w zadania udało się przygotować piękną i patriotyczną lekcję historii.
Podziękowania kierujemy do pań : Justyny Śpiewak i Elżbiety Rozwadowskiej , które przygotowały scenariusz i oprawę muzyczną. Dziękujemy dzieciom: Lenka Bilińska , Emilka Turek, Amelia Turek, Franek Jeziorski ,Ola Sieroń , Zuzia Borowiec, Julia Garbacz, Gabrysia Turek , Wiktoria Bilińska . Doceniamy również wysiłki i starania Rodziców wszystkich dzieci , gdyż dzięki Państwa pomocy udało zrealizować się to zadanie.
Jeszcze raz dziękujemy wszystkim serdecznie.
Przypominamy również ,że do nauki stacjonarnej od 4 maja powracają wszystkie dzieci klas I – III. Lekcje będą się odbywały zgodnie z obowiązującym planem zajęć.
Póki ,co jednak życzymy wszystkim odpoczynku i udanej majówki.
Pozdrawiamy Nauczycieli ZPO w Stykowie , Rodziców i Uczniów.
Dyrekcja ZPO w Stykowie
Marzena Adamus i Krystyna Kasica
Od 26.04.2021r. w związku z wprowadzeniem nauczania hybrydowego dla klas I-III zachodzą zmiany dotyczące zasad organizacji nauki w naszej szkole:
Poniedziałek– uczą się w szkole klasa II i III, a klasa I ma naukę zdalną
Wtorek– uczą się w szkole klasa I i III, a klasa II ma naukę zdalną
Środa– uczą się w szkole klasa II i III, a klasa I ma naukę zdalną
Czwartek– uczą się w szkole I i II, a klasa III ma naukę zdalną
Piątek– uczą się w szkole klasa I i III, a klasa II ma naukę zdalną
Lekcje odbywają się zgodnie z planem. Aby ograniczyć kontakty między dziećmi w czasie przerwy klasa I i II uczą się w swoich salach, a klasa III ma lekcje w sali nr 13.
Stołówka i świetlica działa na dotychczasowych zasadach, zgodnie z harmonogramem odbywają się także zajęcia wyrównawcze i rozwijające. Uczniowie, którzy posiadają opinię mogą korzystać z opieki pedagoga szkolnego.
Klasy IV-VIII uczą się zdalnie zgodnie z bieżącym planem lekcji.
W/w ustalenia obowiązują do 2 maja.
Uprzejmie prosimy o przestrzeganie reżimu sanitarnego.
Z poważaniem
Marzena Adamus
Dyrektor ZPO w Stykowie
Szanowni Rodzice, drodzy Uczniowie:
Małymi krokami wracamy do stacjonarnej pracy szkół i placówek. Od poniedziałku, 26 kwietnia uczniowie z klas I-III będą mieli zajęcia w formie hybrydowej, a Ci z pozostałych klas będą się uczyć jak dotychczas, czyli w sposób zdalny. Uprzejmie zachęcamy Państwa do śledzenia strony MEiN, na której zamieszczane są wszystkie aktualne informacje dotyczące organizacji pracy szkół i placówek. Informacje te zawarte są w poniższych linkach. Wytyczne sanitarne MEiN, MZ, GIS dla klas I-III szkół podstawowych Komunikat MEiN – Zasady pracy szkół i placówek od 26 kwietnia br. |
Drodzy Rodzice, oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w lepszej komunikacji z dziećmi.
UNIKAJMY TAKICH SŁÓW | MOŻNA JE ZAMIENIĆ NA TAKIE |
Cicho bądź! Nie wrzeszcz! | Proszę Cię mów ciszej. |
Czy Ty zawsze musisz robić taki bałagan. | Widzę, że było tu sporo dobrej zabawy, ale teraz pora już posprzatać. |
Czego znowu nie umiesz? | Cieszę się, że umiesz poprosić o pomoc. |
Ile razy można Ci to tłumaczyć? | Może spróbuję inaczej, pomyślę nad jakąś inną metodą. |
A Ty znowu w ryk? Przestań ryczeć. | Rozumiem, że Ci przykro. Spróbujemy jakoś temu zaradzić. |
Znów zapomniałeś! Czy Ty masz sklerozę? Czy mógłbyś chociaż raz coś zapamietać? | Każdemu zdarza się zapomnieć. Opowiedzieć Ci jak można lepiej zapamiętywać? |
No, wreszcie Ci się coś udało. | Jestem z Ciebie dumna. Dajesz mi dużo powodów do radości. |
Myślenie nie boli. | Wiem, że potrafisz. Czasem trzeba trochę dłuzej pomysleć albo spróbować innej metody. |
No chodźże wreszcie! No zróbże wreszcie. | Widzę, że potrzebujesz więcej czasu. |
SPRÓBUJMY !!!
Drogi Rodzicu –
mów to dziecku codziennie.
W 2021 r. egzaminy zewnętrzne zostaną przeprowadzone zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w sierpniu 2020 r., tj.
Podobnie jak w roku ubiegłym wszystkie egzaminy zostaną przeprowadzone w
ścisłym reżimie sanitarnym zgodnie z Wytycznymi opracowanymi przez CKE, MEiN i
GIS, które zostały ogłoszone na stronie internetowej CKE 19 kwietnia br.
Dzień | Przedmiot | Godzina rozpoczęcia | Czas trwania |
25 maja, wtorek | język polski | 9:00 | 120 minut |
26 maja, środa | matematyka | 9:00 | 100 minut |
27 maja, czwartek | język obcy nowożytny | 9:00 | 90 minut |
W przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, czas pracy z poszczególnymi arkuszami może zostać przedłużony:
W 2022 r. egzaminy zewnętrzne zostaną przeprowadzone w większości na tych samych zasadach, jakie obowiązują w 2021 r.
Więcej informacji na temat egzaminu 8-klasisty w 2022 i 2023r. można znaleźć na stronie:
Szanowni Rodzice.
Od 19 kwietnia 2021 r. zostaje przywrócona stacjonarna działalność przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.W pozostałych klasach zostały przedłużone dotychczasowe obostrzenia w funkcjonowaniu do 25 kwietnia br.
Komisja Rekrutacyjna ogłosiła wyniki rekrutacji do oddziałów przedszkolnych i klasy pierwszej Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie na rok szkolny 2021/2022.
Do 11 kwietnia ograniczona zostanie praca stacjonarna przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego z pewnymi wyjątkami. Ograniczeniem objęto również praktyczną naukę zawodu, w tym zajęcia praktyczne dla młodocianych pracowników.
Z uwagi na wysoki wzrost zachorowalności w kraju i konieczność zahamowania pandemii konieczne jest wprowadzenie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych.
Od 29 marca do 11 kwietnia ograniczone będzie stacjonarne funkcjonowanie przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego. Ograniczenie to będzie polegało na prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego ustalonego przez dyrektora sposobu realizowania zajęć.
Placówki wychowania przedszkolnego mają obowiązek prowadzić zajęcia stacjonarne dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dzieci osób zatrudnionych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, a także innych osób realizujących zadania publiczne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Dyrektor, jako osoba odpowiedzialna za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków funkcjonowania przedszkola w reżimie sanitarnym oraz jako osoba znająca potrzeby rodzin przedszkolaków, podejmuje decyzję o zapewnieniu właściwej liczby miejsc dla dzieci rodziców zatrudnionych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz rodziców realizujących zadania publiczne w związku z koniecznością zahamowania pandemii w Polsce. Warunek – wniosek rodziców złożony do dyrektora przedszkola /szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi lub osoby kierującej inną formą wychowania przedszkolnego.
Wsparcie powinny uzyskać rodziny, w których przynajmniej jeden z rodziców jest zatrudniony w podmiocie leczniczym lub świadczy usługi na rzecz przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się pandemii.
Bez zmian pracują przedszkola specjalne, oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych oraz oddziały przedszkolne specjalne w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych.
Do 11 kwietnia br. ograniczona będzie praktyczna nauka zawodu organizowana przez szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe. Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu, w tym zajęcia w formach kursowych, będą prowadzone zdalnie – o ile z programu nauczania wynika taka możliwość.
Ponadto do 11 kwietnia br. młodociani pracownicy z branżowych szkół I stopnia nie będą mieli organizowanych zajęć praktycznych u pracodawców. Pracodawca jest zobowiązany zwolnić młodocianego pracownika z obowiązku świadczenia pracy.
Rozporządzenie wchodzi w życie 29 marca 2021 r.