Aktualności

Informacja dla rodziców o procedurach bezpieczeństwa obowiązujących w ZPO w Stykowie

SZANOWNI RODZICE

Zgodnie z pismem Ministra Edukacji Narodowej znak: DWKI-WPB.5012.25.2019.BK z dn. 11 maja 2019 r., na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996),

Dyrektor szkoły wraz z Radą Pedagogiczną przekazuje informacje o procedurach bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły oraz osobach/instytucjach, do których można zgłosić się o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno‐pedagogicznej i wychowawczej.

Powyższe informacje znajdują się w dokumencie szkolnym „Procedury bezpieczeństwa w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie” oraz materiałach edukacyjnych pn. „Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w  zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów” zawierających działania profilaktyczne oraz procedury związane z zapewnieniem bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego.

Powyższe dokumenty znajdują się na stronie internetowej naszej szkoły w zakładce DLA RODZICÓW oraz na https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/

Dodatkowe informacje można uzyskać:

https://kuratorium.kielce.pl/35930/bezpieczenstwo-uczniow-w-szkolach-i-placowkach-wojewodztwa-swietokrzyskiego/

https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/tematy/reagujemy-w-sytuacjach-nadzwyczajnych/materialy-2/

https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/tematy/dbamy-o-bezpieczestwo/materialy-1/

https://www.cyfrowa-szkola.info/wp-content/uploads/2017/10/Procedury-reagowania-w_2.pdf

W sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych należy na terenie szkoły zgłosić się do:

– dyrektora szkoły

– zastępcy dyrektora szkoły

– wychowawców

– nauczyciela dyżurującego

– pracowników obsługi.

Policja – numer alarmowy 112 lub 997

Straż pożarna – numer alarmowy 112 lub lub 998

Pogotowie – numer alarmowy 112 lub 999

Infolinia

  • Dla młodzieży: 116 111
  • Dla dorosłych: 800 100 100

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

  • 800 12 12 12

​Dodatkowo na terenie szkoły została umieszczona ANONIMOWA SKRZYNKA  NA SYGNAŁY  – dla uczniów i rodziców.

II Gminny Konkurs Piosenki Anglojęzycznej

28 maja 2019, w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie , odbył się Gminny Konkurs Piosenki Anglojęzycznej. Rywalizacja przebiegała w dwóch kategoriach wiekowych: klas IV-VI i VII-VIII.

Do konkursu przystąpili uczniowie: Lena Imos (PSP Adamów), Dawid Klepacz (SP Brody), Julia Gębura (PSP Dziurów), Julia Jagieła (ZSP Krynki), Maja Chrząstowska (ZSP Lubienia), Ewa Kumek (ZSP Ruda), Antonina Rakoczy (PSP Staw Kunowski), Wiktoria Bilińska (ZPO Styków), Wiktoria Świderska (PSP Adamów), Kamila Stopa (SP Brody), Emilia Nowak (ZSP Krynki), Aleksandra Glina (PSP Lipie), Julia Gawarecka (ZSP Lubienia), Julia Wiącek (PSP Staw Kunowski), Natalia Orczyk (ZPO Styków).
W Jury zasiadali: pani Dorota Grudnicka – Glina-Dyrektor Centrum Usług Wspólnych w Brodach, pani Jolanta Lipa, pani Agnieszka Pastuszka oraz pani Małgorzata Kosmala.
Uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności wokalne śpiewając anglojęzyczne piosenki. Poziom konkurencji był bardzo wyrównany dlatego Jury -chcąc docenić młodych artystów- przyznało oprócz nagród także wyróżnienia.


Laureaci w kategorii kl. IV-VI:
I. Wiktoria Bilińska -ZPO Styków
II. Dawid Klepacz – SP Brody.
III. Antonina Rakoczy – PSP Staw Kunowski.
Wyróżnienie – Julia Jagieła ZSP Krynki.


Laureaci w kategorii kl. VII-VIII:
I. Julia Wiącek – PSP Staw Kunowski.
II. Aleksandra Glina – PSP Lipie.
III. Wiktoria Świderska- PSP Adamów.
Wyróżnienie – Emilia Nowak ZSP Krynki
Jurorzy wręczyli młodym artystom dyplomy za uczestnictwo, nagrody sponsorowane z funduszu Rady Rodziców, pana Krzysztofa Sokoła- właściciela firmy komputerowej, wydawnictwo Macmillan oraz gadżety ufundowane przez Gminę Brody. Dyrektor szkoły Pani Krystyna Kasica podziękowała wszystkim uczestnikom za udział i życzyła dalszych sukcesów. Konkurs przygotowały Agnieszka Pastuszka oraz Justyna Śpiewak

Wycieczka w Bieszczady

Każda podróż to wielka przygoda, z której pragniemy wyciągnąć jak najwięcej. 

Z obiektywem w ręce przemierzamy drogi, ścieżki, szlaki, aby zatrzymać czas, utrwalić piękno chwili i miejsca, zamknąć w ramce wycinek poznanego krajobrazu. Gromadzimy pamiątki, które będą nam przypominały minione chwile. Wreszcie dzielimy się wrażeniami z najbliższymi, rozsyłamy im pocztówki lub wyrażamy słowem to, co nas podczas podróży najbardziej urzekło. Z każdej wędrówki przywozimy jeszcze coś równie cennego: wiedzę na temat miejsca, które się odwiedziło. Taki też cel postawiliśmy sobie, organizując dla klas V- VIII wycieczkę w Bieszczady (opiekunowie : Anna Kubala, Diana Raban, Justyna Śpiewak, Danuta Turek ). Była ona podsumowaniem tegorocznej nauki, okazją do wspólnego spędzenia czasu, zacieśnienia przyjaźni. Ponadto uczniowie poznawali tradycję, kulturę i historię regionu, podziwiali walory krajobrazu górskiego, uwrażliwiali się na piękno przyrody, a okazji ku temu (podczas dwudniowego pobytu) nie brakowało. W pierwszej kolejności zwiedziliśmy Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku – największe pod względem liczby zgromadzonych obiektów muzeum etnograficzne w Polsce; założone po drugiej wojnie światowej. Na obszarze 38 ha prezentowana jest kultura polsko – ukraińska ( ponad 100 obiektów architektury drewnianej z okresu od XVII do XX wieku ). Znajdują się tutaj obiekty mieszkalne i gospodarcze oraz budynki sakralne i budynki użyteczności publicznej (np. szkoła, zajazd). Wszystkie z nich posiadają w pełni urządzone wnętrza dostępne do zwiedzania dla turystów. Teren Parku Etnograficznego obfituje również w zabytki sztuki, można tu zobaczyć ekspozycję malarstwa ikonowego obejmującą ponad 220 ikon. Niezwykłą atrakcją jest Rynek Galicyjski otoczony domami rzemieślników.

Jadąc w kierunku Jeziora Solińskiego oglądaliśmy Kamień Leski – to niezwykle oryginalny pomnik przyrody nieożywionej zbudowany z piaskowca krośnieńskiego. Swój dziwaczny kształt zawdzięcza naturze (erozyjnym oddziaływaniom atmosferycznym). Kilku uczniów podjęło nawet próbę wspinaczki na Kamień .

Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie Soliny. Największą atrakcją turystyczną tej miejscowości jest Zapora Solińska. Sama zapora to budowla monumentalna: 82 metry wysokości, 664 metry długości. W jej wnętrzu kryje się elektrownia wodna , a na szczycie jedna z najczęściej uczęszczanych „alejek” Podkarpacia – bieszczadzki deptak. Z jednej strony bary i stoiska z pamiątkami – z drugiej plaże i ośrodki turystyczne.

Deszczowa pogoda, w drugim dniu wycieczki, uniemożliwiła Nam spacer po Połoninie Wetlińskiej. W zamian tego odwiedziliśmy Muzeum Bieszczadzkiego Parku Narodowego w Ustrzykach Dolnych. Wywarło ono na Nas ogromne wrażenie.

Na parterze znajduje się ekspozycja wystaw czasowych. Aktualnie jest to wystawa pt.„Różnorodność biologiczna i krajobrazowa Bieszczadzkiego Parku Narodowego i otuliny

I piętro: 
“Biologia i systematyka świata zwierząt” Prezentowane są tutaj podstawowe wiadomości o systematyce, pochodzeniu, anatomii i morfologii zwierząt oraz ich trybie życia i sposobach rozmnażania.

„Wybrane zagadnienia z paleontologii” Ta ekspozycja to podróż w czasie i przestrzeni, przez okresy i zasięgi zlodowaceń na obszarze Polski. Oglądaliśmy szczątki zwierząt kopalnych (mamuta, jelenia olbrzymiego, niedźwiedzia jaskiniowego i żubra kopalnego), które wymarły pod koniec epoki lodowcowej (plejstocenu).

Geologia Bieszczadów na tle Karpat”Poznaliśmy tutaj podstawowe wiadomości o geologii polskiej części Karpat, ze szczególnym uwzględnieniem Bieszczadów. Dowiedzieliśmy się kiedy i w jakich warunkach w basenie morskim (sedymentacyjnym) powstawały skały osadowe, z których w wyniku alpejskich ruchów górotwórczych powstały Karpaty Fliszowe. 

Geomorfologia, hydrologia, klimat i gleby Bieszczadów” Ta część ekspozycji zapoznała nas z położeniem geograficznym Bieszczadów na tle podziału fizyczno-geograficznego Karpat oraz ich rzeźbą (rusztowy układ pasm górskich, kratowy układ sieci rzecznej) i formami geomorfologicznymi (np. skałki ostańcowe, grechoty, osuwiska).

II piętro.

„Flora i zbiorowiska roślinne oraz fauna Bieszczadów”-„ Wędrowaliśmy”przez układ pięter roślinno – klimatycznych występujących w Bieszczadach. Poznaliśmy przyrodę piętra pogórza i krainy dolin, lasów regla dolnego oraz położonych powyżej górnej granicy lasu połonin. Szata roślinna eksponowana jest na planszach w formie barwnych fotografii i opisów zbiorowisk roślinnych, a część faunistyczną stanowią okazy owadów, płazów, gadów, ptaków i ssaków na tle charakterystycznych dla nich środowisk. Plastyczny model bieszczadzkiego lasu przyciągnie na pewno wszystkich zwiedzających.

Wycieczkę uważamy za udaną i bardzo ciekawą (wzbogaciliśmy się o nową wiedzę) tylko szkoda , że tak szybko dobiegła końca.

DZIEŃ GŁOŚNEGO CZYTANIA ORAZ ŚWIATOWY DZIEŃ JĘZYKA ANGIELSKIEGO

23 maja 2019 r. w ramach akcji ,,Cała Polska czyta dzieciom” odbył się w naszej szkole Dzień Głośnego Czytania połączony ze Światowym Dniem Języka Angielskiego.

Uczennice z Klubu Czytelniczego – Natalia Kalisz oraz Angelika Gołębska przybliżyły społeczności szkolnej informacje na temat trwającej od 2001 roku kampanii społecznej promującej czytelnictwo. Następnie wszyscy włączyli się do wspólnego śpiewania piosenki prezentowanej przez aktorów, piosenkarzy – ,,Cała Polska czyta dzieciom”.

Głośne czytanie rozpoczęła pani Anna Rycombel. W Jej interpretacji usłyszeliśmy tradycyjną

,, Lokomotywę” J. Tuwima. Następnie utwory czytali: pani dyrektor Krystyna Kasica, współpracująca z naszą szkołą pani Ewa Działak z Biblioteki Publicznej w Stykowie, pani wicedyrektor Elżbieta Rozwadowska, pani Małgorzata Tomczyńska . Bardzo chętnie do akcji włączyli się również uczniowie: Jessika Bujak, Blanka Kania i Cyprian Kosmala.

Widzowie mogli usłyszeć utwory A. Fredry, J. Tuwima, A. Mickiewicza, J. Brzechwy oraz

J. Papuzińskiej.

Kolejnym punktem imprezy było przybliżenie przez Cypriana Kosmalę – ucznia klasy VIII wiadomości na temat korzyści płynących z nauki języka angielskiego.

Dużą radość sprawiło dzieciom uczestniczenie w Quizie Kahoot, który dotyczył wiadomości na temat Wielkiej Brytanii. Największą wiedzą z tej dziedziny wykazał się Patryk Wiecha z kl. IV b. Zwycięzcy otrzymali drobne nagrody.

Aby wziąć udział w Światowym Dniu Języka Angielskiego przedstawiciele z każdej klasy musieli wykonać plakat prezentujący wybrany kraj oraz przygotować potrawy regionalne. Dzieci pod okiem wychowawców wykonały piękne, kolorowe plakaty, a rodzice pomogli im w przygotowaniu tradycyjnych potraw charakterystycznych dla kuchni wybranego kraju.

Na stołach pojawiło się mnóstwo smacznych dań, które wszyscy chętnie degustowali. Była pizza, spaghetti, chińskie i japońskie dania, ciasta, sałatki, pierogi, uszka i wiele różnych smakołyków z całego świata.

W klasie IVB odbył się konkurs na najlepszy charakterystyczny dla danego kraju strój. I miejsce zajął Rafał Orczyk, II Gabrysia Turek, a III Patrycja Pocheć. Wszyscy otrzymali słodkie nagrody.

Pani dyrektor Krystyna Kasica podziękowała wychowawcom i uczniom za udział w całym przedsięwzięciu, a rodzicom za pomoc w przygotowaniu przepysznych dań.

Organizacją całej uroczystości zajęły się panie: Agnieszka Pastuszka i Justyna Śpiewak.

GMINNY KONKURS PIOSENKI EKOLOGICZNEJ 2019



16 maja 2019r. w Publicznej Szkole Podstawowej w Lipiu odbył się Gminny Przegląd Piosenki Ekologicznej ,, Eco Song nad Kamienną”.

Uczestniczyli w nim uczniowie z 10 szkół z terenu gminy Brody. Rywalizacja przebiegała w kategoriach soliści i zespoły. Jako solistka naszą szkołę reprezentowała JULIA KOSMALA z klasy II, która zaśpiewała piosenkę ,,Otwórz oczy szeroko i patrz”.

W kategorii zespoły wystąpili MALI    WOJACY, którzy utworem ,,Sofia” Alvaro Soler z ekologicznym tekstem wywalczyli   I  miejsce. Gratulujemy!



Koncert w Kościele w Starachowicach

5 maja 2019 r. w Kościele Najświętszego Serca Jezusowego w Starachowicach o godz. 12.00 odbył się koncert pieśni patriotycznych. Na zaproszenie Pana Marka Pastuszki wzięli w nim udział uczniowie z naszej szkoły – Natalia Orczyk oraz Mali Wojacy.

Zaprezentowali oni siedem utworów o tematyce żołnierskiej i patriotycznej, które bardzo podobały się publiczności zgromadzonej w kościele.

Dzieci otrzymały moc oklasków, słowa podziękowania od księdza oraz drobne upominki.

UDZIAŁ MAŁYCH WOJAKÓW W POJEDYNKU NA GŁOSY

   W Sali Widowiskowej Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach, w dniu 25 kwietnia 2019 r., odbył się ,,VII Pojedynek na Głosy. Był to konkurs wokalny dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych. Jego celem jest popularyzowanie muzyki polskiej, promowanie postaw patriotycznych i wzorców obywatelskich oraz artystyczna konfrontacja i wymiana doświadczeń pomiędzy uczniami z różnych szkół.

   Repertuar konkursowy obejmował dwa utwory wykonane przez zespół   w języku polskim, w tym jeden o charakterze patriotycznym, drugi zaś  dowolny- polskiego kompozytora. Występy oceniali: Bożena Moszyńska – muzyk, wokalistka; Michał Ściwiarski – muzyk, kompozytor; Bogusław Polak- muzyk, realizator nagrań studyjnych oraz Michał Stachurski- muzyk-główny instruktor w WDK.

 W pojedynku wzięło udział 16 zespołów muzycznych z różnych stron województwa, które miały okazję zaistnieć na scenie Wojewódzkiego Domu Kultury. Poziom występów był bardzo wysoki. Piękne utwory wykonywane były przez uczestników występujących w niezwykle ciekawych strojach. Uwagę widzów przyciągała też interesująca , przemyślana choreografia. Niektórzy uczniowie brali udział w konkursie  już piąty bądź szósty raz, są to więc weterani.

  Dla naszych Małych Wojaków, czyli Cypriana, Maćka, Igora, Piotrka i Jaśka udział w Pojedynku na Głosy był tak naprawdę debiutem. W zmaganiach o tytuł najlepszych chłopcy spisali się jednak bardzo dzielnie. W kategorii szkół podstawowych i gimnazjów zdobyli WYRÓŻNIENIE, z którego bardzo się ucieszyli. Publiczność nagrodziła ich występ gromkimi brawami, natomiast od jury usłyszeli wiele ciepłych słów pochwały i podziwu, co było dla nich bardzo motywujące.  W nagrodę otrzymali dyplomy oraz mikrofon dla szkoły.

  Po prezentacjach konkursowych odbył się koncert finałowy, w którym wzięli udział świętokrzyscy artyści. Impreza zakończyła się późnym popołudniem .Prowadzący konkurs: p. Karolina Opałko i p. Michał Maruszak podziękowali młodym wykonawcom oraz ich opiekunom. Chłopców przygotowała do konkursu pani Justyna Śpiewak.

  Udział w Pojedynku na Głosy był dla Wojaków niewątpliwie nowym doświadczeniem oraz ciekawą lekcją muzyczną. Gratulujemy chłopcom wyróżnienia!

Europejski Dzień Śniadania

Śniadanie to dawka pozytywnej energii na cały dzień – zwłaszcza wtedy, gdy przed nami dzień wypełniony pracą lub nauką. Badania nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że osoby, które nie jedzą regularnie śniadania, gorzej funkcjonują pod względem fizycznym i umysłowym, szczególnie dzieci i młodzież. Dnia 24 kwietnia 2019r. w świetlicy obchodziliśmy Europejski Dzień Śniadania, organizowany pod hasłem Znajdź czas na śniadanie. Śniadanie powinno dostarczyć od 20 do 25 procent potrzebnej naszemu organizmowi całodobowej energii. Powinny być w nim takie produkty jak zboża, owoce i warzywa, produkty mleczne, tłuszcze oraz wapń. Wszystkie te składniki znalazły się w produktach, które gościły w tym dniu na naszych stołach i spośród których chętni uczniowie mogli wybrać, a następnie przygotować sobie pyszne śniadanie. Promowanie zdrowego stylu życia, z całą pewnością przyczyni się do pogłębienia świadomości na temat istoty spożywania tak ważnego posiłku jakim jest śniadanie oraz do kształtowania właściwych nawyków żywieniowych.