Na czas zamknięcia szkół jednym z zadań biblioteki jest wskazanie uczniom zastępstwa: gdzie mogą znaleźć darmowe książki.
Poniżej przedstawiam aktualizowany wybór kilku bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.
WOLNY DOSTĘP – BIBLIOTEKI CYFROWE
Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.
Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Chmura Czytania zawiera ciekawe książki polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.
ZAPRASZAM DO KORZYSTANIA Z PODANYCH PROPOZYCJI.
JUSTYNA ŚPIEWAK
Porady dla Rodziców … i nie tylko
Stres odosobnienia – jak sobie z nim radzić.
Szerzenie się pandemii COVID-19 i co za tym idzie: występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie i zdrowie swoich najbliższych, dezinformacja, problemy z dostępem do artykułów gospodarstwa domowego, straty finansowe i poczucie piętna, zmiany w nawykach związanych ze snem i spożywaniem posiłków, problemy ze snem i koncentracją uwagi, przedłużająca się izolacja społeczna rodzi olbrzymi stres.
„Kwarantanna to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego” – przekonuje norweski psycholog Atle Dyregrov.
Daje też ciekawe rady, jak poradzić sobie z odosobnieniem.
Profesor Dyregrov radzi, by dobrze zrozumieć, na czym polega sens kwarantanny: „to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego; poddając się kwarantannie pomagasz innym nie zachorować”.
Taki sposób myślenia o epidemii i przymusie odosobnienia pozwala zachować szacunek do samego siebie i zapobiec poczuciu bycia napiętnowanym i osaczonym. A to jest kluczowe, by czas epidemii nie odcisnął się negatywnie na naszej psychice.
Procedury są tym, co w tych trudnych czasach pozwala zachować higienę psychiczną i nie popaść w apatię. „Działania, rutyna i plan to elementy, które nadają kształt i sens naszym dniom, dają poczucie przewidywalności i pozwalają ustrzec się od zniechęcenia i poczucia bezradności” – pisze Dyregrov.
Taki sposób funkcjonowania daje nam stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Ćwiczenia fizyczne, higiena osobista, posiłki w regularnych porach i inne regularne czynności przyczyniają się do porządku i struktury w nowej i niejasnej sytuacji.
Media społecznościowe pozwalają nam zachować kontakt z otoczeniem. Psycholog przekonuje, że właśnie w obciążającym psychicznie czasie epidemii jest on szczególnie istotny: „Pozostań w kontakcie z ludźmi! Upewnij się, że jest to stały punkt w twoim codziennym harmonogramie”.
Pełne niepokoju myśli o epidemii koronawirusa i stanie własnego zdrowia są czymś normalnym. Jeśli zajmują nam dużo miejsca, możemy spróbować je kontrolować: oglądaj filmy lub seriale, graj w gry wideo, rozwiązuj krzyżówki albo gry logiczne takie, jak sudoku; korzystaj z komunikatorów, by rozmawiać z ludźmi i nie dopuść, by koronawirus był głównym tematem waszych pogawędek.
U wielu z nas mimo stosowania przeróżnych technik, „odciągaczy” uwagi natrętne myśli nadal będą się pojawiały.
Co wtedy?
Profesor Dyregrov radzi… by znaleźć na nie kwadrans w ciągu dnia i martwić się tylko wtedy.
”Zarezerwuj określony czas (10-20 minut dziennie), w którym możesz się martwić, ile chcesz.
Kiedy zmartwienia najdą cię poza tym czasem, możesz powiedzieć sobie: to jest coś, o czym warto pomyśleć podczas martwienia, nie teraz. Jeśli będziesz to mówić sobie samemu wystarczająco często, ten proces myślowy stanie się twoim nawykiem. Nie planuj zmartwień późno w nocy” – zachęca.
Ostatnia rada dotyczy ograniczenia informacji na temat koronawirusa, które w ostatnich dniach płyną do nas wszelkimi możliwymi kanałami.
Ograniczaj dostęp do mediów i skup się na informacjach pochodzących z wiarygodnych źródeł, zaglądaj na Facebooka tylko kilka razy dziennie i nie śledzić nieustannie liczby zakażonych i zmarłych.
„Jeśli będziesz chronić się przed ciągłym sprawdzaniem mediów pod kątem wiadomości o wirusie, łatwiej ci będzie zachować spokój” – zachęca profesor.
Źródła:
https://www.doz.pl/czytelnia/jak_radzic_sobie_ze_stresem_zwiazanym_z_pandemia_koronawirusa
DRODZY UCZNIOWIE – JAKI MAMY WPŁYW NA PODNIESIENIE SWOJEJ ODPORNOŚCI?
Właściwie zbilansowana dieta zabezpiecza przed niedoborami pokarmowymi i osłabieniem odporności. Bardzo ważne jest by spożywać posiłki o stałej porze.
Żywność nie powinna być przetworzona (unikajmy: słodyczy, napojów gazowanych, fast foodów i przekąsek typu chipsy i itp. zawierają mnóstwo chemii, która mocno obciąża ludzki organizm, zatruwa go i obniża jego odporność). Takie pożywienie powoduje stany zapalne w układzie pokarmowym i nasz organizm musi zmobilizować wszystkie swoje siły, aby sobie z nim poradzić.
PAMIĘTAJ:
Witaminy, które są niezbędne do funkcjonowania układu odpornościowego to witamina A, C, D i E.
Minerały: cynk, selen i magnez są niezbędne, aby nasz układ odpornościowy mógł najlepiej funkcjonować.
Pamiętaj by twoja dieta była bogata w warzywa i owoce. Nawadniaj organizm – pij w ciągu dnia odpowiednią ilość wody (min. 1,5l dziennie).
Udowodniono naukowo, że ruch i ćwiczenia fizyczne mają wiele korzyści zdrowotnych, w tym chronią przed chorobami serca, osteoporozą, a nawet niektórymi rodzajami raka.
Ćwiczenia fizyczne również wzmacniają nasz układ odpornościowy! Twój organizm musi być silny, żeby walczyć z patogenami, a Ty musisz się ruszać!
Pamiętaj, że nasz organizm nie lubi pozycji siedzącej. Nie siedź na kanapie przed telewizorem!
Nawet w domu można zapewnić sobie trochę ruchu m.in. wykonując ćwiczenia jogi, ćwiczenia ogólnorozwojowe (np. wykroki, przysiady, pajacyki etc.) ale również wykorzystując gry ruchowe takie jak Twister.
PROPOZYCJA ĆWICZEŃ:
https://www.youtube.com/ zumba dla dzieci i nie tylko
https://www.youtube.com /ćw. ruchowe dla dzieci
https://www.youtube.com/j oga dla dzieci
Stres podnosi w ludzkim organizmie poziom hormonów zwanych katecholaminami.
W sytuacjach przedłużonego stresu hormony te łączą się z receptorami komórek odpornościowych-
– m.in. limfocytami, monocytami, makrofagami i granulocytami. W wyniku całego mechanizmu zachodzącego w naszym organizmie zmniejsza się jego zdolność obrony przed infekcjami.
Dlatego tak ważna jest umiejętność zarządzania stresem.
Warto codziennie zrobić sobie krótką przerwę m.in. na wykonanie ćwiczeń oddechowych, rozciągających czy relaksacyjnych. (bardzo duża oferta ćwiczeń zawarta jest w Internecie m.in. na youtube).
Udowodniono, że osoby które spały minimum 8 godzin były 3-krotnie mniej podatne na przeziębienie, niż osoby które spały krócej.
Pamiętaj o tym, by twój sen był odpowiednio długi, abyś mógł/mogła zregenerować siły.
Przed snem (min. 1h) nie używaj telefonu komórkowego, ani nie oglądaj telewizji – emitowane światło ma wpływ na wydzielanie się melatoniny a tym samym na jakość snu.
Kochani Uczniowie, drodzy Rodzice. Informujemy, że nasza szkoła otrzymała od Urzędu Gminy w Brodach 5 laptopów. Jeśli któreś dziecko potrzebuje komputera do nauki zdalnej, może go wypożyczyć. W pierwszej kolejności przy wypożyczaniu sprzętu będą brani pod uwagę uczniowie klas IV- VIII. Chętne osoby z poszczególnych klas prosimy o kontakt ze swoim wychowawcą.
Jednocześnie informujemy o decyzji premiera, który podczas konferencji prasowej przekazał informację, że wszystkie szkoły pozostaną zamknięte do 26 kwietnia 2020 roku. W planowanym terminie nie odbędzie się więc egzamin ósmoklasisty. Prawdopodobnie uczniowie będą pisać test najwcześniej w drugiej połowie czerwca. O dokładnej dacie zostaną poinformowani na trzy tygodnie przed egzaminem.
Kochani Uczniowie, drodzy Rodzice. Informujemy, że nasza szkoła otrzymała od Urzędu Gminy w Brodach 5 laptopów. Jeśli któreś dziecko potrzebuje komputera do nauki zdalnej, może go wypożyczyć. W pierwszej kolejności przy wypożyczaniu sprzętu będą brani pod uwagę uczniowie klas IV- VIII. Chętne osoby z poszczególnych klas prosimy o kontakt ze swoim wychowawcą.
Jednocześnie informujemy o decyzji premiera, który podczas konferencji prasowej przekazał informację, że wszystkie szkoły pozostaną zamknięte do 26 kwietnia 2020 roku. W planowanym terminie nie odbędzie się więc egzamin ósmoklasisty. Prawdopodobnie uczniowie będą pisać test najwcześniej w drugiej połowie czerwca. O dokładnej dacie zostaną poinformowani na trzy tygodnie przed egzaminem.
,,Noc Wielkanocna jest nocą nadzwyczajną, kiedy moc zmartwychwstałego Chrystusa pokonuje ostatecznie siły ciemności i śmierci, zapala w sercach wierzących nadzieję i radość.”
Jan Paweł II
Dyrekcja i Grono Pedagogiczne naszej szkoły życzą Rodzicom, Pracownikom szkoły oraz Wam Drodzy Uczniowie, aby Święta Wielkanocne przyniosły Wam radość i wzajemną życzliwość. By stały się źródłem wzmacniania ducha, a chwile spędzone w gronie najbliższych dodawały otuchy i pozwalały przezwyciężyć wszystkie trudności.
Uczniowie ZPO w Stykowie jeszcze w lutym, w innej zupełnie rzeczywistości , brali udział w Powiatowym Konkursie Plastycznym ,, Nie palimy byle czym”.
Konkurs prowadzony był w trzech tygodnikach wydawnictwa STARPRESS – Starachowickim, Skarżyskim i Koneckim, trzech portalach oraz profilach facebookowych: starchowicki.eu ; Tygodnik Skarżyski; konecki24.pl
12 osób z naszej szkoły bardzo chętnie wykonało prace plastyczne, których tematyka wiązała się z hasłem: ,,NIE PALIMY BYLE CZYM”. Plakaty uczniów zwracały uwagę na to, aby nie wykorzystywać do palenia w piecach śmieci, nie spalać odpadów w ogniskach, jak korzystać z ekologicznych źródeł energii, podkreślały szacunek do przyrody, potrzebę oddychania czystym powietrzem, bo tylko wtedy możemy długo i zdrowo żyć w naszych pięknych miastach i wsiach.
Komisja konkursowa w składzie: Agnieszka Polak, Włodzimierz Skuza i Jarosław Babicki miała niełatwy wybór. Spośród 84 prac wykonanych na bardzo wysokim poziomie mogła wybrać tylko 13. Wśród nich są trzy nagrody główne i 10 wyróżnień.
Okazało się, że pierwszą NAGRODĘ GŁÓWNĄ zdobyła uczennica naszej szkoły – AGATA OLSZEWSKA z kl. VI. Serdecznie gratulujemy Agatce!!!. Bardzo dziękujemy także pozostałym uczniom, którzy reprezentowali naszą szkołę i chętnie wzięli udział w konkursie.
Również Organizatorzy dziękują wszystkim uczestnikom za piękne prace, a nauczycielom i rodzicom za wszelką pomoc. Do konkursu przygotowała uczniów pani Justyna Śpiewak.
Niestety, wręczenie nagród odbędzie się dopiero po odwołaniu przerwy dotyczącej zawieszenia zajęć w szkołach.
Prezentacja wszystkich prac zamieszczona jest na portalu starachowicki.eu.
CELE: Uczeń:
Co roku 2 kwietnia w dzień urodzin duńskiego baśniopisarza – H.CH. Andersena obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki. Święto to zostało zainicjowane w 1967 r. Od tamtej pory jego celem jest wspieranie czytelnictwa, a tym samym rozwijanie wyobraźni wśród dzieci i młodzieży.
W ubiegłym roku w naszej szkole w kwietniu obchodziliśmy również Święto Urodzin Andersena we wszystkich klasach. Aby kontynuować tę akcję czytelniczą, bardzo proszę dzieci o znalezienie na YT choć jednej baśni Andersena i wysłuchanie jej. Wpiszcie ,,Pan Andersen opowiada” i wyświetli się mnóstwo baśni do posłuchania. Będzie to zarazem Wasz odpoczynek w natłoku obowiązków szkolnych. Można również poczytać książkę, jeśli macie w domowej biblioteczce Baśnie Andersena.
Uczniowie starszych klas w wyszukiwarce Google znajdą również wiadomości – ,,Hans Christian Andersen- historia smutnego Duńczyka”. Poczytajcie i poszerzcie swoją wiedzę dotyczącą postaci pisarza.
Myślę, że będzie to dla każdego dobra lekcja, która wprowadzi każdego z Was w zakątki trudnego dość życia znanego na całym świecie baśniopisarza.
A może ktoś w ramach odpoczynku od komputera zrobi pracę plastyczną na temat H. CH. Andersena i jego baśni?
Zabawa dla chętnych.
Przeczytajcie wiersz „Prima Aprilis” Emilii Waśniowskiej. Waszym zadaniem jest uporządkowanie poplątanych tytułów baśni. Jeśli odgadniecie wszystkie baśnie, policzcie ile pojawiło się tytułów baśni, których autorem jest H. CH. Andersen.
„Prima aprilis”
Czerwony Kopciuszek,
Jaś, brzydkie kociątko,
Małgosia z zapałkami
i w butach kaczątko.
Śnieżka na ziarnku grochu,
księżniczka z zapałkami,
śpiąca sierotka Marysia,
kapturek z krasnoludkami.
Kruk z koszyczkiem dla babci,
wilk z serem w dziobie i lis
przywitało wesoło
i hucznie – prima aprilis.
Tańczyli aż do rana
i pogubili się właśnie,
może im pomożecie
odnaleźć właściwe baśnie.
Emilia
Waśniowska
Miłego słuchania i czytania życzę.
Justyna Śpiewak