„Bieg po zdrowie”
Nowy program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Po raz pierwszy nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Bieg po zdrowie”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas IV oraz ich rodziców.
Głównym celem programu „Bieg po zdrowie”, jest zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów.
Założenia programu
Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży jest istotnym elementem ogólnych
oddziaływań edukacyjno-wychowawczych. Odpowiedzialność za przebieg rozwoju najmłodszych spoczywa na osobach dorosłych, tworzących najbliższe środowisko społeczne dzieci. Profilaktyka palenia tytoniu to jedno z ważnych zadań, które w ramach szeroko pojętej odpowiedzialności za przyszłość młodego pokolenia powinno być na stałe wpisane w oddziaływania edukacyjno-wychowawcze.
Grupa, do której został skierowany program profilaktyki antytytoniowej, to dzieci w IV klasie szkoły podstawowej (grupa wiekowa 9-10 lat). Uzasadnieniem do skierowania programu do tej grupy są wyniki badań, prowadzonych w Polsce i w wielu krajach na świecie. Wynika z nich, że większość dorosłych palaczy podjęła próby palenia tytoniu, będąc jeszcze
nastolatkami. Wg. Badań HBSC z 2014 r. dzieci po pierwsze papierosy sięgają już w wieku 13 lat i poniżej (24%). Odsetek młodzieży mającej za sobą pierwsze próby palenia tytoniu wzrasta wraz z wiekiem i wynosił: 8% u 11-latków, 23,6% u 13-latków i 47,6% u 15-latków. W wieku 15 lat codziennie pali tytoń obecnie około 9,8% nastolatków, bez różnic związanych z płcią… Badania CBOS „Młodzież 2013” wskazują, że wśród młodzieży szkolnej 11-15 lat
próby palenia podjęło 44%. Podejmowanie prób palenia i częstość palenia wzrasta z wiekiem, szczególnie pomiędzy 11 a 13 rokiem życia.
Wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie GIS, w październiku 2014 roku wskazują, że edukacja na temat szkodliwości papierosów rozpoczyna się przeważnie w szkole gimnazjalnej, zdaniem respondentów za późno, gdyż w pierwszej klasie gimnazjum wiele młodych osób już pali. Pierwsze zajęcia na ten temat powinny odbywać się już wtedy, gdy uczniowie uczęszczają do ostatnich klas szkoły podstawowej. W badaniach GIS zwrócono uwagę również na formę zajęć edukacyjnych – przeważnie są to wykłady. Młodzi ludzie bardziej cenią obrazowe przedstawienie problemu, a także drastyczne i szokujące obrazy,
które lepiej zapadają w pamięć i zwiększają szansę na to, że młody człowiek zawaha się przed sięgnięciem po kolejnego papierosa.
Główne cele programu:
1. opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
2. pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
3. zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.
Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Znajdź właściwe rozwiązanie”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas IV_VIII oraz ich rodziców.
Głównym celem programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”, jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej.
Założenia programu:
I Przyswojenie wiedzy o tym, że:
„NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ”
Program edukacji antytytoniowej dla uczniów kl. I-III szkół podstawowych
Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Nie pal przy mnie, proszę”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas I-III oraz ich rodziców.
Głównym celem programu „Nie pal przy mnie, proszę”, jest zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu, zwiększenie wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU:
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Zagadnienia programowe:
Metoda:
Formy pracy:
Z przyczyn od nas niezależnych musimy przeprowadzić profilaktykę na odległość. Prosimy o wyrozumiałość.
Drogie dzieci! Ogłaszamy konkurs pt. „Nie palisz – życie ocalisz! ”
Prace można wykonać techniką dowolną i w dowolnym formacie. Prosimy o zrobienie zdjęcia swojej pracy i przesłanie do 29 maja 2020r. na e-meil do:
p. Magdalena Bryła [email protected]
p. Anna Rycombel [email protected]
W tytule proszę podać nazwę szkoły, imię i nazwisko, oraz klasę,
np. ZPO w Stykowie Jan Kowalski kl. 2
Stres w małych dawkach potrafi motywować do działania, jednak jego nadmiar niesie za sobą szereg negatywnych skutków.
Zalicza się do nich: rozkojarzenie, bezsenność, ból głowy, uczucie niepokoju, skłonność do popadania w nałogi, wrogie nastawianie do innych, nerwicę, depresję i wiele innych chorób.
Z tych to powodów nie wolno go bagatelizować.
Zdecydowanie lepiej jest dowiedzieć się, jak walczyć ze stresem, i spróbować znaleźć najskuteczniejszy w danej sytuacji sposób.
O ile może wydawać się to trudne, w walce ze stresem ważne jest pozytywne nastawienie.
Należy skupiać się na swoich, nawet najmniejszych, sukcesach, co pomoże w znalezieniu siły do następnych wyzwań, istnieją jednak jeszcze inne sposoby, do których zaliczyć można:
Powyższe sposoby charakteryzują się wysoką skutecznością, jednak nie zaszkodzi poznać również ćwiczenia na radzenie sobie ze stresem.
Są to między innymi:
Psychologia proponuje różne metody radzenia sobie ze stresem, z których część została wymieniona powyżej.
Kluczem do sukcesu jest jednak utrwalenie ich jako nawyków i regularne stosowanie w ciężkich sytuacjach.
Jeśli jednak problem jest zbyt trudny do samodzielnego rozwiązania, nie zaszkodzi porada psychologa lub innego specjalisty.
Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek obchodzony jest 8 maja od 1985 roku. Święto, zainicjowane przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskichod wielu lat rozpoczyna Tydzień Bibliotek (8-15 maja).
Hasłem tegorocznej edycji jest„biblioteka”oraz motto
,,Zasmakuj w bibliotece”
Dlaczego warto czytać nie tylko podczas Tygodnia Biblioteki
https://biteable.com/watch/na-dzie-bibliotekarza-zalety-czytania-ksiazek-2547726
https://sp43bialystok.edupage.org/text2/
10 CIEKAWOSTEK O BIBLIOTEKACH
1. Na początek ciekawostka historyczna. W starożytnym Egipcie wszystkie okręty odwiedzające miasto zmuszone były oddać wszelkie posiadane książki do Biblioteki Aleksandryjskiej w celu ich skopiowania. Oryginały zostawały w Bibliotece, a kopia wracała do właściciela.
2. Choć brzmi to nieprawdopodobnie, w Stanach Zjednoczonych jest więcej bibliotek publicznych niż McDonalds’ów. Pracuje w nich 126,300 bibliotekarzy. To mniej więcej tylu, ilu mieszkańców liczy Opole albo Gorzów Wielkopolski.
3. Niektóre niemieckie miasta mają u siebie „Biblioteki Sztuki”, gdzie za kilka euro można wypożyczyć obrazy i rzeźby. Przez kilka miesięcy zdobią dom wypożyczającego, który może chwalić się „swoją” ambitną kolekcją.
4. Gdyby wszystkie książki z Biblioteki Kongresu USA zdigitalizować, zajęłyby ok. 15 terabajtów. Biblioteka jest największą tego typu instytucją na świecie. W jej zbiorach znajduje się „ponad 162 mln różnego rodzaju dokumentów, w tym m.in. ponad 38,6 mln książek, 70,3 mln rękopisów, 5,6 mln map i atlasów, 14,2 mln fotografii, 17,1 mln mikrofilmów oraz 7,2 mln dokumentów muzycznych w ponad 470 językach”
5. Biblioteka na Uniwersytecie Harvarda posiada w swojej kolekcji książki oprawione w ludzką skórę. Trzy tomy odkryto kilka lat temu, ale podejrzewa się, że w bibliotece może być ich więcej. Jedną z nich jest XVII-wieczny traktat o prawie hiszpańskim, w którym można znaleźć taką adnotację:
oprawa tej książki to wszystko, co pozostało po moim przyjacielu Jonasie Wright, który został żywcem obdarty ze skóry przez Wavuma [afrykańskie plemię] czwartego dnia miesiąca sierpnia 1632 roku. Król Mbesa dał mi tę książkę, która wcześniej należała do biednego Jonasa, razem z kawałkiem jego skóry, przeznaczonej na oprawę. Niech spoczywa w pokoju
6. W Norwegii możesz oddać książkę w dowolnej bibliotece w kraju, niezależnie od tego, gdzie została wypożyczona. Większość bibliotek posiada wrzutnie i skrzynki, dlatego można zrobić o dowolnej porze. Co ciekawe, nie obowiązuje tam limit wypożyczanych jednorazowo książek
7. W bibliotece w Oakland (Kalifornia) można wypożyczyć 3500 narzędzi. Być może jest to jakiś pomysł na przyciągnięcie mężczyzn do biblioteki? Wyobraźcie to sobie: przychodzą po wyrzynarkę, a wychodzą z „Królem” Twardocha ?
8. Nie wszystkie biblioteki wymagają ciszy. Biblioteka Tikkurila w Vantaa w Finlandii ma specjalne pomieszczenie do karaoke, gdzie goście mogą wykonywać tysiące piosenek. (W Finlandii jest wielu miłośników tej formy rozrywki). Szczęśliwie, nie przeszkadza się innym odwiedzającym bibliotekę – pokój jest całkowicie dźwiękoszczelny.
9. W bibliotece w Anchorage na Alasce można wypożyczać wypchane zwierzęta, kości, futra. Futro niedźwiedzia i wilka są jednymi z częściej wypożyczanych przedmiotów, są bowiem wykorzystywane podczas harcerskich uroczystości.
10. W Bibliotece Joanina na Uniwersytecie w Coimbrze w Portugalii mieszka sporo nietoperzy. Nikt nie zamierza ich stamtąd wyganiać, ponieważ zjadają insekty, które mogłyby zagrażać książkom.
Mimo sytuacji, w której znaleźliśmy się wszyscy w tym roku, zachęcam Was do odwiedzania tradycyjnych bibliotek. Proponuję również wizytę w wirtualnych księgarniach, muzeach i innych instytucjach kultury.
Proszę zobaczyć prezentację: Najpiękniejsze biblioteki świata.
Serdecznie informujemy, iż w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie kolejny raz realizowany jest Program Profilaktyki Antytytoniowej w następujących kategoriach:
I „Czyste powietrze wokół nas” kierowany do dzieci 5-6 letnich;
II „Nie pal przy mnie proszę” kierowana do klas I-III;
III „Bieg po zdrowie” kierowany do klas IV;
IV „Znajdź właściwe rozwiązanie” kierowany do klas IV-VIII;
Realizator:
Państwowa Inspekcja Sanitarna
Koordynator:
Magdalena Bryła
Anna Rycombel
KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWYCH POSTAW ZDROWOTNYCH WŚRÓD DZIECI JEST NAJSKUTECZNIEJSZYM DZIAŁANIEM W PROFILAKTYCE PALENIA TYTONIU
„NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ”
Program edukacji antytytoniowej dla uczniów kl. I-III szkół podstawowych
Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Nie pal przy mnie, proszę”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas I-III oraz ich rodziców.
Głównym celem programu „Nie pal przy mnie, proszę”, jest zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu, zwiększenie wiedzy w zakresie zdrowego trybu życia.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU:
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Zagadnienia:
Koordynator programu: p. Magdalena Bryła, p. Anna Rycombel
„Znajdź właściwe rozwiązanie”
Program edukacji antytytoniowej
Kolejny już raz nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Znajdź właściwe rozwiązanie”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas IV – VIII oraz ich rodziców.
Głównym celem programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”, jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej.
Założenia programu:
I Przyswojenie wiedzy o tym, że:
II Kształtowanie postaw:
III Rozwinięcie umiejętności do:
Cele główne programu:
Zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej
Cele szczegółowe programu:
Zagadnienia programu:
Koordynator programu: p. Magdalena bryła, p. Anna Rycombel
W kwietniu obchodziliśmy rocznicę urodzin Hansa Christiana Andersena, autora znanych baśni. Z tej okazji pierwszaki wzięły udział w klasowym konkursie plastycznym pt. „Ulubiona postać z baśni”. Część dzieci bardzo chętnie wykonała wspaniałe prace, byli to:
Zuzia Łukawska – Calineczka, Ola Łukawska – Mała syrenka, Amelka Orczyk – Brzydkie kaczątko, Tomek Turek – Dzielny ołowiany żołnierzyk Maja Ślifierz – Dziewczynka z zapałkami, Adrian Sikora – Brzydkie kaczątko, Albert Major – Brzydkie kaczątko.