Organizowany pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych przypada 21 marca, w pierwszy dzień wiosny. Ma na celu promowanie praw osób z Zespołem Downa do pełnego uczestniczenia w życiu społecznym, do opieki zdrowotnej i rehabilitacji.
Wybór daty nie jest przypadkowy. Nawiązuje do obecności dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów u osób z zespołem Downa. Istotą tego święta jest niwelowanie barier, przezwyciężanie stereotypów, okazanie solidarności, akceptacji i zrozumienia osobom dotkniętym tą nieprawidłowością genetyczną. Na całym świecie symbolem obchodów są kolorowe skarpetki nie do pary.
To metafora niedopasowania genotypowego i społecznego jakie powoduje trisomia 21. To także rozpoznawalny znak wsparcia i aprobaty dla chorych, dla ich rodzin oraz opiekunów. Celem organizowanych tego dnia na całym świecie akcji jest pokazanie społeczeństwom, że drobne gesty, empatia, okazywanie pozytywnych uczuć mogą wiele zmienić w życiu społecznym chorych. To święto ma być radosne, kolorowe i nieść przesłanie, że życie z Downem może być barwne i satysfakcjonujące.
Obecnie bardzo wiele wiadomo na temat zespołu Downa, ale przyczyny i konkretne czynniki fizyczne, wpływające na zwiększenie ryzyka pojawienia się tej choroby, nadal są niepoznane. Trisomia to zespół wad, wynikający z liczbowej aberracji chromosomowej, która powoduje konsekwencje zdrowotne o różnym nasileniu. Nadmiar materiału genetycznego powstaje na etapie intensywnych podziałów komórkowych tuż po zapłodnieniu Do najczęstszych i najbardziej znanych trisomii należy zespół Downa, czyli trisomia 21. Do jej cech charakterystycznych zalicza się niepełnosprawność intelektualną w różnym stopniu nasilenia, zmiany w wyglądzie, jak również zmiany w budowie i funkcjonowaniu całego organizmu. Zespół Downa jest jedną z chorób genetycznych najlepiej poznanych, stosunkowo często występujących. Diagnozowanie waha się w przedziale od 1:800 do 1:1000 żywo narodzonych dzieci.
Zespół Downa jest nieuleczalny ale dziś, dzięki postępowi w medycynie średnia długość życia chorych wzrosła do około 50–60 lat. Dużo zależy od właściwej opieki lekarskiej i rehabilitacji. Dzięki większej świadomości społecznej i wiedzy medycznej na temat zespołu Downa dotknięte nim osoby mogą prowadzić aktywne życie.
Szkoły, placówki integracyjne oraz nowoczesne adaptacyjne programy dydaktyczne pomagają dzieciom rozwijać się razem z rówieśnikami, co ma ogromne znaczenie dla ich umiejętności i zdolności do samodzielnej egzystencji. Z kolei zdrowe dzieci i dorośli mają szansę oswoić się z innością, uczyć tolerancji, a tym samym poprawiać komfort życia ludzi z niepełnosprawnościami.
Anna Drukała- pedagog specjalny
W dniu 12.03. 2025r. uczniowie klasy ósmej uczestniczyli w ciekawym wydarzeniu, które
miało na celu pomoc w wyborze dalszego kształcenia i zawodu w przyszłości.
Najpierw uczniowie odwiedzili Zespół Szkół Zawodowych nr 1 w Starachowicach, gdzie
uczestniczyli w Dniu Otwartym Szkoły, zostali zapoznani z ofertą kształcenia, zwiedzali pracownie,
rozmawiali z uczniami i nauczycielami szkoły, a na zakończenie odwiedzili Bursę Międzyszkolną.
Następnie odbyła się wycieczka zawodoznawcza do zakładu pracy STARPOL. Podczas
ciekawej prelekcji pracownika zakładu mogli zobaczyć, jak wygląda praca przy obróbce metalu min.
cięciu laserowym, spawaniu, frezowaniu i toczeniu.
Kolejnym punktem dnia był udział w Giełdzie Szkół Ponadpodstawowych w Zespole Szkół
Zawodowych nr 3.
Podczas Giełdy Szkół uczniowie mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami szkół
technicznych, branżowych i liceów ogólnokształcących ze Starachowic. Każda ze szkół miała stoisko,
gdzie prezentowała swoją ofertę kształcenia, zasady rekrutacji i inne ciekawostki z życia
poszczególnych placówek.
Na koniec odwiedzili Ochotniczy Hufiec Pracy. Tam uczniowie zobaczyli, jak wyglądają
warsztaty, gdzie odbywają się praktyki zawodowe oraz mogli zwiedzić internat przy OHP.
Był to bardzo przyjemny i kształcący wyjazd, który z pewnością przyczyni się do lepszego i
trafnego podjęcia decyzji przez ósmoklasistów o dalszej karierze edukacyjno – zawodowej.
We wtorek 11 marca 2025r. klasy VII i VIII wybrały się do kina na seans polskiej komedii młodzieżowej „100 dni do matury”. Film, który zadebiutował 28 lutego 2025 roku, okazał się nie tylko źródłem dobrej zabawy, ale i pretekstem do refleksji nad wartościami, które są nam bliskie – wiedzą, pracą i uczciwością. Uczniowie z zaciekawieniem przyjrzeli się temu, jak produkcja łączy lekką fabułę z głębszym przekazem.
Mimo komediowego tonu, „100 dni do matury” porusza poważne tematy. Główny bohater zmaga się
z wyborem między tym, co szybkie, łatwe i przyjemne, a ciężką, uczciwą pracą. Film, choć nie zawsze logiczny, skłania do rozmowy o tym, czy warto iść na skróty.
„100 dni do matury” to film, który bawi, ale i daje do myślenia. Dla uczniów naszej szkoły był okazją do spojrzenia na własne wybory – czy stawiamy na pasję i pracę, czy szukamy łatwych rozwiązań?
Opiekę nad uczniami sprawowały wychowawczynie: Danuta Turek i Justyna Śpiewak
Mamy kolejne sukcesy, którymi chcemy się pochwalić!
Szkole Podstawowej im. S. Żeromskiego w Stykowie został przyznany
Certyfikat Srebrnej Szkoły Edukacji Ekonomicznej
oraz
Certyfikat Partnera XVII Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości „Przedsiębiorczość dla Każdego”.
Oba wyróżnienia są wynikiem zrealizowanego w naszej szkole projektu pn. „Staropolska Akademia Ekonomiczna dla Najmłodszych”, którego autorem była Staropolska Akademia Nauk Stosowanych w Kielcach.
Zajęcia w ramach projektu zostały przeprowadzone w klasie I przez wychowawczynię p. Kingę Michalczewską.
Dzień Kobiet to święto każdej kobiety – tej małej i tej dużej dlatego obchodzimy go również w naszej klasie, zapraszając na nie wszystkie Panie współpracujące z naszą grupą. Tegoroczne obchody rozpoczęliśmy występem artystycznym naszych chłopców, który rozbawił i rozbudził w Paniach radość, następnie chłopcy złożyli życzenia zaproszonym Kobietom i koleżankom upominki.
Dzień Kobiet w naszej klasie był pełen emocji, uśmiechów i wspólnego świętowania oraz stworzył niezapomniane wspomnienia.
1 marca obchodzony jest Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Data ta została dopisana do kalendarza świąt narodowych w 2011r.
Nasi uczniowie, podczas okolicznościowego apelu, przypomnieli sylwetki bohaterów podziemia antykomunistycznego i niepodległościowego, czyli żołnierzy niezłomnych, którzy po zakończeniu II wojny światowej nie zgadzali się na sowiecką okupację naszego kraju i podjęli walkę z ludźmi bezwzględnie posłusznymi Moskwie i Stalinowi. Za swą postawę byli nazywani przez komunistów „wyklętymi” i przez długie lata „historia o nich długo milczała”…
24 i 25 lutego, w naszej szkole odbył się kiermasz charytatywny, którego celem było zebranie pieniędzy na wsparcie leczenia p. Karoliny Pałachy, mamy jednego z naszych uczniów. Kiermasz został zorganizowany przez nauczycieli klasy I, wychowawców świetlicy, Szkolne Koło PCK oraz Samorząd Uczniowski wraz z opiekunami.
Za każdy odruch serca, za każdą złotówkę, za zaangażowanie, słodkie wypieki… serdecznie dziękujemy wszystkim rodzicom, uczniom oraz pracownikom ZPO w Stykowie. Cieszymy się, że mamy wokół siebie tak życzliwych ludzi. To właśnie dzięki Wam udało się nam zebrać kwotę 2237zł.
Każde dziecko powinno czuć się bezpieczne i akceptowane w szkole. Niestety, czasami zdarza się, że rówieśnicy dokuczają a nawet dręczą innych, co może prowadzić do stresu, lęku i poczucia osamotnienia. Jako rodzice i opiekunowie macie kluczową rolę w wspieraniu swojego dziecka i pomaganiu mu w radzeniu sobie z takimi sytuacjami. Poniżej przedstawiam kilka wskazówek, jak skutecznie interweniować i wzmacniać dziecko w obliczu trudnych doświadczeń.
Jak wspierać dziecko, kiedy doświadcza dręczenia i dokuczania?
Dokuczanie, dręczenie w szkole może być dla dziecka trudnym doświadczeniem, ale z odpowiednim wsparciem może ono nauczyć się skutecznych sposobów radzenia sobie w takich sytuacjach. Kluczowe jest wzmacnianie poczucia własnej wartości, otwarta komunikacja oraz współpraca z nauczycielami i specjalistami. Choć to od każdego człowieka zależy, czy zdecyduje się zmienić swoje zachowanie, dzieci mogą kontrolować własne reakcje i wpływ, jaki te sytuacje na nie wywierają. Budując odporność i pewność siebie, łatwiej odzyskują równowagę po trudnych przeżyciach i uczą się dbać o swoje samopoczucie. Każde dziecko zasługuje na bezpieczne środowisko edukacyjne, a rodzice odgrywają istotną rolę w jego tworzeniu.
17 lutego 2025r uczniowie V – VIII klasy naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach na basenie w Starachowicach. Celem wyjazdu było zaprezentowanie uczniom alternatywnej formy spędzania czasu wolnego, innej od preferowanej przez dzieci i młodzież w postaci wielogodzinnego spędzania czasu przy komputerze. Spotkanie rozpoczęło się od przypomnienia uczniom regulaminu korzystania z pływalni.
Ćwiczenia i zabawy w wodzie w bezpieczny i przyjazny sposób oswajają z nowym środowiskiem, pozwalają pokonać strach i opór przed wodą. Uczniowie pod opieką ratowników i opiekunów mogli wykazać się umiejętnością pływania. Zjeżdżalnia, jaccusi i basen – to atrakcje, z których mieli okazję skorzystać uczestnicy wyjazdu na krytą pływalnię.
Czas spędzony na basenie był dobrym sposobem na relaks. Miejmy nadzieję, że to nie ostatnia taka wycieczka.
Po dwugodzinnym wodnym szaleństwie wszyscy w radosnym nastroju wrócili do szkoły.
Opiekunowie: Elżbieta Rozwadowska, Anna Rycombel, Justyna Śpiewak.