29 listopada 2016r. w świetlicy w Szkole Podstawowej w Stykowie odbyło się głośne czytanie utworów Henryka Sienkiewicza zainspirowane Narodowym Czytaniem ,,Quo Vadis”. Spotkanie rozpoczęło się rozstrzygnięciem konkursu plastycznego pt. ,,Portret Henryka Sienkiewicza”. I miejsce zajął Karol Kozieł z kl.VI, na II miejscu znalazła się Agata Olszewska z kl. III a, a miejsce III zdobył Kacper Jedliński z kl. IV. Wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie otrzymali słodkie nagrody z rąk Pani Dyrektor. Następnie uczeń klasy VI- Cyprian Kosmala przedstawił uczniom z kl. IV –
VI i zaproszonym gościom krótki życiorys noblisty. Szkolne Czytanie zostało rozpoczęte ,, Legendą żeglarską”, którą zaprezentowała Pani Ewa Działak – bibliotekarka Gminnej Biblioteki Publicznej w Brodach. Utwór ,,Wilk i Kozieł ‘’ przeczytała słuchaczom Przewodnicząca Rady Rodziców – Pani Małgorzata Zięba. Fragment ,,Janka Muzykanta ‘’ został zaprezentowany przez Panią Ewę Brela, która pracuje w Bibliotece Szkolnej. Pani Dyrektor Barbara Prokop przedstawiła dzieciom ,,Sabałową bajkę”. Szkolne Czytanie zakończył uczeń kl. V – Jan Wiecha utworem pt. ,,Lekarze”. Następnie uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną dotyczącą życia i twórczości pisarza. Szkolne Czytanie nawiązywało do obchodzonego Roku Henryka Sienkiewicza ustanowionego przez Sejm i Senat w związku ze 170 rocznicą urodzin i 100 rocznicą śmierci pisarza. Przypomnijmy, że H. Sienkiewicz był powieściopisarzem i publicystą, Laureatem Nagrody Nobla (1905) w dziedzinie literatury za całokształt twórczości. Czytanie jest niezwykle ważne. Zapoznawanie z dziełami polskiej literatury, to kontynuacja naszej tradycji, to doskonały moment, by odczytać tekst na nowo, zastanowić się, jakie przesłanie z niego wynika. Dlatego jesteśmy wdzięczni zaproszonym gościom, że przyczynili się do propagowania czytania wśród dzieci. Szkolne czytanie utworów Henryka Sienkiewicza przygotowały Panie pracujące w świetlicy szkolnej: Anna Kubala, Justyna Śpiewak i Małgorzata Tomczyńska.29 listopada2016r. odbyła się w naszym przedszkolu zabawa andrzejkowa. Przedszkolaki wspólnie z klasą ,,O” -5 latków oraz 6- latków w magicznych strojach uczestniczyli w zabawach przy muzyce tanecznej zorganizowanej przez ,,Ogólnopolską Szkółkę Tańca i Dobrych Manier” Wasilewski- Felska. Po andrzejkowych zabawach i tańcach przyszedł czas na małe słodkości dla wszystkich dzieci.
W piątek 25.11.2016 przedszkolaki wraz ze swoimi przyjaciółmi z kl. 0 „a” i 0 „b” obchodziły Dzień Pluszowego Misia. Każdy uczestnik zabawy przyniósł ze sobą maskotkę. Podczas spotkania dzieci poznały historię obchodów tego dnia, brały udział w quizie o znanych misiach (postaciach bajkowych), zabawach ruchowych przy muzyce, konkursach sprawnościowych oraz słuchały utworu literackiego pt. „Przygody misia Uszatka. Na koniec wszyscy uczestnicy otrzymali słodkie nagrody a grupy dyplomy – podziękowania. Temu dniu towarzyszyło przesłanie „Wszyscy misie kochamy i mocno przytulamy”
Pluszowy miś nie ustępuję miejsca innym zabawkom. Misiami bawią się zarówno dziewczynki jak i chłopcy. 25 listopada przypada Światowy Dzień Pluszowego Misia. W tym dniu uczniowie klasy IIa przynieśli na zajęcia szkolne swoje misie. W sali lekcyjnej, jak co dzień czekał na dzieci duży pluszowy miś. W ubiegłym roku szkolnym uczniowie podarowali mu „drugie życie” i mianowali klasową maskotką. Aby w pełni mógł cieszyć się swoim świętem, dzieci naprawiły mu łatkę i dokładnie odkurzyły. Dzieci na zajęciach zredagowały zaproszenie dla misiów na zabawę andrzejkową, a na przerwach międzylekcyjnych bawiły się ulubionymi maskotkami. Zabawki przez cały dzień przyglądały się, jak wytrwale pracują ich opiekunowie. Zabawę i pracę uczniów zorganizowała wychowawczyni Barbara Michalczewska.
Realizując tematykę tygodnia „Baśnie i bajki na deszczowe dni” przedszkolaki 23.11.2016 wybrały się do kina „Helios”, gdzie na dużym ekranie mogły obejrzeć klasykę bajek polskich „Tych znanych i mniej znanych”. Była to ich pierwsza wizyta w kinie. Dzieci oglądały bajki w skupieniu i z pełną uwagą. Po minach maluchów można było śmiało stwierdzić, że wizyta w kinie bardzo przypadła im do gustu i na pewno nie będzie ostatnią.
W środę 23 listopada 2016r. uczniowie klas IV – VI uczestniczyli w zabawie andrzejkowej. Wspaniali wróżbici z poszczególnych klas z przepowiadały przyszłość wszystkim tym, którzy byli jej ciekawi. Można było dowiedzieć się, jak będzie miała na imię przyszła żona lub mąż, jaki zawód będą wykonywały dzieci za kilkanaście lat lub co nam przyniesie przyszłość. Były również konkursy, no i oczywiście tańce. Zabawa była bardzo udana i wszyscy czekają już na następną zabawę andrzejkową za rok.
17 listopada 2016r. nasze przedszkole odwiedził specjalny gość – Pani pielęgniarka Iwona Gralec. Pani Iwona w bardzo ciekawy i interesujący sposób opowiedziała nam, na czym polega praca pielęgniarki. Zaprezentowała również dzieciom przedmioty potrzebne lekarzowi i pielęgniarce do codziennej pracy oraz wyjaśniła do czego służą.
Listopad, to miesiąc, w którym rozbrzmiewają patriotyczne melodie. 18 listopada w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie odbył się piękny koncert z udziałem muzyków z Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Artyści zaprezentowali uczniom kilka pieśni i piosenek, z którymi szliśmy do Niepodległości. Podczas koncertu dzieci rozpoznawały głosy ludzkie, chętnie odpowiadały na pytania zadawane przez wykonawców. Była to piękna lekcja muzyki.Artyści zostali nagrodzeni gromkimi brawami.
Od 1 października 2016 r. w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie realizowany jest projekt w ramach programu ENGLISH TEACHING SMALL GRANTS 2016 „Przygoda z Angielskim”, który finansowany jest ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Realizatorem programu jest NIDZICKA FUNDACJA ROZWOJU NIDA. Polsko Amerykańska Fundacja Wolności oraz Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA ogłosiły konkurs SMALL GRANTS, którego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz zwiększenie zainteresowania uczeniem się i nauczaniem języka angielskiego we wsiach i małych miastach w Polsce. Konkurs odbywał się w dwóch turach: ocena formalna przygotowanego wniosku oraz ocena merytoryczna. Ocenę formalną przeszło 160 szkół i instytucji z całej Polski. W wyniku oceny merytorycznej Grupa Doradcza Ekspertów Programu English Teaching zarekomendowała przyznanie 55 dotacji dla najwyżej ocenionych wniosków, w tych najlepszych znalazł się również wniosek ze Szkoły Podstawowej w Stykowie przygotowany przez nauczycielkę języka angielskiego p. Agnieszkę Pastuszka oraz Dyrektora ZPO Styków Barbarę Prokop. Bezpośrednimi odbiorcami projektu są wyłonieni uczniowie z klasy V Szkoły Podstawowej w Stykowie. Pośrednimi odbiorcami projektu są rodzice naszych uczniów i zaproszone dzieci z innych szkół oraz nauczyciele. Całkowita wartość projektu wynosi 5 250zł, zaś wartość dotacji wyniosła 5 000zł. W ramach projektu przewidzianych jest 40 godzin zajęć z j. angielskiego i zajęcia wokalne. W ramach projektu realizowane są różne działania mające na celu rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów związanych z efektywnym wykorzystaniem języka angielskiego do opowiadania o swoim miejscu zamieszkania, regionie, i innych ciekawych miejscach w Polsce. Uczniowie uczestniczą w projektach europejskich eTwinning, podczas których poznają kulturę i tradycje innych krajów europejskich. Zaplanowane formy pracy będą sprzyjać umiejętności wykorzystania języka w praktyce poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych, rozwijaniu postaw twórczych i artystycznych wśród dzieci i młodzieży. Dzięki dotacji szkoła wzbogaciła się o różne pomoce dydaktyczne i sprzęt, zakupiony z przyznanych środków w ramach dotacji.. Uczestnicy projektu spotykają się z Native Speakerami z różnych krajów. W październiku odbyły się zajęcia z gościem pochodzącym z Kanady – Victorem Benz a w listopadzie przyjechał do naszej szkoły Sekretarz Rady Dyrektorów PAFW Douglas Ades wraz z małżonką Elżbietą Dec. W spotkaniu wzięli udział uczniowie ZPO Styków oraz uczniowie Gimnazjum w Pawłowie wraz z nauczycielem języka angielskiego panią Bożeną Sławek. Pan Ades poprowadził lekcje języka angielskiego. Jej tematem były miejsca w USA, które warto odwiedzić, oczywiście w jęz. angielskim. Podczas lekcji Douglas Ades przekazał uczniom interesujące fakty na temat historii i kultury amerykańskiej. Dyskusja toczyła się wokół ciekawych miejsc wartych odwiedzenia, zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i w Polsce, na temat życia codziennego w Ameryce oraz różnic i podobieństw pomiędzy Polakami i Amerykanami. Dla uczniów była to znakomita okazja do sprawdzenia w praktyce znajomości języka angielskiego. Uczniowie zadawali mnóstwo pytań. Douglas Ades zachęcał ich do pogłębiania wiedzy o Stanach Zjednoczonych, do wytężonej pracy, dążenia do celu i podnoszenia kompetencji językowych. Jak zawsze podczas tego rodzaju wizyt, spotkał się z dyrekcją i kadrą. Goszczący w szkole Douglas Ades, wielokrotnie podkreślał, że uczniowie wykazali się doskonałą znajomością języka angielskiego, kreatywnością, ciekawością świata i gościnnością. Aktywne uczestniczenie uczniów w lekcji angielskiego i bardzo ciekawe pytania, które przygotowali były dowodem na to, że fundusze przekazane przez Polsko-Amerykańska Fundację Wolności z pewnością zostały dobrze wykorzystane. Pan Douglas Ades był pod wielkim wrażeniem występu artystycznego przygotowanego przez uczennice z Gimnazjum w Pawłowie. Realizacja powyższego programu stała się możliwa dzięki zaangażowaniu nauczycieli oraz wydatnej pomocy i współpracy z samorządem Gminy Brody.