Ze Świetlicy

Programy Edukacji Antytytoniowej

This gallery contains 9 photos.

Kolejny raz nasza szkoła uczestniczy w Programie Edukacji Antytytoniowej składający się z czterech etapów.

 Przedszkolny Program Edukacji Antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas” – adresowany jest do dzieci pięcio i sześcioletnich. Celem programu jest zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

Program edukacji antytytoniowej pt. „Nie pal przy mnie proszę” – przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, ma celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

Cele szczegółowe:

– uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia,

– kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie,

– uświadomienie dzieciom, że palenie jest szkodliwe dla zdrowia,

– uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem,

– wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.

Program edukacji antytytoniowej pt. Bieg po zdrowie” – przeznaczony jest dla uczniów klas IV szkoły podstawowej, ukazuje korzyści wynikające z niepalenia papierosów, czyni to zjawisko mniej pożądanym i mniej akceptowalnym.

Cele programu:

– opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,

– pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,

– zwięk­szanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kon­tekście szkodliwości palenia papierosów 

Program edukacji antytytoniowej pt. „Znajdź właściwe rozwiązanie”- przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych. 

Cele szczegółowe:

– Integracja grupy. Wyróżnienie liderów. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia.

– Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.

– Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy.

– Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami.

– Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.

W ramach realizacji Programu Edukacji Antytytoniowej w naszej placówce organizowane są konkursy plastyczne

na najciekawsze plakaty klasowe. Prace należy wykonać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.

Termin składania prac do 2 czerwca 2023 r., do koordynatorów programów.

Rozstrzygniecie konkursów 5 czerwca o godzinie 8:55 podczas apelu szkolnego.

W pierwszym etapie programu „Czyste powietrze wokół nas” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla przedszkola pt. „Czysta Planeta = Zdrowy Człowiek”,  i kl.0 pt. „Dbamy o czyste powietrze”.

W drugim etapie programu „Nie pal przy mnie proszę” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę

dla kl. I pt. „Skutki czynnego palenia papierosów”, dla kl. II pt. „Wpływ palenia biernego” i kl. III pt. „Palenie z trzeciej ręki”. Prace należy wykonać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.

W kolejnym etapie programu „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią

Beatę Kryzińską w kl. IV pt. „ Nie pal, palenie szkodzi ”, w kl. V pt. „E – papieros – jestem na NIE”, w kl. VI pt. „Szkodliwe ENERGETYKI”, w kl. VII pt. „Miej własne zdanie – bądź ASERTYWNY”. Uczniowie kl. VIII przygotują ulotki profilaktyczne. Prace należy wykonać w formacie A1 (brystol) metodą i techniką dowolną.

Uczniowie, którzy najlepiej wykonają plakat klasowy otrzymają dyplom i nagrodę.

Będzie przyznana jedna nagroda za I miejsce dla młodszej grupy wiekowej (przedszkole – kl. III) oraz jedna dla starszej grupy wiekowej (kl. IV-VII). Wszyscy uczestnicy otrzymają słodki upominek. Życzymy powodzenia!

Realizator:
Państwowa Inspekcja Sanitarna

Koordynatorzy programu:
Magdalena Bryła
Beata Kryzińska

Ciekawostki ze świetlicy – kwiecień

Początek tego miesiąca rozpoczął się  współorganizowaniem kiermaszu wielkanocnego, na którym można było zakupić wiele interesujących rzeczy oraz słodkich przekąsek. W pierwszym tygodniu poznaliśmy zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi. Wspólnie czytaliśmy opowiadania edukacyjne z zakresu inteligencji emocjonalnej „Cierpliwość”, czyli o cierpliwości do bliskich podczas świątecznych przygotowań. Wykonaliśmy kartki świąteczne dla naszych bliskich oraz rysunki koszyka wielkanocnego i jego zawartości. Rozwijaliśmy sprawność ruchową, korzystając z magicznego dywanu. Nie zabrakło zajęć umysłowych, rozwiązywaliśmy zagadki, krzyżówki, rebusy i zadania matematyczne w formie labiryntów.

           W kolejnym tygodniu czytaliśmy wiersze o tematyce wiosennej. Wypowiadaliśmy się na temat wiersza J. Brzechwy „Wiosenne porządki” i wykorzystaliśmy zabawy ruchowe ilustrujące poznany wiersz. Rozwijając sprawność manualną malowaliśmy kolorowanki tematyczne, lepiliśmy plasteliną i budowaliśmy z klocków. Przypomnieliśmy zasady dotyczące bezpieczeństwa w czasie zabaw. Korzystając z coraz cieplejszych dni organizowaliśmy zabawy z piłką na boisku szkolnym.

            Wprowadziliśmy zajęcia dotyczące edukacji ekologicznej. Zapoznaliśmy uczniów z wierszem D. Rozwens „Segregacja – edukacja” i czytaliśmy opowiadanie edukacyjne pt. „Ochrona przyrody”. Wykonaliśmy ilustrację do opowiadania. Wzbogacaliśmy także wiedzę o otaczającym świecie. Poznaliśmy i utrwaliliśmy pojęcia: recykling, ekologia, segregacja. Ćwiczyliśmy segregowanie śmieci stosując odpowiednie pojemniki. Oglądaliśmy bajkę edukacyjną „Na ratunek Ziemi” oraz filmy przyrodnicze ukazujące piękno przyrody. Debatowaliśmy na temat „Co szkodzi naszej planecie i w jaki sposób możemy jej pomóc? W pracy plastyczno-technicznej rozwijaliśmy umiejętność posługiwania się nożyczkami wykonując makiety „Segregowanie odpadów”. Stosując metodę burzy mózgów szukaliśmy sposobów na odpady oraz oszczędzania i nie zanieczyszczania zasobów planety (wody, gleby, powietrza) . Wymyślaliśmy „Recyklingowe cuda” – czyli, co można zrobić z dostępnych materiałów. W zabawach ruchowych ćwiczyliśmy koncentrację i podzielność uwagi. Często sięgaliśmy po klocki magnetyczne do rozwijania zręczności i logicznego myślenia. Rozwijaliśmy sprawność manualną poprzez przewlekanie sznurowadeł i lepienie plasteliną.

Marzec w naszej świetlicy…

           W marcu mówiliśmy o znaczeniu zdrowia i czynników warunkujących prawidłowy rozwój. Zwróciliśmy uwagę na właściwe odżywianie, higienę osobistą oraz uprawianie sportu. Czytaliśmy wiersz pt. „Zdrowy duch” i wiele innych wybranych utworów. Rozmawialiśmy na temat opowiadania edukacyjnego „Równowaga – nierównowaga”. Nawiązując do tematu wykonaliśmy prace plastyczne pt.: „Moje ulubione warzywa i owoce” oraz „W zdrowym ciele zdrowy duch”. Rozmawialiśmy również na temat zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży. Wspólnie wykonaliśmy plakat dotyczący piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Rozwijając logiczne myślenie rozwiązywaliśmy zagadki o tematyce zdrowotnej. Tworzyliśmy także budowle przestrzenne z użyciem klocków magnetycznych. Zabawy ruchowe najczęściej odbywały się na „Magicznym dywanie” oraz w sali gimnastycznej. 

           W kolejnych tygodniach mówiliśmy o pracy kobiet w różnych zawodach. Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „Zawód mojej mamy” Rozwiązywaliśmy zagadki i kolorowaliśmy prace związane z tematyką tygodnia. Ćwiczyliśmy sprawność manualną lepiąc z plasteliny. Natomiast w sali gimnastycznej rozwijaliśmy sprawność ruchową. Na zajęciach świetlicowych budowaliśmy roboty z klocków magnetycznych oraz doskonaliliśmy grę w szachy i warcaby.

           Obserwując budzącą się wiosnę poczuliśmy przypływ energii. Tematem przewodnim w tym tygodniu były pierwsze wiosenne kwiaty (przebiśniegi, krokusy, śnieżynki, zawilce). Z zainteresowaniem słuchaliśmy wierszy i opowiadań wiosennych. Czytaliśmy z podziałem na role wiersz pt. „Ptasie radio” Juliana Tuwima oraz ciekawostki dotyczące pierwszych oznak wiosny. Rozmawialiśmy na temat ptaków przylatujących do Polski wiosną. Stworzyliśmy pracę plastyczno-techniczną pt. „Pan Bocian”. Oglądaliśmy filmy przyrodnicze i edukacyjne. Porozmawialiśmy na temat wiosennych zwyczajów „topienia Marzanny”.

           Kolejny tydzień zrealizowaliśmy „barwnie”. Mówiliśmy o znaczeniu kolorów, barwach ciepłych i zimnych, łączeniu barw podstawowych z pochodnymi. Wykonaliśmy pracę plastyczną z użyciem barw podstawowych – czyli kolorem czerwonym, żółtym i niebieskim. Rozmawialiśmy o naszych ulubionych kolorach. Debatowaliśmy o znaczeniu kolorów w przyrodzie i o barwach ochronnych w świecie zwierząt. Malowaliśmy kolorowanki dotyczące Światowego Dnia Wody i wyjaśniliśmy skąd się bierze woda słodka i słona. Dowiedzieliśmy się, jak ważne są metody oszczędzania wody. Przybliżyliśmy także świat sztuki. Rozmawialiśmy o sztukach plastycznych i ich dziedzinach. W dalszym ciągu stosowaliśmy zabawy integrujące grupę z wykorzystaniem gier świetlicowych.

           W ostatnim tygodniu wprowadziliśmy tematy dotyczące dobrego zachowania. Wdrażaliśmy do właściwych postaw związanych z zachowaniem uczniów i mówiliśmy o kulturalnym zachowaniu się podczas spożywania śniadań i obiadów. Zapoznaliśmy się z bohaterami opowiadania edukacyjnego „Słowa, które ranią”. Zwróciliśmy szczególną uwagę na prawidłowe odnoszenie się uczniów do siebie, pracowników szkoły, osób starszych. Utrwaliliśmy magiczne słowa: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Na wesoło interpretowaliśmy czytany wiersz Jana Brzechwy pt. „Kwoka”. Wykonaliśmy wiele rysunków pastelami. Najczęściej stosowano zabawy stolikowe i karciane. Nie możemy zapomnieć o Kiermaszu Wielkanocnym, na którym można było zakupić wiele ciekawostek, z którego część dochodu przeznaczono na cele charytatywne. Wszystkim kupującym serdecznie dziękujemy.