Ze Świetlicy

Kwiecień w świetlicy

I tydzień – J. Ch. Andersen – człowiek, który wyczarował najpiękniejsze baśnie

Z początkiem kwietnia odpowiedzieliśmy na ważne pytanie „Dlaczego warto czytać baśnie?” Omówiliśmy różnicę pomiędzy bajką i baśnią oraz korzyści płynące z czytania książek. Czytaliśmy ze zrozumieniem wybrane fragmenty książek i przedstawialiśmy ulubionego bohatera. Wykonaliśmy zakładki do książki i projektowaliśmy okładki książek do wybranej bajki/baśni. Z Innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” przygotowaliśmy sadzonki roślin, nasiona do posadzenia w ogródku szkolnym oraz na stanowisku 1. Uczniowie kl. VII przygotowali grunt dla zaszczepionych roślin.

II tydzień – Światowy Dzień Zdrowia

W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy na temat znaczenia zdrowia i czynników warunkujących prawidłowy rozwój.Uczniowie zaznajomili się z podstawowymi wiadomościami o zdrowym stylu życia oraz poznali kluczowe witaminy dla zdrowia człowieka.Omówiliśmy „Piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej”. Poznaliśmy różnicę pomiędzy zdrowym, a „śmieciowym” jedzeniem. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Przybory do pielęgnacji zębów” w formie wydzieranki. Rozstrzygnięto konkurs świetlicowy pt. „Pienie czytam”, na którym nie zabrakło dyplomów i ciekawych nagród. Zabawy wyciszające na pufach cieszyły się największym uznaniem, jak również wybrane kolorowanki z doradztwa zawodowego.Rozwijaliśmy motorykę małą po przez lepienie plasteliną i rysowanie po śladzie.

III tydzień – Tradycje wielkanocne

W tej części planu tematem przewodnim były Tradycje wielkanocne, w których omówiono potrawy wielkanocne panujące w naszych domach. Dzieci przypominały sobie co powinno znaleźć się w koszyku wielkanocnym i jakie znaczenie mają umieszczone w nim produkty. Wykonaliśmy prace plastyczno-techniczną pt. „Koszyczek wielkanocny”. W dalszej części tematu przypomnieliśmy nienaganne formy zachowania przy stole, jakich nie powinno zabraknąć.W Innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” rozmawialiśmy o wspólne spożywanych posiłkach, o nieeleganckich gestach, zachowaniach oraz nawykach.

IV tydzień – Na ratunek Ziemi

W tym tygodniu rozmawialiśmy o skutkach zanieczyszczeń. Dzieci zastanawiały się „dlaczego ludzie śmiecą?” Mówiliśmy o zmianach ekologicznych, braku wody w przyrodzie, o metodach oszczędzania wody i sposobach ratowania przyrody. Po przez ćwiczenia praktyczne uczyliśmy się wyrabiania nawyków oszczędzania „zapasów Ziemi”. Z Innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” uczniowie kl. VI przygotowali stanowisko „1” do zasadzenia kwiatów, a pracowite świetliczanki przeplewiły skrzynie w ogródku szkolnym do zasadzenia warzyw.

V tydzień – Święta Majowe

Kończąc miesiąc kwiecień zbliżamy się ku świętom majowym. Dlatego też uzupełniliśmy wiadomości dotyczące świąt przypadających na 1, 2 i 3 maja. Wyjaśniliśmy znaczenie słowa Ojczyzna, poznaliśmy historię Państwa Polskiego i związane z nim legendy. Utrwaliliśmy „Hymn Narodowy” oraz „Katechizm polskiego dziecka”. Pamiętaliśmy o dekoracji gazetki świetlicy z okazji Uchwalenia Konstytucji 3 maja. Na zajęciach kolorowaliśmy także nasze symbole narodowe – godło, flaga, kotyliony.  Realizując Innowację pedagogiczną „Cztery pory roku w ogrodzie” sadziliśmy sadzonki kwiatowe i wysiewaliśmy nasiona. Jak widać miesiąc kwiecień był bardzo pracowity.

„Pięknie czytam w świetlicy”

14 kwietnia 2025 r. rozstrzygnięto konkurs świetlicowy pt. „Pięknie czytam”, którego organizatorem była pani Magdalena Bryła. Uczestnikami konkursu były świetliczaki z kl. I-III, którzy czytali wybrane fragmenty uprzednio przygotowane przez wychowawcę świetlicy dla poszczególnych klas (dla kl. I, kl. II, kl. III). Podczas czytania oceniano: płynność i bezbłędność, tempo oraz wyrazistość czytania. Konkurs odbył się 7 i 8 kwietnia 2025 r. (poniedziałek i wtorek) w świetlicy szkolnej podczas zajęć świetlicowych.

Celem konkursu było:

  • promowanie czytelnictwa,
  • stworzenie możliwości prezentacji własnych umiejętności oraz porównanie ich z umiejętnościami innych,
  • kształtowanie umiejętności pięknego czytania,
  • wyrabianie nawyku czytania jako formy spędzania wolnego czasu.

Nagrody otrzymali:

Kl. I

I miejsce – Antek Moczydłowski

II miejsce – Maja Gębura

Kl. III

I miejsce – Miłosz Orzeł

II miejsce – Mikołaj Wójcik

III miejsce – Emilka Turek

Wyróżnienie – Marcelina Kusiak

Zwycięzcom gratulujemy!

Marzec w świetlicy szkolnej

I tydzień – Dzień Kobiet

Pierwszy tydzień rozpoczął się przygotowaniem do Dnia Kobiet. Rozmawialiśmy na temat 8 marca i czytaliśmy wiersze związane z tym świętem. Uczniowie zastanawiali się jak mogą sprawić przyjemność mamie, siostrze, babci? Wykonaliśmy piękne portrety „Moja Mama” oraz „Tulipany” metodą origami. Wspólnie układaliśmy życzenia okolicznościowe do uprzednio wykonanych laurek. Czytaliśmy ciekawostki o życiu i osiągnięciach kobiet nauki. Kontynuowaliśmy odczytywanie godzin na zegarze, a także naukę sznurowania obuwia. Dzieci najchętniej bały się w sali gimnastycznej.

II tydzień – Dbajmy o nasze środowisko

W tym tygodniu słuchaliśmy opowiadania M. Różyckiej pt. „O żółtym tulipanie” i wykonaliśmy prace plastyczną nawiązując do tematu. Przedstawiliśmy cechy pogody marcowej omawiając wiersz Marii Terlikowskiej „Przedwiośnie”, a rozmowy dotyczyły zbliżającej się wiosny. Prowadziliśmy dyskusje o pozytywnym i negatywnym wpływie człowieka na środowisko. Wyjaśniliśmy co oznacza bycie EKO i w jaki sposób możemy zadbać o środowisko. Wypracowaliśmy „dobre nawyki”, które pomogą nam zadbać o środowisko. Uczniowie wspólnie wykonali kosz na śmieci z pudełka po butach o nazwie „Śmieciojadek”, a następnie przystąpili do zabawy dydaktycznej pt. „Sprzątamy las” wrzucając śmieci w odpowiednie pojemniki. Jak co roku w naszej szkole odbył się Kiermasz książki dla dzieci, w którym można było zakupić ciekawe pozycje w rozsądnej cenie. Kiermasz cieszył się dużym zainteresowaniem.

III tydzień: – Witamy Wiosnę

Wkraczając w kolejny tydzień wykonywaliśmy prace plastyczne dotyczące wiosny. Zapoznaliśmy się z wierszem J. Brzechwy „Wiosenne porządki” oraz z wierszem pt. „Ptasie radio”. Oglądaliśmy filmy przyrodnicze i edukacyjne. Rozmawialiśmy o pierwszych wiosennych kwiatach (przebiśniegi, krokusy, śnieżynki, zawilce). Wykonaliśmy pracę plastyczno-techniczną – „Krokusy” z użyciem rolek i kolorowych kartek. Debatowaliśmy na temat warzyw, które sadzimy wiosną. Wykonaliśmy wiosenną dekorację świetlicy oraz gazetkę. Zrealizowaliśmy wybrany temat z innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” – Wiosenne porządki w ogrodzie. W dalszym ciągu odczytywaliśmy godziny zegarowe i rozwiązywaliśmy zadania z treścią. Zabawy wzrokowo-ruchowe na „Magicznym dywanie” cieszyły się największym zainteresowaniem.

 IV tydzień – Książka moim przyjacielem

Kończąc ostatni tydzień kwietnia oglądaliśmy filmiki edukacyjne „Jak powstaje książka” oraz prezentacje multimedialne „Książka dawniej i dziś”. Omówiliśmy Kodeks czytelnika i zapoznaliśmy się z zasadami czytania książek. Odwiedziliśmy bibliotekę publiczną przy ZPO w Stykowie – zwiedzaliśmy zakamarki biblioteki, rozmawialiśmy z panią bibliotekarką o zaletach i trudach pracy w bibliotece. Projektowaliśmy okładkę ulubionej książeczki. Kolorowaliśmy postacie z ulubionych filmów i książek. Zrealizowaliśmy wybrany temat z innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” – Miejsce publiczne i wyznaniowe. Uczyliśmy się odczytywać pomiar temperatur. Korzystając z pięknej pogody często bywaliśmy na świeżym powietrzu. Grupa świetlicowa chętnie sięgała po gry rozwijające logiczne myślenie oraz zabaw konstrukcyjnych z użyciem dostępnych klocków.

Luty w świetlicy szkolnej

Zimowa aura – I tydzień:

W pierwszym tygodniu lutego omówiliśmy wybrane tematy z innowacji pedagogicznej: „Dobre maniery na co dzień” – Służba zdrowia. Kultura zdrowotna i fizyczna; „Cztery pory roku w ogrodzie” – Zarządzanie czasem. Rozmawialiśmy również na temat spędzonych ferii zimowych, zmieniającej się pogody oraz stosowania właściwego ubioru zimą. Wykonaliśmy pracę plastyczną – „Pejzaż zimowy”. Uczyliśmy się w dalszym ciągu korzystania z zegara mechanicznego, wykonywaliśmy zadania matematyczne z użyciem termometru. Dzieci chętnie korzystały z zabaw konstrukcyjnych rozwijając twórcze myślenie. W sali gimnastycznej królowały zabawy tematyczne. Rozwijaliśmy zdolności manualne, spostrzegawczość oraz twórcze myślenie w grach i zabawach świetlicowych.

Walentynki – II tydzień:

W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o Świętym Walentym. Wykonaliśmy kartki okolicznościowe z pozdrowieniem dla bliskiej osoby. Debatowaliśmy na temat: koleżeństwa, przyjaźni, miłości, sposobów okazywania uczuć. Rozstrzygnięto konkurs plastyczny pt. „W zdrowym ciele, zdrowy duch”, w którym laureaci otrzymali dyplomy i drobny upominek. Pomagaliśmy Samorządowi Uczniowskiemu w zbiórce i segregacji Walentynek. Rozmawialiśmy na temat: zwyczaju obdarowywania się prezentami 14 lutego; Czym jest przyjaźń w życiu człowieka? Czy są nam potrzebni przyjaciele? Z zabaw integracyjnych grupę wybierano głównie „Magiczny dywan”. Uczniowie chętnie tworzyli budowle przestrzenne z użyciem klocków magnetycznych i drewnianych.

Stop agresji i przemocy – III tydzień:

Pod koniec miesiąca świętowaliśmy „Dzień Kota”. Uczniowie malowali tego dnia kolorowanki tematyczne i opowiadali o swoich pupilach. Zrealizowaliśmy temat z innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” – W Kolejce do sklepu, kiosku, apteki, banku, na pocztę. Oglądaliśmy filmiki edukacyjne dotyczące dobrego wychowania i szacunku wobec innych osób. Poznaliśmy pojęcie agresji i omówiliśmy jak się zachować w sytuacji, gdy jesteśmy świadkami lub ofiarami agresji oraz gdzie szukać pomocy. Uczyliśmy się rozpoznawać różne uczucia i emocje i wyjaśniliśmy dlaczego warto być miłym i uprzejmym wobec innych. Uczniowie przedstawili ciekawe propozycje jak poradzić sobie z własnym gniewem. Rozmawialiśmy na temat rozwiązywania konfliktów bez przemocy i wykonaliśmy pracę plastyczną „Jak wygląda złość?” Wyjaśniliśmy pojęcie przyjaciela i wymieniliśmy jego pozytywne cechy. Uczyliśmy się  sznurowania obuwia i wiązania kokardek.

Jak radzić sobie ze stresem? – IV tydzień:

W ostatnim tygodniu współorganizowaliśmy kiermasz charytatywny na rzecz wsparcia chorej mamy jednego z uczniów naszej szkoły. Uczniowie mogli zakupić słodkości i inne wypieki wystawione na kiermaszu. Natomiast tematem przewodnim ostatniego tygodnia był STRES. Wykonaliśmy gazetkę pt. „Jak radzić sobie ze stresem?” Dyskutowaliśmy o sytuacjach stresowych, emocjach im towarzyszących. „Kolory stresu” – wykonaliśmy pracę plastyczną z użyciem farb z programu Laboratoria Przyszłości. Przedstawiliśmy proste sposoby na stres: ćwiczenia, spacer, czytanie książki, zabawa z pupilem, słuchanie muzyki, medytacja oddechu, yoga, domowe spa, rozmowy z przyjacielem/przyjaciółką. Zrealizowaliśmy temat z innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” – Szczepienie roślin. Oglądaliśmy filmiki edukacyjne dotyczące prac ogrodowych wiosną. Zebrane wiadomości przydadzą nam się w kolejnym miesiącu, gdy przystąpimy do ćwiczeń praktycznych.

Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego „W zdrowym ciele – zdrowy duch”

Dnia 12.02.2025 r. rozstrzygnięto konkurs plastyczny pt. „W zdrowym ciele, zdrowy duch”, którego organizatorem była pani Magdalena Bryła.

Celem konkursu było: promowanie zdrowego stylu życia, pogłębienie wiedzy na temat prawidłowego żywienia oraz rozwijanie kreatywnego myślenia.

Uczniowie mieli za zadanie przygotować prace plastyczno-techniczne promujące zdrowy styl życia, wykonane w formacie i technice dowolnej.

Dostarczone prace okazały się bardzo ciekawe i kreatywne. W związku z tym wyłoniono pierwsze trzy miejsca w trzech kategoriach wiekowych:

Przedszkole i kl. „0”

I miejsce – Wojtek Sikora

II miejsce – Filip Zapała

III miejsce – Iga Chalecka

wyróżnienie: Iga Nowak, Hanna Jędrzejczyk, Laura Jankowicz, Julia Jankowicz

Kl. I-III

I miejsce – Piotr Mucha

II miejsce – Alan Szot

III miejsce – Emilia Turek

wyróżnienie: Marcelina Kusiak

Kl. I-VIII

I miejsce – Antoni Turek

II miejsce – Marcel Chalecki

Uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy oraz drobne nagrody, które wręczyła dyrekcja szkoły – pani dyrektor Marzena Adamus oraz pani wicedyrektor Krystyna Kasica

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Styczeń w świetlicy szkolnej

I, II tydzień

W miesiącu styczeń rozmawialiśmy na temat spędzonych świat Bożego Narodzenia z najbliższymi. Rozwiązywaliśmy krzyżówki oraz quizy związane z Nowym Rokiem 2025.

Promowaliśmy zdrowy styl życia pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy, zdrowy duch”. Świetlica szkolna ogłosiła konkurs plastyczny pod takim samym hasłem. Wyjaśniliśmy czym jest uzależnienie od nikotyny, alkoholu, narkotyków. Świetliczanki wykonały prace plastyczne pt.: „Piramida zdrowego żywienia”, „Mam swoje marzenia”. Omówiliśmy skutki uboczne spożywania używek, znaczenie depresji – definicja, przyczyny, formy pomocy. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytania: jakie są rodzaje przemocy, kim jest agresor, a kim ofiara oraz gdzie szukać pomocy. Rozwijaliśmy motorykę małą i dużą lepiąc plasteliną, kolorując rysunki, grając w piłkę w sali gimnastycznej.

III tydzień

W ostatnim tygodniu przed feriami słuchaliśmy opowiadania „Łyżwy”, w którym wybieraliśmy właściwe zakończenie opowiadania. Rozmawialiśmy na temat bezpiecznego zachowania podczas zimowego wypoczynku na śniegu i lodzie, gdzie nie powinniśmy się bawić. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Moja ulubiona zabawa zimą” i malowaliśmy kolorowanki „Bezpieczne ferie”. Dzieci chętnie przedstawiały propozycje jak ciekawie i bezpiecznie spędzić ferie zimowe oraz z jakich zabaw i gier zimowych skorzystać. Uczniowie rozwijali sprawność dłoni rysując i lepiąc plasteliną. Z zabaw ruchowych najczęściej korzystano z „Magicznego dywanu”.

Listopad i grudzień w świetlicy szkolnej

I tydzień – listopada

W pierwszym tygodniu miesiąca zapoznaliśmy się z historią odzyskania niepodległości przez Polskę oraz sylwetką Józefa Piłsudskiego. Przypomnieliśmy znaczenie symboli narodowych i wykonaliśmy prace plastyczne: „Flaga i godło Polski. Projektowaliśmy kotyliony, utrwaliliśmy słowa Hymnu i rozmawialiśmy na temat stosownego ubioru w czasie uroczystości szkolnych.

II tydzień

W drugim tygodniu wyszukiwaliśmy i omówiliśmy znaki bezpieczeństwa w szkole (znaki BHP: informacyjne, przeciwpożarowe, ewakuacyjne nakazu, zakazu oraz ostrzegawcze). Przypomnieliśmyo konieczności przestrzegania zasad BHP i omówiliśmy zasady zachowania się podczas zagrożenia pożarem i ewakuacji. Kolorowaliśmy znaki bezpieczeństwa oraz ćwiczyliśmy odczytywanie godzin zegarowych. Oglądaliśmy takżefilm dydaktyczny dla dzieci „Pierwsza pomoc”.

III tydzień

W kolejnym tygodniu omówiliśmy korzyści i zagrożenia płynące z korzystania z Internetu.Wykonaliśmy „Laptop”irysowaliśmy strony internetowe, z których najczęściej korzystamy. Wyjaśniliśmy pojęcie cyberprzemocy i omówiliśmy jej formy. Rozmawialiśmy na temat jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie szukać pomocy. Poruszyliśmy również nowe tematy zawiązane ze sztuczną inteligencją: „Jak komputery uczą się myśleć”, „Co sztuczna inteligencja potrafi robić już teraz?”, „Czym zastąpić komputer i telewizję?”

Biblioteka szkolna wraz ze świetlicą zorganizowałazbiórkę książek dla biblioteki w Lądku Zdroju dotkniętej powodzią. Uczniów, którzy włączyli się do akcji nagrodziliśmy dyplomami i słodkimi upominkami.

IV tydzień

W ostatnim tygodniu omówiliśmy i wspólne przygotowaliśmy akcesoria potrzebne do wróżb. Rozmawialiśmy o zwyczajach Andrzejkowych i wykonaliśmy zabawne prace z okazji tego święta.Dekorowaliśmy salę świetlicy. Omówiliśmy kolejny temat z  innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień” – Szkoła – odpowiednie zachowanie w czasie przerw, lekcji, spożywania posiłków. Uczyliśmy się odczytywać godziny z zegarka mechanicznego.

W miesiącu listopad uczniowie chętnie korzystali z zabaw swobodnych i relaksacyjnych na pufach. Zabawy konstrukcyjne z użyciem klocków magnetycznych, mini wafli i Lego zajęły drugie miejsce, natomiast trzecie zdobyłyzabawy wzrokowo-ruchowe na „Magicznym dywanie”. Nie zabrakło zabaw zręcznościowych w sali gimnastycznej: „Rzut do celu”, „Kto złapie więcej”, „Kręgle”, ”Trafianie goli”itp.

I tydzień – grudnia

W miesiącu grudzień wspólne ubieraliśmy choinkę w świetlicy szkolnej. Czytaliśmywiersze i ciekawostki o Świętym Mikołaju. Kolorowaliśmy rysunki o tematyce zimowej i Św. Mikołaja. Rozmawialiśmy na temat tradycji obdarowywania się prezentami, czym są akcje charytatywne, jak równieżomówiliśmy rodzaje i terminy ich realizacji. Odczytywaliśmy godziny zegarowe na zegarze mechanicznym.

II tydzień

Zorganizowaliśmy „Kiermasz charytatywny z wypiekami” dla Klary i Marysi wraz z nauczycielami z kl. I (uzbierane pieniążki zostaną przekazane po świętach). Wykonaliśmy kartki świąteczne wg własnego pomysłu.Oglądaliśmy bajki o tematyce świątecznej: „Opowieść wigilijna”, ” Dziewczynka z zapałkami” . Rozmawialiśmy o zmianie pogody zimą, dostosowaniem ubioru, zimowym pejzażu i zwyczajach świątecznych w naszych domach. Zorganizowaliśmy „Kiermasz Bożonarodzeniowy” –świetlica szkolna wraz z nauczycielami kl.I – sprzedawałyśmy ozdoby świąteczne, z którego dochód przeznaczony zostanie na wyposażenie swoich sal. Ćwiczyliśmy sznurowanie obuwia.

III tydzień

W ostatnim tygodniu przed świętami omówiliśmy zwyczaje Bożego Narodzenia, jak również obejrzeliśmy prezentację multimedialną ze świętami związaną. Rozmawialiśmy na temat przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu. Omówiliśmy wybrany temat z innowacji pedagogicznej „Dobre maniery na co dzień”- Biblioteka – miejsce ciszy i skupienia; jak również wybrany temat z innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” – Ogród zimą.

Przypomnieliśmy zasady bezpieczeństwa w czasie korzystania z sali gimnastycznej i magazynku sportowego. Zimowymi popołudniami korzystaliśmy z sali gimnastycznej, bądź z „Magicznego dywanu”. Rozwijaliśmy sprawność manualną poprzez rysowanie, lepienie plastelina i przewlekanie sznurowadeł. Najczęstsze zabawy świetlicowe integrujące grupę to: „Dixit”, „UNO”, „Dobble”, „Warcaby”, „Pełen kurnik”, „Puzzle”, „Lego”, „Klocki z kodowaniem”, „Dinozaury”.