Strona główna

Podróż do „Krainy Witamin” i uroczyste otwarcie ogródka szkolnego

W Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie 26 marca 2024r. był szczególnym dniem. O godzinie 12.00 cała społeczność szkolna wraz z zaproszonymi gośćmi spotkała się na korytarzu, by wspólnie uczestniczyć w wielu przygotowanych wydarzeniach.
 
Na początku uczniowie klasy III, biorący udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Zdrowo jem, więcej wiem”, zaprosili zebranych do „Krainy Witamin”. Przedstawili scenki prezentujące walory odżywcze warzyw i owoców, a rytmiczne piosenki i zadawane przez Trzecioklasistów zagadki sprawiły, że publiczność brała aktywny udział w występie.
 
Kolejnym punktem programu było rozstrzygnięcie szkolnego konkursu fotograficznego „Smacznie, zdrowo, kolorowo”. Prace konkursowe przedstawiały warzywa i owoce, które zachęcały swoją kompozycją do ich spożycia. Wszyscy uczniowie otrzymali nagrody. I miejsca zdobyli: Laura Wojton, Dominik Koszarski, Emilia Turek, Nikola Jankowicz, Julia Sieroń, Aleksandra Łukawska oraz Zuzanna Łukawska. Nagrodę za II miejsce otrzymali: Kaja Jankowicz, Alicja Szumielewicz, Lena Serwicka, Nikola Koszarska i Barbara Serwicka. III miejsca zajęli: Iga Chalecka, Julia Celary, Laura Celary oraz Marcel Chalecki. W konkursie zostały przyznane również wyróżnienia. Otrzymali je: Piotr Mucha, Antoni Turek, Antonina Kania, Julia Jeske i Lena Jeske.
 
W tym dniu został również zakończony pierwszy etap innowacji pedagogicznej „Bliżej przyrody – ogródek szkolny”, która jest realizowana od tego roku szkolnego w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie. Z rąk p. Dyrektor Marzeny Adamus i autorki innowacji p. Kingi Michalczewskiej zaproszeni goście otrzymali imienne podziękowania za wsparcie, życzliwość i bezinteresowną pomoc w tworzeniu ogródka szkolnego – przestrzeni edukacyjnej dla młodszych uczniów ZPO w Stykowie. Dyplomy „Przyjaciela Szkoły” otrzymali: Radna Gminy Brody p. Jadwiga Bonia, Radny Gminy Brody p. Marek Michalczewski, Radny Gminy Brody p. Wojciech Kania, p. Mirosław Świrta – właściciel tartaku w Krynkach, p. Damian Goszczyński – właściciel firmy HYDRO-Kop, tatusiowie Trzecioklasistów: p. Dawid Jankowicz, p. Michał Turek, p. Wiesław Serwicki, p. Przemysław Chalecki, p. Radosław Maciejczak, p. Bartosz Gawron oraz p. Wincenty Karwacki – konserwator w ZPO w Stykowie.
 
Aby każdy poczuł moc witamin, uczniowie III klasy poczęstowali wszystkich zebranych smakołykami owocowo-warzywnymi. Przygotowali je wraz ze swoimi mamami specjalnie na tą okazję.
 
Ostatnia część programu odbyła się już na zewnątrz szkoły. W wejściu do ogródka szkolnego, każdy, kto przysłużył się do jego powstania, jak również przedstawiciele klas symbolicznie przecinali wstążkę. Po otwarciu, dzieci z dużym entuzjazmem odnajdywały swoją klasową skrzynię i rozmawiały o przyszłych uprawach. Opiekunowie skrzyń otrzymali tabliczki do oznaczania roślin.
 
Na pamiątkę tego wyjątkowego dnia została posadzona przez p. Dyrektor i p. Wicedyrektor jabłoń, która miejmy nadzieję będzie niebawem wydawała plony.
 
Organizatorem tego dnia była p. Kinga Michalczewska – wychowawczyni klasy III i autorka innowacji.
 

XXXII Tydzień Kultury Języka

    Tradycją w naszej szkole stały się obchody Tygodnia Kultury Języka, do których, również w tym roku, włączyli się uczniowie ZPO w Stykowie pod kierunkiem nauczycieli polonistów. Motywem przewodnim XXXII TKJ  było hasło: ,,Życie, które mi dano, jest tylko opowieścią; ale jak ja ją opowiem, to już moja sprawa. Jedynie o to mi chodzi”. Uroczysta inauguracja projektu odbyła się w poniedziałek 11 marca. W holu szkoły zostały powieszone plakaty promujące poprawną pisownię ortograficzną, użycie związków frazeologicznych, zwrócono uwagę na trudne wyrazy, które sprawiają uczniom wiele kłopotów. Przygotowano także gazetkę promującą naszą imprezę. Wszystkie działania przeprowadzono wg ustalonego wcześniej harmonogramu .

   Zorganizowano Szkolny Konkurs Ortograficzny o tytuł Mistrza Ortografii w klasach IV-VI. Święto Języka Polskiego uczciły także młodsze dzieci, włączając się do tegorocznych obchodów. Uczniowie z klas I-III, ćwicząc dykcję przez zabawę, dzielnie zmierzyli się z ,,łamańcami językowymi”, czyli zabawnymi wierszykami i rymowankami, w których występuje nagromadzenie głosek „sz”,  „cz”, ,,rz” lub  podobne brzmienie głosek. Wszyscy wyszli z tych potyczek zwycięsko! Promowaniu kultury języka służyły także lekcje języka polskiego. Podczas zajęć uczniowie zgłębiali zagadnienia związane z poprawnością językową, kulturą wysławiania się oraz używaniem zwrotów językowych.

      Tegoroczny Tydzień Kultury Języka skupiał uwagę na szeroko pojętej sztuce opowiadania historii, której celem było konstruowanie i przedstawianie narracji w taki sposób, by wywołać emocje, budować napięcie i utrzymywać uwagę odbiorców. Realizując ten cel, uczniowie klas IV-VIII przypomnieli opowieści ,,zapisane” w podaniach polskich. W piątek, w holu szkoły, odbyło się opowiadanie znanych legend połączone z ich inscenizacją. Młodzi artyści dali wspaniały pokaz swoich umiejętności aktorskich. Na scenie pojawiały się kolejno postacie z takich legend jak ,,Pan Twardowski”, ,,Poznańskie Koziołki”, ,, Smok wawelski”, ,, Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”. Wykonawcy przygotowali też rekwizyty, zadbali o odpowiednie stroje i scenerię wydarzeń. Występem starszych kolegów i koleżanek zachwyceni byli przede wszystkim najmłodsi uczniowie, którym inscenizacje bardzo się podobały.

   W tym dniu odbyło się także uroczyste podsumowanie wszystkich przedsięwzięć realizowanych w ramach obchodów XXXII TKJ. Z rąk pani dyrektor Marzeny Adamus oraz nauczycieli polonistów uczniowie otrzymali słodkie upominki.

   Nad właściwym przygotowaniem inscenizacji, przebiegiem konkursów czuwały panie:  Elżbieta Rozwadowska i Ewa Brela.

   Serdecznie dziękujemy dzieciom za aktywne uczestnictwo w tak ważnym projekcie oraz rodzicom za pomoc w przygotowaniu strojów do inscenizacji. 

Klasa druga wita wiosnę

„Ruszamy gromadą, wesołym pochodem, niesiemy marzannę nad zieloną wodę.”

21 marca uczniowie z klasy II udali się nad Zalew Brodzki z marzannami, by zgodnie z tradycją pożegnać zimę. Na miejscu dzieci zebrane wokół zrobionych przez siebie panien, donośnymi okrzykami  „Marzanno, Marzanno Ty zimowa panno, Ciebie dziś żegnamy, a wiosnę witamy” pożegnały zimę i powitały upragnioną wiosnę.

Ze względów ekologicznych nasze marzanny nie zostały wrzucone do rzeki, lecz spalone. Mamy nadzieję, że wiosna nas posłucha i zostanie z nami na dobre.

Dzień Kolorowej Skarpetki

21 marca to nie tylko dzień powitania wiosny! To także święto Kolorowej Skarpetki i Dzień Zespołu Downa. W  naszej szkole dzieci już od najmłodszych lat uczą się zwiększania świadomości na temat Zespołu Downa, likwidowania barier i uprzedzeń. Dzięki temu wiedzą, że wszyscy jesteśmy pełnowartościowymi ludźmi, pomimo różnic, które posiadamy.  Nasze najmłodsze dzieciaczki z ,,zerówki’’ oraz przedszkolaczki  włączyły się w obchody tego wyjątkowego dnia, zakładając dwie różne, kolorowe skarpetki na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa.  Z ciekawością poznawały losy ,,Skarpetki Fredzi” i razem z fioletową  skarpetką  przeniosły się w świat fioletowy- wyjątkowy!!! W tym dniu dzieci z klasy I oraz II zapoznały się z bajką J. Chmielewskiej pt. „Tajemnica znikających ciasteczek” i poznały postać Mikołaja – dziecka z Zespołem Downa. Wykorzystując równego rodzaju karty ze skarpetkami, tworzyły rymy i zabawy językowe, a na koniec projektowały swoje własne skarpetki. Uczniowie klas starszych również aktywnie uczestniczyli w warsztatach dotyczących Zespołu Downa. Zakładając kolorowe, niepasujące skarpetki, zwracamy na siebie uwagę, a tym samym zwracamy uwagę na problemy, z którymi borykają się osoby z Zespołem Downa. Pokazujemy, że różni nas od nich tak niewiele, jeden niepasujący, dodatkowy chromosom, tak jak jedna niepasująca skarpetka. Jest to wyjątkowy dzień, który pozwala zwiększyć świadomość społeczną, uczy tolerancji, akceptacji i zrozumienia.       

Każdy z nas jest inny, ale każdy z nas jest wyjątkowy. Często w naszym społeczeństwie mówimy o potrzebie równości, ale równość nie oznacza jednorodności. Każdy z nas, niezależnie od różnic, ma prawo do szacunku, miłości i możliwości rozwoju. Wspólnie zobowiązujemy się do walki z uprzedzeniami i dyskryminacją, bo to właśnie one ograniczają możliwości osób z Zespołem Downa i innych osób z niepełnosprawnościami.

Opracowała Anna Drukała- pedagog specjalny

Interesująca lekcja historii

18 marca 2024 roku uczniowie klas V-VIII uczestniczyli w ciekawym  wydarzeniu, które miało miejsce w naszej szkole. Specjalny gość, kustosz Izby Tradycji i Dziedzictwa Kulturowego w Brodach,  pan Grzegorz Bernaciak,  wygłosił interesującą prelekcję historyczną. Wykład dotyczył przede wszystkim wydarzeń z XVIII wieku. W swoim wystąpieniu prelegent nawiązał do konfederacji barskiej, uchwalenia Konstytucji 3 Maja, konfederacji targowickiej oraz powstania kościuszkowskiego. Słuchacze mieli okazję obejrzeć szable, karabiny i pistolety z tamtego okresu. Zobaczyli także  mundury powstańców z roku 1794 – piechura i kosyniera.

Takie spotkania mają ogromne znaczenie dla młodych ludzi, kształtują postawy patriotyczne, poszerzają wiedzę historyczną dotyczącą przeszłości naszego kraju, pozwalają lepiej zrozumieć przebieg ważnych wydarzeń dziejowych.

Serdecznie dziękujemy za owocną lekcję historii.

GMINNY KONKURS PIOSENKI ANGLOJĘZYCZNEJW ZPO STYKOWIE

     15 marca 2024r w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie odbył się Gminny Konkurs Piosenki Anglojęzycznej.

Wzięli w nim udział uczniowie ze szkół z terenu Gminy Brody.

    Celem konkursu było promowanie nauki języka angielskiego poprzez piosenkę oraz umożliwienie dzieciom prezentacji swoich umiejętności wokalnych, konfrontacji osiągnięć, realizowanie działań dydaktyczno – wychowawczych poprzez wspólną zabawę i śpiew. Przedsięwzięcie miało również na celu współpracę, a także integrację uczniów i nauczycieli z lokalnych szkół.

     Popisy wokalne oceniało Jury w składzie: pani Dorota Grudnicka – Glina, pani Patrycja Suwara, pani Beata Kryzińska oraz pani Anna Gorzelak.

     Dzieci były oceniane w trzech kategoriach wiekowych: klasy I – III, IV – VI i VII – VIII.
Podczas występów brano pod uwagę: dobór repertuaru i możliwości wokalne wykonawcy, poprawność językową, poczucie rytmu, muzykalność, ogólny wyraz artystyczny.

Jury wyłoniło następujących laureatów w trzech kategoriach wiekowych:

KATEGORIA KLASY: I – II
I miejsce Barbara Serwicka – ZPO w Stykowie
II miejsce Michalina Koszarska – ZSP w Krynkach
III miejsce Iga Klepacz – SP w Brodach

KATEGORIA KLASY: IV -VI
I miejsce Julia Szafrańska – ZSP w Lubieni
II miejsce Jan Woś – SP w Brodach
III miejsce Malwina Klepacz – ZSP w Krynkach

KATEGORIA KLASY: VII – VIII
I miejsce Oliwia Ziółkowska – ZPO w Stykowie
II miejsce Julia Kutera – SP w Brodach
III miejsce Lena Gębura – PSP w Dziurowie

    W dniu konkursu w naszej szkole obecny był Wizytator Kuratorium Oświaty w Kielcach – Pan Sławomir Jama. Wspólnie z Panią dyrektor Marzeną Adamus przywitał uczestników oraz ich opiekunów, natomiast w finałowej części spotkania wręczył nagrody zwycięzcom i pozostałym wykonawcom. Wszyscy wokaliści otrzymali moc gratulacji. Uzdolnionych uczniów z naszej gminy podziwiała także wicedyrektor szkoły, Pani Krystyna Kasica.

   Podczas konkursu panowała miła i przyjazna atmosfera.
Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i upominki, a laureaci dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Dla wykonawców i ich opiekunów przygotowano też słodki poczęstunek.

   Na specjalne życzenie Pana Wizytatora chętni laureaci, jeszcze raz zaśpiewali swoje utwory, a zgromadzona publiczność również włączyła się do śpiewu.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy, gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!!

   Serdecznie dziękujemy za pomoc Pani Ani Rycombel oraz Paniom: Izabeli Niekłań, Magdalenie Bryle i Barbarze Michalczewskiej.
Konkurs przygotowały: Marta Bujak i Justyna Śpiewak.

 

„Niezwykłe życie podwodnych zwierząt”

13 marca uczniowie z klas  I – III wraz z wychowawczyniami wybrali się do Kina Etiuda w Ostrowcu Świętokrzyskim na spektakl Teatru Polskiego pt. :”Niezwykłe życie podwodnych zwierząt”. Historia małej dziewczynki Aurelki, przybliżyła dzieciom skutki przesiadywania w “sieci”. Występ poruszał nie tylko zagadnienia dotyczące nadmiernego korzystania z Internetu i elektroniki, ale również zwrócił uwagę na ekosystem w oceanie i jego zanieczyszczanie przez ludzi. Dzieci miały okazję dowiedzieć się kilku ciekawostek na temat bezkręgowców i zwierząt zamieszkujących oceaniczne głębiny. Charakter spektaklu był dynamiczny i angażujący widownie, dzięki czemu dzieci wspólnie z aktorami śpiewały, tańczyły oraz udzielały odpowiedzi na zagadki.

Po przedstawieniu przyszedł czas na „małe co nie co” w restauracji McDonald’s.  Dzieci wróciły do szkoły zadowolone i najedzone 🙂

Giełda Szkół Ponadpodstawowych

14 marca klasa VIII wraz z wychowawcą panią Małgorzatą Tomczyńską uczestniczyła w Giełdzie Szkół Ponadpodstawowych. Giełda odbywała się w Zespole Szkół Zawodowych nr 3 w Starachowicach. Przedstawiciele poszczególnych szkół prezentowali swoje oferty edukacyjne. Uczniowie klas VIII mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z uczniami i nauczycielami placówek ponadpodstawowych. Po zapoznaniu się z ofertami szkół uczniowie udali się do zakładu pracy Starpol. Jest to zakład, który specjalizuje się w produkcji wiązek przewodów elektrycznych do dużej gamy maszyn i urządzeń. Uczniowie mieli okazję poznać proces produkcji min. wycinanie laserowe, spawanie, frezowanie, gięcie i zwijanie blach. Po wizycie w zakładzie pracy uczniowie wrócili do ZSZ nr 3 i udali się na warsztaty doradztwa zawodowego. Uczniowie klasy VIII podczas wycieczki zdobyli wiele informacji na temat różnych ścieżek kształcenia.

Dzień kobiet klasy IV

Ósmego marca w ramach obchodów Dnia Kobiet uczniowie klasy IV wybrali się na basen do Starachowic. Na miejską pływalnię wyruszyli o godz. 8.15, na miejscu wszyscy otrzymali klucze do szafek, a następnie przebrali się i poszli na basen, gdzie czekała już na grupę pani ratownik. Ratowniczka poinstruowała uczniów, jak powinni zachowywać się w wodzie. Nad bezpieczeństwem podczas wodnych szaleństw czuwali ratownicy oraz opiekunowie Anna Rycombel i Wioletta Zbrożyna.

Basen rekreacyjny, mała zjeżdżalnia, kaskada wodna, dysze hydromasażu, wanna SPA – to atrakcje, z których mieli okazję skorzystać czwartoklasiści. Był to mile spędzony czas, uczniowie mieli możliwość zadbać o swoją sprawność fizyczną, swoje zdrowie i relaks. Podczas pobytu na basenie dzieci kształtowały właściwe zachowanie w miejscu publicznym, poznali ciekawe możliwości spędzania aktywnego wypoczynku, integrowali się. 

Po 2-godzinnym pobycie na pływalni wszyscy udali się na ulubiony przez dzieci posiłek w restauracji McDonald’s, a następnie wrócili do szkoły.