W dniach 02.06.- 06.06.25r. grupa 37 uczniów z klas III – VIII Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie wraz z opiekunami przebywała na ,,Zielonej Szkole” w Kluszkowcach – malowniczej miejscowości położonej w Pieninach.
W poniedziałek 2 czerwca z samego rana wyruszyliśmy w drogę. Po dwóch godzinach jazdy zatrzymaliśmy się w Szczucinie, by zwiedzić Muzeum Drogownictwa poświęcone historii i technikom budowy dróg oraz unikalną ekspozycją maszyn. Następnie przejechaliśmy do Ciężkowic, gdzie z przewodnikiem zwiedzaliśmy pomnik przyrody Jar Wodospad oraz rezerwat przyrody Skamieniałe Miasto. Udało nam się skończyć zwiedzanie zanim pogoda się popsuła. Odpoczywając w autokarze po wędrówce dojechaliśmy do Kluszkowców, gdzie zakwaterowaliśmy się w pensjonacie „U Mądrego”. Drugi dzień to zwiedzanie ruin Zamku Czorsztyn, przejazd na Zaporę Czorsztyńską, spacer pod Zamek w Niedzicy i rejs statkiem po Jeziorze Czorsztyńskim, ale to nie koniec atrakcji. Zanim dotarliśmy do pensjonatu wspięliśmy się jeszcze na Górę Wdżar, niewielki szczyt o wysokości 767m n.p.m na pograniczu Gorców i Pienin. Trzeci dzień to przejazd do Zakopanego. Spacerowaliśmy z przewodnikiem przepiękną Drogą pod Reglami i Doliną Strążyską aż do Wodospadu Siklawica. Po drodze usłyszeliśmy wiele ciekawych opowieści m.in. tę o ostatnim zbójniku na Podhalu – Wojtku Matei i jego wybrance. Po przejściu ponad 10km wszyscy byliśmy zmęczeni, więc udaliśmy się do Bukowiny Tatrzańskiej, by wypocząć na termach. W czwartym dniu naszej przygody zaraz po śniadaniu udaliśmy się do miejscowości Sromowce, by spłynąć z flisakami przełomem Dunajca. Następnie czekał nas spacer wzdłuż doliny rzeki Grajcarek do Szczawnicy Zdroju, wjazd wyciągiem krzesełkowym na Palenicę i spacer do parku zdrojowego. Tego dnia słońce nie odpuszczało, więc z przyjemnością wróciliśmy do pensjonatu na pyszny obiad. Piątek był ostatnim dniem naszej przygody. Po śniadaniu ruszyliśmy w drogę do domu. Zatrzymaliśmy się w Starym Sączu, gdzie zwiedziliśmy Ołtarz Papieski – polowy ołtarz, na którym 16 czerwca 1999r. Ojciec Święty Jan Paweł II kanonizował św. Kingę oraz Muzeum Jana Pawła II. Odwiedzić Stary Sącz i nie napić się wody ze źródełka św. Kingi, to jak pojechać do Paryża i nie zobaczyć wieży Eiffla…Udaliśmy się więc na krótki spacer, by wszyscy mogli skosztować wody o cudownych właściwościach. Następnie pojechaliśmy do Krynicy – Zdroju, by przespacerować się ścieżką w koronach drzew na wieżę widokową. Ostatni przystanek w drodze powrotnej to oczywiście wizyta w restauracji McDonald’s.
Dla wszystkich uczniów wyjazd na zieloną szkołę był niesamowitą przygodą, ale także był idealną okazją do nauki samodzielności i odpowiedzialności. Systematycznie wdrażano zasady kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych oraz zasady savoir – vivre przy stole. Zielona szkoła okazała się też bardzo dobrym sposobem na integrację. Uczniowie uczestniczyli we wspólnych zabawach, pomagali sobie i dbali o siebie wzajemnie. Wspólnie spędzony czas upłynął bardzo szybko. Pomimo zmęczenia zdrowi i zadowoleni wróciliśmy do domów. Przywieźliśmy plecaki pełne pamiątek i cudownych wspomnień. Te uchwycone obiektywem zachowujemy na pamiątkę w naszej internetowej galerii 🙂
Klasa I wraz z nauczycielami panią Kingą Michalczewską i panią Justyną Chmielewską na miejsce pikniku czytelniczego wybrała szkolny ogródek. Uczniowie z pomocą rodziców odpowiednio przygotowali się na tę okazję. Ze swoich domów przynieśli koce i maty, zdrowe przekąski, m.in. owoce, warzywa, orzechy, domowe wypieki oraz najważniejsze – swoje ulubione książki. Pojawiły się przeróżne pozycje książkowe (baśnie, komiksy, książki przyrodnicze, przygodowe), którymi dzieci chętnie dzieliły się swoim gronie. Czytały fragmenty, oglądały barwne ilustracje, zajadając przy tym to, co przynieśli w kanapnikach. Był także czas na głośne czytanie przez nauczyciela. Dzieci wybrały i z zaciekawieniem wysłuchały historii o „Siedmiu Krukach” Braci Grimm. Piknik w ogródku szkolnym był również okazją do spróbowania swoich plonów. Pierwszaki odgadywały za pomocą smaku pietruszkę, koperek i szczaw. Piknik czytelniczy bardzo spodobał się dzieciom. Nabrały ochotę na kolejną taką inicjatywę.
W dniu 21 maja uczniowie klasy II i III wzięli udział w „Pikniku Czytelniczym”, który odbył się na terenie Centrum Turystycznego nad Zalewem w Brodach. Dzieci wyruszyły pieszo ze szkoły, co było doskonałą okazją do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Na miejscu uczniowie słuchali legend świętokrzyskich: „Legendy o powstaniu Gołoborza” i „Legendy o powstaniu źródełka św. Franciszka”, kosztując jednocześnie zdrowe przekąski przyniesione z domu. Opowieści wzbudziły zainteresowanie, a także pozwoliły dzieciom lepiej poznać lokalne dziedzictwo kulturowe. Po części czytelniczej przyszedł czas na zabawę. Uczniowie spędzili radosne chwile na pobliskim placu zabaw, integrując się i ciesząc wspólnym czasem.
22 maja grupa świetlicowa wraz z wychowawcą wybrała się na zieloną trawkę do ogródka szkolnego, w którym odbyło się czytanie książek o tematyce ekologicznej dotyczącej naszej planety. Uczniowie dowiedzieli się, jak chronić Ziemię oraz poszerzyli wiadomości, jak być „EKO”. To było bardzo ciekawe spotkanie.
W poniedziałek 26 maja uczniowie klasy 0 wzięli udział w projekcie „Zdrowe Mole Książkowe”. Z tej okazji zorganizowano wyjątkowy piknik czytelniczy, który odbył się w urokliwym zakątku niedaleko szkoły. Na piknik zaproszono mamę Antka – jednego z uczniów, która przeczytała dzieciom „Legendę o poznańskich koziołkach”. Dzieci z wielką uwagą słuchały i chętnie odpowiadały na pytania związane z tekstem. Czas spędzony na łonie natury uprzyjemniały zdrowe przekąski przygotowane przez rodziców. Była to wspaniała okazja do rozwijania pasji czytelniczych w przyjaznej i radosnej atmosferze.
Dzieciom bardzo spodobało się pierwsze czytelnicze spotkanie na świeżym powietrzu, dlatego już następnego dnia wybraliśmy się na pobliską łąkę. Tym razem zaopatrzeni w koce, poduszki i ulubione książki stworzyliśmy przytulny kącik czytelniczy pod gołym niebem. Podczas tego spotkania towarzyszyła nam mama Filipa, która przeczytała dzieciom opowiadanie H. Bechlerowej pt. „O żabkach w czerwonych czapkach”. Mali słuchacze z zainteresowaniem śledzili losy bohaterów, rozmowy o treści opowiadania wzbudziły wiele emocji i uśmiechów. Po lekturze na dzieci czekała niespodzianka – zabawa w poszukiwanie czerwonej czapeczki, która dostarczyła wszystkim mnóstwo radości. Spotkanie zakończył przepyszny poczęstunek przygotowany przez rodziców, który był smakowitą nagrodą po pełnym wrażeń przedpołudniu. Taka inicjatywa czytelnicza to piękna promocja czytelnictwa wśród dzieci.
29.05.2025 r. rozstrzygnięto szkolny konkurs plastyczny pt. „NA RATUNEK ZIEMI”, którego organizatorkami były wychowawczynie świetlicy – pani Magdalena Bryła oraz pani Agnieszka Zwada.
Celem konkursu było:
Konkurs adresowany był do wszystkich uczniów Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie (uczniów edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i szkolnej).
Oceniane prace przez Jury były pod kątem:
Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplom za udział i słodki poczęstunek. Najlepsze prace zdobyły pierwsze, drugie, trzecie miejsce oraz wyróżnienie. Nie zabrakło nagród honorowych w postaci książek edukacyjnych odnoszących się do tematu konkursu. Wręczyła je Dyrektorka Szkoły – pani Marzena Adamus.
Edukacja przedszkolna:
I miejsce – Natan Maciejczak
II miejsce – Antonina Orczyk
III miejsce – Oskar Syzdół
wyróżnienie – Wojtek Sikora
wyróżnienie – Alicja Bębas
Edukacja wczesnoszkolna:
I miejsce – Piotr Mucha
II miejsce – Mikołaj Wójcik
III miejsce – Aleksandra Szmalec
Życzymy dalszych sukcesów 🙂
W ostatnich dniach maja nasza społeczność szkolna po raz kolejny udowodniła, że ma wielkie serce. W dniach 26–29 maja odbyła się zbiórka charytatywna na rzecz Grzegorza Święcha, który dzielnie walczy z chorobą nowotworową. Dzięki zaangażowaniu uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły, udało się zorganizować trzy wyjątkowe wydarzenia.
26 maja odbył się kiermasz ciast, zorganizowany przez panią Annę Rycombel, Dianę Raban i Ilonę Jędrzejczyk. Pyszne wypieki przygotowali rodzice oraz nauczyciele – stoły uginały się pod słodkościami, a korytarze wypełnił zapach domowego ciasta.
28 maja w szkolnej świetlicy pani Magda Bryła sprzedawała gofry i pizzę, które samodzielnie upiekła. Uczniowie ustawiali się w długich kolejkach, a zebrane środki zostały przekazane na wsparcie leczenia Grzegorza.
Zwieńczeniem zbiórki był Europejski Festiwal Kultur zorganizowany przez panie Agnieszkę Pastuszkę i Martę Bujak, który odbył się 29 maja. Podczas wydarzenia uczniowie degustowali potrawy z różnych krajów europejskich, wrzucając datki do przygotowanych puszek.
Łącznie udało się zebrać aż 3624 złotych! Pieniądze w najbliższym czasie zostaną przekazane rodzinie Grzegorza.
Pani dyrektor Marzena Adamus składa serdeczne podziękowania wszystkim, którzy okazali serce i wsparli akcję. Wspólnymi siłami pokazaliśmy, że pomaganie ma moc!
27 maja uczniowie klas I, II, III, IV, oraz kilkoro uczniów z klasy V wzięli udział w długo wyczekiwanej wycieczce do parku rozrywki Mandoria – Miasto Przygód w miejscowości Rzgów. To wyjątkowe miejsce, które przenosi swoich gości do świata inspirowanego epoką renesansu. Dla dzieci z naszej szkoły okazało się doskonałą przestrzenią do wspólnej zabawy i integracji.
Podczas pobytu dzieci miały okazję skorzystać z wielu atrakcji: przejażdżek kolejką górską, karuzel, zjeżdżalni i torów przeszkód. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także łódki na wodzie oraz labirynt luster. Uczniowie, pod opieką p. Małgorzaty Tomczyńskiej, p. Diany Daban, p. Ilony Jędrzejczyk, p. Kingi Michalczewskiej oraz p. Justyny Chmielewskiej spędzili dzień pełen śmiechu, emocji i radości.
Pogoda oraz humory dopisały, a wszyscy wrócili do domów pełni wrażeń i pięknych wspomnień. To była wyjątkowa przygoda, którą z pewnością na długo zapamiętamy!
Dnia 29 maja 2025r. w naszej szkole odbył się niezwykły Europejski Festiwal Kultur, który przybliżył uczniom bogactwo tradycji i zwyczajów różnych krajów Europy. Wydarzenie rozpoczęło się od serdecznego powitania przez prowadzące: Julię Kosmalę i Zosię Orczyk, które wprowadziły uczestników w tematykę festiwalu oraz przedstawiły krótką informację o Europie jako kontynencie różnorodności kulturowej i wspólnych wartości.
Następnie każda klasa zaprezentowała ciekawostki o wylosowanych krajach, pokazując kreatywność i zaangażowanie w przygotowanie prezentacji. Szczególne wrażenie zrobiła klasa 0, której uczniowie, ubrani w ludowe stroje, zaśpiewali piosenkę o Polsce, wzbudzając wzruszenie i aplauz publiczności.
Kolejnym punktem programu był Quiz Wiedzy o Europie, w którym przedstawiciele klas 4–8 odpowiadali na pytania dotyczące prezentowanych krajów. Pytania były przygotowane przez uczniów każdej klasy i zadawane uczestnikom quizu. Zwyciężczynią tego emocjonującego konkursu została Nikola Jankowicz z klasy 4, zdobywając największą liczbę punktów. Gratulujemy!
Po quizie nadszedł czas na muzyczne emocje w ramach Europejskiej Eurowizji. Uczniowie prezentowali utwory w językach krajów europejskich:
klasa 8 – piosenka w języku greckim,
klasa 7 – piosenka po włosku,
klasa 5 – po niderlandzku,
klasa 4 – po francusku.
Na zakończenie głos zabrała Pani Dyrektor Marzena Adamus, która serdecznie podziękowała wszystkim uczniom za zaangażowanie i wspaniałe występy, nauczycielom za pomoc w przygotowaniach, a rodzicom za wsparcie organizacyjne i kulinarne. Następnie zaprosiła wszystkich obecnych na degustację potraw z różnych krajów europejskich. Na stołach znalazły się przysmaki z: Polski, Węgier, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Niemiec, Włoch i Grecji. Stoły uginały się od tradycyjnych dań, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.
To był niezapomniany dzień, pełen radości, wspólnej zabawy i poznawania kultur Europy. Dziękujemy wszystkim za udział i już nie możemy się doczekać kolejnej edycji festiwalu!
Europejski Festiwal Kultur przygotowały Panie Agnieszka Pastuszka i Marta Bujak.
22 maja 2025 r. uczniowie klas V – VIII wybrali się na pełną atrakcji wycieczkę do Zamościa – miasta nazywanego „perłą renesansu”, wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Uczniowie zwiedzili Rynek Wielki, Rynek Solny, Rynek Wodny, renesansowy ratusz, kolorowe kamienice ormiańskie oraz fragmenty dawnych murów obronnych. Przewodnik przedstawił uczniom wiele ciekawostek związanych z historią tego niezwykłego miasta. Uczniowie zobaczyli również kamienicę, w której mieszkał polski poeta, piosenkarz, kompozytor i malarz Marek Grechuta.
W zamojskim zoo uczniowie z zainteresowaniem obserwowali różnorodne gatunki zwierząt – od dzikich kotów po egzotyczne ptaki.
Wycieczka połączyła naukę z zabawą i integracją. Słoneczna pogoda i świetna atmosfera sprawiły, że uczniowie wrócili zadowoleni i pełni miłych wspomnień.
Opiekę nad uczniami sprawowały Panie: Danuta Turek, Justyna Śpiewak i Anna Drukała.
Czy kiedykolwiek czułeś przypływ energii po zrobieniu dobrego uczynku? Czy kiedykolwiek zauważyłeś, że jesteś bardziej zrelaksowany po dniu, kiedy byłeś wolontariuszem?
Czy kiedykolwiek czułeś się zmotywowany do czynienia dobra, myśląc o ostatnim razie, kiedy komuś pomogłeś?
Oto kilka naukowych faktów
na temat korzyści płynących z czynienia dobra:
CZYNIENIE DOBRA POPRAWIA SAMOPOCZUCIE
Czy kiedykolwiek czułeś przypływ pozytywnych emocji po wykonaniu dobrego uczynku? To uczucie pojawia się,gdy twój mózg uwalnia endorfiny odpowiedzialne za nasze dobre samopoczucie. Kiedy robisz coś dobrego dla innych, ośrodki przyjemności w mózgu pracują na pełnych obrotach, uwalniając endorfiny i powodując ten stan. Nie wspominając o tym, że czynienie dobra generuje zadowolenie i wdzięczność.
CZYNIENIE DOBRA CZYNI NAS SZCZĘŚLIWSZYMI
Do ważnego wniosku doszli naukowcy na temat altruizmu : ci, którzy pomagają innym, są szczęśliwsi w życiu niż ci, którzy nie traktują pomagania innym jako priorytetu. Odkryto, że pomaganie minimum raz w tygodniu prowadzi do zadowolenia z życia, samorealizacji oraz poprawia zdrowie fizyczne.
CZYNIENIE DOBRA SPRZYJA ZDROWIU PSYCHICZNEMU
Czasopismo „BMC Public Health” stwierdziło, że bezinteresowne pomaganie jest dobre dla zdrowia psychicznego. Badania wykazały, że – wraz z poprawą samopoczucia i satysfakcji z życia – wolontariat jest również związany z obniżeniem depresji.
CZYNIENIE DOBRA ZMNIEJSZA STRES I WYDŁUŻA ŻYCIE
Naukowcy z Uniwersytetu w Buffalo znaleźli związek między bezinteresowną pomocą a stresem. Wyniki badań pokazują, że osoby badane, które udzielały wymiernej pomocy przyjaciołom lub członkom rodziny (bieganie na posyłki, pomoc w opiece nad dziećmi itp.), zgłaszały mniej stresujących wydarzeń, a w konsekwencji mniejszy stres przyczynia się do dłuższego, lepszego życia.
CZYNIENIE DOBRA MOTYWUJE DO PONOWNEGO CZYNIENIA DOBRA
Badanie z 2012 roku opublikowane w „Psychological Science” dowodzi, że myślenie o czasach, w których pomogłeś innym sprawi, że będziesz chciał pomóc innym ponownie. Innymi słowy, myślenie o tym, co dałeś innym – a nie tylko o tym, co otrzymałeś – zmotywuje cię do czynienia dobra jeszcze nie raz.
Źródło: Internet
Klasa I na zajęciach rozwijających kreatywność brała udział w wiosennej edycji ogólnopolskiego projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”. Projekt objęli patronatami honorowymi: Minister Edukacji Narodowej oraz Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy.
Głównym celem projektu było wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych.
Ważnym celem było również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.
W projekcie brali udział również rodzice pierwszaków, od których zależy całokształt stylu życia rodziny.
Etap wiosenny poświęcony był słodkim i słonym przekąskom, a także pochodzeniu żywności.
W ramach lekcji „Słodkie i słone przekąski” uczniowie dokładnie przyglądali się przekąskom. Zbierali informacje o składzie takich przekąsek, a następnie szukali zdrowszych zamienników. Uczyli się dokonywać właściwych wyborów żywieniowych, mając na uwadze zawartość soli i cukru.
Jedzenie jest nam niezbędne każdego dnia. Ale czy dzieci wiedzą skąd pochodzi żywność? W trakcie zajęć pn. „Płyną statki z bananami” pierwszaki dowiedziały się, skąd może pochodzić żywność w sklepach, poznały kraje, w których jest produkowana, ustalały w jaki sposób jest ona transportowana. Na koniec stworzyły Kodeks Mądrego Klienta.
Po zrealizowaniu zadania „Słone i słodkie przekąski” dzieci wiedziały, jaki wpływ takie przekąski mają na zdrowie. Potrafiły wybrać zdrowe zamienniki. Utrwaliły tę wiedzę w kreatywny sposób poprzez przygotowanie opowieści o słodyczach uwzględniając przy tym, jaki mają wpływ na zdrowie, co można jeść zamiast nich. Opowieść mogła mieć dowolną formę. Odbył się klasowy konkurs.
Rodzice, podczas jednego ze spotkań z wychowawcą, uczestniczyli w Forum „Słodkie życie”. Zastanowili się wspólnie „Dlaczego słodycze tak bardzo smakują dzieciom i dorosłym”, „Dlaczego sięgamy po nie, gdy jesteśmy głodni, znudzeni, przestraszeni czy szczęśliwi” oraz „Dlaczego tak trudno ich sobie odmówić”. Prezentacja obejmowała również normy poziomu glukozy we krwi, skutki jej nadmiaru oraz wskazówki, jak dokonywać zmian w diecie.
Na koniec dzieci podzieliły się z całą społecznością szkolną swoją wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas realizacji projektu. Na korytarzu szkolnym zawisły plakaty z przeprowadzonych lekcji, prace konkursowe dzieci oraz ulotki.