Strona główna

Świętujemy Dzień Ziemi

W związku z obchodami Dnia Ziemi, które przypada 22 kwietnia, nasza szkoła otrzymała od Urzędu Gminy Brody drzewko szczepione na pniu – Klon Polny.

W ramach Innowacji pedagogicznej „Cztery pory roku w ogrodzie” pod okiem realizatora innowacji uczniowie kl. VII wsadzili na honorowym miejscu otrzymane drzewko. Grupa świetlicowa natomiast przygotowała skrzynie w ogródku szkolnym do zasadzenia wybranych warzyw i kwiatów. Klasa pierwsza Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie wraz z nauczycielami włączyli się w sprzątanie terenu szkoły i okolicy.

To coroczne wydarzenie obchodzone w celu promowania ochrony środowiska, poszerzania świadomości ekologicznej i inspirowania do życia w zgodzie z naturą miało odzwierciedlenie również w tematach realizowanych na zajęciach dydaktycznych w świetlicy oraz w szkole. W klasach uczniowie rozmawiali o skutkach zanieczyszczeń, zmianach ekologicznych i braku wody w przyrodzie oraz jak powinniśmy szanować naszą planetę.

Ankieta dla Rodziców

Szanowni Państwo,

przekazujemy ankietę, którą otrzymaliśmy od Zarządu Województwa Świętokrzyskiego. Poniżej przedstawiamy tematykę ankiety wraz z linkiem do jej wypełnienia.

Polityka transportowa stanowi kluczowy element w kształtowaniu rozwoju regionu, umożliwiając sprawne przemieszczanie się pomiędzy źródłami i celami podróży, zarówno przez jego mieszkańców jak i osoby przyjezdne.  Z kolei organizowanie transportu publicznego na obszarze województwa ma na celu zapewnienie wszystkim mieszkańcom równego dostępu komunikacyjnego do miejsc pracy, szkół, opieki zdrowotnej czy innych usług publicznych, niezależnie od statusu materialnego i miejsca zamieszkania.

Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom, organizator publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa świętokrzyskiego przygotował ankietę preferencji przewozowych, chcąc poznać oczekiwania transportowe użytkowników komunikacji zbiorowej w zakresie ich aktualnych potrzeb, wyboru środka transportu czy też postulatów transportowych.

Mając na uwadze powyższe, pragnę  zaprosić Państwa do udziału w badaniu ankietowym za pośrednictwem formularza, dostępnego pod adresem: https://ankiety.swietokrzyskie.pro/app-2025.

Formularz będzie aktywny do 31 maja br.

Wielkanocna Zbiórka Żywności w Gminie Brody

Dnia 4 kwietnia 2025 roku uczniowie naszej szkoły przyłączyli się do akcji „Wielkanocna Zbiórka Żywności, zorganizowanej przez Świętokrzyski Bank Żywności. Uczniowie zbierali żywność w sklepie Lewiatan w Kuczowie. Celem akcji było wsparcie potrzebujących rodzin z naszej okolicy. Ludzie dobrego serca włączyli się w nasze przedsięwzięcie, przynosząc produkty spożywcze z długim terminem ważności oraz słodycze. Dziękujemy wszystkim za okazane serce i zaangażowanie. Dzięki tak dobrym uczynkom Święta Wielkanocne będą dla wielu osób czasem radości i spokoju. Wesołych Świąt!!!

Opiekę nad dziećmi sprawowały panie Anna Drukała i Justyna Chmielewska.

„Pięknie czytam w świetlicy”

14 kwietnia 2025 r. rozstrzygnięto konkurs świetlicowy pt. „Pięknie czytam”, którego organizatorem była pani Magdalena Bryła. Uczestnikami konkursu były świetliczaki z kl. I-III, którzy czytali wybrane fragmenty uprzednio przygotowane przez wychowawcę świetlicy dla poszczególnych klas (dla kl. I, kl. II, kl. III). Podczas czytania oceniano: płynność i bezbłędność, tempo oraz wyrazistość czytania. Konkurs odbył się 7 i 8 kwietnia 2025 r. (poniedziałek i wtorek) w świetlicy szkolnej podczas zajęć świetlicowych.

Celem konkursu było:

  • promowanie czytelnictwa,
  • stworzenie możliwości prezentacji własnych umiejętności oraz porównanie ich z umiejętnościami innych,
  • kształtowanie umiejętności pięknego czytania,
  • wyrabianie nawyku czytania jako formy spędzania wolnego czasu.

Nagrody otrzymali:

Kl. I

I miejsce – Antek Moczydłowski

II miejsce – Maja Gębura

Kl. III

I miejsce – Miłosz Orzeł

II miejsce – Mikołaj Wójcik

III miejsce – Emilka Turek

Wyróżnienie – Marcelina Kusiak

Zwycięzcom gratulujemy!

14.04.2025r. – webinar dla Rodziców „Wpływ mediów społecznościowych na zaburzenia odżywiania nastolatków”

UWAGA!!! MOŻNA NA WEBINARZE BYĆ Z DZIEĆMI!!!

KIEDY? 14 kwietnia 2025 (poniedziałek) godzina 19:00 – 20:30

O CZYM? – czym są zaburzenia odżywania – fundamenty zaburzeń odżywiania – wpływ social mediów na rozwój anoreksji, ortoreksji, bulimii, – czym jest dysmorfofobia? – ciałoneutralny język czyli jak rozumawiać, by budować mosty? 

KTO? Joanna Buraczek  – terapeutka w nurcie skoncentrowanym na rozwiązaniu SFBT, założycielka Centrum Terapeutycznego Sięgam PoMoc. Autorka książki „Zaburzenia odżywiania wśród nastolatek”. Popularyzatorka tematu jakim są zaburzenia odżywiania. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla rodziców oraz specjalistów, warsztaty dla nastolatków, a także warsztaty rozwojowe dla kobiet.Koniecznie przekażcie tego emaila dalej. Będziemy jeszcze komunikować wszak jeszcze troszkę czasu!!!

DLACZEGO WARTO? To tylko wierzchołek góry lodowej i o nim i o tym, co pod taflą wody będziemy rozmawiać:

  • dzieci i młodzież często porównuje się do „idealnych” sylwetek widzianych w mediach społecznościowych, które są często wyretuszowane, wyselekcjonowane i nierealistyczne. Może to prowadzić do niezadowolenia z własnego ciała, obniżonej samooceny i presji, by wyglądać „lepiej”.
  • Popularne profile mogą gloryfikować ekstremalną szczupłość lub „fit sylwetkę”, często bez pokazywania całego kontekstu (np. restrykcyjnej diety, problemów zdrowotnych). Trendy typu „fitspiration”, „thinspiration”, czy „what I eat in a day” bywają szkodliwe, jeśli promują niezdrowe relacje z jedzeniem.
  • Scrollowanie treści może wzmacniać lęki związane z wagą, wyglądem i jedzeniem — zwłaszcza u młodych osób. Komentarze lub brak reakcji pod własnymi zdjęciami mogą pogłębiać niepokój i poczucie braku akceptacji.
  • Algorytmy „podpowiadają” użytkownikom coraz więcej podobnych treści, przez co łatwo wpaść w spiralę niezdrowych przekazów dotyczących diety, detoksów, czy „idealnego ciała”.
  • Osoby z niską samooceną, perfekcjonizmem lub wcześniejszymi problemami zdrowia psychicznego są bardziej narażone na negatywny wpływ takich treści.

Zachęcamy do udziału w transmisji. Postaramy się również niebawem zamieścić zapis webinaru.

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci

4 kwietnia 2025 w naszej szkole odbył się  Dzień Głośnego Czytania. Czytanie nawiązywało do Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci obchodzonego w rocznicę urodzin duńskiego baśniopisarza  Hansa Christiana Andersena.

      Organizatorem  spotkania była Justyna Śpiewak oraz Klub Czytelniczy działający przy szkolnej bibliotece. W spotkaniu wzięły  udział klasy 0 – III oraz przedszkole. Wychowawcy zadbali, aby wszystkie dzieci zaprezentowały  się tego dnia w pięknych  strojach bajkowych.

   Julek Kusiak przedstawił młodszym kolegom  historię Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci.  Następnie uczennice z klasy VII, w bajkowych strojach przeniosły zgromadzonych do magicznego świata baśni, przedstawiając losy Calineczki, Brzydkiego Kaczątka i  Kopciuszka.

Były to: Maja Kacperska, Maria  Bułtralik, Lilianna Walkiewaicz, Julia  Szmalec i Natalia Koszarska.

Po prezentacji baśni, był czas na  zagadki dotyczące bajek, z którymi  młodzi czytelnicy poradzili sobie imponująco. Brawo!!

    Ten dzień był również okazją, aby uczniowie klasy I złożyli uroczyste przyrzeczenie dotyczące czytania i szanowania książek, otrzymując  DYPLOMY  CZYTELNIKA.

    Pani Wicedyrektor Krystyna Kasica  podziękowała bibliotekarzowi,  wychowawcom oraz uczniom za piękne spotkanie, rodzicom za przygotowane stroje dla swoich pociech.

Stwierdziła, że wspólne czytanie baśni, to niezwykłe przeżycie i magia, która ukryta jest w książce. To przygoda, która nigdy się nie kończy.

  Na zakończenie wszyscy uczniowie  stanęli  do  pamiątkowych fotografii.

    To było inspirujące spotkanie, pełne radości i pasji do książek! Dziękujemy naszym młodym gościom oraz ich wychowawcom za wspólnie spędzony czas.

Obsługa sprzętu nagłaśniającego- Olaf Szot, Wiktor Zaczyński, Julian Kusiak Dziękujemy bardzo!

Wesołe ujęcie ponadczasowych historii…

     01 kwietnia uczniowie naszej szkoły udali się do Parku Kultury w Starachowicach na spektakl teatralny pt. ,,Najznamienitsze historie biblijne”. Opiekę nad grupą liczącą 40 osób sprawowały panie: Elżbieta Rozwadowska, Anna Rycombel i Justyna Śpiewak. Tematem sztuki były perypetie goniącej za sławą w Internecie bohaterki, która, ogarnięta manią zaistnienia za wszelka cenę, przewartościowuje jednak swoje życie. Staje się to właśnie za pomocą treści historii biblijnych.

    Poznański Teatr Aktora przygotował piękne widowisko, w którym wykorzystano znane historie biblijne, takie jak: Adam i Ewa, Syn marnotrawny, historię Hioba czy króla Salomona. Do scen dwóch kolejnych opowieści: pojedynku Dawida z Goliatem oraz Arki Noego zostali poproszeni uczniowie siedzący na widowni.

   Z poznańskimi aktorami na scenie pojawiły się więc osoby odgrywające rolę Dawida, ale także wielbłąda, pingwina i małp z Arki Noego. Ten pomysł spotkał się z wielką przychylnością publiczności.
Dzieciom bardzo podobała się gra aktorów, piękne kostiumy, dekoracja oraz muzyka, która podkreślała nastrój widowiska. Śmieszne były też dialogi bohaterów. Spektakl przybliżył i utrwalił uczniom właściwe znaczenie pochodzących z Biblii związków frazeologicznych, uczył posługiwania się metaforą, był cenną lekcją wzbogacającą język i słownictwo.

   Przedstawione historie biblijne przypomniały o tym, jakie cechy czynią nas prawdziwymi ludźmi i jaką drogą podążać, aby być dobrym oraz szczęśliwym człowiekiem. Z pewnością będziemy mieć jeszcze okazję uczestniczenia w spektaklach Poznańskiego Teatru

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Autyzm jest jednym z zaburzeń neurobiologicznych, które wpływają na rozwój mózgu, na interakcje społeczne, komunikację i zachowanie w codziennym życiu. Osoby z autyzmem mogą mieć trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, rozumieniu emocji innych osób, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także w adaptacji do zmiany rutyn i wykazywaniu powtarzalnych zachowań.

W Polsce, podobnie jak  w innych krajach, autyzm stanowi istotny problem społeczny i zdrowotny. Dotyka szacunkowo 1 na 160 dzieci.  Nie ma jednej przyczyny autyzmu, ale wiadomo, że może on mieć podłoże genetyczne, jak również może być warunkowany przez czynniki środowiskowe. Obecnie diagnoza autyzmu opiera się na obserwacji zachowań oraz ocenie rozwoju dziecka przez specjalistów, takich jak psychiatrzy, psycholodzy czy pediatrzy.

Wspieranie osób z autyzmem wymaga indywidualnego podejścia i zrozumienia ich potrzeb. Ważne jest także budowanie świadomości społecznej na temat autyzmu, aby promować akceptację, zrozumienie i integrację osób z autyzmem w społeczeństwie.

Symbolem solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem jest kolor niebieski.

Zachęcamy do tego aby wyrazić swoją symboliczną solidarność z osobami dotkniętymi autyzmem poprzez:

– założenie ubrania w kolorze niebieskim

– dodanie niebieskiego puzzla lub podobnej nakładki na zdjęcie profilowe w mediach społecznościowych

Bądźmy razem!