Strona główna

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci

4 kwietnia 2025 w naszej szkole odbył się  Dzień Głośnego Czytania. Czytanie nawiązywało do Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci obchodzonego w rocznicę urodzin duńskiego baśniopisarza  Hansa Christiana Andersena.

      Organizatorem  spotkania była Justyna Śpiewak oraz Klub Czytelniczy działający przy szkolnej bibliotece. W spotkaniu wzięły  udział klasy 0 – III oraz przedszkole. Wychowawcy zadbali, aby wszystkie dzieci zaprezentowały  się tego dnia w pięknych  strojach bajkowych.

   Julek Kusiak przedstawił młodszym kolegom  historię Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci.  Następnie uczennice z klasy VII, w bajkowych strojach przeniosły zgromadzonych do magicznego świata baśni, przedstawiając losy Calineczki, Brzydkiego Kaczątka i  Kopciuszka.

Były to: Maja Kacperska, Maria  Bułtralik, Lilianna Walkiewaicz, Julia  Szmalec i Natalia Koszarska.

Po prezentacji baśni, był czas na  zagadki dotyczące bajek, z którymi  młodzi czytelnicy poradzili sobie imponująco. Brawo!!

    Ten dzień był również okazją, aby uczniowie klasy I złożyli uroczyste przyrzeczenie dotyczące czytania i szanowania książek, otrzymując  DYPLOMY  CZYTELNIKA.

    Pani Wicedyrektor Krystyna Kasica  podziękowała bibliotekarzowi,  wychowawcom oraz uczniom za piękne spotkanie, rodzicom za przygotowane stroje dla swoich pociech.

Stwierdziła, że wspólne czytanie baśni, to niezwykłe przeżycie i magia, która ukryta jest w książce. To przygoda, która nigdy się nie kończy.

  Na zakończenie wszyscy uczniowie  stanęli  do  pamiątkowych fotografii.

    To było inspirujące spotkanie, pełne radości i pasji do książek! Dziękujemy naszym młodym gościom oraz ich wychowawcom za wspólnie spędzony czas.

Obsługa sprzętu nagłaśniającego- Olaf Szot, Wiktor Zaczyński, Julian Kusiak Dziękujemy bardzo!

Wesołe ujęcie ponadczasowych historii…

     01 kwietnia uczniowie naszej szkoły udali się do Parku Kultury w Starachowicach na spektakl teatralny pt. ,,Najznamienitsze historie biblijne”. Opiekę nad grupą liczącą 40 osób sprawowały panie: Elżbieta Rozwadowska, Anna Rycombel i Justyna Śpiewak. Tematem sztuki były perypetie goniącej za sławą w Internecie bohaterki, która, ogarnięta manią zaistnienia za wszelka cenę, przewartościowuje jednak swoje życie. Staje się to właśnie za pomocą treści historii biblijnych.

    Poznański Teatr Aktora przygotował piękne widowisko, w którym wykorzystano znane historie biblijne, takie jak: Adam i Ewa, Syn marnotrawny, historię Hioba czy króla Salomona. Do scen dwóch kolejnych opowieści: pojedynku Dawida z Goliatem oraz Arki Noego zostali poproszeni uczniowie siedzący na widowni.

   Z poznańskimi aktorami na scenie pojawiły się więc osoby odgrywające rolę Dawida, ale także wielbłąda, pingwina i małp z Arki Noego. Ten pomysł spotkał się z wielką przychylnością publiczności.
Dzieciom bardzo podobała się gra aktorów, piękne kostiumy, dekoracja oraz muzyka, która podkreślała nastrój widowiska. Śmieszne były też dialogi bohaterów. Spektakl przybliżył i utrwalił uczniom właściwe znaczenie pochodzących z Biblii związków frazeologicznych, uczył posługiwania się metaforą, był cenną lekcją wzbogacającą język i słownictwo.

   Przedstawione historie biblijne przypomniały o tym, jakie cechy czynią nas prawdziwymi ludźmi i jaką drogą podążać, aby być dobrym oraz szczęśliwym człowiekiem. Z pewnością będziemy mieć jeszcze okazję uczestniczenia w spektaklach Poznańskiego Teatru

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Autyzm jest jednym z zaburzeń neurobiologicznych, które wpływają na rozwój mózgu, na interakcje społeczne, komunikację i zachowanie w codziennym życiu. Osoby z autyzmem mogą mieć trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, rozumieniu emocji innych osób, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także w adaptacji do zmiany rutyn i wykazywaniu powtarzalnych zachowań.

W Polsce, podobnie jak  w innych krajach, autyzm stanowi istotny problem społeczny i zdrowotny. Dotyka szacunkowo 1 na 160 dzieci.  Nie ma jednej przyczyny autyzmu, ale wiadomo, że może on mieć podłoże genetyczne, jak również może być warunkowany przez czynniki środowiskowe. Obecnie diagnoza autyzmu opiera się na obserwacji zachowań oraz ocenie rozwoju dziecka przez specjalistów, takich jak psychiatrzy, psycholodzy czy pediatrzy.

Wspieranie osób z autyzmem wymaga indywidualnego podejścia i zrozumienia ich potrzeb. Ważne jest także budowanie świadomości społecznej na temat autyzmu, aby promować akceptację, zrozumienie i integrację osób z autyzmem w społeczeństwie.

Symbolem solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem jest kolor niebieski.

Zachęcamy do tego aby wyrazić swoją symboliczną solidarność z osobami dotkniętymi autyzmem poprzez:

– założenie ubrania w kolorze niebieskim

– dodanie niebieskiego puzzla lub podobnej nakładki na zdjęcie profilowe w mediach społecznościowych

Bądźmy razem!

Mały Mistrz

Nasza szkoła bierze udział w projekcie Mały Mistrz. Jest to ogólnopolski program wspierania aktywności fizycznej uczniów klas I- III. Polega on na tym, że nauczyciel w- f pani Małgorzata Tomczyńska raz w tygodniu pomaga nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej w prowadzeniu lekcji wychowania fizycznego. Głównymi założeniami programu są:

– zachęcenie uczniów do zdobywania nowych umiejętności ruchowych i podnoszenia sprawności

– kształtowanie od najmłodszych lat nawyków zdrowego stylu życia

– podniesienie atrakcyjności zajęć wychowania fizycznego

– pomoc nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej w przeprowadzeniu ciekawych zajęć w- f.

Dzięki realizacji projektu szkoła pozyskała sprzęt sportowy w postaci piłek koszykowych, piłek siatkowych, piłek nożnych, piłek gumowych oraz skakanek i drabinek koordynacyjnych.

Nauczyciel wychowania fizycznego w ramach projektu monitoruje także rozwój fizyczny i sprawność uczniów klas I- III.

Konkurs „Najpiękniejsza gazetka klasowa o tematyce wiosennej”.

Wiosna to najpiękniejsza pora roku. Już w marcu zaczynają kwitnąć pierwsze wiosenne kwiaty. Mają różne kolory i zapachy. Pojawiają się w przydomowych ogródkach, w lasach i na łąkach. Pojawiły się także w naszej szkole, ponieważ Samorząd Uczniowski ogłosił konkursu na  ,,Najpiękniejszą gazetkę klasową o tematyce wiosennej”. Przedszkolaki oraz uczniowie klas 0-IV wraz  ze swymi wychowawcami przygotowali prawdziwą wiosnę w swych salach. Znalazły się tam nie tylko akcenty wiosenne ale również wiele ciekawych informacji o tej porze roku 

24 marca 2025 r. komisja konkursowa pod kierownictwem pani Dyrektor Marzeny Adamus ogłosiła wyniki. Wszystkie gazetki zostały wykonane bardzo starannie i według własnych pomysłów, dlatego też trudno było wyłonić zwycięzcę. Przyznano więc dwa wyróżnienia dla przedszkola i klasy III, a wszyscy pozostali otrzymali nagrody i dyplomy za udział.

Gratulujemy!

XXIII POWIATOWY KONKURS PIEŚNI PATRIOTYCZNEJ W STARACHOWICACH

    26 marca tego roku w Państwowej Szkole Muzycznej w Starachowicach odbył się XXIII Powiatowy Konkurs Pieśni i Poezji Patriotycznej ,,Kocham moją Ojczyznę’’. Ogólnie wystąpiło 101 uczestników z powiatu starachowickiego.

    Naszą szkołę reprezentował debiutujący zespół wokalny ,,WOJACZKI’’ z klasy III, w składzie: LAURA WALKIEWICZ, EMILIA TUREK, MAGDALENA JAGIEŁŁA , MARCELINA KUSIAK. Dziewczynki bardzo dobrze zaprezentowały się na scenie zajmując II miejsce w kategorii zespoły klas I – IV. Super!!

     W ich wykonaniu brawurowo zabrzmiały pieśni : ,,Serce w plecaku” oraz ,,Rota”.
Kategorię soliści klas I-IV podczas konkursu reprezentowała nasza uzdolniona BASIA SERWICKA z klasy IV. Uczennica ślicznie wykonała dwie pieśni: ,,Rotę” oraz ,,Ciszę. Modlitwę katyńską” zajmując również II miejsce. Brawo!!

     Bardzo się cieszymy! Gratulujemy naszym zdolnym, młodym artystkom i życzymy dalszych sukcesów wokalnych!!

Serdecznie podziękowania składamy Rodzicom za wsparcie i okazaną pomoc.

Uczennice do konkursu przygotowała Justyna Śpiewak.

 

Dzień otwarty w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Starachowicach

W dniu 25 marca 2025r. uczniowie klas VII i VIII naszej szkoły pojechali na Dzień Otwarty do Niepublicznej Szkoły ZDZ w Starachowicach. Uczniów przywitała i przedstawiła zarys kształcenia
w placówce dyrektor szkoły – pani mgr Dorota Glina. Dzień otwarty miał  na celu prezentację bogatego dorobku szkoły, jak również przybliżenie placówki potencjalnym uczniom i ich rodzicom. W programie dnia uczniowie szkoły zaprezentowali swoim młodszym kolegom i koleżankom zasoby klasopracowni oraz dorobek szkoły w kształcących się tam zawodach.

 Powody, dla których warto wybrać naukę w ZDZ
w Starachowicach to:

  • Szkoły ZDZ mają uprawnienia szkół publicznych, a ich absolwenci mogą kontynuować naukę
    w szkołach wyższego stopnia;
  • kształcenie jest zgodne z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej;
  • oferowana nauka odbywa się w wielu zawodach i specjalnościach;
  • atrakcyjne praktyki zawodowe (np.: w Hiszpanii lub we Włoszech), po których stażyści otrzymują certyfikat Europass-Mobilność uznawany przez pracodawców w całej UE;
  • udział w dodatkowych, bezpłatnych lekcjach nauki języków obcych;
  • kompleksowo przygotowanie do podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie;
  • specjalistyczne pracownie dydaktyczne;
  • atrakcyjne zajęcia pozalekcyjne;
  • młodzież doskonali umiejętności, rozwija zainteresowania i ma możliwość ich prezentacji
    w konkursach i festiwalach.

Dzień Otwarty szkoły był okazją dla uczniów do poznania ofert kształcenia
w szkole oraz możliwości dalszego rozwoju. 

Opiekę nad uczniami sprawowały wychowawczynie: Justyna Śpiewak i Danuta Turek.

Dzień Kolorowej skarpetki w naszej szkole

    21 marca to nie tylko początek kalendarzowej wiosny, ale również Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa – Dzień Kolorowej Skarpetki. Na znak integracji i solidarności z osobami z Zespołem Downa klasy 1-3, przedszkole i zerówka założyły dwie kolorowe skarpetki. Dzięki temu daliśmy osobom i ich bliskim czytelny znak naszego zainteresowania i aprobaty. Drobne gesty mają znaczenie, mogą przysłużyć się niwelowaniu barier i przezwyciężaniu stereotypów. Dzień ten jest bardzo ważny, różnorodny i wyjątkowy. Niepowtarzalny tak jak każdy z nas, inny i kolorowy!

    Przez cały tydzień w naszym przedszkolu i szkole odbywały się obchody Dnia Kolorowych Skarpetek, które mają na celu szerzenie świadomości na temat Zespołu Downa, a także promowanie wartości takich jak akceptacja i tolerancja. Wydarzenie rozpoczęło się w przedszkolu i zerówce, gdzie prowadzone były tematyczne zajęcia. Dzieci z ogromnym zainteresowaniem uczestniczyły w przygotowanych aktywnościach – słuchały opowiadania, które w przystępny sposób przybliżało im tematykę inności i szacunku dla każdego człowieka. Nie zabrakło także wesołych zabaw ruchowych i integracyjnych, które pomogły najmłodszym zrozumieć, jak ważne jest wspólne działanie i wzajemna pomoc. W klasach I-III uczniowie wykonywali piękne prace plastyczne, które nawiązywały do symboliki kolorowych skarpetek – znaku solidarności z osobami z zespołem Downa.

    Dzieci wysłuchały również ciekawych opowieści o tym, czym jest zespół Downa i jak możemy wspierać osoby z tym zespołem na co dzień. Podczas rozmów uczniowie wykazali się dużą wrażliwością i zrozumieniem dla tematu. Z uwagą wysłuchali piosenki pt.,, Jesteśmy tu”, która stała się hymnem Dnia Kolorowej Skarpetki.

    Obchody Dnia Kolorowych Skarpetek były wspaniałą okazją do rozmowy o różnorodności i wartościach, które powinny towarzyszyć nam każdego dnia. Dzieci miały możliwość nie tylko poszerzenia swojej wiedzy, ale także przeżycia tego dnia w atmosferze radości, empatii i wspólnej zabawy.

Pedagog specjalny – Anna Drukała

Święto matematyki i liczby Pi

Nie wszystkie liczby mają swoje święto, ale ta jest wyjątkowa. 14 marca (według amerykańskiej tradycji zapisu – 3.14) obchodzone jest święto liczby π (Pi), a od 2019 tego samego dnia świętuje także królowa nauk – matematyka.

Liczba Pi jest stałą matematyczną wyrażającą stosunek obwodu koła do długości jego średnicy. Fascynuje ludzkość już od czasów starożytności, a jako pierwszy jej właściwości i znaczenie w matematyce badał w III w. p.n.e. Archimedes, dlatego też bywa nazywana stałą Archimedesa. Swoje trzecie imię – ludolfina – zawdzięcza niemieckiemu matematykowi Ludolphowi van Ceulenowi, który w XVII wieku podał jej rozwinięcie z dokładnością do 35 miejsc po przecinku.

W dniach 19 – 20 marca 2025 r. obchodziliśmy w naszej szkole Święto Matematyki i Liczby Pi. Z tej okazji uczniowie w trakcie zajęć matematyki i nie tylko, poznali  podstawowe wiadomości o Ludolfinie, a także rozwiązywali różne kreatywne zadania związane z  liczbą π: kolorowanki, łamigłówki, wyrazowe wykreślanki i quizy.

Starsi uczniowie eksperymentowali wyliczając liczbę Pi na podstawie obwodu i średnicy przykładowych kół. Zachęceni zostali również do artystycznej aktywności – tworzenia własnych wierszy o liczbie π.

Nad prawidłowym przebiegiem Święta Matematyki czuwały panie: Kinga Michalczewska (kl. I), Ilona Jędrzejczyk (kl. II), Diana Raban (kl. III) i Danuta Turek (kl. IV – VIII).

Tegoroczne obchody Święta Liczby Pi dostarczyły wszystkim dużo pozytywnych emocji i udowodniły, że matematyka może być przyjemna i dawać radość. 

Serdecznie gratulujemy wszystkim klasom, dziękujemy za pełne zaangażowanie i super zabawę.

ś

GMINNY KONKURS PIOSENKI ANGLOJĘZYCZNEJ

   7 marca 2025r w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie odbył się Gminny Konkurs Piosenki Anglojęzycznej. Wzięli w nim udział uczniowie ze szkół z terenu Gminy Brody.

    Celem konkursu było promowanie nauki języka angielskiego poprzez piosenkę oraz umożliwienie dzieciom prezentacji swoich umiejętności wokalnych oraz realizacje działań dydaktyczno-wychowawczych przez wspólną zabawę i śpiew. Przedsięwzięcie miało na celu integracje uczniów i nauczycieli z terenu Gminy Brody.

      Gminny Konkurs Piosenki Anglojęzycznej odbył się w trzech kategoriach wiekowych: klasy I-III, IV – VI oraz VII – VIII. Jury w składzie Pani Dorota Grudnicka- Glina, Pani Patrycja Suwara, Pani Beata Kryzińska oraz Pani …… oceniało: dobór repertuaru, możliwości wokalne uczestników, poprawność językową, poczucie rytmu, muzykalność i ogólny wyraz artystyczny.

Na zakończenie konkursu Jury wyłoniło laureatów:

Kategoria klas: I-III

I miejsce Jakub Woś – SP w Brodach

II miejsce Nikola Rzeszutek – SP w Stawie Kunowskim

III miejsce Lena Zatorska – ZSP w Krynkach

Kategoria klas: IV – VI

I miejsce Kacper Kosmala – SP w Brodach

II miejsce Antoni Lipa – ZSP w Lubieni

III miejsce Barbara Serwicka -ZPO w Stykowie

Wyróżnienie Gabriela Łucka – SP w Adamowie

Kategoria klas VII – VIII

I miejsce Malwina Klepacz – ZSP w Krynkach

II miejsce Julia Szafrańska – ZSP w Lubieni

III miejsce Julia Kutera – SP w Brodach

Wyróżnienie – Julia Kudelska SP w Stawie Kunowskim

    Pani Dyrektor Marzena Adamus wraz z Panią Dyrektor CUW w Brodach Dorotą Grudnicką – Glina wręczyły wszystkim uczestnikom pamiątkowe dyplomy i upominki a laureaci otrzymali nagrody rzeczowe. Wszyscy wokaliści otrzymali moc gratulacji. Dla wykonawców i ich opiekunów przygotowano słodki poczęstunek.

     Na zakończenie konkursu Pani Wicedyrektor Krystyna Kasica jeszcze raz pogratulowała wszystkim uczestnikom i życzyła dalszych sukcesów.

     Dziękujemy serdecznie za pomoc Pani Ani Rycombel, Pani Izabeli Niekłań oraz Pani Dianie Raban. Konkurs przygotowały: Justyna Śpiewak oraz Agnieszka Pastuszka.