Innowacje pedagogiczne

Food pyramid – piramida żywienia.

Uczeń wie, jak wygląda Food Pyramid, czyli piramida żywienia oraz potrafi ułożyć produkty na poszczególnych piętrach piramidy we właściwy sposób. Uczeń wie, jakie grupy produktów tworzą piramidę: cereals, fruit, vegetables; meat, fish, dairy; oils, sweets Uczeń rozumie, jakie wartości odżywcze znajdują się w poszczególnych grupach jedzenia – carbohydrates, vitamins, minerals, proteins, fats. Uczeń potrafi opisać, co symbolizują poszczególne piętra piramidy oraz podać, ile razy dziennie należy jeść produkty z poszczególnych pięter. Uczeń odpowiada na pytanie typu „What’s this?” i „What are these?” Uczeń potrafi wskazać żądane jedzenie stosując zwrot „This is….” lub „These are…”

WYKRYWANIE SKROBI W RÓŻNYCH PRODUKTACH SPOŻYWCZYCH

Cel doświadczenia:

• opisywanie występowania skrobi w przyrodzie;

• wykrywanie obecności skrobi w różnych produktach spożywczych.

Odczynniki: skrobia, jodyna, banan, kisiel, ziemniak, budyń, jabłko, makaron, ryż,chleb.

Problem badawczy: Czy wszystkie badane produkty spożywcze zawierają skrobię?

Hipoteza badawcza:

Tak, wszystkie badane produkty zawierają skrobię. Wykonanie doświadczenia: Próba kontrolna: Na połówce szalki Petriego umieścić niewielką ilość skrobi. Dodać 2-3 krople jodyny. Obserwować zmiany zabarwienia. Próby badawcze: Na połówce szalki Petriego umieścić niewielki kawałek banana. Dodać 2-3 krople jodyny. Obserwować zmiany zabarwienia. Czynności powtórzyć dla pozostałych produktów spożywczych.

Obserwacje                                                        barwa po dodaniu jodyny

Skrobia-

  Ziemniak –

Budyń –

Jabłko –

Chleb –

Kisiel –

Makaron-

Wnioski :

Hipoteza potwierdziła się/ nie potwierdziła się Wszystkie produkty spożywcze zawierają skrobię/nie wszystkie zawierają skrobię.

 

EKSPERYMENT: Erupcja wulkanu

Termin wulkan uczniowie odszukują w encyklopedii/ Internecie

Cele ogólne eksperymentu:

• odkrywanie sekretów otaczającego świata

• zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu chemii, geografii, przyrody

• nauka poprzez doświadczanie świata i zabawę

• rozbudzanie dziecięcej wyobraźni i dociekliwości

Materiały: – wysoka wąska szklanka, taca, łyżeczka – piasek, plastelina,woda, barwnik – soda oczyszczona , ocet

Instrukcja dla ucznia:

Na środku tacy umocuj za pomocą plasteliny długą szklankę (zrób to ostrożnie, nie dociskaj jej mocno, aby nie pękła). Szklankę obsyp dookoła wilgotnym piaskiem (tworząc stożek wulkaniczny ) nie zakrywając jej otworu. Wlej do szklanki ok.50 ml wody, następnie wsyp 3 łyżeczki sody oczyszczonej i dodaj kilka kropel barwnika spożywczego (lawa wulkaniczna będzie kolorowa). Na koniec wlej do szklanki ostrożnie 200ml octu i erupcja gotowa!

Wnioski :

Połączenie sody oczyszczonej z octem spowodowało reakcję chemiczną imitującą wybuch wulkanu; nie nastąpił on gwałtownie – „lawa”powoli wyciekała z „ krateru”.

Sałatka matematyczna

Uczniowie klasy VII przygotowali matematyczną sałatkę owocową. Głównym celem było poznanie od czego zależą ceny produktów w sklepie, poznanie oferty sklepów, co kryją sklepowe promocje, co nam mówią sklepowe paragony, doskonalenie umiejętności przeliczania miar, obliczenia procentowe, zbieranie i opracowywanie danych.

Działania, jakie uczniowie podjęli przed jej wykonaniem to:

1) Samodzielne ułożenie przepisu na sałatkę.

2) Wybranie sklepów, w których można kupić wszystkie potrzebne produkty do sałatki.

3) Sprawdzenie i porównanie cen wszystkich produktów.

4) Obliczenie kosztów wykonania sałatki w zależności od sklepu.

5) Podsumowanie pracy

Mikroskopowanie i wykonywanie preparatów

Ćwiczenie

Uczymy się zasad mikroskopowania i wykonywania preparatów.

I. Cel ogólny:

*Integracja międzyprzedmiotowa przyrody z biologią i chemią.

II. Cele operacyjne:

* Poznanie pracy z mikroskopem współdziałającym z komputerem.

* Przygotowanie preparatów.

* Ćwiczenia w mikroskopowaniu.

Materiały: szkiełko podstawowe, szkiełko nakrywkowe, igła preparacyjna, pipeta, materiał do obserwacji np.kawałek liścia lub kory,płatki kwiatów, liść paproci z zarodnikami itp.

Wykonanie ćwiczenia:

Przygotowanie preparatu mikroskopowego.

1. Wytrzeć szkiełko podstawowe i nakrywkowe.

2. Na szkiełko podstawowe nanieść kroplę wody pipetą.

3. Przygotować materiał do obserwacji za pomocą igly preparacyjnej.

4. Umieścić materiał w wodzie na szkiełku podstawowym.

5. Nakryć preparat szkiełkiem nakrywkowym.

6.Wykonany preparat umieścić na stoliku mikroskopu.

no images were found

Lekcja matematyki w lesie

Las, to bogate miejsce do realizacji zajęć terenowych na matematyce. Uczniowie klasy VII (op. Danuta Turek) wykorzystali zdobytą na matematyce wiedzę do ćwiczeń praktycznych w lesie. Przed wycieczką uczniowie oszacowali odległość od budynku szkoły do wyznaczonego miejsca w lesie i policzyli, w jakim czasie dotarli do celu. Dane te wykorzystali do obliczenia średniej prędkości w km/h, w m/min i w m/s. Następnie uczniowie mierzyli wysokość dowolnych drzew w następujący sposób: (Wybieramy dowolne drzewo. Uczeń staje w rozkroku, tyłem do drzewa z pochyloną w dół głową. Oddala się dotąd, aż zobaczy czubek drzewa. Odległość ucznia od drzewa to wysokość drzewa.) Uczniowie szacowali też wiek ściętego drzewa, licząc ilość pierścieni. Na wysokości 1,5 m od ziemi mierzyli taśmą obwód drzewa i dane podstawiali do odpowiedniego wzoru matematycznego. Na zakończenie na papierze w kratkę obrysowali liść dowolnego drzewa liściastego i obliczali jego pole. Zajęcia te były dla uczniów bardzo interesujące i w doskonały sposób pokazały wykorzystanie matematyki poza budynkiem szkoły.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA „Obserwuję, poszukuję, wnioskuję…”

Nazwa szkoły: Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie

  1. Świętokrzyska 22 27-230 Brody

                     e-mail: sp.stykow(at)wp.pl

Autor:

Imię i nazwisko – Anna Kubala

Wykształcenie – wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

Stanowisko – nauczyciel przyrody, geografii, biologii, historii

Stopień awansu zawodowego – nauczyciel dyplomowany

 

Imię i nazwisko – Agnieszka Zwada

Wykształcenie – wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

Stanowisko– nauczyciel fizyki, informatyki

Stopień awansu zawodowego– nauczyciel dyplomowany

 

Temat: Obserwuję, poszukuję, wnioskuję…

Przedmioty nauczania objęte innowacją: przyroda, geografia, biologia, fizyka, koło ekologiczno- przyrodnicze Młodzi Ekolodzy.

Rodzaj innowacji:  organizacyjno-metodyczna

Beneficjenci : uczniowie klas IV – VIII

Czas trwania innowacji : rok szkolny 2018/2019, 2019/2020

Wstęp

            Nauki przyrodnicze to przede wszystkim szeroko pojęty obszar badawczy i doświadczalny. Doświadczenia mobilizują do działania, rozwijają spostrzegawczość, zdolność obserwacji oraz wnioskowania.

 Poprzez doświadczenia uczniowie w naturalny sposób przyswajają wiadomości i umiejętności. Uczą się współpracy, odpowiedzialności za przydzielone zadanie oraz korzystania z instrukcji. Dostrzegają związek między nauką, a życiem codziennym.

            Inspiracją do opracowania innowacji był fakt, że dzieci chętnie przystępują do wszelkich zadań, które mają charakter doświadczenia lub eksperymentu. Zajęcia zawierające tego typu działania wyzwalają w uczniach większą aktywność, chęć do działania, prowokują pytania, prowadzą do szybszego i częstszego formułowania wniosków oraz ogólnie wzmagają zainteresowanie prezentowanymi treściami. Dotyczy to zarówno uczniów osiągających dobre i bardzo dobre wyniki w procesie nauczania jak i uczniów słabych.

            Niestety, obszerność i różnorodność materiału w programach przedmiotów przyrodniczych , a także czasochłonność doświadczeń i eksperymentów nie pozwalają na zbyt częste stosowanie tych działań w ramach programowych jednostek lekcyjnych.

            Pomysł stworzenia innowacji wykraczającej poza treści podstawy programowej powstał w celu wzbudzenia i pogłębienia przyrodniczych zainteresowań uczniów. Jest on przedsięwzięciem, które  ma na celu odejście od tradycyjnego sposobu przekazywania wiedzy. Jego zadaniem jest usamodzielnienie pracy ucznia w procesie kształcenia, rozwinięcie inwencji twórczej i zachęcenie go do podejmowania nowych inicjatyw.

             W trakcie zajęć uczniowie będą pracować samodzielnie, w parach, bądź w grupach, co umożliwi kształtowanie umiejętności pracy w zespole. Wykonywane doświadczenia lub eksperymenty będą poprzedzone komentarzem wprowadzającym, a zakończone wspólnym wyciąganiem wniosków. Przed każdym doświadczeniem uczniowie otrzymają szczegółową instrukcję. Konieczność korzystania z instrukcji kształtuje umiejętność czytania ze zrozumieniem.

            Mamy nadzieję, że przeprowadzenie ciekawych doświadczeń, obserwacji, wyciąganie z nich wniosków rozbudzi zainteresowanie uczniów przedmiotami przyrodniczymi oraz przekona ich do zdobywania i pogłębiania wiedzy, co w konsekwencji podniesie wyniki nauczania.

Opis innowacji

Celowość wprowadzenia innowacji

            Główną przyczyną wprowadzenia innowacji jest rozbudzenie zainteresowań ucznia przedmiotami przyrodniczymi, rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia do rozwiązywania problemów.

            Adresatami innowacji są uczniowie klas IV – VIII. Na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych ( Koło ekologiczno-przyrodnicze ) samodzielnie w domu będą oni rozwiązywać zadania problemowe, wykonywać doświadczenia, eksperymenty, zadania praktyczne. Dodatkowe zajęcia, które będą prowadzone w terenie umożliwią wykorzystanie najbliższego środowiska jako źródła wiedzy przyrodniczej. Zajęcia takie stwarzają szansę głębszego poznania świata przyrody, rozwijają uzdolnienia i pasje uczniów, pobudzają ciekawość i kreatywność. Są także źródłem wiedzy o środowisku lokalnym, regionie i kraju. Uczą umiejętności obserwacji środowiska i dokonywania ich opisu, posługiwania się mapą, kompasem, przewodnikami, atlasami roślin i zwierząt oraz prostym sprzętem badawczym.

 Prowadzone obserwacje umożliwią uczniom zrozumienie, że środowisko przyrodnicze jest niezbędnym warunkiem rozwoju społeczeństwa. Planowane wyjścia, wycieczki, wyjazdy wzbogacą wiedzę przyrodniczą uczniów i uświadomią im, iż należy chronić środowisko.    Oglądanie okazów żywych zwierząt, pokazy przyrodnicze rozbudzą w uczniach ciekawość.

Dzięki przeprowadzonym projektom przedmiotowym, konkursom uczniowie szybciej zdobędą przewidziane wiadomości i umiejętności, będą mieli możliwość korelacji wiedzy z różnych przedmiotów. Działania, które podejmą zachęcą do aktywności nawet te osoby, które do tej pory były bierne.

 

Spodziewane efekty:

            dla uczniów:

  • rozwój zainteresowań przyrodniczych,
  • poszerzenie uzdolnień,
  • nabycie umiejętności praktycznego zdobywania wiedzy z przedmiotów przyrodniczych,
  • kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi,
  • lepsze przygotowanie do egzaminu po klasie 8 i dalszego kształcenia w szkole średniej
  • większa samodzielność, odpowiedzialność za pracę własną i grupową

 

            dla nauczycieli:         

  • satysfakcja i zadowolenie z pracy uczniów,
  • wzbogacenie własnego warsztatu pracy,
  • dzielenie się wiedzą i doświadczeniem

 

            dla rodziców:

  • radość z rozwoju dziecka

 

            dla szkoły :

  • podnoszenie jakości pracy szkoły,
  • rozpowszechnianie podjętych działań- publikacja materiałów na stronie internetowej,
  • promocja szkoły w środowisku lokalnym

 

Cel główny :

  • poszerzenie umiejętności oraz wiedzy praktycznej uczniów z dziedziny przedmiotów przyrodniczych.

Cele szczegółowe :

  • rozwój i doskonalenie umiejętności praktycznego zdobywania wiedzy z zakresu przyrody, biologii, fizyki, geografii,
  • poszerzenie słownictwa związanego z biologią, chemią, fizyką, geografią,
  • projektowanie oraz wykonywanie doświadczeń i eksperymentów, prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków,
  • formułowanie hipotez i problemów badawczych wykonywanych doświadczeń,
  • dokumentowanie prowadzonych obserwacji i prezentowanie wyników swojej pracy,
  • twórcze rozwiązywanie problemów,
  • popularyzacja wiedzy przyrodniczej na terenie szkoły,
  • efektywna współpraca w grupie

 

Harmonogram działań

Lp.

Zaplanowane działania

Termin/częstotliwość realizacji

1.

Rozwiązywanie zadań problemowych

 

2 razy w semestrze

2.

Wykonywanie doświadczeń, eksperymentów, zadań praktycznych

1 raz w miesiącu

3.

Zajęcia w terenie

 

2 razy w semestrze

4.

Wyjścia, wyjazdy, wycieczki związane z bogactwem przyrodniczym, ochroną środowiska

1-2 razy w roku szkolnym

5.

„ Żywe lekcje przyrodnicze „

·         pokazy

·         oglądanie okazów żywych zwierząt

1 raz w roku szkolnym

6.

Projekty przedmiotowe i edukacyjne

 

2 razy w semestrze

7.

Konkursy interdyscyplinarne, przyrodnicza liga zadaniowa

2 razy w roku szkolnym

8.

Dokumentowanie podjętych działań :

·         prezentacje

·         zdjęcia

·         filmy

·         foldery

·         albumy

·         pomoce dydaktyczne

Przez cały okres trwania innowacji

 

Sposoby ewaluacji :

  • Ankieta przeprowadzona wśród uczniów objętych ewaluacją dotycząca przydatności zdobytej wiedzy i umiejętności
  • Festiwal Nauki – podsumowanie innowacji , prezentacje, pokazy doświadczeń, filmy z przeprowadzonych działań.

Finansowanie innowacji:
Realizacja innowacji nie wymaga dodatkowych środków finansowych. Realizowana będzie z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych dostępnych w szkole.

 

Ważymy plecaki

W naszej szkole z okazji Ogólnopolskiego Dnia Tornistra zorganizowano akcję ważenia plecaków. Zważeni zostali również chętni uczniowie z klasy VII. Następnie przeprowadzono z nimi pogadankę na temat skutków noszenia przeciążonego tornistra. Dane uzyskane podczas ważenia posłużyły na lekcjach matematyki do układania i rozwiązywania różnych zadań. Akcja miała na celu zwrócenie uwagi nauczycieli, ale przede wszystkim rodziców na to, co znajduje się w szkolnym plecaku. Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego waga plecaka nie powinna przekraczać 10-15 % masy ciała ucznia. Akcję ważenia tornistrów nadzorowała: Pani Danuta Turek.