Uczeń wie, jak wygląda Food Pyramid, czyli piramida żywienia oraz potrafi ułożyć produkty na poszczególnych piętrach piramidy we właściwy sposób. Uczeń wie, jakie grupy produktów tworzą piramidę: cereals, fruit, vegetables; meat, fish, dairy; oils, sweets Uczeń rozumie, jakie wartości odżywcze znajdują się w poszczególnych grupach jedzenia – carbohydrates, vitamins, minerals, proteins, fats. Uczeń potrafi opisać, co symbolizują poszczególne piętra piramidy oraz podać, ile razy dziennie należy jeść produkty z poszczególnych pięter. Uczeń odpowiada na pytanie typu „What’s this?” i „What are these?” Uczeń potrafi wskazać żądane jedzenie stosując zwrot „This is….” lub „These are…”
Innowacja pedagogiczna realizowana w roku szkolnym 2018/2019 na zajęciach języka angielskiego.
Cel doświadczenia:
• opisywanie występowania skrobi w przyrodzie;
• wykrywanie obecności skrobi w różnych produktach spożywczych.
Odczynniki: skrobia, jodyna, banan, kisiel, ziemniak, budyń, jabłko, makaron, ryż,chleb.
Problem badawczy: Czy wszystkie badane produkty spożywcze zawierają skrobię?
Hipoteza badawcza:
Tak, wszystkie badane produkty zawierają skrobię. Wykonanie doświadczenia: Próba kontrolna: Na połówce szalki Petriego umieścić niewielką ilość skrobi. Dodać 2-3 krople jodyny. Obserwować zmiany zabarwienia. Próby badawcze: Na połówce szalki Petriego umieścić niewielki kawałek banana. Dodać 2-3 krople jodyny. Obserwować zmiany zabarwienia. Czynności powtórzyć dla pozostałych produktów spożywczych.
Obserwacje barwa po dodaniu jodyny
Skrobia-
Ziemniak –
Budyń –
Jabłko –
Chleb –
Kisiel –
Makaron-
Wnioski :
Hipoteza potwierdziła się/ nie potwierdziła się Wszystkie produkty spożywcze zawierają skrobię/nie wszystkie zawierają skrobię.
Termin wulkan uczniowie odszukują w encyklopedii/ Internecie
Cele ogólne eksperymentu:
• odkrywanie sekretów otaczającego świata
• zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu chemii, geografii, przyrody
• nauka poprzez doświadczanie świata i zabawę
• rozbudzanie dziecięcej wyobraźni i dociekliwości
Materiały: – wysoka wąska szklanka, taca, łyżeczka – piasek, plastelina,woda, barwnik – soda oczyszczona , ocet
Instrukcja dla ucznia:
Na środku tacy umocuj za pomocą plasteliny długą szklankę (zrób to ostrożnie, nie dociskaj jej mocno, aby nie pękła). Szklankę obsyp dookoła wilgotnym piaskiem (tworząc stożek wulkaniczny ) nie zakrywając jej otworu. Wlej do szklanki ok.50 ml wody, następnie wsyp 3 łyżeczki sody oczyszczonej i dodaj kilka kropel barwnika spożywczego (lawa wulkaniczna będzie kolorowa). Na koniec wlej do szklanki ostrożnie 200ml octu i erupcja gotowa!
Wnioski :
Połączenie sody oczyszczonej z octem spowodowało reakcję chemiczną imitującą wybuch wulkanu; nie nastąpił on gwałtownie – „lawa”powoli wyciekała z „ krateru”.
Uczniowie klasy VII przygotowali matematyczną sałatkę owocową. Głównym celem było poznanie od czego zależą ceny produktów w sklepie, poznanie oferty sklepów, co kryją sklepowe promocje, co nam mówią sklepowe paragony, doskonalenie umiejętności przeliczania miar, obliczenia procentowe, zbieranie i opracowywanie danych.
Działania, jakie uczniowie podjęli przed jej wykonaniem to:
1) Samodzielne ułożenie przepisu na sałatkę.
2) Wybranie sklepów, w których można kupić wszystkie potrzebne produkty do sałatki.
3) Sprawdzenie i porównanie cen wszystkich produktów.
4) Obliczenie kosztów wykonania sałatki w zależności od sklepu.
5) Podsumowanie pracy
Ćwiczenie
Uczymy się zasad mikroskopowania i wykonywania preparatów.
I. Cel ogólny:
*Integracja międzyprzedmiotowa przyrody z biologią i chemią.
II. Cele operacyjne:
* Poznanie pracy z mikroskopem współdziałającym z komputerem.
* Przygotowanie preparatów.
* Ćwiczenia w mikroskopowaniu.
Materiały: szkiełko podstawowe, szkiełko nakrywkowe, igła preparacyjna, pipeta, materiał do obserwacji np.kawałek liścia lub kory,płatki kwiatów, liść paproci z zarodnikami itp.
Wykonanie ćwiczenia:
Przygotowanie preparatu mikroskopowego.
1. Wytrzeć szkiełko podstawowe i nakrywkowe.
2. Na szkiełko podstawowe nanieść kroplę wody pipetą.
3. Przygotować materiał do obserwacji za pomocą igly preparacyjnej.
4. Umieścić materiał w wodzie na szkiełku podstawowym.
5. Nakryć preparat szkiełkiem nakrywkowym.
6.Wykonany preparat umieścić na stoliku mikroskopu.
no images were found
Las, to bogate miejsce do realizacji zajęć terenowych na matematyce. Uczniowie klasy VII (op. Danuta Turek) wykorzystali zdobytą na matematyce wiedzę do ćwiczeń praktycznych w lesie. Przed wycieczką uczniowie oszacowali odległość od budynku szkoły do wyznaczonego miejsca w lesie i policzyli, w jakim czasie dotarli do celu. Dane te wykorzystali do obliczenia średniej prędkości w km/h, w m/min i w m/s. Następnie uczniowie mierzyli wysokość dowolnych drzew w następujący sposób: (Wybieramy dowolne drzewo. Uczeń staje w rozkroku, tyłem do drzewa z pochyloną w dół głową. Oddala się dotąd, aż zobaczy czubek drzewa. Odległość ucznia od drzewa to wysokość drzewa.) Uczniowie szacowali też wiek ściętego drzewa, licząc ilość pierścieni. Na wysokości 1,5 m od ziemi mierzyli taśmą obwód drzewa i dane podstawiali do odpowiedniego wzoru matematycznego. Na zakończenie na papierze w kratkę obrysowali liść dowolnego drzewa liściastego i obliczali jego pole. Zajęcia te były dla uczniów bardzo interesujące i w doskonały sposób pokazały wykorzystanie matematyki poza budynkiem szkoły.
Nazwa szkoły: Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie
e-mail: sp.stykow(at)wp.pl
Autor:
Imię i nazwisko – Anna Kubala
Wykształcenie – wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym
Stanowisko – nauczyciel przyrody, geografii, biologii, historii
Stopień awansu zawodowego – nauczyciel dyplomowany
Imię i nazwisko – Agnieszka Zwada
Wykształcenie – wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym
Stanowisko– nauczyciel fizyki, informatyki
Stopień awansu zawodowego– nauczyciel dyplomowany
Temat: Obserwuję, poszukuję, wnioskuję…
Przedmioty nauczania objęte innowacją: przyroda, geografia, biologia, fizyka, koło ekologiczno- przyrodnicze Młodzi Ekolodzy.
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Beneficjenci : uczniowie klas IV – VIII
Czas trwania innowacji : rok szkolny 2018/2019, 2019/2020
Nauki przyrodnicze to przede wszystkim szeroko pojęty obszar badawczy i doświadczalny. Doświadczenia mobilizują do działania, rozwijają spostrzegawczość, zdolność obserwacji oraz wnioskowania.
Poprzez doświadczenia uczniowie w naturalny sposób przyswajają wiadomości i umiejętności. Uczą się współpracy, odpowiedzialności za przydzielone zadanie oraz korzystania z instrukcji. Dostrzegają związek między nauką, a życiem codziennym.
Inspiracją do opracowania innowacji był fakt, że dzieci chętnie przystępują do wszelkich zadań, które mają charakter doświadczenia lub eksperymentu. Zajęcia zawierające tego typu działania wyzwalają w uczniach większą aktywność, chęć do działania, prowokują pytania, prowadzą do szybszego i częstszego formułowania wniosków oraz ogólnie wzmagają zainteresowanie prezentowanymi treściami. Dotyczy to zarówno uczniów osiągających dobre i bardzo dobre wyniki w procesie nauczania jak i uczniów słabych.
Niestety, obszerność i różnorodność materiału w programach przedmiotów przyrodniczych , a także czasochłonność doświadczeń i eksperymentów nie pozwalają na zbyt częste stosowanie tych działań w ramach programowych jednostek lekcyjnych.
Pomysł stworzenia innowacji wykraczającej poza treści podstawy programowej powstał w celu wzbudzenia i pogłębienia przyrodniczych zainteresowań uczniów. Jest on przedsięwzięciem, które ma na celu odejście od tradycyjnego sposobu przekazywania wiedzy. Jego zadaniem jest usamodzielnienie pracy ucznia w procesie kształcenia, rozwinięcie inwencji twórczej i zachęcenie go do podejmowania nowych inicjatyw.
W trakcie zajęć uczniowie będą pracować samodzielnie, w parach, bądź w grupach, co umożliwi kształtowanie umiejętności pracy w zespole. Wykonywane doświadczenia lub eksperymenty będą poprzedzone komentarzem wprowadzającym, a zakończone wspólnym wyciąganiem wniosków. Przed każdym doświadczeniem uczniowie otrzymają szczegółową instrukcję. Konieczność korzystania z instrukcji kształtuje umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Mamy nadzieję, że przeprowadzenie ciekawych doświadczeń, obserwacji, wyciąganie z nich wniosków rozbudzi zainteresowanie uczniów przedmiotami przyrodniczymi oraz przekona ich do zdobywania i pogłębiania wiedzy, co w konsekwencji podniesie wyniki nauczania.
Główną przyczyną wprowadzenia innowacji jest rozbudzenie zainteresowań ucznia przedmiotami przyrodniczymi, rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia do rozwiązywania problemów.
Adresatami innowacji są uczniowie klas IV – VIII. Na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych ( Koło ekologiczno-przyrodnicze ) samodzielnie w domu będą oni rozwiązywać zadania problemowe, wykonywać doświadczenia, eksperymenty, zadania praktyczne. Dodatkowe zajęcia, które będą prowadzone w terenie umożliwią wykorzystanie najbliższego środowiska jako źródła wiedzy przyrodniczej. Zajęcia takie stwarzają szansę głębszego poznania świata przyrody, rozwijają uzdolnienia i pasje uczniów, pobudzają ciekawość i kreatywność. Są także źródłem wiedzy o środowisku lokalnym, regionie i kraju. Uczą umiejętności obserwacji środowiska i dokonywania ich opisu, posługiwania się mapą, kompasem, przewodnikami, atlasami roślin i zwierząt oraz prostym sprzętem badawczym.
Prowadzone obserwacje umożliwią uczniom zrozumienie, że środowisko przyrodnicze jest niezbędnym warunkiem rozwoju społeczeństwa. Planowane wyjścia, wycieczki, wyjazdy wzbogacą wiedzę przyrodniczą uczniów i uświadomią im, iż należy chronić środowisko. Oglądanie okazów żywych zwierząt, pokazy przyrodnicze rozbudzą w uczniach ciekawość.
Dzięki przeprowadzonym projektom przedmiotowym, konkursom uczniowie szybciej zdobędą przewidziane wiadomości i umiejętności, będą mieli możliwość korelacji wiedzy z różnych przedmiotów. Działania, które podejmą zachęcą do aktywności nawet te osoby, które do tej pory były bierne.
dla uczniów:
dla nauczycieli:
dla rodziców:
dla szkoły :
Cel główny :
Cele szczegółowe :
Harmonogram działań
Lp. |
Zaplanowane działania |
Termin/częstotliwość realizacji |
1. |
Rozwiązywanie zadań problemowych
|
2 razy w semestrze |
2. |
Wykonywanie doświadczeń, eksperymentów, zadań praktycznych |
1 raz w miesiącu |
3. |
Zajęcia w terenie
|
2 razy w semestrze |
4. |
Wyjścia, wyjazdy, wycieczki związane z bogactwem przyrodniczym, ochroną środowiska |
1-2 razy w roku szkolnym |
5. |
„ Żywe lekcje przyrodnicze „ · pokazy · oglądanie okazów żywych zwierząt |
1 raz w roku szkolnym |
6. |
Projekty przedmiotowe i edukacyjne
|
2 razy w semestrze |
7. |
Konkursy interdyscyplinarne, przyrodnicza liga zadaniowa |
2 razy w roku szkolnym |
8. |
Dokumentowanie podjętych działań : · prezentacje · zdjęcia · filmy · foldery · albumy · pomoce dydaktyczne |
Przez cały okres trwania innowacji |
Sposoby ewaluacji :
Finansowanie innowacji:
Realizacja innowacji nie wymaga dodatkowych środków finansowych. Realizowana będzie z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych dostępnych w szkole.
W naszej szkole z okazji Ogólnopolskiego Dnia Tornistra zorganizowano akcję ważenia plecaków. Zważeni zostali również chętni uczniowie z klasy VII. Następnie przeprowadzono z nimi pogadankę na temat skutków noszenia przeciążonego tornistra. Dane uzyskane podczas ważenia posłużyły na lekcjach matematyki do układania i rozwiązywania różnych zadań. Akcja miała na celu zwrócenie uwagi nauczycieli, ale przede wszystkim rodziców na to, co znajduje się w szkolnym plecaku. Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego waga plecaka nie powinna przekraczać 10-15 % masy ciała ucznia. Akcję ważenia tornistrów nadzorowała: Pani Danuta Turek.