Dla Rodziców

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

ĆWICZENIA DOBREJ PAMIĘCI

Pamiętaj!

ćwiczenie pamięci to nic innego, jak powtarzanie w różnych formach poprzez: słuchanie, zapamiętywanie, czytanie, przeglądanie, pisanie.

Koncentracja uwagi :
Można ją uzyskać tylko dzięki ćwiczeniom, np. przedmiot nielubiany zapamiętujemy trudniej i dłużej – koncentrację uwagi ćwiczymy etapami. :

  • na początku codziennie 15 minut,
  • po tygodniu 20 – 25 minut,
  • po 2 – 3 tygodniach koncentracja uwagi przychodzi łatwiej.

Zainteresowania:

  • Przedmiot, którym się interesujemy, odrabiamy znacznie szybciej i z mniejszym zmęczeniem.
  • Dłużej pamiętamy poznane wiadomości.

Zrozumienie:

  • Dobre zrozumienie to powiedzenie czegoś własnymi słowami – to co jest dla nas zrozumiałe uczymy się dwa razy krócej.
  • Zawsze w tym mogą ci pomóc: słowniki, encyklopedie, nauczyciele, rodzice, koledzy.

TECHNIKI ZAPAMIĘTYWANIA


Działanie:

  • Podkreślamy w książce najważniejsze rzeczy (szczególnie ważne dla wzrokowców).
  • Sporządzamy plan rozdziału ( będzie pomocny przy różnych powtórkach ).


Czas:

  • Doświadczenia wykazały, że lepiej pamiętamy materiał 2-3 dni po nauczeniu niż bezpośrednio po wyuczeniu (nie ucz się trudnych przedmiotów z dnia na dzień, gdyż towarzyszy ci stres oraz słabsza pamięć).

Powtarzanie:

  • Korzystnie na zapamiętywanie wpływa powtórzenie materiału (2-3 razy), szczególnie rano.
  • Jeżeli jesteś słuchowcem, ucz się i powtarzaj na głos.

Kolejność odrabiania lekcji :

  • Zła: odrabiasz jedna po drugiej lekcje z tego samego bloku, np. język polski – historia – zapamiętujesz gorzej.
  • Prawidłowa: odrabiaj jedna po drugiej lekcje kontrastujące z sobą np. historia – matematyka.
  • Odrabiaj na przemian zadania pisemne, a potem ustne.
  • Zawsze zaczynaj od najtrudniejszych, kończ na najłatwiejszych (ulubione przedmioty).

Przerwy:

  • rób w czasie nauki przerwy:
  • krótsze (2-3 minutowe) w czasie nauki jednego przedmiotu,
  • dłuższe (10 minut ) przy przejściu od jednego do drugiego przedmiotu,


Przyjemny nastrój:

  • Mózg nasz posiada „mechanizm obronny” – czyli szybciej na ogół znikają z pamięci wspomnienia związane z przykrymi uczuciami.
  • Jeżeli chcesz dłużej pamiętać to, czego się nauczyłeś, bądź w pogodnym nastroju.

Techniki skutecznego uczenia z niektórych przedmiotów.


Język Polski:
Źle: – piszesz wypracowanie w ciągu jednego dnia w całości, zazwyczaj na czysto
       – piszesz „ tak jak wszyscy w klasie” czyli  przepisujesz z „ Internetu” w wyniku czego zdania są do siebie bardzo podobne
       – unikasz wyrażania własnych sądów i opinii,

Dobrze: – 1 dzień: ( ok. 10 minut ): luźna notatka, jak najwięcej własnych myśli.
               – 2 dzień: plan wypracowania (co chciałbyś, aby było na początku, w środku i na końcu).
               – 3 dzień: piszesz wypracowanie właściwe, korzystając z uprzednio przygotowanego planu i z kartki z myślami.

Język polski:

  • Pisz wypracowania w ciągu kilku dni (2-3 dni), by mieć czas na przygotowanie planu, luźnych „myśli”, a następnie napisanie wypracowania „na brudno” i czysto.
  • Wiersza ucz się całościowo, powtarzając kilkakrotnie dzięki temu będziesz go umiał długo, od początku do końca.
  • Jeżeli uczysz się „kawałkami”, najczęściej pamiętasz początek-pierwsze zwrotki
    – a koniec szybko zapominasz).

Zadania matematyczne:

Nie możesz rozwiązywać zadań :

  • nie znając
  • nie rozumiejąc
  • nie pamiętając całego przerobionego materiału

Jak uczyć się trudnych przedmiotów – przykłady.

Matematyka:

  • poświęcasz dodatkowy czas na matematykę. np. codziennie 15-20 minut powtarzając materiał, z którym masz trudności, (również z klas poprzednich);
  • powtarzasz ze zrozumieniem;
  • poprosisz o pomoc innych (np. rodziców, brata, nauczyciela, itp.);
  • przypomnisz sobie, czy nie rozwiązywałeś już zadania podobnego;
  • nie pracujesz nad zadaniem, kiedy jest już bardzo późno i jesteś zmęczony;
  • najlepiej rozwiązujesz je bezpośrednio po lekcji matematyki lub rano;
  • zaczynasz od zadań najłatwiejszych przechodząc stopniowo do trudniejszych.

Języki obce:

  • Tekst opracuj tego samego dnia , którego przerabiałeś z nauczycielem (lepiej pamiętasz to, co mówił nauczyciel, a zatem krócej będziesz pracować ) .
  • Tłumacz na bieżąco te słówka, które sprawiają ci najwięcej problemów (załóż zeszyt do słówek, ma to na celu szybsze kojarzenie wzrokowe, a nie bezmyślne wkuwanie na pamięć ).
  • Z każdym nowym słówkiem układaj 2 – 3 zdania.
  • Wypisuj po kilka zdań z podręcznika opuszczając w każdym zdaniu jedno słowo. Następnie uzupełnij puste miejsce brakującym słowem.
  • Co dwa, trzy dni sprawdzaj, które z nowych słówek umknęły ci z pamięci.

Powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj !

Bibliotekarz radzi…

    Na czas zamknięcia szkół jednym z zadań biblioteki jest  wskazanie uczniom zastępstwa: gdzie mogą znaleźć darmowe książki.

 Poniżej przedstawiam aktualizowany wybór kilku bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.

WOLNY DOSTĘP – BIBLIOTEKI CYFROWE

WolneLektury.pl

Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.

Lektury.gov.pl

Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

ChmuraCzytania.pl

Chmura Czytania zawiera ciekawe książki  polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.

ZAPRASZAM  DO KORZYSTANIA Z PODANYCH  PROPOZYCJI.

                                                                                   JUSTYNA   ŚPIEWAK

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

Porady dla Rodziców … i nie tylko

Stres odosobnienia – jak sobie z nim radzić.

Szerzenie się pandemii COVID-19 i co za tym idzie: występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie i zdrowie swoich najbliższych, dezinformacja, problemy z dostępem do artykułów gospodarstwa domowego, straty finansowe  i poczucie piętna, zmiany w nawykach związanych ze snem i spożywaniem posiłków, problemy ze snem i koncentracją uwagi,  przedłużająca się izolacja społeczna rodzi olbrzymi stres. 

 „Kwarantanna to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego” – przekonuje norweski psycholog Atle Dyregrov.

Daje też ciekawe rady, jak poradzić sobie z odosobnieniem.

  1. Pamiętaj, że pełnisz służbę dla społeczeństwa zagrożonego korona wirusem.

Profesor Dyregrov radzi, by dobrze zrozumieć, na czym polega sens kwarantanny: „to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego; poddając się kwarantannie pomagasz innym nie zachorować”.

Taki sposób myślenia o epidemii i przymusie odosobnienia pozwala zachować szacunek do samego siebie i zapobiec poczuciu bycia napiętnowanym i osaczonym. A to jest kluczowe, by czas epidemii nie odcisnął się negatywnie na naszej psychice.

  • Bądź aktywny, planuj.

Procedury są tym, co w tych trudnych czasach pozwala zachować higienę psychiczną i nie popaść w apatię. „Działania, rutyna i plan to elementy, które nadają kształt i sens naszym dniom, dają poczucie przewidywalności i pozwalają ustrzec się od zniechęcenia i poczucia bezradności” – pisze Dyregrov.

Taki sposób funkcjonowania daje nam stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Ćwiczenia fizyczne, higiena osobista, posiłki w regularnych porach i inne regularne czynności przyczyniają się do porządku i struktury w nowej i niejasnej sytuacji.

  • Kontakty społeczne są ważne.

Media społecznościowe pozwalają nam zachować kontakt z otoczeniem. Psycholog przekonuje, że właśnie w obciążającym psychicznie czasie epidemii jest on szczególnie istotny: „Pozostań w kontakcie z ludźmi! Upewnij się, że jest to stały punkt w twoim codziennym harmonogramie”.

  • Przejmij kontrolę nad niepokojącymi myślami.

Pełne niepokoju myśli o epidemii koronawirusa i stanie własnego zdrowia są czymś normalnym. Jeśli zajmują nam dużo miejsca, możemy spróbować je  kontrolować: oglądaj filmy lub seriale, graj w gry wideo, rozwiązuj krzyżówki albo gry logiczne takie, jak sudoku;  korzystaj z komunikatorów, by rozmawiać  z ludźmi i nie dopuść, by koronawirus był głównym tematem waszych pogawędek.

  • Zmartwienia? Tylko kwadrans dziennie.

U wielu z nas mimo stosowania przeróżnych technik, „odciągaczy” uwagi natrętne myśli nadal będą się pojawiały.

 Co wtedy?  

Profesor Dyregrov  radzi… by znaleźć na nie kwadrans w ciągu dnia i martwić się tylko wtedy.

”Zarezerwuj określony czas (10-20 minut dziennie), w którym możesz się martwić, ile chcesz.

Kiedy zmartwienia najdą cię poza tym czasem, możesz powiedzieć sobie: to jest coś, o czym warto pomyśleć podczas martwienia, nie teraz. Jeśli będziesz to mówić sobie samemu wystarczająco często, ten proces myślowy stanie się twoim nawykiem. Nie planuj zmartwień późno w nocy” – zachęca.

  • Wystarczy kilka informacji na temat koronawirusa dziennie.

Ostatnia rada dotyczy ograniczenia informacji na temat koronawirusa, które  w ostatnich dniach płyną  do nas wszelkimi możliwymi kanałami.

Ograniczaj dostęp do mediów i skup się na informacjach pochodzących z wiarygodnych źródeł, zaglądaj   na Facebooka tylko kilka razy dziennie i nie śledzić nieustannie liczby zakażonych i zmarłych.

„Jeśli będziesz chronić się przed ciągłym sprawdzaniem mediów pod kątem wiadomości o wirusie, łatwiej   ci będzie zachować spokój” – zachęca profesor.

Źródła:

https://www.doz.pl/czytelnia/jak_radzic_sobie_ze_stresem_zwiazanym_z_pandemia_koronawirusa

https://www.medonet.pl/koronawirus

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

DRODZY UCZNIOWIE – JAKI MAMY WPŁYW NA PODNIESIENIE SWOJEJ ODPORNOŚCI?

  1. Systematyczne i zdrowe odżywianie. Zoptymalizuj swoje nawyki żywieniowe.

Właściwie zbilansowana dieta zabezpiecza przed niedoborami pokarmowymi i osłabieniem odporności. Bardzo ważne jest by spożywać posiłki o stałej porze.

Żywność nie powinna być przetworzona (unikajmy: słodyczy, napojów gazowanych, fast foodów i przekąsek typu chipsy i itp. zawierają mnóstwo chemii, która mocno obciąża ludzki organizm, zatruwa go i obniża  jego odporność). Takie pożywienie powoduje stany zapalne w układzie pokarmowym i nasz organizm musi zmobilizować wszystkie swoje siły, aby sobie z nim poradzić. 

PAMIĘTAJ:

Witaminy, które są niezbędne do funkcjonowania układu odpornościowego to witamina A, C, D i E.

Minerały: cynk, selen i magnez są niezbędne, aby nasz układ odpornościowy mógł najlepiej funkcjonować.

Pamiętaj by twoja dieta była bogata w warzywa i owoce. Nawadniaj organizm – pij w ciągu dnia odpowiednią ilość wody (min. 1,5l dziennie).

  • Aktywność fizyczna. Ruszaj się!

Udowodniono naukowo, że ruch i ćwiczenia fizyczne mają wiele korzyści zdrowotnych, w tym chronią przed chorobami serca, osteoporozą, a nawet niektórymi rodzajami raka. 

Ćwiczenia fizyczne również wzmacniają nasz układ odpornościowy! Twój organizm musi być silny, żeby walczyć z patogenami, a Ty musisz się ruszać! 

Pamiętaj, że nasz organizm nie lubi pozycji siedzącej. Nie siedź na kanapie przed telewizorem!

Nawet w domu można zapewnić sobie trochę ruchu m.in. wykonując ćwiczenia jogi, ćwiczenia ogólnorozwojowe (np. wykroki, przysiady, pajacyki etc.) ale również wykorzystując gry ruchowe takie jak Twister.

PROPOZYCJA ĆWICZEŃ:

https://www.youtube.com/ zumba dla dzieci i nie tylko

https://www.youtube.com /ćw. ruchowe dla dzieci

https://www.youtube.com/j oga dla dzieci

  • Umiejętność zarządzania stresem. 

Stres podnosi w ludzkim organizmie poziom hormonów zwanych katecholaminami.

W sytuacjach przedłużonego stresu hormony te łączą się z receptorami komórek odpornościowych-

 – m.in. limfocytami, monocytami, makrofagami i granulocytami. W wyniku całego mechanizmu zachodzącego w naszym organizmie zmniejsza się jego zdolność obrony przed infekcjami.

 Dlatego tak ważna jest umiejętność zarządzania stresem.

Warto codziennie zrobić sobie krótką przerwę m.in. na wykonanie ćwiczeń oddechowych, rozciągających czy relaksacyjnych. (bardzo duża oferta ćwiczeń zawarta jest w Internecie m.in. na youtube).

  • Jakość snu.

Udowodniono, że osoby które spały minimum 8 godzin były 3-krotnie mniej podatne na przeziębienie, niż osoby które spały krócej.

Pamiętaj o tym, by twój sen był odpowiednio długi, abyś mógł/mogła zregenerować siły.

 Przed snem (min. 1h) nie używaj telefonu komórkowego, ani nie oglądaj telewizji – emitowane światło ma wpływ na wydzielanie się melatoniny a tym samym na jakość snu. 

Szanowni Rodzice, Uczniowie – ważna informacja

Kochani Uczniowie, drodzy Rodzice. Informujemy, że nasza szkoła otrzymała od Urzędu Gminy w Brodach 5 laptopów. Jeśli któreś dziecko potrzebuje komputera do nauki zdalnej, może go wypożyczyć. W pierwszej kolejności przy wypożyczaniu sprzętu będą brani pod uwagę uczniowie klas IV- VIII. Chętne osoby z poszczególnych klas prosimy o kontakt ze swoim  wychowawcą.

Jednocześnie informujemy o decyzji premiera, który podczas konferencji prasowej przekazał informację, że wszystkie szkoły pozostaną zamknięte do 26 kwietnia 2020 roku. W planowanym terminie nie odbędzie się więc egzamin ósmoklasisty. Prawdopodobnie uczniowie będą pisać test najwcześniej w drugiej połowie czerwca. O dokładnej dacie zostaną poinformowani na trzy tygodnie przed egzaminem.   

  

Życzenia wielkanocne

,,Noc Wielkanocna jest nocą nadzwyczajną, kiedy moc zmartwychwstałego Chrystusa pokonuje ostatecznie siły ciemności i śmierci, zapala w sercach wierzących nadzieję i radość.”

Jan Paweł II

Dyrekcja i  Grono  Pedagogiczne naszej szkoły życzą  Rodzicom, Pracownikom szkoły oraz Wam Drodzy Uczniowie, aby Święta Wielkanocne  przyniosły Wam radość i wzajemną życzliwość. By stały się źródłem wzmacniania ducha, a chwile spędzone w gronie najbliższych dodawały otuchy i pozwalały przezwyciężyć wszystkie trudności.