ĆWICZENIA DOBREJ PAMIĘCI
Pamiętaj!
ćwiczenie pamięci to nic
innego, jak powtarzanie w różnych formach poprzez: słuchanie, zapamiętywanie,
czytanie, przeglądanie, pisanie.
Koncentracja uwagi :
Można ją uzyskać tylko dzięki ćwiczeniom, np. przedmiot nielubiany
zapamiętujemy trudniej i dłużej – koncentrację uwagi ćwiczymy etapami. :
- na początku codziennie 15 minut,
- po tygodniu 20 – 25 minut,
- po 2 – 3 tygodniach koncentracja uwagi przychodzi łatwiej.
Zainteresowania:
- Przedmiot, którym się interesujemy, odrabiamy znacznie szybciej i z
mniejszym zmęczeniem.
- Dłużej pamiętamy poznane wiadomości.
Zrozumienie:
- Dobre zrozumienie to powiedzenie czegoś własnymi słowami – to co jest dla
nas zrozumiałe uczymy się dwa razy krócej.
- Zawsze w tym mogą ci pomóc: słowniki, encyklopedie, nauczyciele, rodzice,
koledzy.
TECHNIKI ZAPAMIĘTYWANIA
Działanie:
- Podkreślamy w książce najważniejsze rzeczy (szczególnie ważne dla
wzrokowców).
- Sporządzamy plan rozdziału ( będzie pomocny przy różnych powtórkach ).
Czas:
- Doświadczenia wykazały, że lepiej pamiętamy materiał 2-3 dni po nauczeniu
niż bezpośrednio po wyuczeniu (nie ucz się trudnych przedmiotów z dnia na
dzień, gdyż towarzyszy ci stres oraz słabsza pamięć).
Powtarzanie:
- Korzystnie na zapamiętywanie wpływa powtórzenie materiału (2-3 razy),
szczególnie rano.
- Jeżeli jesteś słuchowcem, ucz się i powtarzaj na głos.
Kolejność odrabiania lekcji :
- Zła: odrabiasz jedna po drugiej lekcje z tego samego bloku, np. język
polski – historia – zapamiętujesz gorzej.
- Prawidłowa: odrabiaj jedna po drugiej lekcje kontrastujące z sobą np.
historia – matematyka.
- Odrabiaj na przemian zadania pisemne, a potem ustne.
- Zawsze zaczynaj od najtrudniejszych, kończ na najłatwiejszych (ulubione przedmioty).
Przerwy:
- rób w czasie nauki przerwy:
- krótsze (2-3 minutowe) w czasie nauki jednego przedmiotu,
- dłuższe (10 minut ) przy przejściu od jednego do drugiego przedmiotu,
Przyjemny nastrój:
- Mózg nasz posiada „mechanizm obronny” – czyli szybciej na ogół znikają z
pamięci wspomnienia związane z przykrymi uczuciami.
- Jeżeli chcesz dłużej pamiętać to, czego się nauczyłeś, bądź w pogodnym
nastroju.
Techniki skutecznego uczenia z niektórych przedmiotów.
Język Polski:
Źle: – piszesz wypracowanie w ciągu jednego dnia w całości, zazwyczaj na
czysto
– piszesz „ tak jak wszyscy w klasie” czyli przepisujesz z „ Internetu” w wyniku czego zdania
są do siebie bardzo podobne
– unikasz wyrażania własnych sądów i opinii,
Dobrze: – 1 dzień: ( ok. 10 minut ): luźna notatka, jak najwięcej własnych
myśli.
– 2 dzień: plan
wypracowania (co chciałbyś, aby było na początku, w środku i na końcu).
– 3 dzień: piszesz
wypracowanie właściwe, korzystając z uprzednio przygotowanego planu i z kartki
z myślami.
Język polski:
- Pisz wypracowania w ciągu kilku dni (2-3 dni), by mieć czas na
przygotowanie planu, luźnych „myśli”, a następnie napisanie wypracowania „na
brudno” i czysto.
- Wiersza ucz się całościowo, powtarzając kilkakrotnie dzięki temu będziesz
go umiał długo, od początku do końca.
- Jeżeli uczysz się „kawałkami”, najczęściej pamiętasz początek-pierwsze
zwrotki
– a koniec szybko zapominasz).
Zadania matematyczne:
Nie możesz rozwiązywać zadań :
- nie znając
- nie rozumiejąc
- nie pamiętając całego przerobionego materiału
Jak uczyć się trudnych
przedmiotów – przykłady.
Matematyka:
- poświęcasz dodatkowy czas na matematykę. np. codziennie 15-20 minut powtarzając
materiał, z którym masz trudności, (również z klas poprzednich);
- powtarzasz ze zrozumieniem;
- poprosisz o pomoc innych (np. rodziców, brata, nauczyciela, itp.);
- przypomnisz sobie, czy nie rozwiązywałeś już zadania podobnego;
- nie pracujesz nad zadaniem, kiedy jest już bardzo późno i jesteś zmęczony;
- najlepiej rozwiązujesz je bezpośrednio po lekcji matematyki lub rano;
- zaczynasz od zadań najłatwiejszych przechodząc stopniowo do trudniejszych.
Języki obce:
- Tekst opracuj tego samego dnia , którego przerabiałeś z nauczycielem (lepiej
pamiętasz to, co mówił nauczyciel, a zatem krócej będziesz pracować ) .
- Tłumacz na bieżąco te słówka, które sprawiają ci najwięcej problemów (załóż
zeszyt do słówek, ma to na celu szybsze kojarzenie wzrokowe, a nie bezmyślne
wkuwanie na pamięć ).
- Z każdym nowym słówkiem układaj 2 – 3 zdania.
- Wypisuj po kilka zdań z podręcznika opuszczając w każdym zdaniu jedno
słowo. Następnie uzupełnij puste miejsce brakującym słowem.
- Co dwa, trzy dni sprawdzaj, które z nowych słówek umknęły ci z pamięci.
Powtarzaj, powtarzaj,
powtarzaj !