PEDAGOG SZKOLNY RADZI

ĆWICZENIA DOBREJ PAMIĘCI

Pamiętaj!

ćwiczenie pamięci to nic innego, jak powtarzanie w różnych formach poprzez: słuchanie, zapamiętywanie, czytanie, przeglądanie, pisanie.

Koncentracja uwagi :
Można ją uzyskać tylko dzięki ćwiczeniom, np. przedmiot nielubiany zapamiętujemy trudniej i dłużej – koncentrację uwagi ćwiczymy etapami. :

  • na początku codziennie 15 minut,
  • po tygodniu 20 – 25 minut,
  • po 2 – 3 tygodniach koncentracja uwagi przychodzi łatwiej.

Zainteresowania:

  • Przedmiot, którym się interesujemy, odrabiamy znacznie szybciej i z mniejszym zmęczeniem.
  • Dłużej pamiętamy poznane wiadomości.

Zrozumienie:

  • Dobre zrozumienie to powiedzenie czegoś własnymi słowami – to co jest dla nas zrozumiałe uczymy się dwa razy krócej.
  • Zawsze w tym mogą ci pomóc: słowniki, encyklopedie, nauczyciele, rodzice, koledzy.

TECHNIKI ZAPAMIĘTYWANIA


Działanie:

  • Podkreślamy w książce najważniejsze rzeczy (szczególnie ważne dla wzrokowców).
  • Sporządzamy plan rozdziału ( będzie pomocny przy różnych powtórkach ).


Czas:

  • Doświadczenia wykazały, że lepiej pamiętamy materiał 2-3 dni po nauczeniu niż bezpośrednio po wyuczeniu (nie ucz się trudnych przedmiotów z dnia na dzień, gdyż towarzyszy ci stres oraz słabsza pamięć).

Powtarzanie:

  • Korzystnie na zapamiętywanie wpływa powtórzenie materiału (2-3 razy), szczególnie rano.
  • Jeżeli jesteś słuchowcem, ucz się i powtarzaj na głos.

Kolejność odrabiania lekcji :

  • Zła: odrabiasz jedna po drugiej lekcje z tego samego bloku, np. język polski – historia – zapamiętujesz gorzej.
  • Prawidłowa: odrabiaj jedna po drugiej lekcje kontrastujące z sobą np. historia – matematyka.
  • Odrabiaj na przemian zadania pisemne, a potem ustne.
  • Zawsze zaczynaj od najtrudniejszych, kończ na najłatwiejszych (ulubione przedmioty).

Przerwy:

  • rób w czasie nauki przerwy:
  • krótsze (2-3 minutowe) w czasie nauki jednego przedmiotu,
  • dłuższe (10 minut ) przy przejściu od jednego do drugiego przedmiotu,


Przyjemny nastrój:

  • Mózg nasz posiada „mechanizm obronny” – czyli szybciej na ogół znikają z pamięci wspomnienia związane z przykrymi uczuciami.
  • Jeżeli chcesz dłużej pamiętać to, czego się nauczyłeś, bądź w pogodnym nastroju.

Techniki skutecznego uczenia z niektórych przedmiotów.


Język Polski:
Źle: – piszesz wypracowanie w ciągu jednego dnia w całości, zazwyczaj na czysto
       – piszesz „ tak jak wszyscy w klasie” czyli  przepisujesz z „ Internetu” w wyniku czego zdania są do siebie bardzo podobne
       – unikasz wyrażania własnych sądów i opinii,

Dobrze: – 1 dzień: ( ok. 10 minut ): luźna notatka, jak najwięcej własnych myśli.
               – 2 dzień: plan wypracowania (co chciałbyś, aby było na początku, w środku i na końcu).
               – 3 dzień: piszesz wypracowanie właściwe, korzystając z uprzednio przygotowanego planu i z kartki z myślami.

Język polski:

  • Pisz wypracowania w ciągu kilku dni (2-3 dni), by mieć czas na przygotowanie planu, luźnych „myśli”, a następnie napisanie wypracowania „na brudno” i czysto.
  • Wiersza ucz się całościowo, powtarzając kilkakrotnie dzięki temu będziesz go umiał długo, od początku do końca.
  • Jeżeli uczysz się „kawałkami”, najczęściej pamiętasz początek-pierwsze zwrotki
    – a koniec szybko zapominasz).

Zadania matematyczne:

Nie możesz rozwiązywać zadań :

  • nie znając
  • nie rozumiejąc
  • nie pamiętając całego przerobionego materiału

Jak uczyć się trudnych przedmiotów – przykłady.

Matematyka:

  • poświęcasz dodatkowy czas na matematykę. np. codziennie 15-20 minut powtarzając materiał, z którym masz trudności, (również z klas poprzednich);
  • powtarzasz ze zrozumieniem;
  • poprosisz o pomoc innych (np. rodziców, brata, nauczyciela, itp.);
  • przypomnisz sobie, czy nie rozwiązywałeś już zadania podobnego;
  • nie pracujesz nad zadaniem, kiedy jest już bardzo późno i jesteś zmęczony;
  • najlepiej rozwiązujesz je bezpośrednio po lekcji matematyki lub rano;
  • zaczynasz od zadań najłatwiejszych przechodząc stopniowo do trudniejszych.

Języki obce:

  • Tekst opracuj tego samego dnia , którego przerabiałeś z nauczycielem (lepiej pamiętasz to, co mówił nauczyciel, a zatem krócej będziesz pracować ) .
  • Tłumacz na bieżąco te słówka, które sprawiają ci najwięcej problemów (załóż zeszyt do słówek, ma to na celu szybsze kojarzenie wzrokowe, a nie bezmyślne wkuwanie na pamięć ).
  • Z każdym nowym słówkiem układaj 2 – 3 zdania.
  • Wypisuj po kilka zdań z podręcznika opuszczając w każdym zdaniu jedno słowo. Następnie uzupełnij puste miejsce brakującym słowem.
  • Co dwa, trzy dni sprawdzaj, które z nowych słówek umknęły ci z pamięci.

Powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj !