Dla Rodziców

NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

         Dnia 7 listopada 2025 roku w naszej szkole odbyła się uroczysta akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości, przygotowana przez uczniów klasy VII oraz chór szkolny ( opiekunowie : Śpiewak J., Kubala A.). Celem uroczystości było upamiętnienie 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów oraz kształtowanie postaw patriotycznych wśród uczniów. Podczas akademii uczniowie klasy VII i chór szkolny zaprezentowali montaż słowno-muzyczny, w którym przypomnieli najważniejsze wydarzenia z historii naszego kraju prowadzące do odzyskania wolności. Występ przeplatany był wierszami i pieśniami patriotycznymi, takimi jak „Rota”, „Piechota” czy „Marsz Pierwszej Brygady”. Dekoracja holu ( P. Bryła M. ) – biało-czerwone barwy, symbole narodowe– podkreślała charakter święta.

        Uroczystość była ważną lekcją historii i patriotyzmu, przypominając wszystkim, jak wielką wartością jest wolność i niepodległość Ojczyzny.

        Po zakończeniu akademii społeczność uczniowska , o godzinie  11:11, wzięła udział w ogólnopolskiej akcji „ Szkoła do hymnu”.

XXI  PRZEGLĄD  PIEŚNI PATRIOTYCZNYCH W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM

6 listopada tego roku w Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim odbył sięXXI PRZEGLĄD PIEŚNI PATRIOTYCZNYCH I LEGIONOWYCH. Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie reprezentowała NIKOLA KOSZARSKA z klasy V, która ślicznie wykonała trudny  utwór ,,Modlitwa o pokój”. Nikolka była najmłodszą uczestniczką w swojej grupie wiekowej.

      Gratulujemy oraz bardzo dziękujemy naszej młodziutkiej, utalentowanej artystce!!

Serdeczne podziękowania kierujemy również do mamy, Pani Mileny Koszarskiej za okazaną pomoc. Uczennicę do konkursu przygotowała Justyna Śpiewak.

WYCIECZKA DO MUZEUM  AUSCHWITZ – BIRKENAU

W dniu 4 listopada  uczniowie klas VI–VIII wraz z opiekunami (Pani : Rycombel A,  Kubala A., Śpiewak J.) udali się na wycieczkę edukacyjną do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Celem wyjazdu było poznanie tragicznej historii niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady oraz uczczenie pamięci jego ofiar.

         Po przybyciu na miejsce grupę przywitał przewodnik, który towarzyszył nam podczas całego zwiedzania. W pierwszej części wizyty odwiedziliśmy teren KL Auschwitz I (Stammlager) – główny obóz administracyjny. Już przy wejściu uwagę wszystkich zwrócił słynny napis „Arbeit macht frei” („Praca czyni wolnym”), który wzbudził w nas uczucie smutku i refleksji nad cynizmem tego hasła. Przewodnik opowiadał o codziennym życiu więźniów, głodzie, ciężkiej pracy, karach i egzekucjach. W wielu z nas słowa te wywołały ogromne wzruszenie.

       W budynkach obozowych mogliśmy zobaczyć wystawy przedstawiające przedmioty należące do więźniów – walizki, okulary, dziecięce buciki, a także zdjęcia ofiar. Cisza, jaka panowała wśród zwiedzających, była najlepszym świadectwem tego, jak bardzo przejęci byliśmy tym, co zobaczyliśmy.

       Następnie udaliśmy się do KL Birkenau (Auschwitz II) – największej części obozu. Tutaj skala zbrodni była jeszcze bardziej widoczna. Ogromny teren z barakami, wieżyczkami strażniczymi i torami kolejowymi, po których przywożono transporty więźniów, zrobił na wszystkich ogromne wrażenie. Przewodnik opowiadał o selekcjach na rampie, komorach gazowych i krematoriach, które Niemcy wysadzili przed końcem wojny, próbując zatrzeć ślady zbrodni.

        Wielu uczniów przyznało, że trudno było im uwierzyć, iż takie miejsce mogło istnieć naprawdę. Dla większości z nas wizyta była głębokim przeżyciem – skłoniła do zadumy nad wartością życia, wolności i godności człowieka. Zrozumieliśmy, jak ważna jest pamięć o ofiarach i jak wielką rolę odgrywa historia w kształtowaniu postaw młodego pokolenia.

       Wycieczka do Muzeum Auschwitz-Birkenau była niezwykle ważną lekcją historii i człowieczeństwa. Uświadomiła wszystkim , jak tragiczne skutki może przynieść nienawiść, nietolerancja i pogarda wobec drugiego człowieka. Z pewnością długo pozostanie w naszej pamięci i sercach.

Sprawozdanie z realizacji projektu „BohaterOn w Twojej szkole 2025″.

Tytuł projektu: Kobiety w Powstaniu Warszawskim
Miejsce realizacji: Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie
Klasa: VIII
Przedmiot: Historia
Nauczyciel prowadzący: Anna Kubala
Termin realizacji: październik 2025 r.

Cele projektu:

  • Uczczenie pamięci uczestniczek Powstania Warszawskiego.
  • Rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich wśród uczniów.
  • Ukazanie roli kobiet w czasie II wojny światowej i w Powstaniu Warszawskim.
  • Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej i samodzielnego pozyskiwania informacji.
  • Kształcenie umiejętności prezentowania wyników pracy grupowej.

Przebieg realizacji projektu:

  1. Wprowadzenie:
    Zajęcia rozpoczęły się od metody „burzy mózgów”. Uczniowie odpowiadali na pytanie:
    „Z czym kojarzy Ci się Powstanie Warszawskie?”
    Wypowiedzi zostały zapisane na tablicy, a następnie wspólnie omówione. Dyskusja pozwoliła uczniom uświadomić sobie, jak różnorodne były role osób zaangażowanych w Powstanie, w tym kobiet.
  2. Część poznawcza:
    Uczniowie obejrzeli film edukacyjny z kanału „Co za historia” poświęcony tematyce Powstania Warszawskiego. Po projekcji nauczyciel omówił najważniejsze fakty historyczne oraz zwrócił uwagę na sylwetki kobiet, które odegrały istotną rolę w walkach i działalności pomocniczej.
  3. Praca w grupach:
    Klasa została podzielona na 6 grup. Każda z nich pracowała według otrzymanego scenariusza zajęć, który zawierał zestaw zadań badawczych dotyczących wybranych bohaterek Powstania Warszawskiego (np. sanitariuszek, łączniczek, kurierów, artystek czy dziennikarek).
    Zadaniem każdej grupy było wypełnienie „Karty Bohaterki”, w której uczniowie wpisywali:
    • imię i nazwisko bohaterki,
    • jej pseudonim,
    • rolę w Powstaniu Warszawskim,
    • najważniejsze wydarzenia z jej życia,
    • wartości, które reprezentowała,

Ostatnim zadaniem dla uczniów było napisanie kartki z pamiętnika w imieniu bohaterki , z wybraną przez uczniów datą, odzwierciedlająca jej emocje, myśli i przesłanie dla innych. Tu uczniowie wykazali się wielką empatią i kreatywnością.

  1. Podsumowanie:
    Na zakończenie zajęć każda grupa zaprezentowała wyniki swojej pracy. Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali prezentacji i podzielili się refleksjami na temat odwagi, poświęcenia i determinacji kobiet w czasie wojny.

Efekty i wnioski:

  • Uczniowie pogłębili wiedzę o Powstaniu Warszawskim i roli kobiet w tym wydarzeniu.
  • Projekt pozwolił na rozwijanie empatii, szacunku dla historii i bohaterów narodowych.
  • Uczniowie wykazali się dużym zaangażowaniem, kreatywnością i odpowiedzialnością za powierzone zadania.
  • Realizacja projektu sprzyjała integracji zespołu klasowego i wzmacnianiu więzi koleżeńskich.
  • Wspólna praca nad kartami bohaterek była okazją do refleksji nad znaczeniem odwagi, solidarności i patriotyzmu w życiu codziennym.

Podsumowanie:

Projekt „Kobiety w Powstaniu Warszawskim” w ramach akcji BohaterOn w Twojej szkole 2025 został zrealizowany zgodnie z założeniami programu. Uczniowie klasy VIII aktywnie uczestniczyli w zajęciach, poszerzyli wiedzę historyczną oraz wyrazili uznanie i wdzięczność dla kobiet, które walczyły o wolność ojczyzny.

Witamy w szkolnych progach!

22 października w naszej szkole odbyła się uroczystość Pasowania na Ucznia klasy pierwszej. To ważne i wyjątkowe wydarzenie w życiu każdego dziecka, symbolicznie rozpoczynające nowy etap edukacji szkolnej. Uroczystość rozpoczęły uczennice klasy szóstej, które powitały Panią Martę Turek – pełniącą obowiązki Dyrektora Centrum Usług Wspólnych, Panią Dyrektor Krystynę Kasicę, nauczycieli, rodziców oraz pierwszoklasistów. Następnie uczniowie klasy I zaprezentowali część artystyczną przygotowaną pod kierunkiem wychowawczyni Eweliny Kalinowskiej. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem recytowały wiersze i śpiewały piosenki, wykazując się odwagą i radością z występu. Ich prezentacja została nagrodzona gromkimi brawami.

Kulminacyjnym momentem uroczystości był akt ślubowania, podczas którego uczniowie uroczyście przyrzekali przed pocztem flagowym być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, a swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom.
Po złożeniu ślubowania Pani Dyrektor Krystyna Kasica dokonała symbolicznego pasowania na ucznia, dotykając ramienia każdego dziecka dużym, ozdobnym ołówkiem.

Na zakończenie uroczystości pierwszoklasiści otrzymali upominki ufundowane przez Wójta Gminy Brody – Pana Ernesta Kumka, które w jego imieniu wręczyła Pani Marta Turek. Dzieci otrzymały również prezenty od Pani Dyrektor oraz od Rodziców.
Po części oficjalnej wykonano pamiątkowe zdjęcia i odbyło się spotkanie integracyjne.

Uroczystość przebiegła w miłej, serdecznej atmosferze i z pewnością pozostanie na długo w pamięci dzieci oraz ich najbliższych. Był to dzień pełen wzruszeń, uśmiechów i dumy z bycia prawdziwym uczniem szkoły.

W roku szkolnym 2025/2026 uroczyste ślubowanie złożyli:
Gabriel Banasik, Alicja Bębas, Antoni Jankowicz, Laura Jankowicz, Hanna Jędrzejczyk, Natalia Jóźwik, Nadia Łebek, Igor Marchewka, Antonina Orczyk, Maria Pasieka, Wojciech Sikora, Laura Wojton, Karolina Wójcik, Dominik Zając, Filip Zapała, Lena Zięba.

Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej

10 października 2025 roku w naszej szkole odbyła się uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Hasłem przewodnim spotkania były słowa „ZA TRUD, ZA SERCE, ZA UŚMIECH… DZIĘKUJEMY!”, które doskonale oddawały atmosferę wdzięczności i szacunku wobec nauczycieli oraz wszystkich pracowników szkoły. Program artystyczny został przygotowany pod opieką pań: Justyny Chmielewskiej, Kingi Michalczewskiej oraz Ilony Jędrzejczyk.

Wystąpili uczniowie klas II i III, którzy przez wiele dni z zaangażowaniem ćwiczyli swoje role, uczyli się wierszyków i piosenek, aby w piękny sposób podziękować nauczycielom oraz wszystkim pracownikom szkoły. Mali artyści zaprezentowali wzruszające przedstawienie, które zostało nagrodzone gromkimi brawami. Na zakończenie występu uczniowie wręczyli wszystkim obecnym czerwone róże – symbol wdzięczności i szacunku.

Następnie przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego – Julian z klasy VIII oraz Julia z klasy VII, złożyli życzenia i podziękowania w imieniu uczniów.

Po ich wystąpieniu głos zabrała pani dyrektor Krystyna Kasica, która w swoim przemówieniu, oprócz serdecznych słów skierowanych do całej społeczności szkolnej, złożyła podziękowania nauczycielom za trud i zaangażowanie w codzienną pracę dydaktyczno-wychowawczą.

„Każdy z nas spotka kiedyś swoją różę…”

   W piątek, 03 października uczniowie z naszej szkoły pojechali do Parku Kultury w Starachowicach na spektakl wrocławskiego teatru Artenes pt. „Kochając różę”. Został on oparty na motywach utworu Antoine’a de Saint Exupery’ego „Mały Książę”. Wykorzystując tekst oryginału oraz realia bliskie współczesnej młodzieży, twórcy spektaklu postanowili przybliżyć widzom problematykę utworu, który przeznaczony jest zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Sztuka niosła ze sobą ważny przekaz. Bohaterowie przeżywali rozterki, wątpliwości, szukali sposobów wyjścia z trudnych sytuacji oraz odpowiedzi na pytania, co jest w życiu ważne. Spektakl pokazuje trudne relacje pomiędzy światem dorosłych a światem dzieci, rówieśników. Na scenie wybrzmiały najważniejsze sentencje wypowiadane przez bohaterów książki : „Mowa jest źródłem nieporozumień”, „Wśród ludzi jest się także samotnym”, „Idąc prosto przed siebie ,nie można dojść daleko”. Nie mogło oczywiście zabraknąć ważnej prawdy życiowej, którą przekazał Małemu Księciu lisek: „Dobrze widzi się tylko sercem, najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”. Spektakl był doskonałą lekcją utrwalającą problematykę lektury obowiązkowej. Uczniom bardzo podobała się też gra aktorska, scenografia i efekty dźwiękowe.

Wizyta żołnierzy WOT w naszej szkole.

     W czwartek, 02 października uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie mieli okazję spotkać się z wyjątkowymi gośćmi. Z wizytą przybyli do nas żołnierze ze 103. Batalionu Lekkiej Piechoty 10. Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej w Ostrowcu Świętokrzyskim. Towarzyszyli im także uczniowie z Zakładu Doskonalenia Zawodowego z klas mundurowych w Starachowicach. W spotkaniu uczestniczyły nawet przedszkolaki. Celem tej wizyty było przede wszystkim przybliżenie uczniom codziennej, trudnej i niezwykle odpowiedzialnej służby, jaką pełnią polscy żołnierze dla ojczyzny. Wszyscy mieli okazję zapoznać się z rolą  i zadaniami WOT w czasie pokoju, ale także w sytuacjach zagrożenia, poszerzyć wiedzę na temat bezpieczeństwa, obronności, numerów alarmowych czy udzielania pierwszej pomocy. Uczestnicy spotkania mogli także obejrzeć z bliska wojskowe mundury, hełmy, broń, plecaki, środki łączności. Przekaz słowny został wzbogacony o prezentacje multimedialne ukazujące działania żołnierzy w różnych sytuacjach, ćwiczenia wojskowe. Dużą atrakcją okazał się niewątpliwie zaparkowany przed wejściem do szkoły pojazd wojskowy. Samochód został udostępniony dzięki uprzejmości ze strony firmy Autobox Innovations w Starachowicach, która zajmuje się produkcją i modernizacją wyspecjalizowanych pojazdów wojskowych. Uczniowie mogli obejrzeć samochód na zewnątrz, wejść do jego środka, a nawet odbyć krótką przejażdżkę po szkolnym placu.

   Spotkanie było niezwykle ciekawe i inspirujące, służyło kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich. Na zakończenie dzieci wręczyły naszym gościom własnoręcznie wykonane laurki, bukiecik kwiatów oraz podziękowania.

     Za poświęcony nam czas serdecznie dziękujemy: żołnierzom ze 103. Batalionu Lekkiej Piechoty w Ostrowcu Świętokrzyskim, opiekunom oraz uczniom z Zakładu Doskonalenia zawodowego w Starachowicach, firmie Autobox oraz panu Tomaszowi Pasiece, który aktywnie współpracuje ze szkołą.

 Naszym Żołnierzom dziękujemy za wytrwałą służbę, odpowiedzialność, za codzienne wzorowe wykonywanie swoich obowiązków.

Wyjazd do kina z okazji Dnia Chłopaka

30 września uczniowie klas I, II i III pod opieką nauczycieli, wybrali się do kina Helios w Starachowicach, aby wspólnie uczcić Dzień Chłopaka. Film „Super Charlie”, od pierwszych minut wzbudził wiele emocji i wywoływał uśmiechy na twarzach najmłodszych. Historia głównego bohatera pełna zabawnych sytuacji i wartościowych przesłań okazała się świetnym wyborem.

Wyjazd do kina był nie tylko okazją do wspólnej zabawy, lecz także wspaniałą lekcją integracji. Uczniowie mogli spędzić czas poza szkołą, cieszyć się swoim towarzystwem i razem przeżywać filmowe przygody. Dodatkowym atutem była możliwość bliższego poznania się i rozmów w drodze do kina oraz podczas wspólnego seansu.

Dzień upłynął w radosnej atmosferze i na długo pozostanie w pamięci uczniów. Takie wyjazdy są znakomitym sposobem na budowanie więzi w klasach i wzmacnianie poczucia wspólnoty wśród najmłodszych.

Spotkanie z policjantami

W dniu 22 września w naszej szkole odbyło się profilaktyczne spotkanie dla  uczniów z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Starachowicach. Podczas spotkania z funkcjonariuszami Policji omówione zostały następujące zagadnienia: bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły – zwracano uwagę na konieczność przestrzegania zasad ruchu drogowego, przypomniano o przechodzeniu przez jezdnię w wyznaczonych miejscach oraz o noszeniu elementów odblaskowych.

Następnie policjanci przypomnieli zasady poruszania się na hulajnogach, w tym elektrycznych. Podkreślili obowiązek zachowania ostrożności wobec pieszych i przestrzegania przepisów drogowych.

Omówiono także zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z Internetu i mediów społecznościowych. Zwrócono uwagę na konsekwencje obrażania i wyśmiewania innych w sieci. Wskazano sposoby reagowania i miejsca, gdzie można szukać pomocy. Podkreślono, że agresja fizyczna i słowna wobec kolegów i koleżanek jest niedopuszczalna. Omówiono możliwe skutki psychiczne i społeczne dla ofiar oraz konsekwencje dla sprawców.

Na zakończenie spotkania omówiono podstawowe przepisy prawa dotyczące nieletnich oraz konsekwencje łamania prawa. Policjanci podkreślali,  że osoby niepełnoletnie również ponoszą odpowiedzialność za swoje czyny.


Spotkanie miało na celu uświadomienie uczniom, jak ważne jest dbanie o własne bezpieczeństwo, szanowanie innych oraz przestrzeganie prawa.