Zielona Szkoła to forma edukacji, której zadaniem jest spełnienie określonych celów dydaktyczno- wychowawczych i integracyjnych. Uczniowie przebywający na Zielonej Szkole uczą się przez przeżywanie, co przynosi bardzo dobre efekty.
W dniach od 22.04.2024r. do 27.04.2024r. 20 uczniów z Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie oraz 25 uczniów ze Szkoły Podstawowej im. J. Korczaka w Brodach przebywało na Zielonej Szkole we Władysławowie. Pożegnanie z rodzicami w poniedziałkowy poranek nie było łatwe, ponieważ większość dzieci wyruszyła w samodzielną podróż po raz pierwszy.
Program „Zielonej Szkoły” był bardzo napięty i wypełniony różnymi atrakcjami. Uczniowie zwiedzili: –
– Władysławowo ze słynną Aleją Gwiazd Sportu,
– Jastrzębią Górę, a tam Jastrzębski Klif oraz „Gwiazdę Północy”,
– Hel, a tam Fokarium Stacji Morskiej im. Prof. Krzysztofa Skóry , oraz Cypel Helski, czyli Kopiec Kaszubów wyznaczający początek Polski.
– Trójmiasto: molo w Sopocie, w Gdańsku przepiękną Starówkę oraz Westerplatte, a w Gdyni uczniowie widzieli Statek – Muzeum „Dar Pomorza” oraz Okręt – Muzeum „Błyskawica”, a następnie pojechali do Centrum Nauki Experyment, miejsca, gdzie rodzi się fascynacja światem nauki.
Mimo, że wróciliśmy już znad morza, to w naszych głowach jeszcze długo pozostaną wspomnienia z tego wyjazdu. Naprawdę miło spędziliśmy ten czas i zapamiętamy go na długie lata.
„Dzieciaki ratują zwierzaki” to akcja w której wzięli udział uczniowie z klas I-III
Celem Akcji było:
Wychowawcy klas I-III, w ramach akcji, przeprowadzili z uczniami zajęcia w trakcie których starali się wzbudzić empatię i chęć działania na rzecz ochrony dzikich zwierząt. Dzieci dowiedziały się ciekawostek na temat życia bocianów oraz szympansów, uczestniczyły w spotkaniach z zootechnikami oraz wykonały prace plastyczno-techniczne związane z tematyką. Uczniowie wspólnie mieli zadecydować, jaki ośrodek rehabilitacji chcieliby wesprzeć zbiórką. Podjęli decyzję, że wesprą finansowo centrum rehabilitacji bocianów. W tym celu dzieci przygotowały ciasteczka na kiermasz charytatywny, który odbył się 17 kwietnia.
Całkowity dochód ze sprzedaży ciasteczek, czyli 380zł i 40gr został przekazany Fundacji CultureLab.
W dniu 17 kwietnia 2024r. uczniowie klas VI – VIII brali udział w wyjeździe do Teatru Powszechnego w Radomiu, gdzie zapoznali się z wątkiem spektaklu pt.: ,,Jak zostałam wiedźmą”. Dorota Masłowska, jedna z najbardziej poczytnych polskich pisarek, zaprosiła nas
w podróż do bardzo, bardzo współczesnej baśni. ,,Jak zostałam wiedźmą” to opowieść o walce, jaką toczymy przede wszystkim z samym sobą. W nieustannym pośpiechu, konsumpcyjnej pustce i w pogoni za karierą dorośli zaniedbują relacje z własnymi dziećmi, które coraz częściej funkcjonują w świecie gadżetów i wirtualnych emocji. Baśń przepełniona jest dowcipem i napisana nowoczesnym językiem, który przemawia nie tylko do młodszej, ale również do tej starszej części widowni. To spektakl dla całej rodziny, gdzie być może każdy znajdzie swoje odbicie? W spektaklu poetycki tekst był mówiony i śpiewany. Tak, jak współczesne krainy snów różnią się od tych dawnych, tajemniczych, tak współczesne bajki różnią się od tych klasycznych. Autorka, niezwykle umiejętnie i nienachalnie prowadzi wątek wiecznego nienasycenia, zarówno dzisiejszych dorosłych, jak i dzieci, ich manii kupowania wszystkiego, ślepej podatności na reklamę, wiecznie niezaspokojonego głodu posiadania. Podążając przez miasto i zaglądając ludziom w okna Wiedźma zauważa, że pragnienie „więcej” jest nie tylko wypowiadane i realizowane na jawie, ale też w ludzkich snach.
Fabuła opowieści na pewno będzie dla uczniów refleksją nad codziennością, w jakiej znajduje się ówczesne pokolenie.
Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Elżbieta Rozwadowska i Danuta Turek.
10 kwietnia 2024r. naszą szkołę odwiedziła Pani Agnieszka Pastuszka – st. asystent ds. Promocji Zdrowia, by przeprowadzić spotkanie profilaktyczno-edukacyjne dla uczniów klas I-III. Na spotkaniu dzieci zostały zapoznane z tematyką higieny mycia rąk i dowiedziały się o zagrożeniach jakie powodują bakterie obecne na naszych rękach. Dostały również kolorowanki edukacyjne „Myję ręce, bo wiem więcej” na podstawie których zostały zapoznane z instrukcją mycia rąk. Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczyły w zajęciach.
5 kwietnia 2024 w naszej szkole odbył się Dzień Głośnego Czytania .Wydarzenie to nawiązywało do Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci obchodzonego w rocznicę urodzin Hansa Christiana Andersena. Uczennice z Klubu Czytelniczego z kl. VI, VII i VIII w pięknych bajkowych strojach zaprezentowały wybrane baśnie Andersena w klasach I-II
Następnie prezentacja baśni odbyła się dla przedszkolaków oraz uczniów klasy ,,0”’, w pięknie przygotowanej sali przedszkola. W wydarzeniu uczestniczyła również Pani dyrektor Marzena Adamus oraz wicedyrektor Pani Krystyna Kasica.
Na początku Justyna Śpiewak przywitała zgromadzonych wprowadzając w tematykę spotkania. Zadaniem młodszych dzieci było rozpoznanie postaci , za które przebrały się starsze koleżanki.
Maluchy również przygotowały się do obchodów Dnia Książki, o czym świadczyły ich kolorowe, bajkowe stroje. Wszyscy super prezentowali się podczas parady postaci w rytmie piosenki ,,Witajcie w naszej Bajce”.
Kolejnym punktem było głośne czytanie baśni przez uczennice z klas starszych – ,,Brzydkiego kaczątka” i ,,Calineczki”. Maluszki ze spokojem i z zaciekawieniem wsłuchały się w prezentowane utwory. Wspaniale odpowiadały później na pytania oraz włączały się do rozmowy na temat zasad korzystania z książek. Wykazały się znajomością bajek, odpowiadając indywidualnie na wylosowane zagadki dotyczące różnych baśni i postaci bajkowych. Na zakończenie wychowawcy przedszkola oraz klasy ,,0” wręczyli swoim wychowankom zakładki do książek, a w nagrodę wszyscy otrzymali słodki upominek. Wspólna fotografia była ostatnim punktem wydarzenia
Głośne czytanie odbyło się w miłej atmosferze. Pani dyrektor Marzena Adamus podziękowała maluszkom, uczennicom z Klubu Czytelniczego, bibliotekarzowi oraz nauczycielom przedszkola i klasy ,,0”, którzy pomogli w organizacji tej imprezy czytelniczej.
Mamy nadzieje, że takie spotkania zachęcą młodych czytelników do częstszego odwiedzania świata baśni i spędzania miłych chwil z ich bohaterami. Tam dobro zawsze zwycięża, a czary sprawiają, że świat jest bardziej kolorowy i wesoły.
Nie wszystkie liczby mają swoje święto, ale ta jest wyjątkowa. 14 marca obchodzone jest święto liczby π (Pi).
Liczba Pi jest stałą matematyczną wyrażającą stosunek obwodu koła do długości jego średnicy.
W dniach 14-16 marca 2024 r. obchodziliśmy w naszej szkole Święto Liczby Pi. Z tej okazji uczniowie w trakcie zajęć matematyki, poznali podstawowe wiadomości o Ludolfinie, a także rozwiązywali różne kreatywne zadania związane z liczbą π: kolorowanki, łamigłówki, sudoku, wyrazowe wykreślanki i quizy.
Starsi uczniowie eksperymentowali wyliczając liczbę Pi na podstawie obwodu i średnicy przykładowych kół. Zachęceni zostali również do artystycznej aktywności – tworzenia własnych wierszy o liczbie π.
Z okazji Dnia Matematyki powstały również prace plastyczne, którymi udekorowana została szkoła.
Tegoroczne obchody Święta Matematyki dostarczyły wszystkim dużo pozytywnych emocji i udowodniły, że matematyka może być przyjemna i dawać radość.
Była to doskonała zabawa nawet dla tych, którzy nie lubią tego przedmiotu. Aby rozwiązywać kolejne zagadki, wystarczył otwarty umysł i chęć do zabawy. Były to trochę inne lekcje matematyki, które pokazały jasną stronę tej nauki. 14 marca dzień liczby π.
21 marca nasi uczniowie przystąpili do Międzynarodowego Konkursu Kangur Matematyczny. Wszystkim uczestnikom życzymy najlepszych wyników.
W piątek 15 marca w naszej Szkole odbył się Dzień Matematyki, zorganizowany przez zespół matematyczno-przyrodniczy. Pod czujnym okiem Pani Dominiki Domańskiej uczniowie różnych klas mogli zmierzyć się z licznymi matematycznymi zagadkami. Wielu stawiło czoła wyzwaniom i dzięki swoim wysiłkom udało im się przejść przez wszystkie stacje z ćwiczeniami i rozwiązać wszystkie zadania.
We wtorek 30 maja odbył się w naszej szkole DZIEŃ MATEMATYKI pod hasłem „Matematyka jest wszędzie”. Była to wspaniała okazja do zaakcentowania ogromnej roli tej dziedziny nauki w życiu człowieka. Uczniowie podczas zajęć rozwiązywali rebusy, quizy i krzyżówki matematyczne, oglądali ciekawe filmiki i prezentacje przedstawiające nowe zagadnienia i ciekawostki matematyczne.
Z okazji Dnia Matematyki powstały również prace plastyczne, którymi udekorowana została szkoła. Plakaty, wiersze i stroje geometryczne wykonane przez młodych artystów cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród naszych uczniów i nauczycieli.
W dniach 19-21 marca odbył się w naszej szkole Kiermasz Wielkanocny zorganizowany przez p. Kingę Michalczewską, p. Magdalenę Bryłę i p. Barbarę Michalczewską. Na stoisku znalazły się ręcznie robione ozdoby i smakołyki. Dużym zainteresowaniem cieszyły się ciasteczka z wielkanocnym motywem.
Pieniądze zebrane podczas kiermaszu zostały przeznaczone na nagrody konkursowe dla uczniów, wsparcie innowacji pedagogicznej „Bliżej przyrody – ogródek szkolny” oraz zakup puf do świetlicy.
Tradycją w naszej szkole stały się obchody Tygodnia Kultury Języka, do których, również w tym roku, włączyli się uczniowie ZPO w Stykowie pod kierunkiem nauczycieli polonistów. Motywem przewodnim XXXII TKJ było hasło: ,,Życie, które mi dano, jest tylko opowieścią; ale jak ja ją opowiem, to już moja sprawa. Jedynie o to mi chodzi”. Uroczysta inauguracja projektu odbyła się w poniedziałek 11 marca. W holu szkoły zostały powieszone plakaty promujące poprawną pisownię ortograficzną, użycie związków frazeologicznych, zwrócono uwagę na trudne wyrazy, które sprawiają uczniom wiele kłopotów. Przygotowano także gazetkę promującą naszą imprezę. Wszystkie działania przeprowadzono wg ustalonego wcześniej harmonogramu .
Zorganizowano Szkolny Konkurs Ortograficzny o tytuł Mistrza Ortografii w klasach IV-VI. Święto Języka Polskiego uczciły także młodsze dzieci, włączając się do tegorocznych obchodów. Uczniowie z klas I-III, ćwicząc dykcję przez zabawę, dzielnie zmierzyli się z ,,łamańcami językowymi”, czyli zabawnymi wierszykami i rymowankami, w których występuje nagromadzenie głosek „sz”, „cz”, ,,rz” lub podobne brzmienie głosek. Wszyscy wyszli z tych potyczek zwycięsko! Promowaniu kultury języka służyły także lekcje języka polskiego. Podczas zajęć uczniowie zgłębiali zagadnienia związane z poprawnością językową, kulturą wysławiania się oraz używaniem zwrotów językowych.
Tegoroczny Tydzień Kultury Języka skupiał uwagę na szeroko pojętej sztuce opowiadania historii, której celem było konstruowanie i przedstawianie narracji w taki sposób, by wywołać emocje, budować napięcie i utrzymywać uwagę odbiorców. Realizując ten cel, uczniowie klas IV-VIII przypomnieli opowieści ,,zapisane” w podaniach polskich. W piątek, w holu szkoły, odbyło się opowiadanie znanych legend połączone z ich inscenizacją. Młodzi artyści dali wspaniały pokaz swoich umiejętności aktorskich. Na scenie pojawiały się kolejno postacie z takich legend jak ,,Pan Twardowski”, ,,Poznańskie Koziołki”, ,, Smok wawelski”, ,, Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”. Wykonawcy przygotowali też rekwizyty, zadbali o odpowiednie stroje i scenerię wydarzeń. Występem starszych kolegów i koleżanek zachwyceni byli przede wszystkim najmłodsi uczniowie, którym inscenizacje bardzo się podobały.
W tym dniu odbyło się także uroczyste podsumowanie wszystkich przedsięwzięć realizowanych w ramach obchodów XXXII TKJ. Z rąk pani dyrektor Marzeny Adamus oraz nauczycieli polonistów uczniowie otrzymali słodkie upominki.
Nad właściwym przygotowaniem inscenizacji, przebiegiem konkursów czuwały panie: Elżbieta Rozwadowska i Ewa Brela.
Serdecznie dziękujemy dzieciom za aktywne uczestnictwo w tak ważnym projekcie oraz rodzicom za pomoc w przygotowaniu strojów do inscenizacji.
„Ruszamy gromadą, wesołym pochodem, niesiemy marzannę nad zieloną wodę.”
21 marca uczniowie z klasy II udali się nad Zalew Brodzki z marzannami, by zgodnie z tradycją pożegnać zimę. Na miejscu dzieci zebrane wokół zrobionych przez siebie panien, donośnymi okrzykami „Marzanno, Marzanno Ty zimowa panno, Ciebie dziś żegnamy, a wiosnę witamy” pożegnały zimę i powitały upragnioną wiosnę.
Ze względów ekologicznych nasze marzanny nie zostały wrzucone do rzeki, lecz spalone. Mamy nadzieję, że wiosna nas posłucha i zostanie z nami na dobre.