Aktualności

Żywa lekcja historii w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie

W środę 8 listopada odbyła się bardzo ciekawa lekcja historii, w której udział brali uczniowie klas IV – VIII. Naszą szkołę, na zaproszenie Pani Dyrektor Marzeny Adamus, odwiedził kustosz Izby Tradycji i Dziedzictwa Kulturowego w Brodach Pan Grzegorz Bernaciak. Wykład zrealizowano w ramach cyklu spotkań tzw. „Żywych lekcji historii”. Całość przedsięwzięcia pod patronatem Wójta Gminy Brody Marzeny Bernat zorganizowała dyrektor Centrum Usług Wspólnych Pani Dorota Grudnicka- Glina.

Podczas tego spotkania uczniowie mogli uzupełnić wiedzę o informacje dotyczące nie tylko walki o odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918r., ale i na temat bitew i potyczek w czasie Powstania Styczniowego na terenie obecnej gminy Brody.

Uczniowie zobaczyć unikalne zbiory militariów i poznali historię codziennego życia w naszym regionie. Dużą atrakcją było to, że każdy uczeń mógł wziąć do rąk historyczną broń.

Wszyscy z zainteresowaniem wysłuchali informacji zawartych w tym wykładzie.

Fotorelację zrobiono aparatem fotograficznym, który szkoła otrzymała w ramach Programu #Laboratoria Przyszłości.

Godziny dostępności nauczycieli

Godziny dostępności nauczycieli w ZPO  w Stykowie

w roku szkolnym 2023/2024

Lp. Nazwisko i imię nauczyciela Dzień tygodnia Godzina dostępności  
1. Adamus
Marzena
wtorek 14.00-15.00
2. Bartos Sylwia poniedziałek 12.00-13.00
3. Brela Ewa wtorek 9.50-10.20
4. Bryła
Magdalena
poniedziałek 10.30-11.30
5. Drukała Anna środa 13.30- 14.30
6. Jędrzejczyk
Ilona
poniedziałek 12.00-13.00
7. Kalinowska
Ewelina
wtorek 7.50-8.50
8. Kasica Krystyna poniedziałek 14.00-15.00
9. Kępa Dorota środa 13.00-14.00
10. Kryzińska
Beata
 środa ( co drugi tydzień- II i IV tydzień miesiąca). 15.20-16.20  
11. Kubala Anna poniedziałek 11.35-12.35
12. Łygan
Włodzimierz
środa 9.40 – 10.00
13. Michalczewska Barbara piątek (co drugi) 11.00-12.00
14. Michalczewska Kinga czwartek 11.50- 12.50
15. Pastuszka
Agnieszka
wtorek 8.40—9.40
16. Raban Diana wtorek 10.45-11.45
17. Rozwadowska
Elżbieta
środa 12.35- 13.35
18. Rycombel
Anna
czwartek 10.35-11.35
19. Śpiewak
Justyna
wtorek 13.40- 14.40
20. Tomczyńska
Małgorzata
piątek 9.40- 10.40
21. Turek Danuta piątek 8.45- 9.45
22. Zbrożyna
Wioletta
wtorek ( co drugi) 14.25-15.25
23. Zięba Lidia piątek 14.25- 14.40
24. Zwada
Agnieszka
czwartek ( co drugi) 13.30-14.30

Wizyta pielęgniarki

W piątek 27 października, w ramach tematyki zajęć „Dbamy o zdrowie” przybył do naszej klasy niecodzienny gość – Pani pielęgniarka Iwona G. z Gminnego Ośrodka Zdrowia w Stykowie. Podczas spotkania dzieci miały okazję wzbogacić i utrwalić swoje wiadomości na temat sposobów dbania o zdrowie.

         Pani pielęgniarka przypominała dzieciom, jak należy ubierać się odpowiednio do pogody, jak właściwie się odżywiać, jak ważne dla zdrowia jest spożywanie zdrowych produktów: owoców i warzyw. Przypomniała również o konieczności przestrzegania zasad codziennej higieny osobistej i zdrowego stylu życia.

         Wizyta naszego gościa zakończyła się wspólnym pamiątkowym zdjęciem.

PSYCHOLOG SZKOLNY

Najważniejszą osobą w pracy psychologa szkolnego jest uczeń, a najważniejszą wartością,  jest jego szeroko pojmowany dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny.

To właśnie uczeń jest podmiotem wszystkich podejmowanych przez psychologa szkolnego działań. Mając na uwadze najlepiej pojęte dobro ucznia, każde podjęte przez psychologa działanie cechuje dyskrecja, wyważenie i wysoka etyka.

Należy także dodać, iż „tajemnicą zawodową” objęte są informacje uzyskane przez psychologa w związku z wykonywaniem przez niego czynności zawodowych. O ile to możliwe, tajemnicą zawodową objęty jest także sam fakt uczestniczenia w działaniach.” (Kodeks Etyki Zawodowej PTP). Oznacza to, że jeśli nie jest zagrożone zdrowie i życie podopiecznego – wszystkie pozyskane przez psychologa informacje są poufne.

Aby móc skorzystać z pomocy psychologa szkolnego, wystarczy umówić się na spotkanie. Natomiast, aby móc objąć ucznia długofalową pomocą psychologiczną  niezbędna jest zgoda rodziców/ prawnych opiekunów.

W wyjątkowych sytuacjach, tj. gdy dobro dziecka jest zagrożone, a rodzic/prawny opiekun nie wyraża zgody, to taką zgodę może wyrazić sąd.

 Do obowiązków psychologa szkolnego należy:

  • prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i zdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
  • diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
  • udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
  • minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
  • inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki, udzielaniu pomoc psychologiczno – pedagogicznej.

Drodzy uczniowie, jeśli:

  • macie jakiś problem i nie wiecie jak go rozwiązać,
  • chcielibyście porozmawiać o swoich trudnościach,
  • czujecie się nieszczęśliwi lub coś Was dręczy, niepokoi, smuci,
  • martwicie się sytuacją w domu rodzinnym,
  • nie radzicie sobie w kontaktach z rówieśnikami, źle się czujecie w swojej klasie lub boicie się chodzić do szkoły,
  • ktoś Wam dokucza, wyzywa, wyśmiewa, grozi,
  • macie trudności w nauce,
  • ktoś z Waszego otoczenia ma problem i czujecie, że potrzebuje pomocy,
  • często boli Was głowa, brzuch chociaż jesteście zdrowi, macie problem z kontrolowaniem agresji,
  • zrobiliście coś, czego bardzo żałujecie,
  • jesteście nieśmiali i bardzo chcielibyście to zmienić,
  • lub po prostu chcielibyście z kimś porozmawiać, opowiedzieć o czymś, zwierzyć się, poradzić lub pochwalić się swoimi sukcesami.

Drodzy rodzice/opiekunowie, jeśli:

  • martwi Was zachowanie Waszego dziecka,
  • niepokoją Was jego wyniki w nauce,
  • nauczyciele zwracają uwagę, że z Waszym dzieckiem się coś dzieje (ma problemy z koncentracją uwagi, trudności w nauce, łatwo wpada w złość, jest lękliwe, wycofane),
  • zachowanie Waszego dziecka nagle się zmieniło, a nie wiecie dlaczego,
  • dziecko ma trudności w relacjach z innymi dziećmi,
  • Wasze dziecko jest nieśmiałe, agresywne lub aroganckie i chcielibyście mu pomóc to zmienić,
  • pojawiają się w Was trudne uczucia w stosunku do dziecka: zniecierpliwienie, niechęć, bezradność, smutek czy złość,
  • pojawiają się w Waszym życiu problemy wychowawcze, rodzinne czy też jesteście trudnej sytuacji rodzinnej,
  • pragniecie lepiej zrozumieć swoje dziecko,
  • potrzebujecie porady czy konsultacji w ważnej dla Was sprawie czy też porady dotyczącej instytucji świadczących pomoc dziecku i rodzinie.

Drodzy nauczyciele, wychowawcy, jeśli:

  • doświadczacie trudności w pracy z uczniem,
  • zauważacie konflikt między uczniami w klasie,
  • klasa jest mało zgrana lub występują problemy wychowawcze,
  • potrzebujecie porady, wsparcia emocjonalnego lub szukacie nowych form pomocy, które mają swoje źródło w psychologii.

Wioletta Zbrożyna

Pamiętamy!

Jak co roku członkowie Szkolnego Koła PCK wraz z opiekunkami Iloną Jędrzejczyk i Dianą Raban  odwiedzili zbiorowe mogiły mieszkańców wsi Gębice zamordowanych przez hitlerowców w 1943 roku. Wspólny spacer był  okazją do rozmów i integracji członków koła. Po dotarciu na miejsce, zapaliłyśmy znicze i wspólnie pomodliłyśmy się.

Takie inicjatywy kształtują wśród uczniów właściwe postawy patriotyczne oraz kultywują pamięć o ludziach, którzy stracili życie w walce o niepodległość naszego kraju, w trakcie II wojny światowej.

EKO- SONG 2023

25 października w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Lubieni odbył się IX Gminny Konkurs Piosenki Ekologicznej.

    Naszą szkołę reprezentowały uczennice w składzie: LILIANNA WALKIEWICZ, ZUZIA ZIÓŁKOWSKA, LENA ZAJĄC, ZOSIA KOWALSKA, OLIWIA BĘBAS.

Tradycyjnie, aby wziąć udział w konkursie, należało ułożyć tekst o tematyce ekologicznej do znanego utworu.

Nasze utalentowane młode artystki, swoje wokalne i taneczne zdolności zaprezentowały
w utworze ,, EKO – SOLO ”, zdobywając I miejsce w swej kategorii. Super!!

Jesteśmy bardzo dumni, gratulujemy dziewczynkom i życzymy dalszych sukcesów!!

 

Zdrowe, kolorowe kanapki !

W ramach realizowanej tematyki tygodnia „ Dbamy o zdrowie” dzieci z klasy „0” w czwartek 26.10.2023 podjęły wielkie wyzwanie – same musiały przygotować dla siebie śniadanie.

         Po starannym umyciu rąk, wszyscy zabrali się do pracy. Samodzielnie smarowały, układały na kanapkach wybrane przez siebie produkty. Wyobraźnia dzieci przeszła wszelkie oczekiwania, komponowały kanapki na których znalazły się „zwierzęta”…. „zabawki”…

Podczas robienia kanapek kształciły odpowiednie nawyki żywieniowe, rozwijały kreatywności i wyobraźnię. Okazało się, że dzieci lubią warzywa a najlepiej smakują im kanapki zrobione własnoręcznie.

Samodzielne przygotowane śniadania dało nam wiele satysfakcji i radości 🙂

Projekt edukacyjny „Historia pisma”

W dniu 25 października 2023 roku uczniowie klasy V zaprezentowali projekt edukacyjny pod nazwą „Historia pisma”. Celem projektu było poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy na temat historii pisma , jak również rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnienie czytelnictwa wśród młodzieży.

          Prezentacja składała się z dwóch części. W pierwszej, w formie multimedialnej przedstawiono najważniejsze fakty z historii powstania pisma . W drugiej części uczniowie zaprezentowali plakaty ukazujące historię pisma i ciekawostki z  nią związane. Uczniowie prezentując swoje prace przed koleżankami i kolegami mieli możliwość wykazania się swoją wiedzą oraz umiejętnością publicznych wystąpień.

          Dla wszystkich uczniów klasy V praca nad projektem była fascynującą przygodą w krainie wiedzy o piśmie.

W szkolnej bibliotece

Wprowadzenie dzieci w świat literatury już od najmłodszych lat jest ważnym elementem wychowania przez sztukę. Mając na uwadze ich wszechstronny rozwój staramy się zainteresować je literaturą, która pobudzi ich wyobraźnię, wzbogaci mowę, wprowadzi w świat baśni.

         Dzieci z klasy „0” w piątek 20.10.2023r. odwiedziły szkolną bibliotekę. Była to pierwsza wizyta wśród tylu książek. Z tematem spotkania zapoznała nas bibliotekarka Pani Justyna Śpiewak, która przedstawiła regulamin i zasady korzystania z księgozbioru oraz pokazała pomieszczenia biblioteki i czytelni szkolnej. Dla naszych uczniów zostały założone karty czytelnika, co sprawiło, że tego samego dnia mogli wypożyczyć swoje pierwsze książki.

         Niezwykle ważne było uwrażliwienie młodych czytelników, na konieczność szanowania wypożyczonych książek, regularnego korzystania ze zbiorów biblioteki i wyrabiania nawyku czytania w domowym zaciszu.          Każdy uczeń wyszedł z biblioteki z uśmiechem na twarzy, wypożyczoną książką w ręce, a dodatkowo umówiliśmy się z Panią bibliotekarką , że bibliotekę będziemy odwiedzać w każdy piątek.