Ze Świetlicy

NA STRAŻY CZYSTEJ ZIEMI – Sprzątanie Świata

W dniu 20 września 2024 r. uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie, po raz kolejny, dołączyli do akcji „Sprzątania Świata – Polska”. Tegoroczna akcja poprowadzona została pod hasłem „Na Straży Czystej Ziemi. Od 1994 roku” i rozpoczęła czwartą już z kolei dekadę promocji idei nieśmiecenia w naturze.

Celem akcji było budzenie i wzmacnianie świadomości ekologicznej Polaków oraz ich odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Uczniowie i nauczyciele wyposażeni w rękawice ochronne i worki, które otrzymali z UG w Brodach, ruszyli posprzątać przydzielone im tereny: plac wokół szkoły (przedszkole oraz kl. „0”) , drogę w stronę cmentarza parafialnego w Stykowie (kl. I), teren w kierunku Kuczowa (klasy II, III), teren w stronę stacji kolejowej – boisko sportowe Wodnik Styków (klasy IV, V, VI),  ul. Świętokrzyską w stronę  „Przystani wodnej” (klasy VII, VIII).

Podczas akcji zebrano 13 worków śmieci i odpadów. Oznacza to, iż w tym roku szkolnym 2024/2025 zebrano mniej śmieci niż w roku ubiegłym.

Świadomość ekologiczna społeczeństwa zauważalnie wzrasta. Dostrzegamy wagę problemu ochrony przyrody i podejmujemy działania mające na celu ograniczenie niszczenia dalszej degradacji środowiska. Dlatego też mamy nadzieję, że akcje tego typu przyczynią się do nawyku dbania o naszą matkę naturę oraz w latach następnych do zminimalizowanej zbiórki śmieci.

Zakład Gospodarki Komunalnej w Brodach odebrał zebrane przez uczniów worki ze śmieciami.

Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się do akcji „Sprzątanie Świata – Polska”.

INFORMACJA DOTYCZĄCA ŚWIETLICY SZKOLNEJ

Drodzy Rodzice, zapisy uczniów do świetlicy na rok szkolny 2024/2025 przyjmowane będą do 13.09.2024 r., do piątku.

Wypełnione karty zgłoszenia dziecka należy dostarczyć wychowawcom świetlicy. Po weryfikacji zgłoszeń zostanie wywieszona informacja o uczniach przyjętych do świetlicy szkolnej, dnia 17.09.2024 r.

Rodzice, którzy wypełnili karty zgłoszenia ucznia do świetlicy w ubiegłym roku są zobowiązani do ich weryfikacji, jeżeli uległy one zmianie.

Karta zgłoszenia ucznia do świetlicy szkolnej – dokument do pobrania w formacie pdf

 

Czerwiec w świetlicy szkolnej

W pracy świetlicy miesiąc czerwiec rozpoczęliśmy od zajęć poświęconych tematyce zdrowotnej. Dzieci oglądały filmiki edukacyjne pt. „Śnieżnobiały uśmiech”. Nauczyły się i śpiewały piosenkę „Szczotka, pasta”. Odbyły się rozmowy o prawidłowym odżywianiu poprzedzone mini wykładem na temat „Piramidy zdrowego żywienia”. Wiele czasu spędzały na świeżym powietrzu organizując zabawy na szkolnym placu zabaw, na boisku lub sali gimnastycznej.

W kolejnym tygodniu pracy świetlicy realizowane były zadania związane z rozwijaniem zainteresowań dzieci naszym krajem. Dzieci poznały legendy dotyczące powstania wybranych miast Polski. Oglądały filmy krajoznawcze „Nie ma jak Polska”. Rozmawiały, co chciałyby zwiedzić podczas wakacji. Szukały na mapie miejsc i miast, w których już były oraz opowiadały o nich. Po zajęciach szkolnych organizowane były razem z dziećmi zabawy relaksacyjne oraz inne według ich upodobań. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zabawy z piłką na świeżym powietrzu.

Ostatni tydzień był przygotowaniem dzieci do bezpiecznego odpoczynku podczas wakacji. Na zajęciach dzieci przypomniały o podstawowych numerach alarmowych oraz o konieczności korzystania z nich w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu. Wykonały dowolną techniką prace plastyczne „Moje wymarzone wakacje”. Rozwiązywały krzyżówki, rebusy i zagadki związane z wakacjami, a także organizowały gry na spostrzegawczość i uwagę.

Wychowawcy świetlicy dziękują wszystkim „Świetliczakom” za wspólną pracę w roku szkolnym 2023/2024.

Życzymy Wam bezpiecznego, pełnego słońca wakacyjnego wypoczynku 🙂

Maj w świetlicy szkolnej

Pierwszy tydzień naszej pracy poświęcony był „Świętom Majowym”. Na gazetce świetlicy została wykonana dekoracja związana z tą tematyką. Dzieci na zajęciach rozmawiały na temat majowych świąt upamiętniających najważniejsze wydarzenia i symbole narodowe. Dowiedziały się, dlaczego obchodzimy te święta, a tym samym rozszerzały wiadomości zdobyte na zajęciach szkolnych. Uczestniczyły w akademii z okazji Narodowego Święta Konstytucji 3 Maja. Wspólnie organizowały czas grając w „Warcaby”, „Biznes po polsku” oraz „Państwa – miasta”. Wiele czasu spędzały także bawiąc się na szkolnym placu zabaw.
 
W kolejnym tygodniu pracy świetlicy dzieci doszukiwały się znaczenia słowa „Ojczyzna” oraz poznały historię państwa polskiego czytając „Legendę o białym orle”. Czytały także z podziałem na role oraz recytowały z pamięci wiersz Władysława Bełzy – „Katechizm polskiego dziecka”. W związku ze zbliżającym się Dniem Pszczoły (20 maja) poznały znaczenie życia owadów, szczególnie pszczół. W różnych źródłach: encyklopedii, Internecie szukały informacji na temat ich pracy i cyklu życia. Oglądały filmiki, jak powstają różne gatunki miodów. Metodą stempelkową wykonały pracę plastyczną pt. „Budzi się wiosna, budzą się pszczoły”. W trosce o owady dzieci posadziły byliny i krzewy owocowe, by tym samym troszczyć się o nie, obserwować, jak rosną, a później smakować ich owoce.
 
Tematyką następnego tygodnia był Dzień Matki. Na zajęciach dzieci rozmawiały o tym, jaki sposób okazywać miłość i szacunek w rodzinie, opowiadały o zawodach w jakich pracują ich mamy, a także ulepiły z plasteliny „mamę przy pracy”. Z dostępnych źródeł wyszukiwały wierszyki o Dniu Mamy i starały się je przeczytać najpiękniej, jak potrafią. Utrwalały piosenki, które zaśpiewały swoim mamom podczas klasowych uroczystości. W pracy plastycznej przedstawiły swoją mamę w formie portretu, a w kalamburach ruchowych odgadywały zajęcia, jakie wykonuje mama. Oprócz zajęć organizowanych przez nauczycieli dzieci organizowały zabawy w świetlicy i na szkolnym placu zabaw według swoich zainteresowań, co sprzyjało integracji grupy świetlicowej.
 
Na koniec miesiąca przyszedł czas na przygotowania do świętowania Dnia Dziecka. Na zajęciach dzieci opowiadały o swoich zainteresowaniach i o tym, w jaki sposób je rozwijają. Dzieliły się z innymi swoimi planami spędzenia swojego święta. Przypomniały o swoich prawach i obowiązkach, rozmawiały na temat ulubionych zabaw. Na tablicy świetlicowej i w świetlicy została wykonana dekoracja z okazji Dnia Dziecka. Z mini wafli dzieci skonstruowały instrumenty muzyczne improwizując grę w zespole przy dowolnie wybranej muzyce. Organizowały zabawy według własnych upodobań, grały w dostępne gry, lepiły z plasteliny, korzystały z placu zabaw, a także troszczyły się o roślinki w ogródku świetlicowym.

Kwiecień w świetlicy szkolnej

Kwiecień rozpoczęliśmy od promowania czytelnictwa wśród dzieci. Najbliższe dzieciom okazały się być baśnie J. Ch. Andersena. To im poświęciliśmy wiele uwagi. Dzieci czytały głośno, aby poprawić i doskonalić technikę czytania oraz rozwijać umiejętność słuchania ze zrozumieniem. Niektóre bardziej znane baśnie i bajki dzieci opowiadały, by później dokonywać próby ich inscenizacji bawiąc się w teatr. Wolny czas wykorzystywały na kolorowanie obrazków oraz na wznoszenie budowli z różnego rodzaju klocków.
 
W drugim tygodniu rozmawialiśmy o różnych źródłach hałasu oraz jego wpływie na samopoczucie człowieka. Pracując w grupach dzieci wydobywały dźwięki z różnych przedmiotów, rozmawiały na temat dźwięków, które towarzyszą nam w życiu codziennym i których autorem jest człowiek, aby każde mogło uświadomić sobie szkodliwość hałasu, a tym samym szukało sposobów na jego zmniejszenie. Dzieci podzieliły dźwięki na przyjazne i nieprzyjazne. Do przyjaznych zaliczyły muzykę relaksacyjną, którą wykorzystywały odpoczywając na dywanie i pufach po zajęciach szkolnych.
 
Wiele czasu poświęciliśmy również szeroko rozumianej EKOLOGII. Dzieci zadawały sobie pytanie „Dlaczego ludzie śmiecą?” i szukały na nie odpowiedzi. Rozmawiały o skutkach zanieczyszczeń, zastanawiały się i podawały swoje rozwiązania – jak powinniśmy szanować naszą planetę ZIEMIĘ. Dzieci zapoznały się także ze znaczeniem pojęć: recykling, ekologia i segregacja. Zaproponowały, aby niektórym odpadom dać „drugie życie” i wykonać „recyklingowe cuda” jako pracę plastyczno-techniczną. Na YouTube dzieci chętnie oglądały filmy przyrodnicze ukazujące piękno naszej ojczystej przyrody. Bawiły się na szkolnym placu zabaw, lepiły z plasteliny oraz budowały z klocków magnetycznych i LEGO

Marzec w świetlicy szkolnej

W pierwszym tygodniu marca zajęcia świetlicowe poświęcone były kobietom. Jednym z realizowanych zadań było rozwijanie szacunku dla kobiet pracujących zawodowo i w domu. Dzieci rozmawiały o pracy kobiet w różnych zawodach, o znaczeniu pracy kobiet oraz o podziale obowiązków w rodzinie. Poznały także sylwetki kobiet, nauki, kultury i sztuki. Czytały ciekawostki o ich życiu i osiągnięciach. Czytały wierszyki związane z Dniem Kobiet oraz wykonały pracę plastyczną „Kwiaty”. Organizowały wspólnie zabawy w grupach, jak również doskonaliły grę w „Warcaby”.
 
Tematem pracy w następnym tygodniu było „Bezpieczeństwo w sieci”. Dzieci wypowiadały się o korzyściach i zagrożeniach płynących z korzystania z Internetu. Poznały pojęcie cyberprzemocy oraz rozmawiały o tym, jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie może szukać pomocy. Dzieci rozwijały swoją sprawność manualną, wykonując pracę plastyczno-techniczną – ”Laptop”. Dzieci chętnie bawiły się w sali gimnastycznej piłką, grały w kręgle oraz ćwiczyły rzuty do celu. W wolnym czasie wybierały do pracy dowolne, kolorowanki.
 
W kolejnym tygodniu praca świetlicy związana była z nadchodzącą wiosną. Dzieci opowiadały o zmianach zachodzących w przyrodzie. Rozpoznawały i nazywały pierwsze wiosenne kwiatki oraz przedstawiały je w postaci pracy plastycznej. Czytały i omawiały z nauczycielem wiersz pt. „Ptasie Radio”. Zajęcia nawiązywały także do Świąt Wielkanocnych i do zorganizowanego przez świetlicę Kiermaszu Wielkanocnego. W tym tygodniu została wykonana wiosenna dekoracja świetlicy, a także odbył się Kiermasz Taniej Książki. Dzieci chętnie konstruowały przestrzenne budowle z klocków magnetycznych i Lego. Grały w „Warcaby” i „Biznes po polsku” oraz kolorowały dowolnie wybrane obrazki o tematyce wiosennej. Dużą radość sprawiały dzieciom zabawy wielozadaniowe na „Magicznym Dywanie”.
 
Ostatni tydzień marca poświęcony był tradycjom wielkanocnym. Podczas zajęć dzieci poznały zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Chętnie dzieliły się z rówieśnikami swoimi przeżyciami związanymi z okresem świąt. Opowiadały o świątecznych ciastach, potrawach, przygotowaniu koszyczka wielkanocnego oraz śmigusie dyngusie. Przypomniały o właściwym zachowaniu się przy stole oraz kulturalnym spożywaniu posiłków. Poznały różne sposoby ozdabiania pisanek. Wykonały z plasteliny „Świąteczny zwierzyniec”: kurczaki, zajączki, baranki. Rozwijały sprawność ruchową, organizując w sali gimnastycznej zabawy „Berek cukierek”, wyścigi oraz tor przeszkód.

Luty w świetlicy szkolnej

Od początku miesiąca na zajęciach świetlicowych dzieci przygotowywały się do ferii zimowych. Rozmawiały na temat zabaw i gier zimowych, oglądały filmy edukacyjne, z których dowiedziały się, jak można spędzić czas wolny zimą, a w pracy plastycznej opowiedziały o swojej ulubionej zabawie o tej porze roku. W czasie zajęć przypominały o zasadach bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie oraz odpowiednim zachowaniu się w sytuacji zagrożenia. Kolorowały obrazki przedstawiające zimowe dyscypliny sportowe oraz rozpoznawały je bawiąc się w kalambury. Dzieci chętnie bawiły się piłką w sali gimnastycznej oraz układały ciekawe budowle z klocków magnetycznych, LEGO i grały w UNO.

Podczas ferii zimowych – 13 lutego niektóre „świetliczaki” brały udział w feryjnym spotkaniu z grami i zabawami zorganizowanymi przez CKiR w Brodach.

Po dwutygodniowym odpoczynku dzieci dzieliły się przeżyciami związanymi z feriami zimowymi. Na organizowanych zajęciach poznawały także różne zawody. Chętnie wypowiadały się o tych, które znają, jakie wykonują ich rodzice oraz wybierały zawód, który według nich jest najciekawszy i chciałyby wykonywać go w przyszłości. Dzieci czytały książkę Czesława Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem?” Do zabawy najczęściej wybierały klocki magnetyczne, LEGO, mini wafle, Jengę i UNO. Wykorzystywały suche pastele i mazaki w malowaniu różnych kolorowanek, chętnie bawiły się na „Magicznym dywanie”.

RAZEM DLA MARYSI

Świetlica szkolna serdecznie dziękuje nauczycielom, rodzicom, uczniom, pracownikom szkoły za zaangażowanie się w organizację kiermaszu charytatywnego „RAZEM DLA MARYSI”.

Kiermasz mimo iż zaplanowany był na dwa dni, przeciągnął się na jeszcze jeden. Każdy zainteresowany mógł zakupić książki, zabawki, pluszaki oraz przekąski zrobione przez rodziców i nauczycieli – naleśniki, pancake, gofry, pizze, mini hamburgery, babeczki itp. Nie zabrakło loterii fantowej, z której dzieci były najbardziej zadowolone.

Łączna kwota, którą uzyskaliśmy ze sprzedaży to 4256 zł. Cały dochód zostanie przekazany dla malutkiej Marysi, która zbiera na niezmiernie ważne leczenie.

Styczeń w świetlicy szkolnej

Pierwszy tydzień pracy w świetlicy był nawiązaniem do przeżyć związanych z pożegnaniem Starego Roku i powitaniem Nowego Roku 2024. Dzieci wykonały kolorowanki o tematyce noworoczno-karnawałowej. Zapoznały się z przysłowiami i porzekadłami związanymi z Nowym Rokiem a także bawiły się w kalambury: „Jakie to przysłowie?” Bardzo chętnie bawiły się klockami wznosząc różne budowle przestrzenne. Układały puzzle oraz organizowały gry stolikowe: „Biznes”, „Szachy”, „Warcaby”.

Korzystając z okazji, że zima okazała się w pięknej krasie, ze śniegiem i mrozem, kolejny tydzień poświęciliśmy właśnie tej porze roku. Na zajęciach dzieci rozmawiały o sportach zimowych, zabawach na śniegu i lodzie, bezpieczeństwie przy ich organizowaniu oraz odpowiednim ubieraniu się. Dzieci pamiętały również o ptakach i zwierzętach. W trosce o ich bezpieczeństwo i przetrwanie tego trudnego okresu zorganizowane zostało ich dokarmianie. Największym zainteresowaniem wśród dzieci cieszyły się kolorowanki o tematyce zimowej, tworzenie rzeźb z plasteliny oraz konstruowanie budowli z różnych klocków.

W następnym tygodniu dzieci były myślami z bliskimi osobami – babcią i dziadkiem. Na zajęciach rozmawiały na temat wyglądu i cech charakterystycznych swoich dziadków. Rysowały ich portrety. Najwięcej emocji wywołały rozmowy o niezapomnianych chwilach spędzonych z babcią i dziadkiem. Dzieci poznały zabawy, w jakie bawili się seniorzy będąc dziećmi. Chętnie bawiły się w chowanego, ciuciubabkę. Śpiewały piosenki przygotowane na uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka. W grupach konstruowały budowle z klocków drewnianych, magnetycznych i LEGO. Doskonaliły rzuty piłką do celu ruchomego i stałego w sali gimnastycznej.

W ostatnim tygodniu wiele czasu na zajęciach zostało poświęcone na przypomnienie o zwrotach grzecznościowych, zasadzie uprzejmości, życzliwości wobec innych oraz o kulturze osobistej w szkole i poza szkołą. Dzieci zapoznały się z fragmentami książki „Poradnik Kulturalnego Dziecka”. Nauczyły się prawidłowego nakrywania do stołu, przypomniały, jak kulturalnie zachowywać się podczas spożywania posiłków. Chętnie kolorowały obrazki pastelami suchymi i mazakami. Budowały tory jazdy dla samochodów i organizowały wyścigi samochodowe. Układały puzzle, konstruowały budowle 3D z klocków magnetycznych i miniwafli. Grały w „Warcaby”, „Dobble”, „Dixit” i „UNO”.