Miło nam poinformować, iż nasza szkoła uczestniczy kolejny raz w Programie Edukacji Antytytoniowej składający się z czterech etapów.
Przedszkolny Program Edukacji Antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas” – adresowany jest do dzieci pięcio- i sześcioletnich. Celem programu jest zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
Program edukacji antytytoniowej pt. „Nie pal przy mnie proszę” – przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, ma celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
Cele szczegółowe:
– uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia,
– kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie,
– uświadomienie dzieciom, że palenie jest szkodliwe dla zdrowia,
– uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem,
– wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.
Program edukacji antytytoniowej pt. ”Bieg po zdrowie” – przeznaczony jest dla uczniów klas IV szkoły podstawowej, ukazuje korzyści wynikające z niepalenia papierosów, czyni to zjawisko mniej pożądanym i mniej akceptowalnym.
Cele programu:
– opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
– pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
– zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów
Program edukacji antytytoniowej pt. „Znajdź właściwe rozwiązanie”- przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych.
Cele szczegółowe:
– Integracja grupy. Wyróżnienie liderów. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia.
– Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.
– Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy.
– Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami.
– Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.
W ramach realizacji Programu Edukacji Antytytoniowej w naszej placówce organizowane są konkursy szkolne.
W pierwszym etapie programu „Czyste powietrze wokół nas” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla przedszkola i kl.0 pt. „Czyste powietrze wokół mnie”. Prace można wykonać techniką dowolną i w dowolnym formacie.
W drugim etapie programu „Nie pal przy mnie proszę” organizowany jest konkurs szkolny przez panią Magdalenę Bryłę dla kl. I-III pt. „Żyję aktywnie i zdrowo i nie ulegam nałogom!”. Prace należy wykonać w formie 3D wykorzystując dostępne materiały – recykling.
W kolejnym etapie programu „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” organizowany jest konkurs szkolny przez panią
Beatę Kryzińską w kl. IV-VIII pt. „Wszystkie uzależnienia niszczą nasze marzenia”. Prace należy wykonać w formie plakatu, w dowolnym formacie i techniką.
Uczniowie, którzy najlepiej wykonają prace konkursowe otrzymają dyplomy i nagrody. Pozostali uczestnicy słodki poczęstunek. Zapraszamy do udziału w konkursach i życzymy powodzenia!
Prosimy, by w pracach konkursowych nie umieszczać zakupionych papierosów i ich opakowań!
Termin oddawania prac – do 23 maja 2022 roku
Realizator:
Państwowa Inspekcja Sanitarna
Magdalena Bryła
Beata Kryzińska
W dniach 11-13 kwietnia, w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie odbył się Kiermasz Wielkanocny. Zorganizowały go: wychowawczyni klasy I – Kinga Michalczewska wraz z pierwszaczkami oraz wychowawczynie świetlicy szkolnej – Magdalena Bryła i Ilona Jędrzejczyk wraz ze świetlikami. Kiermasz cieszył się dużym zainteresowaniem wśród uczniów, rodziców i pracowników szkoły. Zgodnie z założeniami, część dochodu ze sprzedaży zostanie przeznaczona na pomoc Ukraińcom (505zł). Serdecznie dziękujemy wszystkim za hojność, dobre serca i zaangażowanie.
Małymi kroczkami wiosna budzi się do życia… My również budzimy się do aktywności i do czynnego spędzania czasu wolnego. Coraz więcej ćwiczymy w sali gimnastycznej, jak również na świeżym powietrzu.
W tym miesiącu rozmawialiśmy o przyjaźni i akceptacji. Mówiliśmy o odrzuceniu i możliwych jego konsekwencjach. W ramach tego tematu wykonaliśmy „Portret przyjaciela”.
Na zewnątrz coraz cieplej! Pożegnaliśmy Panią Zimę, zmieniliśmy dekorację sali oraz tablicy przed świetlicą. Składaliśmy origami z papieru, oraz lepiliśmy z plasteliny. Ćwiczyliśmy motorykę małą poprzez kolorowanki relaksacyjne i tematyczne. Rozwijaliśmy spostrzegawczość i sprawność wzrokową, wyszukując różnice w rysunkach. Rozwiązywaliśmy krzyżówki i rebusy związane z tematyką wiosenną. Oglądaliśmy filmy i prezentacje multimedialne dotyczące zmian zachodzących w zachowaniu roślin i zwierząt. Rozwijaliśmy umiejętność czytania poprzez czytanie wierszy i utworów dla dzieci. W związku z tym zorganizowaliśmy świetlicowy konkurs pięknego czytania pt. „Pięknie czytam”. Rysowaliśmy ilustracje do wybranych bajek, opowiadaliśmy swoje ulubione książki i przedstawiliśmy siebie wykonując „Książeczkę o sobie”.
W marcu w naszej świetlicy odbył się „Wiosenny kiermasz książki”. Chętni uczniowie i nauczyciele mogli zakupić ciekawe książki w korzystnych cenach.
Która z Pań nie oczekuje Dnia Kobiet? Dla upamiętnienia tego święta przygotowaliśmy gazetkę świetlicy, wykonaliśmy laurki i kwiaty. Przybliżyliśmy także sylwetki znanych i sławnych kobiet. W kolejnym tygodniu poznawaliśmy ciekawostki o Unii Europejskiej. W grach świetlicowych najczęściej sięgaliśmy po: „Jengę”, „Plaster miodu”, „Dobble”, „Matę edukacyjną”, „Szachy”, „Puzzle”, „Warcaby”, „Klocki magnetyczne”, „Dixit” i „Uno”. Tak zakończyliśmy miesiąc marzec. Czy kolejny miesiąc nas zaskoczy? Zobaczymy.
Opracowanie: wychowawcy świetlicy
Pierwszego kwietnia w świetlicy szkolnej odbył się konkurs czytelniczy pt. „Pięknie czytam”. Konkurs skierowany był do dzieci z klas I-III, zapisanych do naszej świetlicy. Wzięły w nim udział chętne uczennice z klasy II i VI. Każda z nich miała do przeczytania fragment wybranej książki. Głównym celem konkursu było kształtowanie zainteresowań czytelniczych oraz poznawanie utworów literatury dziecięcej. Wszystkie uczestniczki otrzymały z rąk Pani Dyrektor Marzeny Adamus upominki oraz pamiątkowe dyplomy. Dziękujemy za udział i gratulujemy!
Opracowała: Magdalena Bryła
„Styczeń rok stary z nowym styka, czasem zimnem do kości przenika, czasem w błocie utyka.” W tym pięknym miesiącu rozmawialiśmy o minionych świętach i postanowieniach noworocznych. Utrwaliliśmy nazwy pór roku, miesięcy i dni tygodnia. Mówiliśmy o zimowych dyscyplinach sportowych oraz o zachowaniu bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych i w czasie ferii. Wykonaliśmy kalendarz na nowy 2022 rok, maski karnawałowe i kartki okolicznościowej z pozdrowieniem dla bliskiej osoby. Malowaliśmy zimowe drzewa różnymi technikami i ulubione zabawy na śniegu. Tworzyliśmy wersję własnego laptopa z użyciem foli bąbelkowej i przekazywaliśmy tajne wiadomości stosując kodowanie. W lutym, po powrocie do szkoły opowiadaliśmy jak spędziliśmy ferie zimowe. Oglądaliśmy filmy i prezentacje na temat Arktyki i jej mieszkańców. Poszukiwaliśmy na globusie krainy wiecznego śniegu i podawaliśmy ciekawe propozycje co można zrobić ze śniegu. Ćwiczyliśmy motorykę małą lepiąc z plasteliny bohaterów z wybranych filmów. Omówiliśmy różnicę pomiędzy baśnią a bajką. Wspólne czytaliśmy wybrane baśnie. Dobieraliśmy tytuły bajek i baśni do bohaterów oraz omówiliśmy dobre i złe postacie. Projektowaliśmy stroje z dostępnych materiałów na konkurs świetlicowy na najlepsze przebranie pt. „Zgadnij z jakiej jestem bajki?”. Zbliżając się do Walentynek uruchomiliśmy Pocztę walentynkową i udekorowaliśmy salę w świetlicy. Przybliżyliśmy cechy prawdziwego przyjaciela i sposoby okazywania uczuć.
Odwiedziliśmy Bibliotekę Publiczną w celu wypożyczenia ciekawych książek.
Mówiliśmy o cyberprzemocy, jak również o tym czym jest Internet i płynące z niego zagrożenia.
W zabawach świetlicowych królowały budowle konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków magnetycznych i drewnianych. Coraz częściej uczniowie sięgali po gry strategiczne grając w szachy lub warcaby. Rozwiązywaliśmy krzyżówki, quizy, zagadki i łamigłówki matematyczne.
Nie zabrakło zajęć ruchowych. Na „Magicznym dywanie” popularność zyskał golf. Natomiast w sali gimnastycznej graliśmy w badminton, berek cukierek, tenis stołowy, zbijaka i dwa ognie. Uczniowie chętnie bawili się w zabawy tematyczne i z użyciem wstążek. Korzystając z coraz cieplejszych dni wolny czas spędzaliśmy na świeżym powietrzu. Zdjęcia mówią same za siebie! Zobaczcie sami:)
Dnia 11.02.2022 r. w piątek odbył się konkurs świetlicowy na najlepsze przebranie „Zgadnij z jakiej jestem bajki?”, którego organizatorem była pani Magdalena Bryła. Ocenie poddane zostały ręcznie wykonane przebrania postaci z bajek. Kostiumy wykonano dowolną techniką z użyciem dostępnych materiałów (np.: bibuła, kartki kolorowe itp.).
I miejsce zdobyła uczennica kl. 0 – Magdalena Jagiełło
II miejsce otrzymała uczennica kl. II – Oliwia Bębas
Zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach i życzymy dalszych sukcesów J
Opracowała: Magdalena Bryła
Informujemy, że od dnia 8 lutego 2022r. (wtorek) do 11 lutego (piątek), z powodu nieobecności nauczyciela świetlicy, świetlica szkolna będzie czynna tylko do godz. 12.30.
Miesiąc pełen magii…
W miesiącu grudniu mówiliśmy o skarbach ziemi i ich zastosowaniu. Rozmawialiśmy o „Barbórce”, czyli najważniejszym święcie górników. Wykonaliśmy wiele prac plastycznych… Poznaliśmy historię Świętego Mikołaja i tradycje z nim związane. Pisaliśmy listy i rysowaliśmy upragnione prezenty. Zapoznaliśmy się z akcjami charytatywnymi, a w niektórych braliśmy udział. Malowaliśmy rysunki i kolorowanki o tematyce zimowej.
Zrealizowaliśmy konkurs szkolny pt. „IDĄ ŚWIĘTA O KARTCE DLA BLISKICH PAMIĘTAJ!” Wszystkie wykonane kartki wysłaliśmy na wymianę międzyszkolną do Zespołu Placówek Oświatowych w Morawicy.
Współuczestniczyliśmy w „Kiermaszu bożonarodzeniowym”, a pieniążki zebrane w trakcie kiermaszu przeznaczyliśmy na nagrody konkursowe i potrzebne rzeczy do świetlicy szkolnej.
Im bliżej świątecznej atmosfery tym więcej rozmawialiśmy o zbliżających się świętach. Dlatego też wykonaliśmy ozdoby choinkowe i dekorowaliśmy świetlicę. Stroiliśmy choinkę wykonanymi ozdobami. Oglądaliśmy filmy o tematyce świątecznej, by nauczyć się jak odpowiednio nakrywać do stołu.
Rozwijaliśmy logiczne myślenie grając w szachy, warcaby i gry karciane. Uwzględniliśmy również zabawy konstrukcyjne i rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową.
Rok 2021 minął nam szybko, ciekawie i pracowicie… Mamy nadzieję, że kolejny będzie równie owocny. Opracowała: Magdalena Bryła
W dniach 15-17 grudnia społeczność Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie mogła zakupić ozdoby wykonane przez uczniów klasy pierwszej oraz uczniów uczęszczający do świetlicy szkolnej.
Na przygotowanym przez nauczycielki (Magdalenę Bryłę oraz Kingę Michalczewską) stoisku każdy znalazł dla siebie coś wyjątkowego. Można było kupić: własnoręcznie robione i ozdabiane pierniczki, świąteczne skrzaty, śnieżynki na choinkę, kartki świąteczne oraz lampiony w kształcie choinki. Od 16 grudnia można było również zakupić bombki, które wzięły udział w szkolnym konkursie na „Najpiękniejszą bombkę choinkową”.
Pieniądze zebrane w trakcie kiermaszu p. Magdalena przeznacza na nagrody konkursowe oraz potrzebne rzeczy do świetlicy, natomiast p. Kinga – ze sprzedaży ozdób wykonanych z pierwszaczkami – na doposażenie szkoły, a ze sprzedaży bombek – na nagrody konkursowe.
Bardzo dziękujemy za ogromne zainteresowanie naszym kiermaszem i wsparcie naszej inicjatywy.