Jutro, tj. 18 maja 2022r. świetlica szkolna będzie czynna tylko do godz. 12.00.
Kwiecień plecień, bo poprzeplata, trochę zimy, trochę lata! W tym kapryśnym miesiącu rozmawialiśmy o zwyczajach i tradycjach świąt wielkanocnych. Wykonywaliśmy kartki świąteczne i koszyczki z masy solnej. Kolorowaliśmy zające, jajka i koszyczki. Rozwiązywaliśmy zagadki i quizy. W tak pięknym czasie nie zabrakło kiermaszu wielkanocnego, który zorganizowali nauczyciele świetlicy wraz z wychowawcą kl. I. Zebrane pieniążki przeznaczono na nagrody konkursowe, potrzebne rzeczy do sal i na pomoc rodzinom z Ukrainy.
W kolejnych tygodniach rozwijaliśmy umiejętność poprawnego budowania zdań oraz czytania ze zrozumieniem. Rozwiązywaliśmy zadania i łamigłówki matematyczne. Zabawy ruchowe odbywały się w sali gimnastycznej, na magicznym dywanie i coraz częściej na świeżym powietrzu:)
Poszerzaliśmy wiedzę na temat środowiska naturalnego i jego ochrony. Omawialiśmy negatywne i pozytywne skutki działalności człowieka. Wyjaśnialiśmy czym jest recykling i jak możemy go wykorzystywać w życiu codziennym. Projektowaliśmy plakaty związane z Dniem Ziemi.
W ostatnim tygodniu kwietnia analizowaliśmy i tworzyliśmy własne piramidy zdrowego odżywiania się. Rozmawialiśmy na temat znaczenia zdrowia i czynników warunkujących prawidłowy rozwój. Rozpoczęliśmy realizację programu edukacji profilaktyki antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę”. Wykonaliśmy gazetkę świetlicy pt. „Żyj zdrowo i nie ulegaj nałogom!” Zrealizowaliśmy konkurs świetlicowy na najciekawszy planer żywieniowy „Jedzmy smacznie, zdrowo, kolorowo”. Kreatywnie wykorzystaliśmy warzywa do wykonania twórczych kanapek:)
Opracowanie: wychowawczynie świetlicy
W kwietniu świetlica szkolna ogłosiła konkurs plastyczny na najciekawszy planer żywieniowy pod tytułem „Jedzmy smacznie, zdrowo, kolorowo”. Uczniowie uczęszczający do świetlicy szkolnej chętnie wzięli udział w konkursie. Głównym celem było propagowanie zdrowego odżywiania się, bogatego w owoce i warzywa, oraz jego pozytywnego wpływu na nasze zdrowie. Upominki oraz pamiątkowe dyplomy wręczyła Pani Dyrektor Marzena Adamus.
I miejsce zajęła: Oliwia Ziółkowska – kl. VI
II miejsce: Zuzanna Łukawska – kl. III
Wyróżnienie w konkursie otrzymały: Sieroń Julia – kl. III oraz Aleksandra Łukawska – kl. III
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Miło nam poinformować, iż nasza szkoła uczestniczy kolejny raz w Programie Edukacji Antytytoniowej składający się z czterech etapów.
Przedszkolny Program Edukacji Antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas” – adresowany jest do dzieci pięcio- i sześcioletnich. Celem programu jest zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
Program edukacji antytytoniowej pt. „Nie pal przy mnie proszę” – przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, ma celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
Cele szczegółowe:
– uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia,
– kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie,
– uświadomienie dzieciom, że palenie jest szkodliwe dla zdrowia,
– uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem,
– wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.
Program edukacji antytytoniowej pt. ”Bieg po zdrowie” – przeznaczony jest dla uczniów klas IV szkoły podstawowej, ukazuje korzyści wynikające z niepalenia papierosów, czyni to zjawisko mniej pożądanym i mniej akceptowalnym.
Cele programu:
– opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
– pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
– zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów
Program edukacji antytytoniowej pt. „Znajdź właściwe rozwiązanie”- przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych.
Cele szczegółowe:
– Integracja grupy. Wyróżnienie liderów. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia.
– Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.
– Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy.
– Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami.
– Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.
W ramach realizacji Programu Edukacji Antytytoniowej w naszej placówce organizowane są konkursy szkolne.
W pierwszym etapie programu „Czyste powietrze wokół nas” organizowany jest konkurs plastyczny przez panią Magdalenę Bryłę dla przedszkola i kl.0 pt. „Czyste powietrze wokół mnie”. Prace można wykonać techniką dowolną i w dowolnym formacie.
W drugim etapie programu „Nie pal przy mnie proszę” organizowany jest konkurs szkolny przez panią Magdalenę Bryłę dla kl. I-III pt. „Żyję aktywnie i zdrowo i nie ulegam nałogom!”. Prace należy wykonać w formie 3D wykorzystując dostępne materiały – recykling.
W kolejnym etapie programu „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” organizowany jest konkurs szkolny przez panią
Beatę Kryzińską w kl. IV-VIII pt. „Wszystkie uzależnienia niszczą nasze marzenia”. Prace należy wykonać w formie plakatu, w dowolnym formacie i techniką.
Uczniowie, którzy najlepiej wykonają prace konkursowe otrzymają dyplomy i nagrody. Pozostali uczestnicy słodki poczęstunek. Zapraszamy do udziału w konkursach i życzymy powodzenia!
Prosimy, by w pracach konkursowych nie umieszczać zakupionych papierosów i ich opakowań!
Termin oddawania prac – do 23 maja 2022 roku
Realizator:
Państwowa Inspekcja Sanitarna
Magdalena Bryła
Beata Kryzińska
W dniach 11-13 kwietnia, w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie odbył się Kiermasz Wielkanocny. Zorganizowały go: wychowawczyni klasy I – Kinga Michalczewska wraz z pierwszaczkami oraz wychowawczynie świetlicy szkolnej – Magdalena Bryła i Ilona Jędrzejczyk wraz ze świetlikami. Kiermasz cieszył się dużym zainteresowaniem wśród uczniów, rodziców i pracowników szkoły. Zgodnie z założeniami, część dochodu ze sprzedaży zostanie przeznaczona na pomoc Ukraińcom (505zł). Serdecznie dziękujemy wszystkim za hojność, dobre serca i zaangażowanie.
Małymi kroczkami wiosna budzi się do życia… My również budzimy się do aktywności i do czynnego spędzania czasu wolnego. Coraz więcej ćwiczymy w sali gimnastycznej, jak również na świeżym powietrzu.
W tym miesiącu rozmawialiśmy o przyjaźni i akceptacji. Mówiliśmy o odrzuceniu i możliwych jego konsekwencjach. W ramach tego tematu wykonaliśmy „Portret przyjaciela”.
Na zewnątrz coraz cieplej! Pożegnaliśmy Panią Zimę, zmieniliśmy dekorację sali oraz tablicy przed świetlicą. Składaliśmy origami z papieru, oraz lepiliśmy z plasteliny. Ćwiczyliśmy motorykę małą poprzez kolorowanki relaksacyjne i tematyczne. Rozwijaliśmy spostrzegawczość i sprawność wzrokową, wyszukując różnice w rysunkach. Rozwiązywaliśmy krzyżówki i rebusy związane z tematyką wiosenną. Oglądaliśmy filmy i prezentacje multimedialne dotyczące zmian zachodzących w zachowaniu roślin i zwierząt. Rozwijaliśmy umiejętność czytania poprzez czytanie wierszy i utworów dla dzieci. W związku z tym zorganizowaliśmy świetlicowy konkurs pięknego czytania pt. „Pięknie czytam”. Rysowaliśmy ilustracje do wybranych bajek, opowiadaliśmy swoje ulubione książki i przedstawiliśmy siebie wykonując „Książeczkę o sobie”.
W marcu w naszej świetlicy odbył się „Wiosenny kiermasz książki”. Chętni uczniowie i nauczyciele mogli zakupić ciekawe książki w korzystnych cenach.
Która z Pań nie oczekuje Dnia Kobiet? Dla upamiętnienia tego święta przygotowaliśmy gazetkę świetlicy, wykonaliśmy laurki i kwiaty. Przybliżyliśmy także sylwetki znanych i sławnych kobiet. W kolejnym tygodniu poznawaliśmy ciekawostki o Unii Europejskiej. W grach świetlicowych najczęściej sięgaliśmy po: „Jengę”, „Plaster miodu”, „Dobble”, „Matę edukacyjną”, „Szachy”, „Puzzle”, „Warcaby”, „Klocki magnetyczne”, „Dixit” i „Uno”. Tak zakończyliśmy miesiąc marzec. Czy kolejny miesiąc nas zaskoczy? Zobaczymy.
Opracowanie: wychowawcy świetlicy
Pierwszego kwietnia w świetlicy szkolnej odbył się konkurs czytelniczy pt. „Pięknie czytam”. Konkurs skierowany był do dzieci z klas I-III, zapisanych do naszej świetlicy. Wzięły w nim udział chętne uczennice z klasy II i VI. Każda z nich miała do przeczytania fragment wybranej książki. Głównym celem konkursu było kształtowanie zainteresowań czytelniczych oraz poznawanie utworów literatury dziecięcej. Wszystkie uczestniczki otrzymały z rąk Pani Dyrektor Marzeny Adamus upominki oraz pamiątkowe dyplomy. Dziękujemy za udział i gratulujemy!
Opracowała: Magdalena Bryła
„Styczeń rok stary z nowym styka, czasem zimnem do kości przenika, czasem w błocie utyka.” W tym pięknym miesiącu rozmawialiśmy o minionych świętach i postanowieniach noworocznych. Utrwaliliśmy nazwy pór roku, miesięcy i dni tygodnia. Mówiliśmy o zimowych dyscyplinach sportowych oraz o zachowaniu bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych i w czasie ferii. Wykonaliśmy kalendarz na nowy 2022 rok, maski karnawałowe i kartki okolicznościowej z pozdrowieniem dla bliskiej osoby. Malowaliśmy zimowe drzewa różnymi technikami i ulubione zabawy na śniegu. Tworzyliśmy wersję własnego laptopa z użyciem foli bąbelkowej i przekazywaliśmy tajne wiadomości stosując kodowanie. W lutym, po powrocie do szkoły opowiadaliśmy jak spędziliśmy ferie zimowe. Oglądaliśmy filmy i prezentacje na temat Arktyki i jej mieszkańców. Poszukiwaliśmy na globusie krainy wiecznego śniegu i podawaliśmy ciekawe propozycje co można zrobić ze śniegu. Ćwiczyliśmy motorykę małą lepiąc z plasteliny bohaterów z wybranych filmów. Omówiliśmy różnicę pomiędzy baśnią a bajką. Wspólne czytaliśmy wybrane baśnie. Dobieraliśmy tytuły bajek i baśni do bohaterów oraz omówiliśmy dobre i złe postacie. Projektowaliśmy stroje z dostępnych materiałów na konkurs świetlicowy na najlepsze przebranie pt. „Zgadnij z jakiej jestem bajki?”. Zbliżając się do Walentynek uruchomiliśmy Pocztę walentynkową i udekorowaliśmy salę w świetlicy. Przybliżyliśmy cechy prawdziwego przyjaciela i sposoby okazywania uczuć.
Odwiedziliśmy Bibliotekę Publiczną w celu wypożyczenia ciekawych książek.
Mówiliśmy o cyberprzemocy, jak również o tym czym jest Internet i płynące z niego zagrożenia.
W zabawach świetlicowych królowały budowle konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków magnetycznych i drewnianych. Coraz częściej uczniowie sięgali po gry strategiczne grając w szachy lub warcaby. Rozwiązywaliśmy krzyżówki, quizy, zagadki i łamigłówki matematyczne.
Nie zabrakło zajęć ruchowych. Na „Magicznym dywanie” popularność zyskał golf. Natomiast w sali gimnastycznej graliśmy w badminton, berek cukierek, tenis stołowy, zbijaka i dwa ognie. Uczniowie chętnie bawili się w zabawy tematyczne i z użyciem wstążek. Korzystając z coraz cieplejszych dni wolny czas spędzaliśmy na świeżym powietrzu. Zdjęcia mówią same za siebie! Zobaczcie sami:)
Dnia 11.02.2022 r. w piątek odbył się konkurs świetlicowy na najlepsze przebranie „Zgadnij z jakiej jestem bajki?”, którego organizatorem była pani Magdalena Bryła. Ocenie poddane zostały ręcznie wykonane przebrania postaci z bajek. Kostiumy wykonano dowolną techniką z użyciem dostępnych materiałów (np.: bibuła, kartki kolorowe itp.).
I miejsce zdobyła uczennica kl. 0 – Magdalena Jagiełło
II miejsce otrzymała uczennica kl. II – Oliwia Bębas
Zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach i życzymy dalszych sukcesów J
Opracowała: Magdalena Bryła