Laboratoria przyszłości

Lekacja otwarta w klasie II

27 marca zajęcia rozwijające kreatywność realizowane w klasie II miały postać lekcji otwartej, na którą zostało zaproszone Grono Pedagogiczne ZPO w Stykowie.

Zajęcia „Młody Programista” są poświęcone nauce kodowania i programowania, jak również rozwijaniu kompetencji miękkich wśród uczniów.

Tematem zajęć w tym dniu był „Światowy Dzień Wody”. Uczniowie, podzieleni na zespoły pracowali nad różnymi zadaniami, których woda była głównym bohaterem.

Pierwszy zespół pracował nad ułożeniem kropli wody na macie do kodowania według koordynatów oraz zaprogramowaniem GeniBota tak, aby objechał ją dookoła.

Drugi zespół za pomocą odpowiedniej sekwencji barw kodował trasę Ozobota, by ten omijał kałuże.

Trzeci zespół układał z puzzli dla Botleya taką trasę, aby kojarzyła się z wodą.

Uczniowie w czwartym zespole zastanawiali się nad tym, do czego służy woda. Następnie układali z krążków kod, aby kubeczek przeszedł po każdym z obrazków rozłożonych na macie i dotarł do mety.

Piąty zespół analizował zachowania ludzi i oceniał, czy w dany sposób oszczędzają wodę, czy nie. Jeśli tak – układali trasę z zielonych puzzli, jeśli nie – z czerwonych. Przejeżdżający po nich Ozobot zaświecał się na wskazane kolory.

Po upływie wyznaczonego czasu dzieci wraz z nauczycielem i przybyłymi na lekcję gośćmi sprawdzali poprawność realizacji poleceń.

Na koniec zajęć uczniowie podzielili się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi lekcji i tego, czego się na niej nauczyli oraz obejrzeli krótki film edukacyjny PAH na temat: „Woda nie tylko w kranie”.

Na zajęciach wykorzystano pomoce zakupione w ramach projektu „LaboratoriaPrzyszłości”.

Zajęcia poprowadziła wychowawczyni klasy II – Kinga Michaczewska.

Laboratoria Przyszłości – Empiriusz na lekcji chemii.

   23 marca uczniowie klasy VIII a brali udział w wyjątkowej lekcji chemii. W ramach powtórzenia wiadomości  zostały przeprowadzone , w sposób wirtualny,  najważniejsze doświadczenia z podstawy programowej. Można było tego dokonać dzięki wirtualnemu laboratorium Empiriusz. To nowoczesne urządzenie  pozwala w przyjazny, bezpieczny i ekonomiczny sposób realizować podstawę programową nauczania chemii w szkole.

    Dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii  Empiriusz jest doskonałym, cyfrowym odwzorowaniem laboratorium chemicznego, w  pełni wyposażonym w odczynniki chemiczne, szkło laboratoryjne i sprzęt potrzebny do wykonywania doświadczeń chemicznych, zawsze przygotowanym  do przeprowadzania  bezpiecznych doświadczeń.

 Młodzież, korzystając z gogli i kontrolerów,  przeprowadzała wirtualnie doświadczenia zgodnie z instrukcją. Pozostali uczniowie w tym czasie obserwowali wykonywane  ćwiczenie na tablicy interaktywnej. Na koniec  wszyscy wspólnie rozwiązywali test podsumowujący obejrzane doświadczenie.

   Wirtualne Laboratorium Chemiczne Empiriusz zostało zakupione dzięki środkom przekazanym przez ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach inicjatywy edukacyjnej Laboratoria Przyszłości.

#LaboratoriaPrzyszłości w lutym

W lutym najmłodsi uczniowie naszej szkoły wykorzystywali roboty edukacyjne i klocki magnetyczne zakupione w ramach #LaboratoriumPrzyszłości. Wspólne programowanie i konstruowanie przestrzenne rozwijało u uczniów logiczne myślenie, sprawność manualną oraz było świetnym sposobem na integrację grupy.

#LaboratoriaPrzyszłości w styczniu

W styczniu Przedszkolaki i uczniowie klasy II Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie zapoznali się z nowym robotem edukacyjnym zakupionym w ramach #LaboratoriumPrzyszłości. Ciekawość i fascynacja nim była ogromna. Najpierw robot pracował w trybie „LINE”, natomiast później w trybie „CODE”. Dzieciom bardzo spodobał się nowy sposób programowania – po przyciśnięciu na pilocie wybranych strzałek robot dostawał polecenie wykonania odpowiedniej sekwencji ruchów.

Oczywiście nie zapomnieliśmy o naszym GeniBocie i matach do kodowania. W tym miesiącu również ich wykorzystywaliśmy.

Na zajęciach z edukacji przyrodniczej uczniowie klasy II wykorzystali planszę „Obieg wody w przyrodzie”. Posłużyła im do lepszego przyswojenia postaci, w jakich występuje woda i jej krążenia w przyrodzie.

Dzieci pozostające w świetlicy szkolnej rozwijały sprawność manualną i logiczne myślenie tworząc pojazdy i budowle z klocków magnetycznych.

#LaboratoriaPrzyszłości

W grudniu uczniowie klasy II wykorzystywali za zajęciach m.in. puzzle do robota Ozobota i robota Genibota – pomoce zakupione w ramach #LaboratoriumPrzyszłości.

Uczniowie, aby wykonać postawione przed nimi zadania musieli ze sobą współpracować w parze lub grupie. Układali trasy dla robotów, obrazki według koordynatów i warunków oraz melodię dla Genibota, przy którego akompaniamencie wszyscy zaśpiewali kolędę „Lulajże Jezuniu”.

#LaboratoriaPrzyszłości

Na listopadowych zajęciach rozwijających kreatywność uczniowie klasy II wykorzystywali maty do kodowania oraz roboty edukacyjne GeniBot zakupione w ramach #LaboratoriumPrzyszłości.

Zadaniem uczniów było: ułożenie na matach obrazków z kubeczków zgodnie z instrukcją słowną, odgadnięcie hasła poruszając się kubeczkiem według kodu oraz zaprogramowanie robota tak, aby „zaprowadził” zwierzę zapadające w sen zimowy do jego kryjówki.

Nieustającym zainteresowaniem wśród uczniów przebywających w świetlicy szkolnej cieszą się klocki magnetyczne. Dzieci chętnie budują z nich kreatywne budowle.

#Laboratoria przyszłości

W miesiącu listopadzie na lekcjach informatyki uczniowie klasy IV mieli okazję dowiedzieć się jak działa drukarka 3d Flashforge Guider IIs. Z wielkim zainteresowaniem śledzili etapy wydruku modelu 3D.

W klasach V-VII uczniowie wykonywali w programie Tinkercad model kubka na przybory szkolne. Dowiedzieli się m. in jak precyzyjne ustawić wymiary, jak wykonać otwory w tworzonym modelu 3D oraz jak ustawić podpory, aby drukarka mogła wydrukować ucho kubka.
Dzieci z wielkim zaangażowaniem wykonywały swoje projekty, niektórzy z nich umieszczali na modelach elementy ozdobne. Drukowany projekt to model stworzony przez Katarzynę Chrząstowską z klasy VI (czas druku to 3h 55 min). Na grudniowych zajęciach uczniowie będą wykonywać kolejne projekty.

CodeWeek2022

Klasa II wraz ze swoją wychowawczynią p. Kingą Michalczewską zrealizowała 10 zadań w ramach #CodeWeek2022 i programu #UczymyDzieciProgramować. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem i radością wykonywali kolejne zadania. Do wspólnej zabawy z kodowaniem w roli głównej drugoklasiści zaangażowali p. Dyrektor szkoły Marzenę Adamus, p. Wicedyrektor Krystynę Kasicę oraz swoich rodziców. To była świetna okazja do integracji oraz lepszego poznania specyfiki zajęć z kodowania. Zajęcia otwarte uatrakcyjnił „zakodowany” prawdziwy tort w wykonaniu jednej z mam – w końcu świętowaliśmy 10 urodziny CodeWeek i 10 jubileuszową edycję programu Uczymy Dzieci Programować.

Po zajęciach uczniowie doszli do wniosku, że kodowanie uczy ich wielu przydatnych umiejętności: współpracy, logicznego myślenia, kreatywności, daje dużo radości i satysfakcji, ale jest również dziedziną nierozerwalnie złączoną z życiem codziennym – chociażby wspomniany wypiek i przygotowanie tortu.

Zajęcia odbyły się z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach #LaboratoriumPrzyszłości.

„Laboratoria Przyszłości” w naszej szkole

Nasza szkoła realizuje program „Laboratoria Przyszłości”.

„Laboratoria Przyszłości” to inicjatywa realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone
w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości
z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.

W ramach Programu nasza szkoła otrzymała od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży w wysokości 60 000 zł. Przyznane środki zostały wykorzystane w całości. Zakupiono m.in.

  • Wirtualne laboratorium Empiriusz
  • Drukarkę 3D – Flash Forge Guide
  • Lenovo Laptop
  • Aparat Sony Cyber-shot
  • Multimedialne pracownie przedmiotowe
  • Warsztat Cooltool
  • Polydron konstrukcje STEAM
  • Polydron – budujemy mosty
  • Magnetyczny Polydron
  • Oświetlenie do realizacji nagrań
  • Statyw fotograficzny
  • Mikrofon kierunkowy
  • Mikrokontroler – zestaw startowy Arduino
  • Stację lutująco-rozlutowującą
  • Programowanie w szkole
  • Robot mbot Explorer
  • GeniBot – roboty edukacyjne z akcesoriami

Zakupione wyposażenie techniczne będzie wykorzystywane w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych
i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności
w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.