Laboratoria przyszłości

#LaboratoriaPrzyszłości w lutym

W lutym najmłodsi uczniowie naszej szkoły wykorzystywali roboty edukacyjne i klocki magnetyczne zakupione w ramach #LaboratoriumPrzyszłości. Wspólne programowanie i konstruowanie przestrzenne rozwijało u uczniów logiczne myślenie, sprawność manualną oraz było świetnym sposobem na integrację grupy.

#LaboratoriaPrzyszłości w styczniu

W styczniu Przedszkolaki i uczniowie klasy II Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie zapoznali się z nowym robotem edukacyjnym zakupionym w ramach #LaboratoriumPrzyszłości. Ciekawość i fascynacja nim była ogromna. Najpierw robot pracował w trybie „LINE”, natomiast później w trybie „CODE”. Dzieciom bardzo spodobał się nowy sposób programowania – po przyciśnięciu na pilocie wybranych strzałek robot dostawał polecenie wykonania odpowiedniej sekwencji ruchów.

Oczywiście nie zapomnieliśmy o naszym GeniBocie i matach do kodowania. W tym miesiącu również ich wykorzystywaliśmy.

Na zajęciach z edukacji przyrodniczej uczniowie klasy II wykorzystali planszę „Obieg wody w przyrodzie”. Posłużyła im do lepszego przyswojenia postaci, w jakich występuje woda i jej krążenia w przyrodzie.

Dzieci pozostające w świetlicy szkolnej rozwijały sprawność manualną i logiczne myślenie tworząc pojazdy i budowle z klocków magnetycznych.

#LaboratoriaPrzyszłości

W grudniu uczniowie klasy II wykorzystywali za zajęciach m.in. puzzle do robota Ozobota i robota Genibota – pomoce zakupione w ramach #LaboratoriumPrzyszłości.

Uczniowie, aby wykonać postawione przed nimi zadania musieli ze sobą współpracować w parze lub grupie. Układali trasy dla robotów, obrazki według koordynatów i warunków oraz melodię dla Genibota, przy którego akompaniamencie wszyscy zaśpiewali kolędę „Lulajże Jezuniu”.

#LaboratoriaPrzyszłości

Na listopadowych zajęciach rozwijających kreatywność uczniowie klasy II wykorzystywali maty do kodowania oraz roboty edukacyjne GeniBot zakupione w ramach #LaboratoriumPrzyszłości.

Zadaniem uczniów było: ułożenie na matach obrazków z kubeczków zgodnie z instrukcją słowną, odgadnięcie hasła poruszając się kubeczkiem według kodu oraz zaprogramowanie robota tak, aby „zaprowadził” zwierzę zapadające w sen zimowy do jego kryjówki.

Nieustającym zainteresowaniem wśród uczniów przebywających w świetlicy szkolnej cieszą się klocki magnetyczne. Dzieci chętnie budują z nich kreatywne budowle.

#Laboratoria przyszłości

W miesiącu listopadzie na lekcjach informatyki uczniowie klasy IV mieli okazję dowiedzieć się jak działa drukarka 3d Flashforge Guider IIs. Z wielkim zainteresowaniem śledzili etapy wydruku modelu 3D.

W klasach V-VII uczniowie wykonywali w programie Tinkercad model kubka na przybory szkolne. Dowiedzieli się m. in jak precyzyjne ustawić wymiary, jak wykonać otwory w tworzonym modelu 3D oraz jak ustawić podpory, aby drukarka mogła wydrukować ucho kubka.
Dzieci z wielkim zaangażowaniem wykonywały swoje projekty, niektórzy z nich umieszczali na modelach elementy ozdobne. Drukowany projekt to model stworzony przez Katarzynę Chrząstowską z klasy VI (czas druku to 3h 55 min). Na grudniowych zajęciach uczniowie będą wykonywać kolejne projekty.

CodeWeek2022

Klasa II wraz ze swoją wychowawczynią p. Kingą Michalczewską zrealizowała 10 zadań w ramach #CodeWeek2022 i programu #UczymyDzieciProgramować. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem i radością wykonywali kolejne zadania. Do wspólnej zabawy z kodowaniem w roli głównej drugoklasiści zaangażowali p. Dyrektor szkoły Marzenę Adamus, p. Wicedyrektor Krystynę Kasicę oraz swoich rodziców. To była świetna okazja do integracji oraz lepszego poznania specyfiki zajęć z kodowania. Zajęcia otwarte uatrakcyjnił „zakodowany” prawdziwy tort w wykonaniu jednej z mam – w końcu świętowaliśmy 10 urodziny CodeWeek i 10 jubileuszową edycję programu Uczymy Dzieci Programować.

Po zajęciach uczniowie doszli do wniosku, że kodowanie uczy ich wielu przydatnych umiejętności: współpracy, logicznego myślenia, kreatywności, daje dużo radości i satysfakcji, ale jest również dziedziną nierozerwalnie złączoną z życiem codziennym – chociażby wspomniany wypiek i przygotowanie tortu.

Zajęcia odbyły się z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach #LaboratoriumPrzyszłości.

„Laboratoria Przyszłości” w naszej szkole

Nasza szkoła realizuje program „Laboratoria Przyszłości”.

„Laboratoria Przyszłości” to inicjatywa realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone
w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości
z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.

W ramach Programu nasza szkoła otrzymała od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży w wysokości 60 000 zł. Przyznane środki zostały wykorzystane w całości. Zakupiono m.in.

  • Wirtualne laboratorium Empiriusz
  • Drukarkę 3D – Flash Forge Guide
  • Lenovo Laptop
  • Aparat Sony Cyber-shot
  • Multimedialne pracownie przedmiotowe
  • Warsztat Cooltool
  • Polydron konstrukcje STEAM
  • Polydron – budujemy mosty
  • Magnetyczny Polydron
  • Oświetlenie do realizacji nagrań
  • Statyw fotograficzny
  • Mikrofon kierunkowy
  • Mikrokontroler – zestaw startowy Arduino
  • Stację lutująco-rozlutowującą
  • Programowanie w szkole
  • Robot mbot Explorer
  • GeniBot – roboty edukacyjne z akcesoriami

Zakupione wyposażenie techniczne będzie wykorzystywane w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych
i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności
w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.