Szanowni Rodzice, Uczniowie
Dyrekcja ZPO w Stykowie informuje, iż 30 kwietnia i 4 maja bieżącego roku są dniami wolnymi od nauki (nie ma w tych dniach zdalnego nauczania).
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to ustanowione w 1995 roku przez UNESCO doroczne święto mające na celu promocję czytelnictwa, edytorstwa i ochronę własności intelektualnej prawem autorskim. Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii, kobiety obdarowywano w ten dzień czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek.
Tegoroczny Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony będzie 23 kwietnia w przestrzeni internetowej.
Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności.
Czytając i obchodząc Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 2020 możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni.
23 kwietnia to nie tylko święto książek i czytelnictwa, ale też, jak sama nazwa wskazuje, dzień praw autorskich. Zarówno pisarze, jak i wydawcy wiedzą, że bez nich rynek książki pewnie by nie istniał.
Co to jest prawo autorskie? Zgodnie z definicją słownikową to „przepisy prawne określające uprawnienia przysługujące autorowi dzieła artystycznego, literackiego lub naukowego”. Oczywiście jest to duże uogólnienie i zagłębiając się w temat sprawa okazuje się bardziej skomplikowana. Na szczęście obecnie prawa autorskiego nie można utracić, chyba że właściciel dzieła dobrowolnie zrzeknie się go. I choć aktualnie większość utworów „z urzędu” jest chroniona prawami autorskimi od momentu powstania, to warto pamiętać o formalnościach, które w razie problemów mogą rozstrzygnąć ewentualne spory.
23 kwietnia to bardzo ważne święto promujące czytelnictwo. Zapraszam wszystkich uczniów do czytania książek. Młodsi mogą poczytać razem z rodzicami. Zaplanujcie ten dzień z książką.
A może ktoś prześle ciekawe zdjęcie z obchodów Święta Książki w swoim domu lub rysunek. Zapraszam chętne osoby.
e- maila mojego znacie.
Justyna Śpiewak
Nie chodzi o zabawki tylko o zabawę.
… i czas spędzony razem – beztrosko i spontanicznie.
Domowe zacisze oferuje nieskończoną ilość gier i zabaw, które nie tylko pobudzają wyobraźnię i stymulują twórcze myślenie, ale także zachęcają do eksplorowania i doświadczania otaczającej rzeczywistości i to wszystkimi zmysłami.
Czas spędzony z dzieckiem na kreatywnych zabawach jest doskonałą inwestycją w jego rozwój, znakomitą okazją do budowania pozytywnej relacji i pogłębiania wzajemnej więzi.
Jak się bawić?
Pomysły na zabawy bez zabawek.
Włącz do zabawy przedmioty codziennego użytku.
Inspiruj się tym, co masz wokół – w kuchni, salonie, łazience, w ogrodzie!
Zaufaj także swojemu dziecku.
Zaobserwuj, jaki ono ma pomysł na zabawę i pozwól mu przejąć inicjatywę lub zainicjuj taniec przy ulubionej muzyce, naśladowanie ruchów pojazdów czy zwierząt, łapanie piłeczki, czy budowanie jak najwyższej wieży z klocków to proste zabawy, które pozwolą nie tylko poćwiczyć mięśnie, ale także np. zmysł równowagi czy koordynację.
Żeby spalić nadmiar dziecięcej energii, zaproponuj dzieciom jakąś formę ruchu w domu.
Jeśli macie schody, to kwadrans chodzenia po schodach zastąpi wam solidny energiczny spacer.
A może wolicie gimnastykę, fitness?
To wszystko przyda się i małym, i dużym.
Możesz zaproponować wspólne gotowanie, czytanie książek, rysowanie ilustracji, lub obrazków zaczynając od narysowania dziecku jednego kształtu, który dokończy samodzielnie.
Poniżej przedstawione są przykładowe zabawy bez zabawek, z których każdy
wybierze coś dla siebie.
1. Mąka
Ten biały puch sprawdza się znakomicie w zabawach usprawniających zdolności
małych paluszków. A ile przy tym frajdy!
Dziecko rysuje wodząc palcem po dnie naczynia.
Zabawę dla dziecka może stanowić sam proces przygotowania masy – mieszanie, ugniatanie, zanurzanie rąk i wręcz taplanie się w tworzącej się masie.
Zabawą może być także tworzenie z masy solnej różnych stworów, figurek, przedmiotów. Masa ta jest bardzo plastycznym materiałem do prac, które można utwardzić poprzez wypiekanie, a następnie udekorować za pomocą farb.
Zabawy z wykorzystaniem mąkoliny to uczta dla zmysłu dotyku, a wraz z foremkami (do piaskownicy albo do ciasta) stanowi wspaniałe przypomnienie lata.
Warto ją odrobinę ożywić np. dorysowując oczy, usta i dokładając zwariowaną czuprynę np. z włóczki.
2. Ziarna
Ryż, groch, fasola, kawa, ciecierzyca, pieprz…
Jest wokół nas bardzo wiele ziaren i ziarenek, które możemy wykorzystać w zabawie z dzieckiem stymulując zmysł dotyku, wzroku a nawet słuchu.
To wyzwanie dobrze sprawdza się w przypadku maluchów. Starsze dzieci mogą zainteresować się przenoszeniem np. ziarna fasoli na łyżce z jednej miski do drugiej rozstawionej w odległości 2-3 metrów.
Dużą przyjemność sprawia także samo dotykanie ziaren i ich przesypywanie.
3. Kubki i puszki.
Plastikowe, papierowe, metalowe…
Do takiej zabawy najlepiej nadają się kubki po np. jogurtach. Nic nie kosztują, a mogą stać się ulubioną kolekcją „klocków”, których ilość stale się zwiększa i daje nowe możliwości konstrukcyjne.
Część dzieci czerpie największą radość z budowania, część z burzenia.
Takie plastikowe kubeczki sprawdzają się w obu przypadkach, gdyż są lekkie, dość mocne a zarazem bardzo bezpieczne.
Do jednej z najprostszych można zaliczyć przelewanie wody z kubka do kubka. Wystarczy, że przygotujesz tacę czy blaszkę do ciasta, które będą wyznaczały miejsce zabawy. Dzięki temu zabezpieczysz przed zamoczeniem ubrania jak i przestrzeń wokół dziecka.
Zdaje się, że dla wielu rodziców to właśnie bałagan bądź potencjalne zniszczenia stają się dużym hamulcem w zabawie.
Zamiast rezygnować z pewnych aktywności zastanów się, jak możesz ograniczyć szkody.
4. Gazety
Jak wykorzystać stare czasopisma bądź gromadzące się broszury reklamowe?
Jeśli wciągną was tego typu prace idźcie poziom wyżej i sięgnijcie po origami.
Odwrotną wersją tego zadania jest położenie papierka na dłoni i za pomocą siły własnego wydechu wprawienie go w ruch.
Aktywności te usprawniają rozwój mowy i są ważnym elementem profilaktyki logopedycznej.
5. Włóczki
Za pomocą kolorowych nitek można wyczarować różne zabawy.
Wykorzystaj stoły i krzesła oraz wszystkie elementy w mieszkaniu, które ułatwią przygotowanie sieci do tego wyzwania na gibkość.
Zwińcie włóczkę na prostokątnym kawałku papieru, na kubku lub innym przedmiocie, z którego będzie można ją potem zsunąć. W połowie szerokości tak powstałej pętli, w jej poprzek zawiąż ciasno supełek, a następnie rozetnij włókna na końcach.
Tak powstała wyjątkowa piłka może posłużyć do dalszych zabaw lub stać się po prostu zabawką.
6. Poduszki
Nadają się nie tylko do spania! Mają sobą o wiele więcej do zaoferowania.
Masażyk może przybrać wesołą formę opowiastki, której elementy odzwierciedlone są za pomocą ruchu (np. „Pisze Pani na maszynie…”). Można samemu tworzyć historie i malować je dłońmi na plecach dziecka.
W ten sposób powstanie maskotka. Nałóż na nią czapkę, a może będzie jej pasowała koszulka twojego dziecka?
Poduszkowe przytulanki mogą stać się przedszkolakami w grupie prowadzonej
przez dziecko lub zwierzątkami, z którymi należy wyjść na spacer.
ĆWICZENIA DOBREJ PAMIĘCI
Pamiętaj!
ćwiczenie pamięci to nic innego, jak powtarzanie w różnych formach poprzez: słuchanie, zapamiętywanie, czytanie, przeglądanie, pisanie.
Koncentracja uwagi :
Można ją uzyskać tylko dzięki ćwiczeniom, np. przedmiot nielubiany
zapamiętujemy trudniej i dłużej – koncentrację uwagi ćwiczymy etapami. :
Zainteresowania:
Zrozumienie:
TECHNIKI ZAPAMIĘTYWANIA
Działanie:
Czas:
Powtarzanie:
Kolejność odrabiania lekcji :
Przerwy:
Przyjemny nastrój:
Techniki skutecznego uczenia z niektórych przedmiotów.
Język Polski:
Źle: – piszesz wypracowanie w ciągu jednego dnia w całości, zazwyczaj na
czysto
– piszesz „ tak jak wszyscy w klasie” czyli przepisujesz z „ Internetu” w wyniku czego zdania
są do siebie bardzo podobne
– unikasz wyrażania własnych sądów i opinii,
Dobrze: – 1 dzień: ( ok. 10 minut ): luźna notatka, jak najwięcej własnych
myśli.
– 2 dzień: plan
wypracowania (co chciałbyś, aby było na początku, w środku i na końcu).
– 3 dzień: piszesz
wypracowanie właściwe, korzystając z uprzednio przygotowanego planu i z kartki
z myślami.
Język polski:
Zadania matematyczne:
Nie możesz rozwiązywać zadań :
Jak uczyć się trudnych przedmiotów – przykłady.
Matematyka:
Języki obce:
Powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj !
Dzień Ziemi 2020:
HASŁO – jak brzmi i czego dotyczy?
Hasło Dnia Ziemi w 2020 roku, a jednocześnie motyw przewodni święta to „Działania na rzecz ochrony klimatu”, a w szczególności zaakcentowanie wyzwań związanych z zachodzącymi zmianami klimatycznymi.
Celem każdego Dnia Ziemi jest uświadomienie problemów związanych ze zmianami klimatu, przeludnieniem, wymieraniem gatunków czy brakiem wody w wielu częściach świata. Tego dnia promuje się działania na rzecz walki z zanieczyszczeniem środowiska i edukowanie ludzi na całym świecie, jak wielki problem stanowi zanieczyszczenie środowiska odpadami zrobionymi z tworzyw sztucznych .
22 kwietnia 2020 będziemy mogli włączyć się w akcję oczyszczania naszej planety i pomóc środowisku naturalnemu, działając przede wszystkim w swojej okolicy lub w swoim domu. Niestety w tym roku z powodu epidemii koronawirusa wszelkie duże inicjatywy musiały zostać ograniczone.
Pamiętajmy, aby brać odpowiedzialność za zanieczyszczenie środowiska tworzywami sztucznymi nie tylko w Dzień Ziemi 2020. Można to robić poprzez m.in. ponowne wykorzystywanie i recykling opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych, a także rezygnowanie lub ograniczanie korzystania z plastikowych opakowań, gdy mamy taką możliwość.
22 kwietnia zorganizowane zostaną warsztaty on-line „Dzień Ziemi w Ministerstwie Klimatu”. Przygotowywane zostaną we współpracy z Bankiem Ochrony Środowiska oraz Fundacją BOŚ, a także przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wydarzenie odbywa się pod honorowym patronatem prezydenta Andrzeja Dudy.
Warsztaty on-line będą dostępne na żywo na stronie www.dzienziemiwmk.pl pośrednictwem specjalnego czatu każdy z uczniów i nauczycieli będzie mógł zadać pytanie ministrowi Michałowi Kurtyce oraz uczestniczyć w wykładach zaproszonych ekspertów.
W 2020 roku już po raz 50. będziemy obchodzić Światowy Dzień Ziemi.
( opracowanie Anna Kubala )
Na czas zamknięcia szkół jednym z zadań biblioteki jest wskazanie uczniom zastępstwa: gdzie mogą znaleźć darmowe książki.
Poniżej przedstawiam aktualizowany wybór kilku bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.
WOLNY DOSTĘP – BIBLIOTEKI CYFROWE
Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.
Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Chmura Czytania zawiera ciekawe książki polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.
ZAPRASZAM DO KORZYSTANIA Z PODANYCH PROPOZYCJI.
JUSTYNA ŚPIEWAK