Stres w małych dawkach potrafi motywować do działania, jednak jego nadmiar niesie za sobą szereg negatywnych skutków.
Zalicza się do nich: rozkojarzenie, bezsenność, ból głowy, uczucie niepokoju, skłonność do popadania w nałogi, wrogie nastawianie do innych, nerwicę, depresję i wiele innych chorób.
Z tych to powodów nie wolno go bagatelizować.
Zdecydowanie lepiej jest dowiedzieć się, jak walczyć ze stresem, i spróbować znaleźć najskuteczniejszy w danej sytuacji sposób.
O ile może wydawać się to trudne, w walce ze stresem ważne jest pozytywne nastawienie.
Należy skupiać się na swoich, nawet najmniejszych, sukcesach, co pomoże w znalezieniu siły do następnych wyzwań, istnieją jednak jeszcze inne sposoby, do których zaliczyć można:
Powyższe sposoby charakteryzują się wysoką skutecznością, jednak nie zaszkodzi poznać również ćwiczenia na radzenie sobie ze stresem.
Są to między innymi:
Psychologia proponuje różne metody radzenia sobie ze stresem, z których część została wymieniona powyżej.
Kluczem do sukcesu jest jednak utrwalenie ich jako nawyków i regularne stosowanie w ciężkich sytuacjach.
Jeśli jednak problem jest zbyt trudny do samodzielnego rozwiązania, nie zaszkodzi porada psychologa lub innego specjalisty.
Rozstrzygnięcie Szkolnego Konkursu Plastycznego
pt. ,,MOJA ULUBIONA POSTAĆ Z BAJKI” organizowanego przez bibliotekę szkolną w ramach XXVIII Tygodnia Kultury Języka.
Konkurs ogłoszony był na początku marca. Celem było propagowanie czytelnictwa wśród dzieci. Do rywalizacji przystąpiło 47 uczniów z klas 0-III.
Jury w składzie: Elżbieta Rozwadowska, Diana Raban i Justyna Śpiewak wyłoniło zwycięzców:
I miejsce ex aequo – Tomasz Turek kl. I i Natalia Koszarska kl. II
II miejsce ex aequo – Kasia Chrząstowska i Julia Kosmala – kl. III
III miejsce ex aequo – Zuzia Ziółkowska kl. 0
Zuzia Łukawska kl. I
Wiktoria Jagieła kl. II
Szot Olaf kl. II
Wyróżnienie: Rafał Maciąg kl. II i Lilianna Walkiewicz kl. II
Wyróżnienie specjalne: Oliwia Ziółkowska kl. IV – tylko jedna osoba z klas IV -VIII zdążyła wziąć udział w konkursie.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie.
Zwycięzcom gratulujemy!! Nagrody zostaną wręczone po powrocie do szkoły.
Justyna Śpiewak
Szanowni Rodzice, Uczniowie
Dyrekcja ZPO w Stykowie informuje, iż 30 kwietnia i 4 maja bieżącego roku są dniami wolnymi od nauki (nie ma w tych dniach zdalnego nauczania).
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to ustanowione w 1995 roku przez UNESCO doroczne święto mające na celu promocję czytelnictwa, edytorstwa i ochronę własności intelektualnej prawem autorskim. Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii, kobiety obdarowywano w ten dzień czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek.
Tegoroczny Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony będzie 23 kwietnia w przestrzeni internetowej.
Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności.
Czytając i obchodząc Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 2020 możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni.
23 kwietnia to nie tylko święto książek i czytelnictwa, ale też, jak sama nazwa wskazuje, dzień praw autorskich. Zarówno pisarze, jak i wydawcy wiedzą, że bez nich rynek książki pewnie by nie istniał.
Co to jest prawo autorskie? Zgodnie z definicją słownikową to „przepisy prawne określające uprawnienia przysługujące autorowi dzieła artystycznego, literackiego lub naukowego”. Oczywiście jest to duże uogólnienie i zagłębiając się w temat sprawa okazuje się bardziej skomplikowana. Na szczęście obecnie prawa autorskiego nie można utracić, chyba że właściciel dzieła dobrowolnie zrzeknie się go. I choć aktualnie większość utworów „z urzędu” jest chroniona prawami autorskimi od momentu powstania, to warto pamiętać o formalnościach, które w razie problemów mogą rozstrzygnąć ewentualne spory.
23 kwietnia to bardzo ważne święto promujące czytelnictwo. Zapraszam wszystkich uczniów do czytania książek. Młodsi mogą poczytać razem z rodzicami. Zaplanujcie ten dzień z książką.
A może ktoś prześle ciekawe zdjęcie z obchodów Święta Książki w swoim domu lub rysunek. Zapraszam chętne osoby.
e- maila mojego znacie.
Justyna Śpiewak
Nie chodzi o zabawki tylko o zabawę.
… i czas spędzony razem – beztrosko i spontanicznie.
Domowe zacisze oferuje nieskończoną ilość gier i zabaw, które nie tylko pobudzają wyobraźnię i stymulują twórcze myślenie, ale także zachęcają do eksplorowania i doświadczania otaczającej rzeczywistości i to wszystkimi zmysłami.
Czas spędzony z dzieckiem na kreatywnych zabawach jest doskonałą inwestycją w jego rozwój, znakomitą okazją do budowania pozytywnej relacji i pogłębiania wzajemnej więzi.
Jak się bawić?
Pomysły na zabawy bez zabawek.
Włącz do zabawy przedmioty codziennego użytku.
Inspiruj się tym, co masz wokół – w kuchni, salonie, łazience, w ogrodzie!
Zaufaj także swojemu dziecku.
Zaobserwuj, jaki ono ma pomysł na zabawę i pozwól mu przejąć inicjatywę lub zainicjuj taniec przy ulubionej muzyce, naśladowanie ruchów pojazdów czy zwierząt, łapanie piłeczki, czy budowanie jak najwyższej wieży z klocków to proste zabawy, które pozwolą nie tylko poćwiczyć mięśnie, ale także np. zmysł równowagi czy koordynację.
Żeby spalić nadmiar dziecięcej energii, zaproponuj dzieciom jakąś formę ruchu w domu.
Jeśli macie schody, to kwadrans chodzenia po schodach zastąpi wam solidny energiczny spacer.
A może wolicie gimnastykę, fitness?
To wszystko przyda się i małym, i dużym.
Możesz zaproponować wspólne gotowanie, czytanie książek, rysowanie ilustracji, lub obrazków zaczynając od narysowania dziecku jednego kształtu, który dokończy samodzielnie.
Poniżej przedstawione są przykładowe zabawy bez zabawek, z których każdy
wybierze coś dla siebie.
1. Mąka
Ten biały puch sprawdza się znakomicie w zabawach usprawniających zdolności
małych paluszków. A ile przy tym frajdy!
Dziecko rysuje wodząc palcem po dnie naczynia.
Zabawę dla dziecka może stanowić sam proces przygotowania masy – mieszanie, ugniatanie, zanurzanie rąk i wręcz taplanie się w tworzącej się masie.
Zabawą może być także tworzenie z masy solnej różnych stworów, figurek, przedmiotów. Masa ta jest bardzo plastycznym materiałem do prac, które można utwardzić poprzez wypiekanie, a następnie udekorować za pomocą farb.
Zabawy z wykorzystaniem mąkoliny to uczta dla zmysłu dotyku, a wraz z foremkami (do piaskownicy albo do ciasta) stanowi wspaniałe przypomnienie lata.
Warto ją odrobinę ożywić np. dorysowując oczy, usta i dokładając zwariowaną czuprynę np. z włóczki.
2. Ziarna
Ryż, groch, fasola, kawa, ciecierzyca, pieprz…
Jest wokół nas bardzo wiele ziaren i ziarenek, które możemy wykorzystać w zabawie z dzieckiem stymulując zmysł dotyku, wzroku a nawet słuchu.
To wyzwanie dobrze sprawdza się w przypadku maluchów. Starsze dzieci mogą zainteresować się przenoszeniem np. ziarna fasoli na łyżce z jednej miski do drugiej rozstawionej w odległości 2-3 metrów.
Dużą przyjemność sprawia także samo dotykanie ziaren i ich przesypywanie.
3. Kubki i puszki.
Plastikowe, papierowe, metalowe…
Do takiej zabawy najlepiej nadają się kubki po np. jogurtach. Nic nie kosztują, a mogą stać się ulubioną kolekcją „klocków”, których ilość stale się zwiększa i daje nowe możliwości konstrukcyjne.
Część dzieci czerpie największą radość z budowania, część z burzenia.
Takie plastikowe kubeczki sprawdzają się w obu przypadkach, gdyż są lekkie, dość mocne a zarazem bardzo bezpieczne.
Do jednej z najprostszych można zaliczyć przelewanie wody z kubka do kubka. Wystarczy, że przygotujesz tacę czy blaszkę do ciasta, które będą wyznaczały miejsce zabawy. Dzięki temu zabezpieczysz przed zamoczeniem ubrania jak i przestrzeń wokół dziecka.
Zdaje się, że dla wielu rodziców to właśnie bałagan bądź potencjalne zniszczenia stają się dużym hamulcem w zabawie.
Zamiast rezygnować z pewnych aktywności zastanów się, jak możesz ograniczyć szkody.
4. Gazety
Jak wykorzystać stare czasopisma bądź gromadzące się broszury reklamowe?
Jeśli wciągną was tego typu prace idźcie poziom wyżej i sięgnijcie po origami.
Odwrotną wersją tego zadania jest położenie papierka na dłoni i za pomocą siły własnego wydechu wprawienie go w ruch.
Aktywności te usprawniają rozwój mowy i są ważnym elementem profilaktyki logopedycznej.
5. Włóczki
Za pomocą kolorowych nitek można wyczarować różne zabawy.
Wykorzystaj stoły i krzesła oraz wszystkie elementy w mieszkaniu, które ułatwią przygotowanie sieci do tego wyzwania na gibkość.
Zwińcie włóczkę na prostokątnym kawałku papieru, na kubku lub innym przedmiocie, z którego będzie można ją potem zsunąć. W połowie szerokości tak powstałej pętli, w jej poprzek zawiąż ciasno supełek, a następnie rozetnij włókna na końcach.
Tak powstała wyjątkowa piłka może posłużyć do dalszych zabaw lub stać się po prostu zabawką.
6. Poduszki
Nadają się nie tylko do spania! Mają sobą o wiele więcej do zaoferowania.
Masażyk może przybrać wesołą formę opowiastki, której elementy odzwierciedlone są za pomocą ruchu (np. „Pisze Pani na maszynie…”). Można samemu tworzyć historie i malować je dłońmi na plecach dziecka.
W ten sposób powstanie maskotka. Nałóż na nią czapkę, a może będzie jej pasowała koszulka twojego dziecka?
Poduszkowe przytulanki mogą stać się przedszkolakami w grupie prowadzonej
przez dziecko lub zwierzątkami, z którymi należy wyjść na spacer.