Dla Rodziców

Sposoby na stres – pedagog szkolny radzi

Stres to w obecnych czasach powszechny problem.

Dotyka on już nie tylko ludzi dorosłych, ale i dzieci.

         Do jego przyczyn można zaliczyć rosnące tempo życia, nadmiar bodźców, ale również wysokie oczekiwania i dużą ilość niezbędnych do wykonania zadań.

Stan ten dobrze jest znany głównie mieszkańcom dużych miast, jednak nie będzie on obcy również osobom żyjących w mniejszych skupiskach.

Można pokusić się o stwierdzenie, że stres jest chorobą cywilizacyjną, dlatego też dobrze jest znać skuteczne sposoby na stres, dzięki którym codzienne życie stanie się nieco łatwiejsze.

Jak walczyć ze stresem?

Stres w małych dawkach potrafi motywować do działania, jednak jego nadmiar niesie za sobą szereg negatywnych skutków.

Zalicza się do nich: rozkojarzenie, bezsenność, ból głowy, uczucie niepokoju, skłonność do popadania w nałogi, wrogie nastawianie do innych, nerwicędepresję i wiele innych chorób.

 Z tych to powodów nie wolno go bagatelizować.

Zdecydowanie lepiej jest dowiedzieć się, jak walczyć ze stresem, i spróbować znaleźć najskuteczniejszy w danej sytuacji sposób.

Sposoby na stres:

O ile może wydawać się to trudne, w walce ze stresem ważne jest pozytywne nastawienie.

Należy skupiać się na swoich, nawet najmniejszych, sukcesach, co pomoże                      w znalezieniu siły do następnych wyzwań, istnieją jednak jeszcze inne sposoby,                 do których zaliczyć można:

  1. zdrową dietę – odżywiony organizm jest mniej podatny na czynniki zewnętrze, w tym stres; by mu to zapewnić, powinno się codziennie spożywać owoce i warzywa oraz produkty o wysokiej zawartości magnezu (na przykład czekoladę – należy jednak wybierać tę o jak największej zawartości kakao, ponieważ to ono jest nośnikiem wspomnianej substancji),
  2. ćwiczenia relaksacyjne – polecane są szczególnie treningi tai chi, jogi oraz trening autogenny Schultza, jednak można też wypróbować łatwe ćwiczenie polegające na usadowieniu się prosto na krześle, podnoszeniu ramion, tak jakby chciało się dosięgnąć uszu i spokojnym obracaniu głową raz w jedną, raz w drugą stronę,
  3. uprawianie sportu – wysiłek fizyczny wyzwala w organizmie endorfiny – powszechnie nazywane hormonami szczęścia – dlatego regularne ćwiczenia pomogą w rozładowaniu napięcia i poprawie nastroju, a dodatkowo wpłyną pozytywnie na wygląd, co może być dodatkowym czynnikiem motywującym,
  4. ciepła kąpiel – to doraźny sposób radzenia sobie ze stresem (oraz spiętymi mięśniami), nie sposób jednak przecenić relaksujących właściwości ciepłej kąpieli z dodatkiem ulubionych soli lub płynów,
  5. sen – powinien trwać nieprzerwanie co najmniej 7 godzin, wysypianie się to prosty i skuteczny sposób na rozładowywanie zebranego w ciągu dnia napięcia,
  6. kontakt z bliskimi – w sytuacjach stresowych często pomocny okazuje się kontakt z drugim człowiekiem, wydzielane podczas spotkań z najbliższymi oksytocyna i endorfiny pomagają w relaksie i zdystansowaniu się od problemów.

Ćwiczenia na radzenie sobie ze stresem:

Powyższe sposoby charakteryzują się wysoką skutecznością, jednak nie zaszkodzi poznać również ćwiczenia na radzenie sobie ze stresem.

  Są to między innymi:

  1. ćwiczenia w oddychaniu –  weź głęboki wdech nosem i „dłuuuuugo” wypuszczaj powietrze ustami, ćwiczenie powtórz 10 razy,
  2. strząsanie napięcia – należy stanąć z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia, wdychać powietrze nosem, podnosząc równocześnie ramiona i barki, zatrzymać na chwilę powietrze, by wydychając je, energicznie strząsać ramiona,
  3. rozciąganie ciała – zależnie od możliwości powinno się siedzieć, stać lub leżeć i rozciągać mięśnie tak, jakby chciało się stać coraz dłuższym – co ciekawe, ziewanie w trakcie tego ćwiczenia tylko zwiększy jego efekty,
  4. skupienie – wbrew pozorom w życiu codziennym często brakuje skupienia, dlatego ćwiczenie to może pomóc w ograniczaniu stresu, trzeba po prostu przykładać uwagę do każdej wykonywanej czynności, skupiając się na chwili obecnej, dobrze jest unikać rozpraszaczy takich jak smartfon,
  5. wykonywanie czynności w nowy sposób – odświeżającą i pomocną w walce z nadmiarem stresu metodą jest również poszukiwanie nowych rozwiązań dla znanych od dawna czynności, przełamanie zautomatyzowanych reakcji pomaga w znalezieniu innego pola reakcji zarówno ruchowych, jak i emocjonalnych,
  6. uśmiech – uśmiech, nawet sztuczny, pomaga w rozładowaniu napięcia poprzez obniżenie poziomu kortyzolu i zwiększenie odporności, by zaś wywołać naturalny uśmiech w stresujących warunkach, wystarczy pomyśleć o czymś sprawiającym przyjemność, mogą to być tak miłe miejsca, jak i wydarzenia – skutek będzie równie dobry.

Psychologia proponuje różne metody radzenia sobie ze stresem, z których część została wymieniona powyżej.

 Kluczem do sukcesu jest jednak utrwalenie ich jako nawyków i regularne stosowanie w ciężkich sytuacjach.

 Jeśli jednak problem jest zbyt trudny do samodzielnego rozwiązania, nie zaszkodzi porada  psychologa lub innego specjalisty.

KONKURS PLASTYCZNY ROZSTRZYGNIĘTY

Rozstrzygnięcie Szkolnego Konkursu Plastycznego

    pt. ,,MOJA  ULUBIONA  POSTAĆ Z BAJKI”  organizowanego przez     bibliotekę szkolną  w ramach   XXVIII  Tygodnia  Kultury  Języka. 

Konkurs ogłoszony był na początku marca. Celem było propagowanie czytelnictwa wśród dzieci. Do rywalizacji przystąpiło 47 uczniów  z klas 0-III.

Jury w składzie: Elżbieta Rozwadowska, Diana Raban i Justyna Śpiewak  wyłoniło zwycięzców:

I miejsce ex aequo – Tomasz Turek  kl. I  i  Natalia  Koszarska  kl. II

II miejsce  ex aequo –  Kasia Chrząstowska i Julia Kosmala – kl. III

III miejsce ex aequo – Zuzia   Ziółkowska   kl. 0

                                    Zuzia  Łukawska  kl. I

                                    Wiktoria Jagieła  kl. II

                                    Szot   Olaf    kl. II

Wyróżnienie:   Rafał Maciąg kl. II  i  Lilianna Walkiewicz kl. II

Wyróżnienie  specjalneOliwia  Ziółkowska kl. IV – tylko jedna osoba z klas IV -VIII zdążyła  wziąć udział w konkursie.

        Bardzo dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie.

Zwycięzcom gratulujemy!!  Nagrody zostaną wręczone po powrocie do szkoły.

                                                                                                     Justyna   Śpiewak

23 kwietnia – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

W czwartek  23.04.2020 obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.

To szczególne święto wszystkich czytelników, bibliofilów i miłośników książek. Obchodzone jest w celu promocji czytelnictwa.

      Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to  ustanowione w 1995 roku przez UNESCO doroczne święto mające na celu promocję czytelnictwa, edytorstwa i ochronę własności intelektualnej prawem autorskim. Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii, kobiety obdarowywano w ten dzień czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek.

Tegoroczny Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony będzie 23 kwietnia w przestrzeni internetowej.

Moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją

Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności.

Czytając i obchodząc Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 2020 możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni.

Historia w pigułce – Światowy Dzień Książki

  • W Hiszpanii Dzień Książki to od 1930 roku oficjalne święto, a od 1964 roku obchodzi się je we wszystkich krajach hiszpańskojęzycznych.
  • 23 kwietnia świętuje się w Katalonii bardzo uroczyście. To dzień jej patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z tradycją tego dnia wręczano kobietom czerwone róże – symbol krwi smoka, którego pokonał Święty Jerzy. Z czasem kobiety też zaczęły dawać podarunki i były to właśnie książki.
  • Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii – w 1926 roku wystąpił z nim wydawca, Vicente Clavel Andres.
  • W 1995 roku UNESCO ustanowiło Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, a stało się to na wniosek rządu Hiszpanii.
  • 23 kwietnia to również ważna data dla literatury na całym świecie. W tym dniu, w roku 1616 zmarli: Miguel de Cervantes, William Shakespeare i Inca Garcilaso de la Vega (przy czym datę śmierci Shakespeare’a podaje się według kalendarza juliańskiego, a pozostałych dwóch – według gregoriańskiego).
  • 23 kwietnia to także rocznica urodzin lub śmierci kilku wybitnych pisarzy, między innymi Vladimira Nabokova, Maurice’a Druona, Halldora Laxnessa, Josepa Pla i Manuela Mejia Vallejo.
  • W Wielkiej Brytanii Dzień Książki obchodzony jest w marcu. 23 kwietnia to na Wyspach Dzień Świętego Jerzego. Jest on patronem Wielkiej Brytanii i to ważny dzień w narodowym kalendarzu.

                      Prawa autorskie

        23 kwietnia to nie tylko święto książek i czytelnictwa, ale też, jak sama nazwa wskazuje, dzień praw autorskich. Zarówno pisarze, jak i wydawcy wiedzą, że bez nich rynek książki pewnie by nie istniał.

Co to jest prawo autorskie? Zgodnie z definicją słownikową to „przepisy prawne określające uprawnienia przysługujące autorowi dzieła artystycznego, literackiego lub naukowego”. Oczywiście jest to duże uogólnienie i zagłębiając się w temat sprawa okazuje się bardziej skomplikowana. Na szczęście obecnie prawa autorskiego nie można utracić, chyba że właściciel dzieła dobrowolnie zrzeknie się go. I choć aktualnie większość utworów „z urzędu” jest chroniona prawami autorskimi od momentu powstania, to warto pamiętać o formalnościach, które w razie problemów mogą rozstrzygnąć ewentualne spory.

    23 kwietnia to bardzo  ważne święto promujące czytelnictwo. Zapraszam wszystkich uczniów do czytania książek. Młodsi mogą poczytać   razem z rodzicami. Zaplanujcie ten dzień z książką.

      A może ktoś prześle ciekawe zdjęcie z obchodów Święta Książki w swoim domu lub  rysunek. Zapraszam chętne osoby.

e- maila mojego znacie.

Justyna Śpiewak

PEDAGOG SZKOLNY RADZI Co robić z dzieckiem w czasie nudy,czyli zabawa bez zabawek.

Nie chodzi o zabawki tylko o zabawę.


… i czas spędzony razem – beztrosko i spontanicznie.

            Domowe zacisze oferuje nieskończoną ilość gier i zabaw, które nie tylko pobudzają wyobraźnię i stymulują twórcze myślenie, ale także zachęcają do eksplorowania  i doświadczania otaczającej rzeczywistości i to wszystkimi zmysłami.

Czas spędzony z dzieckiem na kreatywnych zabawach jest doskonałą inwestycją  w jego rozwój, znakomitą okazją do budowania pozytywnej relacji i pogłębiania wzajemnej więzi.


Jak się bawić?

Pomysły na zabawy bez zabawek.


Włącz do zabawy przedmioty codziennego użytku.

Inspiruj się tym, co masz wokół – w kuchni, salonie, łazience, w ogrodzie!

Zaufaj także swojemu dziecku.

Zaobserwuj, jaki ono ma pomysł na zabawę i pozwól mu przejąć inicjatywę  lub zainicjuj taniec przy ulubionej muzyce, naśladowanie ruchów pojazdów czy zwierząt, łapanie piłeczki, czy budowanie jak najwyższej wieży z klocków to proste zabawy, które pozwolą nie tylko poćwiczyć mięśnie, ale także np. zmysł równowagi czy koordynację.

Żeby spalić nadmiar dziecięcej energii, zaproponuj dzieciom jakąś formę ruchu                  w domu.

Jeśli macie schody, to kwadrans chodzenia po schodach zastąpi wam solidny energiczny spacer.

A może wolicie gimnastykę, fitness?

To wszystko przyda się i małym, i dużym.

Możesz zaproponować wspólne gotowanie, czytanie książek, rysowanie ilustracji, lub obrazków zaczynając od narysowania dziecku jednego kształtu, który dokończy samodzielnie.


Poniżej przedstawione są przykładowe zabawy bez zabawek, z których każdy wybierze coś dla siebie.

1. Mąka 
Ten biały puch sprawdza się znakomicie w zabawach usprawniających zdolności małych paluszków. A ile przy tym frajdy! 

  • Rysowanie na mące – na talerzyk lub tackę wsypujemy warstwę mąki.

Dziecko rysuje wodząc palcem po dnie naczynia.

  • Masa solna – z połączenia mąki z solą i wodą powstaje masa solna (szklanka mąki, szklanka soli i pół szklanki wody).

 Zabawę dla dziecka może stanowić sam proces przygotowania masy – mieszanie, ugniatanie, zanurzanie rąk i wręcz taplanie się w tworzącej się masie.

 Zabawą może być także tworzenie z masy solnej różnych stworów, figurek, przedmiotów. Masa ta jest bardzo plastycznym materiałem do prac, które można utwardzić poprzez wypiekanie, a następnie udekorować za pomocą farb.

  • Mąkolina – z połączenia mąki pszennej z olejem (4 szklanki mąki i pół szklanki oleju) tworzy się masa przypominająca swą konsystencją piasek.

 Zabawy z wykorzystaniem mąkoliny to uczta dla zmysłu dotyku, a wraz z foremkami (do piaskownicy albo do ciasta) stanowi wspaniałe przypomnienie lata.

  • Gniotki – po wsypaniu mąki do balona powstaje tzw. gniotek, czyli kuleczka zmieniająca swoje kształty pod wpływem dotyku.

 Warto ją odrobinę ożywić np. dorysowując oczy, usta i dokładając zwariowaną czuprynę np. z włóczki.

  • Pierogi, a może pierniki – mąka to składnik wielu dań obiadowych i słodkości. Wykorzystaj naturalną ciekawość dziecka i pozwól sobie pomóc w lepieniu pierogów, mieszaniu ciasta, wykrawaniu czy zdobieniu pierników. 

2. Ziarna 


Ryż, groch, fasola, kawa, ciecierzyca, pieprz…

Jest wokół nas bardzo wiele ziaren i ziarenek, które możemy wykorzystać w zabawie z dzieckiem stymulując zmysł dotyku, wzroku a nawet słuchu.

  • Akcja segregacja – wsyp przynajmniej dwa rodzaje ziaren do miski i poproś dziecko, aby je posegregowało.

To wyzwanie dobrze sprawdza się w przypadku maluchów. Starsze dzieci mogą zainteresować się przenoszeniem np. ziarna fasoli na łyżce z jednej miski do drugiej rozstawionej w odległości 2-3 metrów.

Dużą przyjemność sprawia także samo dotykanie ziaren i ich przesypywanie.

  • Kolorowa posypka – wystarczy kolorowa krepa, ryż i ciepła woda, by te małe ziarenka zamieniły się w bajeczną posypkę. Jak to zrobić? Wkładamy krepę do naczynia z ciepłą wodą. Kiedy woda zostanie zabarwiona wyciągamy krepę i wrzucamy ryż na ok. 5 minut. Po odsączeniu ziaren należy je dobrze wysuszyć i bawić się do woli.
  • Grzechotki – wsypując ziarna do jakiegokolwiek plastikowego lub metalowego opakowania po kosmetykach czy żywności stworzysz znakomity instrument domowej roboty. Możesz poeksperymentować z dzieckiem i stworzyć grzechotki o odmiennych dźwiękach wsypując inną ilość lub rodzaj ziaren.
  • „Wyklejziarnki”– przyklejając różnorodne ziarna do papieru można stworzyć zaskakujące arcydzieła. Ziarenka mogą stanowić całość jak i element prac plastycznych (np. ziarna kawy uzupełniają postać narysowanej wcześniej dziewczynki i stają się guzikami przy sukience).

3. Kubki i puszki.


Plastikowe, papierowe, metalowe…

  • Budowanie – z wielu kubków można tworzyć wyjątkowe budowle, większe od samych dzieci.

 Do takiej zabawy najlepiej nadają się kubki po np. jogurtach. Nic nie kosztują, a mogą stać się ulubioną kolekcją „klocków”, których ilość stale się zwiększa i daje nowe możliwości konstrukcyjne.

Część dzieci czerpie największą radość z budowania, część z burzenia.

Takie plastikowe kubeczki sprawdzają się w obu przypadkach, gdyż są lekkie, dość mocne a zarazem bardzo bezpieczne.

  • Telefon – połączenie dwóch kubków sznurkiem po jego naciągnięciu tworzy telefon. Baw się na różne sposoby. Powtarzajcie słowa. Mówcie cicho, głośno, cienkim i grubym głosem. Udawajcie, ze rozmawiacie przez telefon.
  • Z kubka do kubka – dzieci uwielbiają zabawy z wodą.

Do jednej z najprostszych można zaliczyć przelewanie wody z kubka do kubka. Wystarczy, że przygotujesz tacę czy blaszkę do ciasta, które będą wyznaczały miejsce zabawy. Dzięki temu zabezpieczysz przed zamoczeniem ubrania jak i przestrzeń wokół dziecka.

Zdaje się, że dla wielu rodziców to właśnie bałagan bądź potencjalne zniszczenia stają się dużym hamulcem w zabawie.

Zamiast rezygnować z pewnych aktywności zastanów się, jak możesz ograniczyć szkody.

  • A kuku! – to jedna z najstarszych zabaw na spostrzegawczość, która za każdym razem sprawia ogromną frajdę. Skarb, którym może być guzik lub ulubiony klocek, schowany pod jednym z trzech kubków, próbuje umknąć czujnym oczom dziecka. Zabawa polega na tym, by nie stracić go z pola widzenia.

4. Gazety 


Jak wykorzystać stare czasopisma bądź gromadzące się broszury reklamowe?

  • Papierowa koszykówka – zgnieć papier i stwórz z niego kule. Wraz z dzieckiem rzucajcie do celu, jaki sobie wyznaczycie. Tytułowy kosz może zastąpić garnek, miska, karton, a także obręcz zrobiona z twoich lub dziecięcych ramion.
  • Statki – przypomnij sobie, jak w prosty sposób można zrobić z papieru statek lub czapkę. Naucz tego krok po kroku swoje dziecko i włączcie papierowe cacko do wspólnej zabawy. Razem puszczajcie statki np. w wannie lub w misce.

Jeśli wciągną was tego typu prace idźcie poziom wyżej i sięgnijcie po origami.

  • Wdech-wydech – podrzyjcie papier na małe kawałki, a następnie przy użyciu słomki na wdechu przenoście małe skrawki np. z talerzyka na talerzyk.

 Odwrotną wersją tego zadania jest położenie papierka na dłoni i za pomocą siły własnego wydechu wprawienie go w ruch.

 Aktywności te usprawniają rozwój mowy i są ważnym elementem profilaktyki logopedycznej.


5. Włóczki 


Za pomocą kolorowych nitek można wyczarować różne zabawy.

  • Pajęczyna – użyj włóczki do stworzenia sieci będącej domowym torem przeszkód dla dziecka, a może nawet wszystkich członków rodziny.

Wykorzystaj stoły i krzesła oraz wszystkie elementy w mieszkaniu, które ułatwią przygotowanie sieci do tego wyzwania na gibkość.

  • Wazoniki – Posmaruj butelkę klejem, a następnie owijaj ją starannie włóczką tworząc kolorowe wzory. W ten sposób powstanie własnoręcznie zrobiony wazon.
  • Wyklejanie włóczką – malownicze, wielobarwne prace z włóczki mogą powstać także na kartce papieru. Ciekawe efekty daje nakładanie włóczki w formie spirali, fal, pasków. 
  • Pompon – to jeden z prostszych sposobów na wykonanie puchatej kulki.

Zwińcie włóczkę na prostokątnym kawałku papieru, na kubku lub innym przedmiocie, z którego będzie można ją potem zsunąć. W połowie szerokości tak powstałej pętli, w jej poprzek zawiąż ciasno supełek, a następnie rozetnij włókna na końcach.

 Tak powstała wyjątkowa piłka może posłużyć do dalszych zabaw lub stać się po prostu zabawką.


6. Poduszki 


Nadają się nie tylko do spania! Mają sobą o wiele więcej do zaoferowania.

  • Masażyki – miękka poduszka nadaje się idealnie pod głowę lub brzuszek dziecka, kiedy podsuwa swoje plecy do masowania.

Masażyk może przybrać wesołą formę opowiastki, której elementy odzwierciedlone są za pomocą ruchu (np. „Pisze Pani na maszynie…”). Można samemu tworzyć historie i malować je dłońmi na plecach dziecka.

  • Mostek – rozłóż poduszki na podłodze. Niech staną się mostem nad rwąca rzeką, po którym należy przejść utrzymując równowagę.
  • Przytulanki – za pomocą szalika zwiąż poduszkę w połowie szerokości .

W ten sposób powstanie maskotka. Nałóż na nią czapkę, a może będzie jej pasowała koszulka twojego dziecka?

Poduszkowe przytulanki mogą stać się przedszkolakami w grupie prowadzonej przez dziecko lub zwierzątkami, z którymi należy wyjść na spacer.