Aktualności

PROGRAM DOMOWYCH DETEKTYWÓW „ JAŚ I MAŁGOSIA NA TROPIE „.

W naszej szkole  programem tym objęci są uczniowie klasy IV ( program realizowany jest we współpracy z Agencją Rozwoju Regionalnego).

Cele programu:

    Opóźnienie inicjacji alkoholowej wśród dzieci oraz ograniczanie problemów związanych z piciem alkoholu poprzez wzmacnianie rodzinnych, indywidualnych i rówieśniczych czynników chroniących.

W programie porusza się następujące tematy:

  • Prawdy i mity na temat alkoholu
  • Wpływ środków masowego przekazu na temat przekonań dotyczących alkoholu
  • Rodzaje presji rówieśniczej i sposoby radzenia sobie z naciskiem
  • Powody, dla których młodzi ludzie sięgają po alkohol oraz konsekwencje picia w młodym wieku

Program Domowych Detektywów składa się z dwóch części: szkolnej oraz domowej i jest utrzymany w konwencji nauki poprzez zabawę. Materiałem wykorzystywanym do pracy dziecka w szkole oraz w domu są cztery zeszyty komiksowe.

          W ramach zajęć w domu uczniowie wraz ze swoimi rodzicami tworzą tzw. „domowe drużyny”. Zadaniem drużyn jest wspólna praca z wykorzystaniem wspomnianych zeszytów. Każdy z nich zawiera jedną zabawną historyjkę komiksową, trzy zadania dla „domowych drużyn” oraz krótkie porady przeznaczone dla rodziców.

Bohaterami komiksów są młodzi detektywi Jaś i Małgosia, którzy modelują wśród uczniów pożądane zachowania i postawy. Domowe drużyny współpracują przez pięć tygodni. Celem tej współpracy jest ułatwienie rodzicom ( bądź też pomoc w zapoczątkowaniu) rozmów z dziećmi na tematy związane z piciem alkoholu przez nastolatków oraz opracowanie rodzinnych zasad dotyczących alkoholu.

           W części przeznaczonej dla rodziców znajdują się informacje dotyczące problemów związanych z piciem alkoholu przez młodzież oraz konkretne wskazówki, jak rozmawiać z dzieckiem na temat zagrożeń związanych z sięganiem po alkohol. Rodzice są zachęcani do przyjęcia jednoznacznej postawy przeciwnej piciu alkoholu przez ich nastoletnie dzieci oraz konsekwentnego egzekwowania ustalonych zasad.

         Szkolna część programu realizowana jest przez Prowadzącego  (ARR) oraz nauczyciela-wychowawcę przy aktywnym udziale, wybranych przez całą klasę, liderów rówieśniczych. Prowadzący inicjuje pracę „ domowych drużyn” na zajęciach w klasie. W trakcie tych zajęć uczniowie zapoznają się z tematami zeszytów oraz omawiają wrażenia i doświadczenia z pracy z rodzicami. Do zadań liderów należy prezentowanie całej klasie wybranych treści komiksów oraz prowadzenie w małych grupach krótkich zajęć nawiązujących do ich treści.

      Program Domowych Detektywów będzie kończył się Wieczorem Jasia i Małgosi – popołudniowym spotkaniem wszystkich uczestników – uczniów, ich rodziców, nauczycieli i zaproszonych gości. W trakcie tego spotkania uczniowie będą prezentować gościom prace (plakaty, quizy, scenki).

#Szkoła pamięta

     Uczniowie klasy V z ZPO w Stykowie pod opieką wychowawcy odwiedzili cmentarz parafialny – miejsce spoczynku bliskich nam zmarłych. Dzieci pomodliły się i zapaliły znicze na rodzinnych grobach. Spacer alejkami cmentarza wprowadził nastrój zadumy, refleksji oraz wspomnień o osobach bliskich, których już z nami nie ma.
     W ciszy i spokoju uczniowie zapalili tez świece i pomodlili się przy grobie Księdza Stanisława Kuśmierczyka, który przez wiele lat był proboszczem naszej Parafii.

 

#Szkoła pamięta

Jak co roku członkowie Szkolnego Koła PCK wraz z panią Dianą Raban i Iloną Jędrzejczyk odwiedzili zbiorowe mogiły mieszkańców wsi Gębice zamordowanych przez hitlerowców w 1943 roku. Uprzątnęłyśmy  groby, zapaliłyśmy znicze, a na zakończenie wspólnie się pomodliłyśmy.

Takie inicjatywy kształtują wśród uczniów właściwe postawy patriotyczne oraz kultywują pamięć o ludziach, którzy stracili życie w walce o niepodległość naszego kraju, w trakcie II wojny światowej.

CodeWeek2022

Klasa II wraz ze swoją wychowawczynią p. Kingą Michalczewską zrealizowała 10 zadań w ramach #CodeWeek2022 i programu #UczymyDzieciProgramować. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem i radością wykonywali kolejne zadania. Do wspólnej zabawy z kodowaniem w roli głównej drugoklasiści zaangażowali p. Dyrektor szkoły Marzenę Adamus, p. Wicedyrektor Krystynę Kasicę oraz swoich rodziców. To była świetna okazja do integracji oraz lepszego poznania specyfiki zajęć z kodowania. Zajęcia otwarte uatrakcyjnił „zakodowany” prawdziwy tort w wykonaniu jednej z mam – w końcu świętowaliśmy 10 urodziny CodeWeek i 10 jubileuszową edycję programu Uczymy Dzieci Programować.

Po zajęciach uczniowie doszli do wniosku, że kodowanie uczy ich wielu przydatnych umiejętności: współpracy, logicznego myślenia, kreatywności, daje dużo radości i satysfakcji, ale jest również dziedziną nierozerwalnie złączoną z życiem codziennym – chociażby wspomniany wypiek i przygotowanie tortu.

Zajęcia odbyły się z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach #LaboratoriumPrzyszłości.

,, MAŁE WOJACZKI” ŚPIEWAŁY W PACANOWIE

This gallery contains 2 photos.

    20 października 2022 roku zespół wokalny – ,,MAŁE WOJACZKI” z ZPO w Stykowie wziął udział w 9. ŚWIETOKRZYSKIM KONKURSIE PIEŚNI I PIOSENKI PATRIOTYCZNEJ I ŻOŁNIERSKIEJ w Pacanowie.

    Dziewczęta rywalizowały z innymi zespołami na deskach Europejskiego Centrum Bajki, a spisały się znakomicie. Wyniki konkursu będą przedstawione 10 listopada b. r.

Trzymamy kciuki i życzymy powodzenia naszym dzielnym Wojaczkom!!!

Dzień Edukacji Narodowej i ślubowanie uczniów klasy I

17 października w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie odbyła się uroczysta akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej oraz ślubowanie uczniów klasy I. Akademię z okazji Dnia Edukacji Narodowej przygotowali uczniowie klasy III wraz z wychowawczynią E. Kalinowską. Dzieci piosenką i słowem uświetniły ten wyjątkowy dzień w roku szkolnym. Wiele ciepłych i miłych słów popłynęło w kierunku naszych nauczycieli. Uczniowie docenili i podkreślili swoją  wdzięczność za codzienny trud pracy nauczyciela, jego poświęcenie, czujność i  troskę o dobro wychowanków. Na zakończenie tej części uroczystości przewodniczący Samorządu Szkolnego przekazał na ręce Pani Dyrektor tort dla pracowników szkoły.
 Kolejna część uroczystości to ślubowanie uczniów  klasy I, które na stałe wpisało się  w kalendarz imprez szkolnych. To bardzo ważne wydarzenie nie tylko dla najmłodszych, ale również dla ich rodziców. Pierwszaki, by mogły zostać włączone do społeczności szkolnej, musiały wykazać się wiedzą na temat swojego kraju oraz bezpiecznego zachowania  na ulicy i w szkole. Poszło im świetnie! Na dowód tego Pani  Dyrektor kolorowym ołówkiem dokonała aktu pasowania. Tym samym uczniowie klasy pierwszej zostali włączeni do  społeczności uczniowskiej Szkoły Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Stykowie.

Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w organizację uroczystości i wspierali pierwszaków w tak ważnym dla nich dniu.

#Laboratoriaprzyszłości

#Laboratoriaprzyszłości
W miesiącu wrześniu, podczas zajęć informatyki w klasach V-VIII realizowaliśmy działania w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Dzieci zapoznały się z działaniem nowoczesnej drukarki 3D Guider II FlashForge, którą zakupiła nasza szkoła. Zainteresowanie wzbudzały przykładowe modele 3d prezentowane na zajęciach. Sporo emocji towarzyszyło uruchomienie drukarki .
Nasi uczniowie śledzili etapy nakładania warstw i stopniowego tworzenia modelu. Pod kierunkiem nauczyciela, każdy z nich założył konto w programie Tinkercad, służącego do tworzenia modeli 3D.
Zapoznali się z działaniem programu, wykonując proste modele m. in tworzenie napisów, figur oraz nakładanie ich na siebie, a następnie grupowanie. Już niebawem pojawią się pierwsze wydruki, którymi twórcami będą nasi uczniowie.

#Laboratoriaprzyszłości

Z pomocy zakupionych w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości chętnie korzystają uczniowie klas młodszych. Na zajęciach rozwijających kreatywność uczniowie klasy II wykorzystywali roboty edukacyjne, puzzle do robota oraz profesjonalne maty do kodowania offline. Zadaniem dzieci było m.in. wyznaczenie na matach trasy łączącej wybrane punkty za pomocą kodu, zbudowanie drogi z drewnianych puzzli dla robota i zastąpienie znaków drogowych właściwym kodem oraz programowanie robota za pomocą kart. Świętowały również Międzynarodowy Dzień Kropki poprzez zabawę „Kropka wyszła” i układanie kolorowego sudoku. Na zajęciach świetlicowych uczniowie klas 0-III konstruowali ciekawe budowle z klocków magnetycznych oraz twórczo malowali zakupionymi temperami.

XII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

7 października 2022r. obchodziliśmy w naszej szkole XII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Uczniowie mieli szansę sprawdzić znajomość tabliczki mnożenia u nauczycieli, rodziców oraz  wszystkich pracowników szkoły. Nauczyciele przepytywali uczniów ze znajomości tabliczki mnożenia. Osoby, które pomyślnie zdały egzamin, otrzymały certyfikat  „Eksperta Tabliczki Mnożenia”. Obchody Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia wzbudziły wiele pozytywnych emocji. Zaangażowani nauczyciele w obchody tego egzaminu to: Anna Rycombel, Danuta Turek, Diana Raban i Kinga Michalczewska.