Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (tzw. Ustawa o ochronie małoletnich) wprowadza nowe instrumenty ochrony praw dzieci, m.in. nakłada na podmioty pracujące z dziećmi, obowiązek posiadania Standardów Ochrony Małoletnich. W naszej szkole dyrekcja, nauczyciele i inni pracownicy są zaangażowani w opracowanie ww. dokumentu. Do współpracy serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych rodziców. Koordynatorkami wszystkich działań są pedagog szkolny pani Beata Kryzińska oraz pedagog specjalny pani Anna Drukała.
Zapraszamy do współpracy !
24 stycznia uczniowie z klas I i II, pod okiem swoich wychowawczyń, przygotowali uroczystość dla swoich Babć i Dziadków. Święto Babci i Dziadka to wielka uroczystość. Obchodzimy je, ponieważ chcemy w ten sposób pokazać swoim babciom i dziadkom, że o nich pamiętamy i ich kochamy. W tych dniach Babcie i Dziadkowie obdarzeni są szczególnymi dowodami miłości. Szanujemy ich za cierpliwość, wyrozumiałość, dobroć i doświadczenie życiowe.
Zacni goście licznie przybyli, aby podziwiać występy swoich wnucząt. Dzieci recytowały wiersze, śpiewały piosenki a niejednemu dziadkowi i babci ze wzruszenia zakręciła się łezka w oku. Z wielką dumą patrzyli na swoje wnuczęta. Ogromną przyjemność sprawiły babciom i dziadkom własnoręcznie wykonane przez wnuków laurki
Uroczystość zakończyła się słodkim poczęstunkiem. Wspaniała atmosfera, która towarzyszyła spotkaniu, była okazją do umocnienia więzi rodzinnej, miłego spędzenia czasu oraz bliższego poznania się wzajemnie. To spotkanie na długo pozostanie w naszej pamięci.
Firma ATK- Recykling (Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych zajmujące się na terenie Gminy Brody gospodarką odpadami) zorganizowała konkurs ekologiczny dla uczniów różnych grup wiekowych. z terenu naszej Gminy. Uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Stykowie również przystąpili do udziału w nim. By prace mogły przejść eliminacje musiały spełniać wymogi regulaminu opracowanego przez ATK.
Najlepsze prace wykonane przez uczniów zostały oddane do CUW Gminy Brody, a następnie Jury konkursowe wybrało jedną pracę w każdej szkole w danej kategorii. Najciekawsze prace, które spełniały regulamin odpowiednich grup wiekowych zostały nagrodzone. I tak:
W I GRUPIE WIEKOWEJ z klas I – III konkurs polegał na wykonaniu pracy dowolną techniką plastyczną tj. malowanie farbami plakatowymi, wodnymi, rysowanie kredkami ołówkowymi, pastelami suchymi, olejowymi, węglem, ołówkiem, pastą do zębów; wydrapywanki, wydzieranki (bez kolażu).Temat pracy związany był z segregacją: ,,METAL, PAPIER, PLASTIK, SZKŁO… segregujmy raczej TO!!!”W tej kategorii każda szkoła mogła przekazać 5 najlepszych prac wykonanych indywidualnie w formacie A4 na kartce z brystolu i dostarczyć do CUW Gminy Brody.
W tej kategorii zwycięzcą został Marcel Chalecki uczeń kl. III.
W II GRUPIE WIEKOWEJ z klas IV – VI konkurs na pracę plastyczną należało wykonać techniką kolażu z użyciem materiałów segregowanych np. butelek pet, resztek papieru, drewna itp. Temat pracy związany był z segregacją : ,,METAL, PAPIER, PLASTIK, SZKŁO…segregujmy raczej TO!!!”
W tej kategorii również można było przekazać 5 najlepszych prac wykonanych indywidualnie w formacie A5 na kartce z brystolu i dostarczyć do CUW Gminy Brody.
W tej kategorii zwycięzcą została Julia Sieroń uczennica kl. V.
W III GRUPIE WIEKOWEJ z klas VII – VIII konkurs polegał na przygotowaniu hasła reklamowego promującego i popularyzującego wśród społeczeństwa lokalnego Gminy Brody ideę segregowania odpadów. Przekaz miał być jasny i czytelny, a hasło miało zawierać maksymalnie 10 słów zapisanych drukowanymi literami na kartce A4. Tu również można było przekazać5 najlepszych haseł i dostarczyć do CUW Gminy Brody.
W tej kategorii zwycięzcą została Oliwia Ziółkowska uczennica kl. VIII.
24 stycznia przedstawiciele firmy ATK przyjechali do naszej placówki wręczyć nagrody rzeczowe dla zwycięzców.
Wyróżnionym osobom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w kolejnych konkursach.
Dzień Babci i Dziadka jest już na stałe wpisany w kalendarz uroczystości przedszkolnych. W tym roku, uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka odbyła się 25 stycznia. Na zaproszenie dzieci, przybyli licznie babcie i dziadkowie, aby obejrzeć swoje wnuczęta podczas występów. Na początku uroczystości gości przywitała Pani dyrektor Marzena Adamus i złożyła serdeczne życzenia babciom i dziadkom. Następnie Pani Wójt Marzena Bernat podziękowała za zaproszenie na tę uroczystość i złożyła najlepsze życzenia dla wszystkich obecnych babć i dziadków. Przedszkolaki przygotowały piękne wiersze i piosenki. Po części artystycznej ukochane wnuczęta w dowód pamięci i miłości, wręczyły swoim babciom i dziadkom piękne prezenty. Następnie był czas na poczęstunek, o który zatroszczyli się rodzice, za co serdecznie dziękujemy. To był naprawdę wyjątkowy dzień. Babcie i dziadkowie z dumą i uśmiechem opuszczali nasze przedszkolne mury.
Zapraszamy do udziału w kiermaszu charytatywnym. Dochód zostanie przeznaczony na wsparcie leczenia Marysi Śpiewak. Więcej informacji na plakacie.
W dniu 20.01.2024 w barokowym kościele pw Wniebowzięcia NMP w Krynkach odbył się koncert kolęd i pastorałek „Gwiazdo świeć, kolędo leć” . Na wspólnym kolędowaniu w naszej gminie gwiazdami wieczoru byli : Alicja Majewska, Olga Bończyk, Łukasz Zagrobelny, Włodzimierz Korcz i kwartet smyczkowy.
Występowali również nasi lokalni artyści i zespoły muzyczne. Swoje umiejętności wokalne prezentowały również dzieci ze Studia Wokalnego CKiR, wśród których są również uczennice naszej szkoły: z klasy 1 – Lena Serwicka, z klasy 3: Nikola Koszarska, Basia Serwicka, Hania Turek, Natalia Turek oraz z klasy 6 –Michalina Turek. Dziewczynki pięknie zaśpiewały dwie kolędy: „Gloria” oraz „Pastorałka od serca do ucha”. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Piątek, 12 stycznia 2024r. był dniem pełnym wrażeń dla członków Szkolnego Koła PCK. Tego dnia pojechaliśmy odwiedzić Hotel dla zwierząt „Futrzak” w Marcinkowie. Celem wycieczki było przekazanie zebranej żywności , koców , kołder oraz innych potrzebnych rzeczy dla podopiecznych schroniska. Wszystko to zostało zgromadzone w ramach akcji pod hasłem ”Otwórz serce dla zwierza ”, zorganizowanej w naszej placówce. Głównym założeniem i celem akcji było uwrażliwienie dzieci na los bezdomnych zwierząt oraz chęć kształtowania gotowości niesienia pomocy bezbronnym i skrzywdzonym zwierzętom.
W schronisku zostaliśmy ciepło przyjęci przez panią Nadię, która opowiadała nam o koniach i psach przebywających pod jej opieką. Najpierw miałyśmy okazję nakarmić, przywiezioną marchewką, konie, a potem przeszłyśmy do części przeznaczonej dla psów. Tam zobaczyłyśmy jak te skrzywdzone przez los psiaki pragną ludzkiego towarzystwa, jak podają łapki, jak wtulają się w nasze dłonie. Wizyta w schronisku zrobiła na nas duże wrażenie i długo będziemy ją wspominać.
Kolejną częścią naszej wycieczki, była wizyta w restauracji McDonald’s w Starachowicach oraz w kinie Helios. W kinie obejrzeliśmy „Akademię Pana Kleksa” , film opowiadający o przygodach Ady Niezgódki, dziewczynki, która trafia do Akademii Pana Kleksa. Wszystkim nam film bardzo się podobał i na pewno będziemy zachęcać innych do obejrzenia go.
Koszty wycieczki zostały opłacone z pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży słodkości kiermaszu ciast, oraz ozdób, stroików i pierniczków na oraz kiermaszu bożonarodzeniowym.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w akcję „Otwórz serce dla zwierza” , bo dzięki Wam psiakom będzie łatwiej przetrwać zimę.
Gmina Brody przyłączyła się do projektu Radia ,,Eska – Razem przeciw depresji”. Jest to edukacyjna kampania społeczna o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży . Jej celem jest zwrócenie uwagi na zjawisko depresji w grupach wiekowych, które w potocznej świadomości, nie są kojarzone z tą chorobą. Dorośli bardzo często bagatelizują objawy depresji u swoich dzieci, wychodząc z założenia, że nie mogą one mieć przecież poważnych problemów. Zwykle traktują je jako zachowania wynikające z wieku dojrzewania lub jako efekt buntowania się przeciw stawianym granicom i oczekiwaniom. Niestety problem depresji wśród najmłodszych wciąż się pogłębia, stawiając przed rodzicami, opiekunami i nauczycielami coraz większe wyzwania. W związku z tym bardzo ważne jest, by wiedzieć na temat tej choroby jak najwięcej, tym bardziej, że w odniesieniu do dzieci i młodzieży ma ona nieco inne oblicze niż w przypadku dorosłych.
Według Narodowego Funduszu Zdrowia liczba niepełnoletnich pacjentów leczących się na zaburzenia lękowe oraz depresyjne wzrosła w ciągu ostatnich lat o 120%. Objawy tych zaburzeń są inne u dzieci niż u dorosłych Jak podaje najnowszy raport UNICEF (Keeley i in. 2021) na temat dobrostanu dzieci i młodzieży (stworzony na podstawie badań w 21 krajach na świecie), ponad 13% nastolatków w wieku 10–19 lat mierzy się ze zdiagnozowanymi zaburzeniami psychicznymi. To blisko 86 milionów młodych ludzi w wieku 15–19 lat i 80 milionów w wieku 10–14 lat na całym świecie. Przywołane liczby dowodzą, jak poważny jest to problem.
Nie jest łatwo zdiagnozować depresję u dzieci i młodzieży, ponieważ jej objawy mogą być traktowane jako normalne zmiany emocjonalne i psychologiczne zachodzące wraz z rozwojem dziecka i wkraczaniem w kolejne fazy dorastania. Do głównych jej objawów zalicza się smutek, poczucie beznadziejności i zmiany nastroju. Oznaki i objawy depresji u dzieci obejmują również wycofanie społeczne, rozdrażnienie lub złość oraz napady agresji. Pojawiają się zmiany w apetycie, brak koncentracji na codziennych czynnościach, zaburzenia snu, zmęczenie i niska energia. Oczywiście objawy nie są obligatoryjne we wszystkich przypadkach. Każdy przypadek powinien być więc rozpatrywany indywidualnie.
Należy podkreślić, że depresję u młodzieży i nastolatków może zdiagnozować tylko lekarz-psychiatra. Bardzo ważne jest wczesne skierowanie do specjalisty i zapewnienie wsparcia psychologa, gdyż ma to zasadniczy wpływ na skuteczność leczenia.
Rodzice i nauczyciele mogą jednak wcześniej dostrzec zachowana wskazujące na możliwość wystąpienia depresji. Zwykłe, ale zbyt częste, „pokładanie się” na ławce, „snucie się” czy nadmierna senność, powinny obudzić czujność. Uczniowie bardzo często zgłaszają przewlekłe zmęczenie i brak chęci do wszystkiego. Jednak depresja w tym wieku to również zachowania objawiające się pobudzeniem psychoruchowym, nerwowością, nadmiarem energii i brakiem umiejętności skupienia się. Te objawy nie kojarzą się z depresją, która u nastolatków przebiega zupełnie inaczej. W związku z tym rodzice długo nie dostrzegają choroby, szukają innych przyczyn zachowania dziecka, albo bagatelizują diagnozę.
Przyczyny depresji również są różnorodne. Najczęściej są to trudności rodzinne, stresujące doświadczenia życiowe, negatywny sposób postrzegania świata, obniżona samoocena, wykorzystywanie fizyczne lub emocjonalne, nadużycia lub zaniedbania ze strony rodziców, historia rodzinna depresji lub innych problemów ze zdrowiem psychicznym, traumatyczne wydarzenie, problemy w szkole, choroby i problemy zdrowotne.
W przypadku podejrzenia depresji należy z dzieckiem spokojnie porozmawiać i pozwolić mu na opowiedzenie o własnych odczuciach. Ważne jest, by nie krytykować i nie osądzać. Dziecko powinno poczuć się bezpiecznie. Jeśli niepokojący stan trwa dłużej niż dwa tygodnie konieczna jest wizyta u specjalisty – psychologa lub psychiatry.
Najważniejszym działaniem mającym na celu pomoc dziecku z depresją jest wsparcie go w jego trudnościach. Należy wykazać się zrozumieniem jego problemów i emocji, obdarzyć go empatią, zachęcać do rozmowy i opowiedzenia o swoich uczuciach.
Depresja u dzieci i młodzieży jest problemem, który będzie przyjmował coraz większe rozmiary. Wymaga czujności dorosłych i wieloaspektowego podejścia. Tylko wczesne zauważenie niepokojących sygnałów zapewni dziecku odpowiednie wsparcie i pomoc. Dlatego zachęcam do zapoznania się z materiałami w poniższych linkach:
https://www.eska.pl/razemprzeciwdepresjigminabrody/
https://www.eska.pl/razemprzeciwdepresji/
Wioletta Zbrożyna