Strona główna

 „Dzieciaki ratują zwierzaki”  

„Dzieciaki ratują zwierzaki”  to akcja w której wzięli udział uczniowie z klas I-III

Celem Akcji było:

  • zainteresowanie dzieci tematyką bioróżnorodności oraz ochrony ptaków i zwierząt;
  • kształtowanie u dzieci postawy zaangażowania społecznego;
  • wsparcie działań pomocowych na rzecz ochrony i rehabilitacji ptaków czasowo bytujących w Polsce oraz zwierząt zamieszkujących afrykańskie ekosystemy leśne lub sawanny.

Wychowawcy klas I-III, w ramach akcji, przeprowadzili z uczniami zajęcia w trakcie których starali się wzbudzić empatię i chęć działania na rzecz ochrony dzikich zwierząt. Dzieci dowiedziały się ciekawostek na temat życia bocianów oraz szympansów, uczestniczyły w spotkaniach z zootechnikami oraz wykonały prace plastyczno-techniczne związane z tematyką. Uczniowie wspólnie mieli zadecydować, jaki ośrodek rehabilitacji chcieliby wesprzeć zbiórką. Podjęli decyzję, że wesprą finansowo centrum rehabilitacji bocianów. W tym celu dzieci przygotowały ciasteczka na kiermasz charytatywny, który odbył się 17 kwietnia. 

Całkowity dochód ze sprzedaży ciasteczek, czyli 380zł i 40gr został przekazany Fundacji CultureLab.

Wycieczka klas VI-VIII do Teatru Powszechnego w Radomiu

W dniu 17 kwietnia 2024r. uczniowie klas VI – VIII brali udział w wyjeździe do Teatru Powszechnego w Radomiu, gdzie zapoznali się z wątkiem spektaklu pt.: ,,Jak zostałam wiedźmą”. Dorota Masłowska, jedna z najbardziej poczytnych polskich pisarek, zaprosiła nas
w podróż do bardzo, bardzo współczesnej baśni. ,,Jak zostałam wiedźmą” to opowieść o walce, jaką toczymy przede wszystkim z samym sobą. W nieustannym pośpiechu, konsumpcyjnej pustce i w pogoni za karierą dorośli zaniedbują relacje z własnymi dziećmi, które coraz częściej funkcjonują w świecie gadżetów i wirtualnych emocji. Baśń przepełniona jest dowcipem i napisana nowoczesnym językiem, który przemawia nie tylko do młodszej, ale również do tej starszej części widowni. To spektakl dla całej rodziny, gdzie być może każdy znajdzie swoje odbicie? W spektaklu poetycki tekst był mówiony i śpiewany. Tak, jak współczesne krainy snów różnią się od tych dawnych, tajemniczych, tak współczesne bajki różnią się od tych klasycznych. Autorka, niezwykle umiejętnie i nienachalnie prowadzi wątek wiecznego nienasycenia, zarówno dzisiejszych dorosłych, jak i dzieci, ich manii kupowania wszystkiego, ślepej podatności na reklamę, wiecznie niezaspokojonego głodu posiadania. Podążając przez miasto i zaglądając ludziom w okna Wiedźma zauważa, że pragnienie „więcej” jest nie tylko wypowiadane i realizowane na jawie, ale też w ludzkich snach.
Fabuła opowieści na pewno będzie dla uczniów refleksją nad codziennością, w jakiej znajduje się ówczesne pokolenie.
Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Elżbieta Rozwadowska i Danuta Turek.

“Myję ręce, bo wiem więcej” – spotkanie z Panią Agnieszką Pastuszką

10 kwietnia 2024r. naszą szkołę odwiedziła Pani Agnieszka Pastuszka – st. asystent ds. Promocji Zdrowia, by przeprowadzić spotkanie profilaktyczno-edukacyjne dla uczniów klas I-III. Na spotkaniu dzieci zostały zapoznane z tematyką higieny mycia rąk i dowiedziały się o zagrożeniach jakie powodują bakterie obecne na naszych rękach. Dostały również kolorowanki edukacyjne “Myję ręce, bo wiem więcej” na podstawie których zostały zapoznane z instrukcją mycia rąk. Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczyły w zajęciach.

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI W ZPO W STYKOWIE

    5 kwietnia 2024 w naszej szkole odbył się Dzień Głośnego Czytania .Wydarzenie to  nawiązywało do Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci obchodzonego w rocznicę urodzin Hansa Christiana Andersena. Uczennice z Klubu Czytelniczego z kl. VI, VII i VIII w pięknych bajkowych strojach zaprezentowały wybrane baśnie Andersena w klasach I-II

   Następnie prezentacja baśni odbyła się dla przedszkolaków oraz uczniów klasy ,,0”’,  w pięknie przygotowanej sali przedszkola. W wydarzeniu uczestniczyła również Pani dyrektor Marzena Adamus oraz wicedyrektor Pani Krystyna Kasica.

Na początku Justyna Śpiewak przywitała zgromadzonych wprowadzając w tematykę spotkania. Zadaniem  młodszych  dzieci było rozpoznanie postaci , za które przebrały  się starsze koleżanki.

Maluchy również przygotowały się do obchodów Dnia Książki, o czym świadczyły ich  kolorowe, bajkowe stroje. Wszyscy super prezentowali się podczas parady postaci w rytmie piosenki ,,Witajcie w naszej Bajce”.

  Kolejnym punktem było głośne czytanie  baśni przez uczennice z klas starszych – ,,Brzydkiego kaczątka” i ,,Calineczki”. Maluszki ze spokojem i z zaciekawieniem  wsłuchały się w prezentowane utwory. Wspaniale odpowiadały później na pytania oraz  włączały się do rozmowy na temat zasad korzystania z książek. Wykazały się znajomością bajek, odpowiadając indywidualnie na wylosowane zagadki dotyczące różnych baśni i postaci bajkowych. Na zakończenie  wychowawcy przedszkola oraz klasy ,,0” wręczyli swoim wychowankom zakładki do książek, a w nagrodę wszyscy otrzymali słodki upominek.  Wspólna fotografia była ostatnim punktem wydarzenia

    Głośne czytanie  odbyło się  w miłej atmosferze. Pani dyrektor Marzena Adamus podziękowała maluszkom,  uczennicom z Klubu Czytelniczego,  bibliotekarzowi oraz nauczycielom przedszkola i klasy ,,0”,   którzy pomogli  w organizacji  tej imprezy czytelniczej.

    Mamy nadzieje, że takie spotkania zachęcą  młodych czytelników do częstszego odwiedzania świata baśni i spędzania miłych chwil z ich bohaterami. Tam dobro zawsze zwycięża, a czary sprawiają, że świat jest bardziej kolorowy i wesoły.

Liczba π – Święto Matematyki

     Nie wszystkie liczby mają swoje święto, ale ta jest wyjątkowa. 14 marca obchodzone jest święto liczby π (Pi).
Liczba Pi jest stałą matematyczną wyrażającą stosunek obwodu koła do długości jego średnicy.

     W dniach 14-16 marca 2024 r. obchodziliśmy w naszej szkole Święto Liczby Pi. Z tej okazji uczniowie w trakcie zajęć matematyki, poznali podstawowe wiadomości o Ludolfinie, a także rozwiązywali różne kreatywne zadania związane z liczbą π: kolorowanki, łamigłówki, sudoku, wyrazowe wykreślanki i quizy.
    Starsi uczniowie eksperymentowali wyliczając liczbę Pi na podstawie obwodu i średnicy przykładowych kół. Zachęceni zostali również do artystycznej aktywności – tworzenia własnych wierszy o liczbie π.
Z okazji Dnia Matematyki powstały również prace plastyczne, którymi udekorowana została szkoła.
Tegoroczne obchody Święta Matematyki dostarczyły wszystkim dużo pozytywnych emocji i udowodniły, że matematyka może być przyjemna i dawać radość.
    Była to doskonała zabawa nawet dla tych, którzy nie lubią tego przedmiotu. Aby rozwiązywać kolejne zagadki, wystarczył otwarty umysł i chęć do zabawy. Były to trochę inne lekcje matematyki, które pokazały jasną stronę tej nauki. 14 marca dzień liczby π.

     21 marca nasi uczniowie przystąpili do Międzynarodowego Konkursu Kangur Matematyczny. Wszystkim uczestnikom życzymy najlepszych wyników.

     W piątek 15 marca w naszej Szkole odbył się Dzień Matematyki, zorganizowany przez zespół matematyczno-przyrodniczy. Pod czujnym okiem Pani Dominiki Domańskiej uczniowie różnych klas mogli zmierzyć się z licznymi matematycznymi zagadkami. Wielu stawiło czoła wyzwaniom i dzięki swoim wysiłkom udało im się przejść przez wszystkie stacje z ćwiczeniami i rozwiązać wszystkie zadania.

      We wtorek 30 maja odbył się w naszej szkole DZIEŃ MATEMATYKI pod hasłem „Matematyka jest wszędzie”. Była to wspaniała okazja do zaakcentowania ogromnej roli tej dziedziny nauki w życiu człowieka. Uczniowie podczas zajęć rozwiązywali rebusy, quizy i krzyżówki matematyczne, oglądali ciekawe filmiki i prezentacje przedstawiające nowe zagadnienia i ciekawostki matematyczne.

      Z okazji Dnia Matematyki powstały również prace plastyczne, którymi udekorowana została szkoła. Plakaty, wiersze i stroje geometryczne wykonane przez młodych artystów cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród naszych uczniów i nauczycieli.

Podróż do “Krainy Witamin” i uroczyste otwarcie ogródka szkolnego

W Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie 26 marca 2024r. był szczególnym dniem. O godzinie 12.00 cała społeczność szkolna wraz z zaproszonymi gośćmi spotkała się na korytarzu, by wspólnie uczestniczyć w wielu przygotowanych wydarzeniach.
 
Na początku uczniowie klasy III, biorący udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Zdrowo jem, więcej wiem”, zaprosili zebranych do „Krainy Witamin”. Przedstawili scenki prezentujące walory odżywcze warzyw i owoców, a rytmiczne piosenki i zadawane przez Trzecioklasistów zagadki sprawiły, że publiczność brała aktywny udział w występie.
 
Kolejnym punktem programu było rozstrzygnięcie szkolnego konkursu fotograficznego „Smacznie, zdrowo, kolorowo”. Prace konkursowe przedstawiały warzywa i owoce, które zachęcały swoją kompozycją do ich spożycia. Wszyscy uczniowie otrzymali nagrody. I miejsca zdobyli: Laura Wojton, Dominik Koszarski, Emilia Turek, Nikola Jankowicz, Julia Sieroń, Aleksandra Łukawska oraz Zuzanna Łukawska. Nagrodę za II miejsce otrzymali: Kaja Jankowicz, Alicja Szumielewicz, Lena Serwicka, Nikola Koszarska i Barbara Serwicka. III miejsca zajęli: Iga Chalecka, Julia Celary, Laura Celary oraz Marcel Chalecki. W konkursie zostały przyznane również wyróżnienia. Otrzymali je: Piotr Mucha, Antoni Turek, Antonina Kania, Julia Jeske i Lena Jeske.
 
W tym dniu został również zakończony pierwszy etap innowacji pedagogicznej “Bliżej przyrody – ogródek szkolny”, która jest realizowana od tego roku szkolnego w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie. Z rąk p. Dyrektor Marzeny Adamus i autorki innowacji p. Kingi Michalczewskiej zaproszeni goście otrzymali imienne podziękowania za wsparcie, życzliwość i bezinteresowną pomoc w tworzeniu ogródka szkolnego – przestrzeni edukacyjnej dla młodszych uczniów ZPO w Stykowie. Dyplomy „Przyjaciela Szkoły” otrzymali: Radna Gminy Brody p. Jadwiga Bonia, Radny Gminy Brody p. Marek Michalczewski, Radny Gminy Brody p. Wojciech Kania, p. Mirosław Świrta – właściciel tartaku w Krynkach, p. Damian Goszczyński – właściciel firmy HYDRO-Kop, tatusiowie Trzecioklasistów: p. Dawid Jankowicz, p. Michał Turek, p. Wiesław Serwicki, p. Przemysław Chalecki, p. Radosław Maciejczak, p. Bartosz Gawron oraz p. Wincenty Karwacki – konserwator w ZPO w Stykowie.
 
Aby każdy poczuł moc witamin, uczniowie III klasy poczęstowali wszystkich zebranych smakołykami owocowo-warzywnymi. Przygotowali je wraz ze swoimi mamami specjalnie na tą okazję.
 
Ostatnia część programu odbyła się już na zewnątrz szkoły. W wejściu do ogródka szkolnego, każdy, kto przysłużył się do jego powstania, jak również przedstawiciele klas symbolicznie przecinali wstążkę. Po otwarciu, dzieci z dużym entuzjazmem odnajdywały swoją klasową skrzynię i rozmawiały o przyszłych uprawach. Opiekunowie skrzyń otrzymali tabliczki do oznaczania roślin.
 
Na pamiątkę tego wyjątkowego dnia została posadzona przez p. Dyrektor i p. Wicedyrektor jabłoń, która miejmy nadzieję będzie niebawem wydawała plony.
 
Organizatorem tego dnia była p. Kinga Michalczewska – wychowawczyni klasy III i autorka innowacji.
 

XXXII Tydzień Kultury Języka

    Tradycją w naszej szkole stały się obchody Tygodnia Kultury Języka, do których, również w tym roku, włączyli się uczniowie ZPO w Stykowie pod kierunkiem nauczycieli polonistów. Motywem przewodnim XXXII TKJ  było hasło: ,,Życie, które mi dano, jest tylko opowieścią; ale jak ja ją opowiem, to już moja sprawa. Jedynie o to mi chodzi”. Uroczysta inauguracja projektu odbyła się w poniedziałek 11 marca. W holu szkoły zostały powieszone plakaty promujące poprawną pisownię ortograficzną, użycie związków frazeologicznych, zwrócono uwagę na trudne wyrazy, które sprawiają uczniom wiele kłopotów. Przygotowano także gazetkę promującą naszą imprezę. Wszystkie działania przeprowadzono wg ustalonego wcześniej harmonogramu .

   Zorganizowano Szkolny Konkurs Ortograficzny o tytuł Mistrza Ortografii w klasach IV-VI. Święto Języka Polskiego uczciły także młodsze dzieci, włączając się do tegorocznych obchodów. Uczniowie z klas I-III, ćwicząc dykcję przez zabawę, dzielnie zmierzyli się z ,,łamańcami językowymi”, czyli zabawnymi wierszykami i rymowankami, w których występuje nagromadzenie głosek „sz”,  „cz”, ,,rz” lub  podobne brzmienie głosek. Wszyscy wyszli z tych potyczek zwycięsko! Promowaniu kultury języka służyły także lekcje języka polskiego. Podczas zajęć uczniowie zgłębiali zagadnienia związane z poprawnością językową, kulturą wysławiania się oraz używaniem zwrotów językowych.

      Tegoroczny Tydzień Kultury Języka skupiał uwagę na szeroko pojętej sztuce opowiadania historii, której celem było konstruowanie i przedstawianie narracji w taki sposób, by wywołać emocje, budować napięcie i utrzymywać uwagę odbiorców. Realizując ten cel, uczniowie klas IV-VIII przypomnieli opowieści ,,zapisane” w podaniach polskich. W piątek, w holu szkoły, odbyło się opowiadanie znanych legend połączone z ich inscenizacją. Młodzi artyści dali wspaniały pokaz swoich umiejętności aktorskich. Na scenie pojawiały się kolejno postacie z takich legend jak ,,Pan Twardowski”, ,,Poznańskie Koziołki”, ,, Smok wawelski”, ,, Legenda o Lechu, Czechu i Rusie”. Wykonawcy przygotowali też rekwizyty, zadbali o odpowiednie stroje i scenerię wydarzeń. Występem starszych kolegów i koleżanek zachwyceni byli przede wszystkim najmłodsi uczniowie, którym inscenizacje bardzo się podobały.

   W tym dniu odbyło się także uroczyste podsumowanie wszystkich przedsięwzięć realizowanych w ramach obchodów XXXII TKJ. Z rąk pani dyrektor Marzeny Adamus oraz nauczycieli polonistów uczniowie otrzymali słodkie upominki.

   Nad właściwym przygotowaniem inscenizacji, przebiegiem konkursów czuwały panie:  Elżbieta Rozwadowska i Ewa Brela.

   Serdecznie dziękujemy dzieciom za aktywne uczestnictwo w tak ważnym projekcie oraz rodzicom za pomoc w przygotowaniu strojów do inscenizacji. 

Klasa druga wita wiosnę

„Ruszamy gromadą, wesołym pochodem, niesiemy marzannę nad zieloną wodę.”

21 marca uczniowie z klasy II udali się nad Zalew Brodzki z marzannami, by zgodnie z tradycją pożegnać zimę. Na miejscu dzieci zebrane wokół zrobionych przez siebie panien, donośnymi okrzykami  „Marzanno, Marzanno Ty zimowa panno, Ciebie dziś żegnamy, a wiosnę witamy” pożegnały zimę i powitały upragnioną wiosnę.

Ze względów ekologicznych nasze marzanny nie zostały wrzucone do rzeki, lecz spalone. Mamy nadzieję, że wiosna nas posłucha i zostanie z nami na dobre.

Dzień Kolorowej Skarpetki

21 marca to nie tylko dzień powitania wiosny! To także święto Kolorowej Skarpetki i Dzień Zespołu Downa. W  naszej szkole dzieci już od najmłodszych lat uczą się zwiększania świadomości na temat Zespołu Downa, likwidowania barier i uprzedzeń. Dzięki temu wiedzą, że wszyscy jesteśmy pełnowartościowymi ludźmi, pomimo różnic, które posiadamy.  Nasze najmłodsze dzieciaczki z ,,zerówki’’ oraz przedszkolaczki  włączyły się w obchody tego wyjątkowego dnia, zakładając dwie różne, kolorowe skarpetki na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa.  Z ciekawością poznawały losy ,,Skarpetki Fredzi” i razem z fioletową  skarpetką  przeniosły się w świat fioletowy- wyjątkowy!!! W tym dniu dzieci z klasy I oraz II zapoznały się z bajką J. Chmielewskiej pt. „Tajemnica znikających ciasteczek” i poznały postać Mikołaja – dziecka z Zespołem Downa. Wykorzystując równego rodzaju karty ze skarpetkami, tworzyły rymy i zabawy językowe, a na koniec projektowały swoje własne skarpetki. Uczniowie klas starszych również aktywnie uczestniczyli w warsztatach dotyczących Zespołu Downa. Zakładając kolorowe, niepasujące skarpetki, zwracamy na siebie uwagę, a tym samym zwracamy uwagę na problemy, z którymi borykają się osoby z Zespołem Downa. Pokazujemy, że różni nas od nich tak niewiele, jeden niepasujący, dodatkowy chromosom, tak jak jedna niepasująca skarpetka. Jest to wyjątkowy dzień, który pozwala zwiększyć świadomość społeczną, uczy tolerancji, akceptacji i zrozumienia.       

Każdy z nas jest inny, ale każdy z nas jest wyjątkowy. Często w naszym społeczeństwie mówimy o potrzebie równości, ale równość nie oznacza jednorodności. Każdy z nas, niezależnie od różnic, ma prawo do szacunku, miłości i możliwości rozwoju. Wspólnie zobowiązujemy się do walki z uprzedzeniami i dyskryminacją, bo to właśnie one ograniczają możliwości osób z Zespołem Downa i innych osób z niepełnosprawnościami.

Opracowała Anna Drukała- pedagog specjalny