Strona główna

26 maja Dzień Matki

POZNAJMY   HISTORIĘ…….

Początki święta sięgają czasów starożytnych Greków i Rzymian. Kultem otaczano wtedy matki-boginie, symbole płodności i urodzaju. W późniejszych czasach cesarstwo rzymskie przyjęło chrześcijaństwo i tym samym zabroniono wyznawania innych bogów.

Zwyczaj ten powrócił w siedemnastowiecznej Anglii pod nazwą niedziela u matki. Początkowo co roku w czwartą niedzielę postu odprawiano modły w najbliższej katedrze. W zwykłe niedziele odbywały się one w pobliskich kościołach. Dzień, w którym obchodzono to święto, był wolny od pracy. Do tradycji należało składanie matce podarunków, głównie kwiatów i słodyczy, w zamian za otrzymane błogosławieństwo. Zwyczaj przetrwał do XIX wieku. Ponownie zaczęto go obchodzić po zakończeniu II wojny światowej.

Inaczej historia tego święta przedstawia się w Stanach Zjednoczonych. W 1858 roku amerykańska nauczycielka Ann Maria Reeves Jarvis ogłosiła Dni Matczynej Pracy, zaś od 1872 roku Dzień Matek dla Pokoju promowała Julia Ward Howe. Annie Marie Jarvis, córce Ann Jarvis, w 1905 roku u dało się ustanowić Dzień Matki. Z czasem zwyczaj ten rozpowszechnił się na niemal wszystkie stany, zaś w 1914 roku Kongres Stanów Zjednoczonych uznał przypadający na drugą niedzielę maja Dzień Matki za święto narodowe.

Dzień  Matki w Polsce

W Polsce przedwojennej obchodzono Dzień Matki (wydaje się, że nie było ustalonej corocznej daty, np. niedziela 13 maja 1934 rok, niedziela 7 maja 1939 roku), przy czym ich organizacją zajmował się PCK.

       Obecnie w Polsce święto to przypada na 26 maja. W tym dniu mamy  są zwykle obdarowywane laurkami, kwiatami oraz różnego rodzaju prezentami przez własne dzieci, rzadziej inne osoby. Święto to ma na celu okazanie mamom szacunku, miłości i podziękowania za trud włożony w wychowanie, wsparcie w trudnych chwilach, troskę, pomoc i bezwarunkową miłość. Każda mama w takim dniu powinna poczuć się naprawdę wyjątkowo.

Od lat poeci układają piękne strofy wierszy dla mam, które my    dzisiaj dedykujemy z głębi serca wszystkim MAMOM.

Kochana Mamo, chcę Ci złożyć życzenia:
zdrowia, miłości i marzeń spełnienia.
Uśmiechu i dużo cierpliwości,
pociechy z dzieci i dużo radości!
Chcę też podziękować serdecznie,
że dzieciństwo miałam bajeczne.
A teraz nadal wspierasz mnie
i czuję, jak miłość Twoja wypełnia mnie!

***

Mamo, mamo dziś wszystkie dzieci,
niosą tobie życzeń bukiecik.
Serduszka gorące, kwiatuszki pachnące
co wyrosły na naszej łące.

Niech te kwiatki powiedzą same,
jak my bardzo kochamy mamę.
Rumianki i bratki, stokrotki, bławatki
niech ucieszą serce mej matki.

Justyna  Śpiewak



Zasady i regulamin uczestnictwa w zajęciach prowadzonych online.

  1. Zajęcia z zastosowaniem video konferencji odbywają się za pośrednictwem aplikacji ZOOM i/lub aplikacji dostępnych w pakiecie Office 365 w wersji A1.
  2. Uczniowie logują się, podając imię i nazwisko (nie korzystają z żadnych  wymyślonych linków, nazw itp.)
  3. Zaleca się, aby uczestniczyć w lekcji, korzystając z  komputera, ponieważ na dużym ekranie lepiej będzie widać prezentowane treści. Możliwe jest także korzystanie z telefonu bądź innego urządzenia,  jakie uczeń posiada.
  4. Nie zaleca się odsłuchiwania zajęć w słuchawkach na pełnej głośności ze względu na możliwe zakłócenia.
  5. Po otworzeniu linku zezwalamy aplikacji na dostęp do kamery oraz mikrofonu.
  6. Na początku lekcji nauczyciel sprawdza obecność uczniów  przy włączonych kamerach i mikrofonach (jeśli uczeń ma problemy techniczne lub nie posiada kamerki, rodzic powinien powiadomić o tym fakcie nauczyciela)
  7. W  trakcie zajęć, aby  przypadkowo nie przeszkadzać innym słuchaczom,  należy mieć wyciszone mikrofony i wyłączone kamery.
  8. Jeśli kamera nie zostanie wyłączona w oknie,  przesyłany obraz będzie widoczny dla innych uczestników.

9. Uczniowie do końca lekcji powinni być aktywni.

10. Uczniowie, których tożsamości nie uda się potwierdzić nauczycielowi, bądźnie będą się stosować do powyższych zasad, będą usuwani z lekcji.

11. Zabronione jest robienie zdjęć, rejestrowanie przebiegu zajęć,przekazywanie linku do zajęć innym osobom oraz rozpowszechnia-nie treści z zajęć w jakiejkolwiek innej formie.

12. Uczeń zobowiązany jest do włączenia kamery w czasie, gdy podczas spotkania odbywa się krótka kartkówka lub sprawdzian, a także w innej sytuacji na prośbę nauczyciela.

13. Uczniowi nie wolno udostępniać linków spotkania osobom spoza klasy.

14. Jeżeli uczeń zostanie wyciszony przez nauczyciela, sam nie może włączyćsobie głośnika. Może być dopuszczony do głosu wyłącznie przez nauczyciela po uprzednim zasygnalizowaniu tego prowadzącemu lekcję poprzez włączenie opcji Rise hand.

15. W sytuacjach, których nie reguluje powyższy regulamin,  ma zastosowanie Statut Szkoły.

Opracowanie: p. Izabela Niekłań.

TALENTY PLASTYCZNE NASZYCH UCZNIÓW

Nasi uczniowie pracują twórczo podczas zdalnej nauki rozwijając swoje umiejętności plastyczne i poznając różne techniki.

Zaprezentujemy wycinek twórczej działalności uczniów klas IV-VII. Ta barwna i różnorodna ekspozycja prac plastycznych jest dowodem na potencjał oraz zdolności plastyczne naszych wychowanków.

Dzieci tworzyły piękne interpretacje znanych dzieł sztuki, nokturn, marinę, sceny historyczne, martwą naturę, pointylizm, poznawały techniki graficzne, drzeworyt, projektowały ilustracje i okładki do książki, plakat na Dzień Ziemi, tkaninę dekoracyjną, kompozycje z trójkątów, sztukę op-art, prace kubistyczne i inne. Zapraszam na wystawę prac.


KONKURS PLASTYCZNY – KOLEJOWE ABC

Uczennice klasy VI a – Amelka Turek, Agatka Olszewska, Ala Zięba, Ola Linek i Ola Sieroń reprezentowały naszą szkołę w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym -,,AKCJA MURAL – KOLEJOWE ABC” organizowanym przez Urząd Transportu Kolejowego.Zadaniem konkursowym było wykonanie pracy plastycznej prezentującej zasady bezpieczeństwa na obszarach kolejowych z wykorzystaniem elementów Kampanii Kolejowe ABC.

Dziewczynki bardzo chętnie przystąpiły do konkursu. Pracę przygotowywały wspólnie w bibliotece szkolnej oraz po zajęciach lekcyjnych.W ubiegłym tygodniu drużyna z VI a otrzymała z Warszawy podziękowanie za udział w konkursie – pamiątkowy dyplom oraz książki edukacyjne ,,Kolejowe przygody Rogatka”.Dziękujemy uczennicom za chęć udziału w konkursie oraz poświęcony czas na przygotowanie pracy plastycznej. Do konkursu dzieci przygotowała J. Śpiewak

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

ZASADY ZDROWEGO STYLU ŻYCIA

Pojęcie „styl życia” zrobiło w sferze zdrowia zawrotną karierę.  

Obecnie styl życia, a właściwie zdrowy styl życia to hasło, które towarzyszy nam na co dzień.

Słyszymy je w mediach, widzimy w prasie, swoim zdrowym trybem życia zasypują nas celebryci.

Zapanowała moda na zdrowie.

 I to jest  akurat jeden z najlepszych trendów ostatnich lat.

Co to znaczy „być zdrowym”?

Najpopularniejsza definicja tłumacząca, że zdrowie to po prostu brak choroby nieco się zdezaktualizowała.

Obecnie wiemy doskonale, że do właściwego funkcjonowania konieczna jest nie tylko sprawność fizyczna, ale przede wszystkim dobry stan psychiczny.

Dlatego definicja zdrowia obejmuje również aspekt emocjonalny, umysłowy, społeczny i duchowy.

Wybitny polski teoretyk medycyny społecznej, Marcin Kacprzak, mówił: „zdrowie to nie tylko brak choroby lub niedomagań, ale i dobre samopoczucie oraz taki stopień przystosowania biologicznego, psychicznego i społecznego, jaki jest osiągalny dla danej jednostki w najkorzystniejszych warunkach”.

 Możemy o sobie powiedzieć, że jesteśmy zdrowi, gdy nasze ogólne samopoczucie jest dobre, nic nam nie dolega.

Dlatego bardzo ważna jest codzienna profilaktyka.

 Nasz stan zdrowia w ogromnym stopniu zależy od nas samych.

Można zatem śmiało powiedzieć, że nieprzestrzeganie zasad zdrowego stylu życia stanowi czynnik ryzyka tzw. chorób z wyboru, chorób na życzenie.

Czynniki zdrowego stylu życia

Zdrowy styl życia opiera się na 5 podstawowych zasadach, których wdrożenie w swoją codzienność gwarantuje lepszą jakość życia i poprawę samopoczucia.

 Należą do nich:

  • Świadome odżywianie. Wiedza, jaka żywność jest dla mnie korzystna, co mi służy, a co nie. Wybieranie naturalnych, świeżych produktów, picie wody.
  • Wybieranie zdrowej żywności. Wiedza na temat żywności, świadomy wybór produktów o korzystnym wpływie na zdrowie. Usunięcie z jadłospisu produktów pogarszających stan zdrowia.
  • Zmiana nastawienia psychicznego. Praca nas sobą, więcej optymizmu, wiara w siebie.
  • Regularne ćwiczenia fizyczne oraz ćwiczenia relaksacyjne. Prowadzą do poprawy stanu fizycznego, ale również redukują stres. Wysiłek fizyczny to najlepsza forma odpoczynku dla psychiki.
  • Dbanie o właściwą ilość snu. Każdy potrzebuje innego czasu, aby czuć się wypoczętym, jednak zdrowy sen jest niezbędny dla każdego. Pozwala odpocząć przede wszystkim mózgowi zalewanemu zewsząd bodźcami, ale również innym narządom stale pracującym.

Na twój styl życia składają się zachowania, czynności, nawyki i przekonania nabywane przez całe życie.

Mają na nie wpływ członkowie rodziny, przyjaciele, grupy rówieśnicze, szkoła, media. Wypracowanie nowych, prozdrowotnych zachowań to długotrwały proces, który zaczyna się wewnątrz – od potrzeby zmiany swojego życia na lepsze.

 Warto się go podjąć i małymi krokami eliminować zachowania, które są dla ciebie szkodliwe.

Zdrowe odżywianie

Jednym z elementów zdrowego stylu życia jest odżywianie.

Warto zwracać uwagę na produkty, jakie wybieramy na co dzień.

Żywienie jest tak elementarną składową życia, że aby być zdrowym, trzeba wybierać świadomie i dostarczać sobie właściwych i wartościowych produktów.

Według danych WHO blisko 30% dorosłych w Europie Zachodniej cierpi na otyłość, a wśród dzieci grupa otyłych rośnie w zastraszającym tempie.

Bardzo widoczne jest to również w Polsce.

Badania wykazują, że zarówno dzieci, jak i dorośli nie przestrzegają zaleceń właściwego odżywiania, nawet tych podstawowych.

Często nie jedzą śniadań, nie spożywają posiłków regularnie, w ich diecie za mało jest węglowodanów złożonych, a za dużo energii pochodzi z tłuszczu.

Warzywa i owoce spożywane są sporadycznie.

Często nadmierna masa ciała nie wynika z tego, ile jemy, ale co jemy.

10 zasad zdrowego stylu życia

1. Rozpocznij dzień od sycącego śniadania.

Na śniadanie najlepsze są produkty pełnoziarniste, które powoli będą dostarczać ci energii przez cały poranek. Wybieraj kanapki z pełnoziarnistego pieczywa, płatki owsiane z orzechami.

2. Jedz regularnie.

 Jedzenie o stałych porach pozwala regulować pracę organizmu, nadaje tempo metabolizmowi.

3. Urozmaicaj!

Zadbaj, aby każdy Twój posiłek zawierał różnorodne produkty. Staraj się nie jeść chleba z szynką na śniadanie, drugie śniadanie i kolację.

Przygotowuj różnego rodzaju pasty, twarożki i sałatki.

Jedz surowe warzywa jak najczęściej, najlepiej 5 razy dziennie i pamiętaj, aby Twój talerz był zawsze kolorowy.

Jedzenie różnokolorowych produktów zapewnia dostarczenie składników odżywczych i witamin z różnych grup.

4. Unikaj produktów wysoko przetworzonych i sklepowych słodyczy.

Im bardziej przetworzony produkt, tym mniej wartości odżywczych. 

Słodycze sklepowe to źródło pustych kalorii, łatwo przyswajalnego cukru i tłuszczów  powodujących miażdżycę. Z kolei słone przekąski, zupki chińskie i dania gotowe zasypują nas solą i glutaminianem sodu.

5. Pij odpowiednią ilość wody.

Aby zrekompensować codzienne straty wody z organizmu, powinniśmy wypijać jej co najmniej 1,5 – 2 litry dziennie. Odpowiednie nawodnienie komórek umożliwia prawidłowe funkcjonowanie organizmu, gdyż wszystkie procesy w nim zachodzą w środowisku wodnym.  Składamy się w 70% z wody! Nie zapominajmy o tym.

6. Wprowadź aktywność fizyczną.

Regularne umiarkowane ćwiczenia fizyczne poprawiają wydolność organizmu, dotleniają mózg i komórki ciała i przyczyniają się do polepszenia stanu psychicznego.

W końcu wysiłek to relaks dla umysłu. Wyjdź na spacer,  na rower, biegaj.

7. Zadbaj o relaks.

 Poczytaj książkę, posłuchaj ulubionej muzyki, rozmawiaj z bliskimi.

  Takie proste rzeczy naprawdę pomagają utrzymać równowagę psychiczną.

8. Pracuj nad poczuciem własnej wartości.

Zastanów się, ile razy krytykowałaś siebie, obwiniałaś się o rzeczy, na które nie masz wpływu, a na komplementy reagowałaś „alergicznie”.

 Przynajmniej raz dziennie pochwal się za to, co udało ci się dzisiaj zrobić.

9. Wysypiaj się.

Wygospodaruj odpowiednią ilość godzin na sen. Nie tylko będziesz fizycznie zdrowsza, ale również radośniejsza, bardziej skoncentrowana.

10. Wprowadzaj zmiany małymi krokami.

Nie od razu Rzym zbudowano. I nie od razu uda ci się zmienić swój styl życia na zdrowy. Stawiaj sobie wyzwania, które pozwolą ci stopniowo eliminować zachowania, które ci nie służą.

Od czego zacząć? Np. nie sól pomidora na kanapce, przygotuj zdrową sałatkę na kolację, zrezygnuj ze słodyczy lub napojów gazowanych.               

 Z czasem zaniechanie kolejnych dotychczasowych niewłaściwych nawyków będzie stanowiło coraz mniejszy problem.

Przeciwutleniacze przeciwko starzeniu

Źródło: www.dietetycy.org.pl

100.rocznica urodzin Jana Pawła II

18 maja 1920 roku urodził się Jan Paweł II największy z Polaków, który zmienił oblicze świata i Kościoła. Z tej okazji cała społeczność szkolna uczciła jego 100. urodziny w sposób wyjątkowy. Wszyscy uczniowie przygotowali flagi papieskie i umieścili je w oknach swych domów na znak pamięci i miłości do swego świętego. Klasy młodsze przygotowały również laurki dla papieża, aby mu podziękować za jego miłość i dobro, które zawsze okazywał dzieciom. Uczniowie IV- VIII wykonały również portrety Jana Pawła II jako symbol żywej pamięci o nim. Tegoroczny Jubileusz obchodzony był pod hasłem „Jan Paweł II – Papież Nadziei”. Uczniowie bardzo chętnie zaangażowali się w wykonanie prac czego efekty wszyscy możemy podziwiać

BIEG PO ZDROWIE

„Bieg po zdrowie”

Nowy program antytytoniowej edukacji zdrowotnej

Po raz pierwszy nasza szkoła realizuje program profilaktyczny „Bieg po zdrowie”, którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Program adresowany jest do uczniów klas IV oraz ich rodziców.

Głównym celem programu „Bieg po zdrowie”, jest zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i e-papierosów.

Założenia programu

Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży jest istotnym elementem ogólnych

oddziaływań edukacyjno-wychowawczych. Odpowiedzialność za przebieg rozwoju najmłodszych spoczywa na osobach dorosłych, tworzących najbliższe środowisko społeczne dzieci. Profilaktyka palenia tytoniu to jedno z ważnych zadań, które w ramach szeroko pojętej odpowiedzialności za przyszłość młodego pokolenia powinno być na stałe wpisane w oddziaływania edukacyjno-wychowawcze.

Grupa, do której został skierowany program profilaktyki antytytoniowej, to dzieci w IV klasie szkoły podstawowej (grupa wiekowa 9-10 lat). Uzasadnieniem do skierowania programu do tej grupy są wyniki badań, prowadzonych w Polsce i w wielu krajach na świecie. Wynika z nich, że większość dorosłych palaczy podjęła próby palenia tytoniu, będąc jeszcze

nastolatkami. Wg. Badań HBSC z 2014 r. dzieci po pierwsze papierosy sięgają już w wieku 13 lat i poniżej (24%). Odsetek młodzieży mającej za sobą pierwsze próby palenia tytoniu wzrasta wraz z wiekiem i wynosił: 8% u 11-latków, 23,6% u 13-latków i 47,6% u 15-latków. W wieku 15 lat codziennie pali tytoń obecnie około 9,8% nastolatków, bez różnic związanych z płcią… Badania CBOS „Młodzież 2013” wskazują, że wśród młodzieży szkolnej 11-15 lat

próby palenia podjęło 44%. Podejmowanie prób palenia i częstość palenia wzrasta z wiekiem, szczególnie pomiędzy 11 a 13 rokiem życia.

Wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie GIS, w październiku 2014 roku wskazują, że edukacja na temat szkodliwości papierosów rozpoczyna się przeważnie w szkole gimnazjalnej, zdaniem respondentów za późno, gdyż w pierwszej klasie gimnazjum wiele młodych osób już pali. Pierwsze zajęcia na ten temat powinny odbywać się już wtedy, gdy uczniowie uczęszczają do ostatnich klas szkoły podstawowej. W badaniach GIS zwrócono uwagę również na formę zajęć edukacyjnych – przeważnie są to wykłady. Młodzi ludzie bardziej cenią obrazowe przedstawienie problemu, a także drastyczne i szokujące obrazy,

które lepiej zapadają w pamięć i zwiększają szansę na to, że młody człowiek zawaha się przed sięgnięciem po kolejnego papierosa.

Główne cele programu:

1. opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,

2. pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,

3. zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.