Ze Świetlicy

Kim jest ceramik? – warsztaty garncarskie

Kim jest ceramik? Nie każdy to wie, ale wiedzą to doskonale nasze świetliczaki. Dzięki spotkaniu z Panią Anną Kupczyk, które odbyło się 13 grudnia, w ramach innowacji pedagogicznej prowadzonej w świetlicy szkolnej.

Od Pani Ani świetliczaki dowiedziały się wiele ciekawych rzeczy na temat rzadkiego zawodu ceramika. Słuchały o różnych gatunkach
gliny, o naczyniach, które można z niej wykonać, dowiedziały się czym jest szkliwo ceramiczne i dlaczego wykonane naczynia trzeba wypalać w bardzo wysokiej temperaturze. Oprócz tego miały możliwość sprawdzenia swoich umiejętności przy kole garncarskim. Pod okiem specjalisty każdy mógł wykonać swoje naczynie. Dzieci były zachwycone, uważnie słuchały
wskazówek Pani Ani i chętnie stosowały się do nich. Mamy nadzieję, że Pani Ania jeszcze kiedyś nas odwiedzi.

Pomagamy zwierzętom – spotkanie z weterynarzem

Zarówno dzieci, jak i dorośli kochają zwierzęta i każdy z nas na swój sposób okazuje czworonogom swoją troskę i przyjaźń. Na kolejne spotkanie w ramach realizacji innowacji pedagogicznej, prowadzonej w świetlicy
szkolnej przez panie Ilonę Jędrzejczyk i Dianę Raban, zaprosiliśmy tym razem pana Augustyna Blicharza, weterynarza z gabinetu Cztery Łapy w Starachowicach. W bardzo ciekawy sposób opowiedział on dzieciom o zawodzie, w którym pracuje. Zwracał uwagę dzieciom, żeby obserwowały swoje zwierzaki, bo one tak samo jak człowiek chorują, cierpią i potrzebują z naszej strony opieki i troski. Pan Augustyn pokazał świetliczakom jak
przygotowuje się zwierzęta do operacji i jak zakłada się opatrunek na psią łapę. Przypomniał również o konieczności szczepienia zwierząt i o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami. Świetliczaki chętnie i aktywnie uczestniczyły w zajęciach, zadawały
wiele pytań i z wielką ochotą opowiadały o swoich pupilach.

Pierwsza pomoc w świetlicy

W ramach innowacji „Co ze mnie wyrośnie? – świetliczaki poznają zawody”, prowadzonej przez panie Ilonę Jędrzejczyk i Dianę Raban, w poniedziałek – 18 listopada 2019 roku, w naszej świetlicy mieliśmy okazję gościć ratownika medycznego – pana Tomka.

Ratownik medyczny, to osoba, która w myśl ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, uprawniona jest do udzielania świadczeń zdrowotnych w sytuacji bezpośredniego, nagłego stanu zagrożenia życia lub zdrowia.

Świetliczaki miały okazję wysłuchać informacji na temat udzielania pierwszej pomocy. Uczyły się w jaki sposób można komuś pomóc, zanim przyjedzie pogotowie ratunkowe. Pan Tomek pokazał, jak należy sprawdzać przytomność osoby poszkodowanej i w jaki sposób wzywać pomoc. Dzieci utrwaliły numery telefonów alarmowych, obserwowały w jaki sposób wykonuje się resuscytację i same mogły spróbować swoich sił w ćwiczeniach udzielania pierwszej pomocy na fantomie.

Dzięki takiej lekcji świetliczaki nauczyły się wielu ważnych umiejętności, które w przyszłości być może przyczynią się do uratowania komuś życia.

Bardzo dziękujemy Panu Tomkowi za wizytę w naszej świetlicy. Mamy nadzieję, że jeszcze się spotkamy, ponieważ taka forma zajęć na pewno stanie się bardzo ważną częścią naszej pracy związanej z tematyką pierwszej pomocy przedmedycznej.

Bohater – ON

BohaterON – włącz historię! To ogólnopolska kampania, która jest tworzona od 2016 roku. Jej celem jest uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promowanie historii Polski XX wieku. Akcja organizowana jest wspólnie z Fundacją Rosa, a działaniom przyświeca hasło: „Pamięć – Edukacja – Pomoc”.

W roku szkolnym 2019/2020 również nasi uczniowie włączyli się do akcji. 28 września podczas pikniku szkolnego chętne dzieci a także rodzice i nauczyciele tworzyli wspaniałe kartki. Wcześniej w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia dotyczące Powstania. Organizacją akcji, przygotowaniem potrzebnych materiałów zajmowały się opiekunki Szkolnego Koła PCK Diana Raban i Ilona Jędrzejczyk.

Jestem bezpieczny

W ramach działań profilaktycznych związanych z bezpieczeństwem oraz prowadzoną przez panie Dianę Raban i Ilonę Jędrzejczyk innowacją pedagogiczną 7 października br. w świetlicy odbyło się spotkanie pod hasłem „Jestem bezpieczny”. Naszym gościem był pan Paweł Kusiak. Funkcjonariusz policji, pracujący na co dzień w Komendzie Powiatowej Policji w Starachowicach. Prowadzący spotkanie zwracał uwagę, jakie reguły bezpieczeństwa należy zachować w drodze do i ze szkoły oraz poza miejscem zamieszkania, przypominał zasady poruszania się po ulicy, chodniku oraz podczas jazdy rowerem. Ponadto podkreślił, jak ważną rolę pełnią elementy odblaskowe, które każdy uczeń powinien posiadać. Funkcjonariusz zwrócił uwagę na niebezpieczeństwa, jakie mogą czyhać na dzieci w kontaktach z obcymi czy zagrożenia wynikające ze zbliżania się do nieznanych zwierząt. W spotkaniu zorganizowanym przez wychowawców świetlicy brały udział dzieci z klas 0 – III.

Europejski Dzień Śniadania

Śniadanie to dawka pozytywnej energii na cały dzień – zwłaszcza wtedy, gdy przed nami dzień wypełniony pracą lub nauką. Badania nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że osoby, które nie jedzą regularnie śniadania, gorzej funkcjonują pod względem fizycznym i umysłowym, szczególnie dzieci i młodzież. Dnia 24 kwietnia 2019r. w świetlicy obchodziliśmy Europejski Dzień Śniadania, organizowany pod hasłem Znajdź czas na śniadanie. Śniadanie powinno dostarczyć od 20 do 25 procent potrzebnej naszemu organizmowi całodobowej energii. Powinny być w nim takie produkty jak zboża, owoce i warzywa, produkty mleczne, tłuszcze oraz wapń. Wszystkie te składniki znalazły się w produktach, które gościły w tym dniu na naszych stołach i spośród których chętni uczniowie mogli wybrać, a następnie przygotować sobie pyszne śniadanie. Promowanie zdrowego stylu życia, z całą pewnością przyczyni się do pogłębienia świadomości na temat istoty spożywania tak ważnego posiłku jakim jest śniadanie oraz do kształtowania właściwych nawyków żywieniowych.

SZKOLNY KONKURS EDUKACJI PROFILAKTYKI ANTYTYTONIOWEJ PODSUMOWANY



Dnia 5. 03. 2019 roku w ZPO w Stykowie ogłoszono wyniki konkursu Edukacji Profilaktyki Antytytoniowej, w którym omawiano następujące zagadnienia: w przedszkolu i oddziale „0” ,,Czyste Powietrze Wokół Nas”, w klasach I – III „Nie Pal Przy Mnie Proszę” i w klasach IV – VIII „Znajdź Właściwe Rozwiązanie”.

Duże podziękowania dla Dyrekcji za nagrody i słodycze dla uczestników konkursu składa opiekunka konkursu p. Magdalena Bryła.

Oceny prac dokonała komisja, w składzie: Henryka Ladyca, Diana Raban, Magdalena Bryła.

Poniżej przedstawione zostały wyniki konkursu.

Przedszkole

I miejsce – Oskar Maciejczak

II miejsce – Lena Zając

III miejsce – Lena Bilińska

Klasa „0”

I miejsce – Amelia Orczyk

II miejsce – Adrian Sikora

III miejsce – Zuza Łukawska

Klasy I – III

I miejsce – Julia Kosmala z kl. II

II miejsce – Kaja Koszarska z kl. III

III miejsce – Amelia Gizan z kl. I

Klasy IV – VIII za najlepszą pracę indywidualną:

I miejsce – Mikołaj Pasieka z kl. VII

Klasy IV – VIII za wykonanie plakatu – praca klasowa wspólna:

I miejsce klasowe – kl. VII

II miejsce klasowe – kl. VA

III miejsce klasowe – kl. VI



Program edukacji antytytoniowej

Program edukacji antytytoniowej

W II półroczu 2018/2019 r. od stycznia realizowany jest przedszkolny program edukacji antytytoniowej pt. „Czyste Powietrze Wokół Nas” edycja 2018/2019, program edukacji antytytoniowej dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej „Nie Pal Przy Mnie, Proszę” 2018/2019 , oraz program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej „Znajdź Właściwe Rozwiązanie” 2018/2019.

Program edukacji antytytoniowej koordynuje pani Magdalena Bryła. Do programu edukacji antytytoniowej zostały wykonane plakaty i gazetki informacyjne, korzystano z tablicy multimedialnej, przeprowadzono zajęcia grupowe i ćwiczenia odpowiednie do wieku, zrealizowano zajęcia plastyczne w świetlicy szkolnej, wydrukowano podstawowe informacje dla dzieci i rodziców, ogłoszono wewnątrzszkolny konkurs plastyczny – technika dowolna (rozstrzygnięcie konkursu 01.03.2019 r.). Program edukacji antytytoniowej w szkole, ma także na celu spotkanie z rodzicami, oraz opiekunami uczniów w najbliższym miesiącu i uświadomienie o zagrożeniach , skutkach i szkodliwości palenia papierosów.

Główne cele programu:

  • opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
  • pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
  • zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.

Podsumowując, możemy wymienić omówione, podstawowe zagadnienia:

  1. Zdrowy styl życia.
  2. Zdrowa żywność.
  3. Papieros – anatomia trucizny.
  4. Dym tytoniowy i palenie czynne.
  5. Palenie bierne i jego skutki.
  6. Palenie „Trzeciej Ręki” czyli dlaczego otwarte okno nie rozwiązuje problemu?
  7. Choroby, na które narażeni są palacze.
  8. Składniki dymu tytoniowego.
  9. Gdzie znajdują się związki chemiczne zawarte w dymie tytoniowym?
  10. Papierosy, e-papierosy różnice i ich rodzaje.
  11. Natychmiastowe i opóźnione efekty palenia papierosów.
  12. Palenie a uroda.
  13. Kobiety w ciąży i małe dzieci.
  14. Co to jest POChP?
  15. Kto jest zagrożony POChP?
  16. Na czym polega ten ogólnoustrojowy wymiar POChP?
  17. Głód nikotynowy.
  18. Korzyści z zerwania z nałogiem.
  19. Dlaczego nastolatek zaczyna palic?
  20. Jak rozpoznać, że dziecko pali?
  21. Objawy zdrowotne.
  22. W jaki sposób rozmawiać, by pomóc dziecku?
  23. Aspekty medyczne uzależnienia od nikotyny.
  24. Medyczne konsekwencje palenia tytoniu.
  25. Zależność psychiczna od nikotyny.
  26. Abstynencja nikotynowa i jej objawy w przypadku uzależnienia od nikotyny.

Przeprowadzono (08.01.2019 r.) w przedszkolu i w kl. „0” zajęcia do programu edukacji antytytoniowej pt. „Czyste Powietrze Wokół Nas”, wraz z zaproszoną do realizacji tego programu panią pielęgniarkę Iwonę Gralec. Również w klasach I – III (07.02.2019r.) przeprowadzono program edukacji antytytoniowej pt. „Nie Pal Przy mnie, Proszę” i w klasach IV-VIII (15.02.2019r.) pt. „Znajdź Właściwe Rozwiązanie”, w których pani Iwona Gralec współuczestniczyła w realizacji programu.