Kiedy zaświeci słońce, uczniowie zaczynają pytać, czy lekcji nie można zrobić na boisku – bo cieplej, bo przyjemniej i łatwiej im wiedza wejdzie do głowy. W piątek 14. 06. 2019. z klasą V,,b” wybraliśmy się na boisko, by utrwalać pole i obwód prostokąta oraz zamianę jednostek. Zobaczyliśmy też jak w rzeczywistości wygląda obszar 1 ara i zamieniliśmy go na metry kwadratowe. Boisko szkolne idealnie pasuje do takich pomiarów. Do mierzenie wykorzystaliśmy taśmę mierniczą, tradycyjną ,,metrówkę” i koło miernicze. Podawaliśmy również długość i szerokość boiska w skali. Uczniowie pracowali z zainteresowaniem i uważam, że warto ćwiczyć tę umiejętność w praktyce.
Uczniowie klasy VI sprawdzili, jak wykorzystuje się matematykę na poczcie. Z tego względu w dniu 6 czerwca 2019 r. odwiedziliśmy urząd pocztowy w naszej miejscowości. Praca na poczcie to też ciągły kontakt z matematyką. Uczniowie nie spodziewali się nawet, że na sakiewkę z pieniędzmi nakleja się trójkąt równoramienny, podzielony na dwa trójkąty prostokątne. W pracy poczty zauważyli też mierzenie, ważenie, obliczenia związane z czasem i pieniędzmi, zamianę jednostek. Bardzo zainteresowała uczniów karta wpłaty, podzielona na banknoty i bilon, wykorzystana potem do obliczeń w klasie. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali informacji, które przekazała im pani Lucyna Góra. Serdecznie dziękujemy.
Wiedza matematyczna ma bezpośrednie przełożenia na życie codzienne. Z tego względu dnia 6 czerwca 2019 r. wybraliśmy się z uczniami klasy VI na wycieczkę do pobliskiego sklepu. Chciałam, by uczniowie sami przekonali się, że obliczenia, które wykonujemy na lekcji, są i będą im potrzebne. Na sklepowych półkach uczniowie dostrzegali też graniastosłupy proste, artykuły w kształcie walca. Odczytywali z etykietek na butelkach pojemność, a z plastikowych kubków zawartość procentową tłuszczu. Przypomnieliśmy również sobie, jak oblicza się cenę za określoną ilość dekagramów, znając cenę 1 kg, z czym uczniowie mają przeważnie problem. Na koniec właścicielka sklepu pani Lucyna Góra podarowała uczniom soczki – prostopadłościany.
Doświadczenie : Boraksowy glutek, czyli masa typu slime.
Materiały :
Wykonanie :
Obserwacje :
Ulepiona masa jest lejąca, przezroczysta, robi się cienka jak zasłona, uformowana w kulę odbija się, położona rozlewa się jak ciecz, a mocno szarpnięta kruszy się na kawałki.
Wniosek :
Powstała masa zachowuje się jak ciecz nienewtonowska.W spoczynku, bez działającej na nią żadnej siły zachowuje się jak zwykła ciecz, ale gdy tylko dostarczymy jej jakąś energię, np. poprzez nacisk, ciecz ta zachowuje się jak ciało stałe.
Treści programowe: Zawarte w części wstępnej Podstawy programowej kształcenia ogólnego ( Edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Edukacji przyrodniczej dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum oraz Edukacji matematycznej i technicznej w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum). Zajęcia kształtują:
Cele ogólne:
Cele:
Środki dydaktyczne:
2 miseczki 50 ml, 1 miseczka 250 ml, 1 miseczka 500 ml, 1 mieszadełko, 1 podkładka papierowa, 1 probówka z FUN snow, fartuch jednorazowy, pielucha jednorazowa, nożyczki
Przebieg zajęć:
Wnioski: superabsorbenty mogą być bardzo przydatne. Oprócz tego, że znakomicie wchłaniają wodę to łącząc się z płynem powiększają swoje rozmiary. Wiązanie z wodą nie jest trwałe – jeśli pozostawimy żel na kilka dni w suchym miejscu, woda wyparuje, a superabsorbent będzie wyglądał, jak na początku. (Bałwanki wyschły ). Te właściwości wykorzystuje się bardzo często w rolnictwie np. do utrzymywania wilgotności pól. Przy użyciu superabsorbentów produkuje się tzw. aktywne opatrunki powoli uwalniające zawarte w nich leki.
W dniu 08.05 2019 r uczniowie klasy Vb na lekcji biologii mieli okazję obserwować jak powstaje „sztuczny śnieg”.
I. Temat doświadczenia: sztuczny śnieg
II. Zakres treści doświadczenia: poznanie właściwości polimeru
III. Cele doświadczenia:
• Poznawczy: wchłanianie wody przez polimer
•Umiejętnościowy: Uczeń wie, ze polimer wchłania wodę
• Kształtujący postawy: postawa badacza
IV. Środki dydaktyczne : 2 fiolki poliakrylanu sodu , woda, miska
V. Miejsce przeprowadzenia doświadczenia : pracownia przyrodnicza, klasaVb
VI. Hipoteza doświadczenia: (pytanie) Co powoduje, że polimer wchłaniając wodę staje się podobny do śniegu?
VII. Przebieg doświadczenia:
• do miski wsypujemy proszek poliakrylan sodu
• Wlewanie wody, mieszanie polimeru- sztucznego śniegu.
• Obserwacja doświadczenia przez uczniów.
• Wyciągnięcie wniosków- fizycy stworzyli materiał – polimer, który wchłania wodę.
VIII. Spodziewane obserwacje wnioski ucznia:
polimery wykorzystywane są do wytwarzania tworzyw sztucznych, farb, lakierów, klejów, pieluszek jednorazowych.
Na Wielkanoc wysyłamy kartki z życzeniami.
Chętni uczniowie naszej szkoły wykonywali kartki wielkanocne, inspirowane elementami matematyki. Nie zabrakło na nich symetrii szlaczków, łamanych zwyczajnych i otwartych, ułamków zwykłych (dzielenie pisanek na mniejsze części), płaskich figur geometrycznych ułożonych w różne wzory. Uczniowie sami tworzyli tu świąteczną matematykę. Dodatkowo niektóre kartki ozdabiali geometrycznymi ramkami. Kartki te zostały wysłane do innych szkół, min. do Anglii, Rumunii, Turcji, Włoch, Słowacji w ramach e-Twinningu.
Dnia 20. 03.2019r. uczniowie klas: Va, VI, VII i VIII zwiedzili interaktywną wystawę „Wszystko … jest liczbą”, która znajduje się w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach. Wyjazd odbył się w ramach innowacji pedagogicznych nauk matematyczno – przyrodniczych, realizowanych przez panie: Danutę Turek i Annę Kubalę. Wystawa w inspirujący i angażujący zmysły sposób dowiodła obecność matematyki we wszystkich aspektach naszego życia.
Wystawa pokazała, że liczby i figury geometryczne można zaobserwować w sztuce, muzyce, geografii czy przyrodzie. Na wystawie było do dyspozycji 35 modeli umożliwiających wykonanie ponad 60 doświadczeń. Zwiedzający mieli okazję poznać dowód na twierdzenie Pitagorasa, dowiedzieć się, co to jest trójkąt Pascala, czym są fraktale, a czym grafy, i to nie ucząc się regułek, ale przeprowadzając fascynujące eksperymenty. Uczniowie bardzo chętnie angażowali się w wykonywanie ćwiczeń wg podanych instrukcji przy każdym eksponacie, wymieniając się swoimi spostrzeżeniami.
W dniu 26.02.2019 r. odbyły się kolejne zajęcia z mikroskopowania. Tym razem szukaliśmy pantofelków, czyli małych pierwotniaków, których ze względu na wielkość, nie widać „gołym” okiem.
Do zaplanowanych badań i doświadczeń użyliśmy wcześniej założonej przez uczniów hodowli pantofelka .
MATERIAŁ: zagęszczona w słoiku próba hodowli sianowej pantofelków
PRZYRZĄDY: pęseta, zakraplacz, szkiełka przedmiotowe i nakrywkowe, mikroskop.
Powiadomienia