CO TO SĄ SUPERABSORBENTY I CZY MOŻNA CIESZYĆ SIĘ ŚNIEGIEM W LECIE?

Treści programowe: Zawarte w części wstępnej Podstawy programowej kształcenia ogólnego ( Edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Edukacji przyrodniczej dla szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum oraz Edukacji matematycznej i technicznej w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum). Zajęcia kształtują:

  • Myślenie matematyczne i naukowe
  • Umiejętności komunikowania się
  • Umiejętności pracy zespołowej

Cele ogólne:

  • Wprowadzenie tematu polimerów naturalnych i syntetycznych
  • Wprowadzenie tematu tworzyw sztucznych i ich wykorzystania w codziennym życiu

Cele:

  • Zbadanie właściwości zawartości pieluchy jednorazowej
  • Wytworzenie sztucznego śniegu

Środki dydaktyczne:

2 miseczki 50 ml, 1 miseczka 250 ml, 1 miseczka 500 ml, 1 mieszadełko, 1 podkładka papierowa, 1 probówka z FUN snow, fartuch jednorazowy, pielucha jednorazowa, nożyczki

Przebieg zajęć:

  1. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa ( zakładamy fartuch, odczynników ani rąk nie wkładamy do ust i oczu, bezwzględnie słuchamy poleceń prowadzącego zajęcia)
  2. Wyjaśnienie słowa „absorbent” „ superabsorbent” ( materiał wchłaniający wodę).
  3. Z pieluchy jednorazowej odzyskujemy poliakrylan sodu- białe kuleczki, dodajemy niewielką ilość wody i obserwujemy wchłanianie
  4. Poliakrylan sodu w miseczce zalewamy szybkim ruchem wodą. Obserwujemy powstawanie sztucznego śniegu.
  5. Lepimy bałwana ze sztucznego śniegu.

Wnioski: superabsorbenty mogą być bardzo przydatne. Oprócz tego, że znakomicie wchłaniają wodę to łącząc się z płynem powiększają swoje rozmiary. Wiązanie z wodą nie jest trwałe – jeśli pozostawimy żel na kilka dni w suchym miejscu, woda wyparuje, a superabsorbent będzie wyglądał, jak na początku. (Bałwanki wyschły  ). Te właściwości wykorzystuje się bardzo często w rolnictwie np. do utrzymywania wilgotności pól. Przy użyciu superabsorbentów produkuje się tzw. aktywne opatrunki powoli uwalniające zawarte w nich leki.