Dla Uczniów

Zasady pracy szkół i placówek od 26 kwietnia br. – nauka hybrydowa dla najmłodszych uczniów z 11 województw

Szanowni Rodzice, drodzy Uczniowie:

Małymi krokami wracamy do stacjonarnej pracy szkół i placówek. Od poniedziałku, 26 kwietnia uczniowie z klas I-III będą mieli zajęcia w formie hybrydowej, a Ci z pozostałych klas będą się uczyć jak dotychczas, czyli w sposób zdalny.


Uprzejmie zachęcamy Państwa do śledzenia strony MEiN, na której zamieszczane są wszystkie aktualne informacje dotyczące organizacji pracy szkół i placówek.
Informacje te zawarte są w poniższych linkach.


Wytyczne sanitarne MEiN, MZ, GIS dla klas I-III szkół podstawowych

Komunikat MEiN – Zasady pracy szkół i placówek od 26 kwietnia br.

Zasady organizowania i przeprowadzania egzaminów zewnętrznych w latach 2021-2023

      W 2021 r. egzaminy zewnętrzne zostaną przeprowadzone zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w sierpniu 2020 r., tj.

  1. egzamin maturalny – od 4 do 20 maja,
  2. egzamin ósmoklasisty – od 25 do 27 maja,
  3. egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie i egzamin zawodowy – od 7 czerwca do 8 lipca.


Podobnie jak w roku ubiegłym wszystkie egzaminy zostaną przeprowadzone w ścisłym reżimie sanitarnym zgodnie z Wytycznymi opracowanymi przez CKE, MEiN i GIS, które zostały ogłoszone na stronie internetowej CKE 19 kwietnia br.

Harmonogram egzaminu ósmoklasisty

Dzień Przedmiot Godzina rozpoczęcia Czas trwania
25 maja, wtorek język polski 9:00 120 minut
26 maja, środa matematyka 9:00 100 minut
27 maja, czwartek język obcy nowożytny 9:00 90 minut

W przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, czas pracy z poszczególnymi arkuszami może zostać przedłużony:

  • o 60 minut – w przypadku języka polskiego,
  • o 50 minut – w przypadku matematyki oraz,
  • o 45 minut – w przypadku języka obcego nowożytnego.

W 2022 r. egzaminy zewnętrzne zostaną przeprowadzone w większości na tych samych zasadach, jakie obowiązują w 2021 r.

Więcej informacji na temat egzaminu 8-klasisty w 2022 i 2023r. można znaleźć na stronie:

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/zasady-organizowania-i-przeprowadzania-egzaminow-zewnetrznych-w-latach-2021-2023

PEDAGOG SZKOLNY RADZI „Garść dobrych rad”.

  1. Bądź sobą. Nie udawaj osoby mądrzejszej niż jesteś. Inni i tak wyczują, że się zgrywasz, albo że nie jesteś zbyt pewny siebie.
  2. Mów po prostu „ nie wiem”, kiedy czegoś nie wiesz i pamiętaj, że pierwszym symptomem wiedzy jest przyznanie się do  niewiedzy.
  3. Bądź odważny i przyznawaj się do błędów, jeśli je popełniłeś. Każdy człowiek popełnia błędy( także nauczyciel i rodzice) i każdy ma do tego prawo.
  4. Mów zawsze „ nie zgadzam się”, gdy uznasz, że powinieneś tak postąpić, Masz do tego prawo.
  5. Nie mów stale źle o innych – to źle świadczy o tobie. Spróbuj znaleźć w ludziach coś pozytywnego, a pewnie oni znajdą coś takiego w tobie.
  6. Nie wyładowuj złości na ludziach, raczej na przedmiotach martwych. Na kamieniu czy worku bokserskim wyładujesz bezpiecznie nadmiar energii i gniewu.
  7. Nie wmawiaj sobie, że jest ci dobrze, kiedy jest ci źle, bo uświadomienie sobie przyczyn złego samopoczucia jest pierwszym krokiem do zlikwidowania go.
  8. Jeśli krytykujesz innych – nigdy nie obrażaj, nie poniżaj, nie wyśmiewaj, mów o konkretnych zachowaniach, które ci się nie podobały, a nie o cechach charakteru, na raz wysuwaj tylko jeden zarzut, zachowaj spokój. Pamiętaj : nie wolno ci krytykować, jeśli sam nie dopuszczasz do krytykowania siebie.
  9. Częściej chwal niż krytykuj.
  10. Wysłuchując krytyki – słuchaj naprawdę, nie broń się, nie zmieniaj tematu, próbuj zrozumieć zarzuty. Tylko głupiec uważa, że wszystko robi dobrze.
  11. Zanim wyrobisz sobie własne zdanie – słuchaj różnych argumentów i nie staraj się udowodnić, że masz rację, jeśli czyjeś argumenty są lepsze niż twoje.
  12. Oddzielaj fakty od interpretacji, czyli to, co zdarzyło się naprawdę, od tego, co ty lub ktoś inny sądzicie na ten temat. To są dwie zupełnie różne sprawy.
  13. Okazuj poczucie humoru i naucz się śmiać z siebie samego. Tylko naprawdę silni i wartościowi ludzie potrafią to robić.
  14. Opieraj się w życiu na swoich mocnych stronach. Myśl pozytywnie, nie poddawaj się wstydowi i poczuciu winy, nie myśl o sobie w kategoriach: słaby, „ głupi”, zły. Wybacz sobie dotychczasowe błędy i skup się na sukcesach.

Konkurs plastyczny: ,,230 rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja”

Biblioteka szkolna w ZPO w Stykowie organizuje konkurs plastyczny dla uczniów klas I – VIII:

,, 230  ROCZNICA   UCHWALENIA   KONSTYTUCJI

3  MAJA”

             CELE   KONKURSU:

  • uczczenie  230 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja poprzez  konkurs plastyczny
  • poszanowanie  tradycji  obchodów świąt narodowych
  • kształtowanie świadomości historycznej i postaw patriotycznych młodego pokolenia
  • rozwijanie wyobraźni, zdolności plastycznych i wrażliwości estetycznej
  • stworzenie uczestnikom możliwości prezentacji własnych dokonań twórczych
  1. Uczestnik konkursu wykonuje pracę indywidualnie.
  • Format  pracy : A3  lub  A4,  technika –  dowolna
    • Ocenie  będą podlegały:

–  zgodność z tematem

–  pomysłowość przekazu  treści

–  ogólne  wrażenie  artystyczne

–  estetykę

  • Podpisane na odwrocie prace należy dostarczyć do biblioteki szkolnej do p. J. Śpiewak  do 23. 04. 2021 r. ( Przypominam o zachowaniu reżimu sanitarnego).

            SERDECZNIE ZAPRASZAM WSZYSTKICH UCZNIÓW

                              DO  UDZIAŁU  W KONKURSIE!!!

Wracamy czasowo do nauki zdalnej w szkołach

Drodzy Uczniowie. Szanowni Rodzice!

Od 22 marca do 11 kwietnia br. uczniowie wszystkich klas szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych: sportowych, mistrzostwa sportowego, szkół z oddziałami sportowymi i oddziałami mistrzostwa sportowego będą uczyli się zdalnie. Zmiany te wynikają ze znaczącego wzrostu liczby zachorowań na COVID-19. Rozporządzenie w tej sprawie zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Ustaw. 
Na dotychczasowych zasadach, przy zachowaniu reżimu sanitarnego, będą funkcjonowały placówki wychowania przedszkolnego. Dodatkowo szkoły będą miały obowiązek zorganizować opiekę świetlicową oraz zajęcia zdalne na terenie szkoły dla dzieci z klas I-III, których rodzice pracują w podmiotach leczniczych lub wykonują zadania publiczne związane ze zwalczaniem COVID-19. 

Powrót uczniów klas I-III do szkół

  Od 18.01. br.  przywrócone zostają zajęcia stacjonarne dla uczniów klas1-3 szkoły podstawowej.
Aby umożliwić uczniom i nauczycielom bezpieczny powrót do szkoły przygotowaliśmy naszą placówkę zgodnie z odpowiednimi wytycznymi MEiN, MZ i GIS. Opierają się one w dużej mierze na zapisach znanych już m.in. z września 2020 r.
W wytycznych znajdują się rekomendacje dotyczące zasad organizacji zajęć, higieny, czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń oraz powierzchni, organizowania żywienia czy postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia.
Prosimy o przestrzeganie wszystkich zasad dotyczących zachowania dystansu, dezynfekcji oraz zasłaniania ust i nosa.

Dyrekcja szkoły

PEDAGOG SZKOLNY RADZI Bezpieczeństwo podczas ferii zimowych.

Zbliżają się ferie świąteczne i zaraz po nich ferie zimowe.

To dla Was -Drodzy Uczniowie – wymarzony czas odpoczynku, zabaw na śniegu i lodzie.

Aby jednakprzebiegły one szczęśliwie należy pamiętać opodstawowych zasadach bezpieczeństwa, obowiązujących tak podczas zorganizowanychwyjazdów zimowych, jak i spędzania tego czasu w miejscu zamieszkania:

Zabawa na śniegu, zjazdy z górki, jazda na nartach czy łyżwach oraz inne szaleństwa na śniegumogą sprawić wiele radości i wzmocnić naszą kondycję.

 Pamiętaj jednak, że podstawą, jak zwykle jest zdrowy rozsądek i ostrożność!

  • Wychodząc bawić się na powietrze, ubieraj się stosownie do pogody, tak, aby nadmiernie niewychłodzić swojego organizmu. Idąc na górkę, czy dłuższy spacer w zimowej aurze warto się zaopatrzyć w ciepły napój.
  • W zimowe dni widoczność na drodze jest ograniczona i kierowcy potrzebują więcej czasu dozahamowania pojazdu. Na jezdnię wchodź uważnie i spokojnie, rozejrzyj się. Pamiętajmy też o odblaskach!!!
  • Do zabaw na śniegu, zjazdów na sankach wybieraj miejsca bezpieczne, z dala od ruchliwych ulic, skrzyżowań i ciągów komunikacyjnych. Pamiętaj, że zimą znacznie wydłuża się droga hamowania pojazdów, więc zachowaj szczególną ostrożność będąc w pobliżu jezdni.
  • Najlepiej przed rozpoczęciem zabawy na górce obejrzyj trasę zjazdu, usuń z niejniebezpieczne przedmioty, takie jak kamienie, gałęzie drzew.
  • Dostosuj się do kierunku ruchu obowiązującego na trasie zjazdu, nie przechodź w poprzek toru.
  • Ważny dla Twojego bezpieczeństwa jest też stan techniczny sanek, czy innych przedmiotów, na których zjeżdżasz. Złamane szczebelki, wystające śruby lub gwoździe to poważne ryzyko wyrządzenia sobie krzywdy.
  • Nie ślizgaj się na chodnikach i przejściach dla pieszych, gdyż wyślizgana nawierzchnia stanowiryzyko złamań kończyn dla innych osób.
  • Pamiętaj, że zagrożenie dla zdrowia, a nawet Twojego życia, stanowią zwisające z balkonów idachów masywne sople lodu. W takim przypadku zrezygnuj z zabawy w tym miejscu,powiadom o sytuacji osoby dorosłe lub Straż Pożarną, która usunie niebezpieczeństwo.
  • Nie rzucaj śnieżkami w jadące pojazdy, gdyż takie zachowanie może być przyczyną kolizji lub wypadku drogowego.
  • Nie rzucaj w kolegów śnieżkami z ubitego śniegu lub z twardymi przedmiotami w środku, gdyżmoże doprowadzić to do obrażeń ciała.
  • Kulig organizuj wyłącznie pod nadzorem osób dorosłych; sanki łącz grubą, wytrzymałą liną,aby nie odczepiły się podczas jazdy.
  • Nie dołączaj sanek do samochodu, gdyż może się to skończyć tragicznie.
  • Korzystaj wyłącznie ze specjalnie przygotowanych lodowisk.

POD ŻADNYM POZOREM NIE WCHODŹna lód zamarzniętych zbiorników wodnych, rzek, stawów, jezior, kanałów, itp.

Jest to niezwykle ryzykowne. Lód na ogół ma zróżnicowaną grubość – inną przy brzegu, inną na rzecei odmienną w przypadku wody stojącej (staw, jezioro).

Ciężar człowieka utrzymuje tafla lodu ogrubości co najmniej 15 centymetrów. Kilkudniowe, nawet bardzo silne mrozy nie powodują powstania

takiej tafli.

Ponadto także w grubym lodzie mogą pojawić się szczeliny, które znacznie osłabiają jegowytrzymałość.

Kiedy widzisz, że pod kimś pękł lód:

● nie biegnij w kierunku tonącego – lód może załamać się także pod Twoim ciężarem,

● wezwij pomoc, dzwoniąc na numer alarmowy 112 lub numer straży pożarnej – 998, wołaj też opomoc tak, by usłyszeli Cię inni ludzie w pobliżu,

PAMIĘTAJ ! Wejście na lód na zamarzniętym zbiorniku ZAWSZE grozi utonięciem.

Inne ważne zasady bezpieczeństwa:

  • Nie bierz niczego od obcych osób(lizaków,cukierków, itp.)
  • Nie otwieraj nikomu drzwi pod nieobecnośćdomowników.
  • Nie spożywaj lekarstw bez wiedzy rodziców ilekarza.
  • Nie kontaktuj się z dzikimi zwierzętami,bezpańskimi psami, które choć miłe i spokojne mogą być niebezpieczne.
  • W razie kontaktu z psem należy zachować spokój,nie uciekać, nie krzyczeć, nie patrzeć mu w oczy,nie wykonywać szybkich ruchów.
  • Jeżeli pies zaatakuje przyjąć postawę „żółwia”.Kucnąć, zwinąć się w kłębek chroniąc głowę, szyję ibrzuch.
  • Nie oddalaj się z nieznajomym, nie wsiadaj do jegosamochodu.
  • Nie chwal się innym, co „fajnego” jest w domu.

Wychodząc z domu:

  • Dokładnie zamykaj drzwi i okna.
  • Informuj domowników, gdzie wychodzisz, z kim ikiedy wrócisz.
  • Jako trasę przemarszu wybieraj miejsca dobrze oświetlone, ruchliwe,  unikaj bezludnych skrótów.
  • Ostrożnie podchodź do nowych znajomości– niekażdy może mieć dobre intencje.
  • Nie podchodź zbyt blisko, jeśli ktoś z auta pyta odrogę.

 Dbaj o zdrowie i higienę. Pamiętaj o zasadach zdrowego stylu życia i odżywiana oraz ozachowaniu podstawowych zasad higieny, które pomogą uchronić Cię przed zachorowaniemna różne choroby.

Tylko umiar, zdrowy rozsądek i ostrożność pozwolą Ci cieszyć się zimową aurą oraz spędzić feriezimowe bezpiecznie.

ZAPAMIĘTAJ ! TELEFONY ALARMOWE:

POLICJA – 997

STRAŻ POŻARNA – 998

POGOTOWIE RATUNKOWE – 999

Z TELEFONU KOMORKOWEGO – 112

Spotkanie z Policją

W ramach działań profilaktycznych prowadzonych w szkole,  w dniach  4  i 10 grudnia uczniowie klas IV – VIII spotkali się on- line z funkcjonariuszami Komisariatu Policji w Brodach i Komendy Powiatowej Policji  w Starachowicach: z  p. Martą Adamczyk, p. Pawłem Kusiakiem, p. Robertem Sowińskim i p. Mariuszem Iwaniec.

 Tematem spotkania była cyberprzemoc i ogólnie pojęte bezpieczeństwo w sieci – treści ciągle aktualne, a zwłaszcza w obecnej sytuacji – nauczania zdalnego.

Policjanci scharakteryzowali zjawisko cyberprzemocy, które może wyrządzić ogromne szkody w psychice człowieka.

Przemoc ta jest szczególnie dotkliwa, ponieważ nieprzyjemne komentarze, kompromitujące materiały, ukradkiem zrobione zdjęcia, nagrane na telefon komórkowy filmiki docierają za pomocą sieci w krótkim czasie do wielu osób.

Policjanci radzili, co robić żeby nie zostać ofiarą cyberprzemocy, jak postąpić będąc świadkiem takiej formy przemocy oraz gdzie szukać pomocy, gdy staniemy się ofiarą agresji w sieci.

W każdym zdaniu podkreślali, że cyberprzemoc jest przestępstwem i poważne jej przejawy należy zgłaszać organom ścigania.

Policjanci zwrócili uwagę, iż w każdej trudnej sytuacji należy  szukać wsparcia – porozmawiać z rodzicami, pedagogiem szkolnym, wychowawcami bądź inną zaufaną osobą dorosłą, wspólnie dużo łatwiej rozwiązuje się problemy.

 Podczas spotkania uczniowie mogli dowiedzieć się także, jak umiejętnie i właściwie należy  korzystać z portali społecznościowych i telefonów komórkowych.

Oczywiście nie odbyło się bez pytań ze strony uczniów, które dotyczyły przekazywanych informacji, jak również innych aspektów pracy policjanta.

Spotkanie było bardzo pouczające i cieszyło się dużym zainteresowaniem uczniów.

PEDAGOG SZKOLNY RADZI NAUCZANIE ZDALNE DLA UCZNIÓW – – przypomnienie kilku PORAD I WSKAZÓWEK

Drodzy Uczniowie!

Zajęcia w szkołach od miesiąca zostały zawieszone.

Sposób pracy Waszej i Waszych nauczycieli wygląda zupełnie inaczej, a rodzice bardzo Was wspierają i pomagają wdrożyć się w system zdalnego nauczania.

Pracując, pamiętajcie o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci:


• korzystajcie ze stron odpowiednich do swojego wieku;
• sprawdźcie, czy macie na swoim/domowym komputerze zainstalowany program antywirusowy;
• pamiętajcie, że Internet to skarbnica wiedzy, ale nie wszystkie informacje w nim zamieszczane są prawdziwe;
• nie podawajcie swoich danych osobowych, numeru telefonu, adresu zamieszkania, haseł, nie udostępniajcie swoich zdjęć oraz zdjęć innych osób;
• pamiętajcie, iż osoby w Internecie nie zawsze mogą być tymi, za które się podają;
• nie klikajcie w nieznane linki i załączniki z e-maili;
• nie otwierajcie e-maili z nieznanych źródeł, itp.;
• sprawdzajcie, czy strona, na którą się logujecie jest na pewno bezpieczna, jeśli nie jesteście pewni, pytajcie rodziców;
• uważnie pobierajcie pliki z sieci.

Zaplanujcie czas tak, aby nie spędzać całego dnia przy komputerze, smartfonie czy tablecie, zadbajcie o ruch.
Korzystajcie z tych narzędzi, o które poproszą Wasi nauczyciele.

Pamiętajcie o korzystaniu ze sprawdzonych źródeł, a w sytuacji, kiedy poczujecie się niekomfortowo, poproście o wsparcie rodziców.  

A teraz przypomnę kilka rad dotyczących nauki.

Jak się uczyć?

Zasady efektywnej nauki.

  1. Przewietrz pokój, w którym będziesz się uczył.
  2. Kontroluj temperaturę. Wiosną zwykle nie ma tego problemu, ale zimą uważaj, by nie zrobić sauny w pokoju. Zbyt wysoka temperatura nas rozleniwia.
  3. Zrób porządek w pokoju i na biurku. Oczywiście nie wyciągaj teraz papierów z szuflad, żeby je poukładać. Nie zaczynaj też oglądać starych pamiątek. To zgubne! Posprzątaj tylko to, co znajduje się na wierzchu, co rozprasza Twój wzrok.
  4. Rozpisz, czego musisz się nauczyć i ile chcesz, żeby zajęło Ci to czasu. Jeżeli tego nie zrobisz, możliwe, że Twoja nauka będzie rozciągać się w nieskończoność.
  5. Przygotuj kartkę, na której będziesz zapisywać przychodzące Ci do głowy zadania i myśli po to,  byś nie rzucał się do innych zadań podczas nauki.
  6. Jedz dobrze, ale nie przejadaj się. Twój mózg ma się koncentrować na nauce, a nie na trawieniu.  
  7. Nie jedz zbyt wielu słodyczy. Ja wiem, że podczas nauki, aż kusi, żeby uprzyjemnić sobie życie! Cukier powoduje przypływ energii, ale później jej gwałtowny spadek, który może zakończyć Twoją naukę.
  8. Pij wodę.  Bez niej już po chwili poczujesz się ospały.
  9. Ucz się przy naturalnym świetle, a po zmroku przy żarówkach o ciepłej barwie.
  10. Siedź prosto  przy biurku. Nie zbliżaj się do pozycji leżącej, bo zaśniesz. W łóżku to pewne!
  11. Ustaw czasomierz i rób sobie przerwy. Podobno najwięcej zapamiętujemy przez pierwsze i ostatnie 15 minut zajęć. Tak samo jest z uczeniem się. Dobrze uczyć się przez 30-45 minut. Potem zrób sobie 5-15 minutową przerwę.
  12. Ruszaj się! Ruszaj się w trakcie przerwy, by pobudzić krążenie. Wystarczy kilka prostych ćwiczeń: wymachy rąk, przysiady, pajacyki. Po niewielkim wysiłku wraca się do nauki z większą ilością energii.

Powodzenia!