Dla Uczniów

Bibliotekarz radzi…

    Na czas zamknięcia szkół jednym z zadań biblioteki jest  wskazanie uczniom zastępstwa: gdzie mogą znaleźć darmowe książki.

 Poniżej przedstawiam aktualizowany wybór kilku bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.

WOLNY DOSTĘP – BIBLIOTEKI CYFROWE

WolneLektury.pl

Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.

Lektury.gov.pl

Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

ChmuraCzytania.pl

Chmura Czytania zawiera ciekawe książki  polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.

ZAPRASZAM  DO KORZYSTANIA Z PODANYCH  PROPOZYCJI.

                                                                                   JUSTYNA   ŚPIEWAK

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

Porady dla Rodziców … i nie tylko

Stres odosobnienia – jak sobie z nim radzić.

Szerzenie się pandemii COVID-19 i co za tym idzie: występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie i zdrowie swoich najbliższych, dezinformacja, problemy z dostępem do artykułów gospodarstwa domowego, straty finansowe  i poczucie piętna, zmiany w nawykach związanych ze snem i spożywaniem posiłków, problemy ze snem i koncentracją uwagi,  przedłużająca się izolacja społeczna rodzi olbrzymi stres. 

 „Kwarantanna to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego” – przekonuje norweski psycholog Atle Dyregrov.

Daje też ciekawe rady, jak poradzić sobie z odosobnieniem.

  1. Pamiętaj, że pełnisz służbę dla społeczeństwa zagrożonego korona wirusem.

Profesor Dyregrov radzi, by dobrze zrozumieć, na czym polega sens kwarantanny: „to nie kara, ale coś, co robisz dla innych i siebie samego; poddając się kwarantannie pomagasz innym nie zachorować”.

Taki sposób myślenia o epidemii i przymusie odosobnienia pozwala zachować szacunek do samego siebie i zapobiec poczuciu bycia napiętnowanym i osaczonym. A to jest kluczowe, by czas epidemii nie odcisnął się negatywnie na naszej psychice.

  • Bądź aktywny, planuj.

Procedury są tym, co w tych trudnych czasach pozwala zachować higienę psychiczną i nie popaść w apatię. „Działania, rutyna i plan to elementy, które nadają kształt i sens naszym dniom, dają poczucie przewidywalności i pozwalają ustrzec się od zniechęcenia i poczucia bezradności” – pisze Dyregrov.

Taki sposób funkcjonowania daje nam stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Ćwiczenia fizyczne, higiena osobista, posiłki w regularnych porach i inne regularne czynności przyczyniają się do porządku i struktury w nowej i niejasnej sytuacji.

  • Kontakty społeczne są ważne.

Media społecznościowe pozwalają nam zachować kontakt z otoczeniem. Psycholog przekonuje, że właśnie w obciążającym psychicznie czasie epidemii jest on szczególnie istotny: „Pozostań w kontakcie z ludźmi! Upewnij się, że jest to stały punkt w twoim codziennym harmonogramie”.

  • Przejmij kontrolę nad niepokojącymi myślami.

Pełne niepokoju myśli o epidemii koronawirusa i stanie własnego zdrowia są czymś normalnym. Jeśli zajmują nam dużo miejsca, możemy spróbować je  kontrolować: oglądaj filmy lub seriale, graj w gry wideo, rozwiązuj krzyżówki albo gry logiczne takie, jak sudoku;  korzystaj z komunikatorów, by rozmawiać  z ludźmi i nie dopuść, by koronawirus był głównym tematem waszych pogawędek.

  • Zmartwienia? Tylko kwadrans dziennie.

U wielu z nas mimo stosowania przeróżnych technik, „odciągaczy” uwagi natrętne myśli nadal będą się pojawiały.

 Co wtedy?  

Profesor Dyregrov  radzi… by znaleźć na nie kwadrans w ciągu dnia i martwić się tylko wtedy.

”Zarezerwuj określony czas (10-20 minut dziennie), w którym możesz się martwić, ile chcesz.

Kiedy zmartwienia najdą cię poza tym czasem, możesz powiedzieć sobie: to jest coś, o czym warto pomyśleć podczas martwienia, nie teraz. Jeśli będziesz to mówić sobie samemu wystarczająco często, ten proces myślowy stanie się twoim nawykiem. Nie planuj zmartwień późno w nocy” – zachęca.

  • Wystarczy kilka informacji na temat koronawirusa dziennie.

Ostatnia rada dotyczy ograniczenia informacji na temat koronawirusa, które  w ostatnich dniach płyną  do nas wszelkimi możliwymi kanałami.

Ograniczaj dostęp do mediów i skup się na informacjach pochodzących z wiarygodnych źródeł, zaglądaj   na Facebooka tylko kilka razy dziennie i nie śledzić nieustannie liczby zakażonych i zmarłych.

„Jeśli będziesz chronić się przed ciągłym sprawdzaniem mediów pod kątem wiadomości o wirusie, łatwiej   ci będzie zachować spokój” – zachęca profesor.

Źródła:

https://www.doz.pl/czytelnia/jak_radzic_sobie_ze_stresem_zwiazanym_z_pandemia_koronawirusa

https://www.medonet.pl/koronawirus

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

DRODZY UCZNIOWIE – JAKI MAMY WPŁYW NA PODNIESIENIE SWOJEJ ODPORNOŚCI?

  1. Systematyczne i zdrowe odżywianie. Zoptymalizuj swoje nawyki żywieniowe.

Właściwie zbilansowana dieta zabezpiecza przed niedoborami pokarmowymi i osłabieniem odporności. Bardzo ważne jest by spożywać posiłki o stałej porze.

Żywność nie powinna być przetworzona (unikajmy: słodyczy, napojów gazowanych, fast foodów i przekąsek typu chipsy i itp. zawierają mnóstwo chemii, która mocno obciąża ludzki organizm, zatruwa go i obniża  jego odporność). Takie pożywienie powoduje stany zapalne w układzie pokarmowym i nasz organizm musi zmobilizować wszystkie swoje siły, aby sobie z nim poradzić. 

PAMIĘTAJ:

Witaminy, które są niezbędne do funkcjonowania układu odpornościowego to witamina A, C, D i E.

Minerały: cynk, selen i magnez są niezbędne, aby nasz układ odpornościowy mógł najlepiej funkcjonować.

Pamiętaj by twoja dieta była bogata w warzywa i owoce. Nawadniaj organizm – pij w ciągu dnia odpowiednią ilość wody (min. 1,5l dziennie).

  • Aktywność fizyczna. Ruszaj się!

Udowodniono naukowo, że ruch i ćwiczenia fizyczne mają wiele korzyści zdrowotnych, w tym chronią przed chorobami serca, osteoporozą, a nawet niektórymi rodzajami raka. 

Ćwiczenia fizyczne również wzmacniają nasz układ odpornościowy! Twój organizm musi być silny, żeby walczyć z patogenami, a Ty musisz się ruszać! 

Pamiętaj, że nasz organizm nie lubi pozycji siedzącej. Nie siedź na kanapie przed telewizorem!

Nawet w domu można zapewnić sobie trochę ruchu m.in. wykonując ćwiczenia jogi, ćwiczenia ogólnorozwojowe (np. wykroki, przysiady, pajacyki etc.) ale również wykorzystując gry ruchowe takie jak Twister.

PROPOZYCJA ĆWICZEŃ:

https://www.youtube.com/ zumba dla dzieci i nie tylko

https://www.youtube.com /ćw. ruchowe dla dzieci

https://www.youtube.com/j oga dla dzieci

  • Umiejętność zarządzania stresem. 

Stres podnosi w ludzkim organizmie poziom hormonów zwanych katecholaminami.

W sytuacjach przedłużonego stresu hormony te łączą się z receptorami komórek odpornościowych-

 – m.in. limfocytami, monocytami, makrofagami i granulocytami. W wyniku całego mechanizmu zachodzącego w naszym organizmie zmniejsza się jego zdolność obrony przed infekcjami.

 Dlatego tak ważna jest umiejętność zarządzania stresem.

Warto codziennie zrobić sobie krótką przerwę m.in. na wykonanie ćwiczeń oddechowych, rozciągających czy relaksacyjnych. (bardzo duża oferta ćwiczeń zawarta jest w Internecie m.in. na youtube).

  • Jakość snu.

Udowodniono, że osoby które spały minimum 8 godzin były 3-krotnie mniej podatne na przeziębienie, niż osoby które spały krócej.

Pamiętaj o tym, by twój sen był odpowiednio długi, abyś mógł/mogła zregenerować siły.

 Przed snem (min. 1h) nie używaj telefonu komórkowego, ani nie oglądaj telewizji – emitowane światło ma wpływ na wydzielanie się melatoniny a tym samym na jakość snu. 

Szanowni Rodzice, Uczniowie – ważna informacja

Kochani Uczniowie, drodzy Rodzice. Informujemy, że nasza szkoła otrzymała od Urzędu Gminy w Brodach 5 laptopów. Jeśli któreś dziecko potrzebuje komputera do nauki zdalnej, może go wypożyczyć. W pierwszej kolejności przy wypożyczaniu sprzętu będą brani pod uwagę uczniowie klas IV- VIII. Chętne osoby z poszczególnych klas prosimy o kontakt ze swoim  wychowawcą.

Jednocześnie informujemy o decyzji premiera, który podczas konferencji prasowej przekazał informację, że wszystkie szkoły pozostaną zamknięte do 26 kwietnia 2020 roku. W planowanym terminie nie odbędzie się więc egzamin ósmoklasisty. Prawdopodobnie uczniowie będą pisać test najwcześniej w drugiej połowie czerwca. O dokładnej dacie zostaną poinformowani na trzy tygodnie przed egzaminem.   

  

Życzenia wielkanocne

,,Noc Wielkanocna jest nocą nadzwyczajną, kiedy moc zmartwychwstałego Chrystusa pokonuje ostatecznie siły ciemności i śmierci, zapala w sercach wierzących nadzieję i radość.”

Jan Paweł II

Dyrekcja i  Grono  Pedagogiczne naszej szkoły życzą  Rodzicom, Pracownikom szkoły oraz Wam Drodzy Uczniowie, aby Święta Wielkanocne  przyniosły Wam radość i wzajemną życzliwość. By stały się źródłem wzmacniania ducha, a chwile spędzone w gronie najbliższych dodawały otuchy i pozwalały przezwyciężyć wszystkie trudności.

PEDAGOG SZKOLNY RADZI

Drodzy Uczniowie.

Wszyscy znaleźliśmy się w nowej dla nas sytuacji.

            Co robić, aby zrozumieć i spokojnie przetrwać epidemię koronawirusa ?

            Podstawowa zasada brzmi : należy  rozmawiać z rodzicami lub innymi bliskimi  osobami, gdy czujecie niepokój lub gdy chcecie, aby dorośli odpowiedzieli na Wasze wątpliwości i pytania.

 To nowa sytuacja i ogromna zmiana w naszym życiu, ale dorośli – Wasi Rodzice, Lekarze, Rząd Polski, itp. – wiedzą co robić.

            Ważne, by  do tych zmian – pozostawanie w domu, niechodzenie do szkoły, na spacer,  zdalne uczenie się –  dostosować  się, bo to ma nam dać bezpieczeństwo.

Zostajemy  w domu po to, żeby chronić zdrowie i zminimalizować ryzyko, że zachorujemy.

Wasi  Rodzice wiedzą  co robić,  jeżeli pojawi się jakiś problem.

Przez najbliższe  tygodnie zostajemy w domu.

Zorganizujcie  sobie razem z najbliższymi ten czas w ciekawy sposób.

Można to zrobić w różny  sposób np. razem jeść śniadanie, potem usiąść do nauki, w przerwach od nauki można  porobić coś fajnego, na co ma się ochotę, potem trochę razem posprzątać, można pomóc w przygotowaniu  obiadu i znowu usiąść na chwilkę do nauki,  a potem sobie odpocząć, w taki sposób, jaki najbardziej lubicie.

 Możecie  razem z rodzicami usiąść z kalendarzem i sobie nawet to wszystko rozpisać.

Zaplanujcie ten czas pozostawania w domu  w miły sposób, ale nie zapominajcie  także o obowiązkach.

Pamiętajcie, aby  przestrzegać zalecanych  reguł i starać  się nie wychodzić z domu.  

Na zakończenie zachęcam do kontaktu  ze mną:

Dyżur pedagoga szkolnego:

Każda środa godz. 8.00 – 10.00

Każdy czwartek godz. 8.00 –  13.00

b.kryzinska@gmail.com