Dla Uczniów

Pierwsza pomoc krok po kroku…

O zdrowie należy dbać, a w sytuacjach zagrożenia trzeba umieć je ratować, dlatego 20 listopada zostało zorganizowane spotkanie dla uczniów z klasy II i III z panem Tomaszem Pasieką ze Starachowickiej Grupy Ratownictwa Wodnego. Uczniowie wzięli udział w szkoleniu z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz prawidłowego zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia.

Podczas spotkania dzieci uczyły się, jak sprawdzać przytomność, oddech oraz jak pomóc osobie poszkodowanej do czasu przyjazdu zespołu ratownictwa medycznego. Dużym zainteresowaniem cieszyły się wskazówki dotyczące ułożenia poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej oraz ćwiczenia praktyczne na fantomie. Po omówieniu zasad udzielania pierwszej pomocy uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczyli w ćwiczeniach, wykonując podstawowe czynności ratownicze pod okiem pana Tomasza.

Takie zajęcia mogą przyczynić się do uratowania komuś życia. Spotkanie było doskonałą okazją do poznania odpowiedzialnej pracy ratownika, kształtowania postawy niesienia pomocy innym oraz utrwalania zasad bezpiecznego zachowania.

Serdecznie dziękujemy panu Tomaszowi Pasiece za podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem !

Gdzie legenda zachwyca – wyjazd klas I-III na spektakl „Przygody Baltazara i Wawelskiego Smoka”.

W środę, 19 listopada, uczniowie klas I–III odwiedzili Park Kultury w Starachowicach, gdzie obejrzeli spektakl pt. „Przygody Baltazara i Wawelskiego Smoka” w wykonaniu Narodowego Teatru Edukacji im. Adama Mickiewicza.

Przedstawienie było nowoczesną interpretacją legendy o Smoku Wawelskim i przeniosło dzieci w świat pełen przygód. Bohaterowie – profesor Baltazar, Smok Wawelski oraz kucharz Bartolini – wspólnie przeżywali niezwykłe perypetie, ucząc młodych widzów wartości takich jak przyjaźń, odwaga, lojalność i współpraca.

Spektakl zachwycił barwną scenografią, muzyką i grą aktorską, a dzieci z dużym zainteresowaniem śledziły jego przebieg. Wyjazd był nie tylko świetną rozrywką, ale również wartościową lekcją poprzez sztukę i emocje.

Słowiański świat Kajka i Kokosza

W środę, 19 listopada uczniowie klas IV-VI obejrzeli spektakl teatralny pt.,, Kajko i Kokosz”. Przedstawienie miało miejsce w parku Kultury w Starachowicach. Sztuka została oparta na popularnym komiksie Janusza Christy, a przygotowali ją aktorzy Narodowego Teatru Edukacji im. Adama Mickiewicza z Wrocławia. Wspaniałe widowisko przeniosło widzów do siedziby dawnych Słowian: chaty Jagi i Łamignata oraz grodu kasztelana Mirmiła i jego dzielnych wojów. Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem śledzili przygody bohaterów pełne zabawnych sytuacji i śmiesznych dialogów. Ponadto występ urozmaiciły piosenki, które zostały przyjęte przez dzieci z ogromnym aplauzem. Na uwagę zasługują barwne kostiumy aktorów, bogata scenografia oraz przyciągające uwagę efekty świetlne i dźwiękowe. Spektakl bardzo podobał się młodym widzom. Po raz kolejny aktorzy teatru we Wrocławiu udowodnili, że wyreżyserowana przez nich sztuka została przygotowana na bardzo wysokim poziomie artystycznym. Spektakl nie tylko bawi, ale jednocześnie niesie przesłanie mówiące o tym, że dzięki przyjaźni, wsparciu, determinacji i odwadze można pokonać przeszkody i osiągnąć wymarzony cel.

SZKOLNY  KONCERT  KAMERALNY

    W dniu 18 listopada  w Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie odbył się wyjątkowy koncert kameralny pod hasłem „Muzyczni wieszcze”, w wykonaniu muzyków  Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach.

    Program skierowany do całej społeczności szkolnej, dostosowany był  do możliwości percepcyjnych uczniów i miał na celu przybliżenie dzieciom sylwetek i twórczości najwybitniejszych polskich kompozytorów. 

   Artyści zabrali nas w podróż pełną pięknych dźwięków i ciekawych opowieści.

  Główną część artystyczną wypełniły dźwięki fortepianu  w wykonaniu utalentowanego pianisty, pana Przemysława Rutkowskiego. Koncert obejmował utwory Ignacego Jana Paderewskiego, a także mazurki i polonezy Fryderyka Chopina. Wirtuozeria wykonawcy, w połączeniu z emocjami zawartymi w muzyce, przeniosła zgromadzonych w świat polskiej duszy, pełnej nostalgii, patriotyzmu i radości. Poruszające było wykonanie utworów –  Poloneza g- moll i  Poloneza A-dur  F. Chopina, które spotkało się z żywą reakcją publiczności.

Prowadząca audycję muzyczną, pani Aleksandra Deryng- Jaroń, nie tylko pełniła rolę prelegenta, ale także zachwyciła publiczność szkolną wykonaniem pieśni Stanisława Moniuszki, m.in.  ,,Kum i kuma”.

    Koncert „Muzyczni wieszcze” był nie tylko wspaniałym przeżyciem estetycznym, ale również cenną lekcją muzyki, historii i kultury narodowej dla uczniów i nauczycieli. Wydarzenie to po raz kolejny udowodniło, jak ważny jest kontakt z muzyką na żywo w  edukacji i kształtowaniu wrażliwości dzieci i młodzieży.

Słodki Kiermasz Charytatywny

17 listopada w naszej szkole odbył się Kiermasz Charytatywny, zorganizowany przez Koło PCK we współpracy z p. Anną Drukałą i p. Justyną Chmielewską. Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród uczniów, nauczycieli oraz rodziców i po raz kolejny pokazało, jak wielką siłę ma szkolna wspólnota.

Tym razem zbieraliśmy środki na pomoc potrzebującej rodzinie z terenu naszej gminy, która znalazła się w bardzo trudnej sytuacji materialnej, dodatkowo dotkniętej tragicznym pożarem. Wiele osób zaangażowało się w przygotowanie kiermaszu, przynosząc domowe wypieki – ciasta, babeczki, ciasteczka i inne smakołyki. Łącznie swoje wyroby przekazało aż 25 uczniów, za co serdecznie dziękujemy.

Dzięki ogromnemu zaangażowaniu całej społeczności szkolnej udało się zebrać kwotę 1715 zł. Zebrane pieniądze zostaną przeznaczone na zakup artykułów pierwszej potrzeby, które pomogą rodzinie w codziennym funkcjonowaniu.

Składamy serdeczne podziękowania nauczycielom i dzieciom, którzy przynieśli ciasta oraz wszystkim osobom, które włączyły się w organizację i wsparcie kiermaszu – uczniom, rodzicom, nauczycielom oraz każdemu, kto dołożył choćby najmniejszą cegiełkę do tego pięknego dzieła.

Słodkości na kiermasz dostarczyli:

Klasa O

Olek O

Klasa I:

Ala, Hania, Dominik, Wojtuś

Klasa II:

Filip, Miłosz

Klasa III:

Marcel

Klasa IV:

Madzia, Emilka, Adaś

Klasa VI:

Zuzia P, Zuzia Z, Marysia, Oliwia, Gabrysia, Lena B, Lena Z, Ewa, Natalia Sz, Kuba,

Klasa VII:

Maja, Zuzia, Ola, Kuba, Adrian

Jeśli ktoś jeszcze przyniósł ciasto na kiermasz, a nie jest wpisany na listę, prosimy o zgłoszenie się do pań Ilony Jędrzejczyk i Diany Raban 🙂

NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

         Dnia 7 listopada 2025 roku w naszej szkole odbyła się uroczysta akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości, przygotowana przez uczniów klasy VII oraz chór szkolny ( opiekunowie : Śpiewak J., Kubala A.). Celem uroczystości było upamiętnienie 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów oraz kształtowanie postaw patriotycznych wśród uczniów. Podczas akademii uczniowie klasy VII i chór szkolny zaprezentowali montaż słowno-muzyczny, w którym przypomnieli najważniejsze wydarzenia z historii naszego kraju prowadzące do odzyskania wolności. Występ przeplatany był wierszami i pieśniami patriotycznymi, takimi jak „Rota”, „Piechota” czy „Marsz Pierwszej Brygady”. Dekoracja holu ( P. Bryła M. ) – biało-czerwone barwy, symbole narodowe– podkreślała charakter święta.

        Uroczystość była ważną lekcją historii i patriotyzmu, przypominając wszystkim, jak wielką wartością jest wolność i niepodległość Ojczyzny.

        Po zakończeniu akademii społeczność uczniowska , o godzinie  11:11, wzięła udział w ogólnopolskiej akcji „ Szkoła do hymnu”.

XXI  PRZEGLĄD  PIEŚNI PATRIOTYCZNYCH W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM

6 listopada tego roku w Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim odbył sięXXI PRZEGLĄD PIEŚNI PATRIOTYCZNYCH I LEGIONOWYCH. Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie reprezentowała NIKOLA KOSZARSKA z klasy V, która ślicznie wykonała trudny  utwór ,,Modlitwa o pokój”. Nikolka była najmłodszą uczestniczką w swojej grupie wiekowej.

      Gratulujemy oraz bardzo dziękujemy naszej młodziutkiej, utalentowanej artystce!!

Serdeczne podziękowania kierujemy również do mamy, Pani Mileny Koszarskiej za okazaną pomoc. Uczennicę do konkursu przygotowała Justyna Śpiewak.

WYCIECZKA DO MUZEUM  AUSCHWITZ – BIRKENAU

W dniu 4 listopada  uczniowie klas VI–VIII wraz z opiekunami (Pani : Rycombel A,  Kubala A., Śpiewak J.) udali się na wycieczkę edukacyjną do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Celem wyjazdu było poznanie tragicznej historii niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady oraz uczczenie pamięci jego ofiar.

         Po przybyciu na miejsce grupę przywitał przewodnik, który towarzyszył nam podczas całego zwiedzania. W pierwszej części wizyty odwiedziliśmy teren KL Auschwitz I (Stammlager) – główny obóz administracyjny. Już przy wejściu uwagę wszystkich zwrócił słynny napis „Arbeit macht frei” („Praca czyni wolnym”), który wzbudził w nas uczucie smutku i refleksji nad cynizmem tego hasła. Przewodnik opowiadał o codziennym życiu więźniów, głodzie, ciężkiej pracy, karach i egzekucjach. W wielu z nas słowa te wywołały ogromne wzruszenie.

       W budynkach obozowych mogliśmy zobaczyć wystawy przedstawiające przedmioty należące do więźniów – walizki, okulary, dziecięce buciki, a także zdjęcia ofiar. Cisza, jaka panowała wśród zwiedzających, była najlepszym świadectwem tego, jak bardzo przejęci byliśmy tym, co zobaczyliśmy.

       Następnie udaliśmy się do KL Birkenau (Auschwitz II) – największej części obozu. Tutaj skala zbrodni była jeszcze bardziej widoczna. Ogromny teren z barakami, wieżyczkami strażniczymi i torami kolejowymi, po których przywożono transporty więźniów, zrobił na wszystkich ogromne wrażenie. Przewodnik opowiadał o selekcjach na rampie, komorach gazowych i krematoriach, które Niemcy wysadzili przed końcem wojny, próbując zatrzeć ślady zbrodni.

        Wielu uczniów przyznało, że trudno było im uwierzyć, iż takie miejsce mogło istnieć naprawdę. Dla większości z nas wizyta była głębokim przeżyciem – skłoniła do zadumy nad wartością życia, wolności i godności człowieka. Zrozumieliśmy, jak ważna jest pamięć o ofiarach i jak wielką rolę odgrywa historia w kształtowaniu postaw młodego pokolenia.

       Wycieczka do Muzeum Auschwitz-Birkenau była niezwykle ważną lekcją historii i człowieczeństwa. Uświadomiła wszystkim , jak tragiczne skutki może przynieść nienawiść, nietolerancja i pogarda wobec drugiego człowieka. Z pewnością długo pozostanie w naszej pamięci i sercach.

Sprawozdanie z realizacji projektu „BohaterOn w Twojej szkole 2025″.

Tytuł projektu: Kobiety w Powstaniu Warszawskim
Miejsce realizacji: Zespół Placówek Oświatowych w Stykowie
Klasa: VIII
Przedmiot: Historia
Nauczyciel prowadzący: Anna Kubala
Termin realizacji: październik 2025 r.

Cele projektu:

  • Uczczenie pamięci uczestniczek Powstania Warszawskiego.
  • Rozwijanie postaw patriotycznych i obywatelskich wśród uczniów.
  • Ukazanie roli kobiet w czasie II wojny światowej i w Powstaniu Warszawskim.
  • Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej i samodzielnego pozyskiwania informacji.
  • Kształcenie umiejętności prezentowania wyników pracy grupowej.

Przebieg realizacji projektu:

  1. Wprowadzenie:
    Zajęcia rozpoczęły się od metody „burzy mózgów”. Uczniowie odpowiadali na pytanie:
    „Z czym kojarzy Ci się Powstanie Warszawskie?”
    Wypowiedzi zostały zapisane na tablicy, a następnie wspólnie omówione. Dyskusja pozwoliła uczniom uświadomić sobie, jak różnorodne były role osób zaangażowanych w Powstanie, w tym kobiet.
  2. Część poznawcza:
    Uczniowie obejrzeli film edukacyjny z kanału „Co za historia” poświęcony tematyce Powstania Warszawskiego. Po projekcji nauczyciel omówił najważniejsze fakty historyczne oraz zwrócił uwagę na sylwetki kobiet, które odegrały istotną rolę w walkach i działalności pomocniczej.
  3. Praca w grupach:
    Klasa została podzielona na 6 grup. Każda z nich pracowała według otrzymanego scenariusza zajęć, który zawierał zestaw zadań badawczych dotyczących wybranych bohaterek Powstania Warszawskiego (np. sanitariuszek, łączniczek, kurierów, artystek czy dziennikarek).
    Zadaniem każdej grupy było wypełnienie „Karty Bohaterki”, w której uczniowie wpisywali:
    • imię i nazwisko bohaterki,
    • jej pseudonim,
    • rolę w Powstaniu Warszawskim,
    • najważniejsze wydarzenia z jej życia,
    • wartości, które reprezentowała,

Ostatnim zadaniem dla uczniów było napisanie kartki z pamiętnika w imieniu bohaterki , z wybraną przez uczniów datą, odzwierciedlająca jej emocje, myśli i przesłanie dla innych. Tu uczniowie wykazali się wielką empatią i kreatywnością.

  1. Podsumowanie:
    Na zakończenie zajęć każda grupa zaprezentowała wyniki swojej pracy. Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali prezentacji i podzielili się refleksjami na temat odwagi, poświęcenia i determinacji kobiet w czasie wojny.

Efekty i wnioski:

  • Uczniowie pogłębili wiedzę o Powstaniu Warszawskim i roli kobiet w tym wydarzeniu.
  • Projekt pozwolił na rozwijanie empatii, szacunku dla historii i bohaterów narodowych.
  • Uczniowie wykazali się dużym zaangażowaniem, kreatywnością i odpowiedzialnością za powierzone zadania.
  • Realizacja projektu sprzyjała integracji zespołu klasowego i wzmacnianiu więzi koleżeńskich.
  • Wspólna praca nad kartami bohaterek była okazją do refleksji nad znaczeniem odwagi, solidarności i patriotyzmu w życiu codziennym.

Podsumowanie:

Projekt „Kobiety w Powstaniu Warszawskim” w ramach akcji BohaterOn w Twojej szkole 2025 został zrealizowany zgodnie z założeniami programu. Uczniowie klasy VIII aktywnie uczestniczyli w zajęciach, poszerzyli wiedzę historyczną oraz wyrazili uznanie i wdzięczność dla kobiet, które walczyły o wolność ojczyzny.

Witamy w szkolnych progach!

22 października w naszej szkole odbyła się uroczystość Pasowania na Ucznia klasy pierwszej. To ważne i wyjątkowe wydarzenie w życiu każdego dziecka, symbolicznie rozpoczynające nowy etap edukacji szkolnej. Uroczystość rozpoczęły uczennice klasy szóstej, które powitały Panią Martę Turek – pełniącą obowiązki Dyrektora Centrum Usług Wspólnych, Panią Dyrektor Krystynę Kasicę, nauczycieli, rodziców oraz pierwszoklasistów. Następnie uczniowie klasy I zaprezentowali część artystyczną przygotowaną pod kierunkiem wychowawczyni Eweliny Kalinowskiej. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem recytowały wiersze i śpiewały piosenki, wykazując się odwagą i radością z występu. Ich prezentacja została nagrodzona gromkimi brawami.

Kulminacyjnym momentem uroczystości był akt ślubowania, podczas którego uczniowie uroczyście przyrzekali przed pocztem flagowym być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, a swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom.
Po złożeniu ślubowania Pani Dyrektor Krystyna Kasica dokonała symbolicznego pasowania na ucznia, dotykając ramienia każdego dziecka dużym, ozdobnym ołówkiem.

Na zakończenie uroczystości pierwszoklasiści otrzymali upominki ufundowane przez Wójta Gminy Brody – Pana Ernesta Kumka, które w jego imieniu wręczyła Pani Marta Turek. Dzieci otrzymały również prezenty od Pani Dyrektor oraz od Rodziców.
Po części oficjalnej wykonano pamiątkowe zdjęcia i odbyło się spotkanie integracyjne.

Uroczystość przebiegła w miłej, serdecznej atmosferze i z pewnością pozostanie na długo w pamięci dzieci oraz ich najbliższych. Był to dzień pełen wzruszeń, uśmiechów i dumy z bycia prawdziwym uczniem szkoły.

W roku szkolnym 2025/2026 uroczyste ślubowanie złożyli:
Gabriel Banasik, Alicja Bębas, Antoni Jankowicz, Laura Jankowicz, Hanna Jędrzejczyk, Natalia Jóźwik, Nadia Łebek, Igor Marchewka, Antonina Orczyk, Maria Pasieka, Wojciech Sikora, Laura Wojton, Karolina Wójcik, Dominik Zając, Filip Zapała, Lena Zięba.