Dla Rodziców

Doradztwo zawodowe dla klasy VIII

TEMAT: Ja i mój zawód – o planach i celach edukacyjno – zawodowych.

CELE:

  • Kształtowanie umiejętności planowania kariery edukacyjno-zawodowej.
  • Uwiadomienie wartości przemyślanego, świadomego i samodzielnego planowania kariery edukacyjnej i zawodowej. 
  • Poszerzanie wiedzy o ścieżkach kształcenia. 
  • Inspirowanie uczniów do myślenia o przyszłości i planowania swojej kariery zawodowej.
  • Podkreślenie wpływu różnorodnych czynników: osobowościowych, zewnętrznych na predyspozycje do wykonywania danego zawodu.
  • Zaznajomienie z zasadami skutecznego planowania i wyznaczania celu.
  1. Ćwiczenie.

 Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie jak będzie wyglądać Wasze życie za kilka/ kilkanaście lat :

czy macie rodziny?, gdzie mieszkacie?, co posiadacie?, co robicie w wolnym czasie?, czym się zajmujecie zawodowo?.

Następnie zapiszcie na kartkach swoje spostrzeżenia.

Zastanówcie się : co musielibyście uczynić, aby to osiągnąć?

  •  Ćwiczenie – „ W poszukiwaniu własnej drogi”.

„ Zrób to, co możesz, wykorzystując to, co masz, tam, gdzie jesteś…”.

Odpowiedz na następujące pytania:

  1. Jakiego rodzaju praca może dać Ci największe zadowolenie?
  2. Jaka szkołę ponadpodstawowa wybierzesz?
  3. Czego jeszcze potrzebujesz, żeby podjąć decyzję?
  • Ćwiczenie.

  Narysuj linię prostą , zaznacz na niej dwa punkty, które mają symbolizować Twoją datę urodzenia                i datę dzisiejszą.  Następnie różnymi kolorami zaznacz dwa wyodrębnione odcinki: „przeszłość” „przyszłość”.   W pierwszym wpisz swoje dotychczasowe osiągnięcia w różnych dziedzinach życia,                        a w drugim to wszystko, co chciałbyś osiągnąć w przyszłości.  

Można podzielić  „przyszłość” na etapy np.: za rok, za 5 lat, za 10 lat itd.

  •  Zapoznanie z tematem.

 Czym jest cel  np. to, do czego się dąży ?

Jakie są cechy dobrego celu :

  • osobisty – powinien mieć wysoką wartość dla osoby, która go realizuje, być jej autentycznym, wewnętrznym pragnieniem,
  • konkretny – powinien być powiązany z konkretnymi działaniami dla jego osiągnięcia,
  • pozytywny – powinien określać stan pożądany, zamiast wskazywać, czego chce się uniknąć.
  • umiejscowiony w czasie – powinien zawierać daty realizacji poszczególnych etapów  i planu oraz rodzajów i etapów planowania.
  • Ćwiczenie – Mój plan działania.

Zastanów  się nad wymarzonym zawodem i idealną pracą.

Następnie wypełnij  kartę – „ Mój plan działania”

Jaki jest mój cel?          
Kiedy zrealizuję swój cel?          
Jakie zasoby posiadam?          
Jakie umiejętności umożliwią mi osiągnięcie celu?          
Jak  pokonam ewentualne trudności?          
Jakich informacji potrzebuję by zrealizować swój cel?        
Kto może mi pomóc?        
  • Podsumowanie.

W procesie planowania swojej kariery bardzo ważna jest wiedza o swoich umiejętnościach, ustalenie oczekiwań, znajomość swoich mocnych i słabych stron, pozyskanie źródeł informacji               o specyfice danego zawodu oraz zapotrzebowaniach na rynku pracy.

  Zadanie domowe:  przypomnij sobie  podstawowe etapy edukacji i możliwe ścieżki kształcenia dla określonego zawodu.

Matematyka dla klas IV – VIII



Szanowni Rodzice, Uczniowie.

Zagadnienia powtórzeniowe z matematyki i testy online umieszczone są na stronie Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego. Aby z nich skorzystać należy uruchomić:

  • www.gwo.pl
  • przedmioty (matematyka)
  • strefa dla ucznia

Zachęcam uczniów do systematycznej pracy.

W razie wątpliwości podaję mój e-mail: danutaturek@wp.pl

Danuta Turek



Ogłoszenie dotyczące zdalnego nauczania

Szanowni Rodzice, Uczniowie.

Na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej przygotowany został pakiet materiałów dla 8-klasistów. Codziennie o godz. 9.00 będą dostępne nowe zadania z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, o 15.00 – rozwiązania. Zachęcamy do odwiedzenia tej strony i sprawdzenia swoich wiadomości.https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/ Od 16 marca kanały: TVP ABC i Kultura dostosowują ramówkę do potrzeb dzieci i Rodziców. Każda chwila poświęcona na powtórzenie i utrwalenie dotychczasowego materiału lub na poznanie nowych wiadomości to bardzo dobrze wykorzystany czas.

Materiały edukacyjne – polecane platformy, strony i serwisy internetowe

  1. Epodreczniki.pl
  2. Portal wiedzy dla nauczycieli
  3. Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych
  4. Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”
  5. Portal lektury.gov.pl
  6. Strona Centrum Nauki Kopernik
  7. Portale edukacyjne IPN: Portal edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej i Serwis IPN Przystanek historia
  8. Strona Krajowego Biura Programu eTwinning
  9. Serwis Ninateka
  10. Serwis Muzykoteka Szkolna
  11. Biblioteka Cyfrowa Polona
  12. Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji
  13. Serwis Telewizji Polskiej
  14. Serwis Polskie Radio Dzieciom

 

Zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych

Od 12 do 25 marca br. funkcjonowanie jednostek systemu oświaty zostaje czasowo ograniczone. Oznacza to, że w tym okresie przedszkola, szkoły i placówki oświatowe zarówno publiczne, jak i niepubliczne nie będą prowadziły zajęć dydaktyczno-wychowawczych. To decyzja Ministra Edukacji Narodowej wynikająca z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

Lekarze, specjaliści, eksperci WHO wskazują, że wprowadzenie odpowiednich i odpowiedzialnych działań może ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Obecna sytuacja epidemiologiczna w Polsce może zagrozić zdrowiu obywateli. Dlatego na podstawie tzw. specustawy Minister Edukacji Narodowej przygotował rozporządzenie, które czasowo ogranicza funkcjonowanie jednostek systemu oświaty na obszarze całej Polski.

Zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych

Zawieszenie zajęć dotyczy przedszkoli, szkół i placówek oświatowych (publicznych i niepublicznych), z wyjątkiem:

  • poradni psychologiczno-pedagogicznych;
  • specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych;
  • młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;
  • przedszkoli i szkół w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej;
  • szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
  • szkół przy zakładach karnych i aresztach śledczych.

Dyrektorze,

  • zajęcia w Twojej szkole, przedszkolu, placówce będą zawieszone na 2 tygodnie;
  • 12 i 13 marca br. to dni, w których w przedszkolach i szkołach podstawowych nie będą odbywały się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, a jedynie działania opiekuńcze;
  • od 12 marca br. uczniowie szkół ponadpodstawowych nie przychodzą do szkół;
  • poinformuj uczniów, rodziców i kadrę pedagogiczną o tym, jak będą wyglądały kolejne dni;
  • od poniedziałku, 16 marca br. wychowankowie i uczniowie nie przychodzą do przedszkoli i szkół. Nauczyciele pozostają w gotowości do pracy;
  • poinformuj niezwłocznie rodziców i nauczycieli o ograniczeniu funkcjonowania placówki. Wykorzystaj do tego dziennik elektroniczny lub inne środki komunikacji z rodzicami i nauczycielami. Wywieś informację o zawieszeniu zajęć w widocznym miejscu;
  • możesz poprosić nauczycieli o to, aby przygotowali materiały dydaktyczne do samodzielnej pracy uczniów w domu. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekaże informacje dotyczące e-materiałów, z których mogą korzystać uczniowie i nauczyciele;
  • w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w placówkach kształcenia ustawicznego oraz w centrach kształcenia zawodowego zawieszenie zajęć dotyczy również zajęć realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu;
  • uczniowie branżowych szkół I stopnia będący młodocianymi pracownikami nie uczęszczają do szkoły. Realizują jednak przygotowanie zawodowe u pracodawcy na dotychczasowych zasadach;
  • od 16 marca br. będą zawieszone zajęcia realizowane w ramach turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
  • śledź na bieżąco komunikaty Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju. Sprawdzaj również komunikaty wysyłane przez System Informacji Oświatowej.

W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty nauczycielom pozostającym w gotowości do pracy przysługuje wynagrodzenie ustalone na podstawie Kodeksu Pracy (art. 81 § 1).

Rodzicu,

  • ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne Twoje i Twojego dziecka, zajęcia zostaną zawieszone od 12 marca br. W przedszkolach i szkołach podstawowych 12 i 13 marca br. będą jeszcze prowadzone działania opiekuńcze;
  • zachęcaj dziecko do samodzielnej nauki w czasie gdy nie będzie lekcji w szkole. Ministerstwo Edukacji Narodowej na platformie epodręczniki.pl. udostępnia szereg materiałów edukacyjnych, które pozwalają uzupełnić, ugruntować i poszerzyć wiedzę. Dostęp do tych zasobów jest bezpłatny;
  • jeśli masz dziecko w wieku do 8 lat, przysługuje Ci zasiłek opiekuńczy do 14 dni. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie internetowej ZUS;
  • przekaż osobom, które będą opiekować się Twoim dzieckiem, podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa i higieny;
  • rygorystycznie przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz;
  • śledź na bieżąco komunikaty GIS, MZ i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju oraz informacje przesyłane przez dyrektora szkoły.

Uczniu,

  • pamiętaj o swoim bezpieczeństwie w domu. Unikaj miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi (np. komunikacja publiczna, kino, teatr, centra handlowe);
  • przerwa w funkcjonowaniu Twojej szkoły nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki;
  • odpowiedzialnie wykorzystaj czas zawieszenia zajęć w Twojej szkole. Przeczytaj ulubioną książkę, spróbuj uzupełnić swoje wiadomości lub rozwijaj kompetencje. Skorzystaj przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez Twojego nauczyciela;
  • przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz.

Platforma epodreczniki.pl i materiały do samodzielnej nauki

Zachęcamy nauczycieli, aby w najbliższym czasie wspierali uczniów w nauce i przekazywali materiały do samodzielnej pracy w domu. Szczególnie prosimy o objęcie opieką uczniów, którzy przygotowują się do tegorocznego egzaminu ósmoklasisty, maturalnego oraz zawodowego i udostępnienie im niezbędnych materiałów.

Rekomendujemy wykorzystanie w tym celu następujących rozwiązań:

  • dziennik elektroniczny;
  • strona internetowa szkoły, przedszkola, placówki oświatowej;
  • mailing do rodziców, a w przypadku uczniów starszych wysyłanie materiałów bezpośrednio do młodzieży.

Na platformie Ministerstwa Edukacji Narodowej epodreczniki.pl udostępniliśmy e-materiały do wykorzystania przez nauczycieli lub do samodzielnej nauki przez uczniów. Epodręczniki.pl to biblioteka bezpłatnych, sprawdzonych, zgodnych z aktualną podstawą programową materiałów edukacyjnych.

Jak się zabezpieczyć przed koronawirusem?

  • Często myj ręce przy użyciu mydła i wody.
  • Przy kasłaniu i kichaniu zakrywaj usta i nos. Zachowaj co najmniej metr odległości od osób, które kaszlą i kichają.

Osoby wracające z regionów zarażonych koronawirusem powinny powiadomić o tym telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłosić się do oddziału obserwacyjno-zakaźnego. Więcej informacji dotyczących koronawirusa na stronie: gov.pl/koronawirus

Podejrzewasz u siebie koronawirusa? Zadzwoń pod numer 800 190 590!

Bezpłatna infolinia NFZ jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykwalifikowani konsultanci poinformują Cię, co zrobić, by otrzymać pomoc.

Źródło: Departament Informacji i Promocji Ministerstwo Edukacji Narodowej

Koronawirus – co musisz wiedzieć?

Szanowni Państwo

Zwracamy się z prośbą, aby nie wysyłać do szkoły dzieci chorych, przeziębionych. Jeżeli dziecko wróciło z terenów występowania koronowirusa i ma objawy grypopodobne należy bezzwłocznie powiadomić najbliższą stację sanitarno-epidemiologiczną, zgłosić się do oddziału zakaźnego lub oddziału obserwacyjno-zakaźnego.

Prosimy się o zapoznanie z informacjami pod linkami:  

Co to jest koronawirus?

Co musisz wiedzieć o koronawirusie?

Informacja Głównego Inspektora Sanitarnego

Podsumowanie Szkolnego Pikniku

    W sobotę 28 września o godzinie 14.00 na placu przy Zespole Placówek Oświatowych   w Stykowie rozpoczął się Piknik szkolny połączony z gminnymi obchodami 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Impreza plenerowa wpisana była w nurt wychowania patriotycznego, ale miała też  na celu dostarczenie dzieciom niezapomnianych wrażeń                           i jednocześnie propagowanie wartości rodzinnych.

     Wszystkich zebranych powitała dyrektor szkoły Krystyna Kasica. Wśród przybyłych gości byli     m.in.: wójt gminy Brody, pani Marzena Bernat, pracownicy Urzędu Gminy, proboszcz parafii ks. kanonik Stanisław Kuśmierczyk, Łukasz Gołda– dyrektor CKiAL   w Brodach, radni z sołectw oraz dyrektorzy szkół z terenu naszej gminy. Ciepłe słowa powitania pani dyrektor skierowała do uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły oraz rodziców. Następnie głos zabrała p. Marzena Bernat, wójt Gminy, która odczytała list, specjalnie przysłany na tę okazję od Wojewody Świętokrzyskiego, pani Agaty Wojtyszek. Po części oficjalnej odbyła się część artystyczna w wykonaniu uczniów  z ZPO  w Stykowie. Ich występ był prawdziwym pokazem talentów. Dzieci zaprezentowały się rewelacyjnie. Najpierw uczniowie klasy III, przy słowach piosenki w wykonaniu Amelki Turek,  Gabrysi Turek  i Wiktorii Bilińskiej, zaprezentowały nasze barwy ojczyste, potem Wiktoria i Zuzia Borowiec zaśpiewały wzruszającą piosenkę ,, Nie pamiętasz”. Jak zwykle bezkonkurencyjni okazali się Mali Wojacy, zespół, który  od września 2019 r. zmienił skład. Do chłopców dołączyła bowiem piękna żołnierka, Natalia Orczyk. Gościnnie wystąpił też Cyprian Kosmala, który jest już absolwentem szkoły. Młodzi artyści zaśpiewali m.in. takie piosenki żołnierskie jak:,, Rozszumiały się wierzby płaczące”, ,,Serce w plecaku”, ,,Bo  w piechocie fajno jest” czy ,,Niepodległa”. Ich występ robił wrażenie, publiczność była wzruszona, podziwiała profesjonalizm wykonawców. Bardzo podobała się też interpretacja jednej z cyklu zakazanych piosenek, utworu ,,Siekiera , motyka”- na scenie wystąpili: Michał Rycombel, Maja Kania, Wiktor Jankowicz, Blanka Kania i Dominika Pożoga. Pamięć  o bohaterskich chłopcach z ,,Kameni na szaniec”- Alku, Rudym i Zośce przywołały  w piosence: Amelka Turek, Agatka Olszewska i Ola Sieroń , natomiast do powstania warszawskiego nawiązał słynny tekst ,, Pałacyk Michla”. Piosenkę zaśpiewał Michał Rycombel oraz debiutujący na scenie Franek Jeziorski. Chłopcom towarzyszyły dwie piękne sanitariuszki: Zuzia Borowiec i Gabrysia Turek.  Z ogromnym wzruszeniem przyjęto słowa takich utworów jak: ,,Kwiaty polskie” i ,,Taki kraj”. Pierwszą z nich zaśpiewały: Wiktoria Bilińska i Julka Garbacz, drugą zaś Natalka Orczyk.

 Solistom i zespołom towarzyszył cieszący oczy wszystkich, wspaniały chór dziewcząt   i chłopców. Śpiew, gest, ruch sceniczny- wszystko było dopracowane w najmniejszym detalu. Uwieńczeniem części artystycznej był występ uczennic z klasy VIII, które wykonały taniec  z flagami. Osiem dziewcząt w składzie: Angelika Gołębska, Marta Kozieł, Natalia Kalisz, Julia Sieroń, Ola Kruk, Nadia Kania, Andżelika Walkiewicz i Marta Jóźwik zaprezentowały piękny układ choreograficzny, który został nagrodzony gromkimi brawami.

     Nasi artyści przygotowali swój program pod czujnym okiem nauczycielki muzyki, pani Justyny Śpiewak.

    Miłą niespodzianką było pojawienie się najmłodszych uczniów, przedszkolaków. Pięknie wystrojone, z biało- czerwonymi chusteczkami maluszki wkroczyły na scenę, powiedziały wierszyk, zatańczyły a potem… wypuściły z klatki białe gołębie. Ptaki pofrunęły w górę               i tym symbolicznym akcentem pojednania, pokoju i wolności nasi uczniowie zakończyli swoje wystąpienia. Potem trzy piosenki na scenie zaśpiewały  jeszcze panie z zespołu L and A.

     W dalszej części programu odbył się quiz historyczny oraz pokaz mody z okresu nawiązującego do II wojny. Przed zebranymi maszerowali na wybiegu: Zuzia Walkiewicz, Natalka Kalisz, Marta Gębura, Natalka Wiśnios i Kuba Dróżdż. Wszyscy otrzymali nagrody.

     Dla uczestników Pikniku przewidziane były różne dodatkowe atrakcje, takie jak: pokaz broni i umundurowania, pokaz taktyki wojskowej czy strzelanie z broni pneumatycznej, dmuchane zjeżdżalnie, malowanie twarzy i włosów, mecz siatkówki. Uczniowie projektowali też  kartki dla powstańców. I wreszcie wszyscy mogli skosztować darmowej grochówki,  którą ugotowały panie: Halina Olszewska i Dorota Lis.Nikt z pikniku nie wyszedł głodny. Za symboliczne kwoty można było kupić smaczne domowe ciasta, kiełbaski z grilla, pieczone skrzydełka czy bigos.Panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Stykowie : Anna Kania, Halina Szary, Leonarda Zapała, Anna Zięba, Halina Piwnik, Genowefa Bidzińska, Teresa Koszarska i Krystyna Koszarska przygotowały pyszne pierogi.

      Patriotyczny charakter Pikniku podkreślała przepiękna, bardzo starannie i przemyślanie zaprojektowana sceneria i dekoracja. Dominował kolor biało- czerwony, przy skrzyniach ustawionych z symbolicznymi wrzosami płonęły świece. Za dekorację odpowiedzialne były następujące osoby: Barbara Michalczewska, Dorota Kępa, Beata Jurczenia oraz Małgorzata Nowak.

    W realizację naszego przedsięwzięcia włączyli się nauczyciele, uczniowie oraz Rada Rodziców przy Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie. Nieocenioną pomoc ofiarowały panie: Marta Prokop, Justyna Major, Marta Bębas, Małgorzata Zięba, Bernadetta Kania, Aneta Kwiecień, Beata Jurczenia, Anna Gębura, Milena Linek, Marta Bilińska i Agnieszka Dwojak. Szczególne podziękowania Dyrekcja szkoły składa wszystkim sponsorom, bez  których nasza impreza na pewno nie doszłaby do skutku. Nasz piknik wsparli : Paweł Nowak -Zakład wyrobów wędliniarskich, Czesław Szmalec- Piekarnia Kruszynka, Daniel Bądzyński- Hurtownia Warzyw i Owoców Mango, Grażyna  i Zbigniew Niekłań-Firma Zej- Drób, Adam Tkaczuk- Firma Handlowa, Tomasz Budzyń- Przedsiębiorstwo Wielobranżowe, Sebastian Ziółkowski –Firma PKC Group, Leszek Ciepielewski- Firma Transportowa LECHTRAM, Elżbieta i Dariusz Bednarczykowie –Ośrodek Wypoczynkowy „Oczko”, Alina i Tomasz Wierzbiccy- Przystań Wodna, Agata Kozłowska- Sklep Carrefour, Kino Helios   w Starachowicach, Dariusz Nowak- Firma Darmet, Anita Chamerska –Studio Urody, Monika Samborska i Agnieszka Sitek- Firma Carmen w Starachowicach, Hanna  i Michał Lewandowscy- Ośrodek Szkolenia Kierowców w Starachowicach, Stowarzyszenie Sportu i Aktywności Lokalnej Stykowia, Jednostka Ratowniczo- Gaśnicza Straży Pożarnej   w Starachowicach, Agnieszka i Dominik Jeziorscy, Marek Michalczewski, Marta Prokop, Filip Bielecki, Bernadetta i Piotr Orczyk, Milena Linek, Maciej Jurczenia oraz Panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Stykowie.

Szczególne słowa uznania kierujemy również do pana Michała Wiechy, który okazał nieocenioną pomoc w czasie pikniku.

Dziękujemy również państwu Annie i Dariuszowi Rycombel za obsługę sprzętu nagłaśniającego.

  Za wielkie serce i wsparcie, za pomoc finansową lub rzeczową serdecznie Państwu dziękujemy!

      Dziękujemy także harcerzom, przedstawicielom Stowarzyszenia Byłych Żołnierzy ,,Rezerwa”, paniom pielęgniarkom z Zakładu Opieki Zdrowotnej Panaceum   w Brodach, przedstawicielom Policji i Straży Pożarnej, którzy dbali o nasze bezpieczeństwo podczas Pikniku.

Koordynatorką Szkolnego Pikniku była pani Elżbieta Rozwadowska, która w przygotowanie tego przedsięwzięcia włożyła dużo pracy i serca.

Rozpoczęcie roku szkolnego 2019 / 2020

Serdecznie zapraszamy na uroczyste rozpoczęcie nowego 2019 / 2020 roku szkolnego, które odbędzie się w następującym porządku:

Msza Święta dla chętnych uczniów, rodziców i pracowników szkoły    

  odbędzie się  2 września 2019 r. o godzinie 8.00 w Kościele pw.

  Najświętszej Maryi  Panny Wspomożenia Wiernych w Stykowie.

– Przemówienie Pani dyrektor Krystyny Kasicy.

– Spotkanie wychowawców klas z uczniami i wychowawców przedszkola z dziećmi.