Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo

„Motywacja nastolatków – jak wspierać motywację nastolatka w czasach scrollowania i natychmiastowej gratyfikacji?”

Zapraszamy na ostatni webinar w tym roku szkolnym, który poprowadziła Beata Sobczyk – certyfikowana edukatorka rodziców, trenerka higieny cyfrowej, specjalistka w zakresie profilaktyki e-uzależnień oraz świadomego korzystania z technologii w rodzinie. Prowadzi szkolenia, webinary i konsultacje dla rodziców, nauczycieli oraz firm, pomagając zrozumieć, jak budować zdrowe nawyki cyfrowe i wspierać dzieci oraz nastolatki w świecie nowych technologii. Równocześnie wspiera rodziców w wyzwaniach okresu dojrzewania ich dzieci. Pomaga budować relacje z nastolatkami oparte na szacunku, zaufaniu i współpracy. Specjalizuje się w komunikacji i zarządzaniu trudnymi emocjami.
Autorka e-booków „Cyfrowe wychowanie. Jak wprowadzić dzieci w świat internetu i pierwszego telefonu” i „Jeśli nie szlaban, to co? Jak nauczyć nastolatki odkładania telefonu”. Twórczyni kursów online z zakresu higieny cyfrowej oraz rozwijania kompetencji wychowawczych dla rodziców nastolatków.

O CZYM BĘDZIEMY ROZMAWIAĆ?
1. Dlaczego dużo łatwiej zmotywować się do przeglądania TikToka niż nauki do klasówki?
2. Nie chce mi się, zaraz – co to naprawdę oznacza i jak sobie z tym radzić?
3. Nie wiem, nie umiem – jak reagować na bezradność nastolatka?
4. Motywowanie a oczekiwanie posłuszeństwa – trzeba umieć to rozróżniać.
5. Kary i nagrody – dlaczego tak naprawdę nie działają?
6. Skuteczne narzędzia do budowania motywacji w nastolatkach.

Link do nagrania webinaru: https://youtu.be/_OBBTR165eM?feature=shared

Gdzie jest granica, po przekroczeniu której gry cyfrowe szkodzą zdrowiu?

Zachęcamy do używania skali problemowego korzystania z gier. Skala została opracowana na podstawie aktualnych kryteriów diagnostycznych WHO (ICD-11) oraz inspiracji badaniami nad problemowym graniem i uzależnieniami behawioralnymi. Znajduje się w niej 35 pytań, które dotyczą siedmiu obszarów życia, na które gry mogą wpływać – od kontroli nad czasem grania, przez relacje, aż po emocje i codzienne obowiązki. Im więcej punktów zdobędziesz, tym wyższe ryzyko, że granie staje się dla Ciebie problemowe. Już ponad 2000 osób zdecydowało się ją wypełnić.

Link do skali: https://dbamomojzasieg.pl/skala-problematycznego-grania-w-gry/

Link do krótkiej rozmowy o grach: https://www.youtube.com/live/kHrXMvO502Y?feature=shared

Nagranie webinaru o zaburzeniach w odżywianiu

Szanowni Państwo, nagrany webinar znajdziecie tutaj: https://dbamomojzasieg.pl/gdanski-kod-rodzicielski/ . Kliknijcie PRZEJDŹ DO PROJEKTU, następnie wejdźcie do Zakładki WEBINARY i zjedźcie na sam dół. 

Podsyłamy tutaj informacje od prowadzącej webinar:

POLECANE KSIĄŻKI:

  1. Sekretne życie mózgu nastolatka, S.J. Blakemore
  2. Obsesja piękna, R. Engelen
  3. Ciałożyczliwość, A. Głyda 
  4. Głodne, reportaże o (nie)jedzeniu, K. Stabach
  5. PODCAST:https://open.spotify.com/episode/5KF53jU7w747u55qZJ9Xok?si=5UHc2c6VSaOWNgY5Z5s8KQ&context=spotify%3Ashow%3A3JtPG88KqS5d6x1O6EMPVS
  6. FILMIK:https://www.youtube.com/watch?v=-sI0urZ36ys&t=11s

14.04.2025r. – webinar dla Rodziców „Wpływ mediów społecznościowych na zaburzenia odżywiania nastolatków”

UWAGA!!! MOŻNA NA WEBINARZE BYĆ Z DZIEĆMI!!!

KIEDY? 14 kwietnia 2025 (poniedziałek) godzina 19:00 – 20:30

O CZYM? – czym są zaburzenia odżywania – fundamenty zaburzeń odżywiania – wpływ social mediów na rozwój anoreksji, ortoreksji, bulimii, – czym jest dysmorfofobia? – ciałoneutralny język czyli jak rozumawiać, by budować mosty? 

KTO? Joanna Buraczek  – terapeutka w nurcie skoncentrowanym na rozwiązaniu SFBT, założycielka Centrum Terapeutycznego Sięgam PoMoc. Autorka książki „Zaburzenia odżywiania wśród nastolatek”. Popularyzatorka tematu jakim są zaburzenia odżywiania. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla rodziców oraz specjalistów, warsztaty dla nastolatków, a także warsztaty rozwojowe dla kobiet.Koniecznie przekażcie tego emaila dalej. Będziemy jeszcze komunikować wszak jeszcze troszkę czasu!!!

DLACZEGO WARTO? To tylko wierzchołek góry lodowej i o nim i o tym, co pod taflą wody będziemy rozmawiać:

  • dzieci i młodzież często porównuje się do „idealnych” sylwetek widzianych w mediach społecznościowych, które są często wyretuszowane, wyselekcjonowane i nierealistyczne. Może to prowadzić do niezadowolenia z własnego ciała, obniżonej samooceny i presji, by wyglądać „lepiej”.
  • Popularne profile mogą gloryfikować ekstremalną szczupłość lub „fit sylwetkę”, często bez pokazywania całego kontekstu (np. restrykcyjnej diety, problemów zdrowotnych). Trendy typu „fitspiration”, „thinspiration”, czy „what I eat in a day” bywają szkodliwe, jeśli promują niezdrowe relacje z jedzeniem.
  • Scrollowanie treści może wzmacniać lęki związane z wagą, wyglądem i jedzeniem — zwłaszcza u młodych osób. Komentarze lub brak reakcji pod własnymi zdjęciami mogą pogłębiać niepokój i poczucie braku akceptacji.
  • Algorytmy „podpowiadają” użytkownikom coraz więcej podobnych treści, przez co łatwo wpaść w spiralę niezdrowych przekazów dotyczących diety, detoksów, czy „idealnego ciała”.
  • Osoby z niską samooceną, perfekcjonizmem lub wcześniejszymi problemami zdrowia psychicznego są bardziej narażone na negatywny wpływ takich treści.

Zachęcamy do udziału w transmisji. Postaramy się również niebawem zamieścić zapis webinaru.

TEST NA HIGIENĘ CYFROWĄ

Drodzy Rodzice i Uczniowie,

zapraszamy do wypełnienia krótkiego testu na higienę cyfrową. Odpowiedz na poniższych 15 pytań i zobacz, jaki ogólny wynik otrzymałeś/aś w skali higieny cyfrowej. Im więcej punktów tym niższy poziom higieny cyfrowej. Wypełniając test pamiętaj, że nie ma odpowiedzi dobrych czy złych, ale są odpowiedzi SZCZERE.

Oprócz samych pytań przygotowaliśmy krótki komentarz z małą podpowiedzią, co możesz zrobić, aby Twoja higiena cyfrowa była na wyższym poziomie.

Webinar: „WYCHOWANIE CYFROWE DZIECI. NAJCZĘSTSZE BŁĘDY RODZICIELSKIE I CO MOŻEMY Z NIMI ZROBIĆ?”

Spotykamy się z dr Maciejem Dębskim 12 lutego 2025 (środa) o godzinie 19:00. 

https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/wychowanie-cyfrowe-dzieci-najczestsze-bledy-rodzicielskie-i-co-mozemy-z-nimi-zrobic-

Webinar jest bezpłatny, nie trzeba się wcześniej zapisywać, jakby to powiedzieć… kto pierwszy ten lepszy 🙂

1. Dla kogo? Dla wszystkich rodziców, w szczególności mających dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym, a nawet dla tych dorosłych, którzy mają dzieciątka jeszcze w brzuszku.

2. Ile czasu? 90 minut plus czas na pytania i odpowiedzi 

3. Czy można być na webinarze z dziećmi? Tak, zapraszamy całe rodziny.

Webinar: „Samopomoc i wsparcie psychiczne dla rodziców: Jak radzić sobie z własnymi problemami psychicznymi, będąc jednocześnie rodzicem, dostępne formy wsparcia i pomocne zasoby”

Już teraz serdecznie zapraszamy na kolejne webinary dla rodziców. Tym razem odbędzie się spotkanie z psycholog Joanną Flis.

TERMIN: 17 marca 2025r. godz. 19.00-20.30
CZAS TRWANIA WEBINARU: 90 minut
LINK DO WEBINARU: https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/gdanski-kod-rodzicielski-samopomoc-i-wsparcie-psychiczne-dla-rodzicow