Uczeń naszej szkoły Mikołaj Pasieka z klasy VI uczestniczył w letnim obozie językowym w Załęczu koło Częstochowy. W całości finansowanym przez Program Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności ENGLISH TEACHING, którego krajowym operatorem jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA.
Oto jego relacja:
W dniach od 23.07.2017r. do 05.08.2017r. byłem na Obozie Językowym z Elementami Kultury Amerykańskiej dla uczniów w wieku 9-13 lat. Obóz językowy w Załęczu Wielkim organizowany jest przez Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy ZHP ˶˶Nadwarciański Gród̏̏ w Załęczu Wielkim przy współudziale partnerskim Fundacji Kościuszkowskiej z Nowego Jorku i pod honorowym patronatem Polskiego Komitetu UNESCO dla dzieci, które chcą w czasie wakacji doskonalić język angielski.
23.07. zaraz po przyjeździe musiałem się zarejestrować, poznałem wtedy swojego polskiego opiekuna. Pan opiekun zaprowadził mnie do pokoju w pawilonie mieszkalnym. Zostaliśmy podzieleni na 6 grup polskich. Ja trafiłem do grupy 6. O godzinie 13.00 zjedliśmy obiad. Po obiedzie był apel, zapoznanie z kadrą polską, przedstawienie nam harmonogramu dnia, testy kompetencyjne (pogawędka) z kadrą amerykańską w celu podziału nas na 7 grup w zależności od stopnia znajomości języka angielskiego. Później każda z grup udała się na spacer po ośrodku. Wieczorem odbyła się ceremonia otwarcia obozu z hymnami państwowymi i wciągnięciem flag a po niej kolacja na której zapoznaliśmy się z kadrą amerykańską.
Codziennie rano odbywał się apel po którym szliśmy na śniadanie. Później były zajęcia programowe z kadrą amerykańską, zajęcia w grupach, obiad, cisza poobiednia, activities- czyli zajęcia sportowe, integracyjne (siatkówka, biegi, gra w dwie flagi, dwa ognie, baseball , bitwa na balony z wodą, szukanie jajek ukrytych na terenie ośrodka, zajęcia kulinarne: nauka gotowania czerwonego barszczu i robienia pierogów, wycieczki rowerowe, INO-zajęcia z terenoznawstwa, orientacja w terenie z mapą, bingo, zabawy Halloweenowe, śpiewanki), kolacja a po niej ognisko, dyskoteka, karaoke albo przedstawienie.
24.07. czyli drugiego dnia obozu rozpoczęliśmy zajęcia z nauczycielami z USA których zamysłem był motyw przewodni na zajęciach: bohater dnia i święto albo obyczaj amerykański. Na pierwszej lekcji nauczyciele opowiadali nam o Rosie Parks i Martinie Lutherze Kingu. Na koniec były kalambury. Drugą lekcją była muzyka na której śpiewaliśmy amerykańskie piosenki i tańczyliśmy w kółku. Na trzeciej lekcji była technika na której rysowaliśmy swoje portrety. Czwartą lekcją były tańce.
25.07. na pierwszej lekcji rozmawialiśmy na temat amerykańskich walentynek, na drugiej lekcji śpiewaliśmy, na trzeciej projektowaliśmy i budowaliśmy domki a na czwartej tańczyliśmy.
26.07. I lekcja: rozmowy na temat Wielkanocy w USA, kalambury. II lekcja: nauka cup song, III lekcja: dokończyliśmy budowę domków i na IV lekcji tańczyliśmy.
27.07. I lekcja: rozmowy na temat festynu amerykańskiego, II lekcja: dalszy ciąg nauki cup song. III lekcja: ostatnie prace nad domkami i test wytrzymałości domków. IV lekcja: tańce.
28.07. I lekcja: rozmowy na temat Nowego Roku w USA, II lekcja: robienie grzechotek, III lekcja: praca nad dziennikiem odkrywcy, IV lekcja: tańce.
29.07. sobota: wycieczka całodniowa- zwiedzaliśmy Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze, później zwiedzaliśmy z przewodnikiem zamek w Ogrodzieńcu a na koniec pojechaliśmy do Aqua parku w Łazach gdzie braliśmy udział w różnych konkurencjach i zabawach.
30..07. niedziela: konkurs plastyczny, odwiedziny rodziców.
31.07. I lekcja: rozmowa na temat Halloween, kalambury, II lekcja: dokończyliśmy grzechotki, III lekcja: praca nad wiszącym szkieletorem z papieru. IV lekcja: nauka tańca Halloweenowego.
01.08. I lekcja: praca nad planami miasta, II lekcja: śpiewanie amerykańskich piosenek, III lekcja: praca nad modelem sanek, IV lekcja: tańce.
02.08. I lekcja: rozmowy na temat święta niepodległości, II lekcja: ćwiczenie cup song, III lekcja: kończenie modelu sanek i ich test, VI lekcja: tańce.
03.08. próby do EXPO, zajęcia plastyczne na których robiliśmy łapacze snów, podsumowanie różnych konkursów, każdy uczestnik obozu dostał koszulkę, worek i linijkę.
04.08. EXPO, pokaz talentów, podsumowanie, wręczenie certyfikatów, ceremonia zamknięcia i zakończenia obozu.
05.08. wykwaterowanie, pożegnanie, wyjazd do domów.
Pobyt na obozie uważam za bardzo udany. Nauczyłem się wielu ciekawych rzeczy o Ameryce. Dużo dały mi rozmowy w języku angielskim. Pomogły mi w wymowie i w lepszym poznaniu akcentu języka angielskiego. Na pewno będę chciał tam wrócić za rok ponieważ nawiązałem tam dużo przyjaźni, poznałem ciekawych ludzi i przede wszystkim przyjemnie spędziłem czas.
9 czerwca uczniowie klasy piątej, uczestnicy projektu Przygoda z angielskim w programie English Teaching wraz z nauczycielką Agnieszką Pastuszka wybrali się na ognisko. Podczas wspólnej zabawy uczyli się języka angielskiego. Nie zabrakło „sausages, baked potatoes oraz Marshmallows”. Uczniowe utrwalali słownictwo w zabawie English charades.
W ramach projektu „Przygoda z angielskim” realizowanym w ramach Programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności ENGLISH TEACHING, którego krajowym operatorem jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA, uczniowie klasy V uczestniczą w dodatkowych zajęciach języka angielskiego Jeden raz w tygodniu uczniowie spotykają się, poznają zwyczaje zwyczaje krajów europejskich oraz utrwalają słownictwo i gramatykę. Aktywna forma zajęć pomaga w szybkim zapamiętywaniu słownictwa i ułatwia naukę komunikacji. Na jednym z takich spotkań uczniowie piekli gofry jednocześnie uczyli się słownictwa związanego z jedzeniem.
16 maja 2017 r. odbył się I Gminny Konkurs Języka Angielskiego. Konkurs zorganizowany został przez Zespól Placówek Oświatowych w Stykowie oraz CKiAL w Brodach.
Koordynatorkami konkursu były nauczycielka języka angielskiego Agnieszka Pastuszka i nauczycielka muzyki Justyna Śpiewak. Oficjalnego otwarcia dokonała Pani Dyrektor Barbara Prokop, która powitała uczniów i nauczycieli ze wszystkich szkół podstawowych w Gminie Brody a uczniowie ze szkoły w Stykowie zatańczyli dla gości Taniec Belgijski przygotowany panią Justynę Śpiewak.
Uczniowie w konkursie sprawdzili swoje kompetencje językowe, zdolności wokalne oraz wszechstronną wiedzę dotyczącą krajów europejskich. Do konkursu gminnego zakwalifikowało się 17 uczestników, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów w eliminacjach szkolnych. Konkurs języka angielskiego podzielony był na dwie kategorie. W pierwszej uczniowie zmierzyli się z testem wiedzy a w drugiej uczniowie wykazali się zdolnościami muzycznymi i językowymi.
W I kategorii -test wiedzy – komisja w składzie Agnieszka Pastuszka, Jolanta Lipa i Iwona Łata przyznała:
I miejsce – Mikołaj Kowalski SP Krynki
II miejsce – Anita Mokrzańska – SP Adamów
III miejsce – Kacper Kos SP Lubienia
wyróżnienie – Wiktoria Janiec SP Dziurów
W II kategorii -Piosenka Anglojęzyczna – Jury w składzie Tomasz Margula, Dorota Kępa, Jolanta Kosowska i Anna Gorzelak przyznało;
I miejsce – Cyprian Kosmala ZPO Styków
II miejsce – Aleksandra Glina SP Lipie
III miejsce – Julia Wiącek SP Staw Kunowski
wyróżnienie – Milena Rozwadowska SP Rudnik
Wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody ufundowane przez CKiAL w Brodach, Polsko-Amerykańską Fundację Wolności ENGLISH TEACHING, którego krajowym operatorem jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA, wydawnictwa Pearson oraz Macmillan.
Gratulujemy laureatom i zapraszamy uczniów do udziału w kolejnych edycjach konkursu.
Dziś przygotowaliśmy polską sałatkę warzywną, nagraliśmy film i umieściliśmy go na stronie eTwinning w projekcie Food Across Culture. Zrobiliśmy również plakaty z przepisami polskich potraw.
https://youtu.be/SPno1Ykjw2I
How to Make the Best Polish Vegetables Salad
Recipe
INGREDIENTS
6 medium white potatoes (peeled and diced)
4 hard boiled eggs (peeled and diced)
4 carrots (peeled and diced)
2 parsley (peeled and diced)
1 celery root (peeled and diced)
4 sour cucumbers (diced)
1 onion (chopped)
1 cup of fresh or frozen peas (cooked and drained)
1 cup mayonaise
salt and pepper, to taste
1. It’s simple, easy to prepare, and delicious.
Instructions
1. Pour the cold water in a deep cooking pot add potatoes, bring potatoes to a boil. Reduce the heat to medium high and cook for 10-15 minutes or until the potatoes are easily pierced.
2. Boil carrots and parsley until the vegetables becomes soft (around 10 -15minutes) drain after boiling and set aside until cool.
3. Boil eggs.
4. Dice the potatoes, carrots, parsley, celery root, sour cucumbers, and eggs and place in a large bowl.
5. Combine vegetables, add mayonnaise, salt, and pepper.
Enjoy your meal! Bon appetite!
W ostatnich dniach naszą szkołę spotkał ogromny zaszczyt. Dotarł do nas bowiem list prosto z Pałacu Buckingham od królowej angielskiej Elżbiety II. Otrzymana wiadomość to odpowiedź na list napisany przez uczniów klasy V, uczestników projektu English Teaching „Przygoda z angielskim”. Podczas zajęć języka angielskiego z panią Agnieszką Pastuszką uczniowie napisali list i przygotowali kartki z życzeniami bożonarodzeniowymi. Do przesyłki dołączyli również przepiękną bombkę. W odpowiedzi Jej Wysokość wyraziła wdzięczność za życzliwość, piękne kartki oraz wspaniałą bombkę. Oczywiście z uwagi na setki listów przychodzących codziennie do pałacu Buckingham ze wszystkich stron świata, królowa nie jest w stanie osobiście na nie odpowiedzieć. Dlatego pismo w jej imieniu podpisała pani Marry Morrison – ciesząca się największym zaufaniem dama dworu.