Zdrowo jem, więcej wiem!

Klasa I na zajęciach rozwijających kreatywność brała udział w wiosennej edycji ogólnopolskiego projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”. Projekt objęli patronatami honorowymi: Minister Edukacji Narodowej oraz Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy.

Głównym celem projektu było wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych.

Ważnym celem było również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.

W projekcie brali udział również rodzice pierwszaków, od których zależy całokształt stylu życia rodziny.

Etap wiosenny poświęcony był słodkim i słonym przekąskom, a także pochodzeniu żywności.

W ramach lekcji „Słodkie i słone przekąski” uczniowie dokładnie przyglądali się przekąskom. Zbierali informacje o składzie takich przekąsek, a następnie szukali zdrowszych zamienników. Uczyli się dokonywać właściwych wyborów żywieniowych, mając na uwadze zawartość soli i cukru.

Jedzenie jest nam niezbędne każdego dnia. Ale czy dzieci wiedzą skąd pochodzi żywność? W trakcie zajęć pn. „Płyną statki z bananami” pierwszaki dowiedziały się, skąd może pochodzić żywność w sklepach, poznały kraje, w których jest produkowana, ustalały w jaki sposób jest ona transportowana. Na koniec stworzyły Kodeks Mądrego Klienta.

Po zrealizowaniu zadania „Słone i słodkie przekąski” dzieci wiedziały, jaki wpływ takie przekąski mają na zdrowie. Potrafiły wybrać zdrowe zamienniki. Utrwaliły tę wiedzę w kreatywny sposób poprzez przygotowanie opowieści o słodyczach uwzględniając przy tym, jaki mają wpływ na zdrowie, co można jeść zamiast nich. Opowieść mogła mieć dowolną formę. Odbył się klasowy konkurs.

Rodzice, podczas jednego ze spotkań z wychowawcą, uczestniczyli w Forum „Słodkie życie”. Zastanowili się wspólnie „Dlaczego słodycze tak bardzo smakują dzieciom i dorosłym”, „Dlaczego sięgamy po nie, gdy jesteśmy głodni, znudzeni, przestraszeni czy szczęśliwi” oraz „Dlaczego tak trudno ich sobie odmówić”. Prezentacja obejmowała również normy poziomu glukozy we krwi, skutki jej nadmiaru oraz wskazówki, jak dokonywać zmian w diecie.

Na koniec dzieci podzieliły się z całą społecznością szkolną swoją wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas realizacji projektu. Na korytarzu szkolnym zawisły plakaty z przeprowadzonych lekcji, prace konkursowe dzieci oraz ulotki.