21 listopada obchodzony jest jako Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień, dzień dobrych uczynków i pozytywnych emocji. Idea tego święta wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Oryginalna nazwa święta brzmi Hallo World Day. Obecnie Dzień Życzliwości obchodzony jest w ponad 180 krajach. Jego celem jest uwrażliwienie ludzi na wzajemną życzliwość, wzbudzenie w nich pozytywnych emocji. Jest to apel przeciwko problemom i często smutnej rzeczywistości. Przesłanie akcji jest proste bądźmy życzliwi codziennie, a nie tylko od święta. Pamiętajmy, że pozytywna energia, którą przekazujemy w świat do ludzi, wraca do nas z nawiązką.
Tego dnia warto uwierzyć, że w każdym z nas drzemią niewyczerpane pokłady dobra i – tak na próbę – okazać komuś bezinteresowną życzliwość. Tym bardziej, że w tej akurat kwestii naukowcy nie mają wątpliwości: bycie miłym, okazywanie dobra, rozbudzanie u siebie życzliwości wobec innych ma moc uszczęśliwiania – nie tylko obdarowanego życzliwością, ale przede wszystkim tego, który ją okazuje.
Samorząd Uczniowski w dniu dzisiejszym obdarował wszystkich uczniów wesołymi emblematami, uczniowie przekazywali sobie pozdrowienia ze zrywek rozwieszonych na korytarzu szkolnym. Na zakończenie wszyscy uczniowie obdarowali się miłymi słowami i pozdrowieniami które zawieszali na drzewku życzliwości.
WRZESIEŃ:
PAŹDZIERNIK:
LISTOPAD:
GRUDZIEŃ:
STYCZEŃ:
Spotkanie Prezydium SU podsumowujące pracę w pierwszym półroczu.
LUTY:
MARZEC:
KWIECIEŃ:
MAJ:
CZERWIEC:
CAŁY ROK SZKOLNY:
„Samorząd jest to właściwie praca organizowana po to,
aby jednakowo dobrze działo się wszystkim,
którzy razem uczą się, działają…,
żeby jeden drugiego nie krzywdził, nie przeszkadzał, nie dokuczał…,
żeby świadczył przysługi, pomagał, opiekował się,
pilnował porządku i praworządności…
to nie tylko praca, ale i walka…
w obronie porządnych, dzielnych i słabych, przeciwko wrogom porządku i sprawiedliwości…”.
Janusz Korczak
19 września w naszej szkole odbyły się wybory do Samorządu Szkolnego. Każdy z uczniów i nauczycieli naszej szkoły mógł oddać głos na swojego kandydata. Nad całością wyborów czuwała opiekunka SU Pani Agnieszka Pastuszka. Na niej spoczywała odpowiedzialność za prawidłowy przebieg i zachowanie tajności głosowania. W skład komisji wyborczej weszły: Oliwia Orzeł, Klaudia Wiśnios oraz Kaja Koszarska.
Przewodniczący SU – Wiktor Jankowicz z klasy VIII a
Zastępca przewodniczącego SU – Maja Jankowicz z klasy VIII b
Sekretarz SU – Zuzanna Borowiec z klasy VIII b
Członek Prezydium SU – Gabriela Turek
Wiktorowi gratulujemy wygranej i życzymy wielu sukcesów w sprawowaniu tak zaszczytnego stanowiska. Wszystkich uczniów klas 4-8 zapraszamy do włączenia się w działalność samorządową.
Wyniki głosowania:
Wiktor Jankowicz 46 głos.ów
Maja Jankowicz – 39 głosów
Zuzanna Borowiec – 34 głosy
Gabriela Turek – 20 głosów
Olaf Grzyb – 12 głosów
Maja Kacperska – 12 głosów
Julia Moczydłowska – 11 głosów
Igor Turek – 6 głosów
Oliwier Gralec – 6 głosów
Maja Dwojak – 6 głosów
Julian Kusiak – 4 głosy
Lilianna Walkiewicz – 3 głosy
Wiktoria Jagieła – 3 głosy
19 września 2022 od godziny 11.30 do 11.50 odbędą się wybory do Prezydium Samorządu Uczniowskiego. Zgłoszeni Kandydaci to:
Uprawnionymi do głosowania są wszyscy uczniowie klas IV – VIII oraz nauczyciele.
REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
ZPO w Stykowie
II. UPRAWNIENIA SAMORZĄDU
1.Samorząd
może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski
i
opinie we wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących
realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
.III. ORGANY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Kompetencje:
– uchwalanie Regulaminu Samorządu
– prawo do odwoływania organów Samorządu lub poszczególnych osób, jeżeli nie wywiązują się z powierzonych im zadań.
Samorząd klasowy składa się z:
Samorządy klasowe
klas IV – VIII są reprezentantami uczniów, w klasach
I – III
interesy uczniów reprezentują wychowawcy.
Zadania:
– Rada Uczniowska dokonuje oceny i podsumowania działalności samorządu. Może również przydzielać zadania dla samorządu, oceniać wywiązywanie się z zadań poszczególnych komórek podległych samorządowi oraz funkcyjnych a także wyznaczać nowe funkcje i zadania oraz przydzielać je określonym komórkom czy osobom. Przedstawiciele samorządów klasowych zbierają pomysły uczniów swojej klasy dotyczące pracy samorządu i przedstawiają je na zebraniach rady samorządów klasowych z zarządem SU.
– Uczestnicząc w
zebraniach z zarządem SU reprezentują interesy i opinię swojej
klasy w danej sprawie, informują uczniów swojej klasy
o
działalności zarządu SU, informują i zachęcają uczniów swojej
klasy do zaangażowania się w działania SU, wraz z zarządem
podejmuje najważniejsze decyzje o kierunkach działania samorządu w
szkole.
W skład Prezydium wchodzą:
Stałymi członkami Prezydium mogą być również przewodniczący samorządów klasowych.
IV. ZADANIA Prezydium Rady Samorządu Uczniowskiego
2. Zadania członków Prezydium Rady SU.
Do zadań Przewodniczącego należy:
Do zadań Zastępcy (wiceprzewodniczącego) należy:
Do zadań Sekretarza należy:
Do zadań Przewodniczących Klas należy:
V. WYBÓR OPIEKUNA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
VI. ZADANIA I ROLA OPIEKUNA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
VII. ORDYNACJA WYBORCZA
–
stałego członka Prezydium Samorządu Uczniowskiego posiada każdy
uczeń niezawieszony w prawach ucznia po przedstawieniu listy
z
podpisami min. 20 uczniów szkoły.
– przedstawiciela samorządu klasowego – posiada każdy uczeń danej klasy niezawieszony w prawach ucznia.
Bierne
prawo wyborcze nie powinno być uzależnione od wyników
w nauce,
oceny z zachowania, czy opinii nauczycieli.
VIII. TRYB PODEJMOWANIA DECYZJI
IX. DOKUMENTACJA SAMORZĄDU
Dokumentację Samorządu stanowią :
1. Regulamin Samorządu
2. Protokoły zebrań Rady Samorządu
3. Sprawozdania z działalności Samorządu
X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Regulamin został przyjęty na zebraniu Prezydium Samorządu Uczniowskiego.
1. W Zespole Placówek Oświatowych w Stykowie działa Samorząd Uczniowski (SU)
2. SU tworzą wszyscy uczniowie Szkoły
3. Podstawą prawną dla działalności SU jest Art. 85 Dz.U.2018.0.996 tj. – Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
1. Prezydium SU wybierane jest w wyborach powszechnych przez uczniów klas IV-VI
2. Prezydium składa się z Przewodniczącego i 2-3 członków
3. Do zadań Prezydium SU należy:
1. Kadencja prezydium SU trwa jeden rok
2. Wybory do SU dokonywane są w głosowaniu równy, tajnym i powszechnym w terminie do końca września każdego roku
3. Nad przebiegiem wyborów czuwa opiekun SU
3. Kandydować w wyborach może każdy uczeń wybrany do Samorządu
Klasowego uczęszczający do szkoły, nie sprawiający kłopotów
wychowawczych, posiadający ocenę za zachowania co najmniej dobrą. Jeśli
w klasyfikacji semestralnej członek prezydium z zachowania otrzyma
ocenę poprawną lub niższą, osoba ta zostaje odwołana z pełnionej
funkcji
4. Przewodniczącym SU zostaje kandydat, który otrzymał największą
liczbę głosów. Kolejne dwie osoby z największą liczbą głosów zostają
członkami prezydium. W wypadku uzyskania takiej samej liczby głosów
przez dwie osoby, zostają one obydwie powołane. Maksymalna liczba
członów prezydium SU wynosi trzy osoby
5. Prezydium SU na pierwszym spotkaniu dokonuje podziału obowiązków,
powołuje osoby wspomagające działania SU, ustala zakres obowiązków
poszczególnych członków; kolejne zebrania SU odbywają się w zależności
od potrzeb na bieżąco przez cały rok szkolny
Założeniem Programu działań Samorządu Uczniowskiego jest rozwój samorządności uczniów w szkole oraz stworzenie możliwości rozwoju zainteresowań i uzdolnień dzieci poprzez zapewnienie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych. Istotnym założeniem jest wychowanie ucznia przygotowanego do życia w społeczeństwie, szanującego prawdę oraz godność swoją i drugiego człowieka.
Zadaniem Szkoły jest stworzenie możliwości, by uczniowie mogli wpływać na życie placówki poprzez: działania samorządowe, organizowanie tradycyjnych obrzędów oraz szukanie nowych form wzbogacających obrzędowość szkoły, współpracę ze środowiskiem, podejmowanie działań zmierzających do zapobiegania agresji, pracę na rzecz innych.
Uzupełnieniem programu jest plan pracy Samorządu Uczniowskiego opracowywany na każdy kolejny rok szkolny.
Cele działalności Samorządu Uczniowskiego i sposoby ich realizacji: